AMD julkaisi odotetusti kokonaan uuteen Zen-arkkitehtuuriin perustuvat Summit Ridge -koodinimelliset Ryzen 7 -prosessorit 2. maaliskuuta ja saimme io-techin testiin heti tuoreeltaan molemmat X-mallit eli Ryzen 7 1800X:n ja 1700X:n.
Tutustumme tässä artikkelissa molempien prosessoreiden ominaisuuksiin. Suorituskykymittauksissa ajetaan kattavat prosessori- ja 3D-testit sekä mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset.
AMD:n oman näkemyksen mukaan Ryzen 7 x1800X -malli kilpailee Intelin vastaavan 8-ytimisen, mutta yli kaksi kertaa kalliimman Core i7-6900K -mallin kanssa. Ryzen 1700X- ja 1700-mallit puolestaan kilpailevat saman hintaluokan Intelin Core i7-6800K- ja 7700K-mallien kanssa, mutta sillä erotuksella, että Ryzen 7 -prosessoreissa on 8 ydintä, kun 6800K:ssa on kuusi ja 7700K:ssa neljä ydintä.
Suomessa Ryzen 7 1800X -malli on hinnoiteltu ennakkoon 599 euroon, mutta myynnin alkaessa hintataso tulee todennäköisesti asettumaan noin 550 euroon. Ryzen 1700X:n ennakkohinta Suomessa on 439 euroa eli se on 160 euroa edullisempi kuin 1800X-huippumalli.
Myyntiin saapuu myös alemmalla 65 watin TDP-arvolla varustettu Ryzen 7 1700 -malli, jonka ennakkohinta Suomessa on 389 euroa.
AMD esitteli uuden Ryzen-brändin Summit Ridge -koodinimellisiä työpöytäprosessoreilleen joulukuussa. Julkaisun yhteydessä selvisi, että mallinimessä numero 3, 5 tai 7 kertoo mihin markkinasegmenttiin prosessori on suunnattu. Ryzen 7 -sarjan prosessoreissa on käytössä 8 ydintä ja Ryzen 5 -sarjan prosessoreita odotetaan markkinoille Q2/2017 kuudella ja neljällä ytimellä varustettuna.
1700X-mallissa ensimmäinen numero viittaa Zen-arkkitehtuurin sukupolveen, toinen numero suorituskyvyn tasoon. Kahdella seuraavalla numerolla voidaan tuoda markkinoille esimerkiksi eri kellotaajuudella tai välimuistin määrällä varustettuja malleja. Viimeinen kirjain kertoo prosessorin tehonkulutuksesta ja X-mallit ovat suorituskykyisimpiä 95 watin TDP-arvolla varustettuja malleja.
Ryzen 7 -prosessoreiden mallinimissä X tarkoittaa X-kerrointa, jolla viitataan korkeampiin perus- ja Boost-kellotaajuuksiin sekä korkeampaan XFR- eli Extended Frequency Range -kellotaajuuteen.
Käytännössä Ryzen 1800X- ja 1700X-prosessorit voivat toimia 1-2 ytimen rasituksessa ilmoitettua Boost-taajuutta 100 MHz korkeammalla XFR-taajuudella, jos prosessorin lämpötila- ja tehonkulutus sallivat. Ryzen 7 1700 -mallissa on myös XFR-ominaisuus, mutta sen XFR-kellotaajuus nousee vain 50 MHz korkeammalle kuin Boost-taajuus.
Prosessoreiden esittely
Ryzen 7 1800X
Julkaisun yhteydessä suorituskykyisin työpöytäkäyttöön tarkoitettu Ryzen 7 -prosessori on 1800X -malli, joka on kahdeksanytiminen ja kykenee käsittelemään Simultaneous Multithreading -ominaisuuden myötä samanaikaisesti 16 säiettä (8C/16T).
Ryzen 7 1800X:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 499 dollaria ja Suomessa suositushinta on 599 euroa. Io-techin testiin saapui prosessorin retail- eli myyntiversio.
Ryzen-prosessorit käyttävät AM4-kantaa, kuten myös Bristol Ridge -koodinimelliset APU-piirit. Ryzen-prosessorit vaativat toimiakseen uuden X370- tai B350-piirisarjaan perustuvan emolevyn sekä DDR4-muistit eivätkä vanhat AM3+-kantaiset emolevyt ole yhteensopivia.
Prosessoriin integroitu kaksikanavainen DDR4-muistiohjain tukee virallisesti maksimissaan DDR4-2667-nopeutta, mutta muistikerrointa on mahdollista nostaa DDR4-3200-nopeuteen asti. PCI Express 3.0 -ohjaimesta löytyy 24 linjaa, joista on mahdollista käyttää kahden näytönohjaimen SLI- ja Crossfire-konfiguraatioille kahta x8-nopeudella toimivaa väylää.
Ryzen 7 1800X:ää markkinoidaan 3,6 GHz:n perustaajuudella ja 4,0 GHz:n Precision Boost -taajuudella. Käytännössä prosessori toimii 3-8-ytimen rasituksessa 3,7 GHz:n kellotaajuudella ja 1-2 ytimen rasituksessa XFR-ominaisuuden avulla ja riittävän hyvällä jäähdytyksellä maksimissaan 4,1 GHz:n kellotaajuudella.
3-8 ytimen rasituksessa 1800X:n käyttöjännite oli CPU-Z-ohjelman mukaan noin 1,25 volttia ja 1-2 ytimen rasituksessa se nousi yli 1,4 volttiin.
Ryzen 7 1700X
Noin 150 euroa edullisempi ja Ryzen 7 -sarjan keskimmäinen malli on 1700X, jonka perus- ja Boost-taajuudet ovat 200 MHz alhaisemmat kuin 1800X-mallilla. Muilta ominaisuuksilta 1700X on identtinen 1800X:n kanssa eli se on 8-ytiminen, tukee SMT-ominaisuutta ja TDP-arvo on 95 wattia.
Ryzen 7 1700X:ää markkinoidaan 3,4 GHz:n perustaajuudella ja 3,8 GHz:n Precision Boost -taajuudella. Käytännössä prosessori toimii 3-8-ytimen rasituksessa 3,5 GHz:n kellotaajuudella ja 1-2 ytimen rasituksessa XFR-ominaisuuden avulla ja riittävän hyvällä jäähdytyksellä maksimissaan 3,9 GHz:n kellotaajuudella.
3-8 ytimen rasituksessa 1700X:n käyttöjännite oli CPU-Z-ohjelman mukaan noin 1,177 volttia ja 1-2 ytimen rasituksessa se nousi hieman yli 1,4 volttiin.
Testikokoonpano
Ryzen-prosessorit testattiin X370-piirisarjaan perustuvalla Asuksen ROG Crosshair VI Hero -emolevyllä ja käytössä oli 16 gigatavua DDR4-2667-nopeudella toimivaa muistia. Vertailukohtina testeissä ovat mukana AMD:n edellisen sukupolven Piledriver-arkkitehtuurin FX-8370-prosessori sekä Intelin leiristä Core i7-6900K-, 6800K- ja 7700K-mallit. Kaikki prosessorit toimivat testeissä vakiotaajuuksilla.
Hintataso Suomessa 2.3.2017
- FX-8370: alkaen 195 €
- Core i7-7700K: alkaen 379 €
- Ryzen 7 1700X: alkaen 439 €
- Core i7-6800K: alkaen 475 €
- Ryzen 7 1800X: alkaen 569 €
- Core i7-6900K: alkaen 1152 €
Muiden komponenttien osalta avonaisessa testikokoonpanossa oli käytössä NVIDIAn GeForce GTX 1080 -referenssinäytönohjain ja 1920×1080- eli Full HD -resoluution näyttö. 64-bittinen Windows 10 Pro -käyttöjärjestelmä oli asennettuna Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle. Virransyötöstä vastasi Silverstonen 750 watin Strider Gold -virtalähde.
AM4-alusta:
- AMD Ryzen 7 1800X (8/16 ydintä/säiettä, Boost 4,0 GHz)
- AMD Ryzen 7 1700X (8/16 ydintä/säiettä, Boost 3,8 GHz)
- Asus Crosshair VI Hero (X370)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
AM3-alusta:
- AMD FX-8370 (8/8 ydintä/säiettä)
- Asuis Crosshair V Formula-Z (990FX)
- 8 Gt ADATA XPG V2 DDR3-2400
LGA 2011 -alusta:
- Intel Core i7-6900K (8/16 ydintä/säiettä)
- Intel Core i7-6800K (6/12 ydintä/säiettä)
- Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä)
- Asus X99-Deluxe II (X99)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
LGA 1151 -alusta:
- Intel Core i7-7700K (4/8 ydintä/säiettä)
- 8 Gt Corsair Vengeance LPX DDR4-2400
- Asus ROG Maximus XI Formula (Z270)
Muut komponentit:
- NVIDIA GeForce GTX 1080 Founders Edition (378.49-ajurit)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Prosessoritestit
Cinebench R15 -renderöintitesti testattiin kaikilla prosessoriytimillä ja vain yhdellä säikeellä.
Blender-renderöintitestissä oli käytössä AMD:n julkaisema RyzenGraphic_27-tiedosto (150 samples) ja ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä.
Geekbench 4:n CPU Benchmark -testi antaa tulokset kaikille ytimille ja yhdelle ytimelle. Testi skaalautuu hyvin prosessorin arkkitehtuurin, ytimien ja kellotaajuuden mukaan.
Handbrake-ohjelmalla enkoodattiin Fast 1080p30-presetillä ja H.264-koodekilla (x264) 6,3 gigatavun kokoinen 3840×1714-resoluution .mov-video .mp4 -containeriin. Ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä.
X265 HEVC Benchmark osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja käytössä olevia käskykantoja videon enkoodauksessa.
3DMark Fire Striken fysiikkatesti käyttää Bulletin avoimen lähdekoodin fysiikkakirjastoa ja hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä simulaatioissaan.
Selainpohjainen Octane 2.0 mittaa Javascript-suorituskykyä kehittyneissä webbisovelluksissa ja testi ajettiin Chromella (Version 55.0.2883.87 m). Testi osaa hyödyntää vain yhtä ydintä.
7-Zip-ohjelman testi hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja mittaa prosessorin suorituskykyä LZMA-algoritmilla pakkauksessa ja purussa.
3D-testit
Pelitestit suoritettiin 1920×1080-resoluutiolla ja käytössä oli suorituskykyinen GeForce GTX 1080 -näytönohjain. Mukaan on valittu pelejä ja testejä, joissa on nähtävissä prosessorin vaikutus suorituskykyyn, eikä näytönohjain olisi pullonkaulana. Korkeammilla 1440p- ja 2160p-näyttöresoluutioilla prosessorin merkitys vähenee merkittävästi ja suorituskyvystä tulee entistä enemmän näytönohjainriippuvainen.
ARMA 3 testattiin Yet Another ARMA Benchmark -testin avulla. Käytössä oli parhaat kuvanlaatuasetukset ja SMAA Ultra -reunojenpehmennys.
Battlefield 1 testattiin High-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Over the Top -kentässä.
Watch Dogs 2 testattiin High-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Over the Top -kentässä.
Total War: Warhammerissa käytettiin pelin sisäistä Benchmark-ominaisuutta.
Civilization VI:ssa käytettiin pelin sisäistä Benchmark-ominaisuutta, joka mittaa viiteen simuloituun vuoroon kuluneen keskimääräisen ajan.
Ashes of Singluarity: Escalation testattiin käyttämällä pelin sisäistä Benchmark-toimintoa ja CPU Focused -testiä.
Grand Theft Auto V testattiin pelin sisäisellä Benchmark-toiminnolla ja testiosioiden ruudunpäivitysnopeuksista laskettiin keskiarvo.
Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
Prosessoreita rasitettiin Mersennen alkulukuja etsivällä Prime95 28.9 -ohjelmalla (Small FFTs) ja Handbrake-ohjelmalla 4k-videota enkoodaten.
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. Ryzen 7 1800X- ja Core i7-6900K-kokoonpanojen tehonkulutus oli Handbrake-testissä täysin samalla tasolla.
Prime95-testissä nähdään käytännössä, miten SenseMI-tekniikan Pure Power -ominaisuus toimii, kun se tarkkailee muun muassa prosessorin lämpötilaa ja tehonkulutusta, ja säätää kellotaajuutta ja käyttöjännitettä reaaliaikaisesti.
Ryzen 7 1800X:n kellotaajuus laski Prime95:ssä 3525-3575 MHz:n välimaastoon ja käyttöjännite 1,155 volttiin, kun muissa sovelluksissa kaikkien ytimien rasituksessa kellotaajuus oli 3,7 GHz ja käyttöjännite 1,25 volttia.
Core i7-6900K -kokoonpanolla tehonkulutus Prime95-testissä nousi yli 200 wattiin.
Lämpötilat mitattiin Ryzen-prosessoreilla AMD:n omalla Ryzen Master -ohjelmalla ja Core i7:llä Intelin omalla Extreme Tuning Utility -monitorointiohjelmalla. Kyseessä on testin aikana mitattu lämpötilan maksimiarvo ja yksittäiset ytimet saattavat toimia muutamia asteita viileämpänä. Prosessoreita jäähdytettiin Noctuan NH-D15-coolerilla, joka oli varustettu kahdella 140 mm:n tuulettimella.
Ryzen 7 1800X:n lämpötila nousi Handbrake-enkoodauksessa 74 asteeseen ja 1700X toimi seitsemän astetta viileämpänä. Huom! Suora lämpötilojen vertailu Intelin ja AMD:n prosessoreiden kesken ei ole mahdollista, sillä mittausprosessiin liittyy liian monta muuttujaa kahdella täysin erilaisella alustalla.
Yleisesti ottaen Ryzen tuntuisi toimivan melko lämpöisenä, joten AMD:lla riittää haasteita Globalfoundriesin 14 nanometrin FinFet-prosessin kanssa, jos prosessorin kellotaajuutta meinataan skaalata ylöspäin.
Yhteenveto
Syvällisten johtopäätösten tekeminen uusista Ryzen-prosessoreista ei ole tässä vaiheessa kovinkaan järkevää, sillä ilmassa on vielä liian monta kysymysmerkkiä.
Vaikka AMD julkaisikin Ryzen-prosessorit vihdoin myyntiin ja kuluttajien saataville, kaikesta huokuu, että yritykselle tuli lopulta tolkuton kiire pitääkseen kiinni lupaamastaan Q1/2017-julkaisuaikataulusta. Tämä on kuitenkin täysin ymmärrettävää, sillä kyseessä on kokonaan uusi arkkitehtuuri (Zen), kokonaan uusi valmistusprosessi (14 nm), kokonaan uusi alusta (AM4) ja näiden lisäksi täysin uuteen ekosysteemiin liittyy lukuisia muita palapelin palasia.
Tärkeintä kuitenkin on, että Zen ja Ryzen ovat vihdoin julki, ne ovat houkuttelevasti hinnoiteltu ja suorituskyky on kilpailukykyinen: Peli alkakoon.
Useampaa ydintä tukevissa prosessoritesteissä Ryzenit pärjäsivät hyvin. Esimerkiksi Cinebench-, Handbrake- ja 7-Zip-testeissä Ryzen 7 1800X voitti kaksi kertaa kalliimman Core i7-6900K:n.
Pelitestit 1080p-resoluutiolla eivät sujuneet Ryzenilla aivan yhtä hyvin ja niissä erityisesti Intelin neliytiminen Kaby Lake eli Core i7-7700K esiintyi edukseen.
8-ytiminen ja 16-säikeinen Ryzen 7 ei kuitenkaan ole ensisijaisesti suunnattu pelaamiseen, vaan raskaaseen hyötykäyttöön. Tässä vaiheessa pelaamisen osalta riittävä tieto on, että Ryzen on lanseerauksensa yhteydessä Intelin kannoilla. Tilanne todennäköisesti paranee lähitulevaisuudessa, kunhan sovelluksia ja pelejä optimoidaan ja päivitetään paremmin Zen-arkkitehtuurille sopivaksi.
Myöskään AMD:n SMT- eli Simultaneous Multithreading -ominaisuus ei toistaiseksi tunnu toimivan täysin optimaalisesti peleissä. AMD:n toimitusjohtaja Lisa Sun mukaan tämä johtuu muun muassa siitä, että pelit on optimoitu Intelin Hyper-Threading-ominaisuudelle.
AMD on onnistunut myös suorituskyky/wattia-suunnittelussaan ja Handbrake-enkoodauksessa Ryzen 7 1800X- ja Core i7-6900K -kokoonpanojen tehonkulutus oli sama 151 wattia. Lämpötilamittauksissa Ryzen 1800X toimi AMD:n omalla Ryzen Master -ohjelmalla mitattuna 74-asteisena ja 1700X seitsemän astetta viileämpänä 67-asteisena.
Kun AMD:n Ryzen 7 -prosessoreita vertaillaan keskenään, 1800X oli vain noin 5 % suorituskykyisempi kuin 150 euroa edullisempi 1700X-malli. Näistä kahdesta mallista jälkimmäinen on ehdottomasti hintatietoisen kuluttajan valinta. Saamme edullisimman 369 euron hintaisen Ryzen 7 1700 -mallin io-techin testiin piakkoin, jonka jälkeen voimme antaa lopullisen tuomion, mikä on järkevin Ryzen 7 -malli ostoskoriin.
Se on nyt jo varmaa, että Ryzenin julkaisun myötä prosessorimarkkinoilla tullaan lähiaikoina näkemään huomattavasti enemmän toimintaa kuin vuosikausiin. Intel saattaa jopa laskea hintoja.
Lue myös:
Ylikellotustesti ilmalla: Ryzen 7 1800X & 1700X
AMD:n uusi Zen x86-arkkitehtuuri ja clock-to-clock-suorituskyky
Kiitos!
Paljonkos on porukkaa online? IO-techin uusi ennätys?
Vihdoin, aijai!
Kyllä, kyllä.
Kaby Lake pelaamiseen järkevin valinta vieläkin.
Suorituskyky peleissä on kyllä omituisen outo vrt. muut testit. Joku bugi alustassa?
Pelit suosivat nopeinta yhtä ydintä + kovaa muistikaistaa, vaikka voisivatkin hyödyntää enemmän säikeitä.
Hieman kirjoitusvirheitä kappaleessa
Käytännössä Ryzen 1800X- ja 1700X-prosessorit voi toimia voivat toimi 1-2 ytimen rasituksessa ilmoitettu Boost-taajuutta 100 MHz korkeammalla XFR-taajuudella, jos prosessorin lämpötila- ja tehonkulutus sallivat. Ryzen 7 1700 -mallissa on myös XFR-ominaisuus, mutta sen XFR-kellotaajuu nousee vain 50 MHz korkeammalle, kuin Boost-taajuus.
Vähän valitettavasti pelitesteistä tulee Bulldozer-efekti. TechSpotin artikkelissa sama, pelitehot 3770K tasolla (vuodelta 2012). 🙁
Ei vakuuta 🙁
Typoa: ”Käytännössä Ryzen 1800X- ja 1700X-prosessorit voi toimia voivat toimi 1-2 ytimen rasituksessa ilmoitettu Boost-taajuutta 100 MHz korkeammalla XFR-taajuudella”
Ainakin Guru3d:lla pelitesteissä resoluution kasvaessa AMD ottaa Inteliä kiinni.
Niin varmaan kun näyttis tulee enemmän rajoittavaksi tekijäksi.
Tuossa Blender graafissa lienee 1700x ja 1800x tulokset ristissä
Civ benchmarkissa joku uus AMD prossumalli 6900K?
Eli hyvä prosessori video editointiin ja muuhun about täydellisesti usealle threadille skaalautuvaan käyttöön. Pelikoneessa kaby lake on sitten valinta.
Paitsi jos striimaat.
Striimatessa myös kabylake parempi jos käyttää quicksynciä.
Kiitos.
FYI, warhammerin testissä AMD teksi väärässä kohdassa.
Menee ryzen hankintaan. Pelaamiseen riittävä mutta videoeditointiin melkoinen parannus 2500k:n jälkene.
Tuhnu tuli!
Olipas positiivinen tulos. AMD ennakkoon antamat tiedot piti paikkansa tai ylittyi. Imo tämä oli hyvä tulos. BD itkijät ja muut ylihypeen langenneet jättäköön mielipiteensä kertomatta.
https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2017/03/ryzen-bench-sku-geek.png
1700X ja 1800X väärinpäin?
Siis https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2017/03/ryzen-bench-sku-blender.png
Saattaa mennä rikki tuo ennätys 🙂 Noista kyllä tuo 1700x kiinnostas eniten näin budjettitietoiselle.
Viel ku sais tietää paljon kellottuu manuaalisesti. Pelisuorituskyky on kyllä vähän pettymys kun häviää kaby lakelle about kaikissa peleissä ja aika paljonkin mielestäni.
Ryzenissä on peleissä ilmeisesti joku bugi SMT:n kanssa, mikä laskee suorituskykyä. SMT pois päältä suorituskykyä 10-15% lisää. Jos (kun) tuo bugi korjataan, voi Ryzenista kuoriutua ihan kelpo prossu peleihinkin.
Ookei katoin myös vähän muiden artikkeleita jossa tuo manuaalinen kellotus oli tehty johonkin vähän 4 GHz niin aika hyvin näytti parantavan suorituskykyä. Ehdottoman tervetullut tuote prossumarkkinoille mutta en vielä haswell i7 vaihda.
Onko ryzenit pyörähtänyt blender testissä väärinpäin vai oliko 1700 tosiaan parempi?
Miksei muuten pelitesteissä 4k näyttöä ? vain full hd. Eikös 4k ole tätä päivää?
Koska 4k resolla näyttis on pullonkaula ei prossu joten olisi aika hyödytön testi
Koska 4k resolla näyttis on pullonkaula ei prossu joten olisi aika hyödytön testi
Ei mitään järkeä. 4K resoluutiolla näyttis rajoittaa, eikä prossu -> Ei synny mitään eroa prossujen välille.
Koska 4K-resoluutiolla näytönohjain muodostaa pullonkaulan – ei prosessori.
Sampsan yhteenveto olisi vielä kiva lukea, mutta kyllähän tämä hyvältä vaikuttaa vaikka ei pahimman hypen ennakko-odotuksia täytäkään. 1700X:n ja 1800X:n ero vaikuttaisi olevan varsin marginaalinen, joten ostoon lähtee minulla todennäköisesti tuo edullisempi malli.
Pelinopeus on kyllä jännä. Eipä vielä ainakaan kaduta 6700k/7700k omistajia pelien puolella…
Tuleekohan 1440p testit vielä, tosiaan kuten tässäkin kommenttiketjussa jo sanottua muiden testeissä siinä erot tasaantui.
Tuolla muilla foorumeilla jo:
SMT joissain peleissä rikki. Veikkaavat core parking vikaa. Eli ilman SMT:tä tulee selvästi paremmat tulokset (joissain peleissä)
Toivottavasti on jotain softapuolen ongelmaa, eikä raudassa…
Jos ei ole softapuolen vika niin uskoisin, että AMD saattaisi lähitulevaisuudessa valmistuttaa version prossusta, jossa kyseinen olisi rautapuolella korjattu… Saattaisi kyllä se olla melko kallis ja vaivalloinen operaatio. Mutta jos nyt kumminkin pysytään realistisena niin eiköhän tuo ole täysin softa puolen vika (joko ajurit tai peli).
Loppuiko aika kun jäi kirjoittamatta tuo finaali?
koskahan tulee kellotus testii :D?
Onko nuo aiemmat kommentit tulossa myös foorumin puolelle @Sampsa ?
Korjattu :tup:
Näköjään se mitä toivoin, ohittaa 2600K:n (4.8GHz) vakiona ja omaa tuplasti ytimiä.
Myös kuten osasin ennustaa, ei (tietysti) pärjää noin 5GHz kellotetulle Kabylakelle.
Eikös tuon core parkingin saa pois päältä kun laittaa virrankäyttösuunnitelmasta "suorittimen vähimmäistila 100%"
Josko jossain välissä hommaisi joko 1600x:n tai 1700:n ja siihen kaveriksi joko nykyinen 780gtx tai AMD:n 480. Eiköhän tuolla taas seuraavat 5 vuotta pärjäisi.
Ihan hyvä julkaisu AMD:ltä ja varmasti myy hyvin.
AMD Core i7-6900K. 😉
Pelitesteissä surkea. Intel linjalla jatketaan siis :sori:
Lievä pettymys tuo suorituskyky peleissä. Pitääpä vkl seurata tilannetta mutta näillä näkymin menee i7 7700k ostoon. Sen verran kovempi pelikäytössä ja vielä halvempi.
odota kesään, jolloiin tulee pelikäyttöön suunnatut 1500 sarjalaiset AMD:ltä:)….siellä nimenomaan 4/4 ja 4/8 ytimisiä malleja
Juu. Ja sitten 30fps capilla vielä, siinäkin varmasti erot tasaantuu.
kun fps on yli 60, sillä ei ole mitään merkitystä onko se 65 vai 105. Eroa et silmällä havaitse. Silmät kun ei pysty erottaa eroja 60fps:n jälkeen.
Hihihi, lol.
Saatan olla eri mieltä.
Joo, ei varmasti huomakkaan 60hz näytöllä, 144hz näytöllä 60hz näyttää verraten lagiselta.
Joko olet erittäin surkea trolli tai muuten vaan et ymmärrä mistään mitään.
Tuota samaa pa*kaa on jotkin tietyt ihmiset jauhaneet jo iät ajat. Kummasti vain suurin osa ihmisistä huomaa sen eron 60fps ja vaikka 150fps välillä jopa sillä 60hz näytöllä. Korkeammilla virkistystaajuuksilla sen eron taas huomaa selvästi vaikka 120fps vs 200fps…
Miksi? Sillä fps:llä ei ole mitään hemmetin merkitystä. Se mikä ratkaisee on frametime. JOS frametimet olisivat identtiset fps:n ollessa 60 ja näytön ollessa 60hz, se näyttäisi sulavalta. Näin vain ei ole 99% tapauksista.
ITSE ARTIKKELISTA
Pelitestit suuri pettymys. Loppuuko muistikaista, huono optimointi uudelle arkkitehtuurille vai missä vika?
_j03_ Oikeasti KIITOS, että joku edes internetissä ymmärtää näyttöjen hz merkityksen verrattuna fps. Olen niin monta harmaata hiusta saanut, kaikkialta cs:go communitystä, kun jonnet ei ymmärrä sitä että 500fps on parempi kuin 60fps 60hz näytöllä. Ja sitten kun yrittää linkata videota selittäen frame timejä ja kuinka more fps on parempi, koska tietokone ei synnytä kuvaa pelistä täsmälleen samalla millisekunnilla, kuin näyttö päivittää kuvan… duh, taidat olla yksi ensimmäisistä jotka olen internetissä nähnyt, ketkä ymmärtävät frametimejen merkityksen.
Aploodit!
CSGO-idiootit voi jättää oman onnensa nojaan ja unohtaa niiden kitinät. Ei ne usko vaikka vääntää rautalangasta ja koko 60hz -> 144hz sotkee vaan lisää kun eivät ne samat tunarit osaa vaihtaa asetusta windowsista sille näytölle oikeaksi eivätkä siten näe ”mitään eroa” 60/144 hz välillä.
Impact du SMT/HT – AMD Ryzen 7 1800X en test, le retour d'AMD ? – HardWare.fr SMT hidastaa peleissä ihan huolella, toivottavasti on helposti pätsättävissä.
Vähän tyngän oloinen artikkeli, mutta liekö sitten ollut kiire kirjoittaa se tai uudelleenkirjoittaa.
Ei kukaan voi kuvitella enää näin…
Aikataulullisista syistä mennään nyt testitulokset edellä julki, myös monilla ulkomaalaisilla vaikeuksia saada juttuja tässä aikataulussa pihalle:
Tietysti voi katsella muita suomalaisia testejä, jos löytyisi kattavampia :kahvi:
Tämä, iso peukku io techille ja kiitokset. Uskon että on saanut kiitettävästi painaa pitkää päivää.
En ota kantaa varsinaiseen näkemiseen, mutta liian monessa pelissä FPS vaikuttaa suoraan hiiren reagointiin, ja voin kertoa että sen huomaa.
Ei tarvitse kuvitella, kun tietää silmien toiminnasta jotain, tiedätkö sinä ?
Ihmissilmä ei näe yli 60fps? Kaikkea sitä lukeekin vielä vuonna 2017.
Jaahas, tuhnu tuli ainakin pelipuolella.
Kuka odotti 1800X:n olevan se paras näistä? Kuten 1800X, myös 6900K on tarkoitettu enemmän työskentelyyn kuin pelaamiseen. Se kilpailee vain ja ainoastaan hintalapullaan, eli puolet 6900K hinnasta saat melkein yhtä hyvän prossun.
Itse odotan sitä R5 1600X. Jos se kusee pelitestit vs. i5 7600K, niin fuck this.
@Sampsa pystytkö kommentoimaan noi juttuja SMT ja muistilatenssi bugeista. Onko niissä mitään perää?
”Käytännössä Ryzen 1800X- ja 1700X-prosessorit voivat toimia toimia 1-2 ytimen rasituksessa ilmoitettua Boost-taajuutta 100 MHz korkeammalla XFR-taajuudella, jos prosessorin lämpötila- ja tehonkulutus sallivat.”
Ei ole vieläkään ihan kunnossa tuo lause, toimia toimia 🙂 Sampsa tarvii lisää kahvia, että pysyy vielä hetken aikaa hereillä 🙂
Tää on näitä testejä, missä olisi hyvä olla bang per buck -graafi, sanallisten selitysten lisäksi.
Techreport:n bang per bug-graph hyötykäyttöön:
http://techreport.com/r.x/2017_03_01_AMD_s_Ryzen_7_1800X_Ryzen_7_1700X_and_Ryzen_7_1700_CPUs_reviewed/value-productivity.png
Ja pelaukseen:
http://techreport.com/r.x/2017_03_01_AMD_s_Ryzen_7_1800X_Ryzen_7_1700X_and_Ryzen_7_1700_CPUs_reviewed/value-gaming.png
En tiedä miten emojen hinnat vaikkuttaisivat kuvaajiin.
@Sampsa onko ideaa millä aikataululla ehdit tuon SMT:n vaikutuksen tutkia?