Testasimme pikaisesti io-techin testilabrassa, minkälainen vaikutus SMT- eli Simultaneous Multi-Threading-tuella on Ryzen 7 -prosessorin pelisuorituskykyyn.

AMD:n torstainen Ryzen 7 -prosessoreiden virallinen julkaisu on luonnollisesti herättänyt runsaasti keskustelua eri sivustojen julkaisemista testituloksista. Myös io-tech on jo julkaissut oman Ryzen 7 -testiartikkelinsa.

Koska Zen on täysin uusi tyhjältä pöydältä suunniteltu arkkitehtuuri, eivät sovellus- ja pelikehittäjät ole vielä juurikaan ehtineet optimoida koodiaan tai kääntäjiä, jotta arkkitehtuurista saataisiin puristettua kaikki tehot irti.

Totuuden nimissä AMD ei ole viime vuosina ollut kovinkaan merkittävässä roolissa suorituskykyisten x86-prosessoreiden pelikentällä, joten käytännössä kaikki koodit on optimoitu Intelin prosessoreille ja Hyper-Threading-ominaisuudelle.

Esimerkiksi io-techin testeissä mukana olleiden Ashes of the Singularity- ja Total War: Warhammer -pelien kehittäjät Oxide Games ja Creative Assembly ovat todenneet optimoivansa pelimoottorinsa hyödyntämään Ryzen 7 -sarjan prosessoreiden 8 ydintä ja 16 säiettä tulevissa päivityksissä. Myös AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su painotti julkaisupäivänä Redditissä järjestetyssä AMA-kyselyssä, että pelisuorituskyvyn odotetaan paranevan ajan myötä, kunhan kehittäjät saavat vietettyä enemmän aikaa Zenin kanssa.

Ajoimme nopeasti kokeilumielessä Battlefield 1-, Watch Dogs 2-, ARMA 3-, Total War: Warhammer- ja GTA V -pelitestit läpi 1920×1080-resoluutiolla, kun SMT oli kytketty pois käytöstä eli Ryzen 7 -prosessorissa oli käytössä ainoastaan 8 fyysistä ydintä. Prosessori ylikellotettiin toimimaan neljän gigahertsin kellotaajuudella, muistit asetettiin toimimaan DDR4-3200-nopeudella ja näytönohjaimena oli GeForce GTX 1080.

Battlefield 1-, Watch Dogs 2- ja GTA V -peleissä nähtiin vain 1-2 FPS parempi ruudunpäivitysnopeus, mutta Total War: Warhammerissa suorituskyky parani jopa 10 FPS:llä, kun SMT oli pois käytöstä. ARMA 3:ssa puolestaan SMT:n pois päältä kytkeminen heikensi tulosta 3 FPS:llä.

Mittasimme myös Battlefield 1- ja Watch Dogs 2 -peleillä 99. persentiilin eli minimi ruudunpäivitysnopeuden, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta:

Battlefield 1:

99. persentiili

  • SMT on: 104,2 FPS
  • SMT off: 116,3 FPS

Watch Dogs 2:

99. persentiili

  • SMT on: 86,2 FPS
  • SMT off: 87,7 FPS

Battlefield 1:ssä SMT pois päältä kytkemällä 99. persentiili oli jopa 12 FPS:ää parempi, kuin SMT päällä. Watch Dogs 2:ssa ero jäi 1,5 FPS:ään.

This site uses XenWord.
;