Kaksi pitkänlinjan suomalaista demoryhmää Byterapers ja Doomsday yhdistivät voimansa ja osallistuivat maailman suurimman digitaalisen demoskene-taiteen tapahtuman Revision 2024:n pääkilpailuun Rainmaker-teoksellaan.
Saksassa pääsiäisenä järjestetty kilpailu on maailman suurin ja tasokkain demoskene-taiteen tapahtuma, jonka kilpailuihin osallistuvat maailman taitavimmat demoskene-luojat. Pääkilpailusarjan voitto tuli nyt ensimmäistä kertaa Suomeen. Voitosta kamppaili kaikkiaan 19 juryn hyväksymää finalistia. Kaikkiaan tapahtuman eri kilpailusarjoihin osallistui useita satoja teoksia.
– Tiimi aloitti demon ideoinnin elokuussa 2023. Konsepteja viilattiin ja protoiltiin vuoden 2024 alkuun saakka, ja helmikuussa teosta alettiin rakentaa toden teolla. Viimeisen kahden viikon rutistuksella syntyi jotain, johon koko tiimi tohti luottaa. Ryhmän jäsenten panoksesta kertoo, että teoksen hoiti kilpailuun ruotsalainen jäsenemme, joka ajoi autollaan 1300 kilometriä vain tämän takia. Valtaosa tekijätiimistä seurasi tapahtumaa ja kilpailua etänä Tampereella kisakatsomossa, jossa toivoimme top 5 -sijoitusta. Kisan edetessä tohdimme toivoa jo kolmen parhaan joukkoon pääsemistä, mutta voittosijasta kukaan ei uskaltanut lyödä vetoa – olihan vastassa demomaailman parhaimpiin lukeutuvia kilpailijoita. Monikaan tiimistä ei nukkunut paljoa tai ainakaan hyvin kello kolme yöllä päättyneen pääkilpailun ja puoliltapäivin alkaneen palkintojenjaon välillä, kertoo ryhmän puhemies Jukka Kauppinen.
Unescon aineettoman kulttuuriperinnön ja suomalaisen elävän perinnön listalle hyväksytty demoskene-kulttuuri on kansainvälinen yhteisö, joka on keskittynyt demojen, ohjelmointia, grafiikkaa ja ääntä luovasti yhdistävien reaaliaikaisten audiovisuaalisten esitysten tekemiseen. Säveltäminen, piirtäminen, aktiivinen omien teosten luominen ja kilpailuihin osallistuminen ovat olennainen osa demoskene-kulttuuria ja -harrastusta.
Lähde: V2.fi
Ja torille!
Ei ole mikään easter egg – vaan liittyy demoscenen tyyliin lähetellä terkkuja toisille koodariporukoille / koodareille.
data-unfurl="true" data-result-id="598463" data-url="https://demozoo.org/groups/3610/" data-host="demozoo.org" data-pending="true">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Lataa
demozoo.org
Tuossapa nuo ko. partyn säännöt
General rules
PC competitions
Latauslinkki ajettavaan binääriin vaikkapa tuolta
scene.org file archive :: browsing /parties/2024/revision24/pc-demo/
Amiga scenen aikaan jo kova ryhmä. Oliko muita paikalla copypartyssä Iisalmessa vuonna -90?
Oli 🙂
Jonnet ei muista. Jonnet ei olleet edes vielä syntyneet…
Assyt 95 oli ekat mulla. Harmillisesti nykyään muodostuu uusia demoryhmiä vähän. Itse teokset kiinnostaa, mutta ei tekeminen. Hienoa että vanhat konkarit jaksaa viel vääntää.
Olihan tuo näyttävä.
https://youtu.be/HtJvSvQnep0?si=u9bt66Uv-i1UN0OA
Tätä jaksaa väliajoin katsella ja ihmetellä miten 64k:n mahdutettua noin paljon juttuja.
”Amiga scenen aikaan jo kova ryhmä. Oliko muita paikalla copypartyssä Iisalmessa vuonna -90?”
Totta kai.
Moro Jarnis!
-g
”Harmillisesti nykyään muodostuu uusia demoryhmiä vähän. ”
Nuoriso tekee toki omia juttujaan. Demokompoissa ja -tapahtumissa on kuitenkin pyritty kovasti tarjoamaan mahdollisuuksia myös uusille tulokkaille, mm. matalan tason kompoissa. Suomen pelimuseolla oli myös nuorille suunnattu demotyöpajakurssi, johon osallistui lauma noin 13-17-vuotiaita omasta tekemisestä kiinnostuneita näpertäjiä. Kurssin ”lopputyö” oli tietysti oman demon tekeminen, oli todella mainioita teoksia.
-jok
Vähän off-topic nippelitietoa, tuon intron tekijä AND:han muutti Venäjän Voronetzhin kaupungista jenkkeihin ja meni muistaakseni Disneyn palkkalistoille koodailemaan. Yritin värvätä erään suomalaisen pelifirman leipiin, mutta hän taisi haluta vähän isompien projektien äärille.
Hiukan ihmetyttää monellako demoskenellä on koneessaan moista rautaa jolla testata demojaan? Muistellen aikoja jolloin demot tehtiin sellaisiksi jotta ne pyörivät jotenkin siedettävästi aika monella PC-käyttäjällä. Eivät usein pyörineet Hyvin mutta riittävästi jotta näki ideansa.
Juuri testasin jottei demon kumpikaan versio edes käynnisty gtx1060/6GB -GPU’lla vaikka alkuvalikko tuleekin. (Kaatuu palkkilatausvaiheessaan ilman virheilmoituksia) Joten demotkin alkavat ilmiselvästi ikävä kyllä siirtyä luokkaan "osta uutta rautaa niin tämä voi jopa joskus toimia"
.nfo filestä:
Eipä niitä ole koskaan tehty keskivertokäyttäjämielessä, vaan joko tekjöiden oman koneen mukaan tai komposääntöjen rajoissa. Rainmaker pyörii omalla 2070:lla, vaikka se on tekijöiden miettimien speksien alapuolella. Ja rautavääntöä on ollut aina – milloin on vaadittu tiettyjä äänikortteja, milloin on tehty Amiga AGA-demoja ja pudotettu peruskoneet kokonaan pois tai vaadittu vähintään tiettyä prosessoritehoa, joka pudottaa heti 50-90 % normikäyttäjistä pois. Kompojen speksit elävät aikansa mukaan ja vanhemmalla raudalla voi osallistua vanhemman raudan kompoihin.
-jok
Katoppa ja hämmästy: Byterapers :: pouët.net
+ mitä muuta tuossa viime vuosina on julkaistu Byterapers, Inc. History – Firsts and Highlights
-jok
Ai että vihasin SB16:sta omistajana sitä aikakautta kun kaikki teki pelkän GUS tuen. Onneksi compo rulesiin PC:lle tehtiin lisäys että SB Pro piti olla GUSin lisäksi tuettuna.
Ja kaikenlaista ihme kikkailua sitä aikanaan tehtiin että esim Assembly 95 64K PC Intro compon voittanut Drift pyörisi edes muutaman fps:n nopeammin omalla 486sx:llä. menestys oli vaihtelevaa mutta kyyllä sieltä aina muutama fps irtosi lisää boottaamalla lähes tyhjällä boottidiskillä ja käyttämällä univesa VBE ajuria joka pakotti kaikki graffatilat (myös MCGA, X-Mode ja VGA tiloissa) käyttämään näytön maksimi refreshiä vakion 60 Hz:in sijaan.
Huomasin kyllä etukäteen tuon "Targeted and recommended hardware Nvidia 3080 RTX or newer.", mutta toiveikkaasti imuroin ja yllätyin jotta antoi starttivalinnonsakin jossa ei edes valittanut huonosta raudasta. Mutta kaatui tosiaan ladatessaan ilman mitään virheilmoja. Snif Demohan on kiistatta hieno sikäli kuin Youtube-pakkauksen *aiskaamalla kuvanlaadulla tuli pariinkin kertaan katsottua. Menee siis sarjaan "katsotaan 5v kuluttua uudelleen jos/kun tulee vaihdettua riittävästi rautaa".
GUS oli hieno mutta kallis eikä sen SB-yhteensopivuudessa ollut kehumista, ihmekään jotta suurin osa äänesti lompakoillaan koska SBpro oli riittävän hyvä ja kaikki pelit ainakin toimivat. Tunsin tuolloin tasan 1 GUS-omistajan ja olihan se hieno MOD-hommissa mutta pelien kanssa aina villiä arpomista onko GUS-tukea tai mitenköhän sen SB-emulointiviritysyritys-softansa toimii. Yleensä heikosti.
486SX oli toinen pommi tuolloin, niitähän löytyi nimenomaan halvimmista kokoonpanoista joiden emoissakaan ei ollut kehumista. Ja 486-aikana osa peleistä kun alkoi jo vähitellen käyttää sitä SX’stä puuttuvaa FPU’takin…
486Sx25Mhz tuli talouteen korvaamaan C64:ää. Vaihtoehtona olisi ollut 386DX16Mhz. Eli siis ko. kone ostettiin paljon ennen GUS aikakautta. SB16 maksoi silloin 1600mk ja koko konepaketti oli ~11 000 markkaa. Kyllähän se perheessä oli aika iso satsaus, kun perheen autot olivat samoihin aikoihin ~15 000 markan hintaluokassa. Samasta syystä sillä samalla koneella mentiin vielä vuonna 1995 (ja itseasiassa aina kesään 1996 asti, jolloin loikattiin sitten Pentium 133Mhz prosessoriin yhdellä hypyllä.), jolloin se SB Pro pakkotuki oli jo compoihin tullut.
Itsekasattujen ja/tai pikkuliikkeiden kasaamien koneiden aikakausi alkoi todenteolla (muistikuvien mukaan) saman vuoden syksyllä, kun tämä Olivetin 44/C Tammikuussa meille tuli monen monen PC vertailun ja liikkeissä vierailujen jälkeen. Se oli vielä aikakautta kun koneet ostettiin pääosin isoilta valmistajilta (ja niille annettiin 2 tai kolmen vuoden takuita. Olivettiinkin vaihdettiin korppuasema ja sen ohjain takuuseen kaksi vuotta sen ostamisen jälkeen.)
Nopealla googlailulla tulin siihen lopputulokseen että tuo Olivetti 44/C olisi tullut meille Tammikuussa 1993.
Hienoa menoa ja musiikit varsinki taitavasti tehty, kun tuntui ettei biisi pääse kunnolla alkamaan, mutta silti soi kokoajan.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä