
NVIDIA esitteli uudet Turing-arkkitehtuuriin pohjautuvat GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet 20. elokuuta Kölnissä Saksassa järjestetyn Gamescom-tapahtuman yhteydessä. Edellisen Pascal-sukupolven lanseerauksesta ehti vierähtää yli kaksi vuotta eikä yhtiö pitänyt mitään kiirettä uuden sukupolven julkaisun suhteen. Viime kesänä AMD:n markkinoille julkaisemat Radeon RX Vega -näytönohjaimet haastoivat NVIDIAn mallistosta GeForce GTX 1080- ja 1070-mallit, mutta niiden suorituskyky ei riittänyt haastamaan GeForce GTX 1080 Ti- tai Titan-malleja.
Aiempien suunnitelmien mukaan NVIDIAlta odotettiin Volta-arkkitehtuuriin pohjautuvia GeForce-pelinäytönohjaimia, mutta kulisseissa yhtiö valmisteli päivitettyä ja säteenseurannan kiihdytystä tukevaa Turing-arkkitehtuuria. Valitettavasti RTX-tukea ei vielä pystytä tässä vaiheessa käytännössä testaamaan sillä Microsoftilta on tulossa tuki DirectX Raytracing -rajapinnalle lokakuussa julkaistavan Windows 10 -päivityksen mukana ja sen jälkeen pelikehittäjiltä päivitykset peleihin omalla aikataulullaan.
Tutustuimme io-techissä Turing-arkkitehtuurin saloihin ja uusiin ominaisuuksiin jo uutisissamme, joten ne kannattaa lukea pohjalle ennen tätä artikkelia.
- io-tech, Katsaus Turing-arkkitehtuuriin ja GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimiin
- io-tech, Turing-arkkitehtuurin ja GeForce RTX 20 -sarjan uudet ominaisuudet ja teknologiat
Ensimmäisenä myyntiin 20. syyskuuta saapuvat suorituskykyisemmät GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -mallit ja edullisemman GeForce RTX 2070 -mallin myynti alkaa lokakuussa. Tällä kertaa NVIDIAn omat Founders Edition -mallit ovat tehdasylikellotettuja ja varustettu uudistetulla kahden tuulettimen jäähdytysratkaisulla. Näytönohjainvalmistajilta tulee puolestaan myyntiin ainoastaan omiin jäähdytysratkaisuihin perustuvia malleja.
NVIDIAlla on tällä hetkellä näytönohjainmarkkinoilla AMD:stä vahva niskalenkki yli 70 % markkinaosuudella. Tästä syystä uusien GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimien julkaisu ei vaikuttanut juurikaan pari vuotta vanhojen GeForce GTX 10 -sarjan näytönohjaimien hintatasoon. Uutuudet hinnoiteltiinkin surutta GeForce GTX 10 -mallien yläpuolelle. Isompia viilauksia hintoihin tuskin kannattaa odottaa ainakaan ennen kuin GeForce GTX 10 -sarjan näytönohjaimet on ensin myyty varastoista loppuun.
GeForce RTX 2080 on 2080 Ti -mallin pikkuveli ja se käyttää TU104-grafiikkapiiriä. Käytössä on 2944 CUDA-ydintä ja 256-bittisen muistiväylän jatkeena on kahdeksan gigatavua GDDR6-muistia. Suomessa reilun 850 euron hinnallaan se on noin 100 euroa kalliimpi kuin edellisen sukupolven GeForce GTX 1080 Ti eli se sijoittuu 1080 Ti:n ja 2080 Ti:n välimaastoon.
Saimme io-techin testiin MSI:ltä heti tuoreeltaan yhtiön omaan piirilevysuunnitteluun perustuvan ja omaa jäähdytysratkaisua käyttävän GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -mallin, johon tutustumme tässä artikkelissa. Suorituskykytestit on ajettu 3820×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus, lämpötila ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
MSI:n GeForce RTX 2080 Gaming X Trio on todella isokokoinen ja painaa jopa yli 1,5 kiloa. Pituutta näytönohjaimella on 32,7 cm, leveyttä 14 cm ja korkeutta 5,56 cm ja se haukkaa alleen emolevyltä kolme korttipaikkaa. Massiivinen yli 1,5 kg painava Tri-Frozr-jäähdytysratkaisu on varustettu kolmella tuulettimella, joiden alta pilkistää lämpöputkilla varustettu alumiinirivasto.
Myyntipakkauksen mukana toimitetaan 8-pinninen PCI Express -virta-adapteri-, ajuri-CD, pikaohjeet ja metallinen tukirauta, joka estää näytönohjainta roikkumasta ja vääntämästä emolevyn PCI Express x16 -liitintä.
Suomessa MSI:n Gaming X Trio -mallin hintataso on alkaen 900 euroa ja se on noin 40 euroa kalliimpi kuin markkinoiden edullisimmat RTX 2080 -mallit.
Näytönohjaimen takapuoli on suojattu alumiinilevyllä, joka toimii myös jäähdytyslevynä ja on grafiikkapiirien ja muistien kohdalta kontaktissa piirilevyyn lämpötyynyjen kautta.
Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja MSI ilmoittaa näytönohjaimen tehonkulutukseksi 260 wattia. NVIDIA ilmoittaa GeForce RTX 2080 -referenssisuunnitelman tehonkulutukseksi 215 wattia ja sen oma Founders Edition -malli on varustettu 6- ja 8-pinnisillä PCIe-virtaliittimillä. Virtalähteeksi suositellaan 650-wattista mallia.
Gaming X Trio -näytönohjaimen virransyöttö on yhteensä 12-vaiheinen, josta 10 vaihetta on pyhitetty grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta muisteille.
MSI:n Gaming X Trio -malli on varustettu kolmella DisplayPort-liittimellä sekä HDMI- ja USB Type-C -liittimillä.
Turing-grafiikkapiirien näyttöohjain tukee DisplayPort 1.4a -standardia ja VESA:n Display Stream Compression 1.2 -pakkausta, mitkä yhdessä mahdollistavat 8K-resoluution 60 hertsin virkistystaajuudella. Näyttöohjain kykenee ajamaan maksimissaan kahta 60 hertsin 8K-näyttöä samanaikaisesti. Uutta on myös näyttöohjaimen tuki USB-C-liittimellä toteutetulle VirtualLinkille, joka on uusi avoin standardi virtuaalilaseille, jonka tavoitteena on tehdä johtohärdelleistä loppu hoitamalla yhteys yhdellä kaapelilla.
Näyttöliittimien vierestä löytyy uusi NVLink-liitin, joka mahdollistaa kahden GeForce RTX 2080 -näytönohjaimen SLI-konfiguraation. GeForce RTX 2080:n TU104-grafiikkapiirissä on käytössä yksi NVLink-linkki, jonka nopeus on 25 Gt/s per suunta.
MSI:n yli kaksi korttipaikkaa haukkaava Tri-Frozr-jäähdytysratkaisu on massiivisen kokoinen ja näytönohjain painaa jopa 1546 grammaa. Grafiikkapiiri on kontaktissa nikkelöityyn kuparilevyyn ja sen läpi kulkee seitsemän lämpöputkea kahteen erilliseen jäähdytysrivastoon. Yksi lämpöputkista on 8 mm ja kuusi muuta 6 mm paksuja. Vakiotahna vaikutti hyvälaatuiselta ja melko juoksevalta. GDDR6-muistipiirejä jäähdyttää puolet piirilevyn etupuolesta peittävä alumiinilevy, joka samalla tukevoittaa rakennetta. Virransyöttöä jäähdytetään jäähdytysrivastoon liitetyllä nikkelöidyllä kuparilevyllä johon MOSFET-transistorit, draiverit ja ohjainpiirit ovat kontaktissa lämpöäjohtavien tyynyjen kautta.
GeForce RTX 2080:ssä on käytössä Turing-arkkitehtuuriin perustuva TU104-grafiikkapiiri, joka rakentuu kuudesta Graphics Processing Clusterista (GPC), joista jokaisella on oma rasteroija (Raster engine).
NVIDIA on uusinut Turing-arkkitehtuurissa TPC- (Thread Processing Cluster) ja SM-yksikköjen (Streaming Multiprocessor) rakennetta rajulla kädellä. TPC-yksiköissä on Pascalin yhdestä poiketen nyt kaksi SM-yksikköä ja kussakin SM-yksikössä on nyt 64 INT32- ja 64 FP32-CUDA-ydintä, 8 Tensori-ydintä ja yksi RT-yksikkö sekä neljä teksturointiyksikköä.
GeForce RTX 2080:n TU104-grafiikkapiirissä ei ole käytössä kaikki CUDA-ytimet, vaan NVIDIA on kytkenyt yhden TPC:n eli 128 CUDA-ydintä pois käytöstä. Tämän seurauksena TU104:ssä on aktiivisena 2944 CUDA-ydintä, 46 ROP-yksikköä ja 184 teksturointiyksikköä. RT-ytimiä on käytössä 36 ja Tensor-ytimiä 368 kappaletta.
TSMC:n 12 nanometrin prosessilla valmistettava TU104 rakentuu 13,6 miljardista transistorista ja piisirun pinta-ala on noin 545 neliömillimetriä. Kyseessä on siis selvästi kookkaampi piiri kuin GeForce GTX 1080:n GP104 ja se on myös isompi kuin GeForce GTX 1080 Ti:n GP102.
- TU104: 13,6 miljardia transitoria, 545 mm2
- GP104: 7,2 miljardia transitoria, 314 mm2
- GP102: 12 miljardia transitoria, 471 mm2
MSI:n RTX 2080 -testinäytönohjaimessa oli käytössä grafiikkapiirin TU104-400A-A1-versio, joka on valmistettu tämän vuoden 31. viikolla eli elokuun alussa. NVIDIA myy näytönohjainvalmistajille Turing-grafiikkapiireistä kahta eri versiota, jotka ovat perusversio ja ylikellotettava A-versio. Käytännössä näytönohjainvalmistajat joutuvat tilaamaan erikseen grafiikkapiirien perusmalleja näytönohjaimiin, joita ei ole ylikellotettu tehtaalla, ja A-versiota tehtaalla ylikellotettuihin versioihin. Oletettavasti A-mallit ovat hinnoiteltu kalliimmaksi näytönohjainvalmistajille.
GeForce RTX 2080:ssä on käytössä 256-bittinen muistiväylä ja kahdeksan gigatavua 14 Gbps:n nopeudella toimivaa uuden sukupolven GDDR6-muistia. MSI:n RTX 2080 -näytönohjaimessa oli käytössä Micronin valmistamat piirit (datasheet) ja ne toimivat speksatulla 14 Gbps:n nopeudella, jolloin muistiväylän kaistanleveys on 448 gigatavua sekunnissa.
GPU-Z-ohjelman uusin 2.11.0-versio tunnistaa GeForce RTX 2080:n tiedot lähes oikein. MSI:n Gaming X Trio -malli on asetettu toimimaan TU104-grafiikkapiirin osalta 1515 MHz:n perustaajuudella ja 1860 MHz:n Boost-taajuudella. Grafiikkapiirin käyttöjännite rasituksessa oli 1,031 volttia.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus asettui 3D-rasituksessa 1935 MHz:iin välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi parissa minuutissa 68 asteeseen. Monitorointiohjelmat eivät vielä osanneet tallentaa tuulettimen kierrosnopeutta, joten se jäi kuvaajasta pois.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä vertailukohtina ovat mukana GeForce GTX 1080 ja 1080 Ti sekä AMD:n leiristä Radeon RX Vega 64. Koska testiin saapui MSI:n custom-malli GeForce RTX 2080:stä, ajettiin myös vertailutulokset GeForce GTX 10 -sarjan custom-malleilla.
Testit ajettiin 3860×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. GeForce RTX 2080:llä oli käytössä 411.51-ajurit ja GeForce GTX 1080:llä ja 1080 Ti:llä uusimmat viralliset 399.24-ajurit. AMD:n Radeon RX Vega 64:llä oli käytössä uusimmat Adrenalin Edition 18.9.1 Optional -ajurit.
Hintataso Suomessa 19.9.2018
- NVIDIA GeForce GTX 1080: alkaen 519 €
- AMD Radeon RX Vega 64: alkaen 589 €
- NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti: alkaen 740 €
- NVIDIA GeForce RTX 2080: alkaen 859 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
- ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
- 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
- Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesiijäähdytys prosessorille
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
GeForce 411.51 -ajurit:
- MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
GeForce 399.24 -ajurit:
- Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING
- Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING
Adrenalin Edition 18.9.1 Optional -ajurit:
- AMD Radeon RX Vega 64
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.
99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman eli 100. arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon. Käytännössä 60 sekunnin aikana renderöidään tuhansia ruutuja.
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Battlefield 1:ssä Asuksen GTX 1080 Ti ja MSI:n RTX 2080 olivat käytännössä tasoissa noin 77 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella.
MSI:n RTX 2080 oli noin 41 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Myös Far Cry 5:ssä MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat kahden FPS:n sisässä toisistaan ja eroa syntyi 2080:n hyväksi noin 3 %.
MSI:n RTX 2080 oli noin 33 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Uudessa Tomb Raiderissa MSI:n RTX 2080 oli selvästi suorituskykysempi noin 10 FPS:n eli 14 % erolla Asuksen GTX 1080 Ti:hin verrattuna.
MSI:n RTX 2080 oli noin 53 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Deus Ex:ssä MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat jälleen kahden FPS:n sisässä toisistaan ja eroa syntyi 2080:n hyväksi noin 3 %.
MSI:n RTX 2080 oli noin 35 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Myös 2560×1440-resoluutiolla MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat Battlefield 1:ssä käytännössä tasoissa noin kolmen FPS:n eli vajaa kolmen prosentin erolla toisistaan.
MSI:n RTX 2080 oli noin 36 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Samoin Far Cry 5:ssä MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat 2560×1440-resoluutiolla tasoissa.
MSI:n RTX 2080 oli noin 24 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Tomb Raiderissa MSI:n RTX 2080 oli 5 FPS:ää eli noin 6 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080 Ti.
MSI:n RTX 2080 oli noin 40 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Deus Ex:ssä MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat tasoissa.
MSI:n RTX 2080 oli noin 33 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Full HD -resoluutiolla tilanne säilyi Battlefield 1:ssä käytännössä tasoissa ja eroa oli 3,4 FPS:ää eli noin 2 % RTX 2080:n hyväksi.
MSI:n RTX 2080 oli noin 33 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Far Cry 5 ei enää suorituskyvyn osalta kunnolla skaalaudu Full HD -resoluutiolla ja kaikilla näytönohjaimilla erot ruudunpäivitysnopeudessa ovat yksittäisiä prosentteja.
Tomb Raiderissa Full HD -resoluutiolla MSI:n RTX 2080 oli 9,3 FPS:ää eli noin 8 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080 Ti.
MSI:n RTX 2080 oli noin 35 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Deus Ex:ssä edelleen Full HD -resoluutiolla MSI:n RTX 2080 ja Asuksen GTX 1080 Ti olivat tasoissa.
MSI:n RTX 2080 oli noin 24 % suorituskykyisempi kuin Asuksen GTX 1080.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä.
MSI:n Gaming X Trio -kokoonpanon tehonkulutus oli 17 wattia alhaisempi kuin Asuksen GTX 1080 Ti:llä ja 22 wattia alhaisempi kuin Radeon RX Vega 64:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin NVIDIAn näytönohjaimilla MSI:n Afterburner-ohjelmalla ja AMD:n näytönohjaimilla ajureiden Wattman-välilehden monitorointityökalulla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä.
MSI:n Gaming X Trion TU104-grafiikkapiiri toimi 3D-rasituksessa 69-asteisena eli testijoukon viileimpänä. MSI:n massiivinen Tri-Frozr-jäähdytysratkaisu oli noin 300 grammaa painavampi kuin Asuksen GTX 1080 Ti:ssä, joka sekin on todella kookas.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 3 desibelin muutos tarkoittaa melutason kaksinkertaistumista ja 10 desibelin muutos melutason kymmenkertaistumista. Tuulettimen melu voi olla silti häiritsevää, vaikka mitattu desibeliarvo jäisi alhaiseksi. Jokaisella tuulettimella on omanlainen äänensävy, joka on seurausta tuulettimen rakenteesta, kuten lavoista, moottorista ja osien laadusta.
MSI:n isokokoinen Tri-Frozr-jäähdytys piti TU104-grafiikkapiirin lämpötilan alle 70 asteessa, mutta samalla se oli erittäin hiljainen ja tuulettimet kehräsivät noin 1300 RPM:n kierrosnopeudella. Subjektiivisesti arvoiden MSI:n GeForce RTX 2080 Gaming X Trio oli käytännössä lähes äänetön, kun Asuksen Strix GeForce GTX 1080 Ti:tä voisi kuvailla todella hiljaiseksi.
Ylikellotustestit
NVIDIA on lisännyt Turing-arkkitehtuuriin rajapinnan, joka mahdollistaa ohjelmallisesti grafiikkapiirin ylikellotuspotentiaalin analysoimisen. EVGA:n Precision X1 -ohjelman beta-versiota löytyi automaattinen OC Scanner -ylikellotusominaisuus, mutta suoritimme testit kuitenkin perinteiseen tapaan omin käsin.
Ylikellotustestissä MSI:n GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -näytönohjain oli asennettuna suljetun kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Alustavissa ylikellotustesteissä MSI:n GeForce RTX 2080 ylikellottui TU104-grafiikkapiirin osalta 1990 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 2035-2050 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 16 Gbps nopeudelle.
Testikokoonpanon tehonkulutus nousi MSI:n RTX 2080 ylikellotettuna 332 watista 352 wattiin eli 20 wattia. TU104-grafiikkapiirin lämpötila pysyi ylikellotettuna samana kuin vakiona eli 69 asteessa, mutta melutaso nousi 35,4 desibelistä 37,2 desibeliin. Subjektiivisesti arvioiden näytönohjaimen melutaso ylikellotettuna säilyi edelleen hyvin hiljaisena.
Ylikellotettuna MSI:n RTX 2080 oli Tomb Raiderissa 7,5 FPS:ää eli noin 9 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
NVIDIAn uudet GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet esiteltiin kuukausi sitten, jolloin ne tulivat myös kuluttajien ennakkotilattavaksi ilman konkreettista tietoa pelisuorituskyvystä. Nyt median omat tulokset ovat vihdoin julki ja jälleenmyyjät saavat toimittaa näytönohjaimia kuluttajille, jos niitä on saatu varastoon asti. NVIDIA ilmoitti, että 2080 Ti -mallin toimituksissa saattaa esiintyä viivästyksiä ja ennakkotilanneet voivat odottaa toimituksia 20. – 27. syyskuuta välisenä aikana.
io-techin testiin ensimmäisenä saapui GeForce RTX 2080 -malli, mutta testaamme heti perään myös suorituskykyisemmän GeForce RTX 2080 Ti -lippulaivamallin.
Testiimme saapui MSI:n omaan piirilevysuunnitteluun ja jäähdytysratkaisuun perustuva tehdasylikellotettu GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -malli, joka on varustettu massiivisella yli 1,5 kg painavalla jäähdytysratkaisulla ja kolmella tuulettimella. Kyseessä on todennäköisesti yksi isokokoisimmista näytönohjaimista, jonka allekirjoittanut on koskaan testannut.
900 euron hinnalla kyseessä on suurin piirtein saman hintainen näytönohjain kuin verrokkina ollut Asuksen Strix-mallinen GeForce GTX 1080 Ti. Edullisimmillaan GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimia saa tällä hetkellä noin 750 euron hintaan. Suorituskyvyn osalta Asuksen GTX 1080 Ti ja MSI:n RTX 2080 olivat testeissä hyvin tasaväkiset, mutta tuoreessa Shadow of the Tomb Raiderissa RTX 2080 veti pidemmän korren. On myös muistettava, että RTX 2080 tarjoaa uusina ominaisuuksina RT-ytimet säteenseurannan kiihdytykseen sekä tekoälyä hyödyntävän DLSS- eli Deep Learning Super Sampling -reunojenpehmennyksen, joista on iloa päivityksen turvin kourallisessa nykyisistä peleistä sekä tulevaisuuden peleissä.
MSI RTX 2080 Gaming X Trio -kokoonpanon tehonkulutus oli 17 wattia alhaisempi kuin Asuksen Strix GTX 1080 Ti:llä ja massiivisen jäähdytysratkaisunsa ansiosta sen lämpötila 3D-rasituksessa pysytteli alle 70 asteessa ja melutaso oli käytännössä lähes olematon.
Alustavissa ylikellotustesteissä MSI RTX 2080 Gaming X Trio venyi TU104-grafiikkapiirin osalta 3D-rasituksessa noin 2050 MHz:n todelliselle kellotaajuudelle ja GDDR6-muistit 16 Gbps:n nopeudelle. Ylikellotettuna RTX 2080:n suorituskyky parani Tomb Raiderissa noin 9 %. Ylikellotusten myötä näytönohjaimen tehonkulutus nousi 20 wattia, massiivinen jäähdytysratkaisu piti grafiikkapiirin lämpötilan samassa 69 asteessa kuin vakiona, mutta melutaso nousi vajaalla kahdella desibelillä. Näytönohjain oli ylikellotettunakin todella hiljainen.
Allekirjoittaneen mielestä MSI:n GeForce RTX 2080 Gaming X Trio oli varsin vakuuttava esitys. En ole vielä muita RTX 2080 -näytönohjaimia päässyt testaamaan, mutta tässä oli noin 900 euron hinnalla vain 40 € ekstraa halvimpiin 2080-malleihin verrattuna, suorituskyky kohdillaan tehdasylikellotusten myötä, 3D-rasituksessa kortti oli lähes äänetön ja RGB-valaistuskin ihan näyttävästi toteuttu. Ainoa mieleen tuleva miinus on jättiläismäinen koko, joka saattaa aiheuttaa joissain koteloissa tilaongelmia.
Nykyisessä kilpailutilanteessa NVIDIA pystyi hinnoittelemaan uudet GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -näytönohjaimet edellisen sukupolven GeForce GTX 10 -sarjan mallien yläpuolelle ja varmistamaan uutuusnäytönohjaimistaan maksimaalisen tuoton. Normaalissa ja terveessä tilanteessa vanhojen näytönohjaimien hintoja olisi laskettu, varastot tyhjennetty ja uutuudet julkaistu vanhojen hinnoilla. Nyt kuitenkin GeForce-lippulaivanäytönohjainten hintataso pomppasi kertaheitolla vajaasta tuhannesta eurosta jopa 1500 euroon.
Näytönohjainmarkkinat jatkavat NVIDIAn komennossa ainakin ensi vuoteen asti, jolloin AMD:lta odotetaan 7 nanometrin grafiikkapiirejä Vega- tai Navi-arkkitehtuurilla tai vuoden 2020 loppuun asti, jolloin Inteliltä odotetaan ensimmäistä erillisnäytönohjainta.
Kuulostaa virallisiin testeihin vähän oudolta jos pitää alkaa jotain conffifilujä säätelemään.
Eikös pelejä testata semmoisina kun ovat virallisesti?
Riippuu vähän säädöistä, mutta framerate rajoituksen poistaminen omasta mielestäni täysin ongelmaton säätö, ellei se riko peliä tms.
Moni 240hz monitorin omistaja varmaan tuon itsekin poistaa, joten ihan reaalimaailman testi, josta iloa joillekin lukijoille.
Asuksen Strix 2080 To saapui, live-unboksaus n. klo 16 io-techin Twitch ja YouTube kanavilla
gametime.maxvariablefps 0 on oikein siten juoksee yli 200 FPS
Juu ja ihan pelaa oikeeta peliä eläkä kattele niitä videoita niitä saa halavemmalla makuunista.
Hyvin siirtyy nämä maalitolpat pc-pelaajilla 😀
60hz
100hz
144hz
240hz
Ja aina on olevinaan eroa ja hyötyä lisähertseistä
Missä ne rajat sitten oikein menee? En väitä, että huomaisin eron 120 ja 240 Hz monitorien välillä (tosin en ole edes 240 Hz monitoria nähnytkään), mutta olen nähnyt ja tunnen ihmisiä, jotka eivät huomaa eroa 30 ja 60 Hz välillä. Tämä tuntuu lähes käsittämättömältä. Jos maailmassa on ihmisiä, jotka eivät kykene erottamaan tuollaista eroa, niin onko ihme, jos maailmassa olisi myös ihmisiä, jotka voivat oikeasti erottaa korkeampia taajuuksia?
Taitavat kylläkin olla:
60hz
75hz
120hz
144hz
165hz
240hz
Tän on pakko olla trolli? Tai sitten, sinä täysin tuntematon mulle (oriental) oot kyllä aivan pihalla kuin Lumiukko sulaessa Juhannuksena keskellä toria.
Tosin huomaan että olet konsolipelaaja joten, mene sinne mammas hameen alle vinkumaan uusinta buttlea että kun on se kavereillakin . . .
Käyhän pelaamassa, vaikka CSsää tai siegeä PCllä niin huomaat kyllä miksi ne 120Hz< on muodissaan. Toki jos pelejä pelaa ns. sunnuntai-pelaamisena niin sitten on sama, vaikka katsoo kuvaputkelta sitä kuvaa. :geek:
Sinällään ehkä hieman huono vertaus, kun edes tuommoinen 240Hz TFT ei vastaa sulavuudeltaan/inputlagiltaan edes 150Hz CRT-monitoria. Pelailin 2000-2013 aikana quakeworldia puolitosissaan ja varsinkin tuolla pelillä huomasi, miten paljon parempi CRT on kilpailuhenkiseen pelaamiseen kuin mikään TFT edes nykypäivänä (esimerkki). Kuvanlaatuhan näissä nykytft:ssä on kuitenkin sen verran hyvä, jopa niissä TN-paskoissa, että CRT jää siinä jälkeen aika pahastikin.
Näin offtopicina, hyvin niitä headshotteja tulee 60Hz hinnat alkaen -ruudullakin. :smoke:
Sonyllähän oli joskus widescreen CRT, kieltämättä tällaista olisi hauska kokeilla.
Sony GDM FW900 Specs
Jösses, painoa yli 40 kiloa 😀
@Sampsa testatkaa ihmeessä tulevissa testeissä NVLink suorituskyky. Sen testaamiseen kun ei tavalliset kuolevaiset pysty 🙂 Jos uusin Shadow of The Tomb Raider osasi käyttää RTX -näyttiksiä astetta fiksummin, siitä vois saada hyvää referenssiä myös NVLinkin toiminnasta moderneissa peleissä?
Kaverilla oli moinen aikanaan, aivan jäätävä mörssäri ja tosiaan vaatii sen vähintään 80cm syvän pöydän, jos haluaa näppiksen ja pöydän reunan väliin edes vähän käsille lepopintaa.
Aikanaan kävin työkseni asentelemassa myös TV:ta ja joskus tuli vastaan poisvietäviä helmiä, esim. 36" Sony trinitron suoralla etulasilla ja integroidulla jalustalla, koko paska painoi jonkun 80 kiloa ja televisio ei meinannut mahtua tavallisesta asunnon väliovesta läpi (80cm leveästä, yleensä kannettiin näyttö alaspäin, niin oli jotenkin liikuteltava formaatti). Ei ole ikävä noita kuvaputkilaitteita yhtään, eikä kyllä jotain 50" plasmatelkkujakaan.
NVLink on testattu jo ainakin gamers nexuksen sekä jayztwocentsin toimesta:
Kummassakin testissä myös tuo mainitsemasi SOTTR, joka ilmeisesti aiheutti kaikenlaista ongelmaa ainakin gamers nexuksen videon perusteella.
Menes nyt trollailemasta asia-alueilta.
Kun sun riimuja on katsellut, niin et edes vahingossakaan ole saanut heduja. Et edes, vaikka pääsisit vihollisen yllättämään.
Sua on kyllä heduilla vedetty kylmäksi vaikka kuinka ja ilmeisesti sitä tarkoititkin? Siihen toki riittää vaikka 15fps.
Johtunee ihan mun "skilleistä". Jos jokin on trollausta, niin se, että "60Hz:llä ei voi pelata" ja muut klassikkotekosyyt.
[Offtopic] Voithan pelata vaikka 30Hz näytöllä. Se että mitä pelaa ja miten pelaa taas vaikuttaa melko paljon siihen mitä kannattaa hankkia. Nimim. 15v 60Hz näytöllä FPSää pelanneena voin todeta, että 144Hz IPS oli pelaamisen kannalta ehdottomasti yksi parhaimpia hankintoja enkä tulevaisuudessa omaan käyttöön mieti mitään muuta vaihtoehtoa 1. näytöksi, ellei harrastukset muutu kokonaan.[/Offtopic]
[OT]Kyllä itellä tulee 4K seuraavaksi, ei hertseilyä. :btooth:[/OT]
Kun katselee RTX2080/80Ti testejä ja kun ottaa huomioon RTX2070 mallin cudacore määrät ja kellotaajuudet
niin näyttää siltä että RTX2070 tulee olemaan pahemmanluokan failaus
kun se taitaa olla hitaampi kuin GTX1070Ti mutta siitähuolimatta se on kaliimpi kuin tuo GTX1070Ti.
Itseasiassa jos katsotaan vain core-määriä ja kellotaajuuksia, niin RTX 2070 vs. GTX 1070 ti-kamppailusta tulee hyvin samanlainen kuin RTX 2080 vs. GTX 1080 ti-kamppailusta. Noiden lukujen perusteella Pascal-vaihtoehdon pitäisi molemmissa olla noin 20% nopeampi. Näiden x080-sarjalaisten kohdalla RTX 2080 on kuitenkin hieman nopeampi.
—-
Muistikaistan osalta homma menee mielenkiintoiseksi:
– GTX 1070 ti 256GB/s vs. RTX 2070 448GB/s – RTX 2070:llä 75% enemmän kaistaa
– GTX 1080 ti 484GB/s vs. RTX 2080 448GB/s – RTX 2080:llä 7% vähemmän kaistaa
Pascal TFLops on eri kuin Turing TFlops. Laskes nyt vähän rtx2080 FE:nen shadervääntö on 2*1.9*2944 = 11,187 TFlops, mikä päihittää tehoissa gtx1080ti FEn, jolla shadervääntöä TPUn testeissä on 2*1.8*3584 = 12,902TFLops. Samoilla kelloilla ajateltuna RTX 2070 on 8,755TFLops kortti ja GTX1070ti on 9,216FTlops kortti eli ero TFlopseissa vielä enemmän Turingin puolella… Puhumattakaan rusina666:sen mainitsemasta muistikaistasta. Eli kaikenkaikkiaan RTX2070 voi itseasiassa olla yllättävän nopea kortti, mitä nyt äkkiä pyörittelin lukuja niin konservatiivisesti olettaen että tehoero on luokkaa gtx1070ti vs gtx1070, laskeskelin suhteuttaen rtx2080:seen RTX2070:sen olevan 1,26x nopeampi kuin gtx1070ti ja 1,20x nopeampi kuin gtx1080.
Jos RTX 2070 suorituskyky on GTX1080 yläpuolella niin hinta on jo hieman järkevämpi.
Eiköhän RTX 2070:n hinta ole paljon järkevämpi jo siitä syystä, että sillä on suoraa kilpailua punaisesta leiristä (RX Vega)
[offtopic]Olisi hauskaa jos joskus oikeasti testattaisiin muistikaistan vaikutusta suorituskykyyn! Ihmiset aina puhuvat kuinka jonkun kortin muistikaista aiheuttaa pullonkaulan, mutta mitään lukuja aiheesta ei koskaan saada. Eli tehdään testi missä GPU-kellotaajuus pysyy vakiona, mutta muisteja ajetaan vakiona, tappiin asti ylikellotettuna ja alikellotettuna. Jos esim. suorituskyvyn nousu ylikellottaessa jää marginaaliin ja laskee merkittävästi alikellottaessa, niin muistikaista on mitoitettu juuri oikein.[/offtopic]
RTX 2070:n vois päätellä voittavan, ei nyt murskaavasti mutta selvästi GTX 1080:n.
2080:ssa 82% 1080ti:n cuda coreista ja 92% muistiväylästä, suorituskyky kutakuinkin 100%.
2070:ssa 90% 1080:n cuda coreista ja 140% muistikaistasta. Cuda coreista päätellen 2070:n tehot olis noin 110% 1080:n tehoista. Muistikaistan vaikutusta en osaa arvioida muuten kuin että sillä on merkitystä korkeilla resoluutioilla.
Toikin voi olla aika sovellus kohtaista, kuinka raskaasti käyttää sitä muistikaistaa.
Vielä hauskempaa kun näitä olis kolme :psmoke:
Reunat vaan melko vittumaisesti tiellä jos noilla surroundina vetäisi. 😀
Mutta ainakaan ei olisi mitään 60hz kamaluutta silmien edessä.
Kuvaputkella 60Hz välkkyy ja aiheuttaa päänsärkyä, TFT:llä en näe mitään eroa ja lompakko kiittää. :tup:
Harvemminpa ne kuvaputket 60Hz olivat, tuo linkkaamasi sonykin oli 80Hz monttu. Itse muistan pelailleeni aikoinaan 1280×1024@85Hz LG:n montulla, millä tulikin sitten kituutettua sen kuolemaan saakka ja vaihdettua viimein 120Hz TN tauhkaan(värit hirveät, vasteajat melkein kunnossa). Mutta tjoo eiköhän se off topic ala riittämään. Jännästi kun katsoo noita Turingeja RTX2070:ssä on Dual link DVI ja muissa ei. Joten jos vanhoja >120Hz DVI näyttöjä näillä koreteilla harkitsee käyttävänsä, se on oikeastaan ainoa vaihtoehto ilman kalliita aktiiviadapettereita.
Lähinnä siis meinaan kun koulussa yläasteaikana oli vielä CRT:t ja lähes poikkeuksetta 60Hz (ja asetukset lukittu eikä päässyt vaihtamaan). Itellä oli HP:n 21" Trinitron joka meni 1600×1200 @ 85Hz, sinänsä tuota ikävä.
Offtopicia tosiaan ollut 😀 Mutta itse en tosiaan näe mitään eroa ruuduissa jos ei resoluutiota lasketa, ainakin lompakko kiittää kun voi ostaa sen halvimman mieleisen..
Kai se on sinun kannalta etu, mutta jo ihan Windows-käytössä 60 Hz vs. 144 Hz ja nopeammat on todella huomattava ero jo kursorin liikkeessä. Mielelläni työkäytössäkin käyttäisin ripeämpää kuin 60 Hz ja nopeampiin peleihin ei tuo 60 Hz vaan riitä mihinkään (siis Quaket yms). Toinen juttu tietysti se, että millaisia näyttöjä olet vertaillut.
Aletaan olla vähän pois raiteilta..
Juuh, lopetan omalta osaltani offtopicin, lähti lapasesta jo turhan kauan aikaa sitten. :tup:
@Sampsa Voiko saada arvosteluun 3440×1440 resouluution? Olen ajatellut ostaa uuden näytön ja haluisin että voisin oikeasti käyttää näytön Hz-määriä peleissä, niin olen ajatellu tuota 3440×1440 näyttöä. Netistä tosin löytyy testauksia tuolla resouluutiolla, mutta en ole löytänyt yhtään 99. persentiili testiä.