
Seuraavan sukupolven pelikonsolit julkaistaan kuluvan vuoden joulumarkkinoille. Microsoft paljasti viikonloppuna oman Xbox Series X -konsolinsa tekniset yksityiskohdat ja tänään Sony vastasi haasteeseen Mark Cernyn johdolla.
Sonyn PlayStation 5 -konsoli perustuu AMD:n semi-custom järjestelmäpiiriin. Se on varustettu kahdeksalla Zen 2 -prosessoriytimellä, 36 Compute Unit -yksikön RDNA2-grafiikkaohjaimella ja vahvasti kustomoidulla I/O-ohjaimella. Järjestelmäpiirin rinnalla on 256-bittisen muistiväylän jatkeena 16 gigatavua GDDR6-muistia, mikä tarjoaa yhteensä 448 gigatavua sekunnissa kaistaa.
Järjestelmäpiirin I/O-ohjain on varustettu Kraken-purkuyksiköllä, välimuistikoherenttiudesta vastaavat yksiköt, erillinen DMA-ohjain, SRAM-muistia sekä kaksi apuprosessoria. Apuprosessoreiden harteilla on muisti- ja SSD-liikenteen hallinta. Pakkauksen käyttö on tehty kehittäjien kannalta läpinäkyväksi ja he voivat käsitellä pelejään aivan kuin ne käyttäisivät pakkamatonta dataa.
PlayStation 5:ssa on keskitytty etenkin SSD:n suorituskykyyn. Se hyödyntää yhtiön omaa Flash-ohjainpiiriä, joka muun muassa tukee uudehko Kraken-pakkausteknologiaa, mikä tarjoaa 10 % tehokkaamman pakkauksen PS4:n käyttämään ZLibiin verrattuna. 12-kanavaisen ohjaimen jatkeena olevat muistipiirit tarjoavat yhteensä 5,5 Gt/s kaistaa yhteensä 825 gigatavun kapasiteettiin. Pakkausteknologioiden avulla kaistaa on kuitenkin efektiivisesti käytettävissä 8 – 9 gigatavua sekunnissa. SSD on yhteydessä järjestelmäpiiriin PCI Express 4.0 -väylän kautta.
Lisää tallennustilaa voidaan lisätä sekä ulkoisilla kiintolevyillä että SSD-asemilla, mutta ne sopivat lähinnä PlayStation 4 -pelien ja vanhempien pelaamiseen. Konsolissa tulee olemaan lisäksi erillinen portti, mihin sopii standardit M.2-liitäntäiset NVMe-asemat. Käytännössä mikä tahansa NVMe-asema ei kuitenkaan käy, vaan sen pitää sopia paikkaan paitsi sen fyysisten rajoitteiden osalta, olla myös tarpeeksi nopea. Yhtiö tulee ilmoittamaan myöhemmin, mitkä SSD-asemat tulevat olemaan yhteensopivia, mutta yksi vaatimuksista tulee olemaan vähintään PCI Express 4.0 -tuki. Cernyn mukaan lista yhteensopivista asemista ehditään julkaisemaan luultavasti vasta itse konsolin jälkeen. Konsolissa tullaan käyttämään 4K UHD BluRay -asemaa.
PS5:n grafiikkaohjain perustuu RDNA2 -arkkitehtuuriin. Se on varustettu 36 RDNA2 Compute Unit -yksiköllä ja tarjoaa maksimissaan 2,23 GHz:n kellotaajuuden, mikä tarkoittaa 10,28 TFLOPSin suorituskykyä. Ilmoitettu kellotaajuus on grafiikkaohjaimen maksimi Boost-kellotaajuus. Grafiikkaohjaimen välimuisteja on kustomoitu erillisillä ohjaimilla, jotka hoitavat välimuistikoherenttiuden yhteistyössä I/O-ohjaimen yksiköiden kanssa. Cernyn mukaan huolimatta AMD:n panostuksesta taaksepäinyhteensopivuuteen loikka konsoleiden välillä on niin iso, että ainakin osa peleistä tulee vaatimaan ilmeisesti erilliset päivitykset yhteensopivuuden takaamiseksi. Yhtiö odottaa suurimman osan sadasta pelatuimmasta PS4-pelistä toimivan PlayStation 5 -konsolilla sen julkaisussa.
Grafiikkaohjain tukee RDNA2-arkkitehtuurin myötä myös säteenseurannan kiihdytystä. Cerny varmisti samalla RDNA2:n säteenseurannan perustuvan aiemmin paljastuneeseen patenttiin, jossa Intersection-kiihdytin on sijoitettu osaksi TMU-kompleksia. Käytännössä varjostinyksiköt lähettävät Intersection-kiihdyttimelle käskyn tarkastaa tietyn säteen osumia yhdellä käskyllä, jonka jälkeen se on käytettävissä mihin tahansa samanaikaisesti, kun Intersection-kiihdytin tekee oman työnsä. Sonyn näkökulmasta uutta on myös tuki primitiivivarjostimille, mutta tässä kohtaa jäi epäselväksi, onko kyse AMD:n jo Vega-sukupolvessa esittelemistä primitiivivarjostimista, vai uudemmista ja monipuolisemmista Mesh-varjostimista.
Grafiikkaohjaimen Boost-algoritmi perustuu Cernyn mukaan käyttöasteeseen, mikä tarkoittaa, ettei kuumemmissa ympäristöissä pelaavat joudu kärsimään suorituskyvyssä, vaan kellotaajuus määräytyy sen hetkisen rasituksen perusteella. Erityyppiset tehtävät rasittavat grafiikkaohjainta eri tavoin, joten enemmän virtaa hörppäävissä tilanteissa kellotaajuus laskee jonkin verran matalammaksi. Käytössä on lisäksi AMD:n SmartShift-teknologia, joka siirtää mahdollisuuksien mukaan prosessorille varattua osuutta TDP-budjetista grafiikkaohjaimelle. Myös prosessorilla on käytössä Boost-teknologia ja sen maksimikellotaajuus on 3,5 GHz. Cernyn mukaan sekä prosessori että GPU tulevat joissain tilanteissa tippumaan alle mainostettujen kellotaajuuksien, mutta niiden pitäisi suurimman osaa ajasta pysyä mainituissa luvuissa.
Sonyn uudessa konsolissa on panostettu äänentoistoon erillisen, yhtiön itsensä suunnitteleman Tempest 3D -ääniteknologian kautta. Kyseessä on mielenkiintoinen ratkaisu siinä mielessä, että se perustuu AMD:n tarkemmin määrittelemättömään Compute Unit -yksikköön, jota on muokattu mahdollisimman Cell-prosessorin SPE-yksikön kaltaiseksi. Cernyn mukaan SPE-yksiköt olivat liki täydellisiä äänen prosessointiin ja Tempestin Compute Unit -yksiköstä on esimerkiksi poistettu kaikki välimuistit, koska SPE-yksikötkin toimivat ilman välimuisteja. Sony toivoo lisäksi, että se voisi tulevaisuudessa kustomoida käytettävän HRTF-kartan jokaiselle käyttäjälle erikseen mahdollisimman aidon kokemuksen takaamiseksi.
Koko Cernyn esitys on katsottavissa yllä olevasta videosta.
tais 600e olla jo ns. ennakko tilattavissa.
kai se hinta tuohon 550-600 väliin asettuu.
Mitä tohon/suorituskykyyn tulee…
Niin olisi vain hieman parempi kuin RX5700XT
Koska suhteellisesti Gears5 pyörii paremmin AMD raudalla, mutta tietysti paperilla näyttää paremmalta kun mainitaan se tyyliin "Suoriutuu Rtx2080 tasoisesti" ja valitaan peli jossa Rtx2080 ei ole vahvimmillaan.
Mutta kattoo mitä sieltä tulee ja onko ongelmia Min fps kanssa tms.
edit: Gigaflopseja voidaan heittää suuntaan jos toiseen.
Ei, vaan tämä on ollut tilanne edelliset 5 vuotta, mutta nyt nimenomaan tilanne on näiden konsolien osalta muuttumassa; Molemmat uudet konsolit tukevat raudalla säteenjäljitystä, joka nimenomaan on täysin erilainen tapa piirtää 3d-grafiikkaa, kuin mitä aiemmin on käytetty.
Ja tämän myötä saadaan esim. paljon realistisempia valoja ja varjoja, samalla kun pelintekijöiden homma vaan helpottuu kun ei tarvi tehdä esim. kenttäsuunnitteluun purkkaa valojen ja varjojen feikkaamiseksi.
Ei tietenkään kaikkea eikä sellaiseen tehot riittäisikään. Mutta sitä voidaan käyttää juuri esimerkiksi hkultalan mainitsemiin realistisempiin valoihin ja varjoihin, tai vaikka heijastuksiin osana perinteistä renderöintiä.
No ei sinänsä ole valittu mitään kun tämä on ainut mistä suorituskyvystä on ylipäätään kuultu ja on varmaan hyvin ensimmäisiä porttauksia alustalle.
Kunnon testejä toki joutunee odottamaan keaään tai syksyyn, en usko että liikaa halutaan suorituskykyä "vuotaa" ennenkuin pelit on hyvässä kuosissa.
edit: en ole raytracingiä vastaan millään tavalla, mutta tekniikka on vasta lasten kengissä.
Optimoimaton buildi Gears5:stä siis. Lisäksi ainakin Guru3D:n benchejä nopeasti vilkaisemalla Gears5:ssä näyttikset näyttäisivät noudattavan varsin tarkkaan keskimääräisiä suheitaan ainakin RDNAvTuring, ei mitään viitteitä että pyörisi paremmin AMD-raudalla.
Samaa voi kysyä ihan mistä tahansa yksittäisestä parannuksesta grafiikoihin. Säteenseuranta joka tapauksessa mahdollistaa useita merkittäviä parannuksia grafiikkaan.
Ei nyt kovin relevantti vertaus kun tuossa palevimessa on varmana lähemmäs 100w edestä tuulettimia ja melu luokkaa "tarvitaan kuulosuojaimet"
loppuisi ainakin se valitus bluray aseman hurinasta.
Ei sillä, ihan mielelläni näkisin kyllä ihmisten reaktiot jos sony oikeasti laittaisi pari 15k rpm deltaa huutamaan pleikkariin
Minä en ainakaan näe mitään eroa, jos katson kahta videota pelistä jossa toisessa on RT päällä ja toisessa ei, niin menee täysin arveluksi kumpi on kumpi.
Enemmän näen todennäköisesti eroa kun heittää highistä ultralle asetukset.
Kuulin tämän saman jo silloin kun esim Dx9 oli vasta tulossa.
Aina se sama virsi koska porukka ei osaa ymmärtää että esim 2020 grafiikka saattaa erota huomattavasti siittä mitä se tulee myöhemmin olemaan.
Jos oltaisiin silloin vuosia sitten tuolla asenteella niin meillä olisi vieläkin "palikka" ukkelit grafiikat.
Eli jos joku on lasten kengissä sitä ei siis kannata kehittää?
Screenshotti vertailut RT kohdalla ontuu koska pelissä liikkuessa ne erot erottuuvat parhaiten.
Metro oli loistava RT päällä.. Off laitettuna ei tehnyt mieli pelata metriäkään.
Usein huomannut että ne jotka eivät ole livenä päässyt itse pelaan eivät juurikaan eroja huomaa mutta positiivista on tullut heiltä jotka ovat itse RT päällä pelailleet.. (Pois lukien tombraideri tms jossa erot minimaalisia)
Niin tarkoitan ihan videota eli liikkuvaa kuvaa, mikään kuvien vertailu ei ole ollut vuosiin relevanttia kun on internet eikä tarvitse mitään postimerkin kokoisia kuvia verrata mikrobitistä.
Noh, ainakaan minun mielestäni tuo ei ole mitään mullistavaa, enemmän itteeni teki joskus 15v sitten vaikutuksen SM3.0:n HDR oikein tehtynä.
Ite pelailessa ja on off säädellen toki paremmin tulee esille kaikki erot.
Samat asetukset ja RT High vs Off
Nämä oli joskus töissä pelatessa Metron ilmestyessä suoraan raakakuvana otettu näytöltä kameralla.
Ei tehnyt mieli pelata ilman RT
OFF
RTX ON
Tosiasiassa säteenjäljitys ei ole mikään bullet point-efekti joka kytketään päälle tai pois päältä, vaan se on KORVAAVA tapa tehdä se koko grafiikanpiirton.
Ne videot, mitä olet tähän mennessä katsellut ei ole ollut mitään rasterointi VS säteenjäljitys-videoita, vaan sellaisia, että grafiikka joka tapauksessa piirretään rasteroimalla, mutta sitten sen PÄÄLLE tehdään säteenjäljityksellä jotain hyvin pientä efektiä, esim. vähän varjojen tai valon laskentaa.
Tähän mennessä lähinnä vasta minecraft ja quake2sta löytyy täysin säteenjäljitetty versio, mutta tuon minecraftin säteenjäljitysverio ei ole velä ulkona, vaan siitä on vain postattu muutama video (joissa valitettavasti ei ole verrattu minecraftiin shader-modeilla vaan vain alkuperäiseen).
Mutta kannattaa silti katsoa tuo minecraft-video. Kuinka noin palikkageomtriastakin saa hienon näköistä säteenjäljityksellä. Ja ilmeisesti saivat tuon tehtyä todella pienellä vaivalla.
Minecraft with ray tracing: Everything you need to know
http://www.windowscentral.com
Mistä löytyy? Äkkiseltään googlailtuna löytyi kaksi ruotsalaista sivustoa jossa 10000kr hintaan mainostetaan boksia.
Yllättynyt olen jos julkaisussa alle 699e boksi tulee.
Helposti. Zen2 ytimissä 3.8Ghz on kellotaajuus, jonka jälkeen voltti/kellokäyrä käy jyrkäksi, sitä ennen se on lineaarinen. Tuo on vielä uudemmalla prosessilla tehty. Eli tuo 3.5Ghz pyörii aika naurettavilla volteilla ja kulutuksella.
Kannattaa muistaa että sony ja mikrosoft ei tee tiliä noita konsoleita myymällä vaan alkuun tekevät tappiota niitä myymällä. Se hillo tehdään niillä peleillä, jokaisesta myydystä pelistä tärähtää provikka sonylle taikka mikrosoftille, sen takia ne konsolipelit maksaa enemmän kuin PC pelit.
Esim. PS3 kohdalla taisi olla niin että vaadittiin ensimmäinen shrinkki että sony pääsi omilleen joka on varsin pitkä aika. Eli shrinkatun PS3:n julkaisun jälkeen sony pystyi myymään niitä konsoleita nolla katteella, ei enää tappioksi.
Toisaalta sama pätee toisinpäin, jos Series X on 700 euron boksi ja yleisö ei kokonaan tyrmää niin PS5:llä ei ole syytä olla alle 600 euron.
Suurin kysymysmerkki onkin että mihin hintaan ollaan valmiita ostamaan, pahoin pelkään että putoaa monella ostohousut nilkkoihin kun hinnat tulee ulos. Mutta voihan sitä pessimistikin joskus yllättyä ja hinta olla alle viidensadan.
Kyllä, tiedän asian oikein hyvin, ovat toimineet näin jo alusta asti. Itsestäänselvyyksiä toistelemalla ei minun väitteeni kuitenkaan muutu millään tavalla. eikä sillä, että yrittää vääntää AMD:n ytimistä jotain extra super hyper maagisia eri ytimiä kuin nyt ryzeneissä ja olemassa olevissa RX 5700 korteissa olevat CU:t on. RDNA2 ei ole kuin parannettu version RDNAsta ja sillä hyvä.
Prosessoriytimissä ei ole juurikaan eroa, välimuistit voivat olla eri kokoa mutta AMD:lla on itselläänkin APU-piireissä eri määrä välimuisteja vrt desktopsirut eikä kumpikaan valmistaja ole tainnut paljastaa paljonko heillä on välimuisteja käytössä.
Compute Unitit sen sijaan, tai pikemminkin koko grafiikkaohjain, on selvästi parempi kuin 5700 XT. Enemmän ominaisuuksia, energiatehokkaampi, nopeampi (toinen konsoleista vähän vähemmän nopeampi toinen vähän enemmän nopeampi). Siinä ei kuitenkaan ole mitään "extra super hyper maagista" kuten väität, vaan ihan odotetunlaista kehitystä sen jälkeen, mitä AMD on RDNA2-arkkitehtuurista sijoittajille kertonut.
No kerroppas tämä sama nyt vaikka tuolle @hkultala lle ja sille peilistä tuijottavalle henkilölle jotka tuolla kertoilee miten mystinen erikseen rakennettu yhdessä Sonyn ja Microsoftin kanssa super piiri siellä nyt onkin joka on mittatilattu ja kustomoitu täysin asiakkaiden tarpeisiin ja kuinka se on täysin uusi ja mullistava ja mykistävä eikä sitä voi verrata. Kissat on koiria.
Sitten kun olette saanut selväksi keskenänne, että onko ne nyt samoja AMD:n prossuytimiä ja GPU ytimiä kuin aiemminkin, tosin sillä poikkeuksella, että RDNA2 on AMD:n omien sanojen mukaan sama kuin Zen2 (ryzen 2000 sarja) oli ekojen ryzenien jälkeen. Eli ei edes mikään iso harppaus. Paitsi nyt siis paperilla muka ne samat ytimet paukuttaa AMD:n lippulaivaa turpaan. Niin voidaan jatkaa siitä, että kuinka hurjia lukuja toi PS5 tuottaa ainakin mainosmateriaaleihinsa.
Voisitko ystävällisesti lopettaa tuon jääräpäisen trollailun!
Perus pc osissa kateprosentti on n. 50, näissä konsoleissa n. 0 – -20. Eli jos tämä uus konsoli maksaa n. 500€, niin voidaan olettaa että se on suunnilleen yhtä nopea kuin 1000-1200€ seuraavan sukupolven peli-pc, sillä näiden todelliset valmistuskustannukset ovat suurin piirtein toisiaan vastaavat.
Se on ihan luonnollista että harmittaa nyt jo etukäteen jos on menny ostamaan tonnilla näyttiksen, joka jo ens vuonna tähän aikaan on auttamatta tuhnu, mutta koetappa miettiä nyt ihan järjellä näitä asioita ja laita se korkki kiinni.
Ei se ole mikään mystinen erikseen rakennettu super piiri, vaan siellä on kaksi erilaista semi-custom piiriä, toinen rakennettu yhdessä Sonyn kanssa ja toinen yhdessä Microsoftin kanssa. Markkinoilla myös lukuisia muita vastaavia semi-custom siruja.
Ne on rakennettu asiakkaiden toiveiden mukaiseksi saatavilla olevista palikoista, sekä AMD:n omista ja valikoimaan kuuluvista kolmansien osapuolten palikoista, että asiakkaan omista blokeista jos sellaisia on, aina ei ole, näissä Sonyn ja MS:n semi-customeissa taitaa kummassakin olla ihan asiakkaiden itsensä kehittämiä blokkeja tai asiakkaan yhdessä AMD:n kanssa kehittämiä. Tällä hetkellä markkinoilla ei ole samoista palikoista rakennettuja tuotteita, mutta konsoleiden julkaisuun mennessä on.
Nyt on myös oikea aika ruveta vähän tarkemmin katsomaan onko ne omat viestit miten asiallisesti kirjoitettuja, sinulle on kyllin moni kyllin moneen kertaan jo selittänyt miten nämä asiat toimivat ja jatkat perusteetonta jankkaustasi.
Ei täällä kukaan väännä niistä mitään "extra super hyper maagisia". Sinä heität täällä ihan puhtaita olkiukkoja.
Siitä, kuinka paljon niitä on parannettu ei ole sinulla käytännössä mitään tietoa.
Se, mitä julkisesti AMD on kertonut on, että valmistustekniikkaa on viilattu, ja energiatehokkuus tulee olemaan parempi.
Se mitä muualta (patenteista ja sonyltä) on selvinnyt on, että niissä on TMUihin integroitu säteenjäljityksen törmäystarkastelu. Ja tämä on jo todella iso muutos, mikä kertoo, että kyse ei ole mistään pelkistä pikkuviilauksista.
Ne konsolin Zen 2 ytimet on hyvin pitkälti ihan samoja ytimiä mitä työpöydälläkin jo nyt on, tosin kun kyse on monoliittisestä kikkareesta niin se konsoli Zen 2 voi olla hiukan tehokkaampi jopa mitä nykyiset desktop tuotteet ja energiatehokkaampi. Lisäksi voi olla että nuo konsolipiirit valmistetaan myös astetta paremmalla prosessilla jolloin taas voi tulla hiukan parannusta suorituskykyyn.
Mitä taas tulee GPU puoleen niin se on merkittävästi parempi kuin nyt ulkona olevat Navi GPU:t. Pelkästään kaikki uudet tuetut ominaisuudet jotka jo onkin aikaisemmissa viesteissä listattu tekee siitä merkittävästi paremman.
Noi konsoli GPU:t antaa myös hyvin suuntaa sille mitä työpöydälle on syksyllä tulossa, eli voidaan odottaa huomattavaa parannusta myös desktop puolelle.
Ja luonnollisesti kun desktop puolella on myös huomattavasti parempaa rautaa tarjolla niin ei nämä konsoli GPU:t sitten enää näytäkään niin jumalaisilta ja uskomattomilta mitä ne kenties nyt sinun silmissä ovat. Koska luonnollisesti sitä rimaa on silloin nostettu ylemmäs.
Eiköhän ne kaikki on samassa IO:ssa kiinni.
Onhan niillä yhteinen muistiväylä. Jo PS4ssa oli.
Missään muistiaccessissa pci expressin yli, tai pci expressin käyttämisessä yhden piirin sisäisesti ei vaan olisi yhtään mitään järkeä.
Jos HRTF on riittävän kustomoitavissa kuuntelijan pään muodolle, niin laadukkailla stereokuulokkeilla pääsee parempaan kuin millään 5.1/7.1 "surround" seteillä…
Ihanteellisen huoneakustiikankin tapauksessa, jota tuskin kovin monella on.
Ihan ensimmäiseksihän tuo 5.1/7.1 "surround" on tasoon häviöllisesti murskattu ilman mitään jäljellä olevaa korkeusdataa.
HRTF suoraan äänirenderöijässä saa äänilähteiden täydet 3D sijainnit pelihahmon ympäriltä ja pystyy etäisyyserotteluunkin.
Tästä binauraalisesta tallenteesta saa aavistuksen siitä. (kuunneltava stereona ilman prosessointeja)
Olen kuullut tämän ekaa kertaa joskus ysärin lopulla minidisk-soittimella
Eikö tähän oo vieläkään uudempaa demoa?
Eipä ole binauraalinen tallentaminen vieläkään ottanut tuulta alleen, kun audiofoolistit jumittavat epäluonnollisessa stereossa.
Eikä PC-pelipuolikaan ole sen paremmalla tolalla Microsoftin tapettua peliäänten laskennan rautakiihdytyksen ja peleiltä saadaan ulos vain nuo häviölliset surroundit.
Ihan jo tuon takia täytyy toivoa että PS5 voittaisi markkinaosuuksissa, niin ehkä sieltä pikkuhiljaa saataisiin herätystä PC-pelipuolellekin ja äänipuolikin alkaisi liikkua takaisin tälle vuosituhannelle.
Varsinkin parin ensimmäisen vuoden ajan pelien pitää toimia myös edelliseen sukupolven konsoleilla, joten tottakai aina pienillä muutoksilla aluksia.
No eiköhän sitä suhteessa aika nopeasti julkaisun jälkeen jokunen miljoona löydy noita next-gen konsoleita.
Ja tosiaan kun kaikissa on sama kiinteä rauta, niin pelinkehittäjien ei tarvitse miettiä kuinka monen näytönohjain oikeasti pystyy pyörittämään mitäkin asiaa.
Kaikein olemassaolevan tiedon perusteella seuraavan kosolisukupolven GPU rauta tulee sijoittumaan nyt tulossa olevien uusien PC näyttisten KESKI suorituskykyluokkaan. Mitkään hinnat eivät ole tällähetkellä vielä tiedossa. PC puolella hintaan vaikuttaa se, pystyykö AMD nyt sitten lopulta kilpailemaan kaikissa näyttiskuokissa (ilmeisesti pitäisi ehkä pystymään).
RT:n kunnollinen käyttö vaatii melko pitkälti pelienginen muokkausta, ihan alusta asti, joten oikein hyvin mietittyjen toteutusten markkinoille tuloon menee varmasti se 3-5 vuotta.
Jos konsolit tulevat jouluksi kauppoihin, niin onneksi raytrakingiin kykeneviä kortteja on ollut jo yli pari vuotta markkinoilla siinä vaiheessa. Eli sovellusten kehittäminen pitäisi olla jo jossain vaiheessa, eikä saada enää vuositolkulla vain virityksiä, joissa on vanhan päälle teipattu joku pikkuviritys.
Ainankin ms:n konsoli on ilmeisesti hyvin windows 10 yhteensopiva, joten kyllä sieltä pitäisi olla rt kivaa tulossa. Sonystä taas ei ikinä tiedä, mitä ne tukevat ja mitä ei. Ehkä vulkania, ehkä jotain muuta..
Tekniseltä kannalta kuulokkeilla kuulee kyllä tarkemmin, mutta häviää tunnelmassa.
Se olikin Xbox jossa oli epäsymmetrinen muistiväylä. Äkkiä tulisi mieleen että Xbox nojaisi IF reititykseen ja PS PCIe linkkeihin. Lähinnä mietin miten massamuisti integroituu. PCIe4 linkit mahdollistaisivat helpon tavan jakaa tavallinen nvme CPU, GPU ja muistiohjaimen välillä. Xbox käyttää ehkä sitten massamuistinkin kanssa keskusteluun IF väylää ja siksi se ei ole standardi. Mielenkiintoista nähdä julkaisun jälkeen.
Ei se Xboxissakan ole millään tavalla raudalla epäsymmetrinen CPUn ja GPUn välillä. Kaikki se muisti on ihan samalla accessoitavissa kummasta tahansa, mutta oletuksena muistia allokoidaan GPU-käyttöön osoitteista joihin on enemmän kaistaa ja CPUn käyttöön osoitteista jonne on vähemmän kaistaa.
Sopii myös yhteen haastattelun osalta siitä että GPU näkee 10+3,5GB ja CPU 6GB. Sitä meinasin että pystyykö PS 5 GPU ja CPU molemmat osoittamaan koko 16GB? Sonyn konsoli kuulostaa paljon enemmän hieman modatulta APU piiriltä kuin räätälöidyltä SoC piiriltä. Xbox on monoliitti mutta onko jossakin virallisesti todettu että PS5 olisi myös? Ainakaan mikään pressissä esitetty ei sanonut juuta tai jaata arkkitehtuurista.
Minkäs haastattelun? Siellä on yksi muistialue, sekä prosessoriytimet että grafiikkaohjaimet näkevät koko 16 gigatavua muistia kummallakin konsolilla, vaikka Xboxilla osa muistista onkin nopeampaa ja osa hitaampaa.
Onhan noita peliläppäreitäkin joissa on vielä jykevämpää rautaa, kovemmilla kellotaajuuksilla, jotka käy vielä isommilla lämmöillä (oletettavasti) pakattuna ohuempaan tilaan. Nykyään näkee paljon youtubessa videoita vielä ahtaampaan tilaan puserrettuja high-end pc:tä, joten sinänsä tässä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Joku taisi mainitakin näissä keskusteluissa, että virtalähde xboxissa taisi olla 300 – 315 wattinen speksien mukaan ?
pieni sivupolku Xbox puolelle, Eurogamerin haastattelusta
tuosta oioin mutkia suoriksi, voi olla että oikaisin liikaakin mutta sillä kyselin onko jossakin tarkkaa tietoa.
Juu oikopolku olikin umpikuja, kummassakin konsolissa on yksi yhtenäinen 16 Gt:n muistiavaruus, josta tiettyy osuus on rajattu vain käyttöjärjestelmän käyttöön. Xboxilla osa siitä on vain nopeampaa ja osa hitaampaa, mutta kaikki sekä prossun että GPU:n käytettävissä siitä riippumatta (GPU:lla vaan järkevämpää käyttää sitä 10 gigatavun osuutta jos vain mahdollista)
Niinhän ne ovat PC-puolella olleet aina (no, lähes aina, muinaisina aikoina toki oli integroituja, joilla oli omat muistinsa, mutta niin kauan kuin iGPU on käyttänyt RAM-muistia)
Konsolien speksit kiinnostavatkin enemmän meitä PC-puolen tallaajia. Vuosikausia olemme kärsineet mm. konsolien pienestä keskusmuistista, mikä on rajoittanut pelimaailmojen kokoa ja yksityiskohtaisuutta myös PC-puolella. Aina uuden konsolisukupolven tullessa sitä toivoo, että näitä rajoituksia saataisiin taas vähän potkittua eteenpäin.