
Seuraavan sukupolven pelikonsolit julkaistaan kuluvan vuoden joulumarkkinoille. Microsoft paljasti viikonloppuna oman Xbox Series X -konsolinsa tekniset yksityiskohdat ja tänään Sony vastasi haasteeseen Mark Cernyn johdolla.
Sonyn PlayStation 5 -konsoli perustuu AMD:n semi-custom järjestelmäpiiriin. Se on varustettu kahdeksalla Zen 2 -prosessoriytimellä, 36 Compute Unit -yksikön RDNA2-grafiikkaohjaimella ja vahvasti kustomoidulla I/O-ohjaimella. Järjestelmäpiirin rinnalla on 256-bittisen muistiväylän jatkeena 16 gigatavua GDDR6-muistia, mikä tarjoaa yhteensä 448 gigatavua sekunnissa kaistaa.
Järjestelmäpiirin I/O-ohjain on varustettu Kraken-purkuyksiköllä, välimuistikoherenttiudesta vastaavat yksiköt, erillinen DMA-ohjain, SRAM-muistia sekä kaksi apuprosessoria. Apuprosessoreiden harteilla on muisti- ja SSD-liikenteen hallinta. Pakkauksen käyttö on tehty kehittäjien kannalta läpinäkyväksi ja he voivat käsitellä pelejään aivan kuin ne käyttäisivät pakkamatonta dataa.
PlayStation 5:ssa on keskitytty etenkin SSD:n suorituskykyyn. Se hyödyntää yhtiön omaa Flash-ohjainpiiriä, joka muun muassa tukee uudehko Kraken-pakkausteknologiaa, mikä tarjoaa 10 % tehokkaamman pakkauksen PS4:n käyttämään ZLibiin verrattuna. 12-kanavaisen ohjaimen jatkeena olevat muistipiirit tarjoavat yhteensä 5,5 Gt/s kaistaa yhteensä 825 gigatavun kapasiteettiin. Pakkausteknologioiden avulla kaistaa on kuitenkin efektiivisesti käytettävissä 8 – 9 gigatavua sekunnissa. SSD on yhteydessä järjestelmäpiiriin PCI Express 4.0 -väylän kautta.
Lisää tallennustilaa voidaan lisätä sekä ulkoisilla kiintolevyillä että SSD-asemilla, mutta ne sopivat lähinnä PlayStation 4 -pelien ja vanhempien pelaamiseen. Konsolissa tulee olemaan lisäksi erillinen portti, mihin sopii standardit M.2-liitäntäiset NVMe-asemat. Käytännössä mikä tahansa NVMe-asema ei kuitenkaan käy, vaan sen pitää sopia paikkaan paitsi sen fyysisten rajoitteiden osalta, olla myös tarpeeksi nopea. Yhtiö tulee ilmoittamaan myöhemmin, mitkä SSD-asemat tulevat olemaan yhteensopivia, mutta yksi vaatimuksista tulee olemaan vähintään PCI Express 4.0 -tuki. Cernyn mukaan lista yhteensopivista asemista ehditään julkaisemaan luultavasti vasta itse konsolin jälkeen. Konsolissa tullaan käyttämään 4K UHD BluRay -asemaa.
PS5:n grafiikkaohjain perustuu RDNA2 -arkkitehtuuriin. Se on varustettu 36 RDNA2 Compute Unit -yksiköllä ja tarjoaa maksimissaan 2,23 GHz:n kellotaajuuden, mikä tarkoittaa 10,28 TFLOPSin suorituskykyä. Ilmoitettu kellotaajuus on grafiikkaohjaimen maksimi Boost-kellotaajuus. Grafiikkaohjaimen välimuisteja on kustomoitu erillisillä ohjaimilla, jotka hoitavat välimuistikoherenttiuden yhteistyössä I/O-ohjaimen yksiköiden kanssa. Cernyn mukaan huolimatta AMD:n panostuksesta taaksepäinyhteensopivuuteen loikka konsoleiden välillä on niin iso, että ainakin osa peleistä tulee vaatimaan ilmeisesti erilliset päivitykset yhteensopivuuden takaamiseksi. Yhtiö odottaa suurimman osan sadasta pelatuimmasta PS4-pelistä toimivan PlayStation 5 -konsolilla sen julkaisussa.
Grafiikkaohjain tukee RDNA2-arkkitehtuurin myötä myös säteenseurannan kiihdytystä. Cerny varmisti samalla RDNA2:n säteenseurannan perustuvan aiemmin paljastuneeseen patenttiin, jossa Intersection-kiihdytin on sijoitettu osaksi TMU-kompleksia. Käytännössä varjostinyksiköt lähettävät Intersection-kiihdyttimelle käskyn tarkastaa tietyn säteen osumia yhdellä käskyllä, jonka jälkeen se on käytettävissä mihin tahansa samanaikaisesti, kun Intersection-kiihdytin tekee oman työnsä. Sonyn näkökulmasta uutta on myös tuki primitiivivarjostimille, mutta tässä kohtaa jäi epäselväksi, onko kyse AMD:n jo Vega-sukupolvessa esittelemistä primitiivivarjostimista, vai uudemmista ja monipuolisemmista Mesh-varjostimista.
Grafiikkaohjaimen Boost-algoritmi perustuu Cernyn mukaan käyttöasteeseen, mikä tarkoittaa, ettei kuumemmissa ympäristöissä pelaavat joudu kärsimään suorituskyvyssä, vaan kellotaajuus määräytyy sen hetkisen rasituksen perusteella. Erityyppiset tehtävät rasittavat grafiikkaohjainta eri tavoin, joten enemmän virtaa hörppäävissä tilanteissa kellotaajuus laskee jonkin verran matalammaksi. Käytössä on lisäksi AMD:n SmartShift-teknologia, joka siirtää mahdollisuuksien mukaan prosessorille varattua osuutta TDP-budjetista grafiikkaohjaimelle. Myös prosessorilla on käytössä Boost-teknologia ja sen maksimikellotaajuus on 3,5 GHz. Cernyn mukaan sekä prosessori että GPU tulevat joissain tilanteissa tippumaan alle mainostettujen kellotaajuuksien, mutta niiden pitäisi suurimman osaa ajasta pysyä mainituissa luvuissa.
Sonyn uudessa konsolissa on panostettu äänentoistoon erillisen, yhtiön itsensä suunnitteleman Tempest 3D -ääniteknologian kautta. Kyseessä on mielenkiintoinen ratkaisu siinä mielessä, että se perustuu AMD:n tarkemmin määrittelemättömään Compute Unit -yksikköön, jota on muokattu mahdollisimman Cell-prosessorin SPE-yksikön kaltaiseksi. Cernyn mukaan SPE-yksiköt olivat liki täydellisiä äänen prosessointiin ja Tempestin Compute Unit -yksiköstä on esimerkiksi poistettu kaikki välimuistit, koska SPE-yksikötkin toimivat ilman välimuisteja. Sony toivoo lisäksi, että se voisi tulevaisuudessa kustomoida käytettävän HRTF-kartan jokaiselle käyttäjälle erikseen mahdollisimman aidon kokemuksen takaamiseksi.
Koko Cernyn esitys on katsottavissa yllä olevasta videosta.
Series X:n fyysisen koon ja rakenteen näkee Digital Foundryn videosta joka on linkattuna Series X uutiseen, olivat pääseet jopa purkamaan ja kasaamaan yksikön omin käsin.
Koska ei yksinkertaisesti mahdu. Noi konsolit on tehty pieneen tilaan ja se rajoittaa jäähdytyksen kokoa. Kuten nyt jo pariin kertaan linkatuissa kuvissa näkyy on tuon xboxin siili varsin pienikokoinen. Vertaa nyt vaikka siihen millainen määrä putkea ja siiliä löytyy ihan jokaisesta nykyaikaisesta tietokoneesta. Pelkästään prosessoreille on varattuna huomattavasti järeämpi jäähdytys kuin koko xboxille. Täysin vastaava joskin litistetty määrä löytyy näyttiksistä ja näitä sitten jäähdyttää vielä useampia tuulettimia. Nyt muka kaikki tuo sama teho pakataan yhteen pieneen siruun, lyödään yksi pieni siili ja yksi pieni tuuletin hoitaa kaiken tuon jäähdyttämisen. Toki sitä voi uskoa satuihin, mutta ei toimi sitten millään. Tai toimii jos tuulettimen kierrokset on 5000RPM ja meno kuin konesalissa.
PS5:n jäähdytysratkaisua ei ole vielä nähty. Xbox Series X:n on ja se ei ole mikään "pieni siili" vaan yksi varsin kookas perinteinen siili ja niin ikään siilenä toimiva "runko" emolevyn kahden osan välissä, eikä se tuuletinkaan ole pieni (taitaa olla 140mm, minimissään 120mm, erikoinen muotoilu tekee vähän haastavakis tarkan arvioinnin kun ei ole kuvia joka suunnasta). Nyt tämä rupeaa menemään sen tason vääntämiseksi että jos haluat jatkaa asiasta tehdään se väittelyketjussa pelialueella.
Tuo tuleva PS5 jäähdytysratkaisu suhteessa X-Boxin ratkaisuun tulee olemaan merkittävässä roolissa konsolien tehokilvan suhteen tuon PS5 vaihtelevan kellotaajuuden vuoksi ts PS5 tarvii vähintään yhtä järeän jäähyratkaisun.
(olisi kiva tietää ollaanko Sonyllä paniikissa suunnittelenmassa PS5:tä uudelleen järeämmällä jäähyllä kuin se on ainut tapa kuroa umpeen X-Boxin tehoetua, meinaan kun Sony:n PS5 esityksessä ei näytetty kuvaa konsolista ollenkaan)
5600xt +50% perf/W tekee aika nätisti ton 10Tfloppia @ 150W. 8 zen2 ydintä ilman muistiohjainta kuluttaa n. 30 W @ 3,5GHz. Pcie4 ssd:t kuluttaa n. 10W. Mainitut osat on nyt yhteensä huikeat 190W ja lopuille kilkkeille ja led valoille jos varaa vielä sen 10W, niin kokonaiskulutus on edelleen yli 33% vähemmän kuin ps4 pro:lla, joka ei minusta täytä suihkumoottorin äänentuottospeksejä.
Jos ottaa virrankulutuksen lähtökohdaksi vaikka Ryzen 9 4900HS:n
katso liitettä 361042
Jos näillä CPU/GPU -ytimillä tekisi suurin piirtein vastaavana kombinaation (näitä 5 kpl samalle piirille), niin tämä 40 CPU-ytimen / 40 GPU CU:n monsteri kuluttaisi (lineaarisesti laskemalla) 165W.
Tästä kun muokataan kokoonpanoa hiukan:
CPU: 40 Coren CPU:sta vähennetään 32 CPU:n vaatima virrankulutus & lisätään hiukan konsoleiden korkeammista kelloista johtuen jäljelle jääneiden 8 ytimen virrankulutusta
GPU: 40 CU:n GPU @1,75GHz (Ryzen/RDNA) vs. 36CU@2,23GHz (PS5/RDNA2) vs 52 GPU @1,825GHz (X-box / /RDNA2) ja otetaan huomioon RDNA -> RDNA2 teho/suorituskykysäästö (50%)
Niin päästään CPU/GPU:n osalta karkeasti arvioimalla jonnekin 150-170W tehontarpeeseen (+-30W)
Tämän lisäksi konsoleissa tulee muutakin elektroniikkaa, esim.
SSD-levy 4W
Muu elektroniikka vaikka 20-30W
Niin päästäisiin tässä ajatusleikissä jonnekin 180-200W tehotarpeeseen.
Tossa on GCN/Vega, ei RDNA. AMD laski että kokonaisuutena Vega oli parempi valinta, vaikka RDNA:takin harkittiin Renoireihin joskus aikoinaan (kolmisen vuotta näitä vissiin kokonaisuudessaan pyörittelivät ajatuksesta valmiiksi tuotteeksi kaupan hyllyllä)
130 mm muistaakseni mainittiin tuulettimen kooksi DF:n videossa.
Jos nämä pakkaukset on niin hyviä, niin miksei niitä käytetä PC:llä? Vai käytetäänkö?
Kyseessä on Sonyn oma tekele, eli muiden pitäisi ostaa se Sonylta… Ei välttämättä ihan edullista ainakaan aluksi. Mutta kyllähän pakkausalgorytmit aina kehittyvät, joten jotain vastaavaa nähdään varmaan muiltakin.
Ei ole vaan nimenomaan kahden tietyn mallin välinen GCN-lukema on Vega 64, RDNA1 lukema RX 5700 XT, RDNA2 lukema AMD:n arvio toistaiseksi tuntemattomasta Navi2X-kortista
NTFS Compressed Files
Hyöty vain on ollut kyseenalainen, koska monet paljon tilaa vievät formaatit ovat jo valmiiksi pakattuja ja pakkautuvat huonosti.
Raaka muistidumppi muistista levylle pakkautuu sitten epäilemättä selkeästi paremmin, koska data on enemmän tai vähemmän purettuna muistissa..
Muistelisin myös, että jotkut SSD levyt pakkaavat sisäisesti. (Tämän voin muistaa väärin). Voi olla että siitä vain puitiin muutama vuosi sitten, mutta asia oli jokatapuksessa esillä..
Taitaa nämäkin olla aina verkossa. Lievästi sanottuna ketuttaa että pelilevyjen ja elokuvien käyttämiseen tarvitsee verkkoyhteyden. Meillä on olkkarissa xbx ja ps4pro vierekkäin ja näistä ps on peruskäytössä äänekkäämpi mutta kun xbx saa kuormaa niin kuulokkeet ovat hyvä valinta.
Onko mediatoistosta mitään tarkempaa tietoa? Toistuuko HDR10 materiaali molemmilla?
Mikä siinä netissä ketuttaa?
Ei sitä erikseen mainostettu mutta tuo on ihan itsestäänselvyyksiä.
PC:llä tuotetaan ja kirjoitetaan dataa levylle. Konsolilla ei. Ts.
Jos dns pätkii, se on melkein varmasti oman isp:n vika.
Aseta dns käsin, vaikka 1.1.1.1
Melkoista epätaloudellista kellottamista kun PS4 ilmoittaa näyttikseen boostitaajuudeksi 2,23GHz ja tällä hetkellä RX 5700 XT ei pääse kuin vesijäähdytettynä n. 2200 GHz. Siinä saa vermeet parantua melkoisesti, että sieltä firman parhaasta kortista vesijäähdytettynä hypätään konsoli vermeiden tasolle ja konsolivermeet tykittää silti kovempaa. Toki joku tulee kohta kertomaan, miten 50% sitä ja tätä, mutta onhan noi luvut aivan käsittämättöämiä, ihan se ja sama millä värilaseilla katsoo.
RDNA2ssa voi olla liukuhihnaa pidennetty/kriittisiä polkuja onnistuttu viilaamaan siten, että se samallakin valmistustekniikalla samalla jännitteellä kellottuisi korkeammalle.
Ja ilmeisesti tuo valmistetaan valmistustekniikan inasen viilatulla versiolla, joka myös antanee hiukan lisää kelloa.
Taatusti voi antaa lisää kelloa, mutta nyt puhutaan firman paras vs. seuraavan linjan keskimääräinen tuote. Samaten nyt puhutaan firman paras ja käytännössä parhaalla jäähdytyksellä mitä rahalla saa vs. jonkun pöytätuotteen jäähdytys. Siinä saa olla melkoiset viilaukset, että OEM sirusta tulee parempi kuin markkinoiden parhaasta ja parhaalla jäähdytyksellä varustettu ylikellotettu edellisen sukupolven tuote. Tässä ei nyt verrata mitään 1080 TI vs 2080Ti vaan 1050 vs 2080 Ti tason vertausta.
Erikoisesti sitä osaat sanoa suoraan, että mikä on (vielä julkaisemattoman) näytönohjainarkkitehtuurin korttien kellotajuuksien osalta se ns. parhaan hyötysuhteen alue. (Ja, ilman oleellista epävarmuutta puheissasi.)
AMD:n nykysukupolvessa ei ole varsinaista highend piiriä, vaan Navi10 on astetta pienempää kokoa. On ihan luonnollista, että seuraavassa sukupolvessa tulee samaan luokkaan enemmän tehoa, kuten nyt on konsolien muodossa tulossa.
En minä osaakkaan sanoa, mutta kuinka realistiselle sinusta kuullostaa, että bindattu rx 5700 xt vesijäähyllä häviää seuraavan luokan OEM näyttikselle? Ne 3700 XT kortit kellottuu 3000 GHz?
Tämä ei nyt kyllä liity millään tavalla viestiini. Kyse oli esimerkistä OEM markettimikron ja firman parhaan tuotteen välillä ja sillä, että kuinka yhtäkkiä muka OEM tuote olisi parempi kuin edellisen sukupolven paras vesijäähdytettynä. Näytä minulle historiasta tapaus ja myönnän virheeni. Minä väitän, että ei ole IKINÄ tapahtunut, ei edes lähelle! Kertaakaan näyttisten historiassa ei ole mikään massapaske ollut edes vertailukelpinen edellisen sukupolven parhaaseen korttiin sen jälkeen kun 3D näyttikset yhdisty saman kortin alle.
Asennevialta siellä päässä. Oletat valmistajan valehtelevan surutta, ennemmin kuin olettaisit valmistajan kirineen kiinni sen toisen markkinoilla olevan valmistajan suorituskykytason (per watti).
Näkyvänä erimerkkinä sanavalinnat, kuten "OEM tuote". OEM-näytönohjaimiahan ovat kaikki jotka ei myydä suoraan kuluttajalle. Siis kaikki valmiskoneetkin…
Kyllä OEM tuotteita nimen omaan on ne mitä ei myydä kuluttajlle erillisinä, eli juurikin ne jotka ei ole millään tapaa kilpailullisia omien markkinoilla olevien tuotteiden kanssa. Melkoinen on muutos jos yhtäkkiä alkaa pelikonsoleissa olemaan sirua mikä on parempi kuin firman paras tuote. T: Nvidiaa viimeksi 2000-luvun taitteessa omistanut ja pro AMD henkilö. Mutta kun keksit vetää värilasit mukaan, niin äkkiähän se siltä näyttää.
Sinun viestiesi punaisesta langasta on pirun vaikea saada minkäänlaista otetta.
Koitin nyt lukea uudelleen alusta asti, tässä muutamia kohtia mihin haluaisin puuttua:
5700 XT ja PS5 perustuvat eri arkkitehtuureihin. 5700 XT:n TDP-arvolla varustettu hypoteettinen RDNA2-grafiikkapiiri olisi selvästi nopeampi, kuin PS5:n GPU.
Mikä "firman paras"? 5700 XT? Se ei ole lippulaivaluokan piiri, "firman paras" on täysin irrelevantti jos se paras ei ole lippulaivaluokan piiri.
AMD ei tuo mitään "halppishintaista OEM sirua" konsolien käyttöön, vaan AMD suunnittelee asiakkailleen just eikä melkein sellaiset sirut kuin asiakkaat pyytävät saatavilla olevan teknologian rajoissa. Todella äärimmäisyyksiin yksinkertaistamalla asiakkaat siis käytännössä istuvat take-away-pöytään, tilaavat menulta tietyn määrän tiettyjä prosessoriytimiä, tietyn määrän compute unit -yksiköitä grafiikkaohjaimeen, höysteeksi muistiohjainta ja niin edelleen, jonka lisäksi heillä on optio kertoa kokille että pistäs tällasta maustetta vähän joukkoon samalla ku livauttaa pöydän alta custom-IP-blokkeja. AMD:n kokit rakentavat sitten annoksen tilauksen mukaan. Sillä, minkä kokoisia grafiikkapiirejä AMD itselleen valmistaa ei ole mitään merkitystä.
Kerrotko minulle mikä on AMD:n "lippulaivaluokan" piiri jos ei heidän markkinoiden nopein piirinsä? Et kai nyt väitä, että heillä on joku muu vielä nopeampi "piiri" jonka mukaan heidän parhain lasketaan vai siis miten tämä "vaikea on seurata tai punainen lanka" juttu oikein toimii? Minusta on vaikea seurata joidenkin sinun hypoteettisten "lippulaivapiirien" olemassaoloa suhteessa realistisiin markkinoihin ja fyysisiin tuotteisiin. AMD:llä kun ei ole parempaa ja se on karu fakta.
Kaikki loppu viestissäsi ei oikeastaan nyt edes liity asiaan vaan on sen oman luomasi olkiukon pieksentää. Jos et voi ymmärtää niinkin yksinkertaista asiaa kuin AMD:n nykyistä markkina-asemaa, sen myyntejä ja sitä mitä tapahtuu jos se julkaisisi OEM piirin mikä pieksisi sen omat moninkertaisella hinnalla varustetut tuotteet täysin turhiksi niin sitten on jäänyt jotain nyt kyllä pahasti ymmärtämättä. Eihän tuossa olisi mitään järkeä millään taloudellisella määritelmällä.
AMD:n viimeisin lippulaivaluokan siru on Vega 20. RDNA1:stä (Navi1X) ei tehty lippulaivaluokan sirua, vähän niin kuin ei Polariksestakaan.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Ei nuo konsolisirut ole mitään "OEM-piirejä" vaan tilaustuotteita. AMD tekee niitä juuri sellaisina kuin tilaaja haluaa saatavilla olevan teknologian rajoissa. Jokainen semi-custom siru suunnitellaan sille yhdelle asiakkaalle ja vain sille yhdelle asiakkaalle. AMD teki myös esimerkiksi Zhonghan Suborille selvästi järeämmän APU-piirin mitä myytiin "konsolitietokoneessa" eli peli-PC:n (Windows) ja konsolin (windowsin päällä pyörivä tila ulkomuistista) yhdessä paketissa tarjoavassa tietokoneessa, eli käytännössä kilpailemaan myös itseään vastaan. Miksi? Koska asiakas halusi sellaisen sirun ja maksoi siitä.
Ei konsoleiden GPU ole mitään rihkamamarketin halpakorirojua ja sitä on optimoitu paljon enemmän kuin vasemmalla kädellä selän takana hutiloiden.
Todennäköisesti mukana on ollut Sonyn insinöörejä ja resursseja (+sama Microsoftilla) ja voi olla koko RDNA2 kehitetty osin yhteistyössä jomman kumman kanssa.
Ja sama optimointi on tehty kaikkeen laitteen suunnittelussa pullonkaulojen minimoimiseksi ja parhaan suorituskyvyn saamiseksi per sähkönkulutus/lämmöntuotto ja raaka teoreettinen laskentateho.
Kyllä se sinä olet tässä threadissa se, jonka ainoa ulostusanti viesti toisensa jälkeen on että tulevat konsolit on tehty euron hylkykorista poimituista osista, eikä isoa kehitystä ole voinut tapahtua.
Mutta kaipa se Nvidian Keplerkin sitten oli täysin paskaa, eikö vain?
Ihan samalta tehtaalta, samalta tuotantolinjalta ne retail-ja OEM-kanavia pitkin myytävät piirit tulee.
Mitähän ihmettä nyt oikein horiset? PS5 ei ole mikään halpa massamarkettipiiri, vaan sonylle tilaustyönä tehty erikoispiiri, jossa on myös vaikka kuinka paljon ominaisuuksia, joita ei normaaleista PC-piireistä löydy.
Ja muutenkaan, ne halvemmat piirit ei kellotu yhtään sen huonommin kuin ne isommat kalliimat piirit silloin kun ne on samaa arkkitehtuuria; NIissä vaan on tyypillisesti paljon vähemmän laskentayksiköitä.
Ja jos verrataan PS5n näyttistä ja 5700XTtä niin PS5n näyttis on huomattavasti tehokkaampi kuin 5700XT.
kyllä noilla kelloilla 2,23ghz! nam mitähän tulee tietokoneelle?
Höpöhöpö.
Suosittelen perehtymään siihen, minkä kokoiseen räkkikoteloihin menee jotain monen sadan watin serveriprossuja.
Edelleen jos F1 talli ei voi kilpailla Ferrarin kanssa, se ei tee sen tuotteesta ei sen parasta tai "lippulaivatuotetta". Samalla tavalla vaikka AMD kuinka muokkaa osia jonkin valmistajan suuntaan niin ne sirut on samoja. Eivät ne kehitä mitään kokonaan uusia siruja, vaan nytkin sirut on RDNA2 siruja. Eli kaiki sisältö suhteutuu täysin samalla tavalla myös yksityisten markkinoihin.
Kiitos. Missä olen väittänyt konsolien GPU:iden olevan rihkamamarketin tasoa? Vaan jos konsoli maksaa 400€ ja erillisnäyttis 500€ niin miten voi 400€ laitteessa olla millään logiikalla parempi näyttis ja porukka ostaa muka sitä 500€ näyttistäkin? En ole myöskään väittänyt missään, että ne on tehty hutiloiden tai mitään muutakaan vastaavaa. AMD on varmasti tehnyt helevatun hyviä uusiapiirejä, mutta luvut ei silti täsmää, ei vaikka olisi ollut mitä insinöörejä mukana.
Optimoinnit eivät ole osallisina asiaan, koska optimoinnit eivät tee TFLOPSeja tai muitakaan vastaavia asioita, niistä puhutaan koska kuten karkkimarkit ne on raakaa dataa.
Niin samalta linjalta ne RX 5700 XT:t tulee ja silti muka seuraavan sarjan halppistuotteet on vertailussa samanarvoisia kuin erikseen kuluttajille näyttiksissä myytävät high end tuotteet.
Ja tuo väitteesi PS5 massamarketpiiristä on väärä, koska nyt puhutaan sen GPU:sta ja se piiri ei poikkea (tosin ei CPU puolikaan) nykyisistä piireistä. Millään kikoilla ei mistään tehdä mitään nykyisiin ylivertaista. Ja jos ei edelleen mene ymmärrykseen vesijäähdytetty paras piiri vs. seuraavan sukupolven massamarkkinapiirin ero, niin en voi auttaa.
Edelleen jään odottelemaan sitä faktaa kun joku halppismassatuote (älkääkä nyt väittäkö, että kyllä se Microsoft ja Sony maksaa niistä siruista mitään high-end kamojen hintoja) on vedellyt näyttiksissä edellisen sukupolven high-endiä ympäri korvia. Vähän on jäänyt vähille näytöt, mutta ehkä joku löytää jonkun.
Mutta tästä on nyt jauhettu ihan riittämiin. Katsotaan mitä jatkossa tuleman pitää ja kuka on oikeassa.
nyt ainakin varmistui että sieltä amd pajalta on tulossa tietokoneeseen melkoista rautaa täyttämään pcie slottia!
32cu vs boxin 50cu
Joku maximi boosti mihin siis päästään jossain optimaalisessa tilanteessa hetki ei riitä päihittämään boxin 50cu, ei edes lähellä mutta lämmöntuotto varmasti yltää lähelle samaa kiitos kovempien kellojen.
32cu+ kovemmat kellot kuulostaa vain että on haettu katteet paremmiksi.
Näin sitä on tämän keskustelun perusteella joutunut toteamaan. Onneksi olen tankannut AMD:tä koska kohta raketoi ja vahvasti.
Kyllä jotain lzma:ta ja burrows-wheeleriä on pienessä mittakaavassa käytetty PCllä vaikka kuinka pitkään. Burrows-wheeler on vaan hidas pakata, ja kun pkzip-yhteensopivasta deflatesta on tullut standardi, joka toimi kaikkialla, niin käytännössä yhteensopivuussyistä PC-puolella käytetään edelleenkin deflatea melkein kaikkialla, vaikka paremmin pakkaavia algoritmeja on ollut pihalla jo yli parikymmentä vuotta.
kyllä tuo konsolissa on riittävä kellotaajuus muutenkin speksit vähintään ok vaikka xbox isotteleekin.
Tuon 500e erillisnäyttiksen valmistus maksaa korkeintaan 150e. Loput on katetta GPU:n valmistajalle, kortin valmistajalle ja myyntikanavalle sekä veroja täällä EU:ssa. Konsoleissa ei ole katetta nimeksikään, saattaa mennä konsolifirmalle tappionkin puolelle aluksi.
Itse asiassa konsolit on se harva laiteryhmä jossa rautaa on tietyissä tilanteissa ihan ok myydä tappiolla. Raha kumminkin tulee suurimmaksi osaksi peleistä ja palveluista.
lisäksi kiinnostaa tuo power juttu cpu—gpu toivottavasti ovat saaneet sen optimoitua.
Kyllä, olen täysin samaa mieltä, vaan kuka enää ostaisi niitä näyttiksiä sen jälkeen? Siinä on se kysymys josta kirjoitin. Minä en ainakaan maksaisi 500€ näyttiksestä jos saisin konsolin (prossuineen ja kaikkineen) samaan hintaan. Kuten aiemmin sanoin, AMD tappaisi koko touhunsa sillä. Vai väitättekö, että ei? Missään vaiheessahan en ollut näkemystänne vastaan, että AMD voi hetkellisesti myydä voitollisesti ja Sony ja Microsoft maksaa välin, ainoastaan sen lopputulemaa vastaan olen. Siinä ei ole bisnestaloudellisesti mitään järkeä ja jatkumoa. Se olisi itsemurha!
Kyllä. Aivan kuten se ei ole tappanut ennenkään toimittamalla konsoleihin suhteessa saman suorituskykyistä tai jopa parempaa rautaa kuin mitä PS5 ja XSX tulevat olemaan tänä vuonna julkaistavien näytönohjainsukupolvien keskellä. PS5 ja XSX tulevat taatusti tarjoamaan hyvän aikaa parasta vastinetta rahalle pelisuorituskyvystä puhuttaessa, kun verrokkina on koko tietokoneen osto. Eikä se ole mikään ongelma, konsolit ovat vain yksi osa pelimaailmaa eikä se muutu siitä että siellä on taas vähän aikaa tehokkainta rautaa hintaan nähden.
Ja kaikki PC-pelaajat ostaisivat edelleen näyttiksiä. Noita konsoleita ei voi asentaa PC:n sisälle näyttiksen korvaajiksi.
Ennen kuin julistaa kuitenkaan voittajaa kannattaa muistaa lisäominaisuuksien, hiljaisuuden ja ohjaimen vaikutus myös. Kestävä, hyvältä tuntuva ohjain on iso valtti, sekä striimaaminen sun muut henkilökohtaisesti minulle turhat ominaisuudet painavat myös. Pidän lähes kaikille hyödyllisenä kuitenkin sovellustukea, jos esim. Xbox tukee suoraan Microsoft-storesta saatavia sovelluksia, niin se auttaa kummasti muuntamaan konsolin pieneksi mediakeskukseksi. On kätevää jos puhelimesta löytyvän pikaviestittimen viestit tulevat suoraan konsoliin tai voi Spotifya tai vastaavaa musiikkipalvelua käytellä.
On hyvä myös muistaa ettei hurja panostus tallennustilan nopeuteen ole tehty ensimmäisenä pelejä ajatellen, vaan pelien videointia, mikä vaatii kaistaa tallennukselta merkittävästi. Tämän vuoksi jos et striimaa tai vastaavaa harrasta, en laittaisi painoarvoa valinnassa oikeastaan ollenkaan tallennustilan nopeudelle, vaan ainoastaan määrälle. Myöskin joko näytönohjaimessa tai suorittimessa pitää olla reserviä valmiina noille striimaushommille, vaan ainakin minä toivon että kaikki teho käytettäisiin grafiikkaan. Voi olla toki mahdollista että resoluutio tippuu striimatessa, josko ei ihan 4K:ta pystyisi lähettämään vai mitenhän on?
Resoluutioon liittyen en usko että 30 FPS rajasta liikutaan useiden pelien kohdalla mihinkään. On yksinkertaisesti niin, että nätti peli myy enemmän kuin vakuuttelu sulavasta "60 FPS kokemuksesta". Hienoa olisi nähdä silti vaihtoehto aina kummallekin eilaisilla laatuasetuksilla mukaan lukien 120 FPS tila tietysti Freesyncin kera. Sehän näissä nykykonsoleissa niin mielenkiintoista on, kun säätövaraa ja ominaisuutta löytyy yhä enemmän, niin eivätpä kaukana pöytäkoneesta enää ole. On myös muistettava että konsolit eivät nauti enää mainittavaa etua optimoinnin suhteen verrattuna Windows 10:iä pyörittävään koneeseen, sillä samat rajapinnat ja muut parannukset löytyvät pitkälti Xboxista kuin PC:ltä, ainoastaan Sonylla voiden ihmeen kaupalla olla jokin ässä hihassaan, mutta epäilenpä. Tämä on pelien kääntämisen suhteen hyvä uutinen PC-pelaajille, eivätkä konsolipelaajatkaan mitään häviä. Ei kannata siis laskea enää maagista teholisää konsolien hyväksi pelaamiselle pyhitetyn alustan puolesta.
Hienoja vehkeitä kyllä kummatkin, vaan onko ollut hinnasta puhetta? Taitaa olla nyt niin että Xbox One X:n ja PS4 Pro:n elinkaarta halutaan venyttää kun näin kovaa rautaa tulossa, eli suolaisia konsoleita tulevat alkuun olemaan. Voi olla että jossain on jo hintatietoa, mutta heittäisin vähintään 500 € Xboxin hinnaksi, eikä PS5 voi olla kuin korkeintaan 50 € Xboxia edullisempi. Itse ostaisin Xboxin näistä kahdesta, mutta 100 € hintaerolla kallistuisin jo Pleikkarin puoleen. Todellisuudessa kuitenkin PC:llä mennään visusti.
PS. Kannattanee @Kaotik vielä kerran oikolukea kummatkin Xbox- ja PS5-uutiset.
Voisitko nyt ottaa edes yhtään selvää asioista, joista jankutat, sen sijaan että postaat näin puhdasta huuhaata.
PS5lla ja seuravalla Xboxilla on molemmilla täysin omat SoC-piirinsä, joissa molemmissa on sekä zen2-prossuytimiä, että RDNA2-näyttisytimiä, sekä niiden lisäksi custom-rautakiihdyttimiä.
ja kumpaakaan näistä piireistä ei tulla myymään PC-markkinoille.
Siten, että valmistaja myy konsolia tappioilla ja ottaa tulonsa niistä sille tehtävistä peleistä.
Ja siten, että niissä 500 euron PC-näyttiksissä on hirveät katteet, kun ihmiset on valmiita niistä maksaamaan. Koska tyhmänrikkaat ihmiset maksaa.
Esim. minä maksan siitä, että saan tietokoneeseeni kunnollisen käyttöjärjestelmän ja järkeviä pelejä (en pidä kovin montaa konsolipeliä järkevänä).
Ja jos tällaiseen tietokoneeseen halaun tehokkaan näyttiksen, JOUDUN maksamaan siitä paljon, koska niissä on suuret katteet. Yleensä en ole suostunut maksamaan, vaan olen ostanut vähän halvemman luokan näyttiksen, ja tyytynyt pelaamaan pienemmällä resoluutiolla.
Oikein mielelläni itseasiassa ottaisin tuon uuden Xboxin peli-PCksi jos siihen saisi tarpeeksi levyä kiinni ja normaalin windows 10n käyttikseksi (ja vielä virtuaalikoneeseen linuxin) ja voisin pelata sillä kaikkia PC-pelejä.
Luvut täsmää oikein hyvin kun ymmärtää asioista jotain eikä ala vertaamaan täysin eri asiaa ilmaisevia lukuja keskenään.
Mitä ihmettä nyt oikein horiset jostain optimoinniesta ja halpistuotteista? Ei tässä ole kyse mistään halpistuotteista.
minä veikkaan sonyn hinnoittelun aggressiivisempi 100e halvempi.
Series X:n näyttispuoli on raportoitu antamaan Gears 5:n benchmarkissa vastaavaa suorituskykyä kuin RTX 2080. Tällä hetkellä saa jopa alle seitsemän sadan joskaan ei paljon.
400€ on melko optimistinen hinta olettaa uusille konsoleille, mutta sillä ei juuri ole väliä kun konsolia on hankala käyttää PC:n näytönohjaimena. Markkinoita on kyllä molemmille ja jos konsolit yltää PC:n tehoihin niin mikäs sen mukavempaa.
Edelleenkään konsolit eivät tule syrjäyttämään PC vaikka siellä olisi millaista rautaa, koska minä eikä muutkaan voi iroittaa sitä konsolien näyttistä ja asentaa sitä tietokoneeseensa.
PC pelaaminen ei ole mihinkään katoamassa ja niitä +500e ohjaimia myydään edelleen konsoleistakin huolimatta.
Esim minä maksaisin 500e koska tahansa näytönohjaimesta jos toinen vaihtoehto olisi se konsoli pelailu ja uskon että moni muukin on valmis maksamaan +500e näytönohjaimista nyt ja tulevaisuudessa.
Konsolit on Ok ja monelle hyvä vaihtoehto mutta ei tosiaan mikään PC korvaaja.
On todella pieniä räkkipalvelimia, joihin saa kaksi EPYCiä, yhteis-TDPltään 450 wattia.
R182-Z92 (rev. 100) | Rack Server – GIGABYTE Finland
http://www.gigabyte.com
Ei se jäähdytys ole pienessäkään kotelossa ongelma, kun kotelo on suunniteltu kunnolla sitä tehokasta jäähdytystä silmälläpitäen
Tuo CPU-puoli kuluttaa täydellä teholla porskuttaessaan ehkä n. 45-50 wattia.
ELi ei tarvi pelätä mitään lämmön takia throttlailua. Sen sijaan melun takia ehkä, jos tiedetään että peli pyörii hyvin alemmallakin kellolla, voidaan kellotaajuutta laskea, jotta tuuletin voi pyöriä pienemmällä nopeudella, tuottaen vähemmän melua.
Yleensä joo. Tosin sellainen huomio, että jotain fixed-function-rautaa (ROPit, kolmion alustus jne) näissä on todennäköisesti sama määrä, ja kun PS5 käy suuremmalla kellolla, nämä olisi silloin siinä nopeampia. TMUita ja RT-yksiköitä sen sijaan xboxissa on enemmän koska ne on jokaisen (D)CUn kyljessä.
Mutta keskimäärin kyllä xboxin GPU tullee olemaan selvästi nopeampi.
Siinä on eri moodit kuulokkeille sekä eri kaiutinasetteluille. Ja vielä mallinnus ihmisen korvakäytävästä.
Ei. Vaan se panostus tallennustilan nopeuteen on sen takia, että on halvempaa tehdä siitä SSDstä nopea, kuin änkeä konsoliin suurempi määrä muistia. Kun SSD on tarpeeksi nopea, selvitään pienemmällä määrällä DRAMia, kun ei turhaan pidetä muistissa esim koko pelin tekstuureita vaan lataillaan niitä sitä mukaa kun tarvitaan.
DRAMin hinta on laskenut yllättävän vähän, ja huomattava osa konsolin valmistuskustannuksista on DRAM-muistia; Sen DRAM-muistin tuplaaminen tekisi siitä paljon kalliimman valmistaa.
Suurin osa telkkareista, joihin se tullaan kytkemään, ei todellakaan tue mitään yli 60 Hz virkistystaajuuksia, eikä freesyncciä tulla todennäköisesti näkemään. 60 hertsiä suurempia virkistystaajuuksia tulee käyttöön varmaan vain virtuaalitodellisuuslaseilla, 2*60 Hz.