Useita avoimia rajapintoja ylläpitävä Khronos on julkaissut merkittävän päivityksen Vulkan-rajapintaan. Viime kuussa julkaistut säteenseurantalaajennokset saivat nyt tuekseen muun muassa SDK:n (Software Development Kit, ohjelmistokehityspaketti).
Valven rahoittama LunarG on julkaissut Vulkan-rajapinnan virallisesta SDK:sta uuden 1.2.152.0-version, joka tuo mukanaan täyden tuen rajapinnan tuoreille säteenseurantalaajennoksille. Samalla Microsoftin avoimen lähdekoodin HLSL-kääntäjä DXC on päivitetty Vulkan-rajapinnan säteenseurantatuella, mikä mahdollistaa selvästi helpomman DirectX Raytracing-rajapintaa hyödyntävien sovellusten kääntämisen Vulkan-rajapinnalle.
Khronos on julkaissut lisäksi uusia avoimen lähdekoodin Vulkan-säteenseurantaa hyödyntäviä esimerkkisovelluksia sekä päivittänyt Vulkan Guide -oppaan sisältämään tietoa säteenseurannasta.
Samassa yhteydessä NVIDIAn kehittämä Quake II RTX päivitettiin tukemaan NVIDIAn laajennosten lisäksi Vulkan-rajapinnan virallisia laajennoksia. Päivityksen myötä kehittynyttä path tracing -säteenseurantaa hyödyntävä peli toimii nyt myös AMD:n Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla ja tulee toimimaan ensi vuonna julkaistavilla Intelin Xe-HPG-pelinäytönohjaimilla. PC Gamer on ehtinyt ottaa uudella versiolla jo pikaiset testit, joiden mukaan RX 6800 XT saavuttaa yli 60 FPS:n suorituskyvyn 1080p-resoluutiolla ja RTX 3080 1440p-resoluutiolla, mutta 4K-resoluutiolla se jää kaukaiseksi haaveeksi kummaltakin.
Vulkan-rajapinnan viralliset säteenseurantalaajennokset ovat tuettuna AMD:n Radeon Software 20.11.3- ja NVIDIAn Release 460 -ajureista lähtien.
Lähde: Khronos
Vanhaan versioon verrattuna taitaa pyöriä paremmin ja denoiser toimii paremmin (terävempi kuva). Uudessa versiossa saa vaihtaa NVIDIAn omien ja Vulkan extensionien välillä ja niiden nopeus on käytännössä identtinen (eroa alle 1fps, joka menee jo virhemarginaaliin) mitä 5 kertaa ajoin demo1.md2 kummallakin.
Päteeköhän tuo sekä 2xxx, ettää 3xxx näyttiksiin? Millä ajoit?
RTX3080. Ei ole enää 2000-sarjan korttia, niin ei voi sillä testata.
”RX 6800 XT saavuttaa yli 60 FPS:n suorituskyvyn 1080p-resoluutiolla ja RTX 3080 1440p-resoluutiolla, mutta 4K-resoluutiolla se jää kaukaiseksi haaveeksi kummaltakin.”
Niin, voihan nuo graafit tosiaan tälläkin tapaa tiivistää.
Mutta vaikka hiukan toivoinkin niin eihän kuluttajaluokan (250-400€) 2nd Gen RTX-korteillakaan RT-puolta pyöritellä ilman massiivista FPS-droppia Vaatinee vähintään sukupolven-kaksi lisää, eli hyvällä tuurilla 2024-25 paikkeilla jos valmistusprosessit tästä riittävästi paranevat?
Ei niitä povray-kuvia turhaan odoteltu minuutteja vielä 20v sitten.
3070fe:lla oli myös uusi versio selkeästi nopeampi. 2560×1440 resolla sain about 54fps ja afterburnerilla virransyöttöä tunkattuna 57fps. Kortti taitaa hakata virtarajoihin ja kellot pysyy 150-200MHz alempana kuin esim. cp2077:sta pelatessa. Worst casena tippui suorituskyky about 6fps. Worst casessa tuijottelin vettä ja koko ruutu täynnä heijastuksia.
Käsittääkseni ei muuta kuin lataa ja laita ajoon, demoversiohan on ilmainen. Toimii kyllä 10-sarjalla mutta suorituskyky… noh. Arvaahan sen varmaan.
Saatavilla steamissa tai suoraan nvidian sivuilta.
Miksi kyselet typeriä? Tiedät vallan hyvin, että 1080 ei tue raudalla RT:tä ja säteenjäljitys vaatii käytännössä rautatuen!
Miksi olet noin aggressiivinen?
Minähän en näistä sinänsä tiedä mutta olen ymmärtänyt että Mantle/Vulkan on siinä määrin erilainen API kuin DX/OpenGL joten jotkut jipot voisi onnistua jotka eivät noilla kahdella onnistu?
Nopeus kun ei ole millään tavalla järkevällä tasolla, kun RT:tä emuloidaan softalla.
Nyt kun molemmalla valmistajalla on RT:hen kykenevät kortit, niin ei ole mitään järkeä tehdä sovellutusta ei RT kortin ehdoilla, jos siinä sovellutuksessa on RT käytössä. On olemassa yksi engine, joka tekee joitain RT asioita ei RT korteilla. Tosin senkin tekijät totesivat haastattelussa, että raudan kanssa nopeutuu paljon.
Eihän noissa tosiaan ole raudan puolelta RT-ominaisuuksia, sillä minä kysyinkin että saako Mantlella/Vulkanilla jotenkin helposti tehtyä raytracingia vanhemmilla korteilla.
Tiedän edelleenkin että ei tue ja siksi kiinnostaisi että onko jotain vaihtoehtoisia menetelmiä. Ei mua tuo RT sinänsä kiinnosta, turha suorituskyvyn syöjä mutta mua kiinnostaa vaan periaatteessa että onko moinen mahdollista.
RT tosin rinnakkaistuu hyvin, joten jos joku viitsii tehdä softan, niin sitten pyörii näyttiksellä X, Esim 1080Ti. Suorituskyky on vain käytännössä niin kehno, että ei maksa vaivaa, Halvinkin RT:hen radalla kykenevä näyttis peittoaa kuitenkin sen softaratkaisun täydellisesti. Sama se on Vulkanin läpi: Liian hidasta 1080ti:llä käytännön pelisovellutuksissa!
No tätä mä hainkin jonka nyt postasit, kiitos.
Mua kun ei NIIN tuo RT kiinnosta niin lähinnä mietin vaan tuota mahdollisuutta vetää optimaalisesti softalla… mutta lopetetaan offtopic.
Tekeekö oikeasti noin pahaa kirjoittaa oikeat vertailtavat luvut artikkeliin? Tuosta ei saa mitään selkoa millainen suorituskyky milläkin kortilla on ilman, että katsoo nyt jälkeenpäin lisättyä grafiikkaa. Huomioitavaa on myös, että Vulkan on täysin avoin rajapinta.
Lopeta älytön vihjailusi. Siinä on graafi mistä näkee luvut ja tuon ilmaisun valitsin koska se oli jäänyt hetkeä aiemmin mieleen täältä foorumilta.
Tietenkin se on avoin rajapinta, siinähän heti aluksi sanotaan että Khronos hallinnoi useita avoimia rajapintoja.
Demotasot sisältävä q2 rtx on ilmainen lataus steam:sta. En osaa sanoa toimiiko 1080ti:lla. Nopea kokeilla toimiiko, jos kiinnostus riittää.
Mitä mä katoin niin ainakin 1660 Ti:llä (joka vastannee mun nykyistä 980 Ti:tä) pyöri ehkä 10fps… tuskin tuolla tulevallakaan 1080 Ti:llä nyt mitään mahtavaa kokemusta saisi.
https://bbs.io-tech.fi/threads/quake-ii-sai-vulkan-rajapintaa-kaeyttaevaen-saeteenseuranta-modin.148906/
vk_nv_raytracing is available on some pascal cards on linux. We successfully tested it on a 1080 and TitanXp. Unfortunately on Windows the extension is not available for Pascal-based GPUs.
Eihän 2nd gen RTX-korttien kuluttajaluokkaa varsinaisesti ole vielä julkaistu ? Taisit meinata 1st gen RTX -kortteja, jotka oli siis noita 2xxx -sarjan kortteja. Riippunee pitkälti pelistä/testistä tapauskohtaisesti miten hyvin RT on optimoitu. Eipä tuosta tosiaan kostu high endissäkään next gen peleissä juuri missään tilanteessa tälläkään hetkellä.
Viittasin toki vain 2nd Gen RTX-kortteihin (eli nvidian 30xx-sarjaisiin) joista ei niistäkään tulle mitään RT-nopeudeltaan vieläkään käyttökelpoista 250-400€ hintaluokkaan. 1st Gen’hän oli ylihinnoiteltu ja silti RT-käyttöön täysin riittämätön edes halvimmalla 2060-sarjalla.
Jos jokin valmistajista ei suorastaan vedä jonkinlaista ihme-kania hatusta niin saanemme odottaa peruskorttien käyttökelpoista RT-nopeutta vielä aika tovin? 2-3v eteenpäin vähintään, mutta veikkaan jotta 4-5v lienee lähempänä oikeaa? IMO – RT-puolesta tulee mainstream-tavaraa vasta kun moisen saa käyttökelpoisena 1000-1200€ kokoonpanossa.
SE RT:n käyttökelpoisuus riippuu ihan siitä, kuinka laajasti sitä käytetään. Pidän tietystä syystä hyvin todennäköisenä, että tulee huomattavassa määrin kevyempää käyttöä lähivuosina ja vain vähemmän näitä raskaampia sovelluksia.
Muttei ennen kuin RT-tukea alkaa tulla jo ihan perustason ohjaimiinkin, josta ollaan vielä kaukana.
Casual-peleissähän RT-tuesta olisi jopa näkyvää iloa, koskei niissä vaadita vakaata 60fps. Vuoropohjaisissa sellaisissa eritoten. Ulkoasuun lisää blingiä 2024-25 aikaisintaan tosin, koska vaatii laajaa RT-tukea jotta kannattaa.
RT tukea on nyt ihan perustason ohjaimissakin ja molemmassa uudessa konsolissa, joka on se merkityksellisin seikka. Kun vanhat konsolit unohdetaan, niin tullaan siirtymään yleisesti reippaasti RT:n suuntaan.
Nyt vielä julkaisut on usein myös noille vanhoille ja kyllähän se on, kuin yrittäisi soittaa Mozardin sinfonian yhdellä triangelilla.
Tällä hetkellä näyttikset on kalleita, koska kysyntä ylittää tarjonnan rajusti, mutta eiköhän se kesään mennessä korjaannu pikkuhiljaa..
Juupa kai. Digital Foundryn Cyberpunk 2077 RT-analyysistä napattu kuva:
katso liitettä 507616
Ei tietenkään ole asetukset täysillä, ei tietenkään ole kaikki säteenseurantaominaisuudet päällä, ei tietenkään ole 4k reso, ei tietenkään ole satoja ruutuja sekunnissa eikä varmasti ole joka paikassa pysyvä ruudunpäivitystaso. Mutta täysin riittämätön ei minusta ole kovinkaan osuva kuvaus, varsinkaan kun ottaa huomioon että kyseessä tosiaan on se ensimmäisen sukupolven pahnan pohjimmainen.
Helposti toki tulee se kuva että nämä kortit on mopoja eikä niillä mitään tee kun suorituskykytestit etsii vain suhteellista eroa ja niihin käytetään maksimiasetuksia. Mutta jos etsii soveltuvat asetukset niin kyllä näilläkin voi korttien ominaisuuksia hyödyntää ihan käyttökelpoisesti.