Microsoft on taipunut Blizzardin ja muiden kehittäjien painostukselle ja tuonut Windows 7:lle DirectX 12:n User mode -osuuden. Tuki mahdollistaa rajapinnan hyödyntämisen vanhemmalla käyttöjärjestelmällä, mutta sen nopeus ei vastaa Windows 10:n toteuttusta.

Pelaajien kannalta yksi Windows 10:n merkittävimmistä uudistuksista on ollut uusi matalan tason DirectX 12 -rajapinta. Osa uuden rajapinnan Direct3D-ominaisuuksista tuotiin vanhemmille käyttöjärjestelmille osana Direct3D 11.3 -päivitystä, mutta sen tuki on ollut käytännössä olematonta.

Microsoft on nyt ilmoittanut tuovansa DirectX 12:n myös Windows 7 -käyttöjärjestelmälle. Aiemmin yhtiö on sanonut, että rajapinnan tuominen vanhemmille käyttöjärjestelmille olisi käytännössä mahdotonta muuttamatta alla olevaa käyttöjärjestelmää perustavanlaatuisella tavalla. Windows 7:n DX12 ei ole täysin identtinen Windows 10:n kanssa, sillä 7:n versio sisältää vain rajapinnan User Mode -osuuden eikä syvemmälle käyttöjärjestelmään tehtyjä muutoksia, jotka nopeuttavat rajapinnan toimintaa.

Microsoftin mukaan kiitos tästä toteutuksesta kuuluu Blizzardille, jonka DirectX 12 -renderöijä World of Warcraftille on saatu hiottua merkittävästi DirectX 11 -versiota nopeammaksi. Yhtiö lähestyi Microsoftia saadakseen tuotua vastaavat suorituskykyparannukset myös Windows 7 -käyttäjille. Myös muut nimeltä mainitsemattomat kehittäjät ovat viestineet Microsoftin suuntaan vastaavanlaisia pyyntöjä. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, minkä tasoisista eroista Windows 7:n ja 10:n DX12-toteutusten välillä puhutaan.

Microsoftin mukaan tulevaisuudessa saattaisi olla luvassa myös muita pelejä, jotka tukisivat DirectX 12 -rajapintaa Windows 7:lla, mutta niitä ei nimetty ainakaan tässä vaiheessa. Yhtiö kuitenkin kertoo tekevänsä parhaillaan yhteistyötä muutamien muiden pelinkehittäjien kanssa. Blogipostaus tekee selväksi myös sen, että DirectX 12:n hyödyntäminen Windows 7:lla vaatii erikseen Microsoftin kanssa toteutettavan pelikohtaisen tuen rajapinnalle.

Lähde: MSDN

This site uses XenWord.