Vulkan-rajapinnalle on julkaistu jo useampia NVIDIAn laajennoksia käyttäviä säteenseurantapelejä, mutta Quake II RTX:n päivitys teki siitä ensimmäisen rajapinnan virallisia laajennoksia tukevan pelin.

Useita avoimia rajapintoja ylläpitävä Khronos on julkaissut merkittävän päivityksen Vulkan-rajapintaan. Viime kuussa julkaistut säteenseurantalaajennokset saivat nyt tuekseen muun muassa SDK:n (Software Development Kit, ohjelmistokehityspaketti).

Valven rahoittama LunarG on julkaissut Vulkan-rajapinnan virallisesta SDK:sta uuden 1.2.152.0-version, joka tuo mukanaan täyden tuen rajapinnan tuoreille säteenseurantalaajennoksille. Samalla Microsoftin avoimen lähdekoodin HLSL-kääntäjä DXC on päivitetty Vulkan-rajapinnan säteenseurantatuella, mikä mahdollistaa selvästi helpomman DirectX Raytracing-rajapintaa hyödyntävien sovellusten kääntämisen Vulkan-rajapinnalle.

Khronos on julkaissut lisäksi uusia avoimen lähdekoodin Vulkan-säteenseurantaa hyödyntäviä esimerkkisovelluksia sekä päivittänyt Vulkan Guide -oppaan sisältämään tietoa säteenseurannasta.

Samassa yhteydessä NVIDIAn kehittämä Quake II RTX päivitettiin tukemaan NVIDIAn laajennosten lisäksi Vulkan-rajapinnan virallisia laajennoksia. Päivityksen myötä kehittynyttä path tracing -säteenseurantaa hyödyntävä peli toimii nyt myös AMD:n Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla ja tulee toimimaan ensi vuonna julkaistavilla Intelin Xe-HPG-pelinäytönohjaimilla. PC Gamer on ehtinyt ottaa uudella versiolla jo pikaiset testit, joiden mukaan RX 6800 XT saavuttaa yli 60 FPS:n suorituskyvyn 1080p-resoluutiolla ja RTX 3080 1440p-resoluutiolla, mutta 4K-resoluutiolla se jää kaukaiseksi haaveeksi kummaltakin.

Vulkan-rajapinnan viralliset säteenseurantalaajennokset ovat tuettuna AMD:n Radeon Software 20.11.3- ja NVIDIAn Release 460 -ajureista lähtien.

Lähde: Khronos

This site uses XenWord.