AMD esitteli lokakuun alussa RDNA-arkkitehtuuriin pohjautuvat Radeon RX 5500 -sarjan näytönohjaimet työpöydälle OEM-valmistajien valmiskokoonpanoihin ja kannettaviin tietokoneisiin. Nyt vuorossa on XT-mallin julkaisu kuluttajille ja myyntiin saapuu jälleenmyyjien kautta näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvat Radeon RX 5500 XT -näytönohjaimet 4 ja 8 gigatavun näyttömuistilla.
Radeon RX 5500 XT on suunnattu Full HD -pelaamiseen ja sen hintataso on noin 200 eurossa. AMD:n mukaan 4 gigatavun mallin suositushinta Suomessa on 189 euroa ja 8 gigatavun mallin 225 euroa, mutta ainakin julkaisun yhteydessä todellinen hintataso jälleenmyyjillä on korkeampi.
NVIDIAn mallistossa keväällä julkaistun GeForce GTX 1650:n hinta Suomessa on 165 eurosta ylöspäin ja hiljattain lanseeratun piristetyn 1650 Superin hintataso 200 eurosta ylöspäin. GeForce GTX 1660:n hinta on puolestaan Suomessa alkaen 220 euroa. Myynnistä löytyy edelleen myös viime vuonna julkaistu Polaris 20 -grafiikkapiiriin perustuva Radeon RX 590 noin 200 euron hinnalla, joten kyseisessä hintaluokassa riittää tunkua.
Täydessä TSMC:n 7 nanometrin viivanleveydellä valmistettavassa Navi 14 -grafiikkapiirissä on 12 Dual Compute Unit -yksikköä eli vanhalla CU-määritelmällä 24 yksikköä, mikä tarkoittaa yhteensä 1536 stream-prosessoria ja 96 teksturointiyksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 6,4 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 158 neliömillimetriä.
Radeon RX 5500 XT:ssä on käytössä hieman karsittu versio Navi 14 -grafikkapiiristä ja siinä on 22 CU-yksikköä, mikä tarkoittaa yhteensä 1408 stream-prosessoria ja 88 teksturointiyksikköä. ROP-yksiköitä on 32 kappaletta, Game-kellotaajuus on 1717 ja Boost-kellotaajuus 1845 MHz.
128-bittisen muistiväylän jatkeena on neljä tai kahdeksan gigatavua 14 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia ja muistiväylän kaistanleveys on 224 gigatavua sekunnissa. Näytönohjain tukee PCI Express 4.0 -väylää ja sen Total Board Power -tehonkulutus on 130 wattia.
Saimme Sapphirelta testiin Radeon RX 5500 XT:stä 4 gigatavun näyttömuistilla varustetun Pulse-mallin. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Huom! io-techin testiin on myös tulossa Asuksen Radeon RX 5500 XT Dual EVO -näytönohjain 8 gigatavun näyttömuistilla varustettuna, mutta se ei valitettavasti ehtinyt mukaan tähän artikkeliin. Päivitämme taulukot 8 Gt -mallin tuloksilla, kunhan saamme sen ensin käsiimme.
AMD:n omien diojen mukaan kahdeksan gigatavun näyttömuistilla voidaan saavuttaa parhaimmassa tapauksessa noin 20 % parannus suorituskykyyn verrattuna neljän gigatavun malliin.
Sapphire Radeon RX 5500 XT Pulse (4 Gt)
Sapphiren neljän gigatavun 5500 XT Pulse -mallin mustaan muovikehykseen on upotettu kaksi 100 mm:n tuuletinta, näytönohjain on kahden korttipaikan korkuinen ja 23 cm pitkä. Suurin osa ilmasta päätyy takaisin kiertoon koteloon näytönohjaimen auki olevista kyljistä.
Neljän gigatavun muistimäärällä varustettu Pulse maksaa Suomessa alkaen 229 euroa.
Näytönohjain on varustettu kolmella DisplayPort- ja yhdellä HDMI-näyttöliittimellä. Jäähdytysratkaisussa grafiikkapiiri on suorassa kontaktissa kuparilevyyn ja GDDR6-muistipiirit sekä virransyöttö lämpötyynyjen välityksellä alumiinirivastoon.
Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä lisävirtaliittimellä ja näytönohjaimen TBP-arvo on 130 wattia. Virransyöttö on yhteensä 8-vaiheinen, josta 6 vaihetta on pyhitetty grafiikkapiirille ja 2 vaihetta GDDR6-muisteille ja muistiohjaimelle.
GPU-Z-ohjelma tunnistaa Navi 14 -grafiikkapiirin perutaajuudeksi 1607 MHz:n ja ja 3D-rasituksessa Game Boost -taajuudeksi 1845 MHz.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 1825 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa 62 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 24 %:iin eli noin 800 RPM:ään. Tuulettimet eivät pyöri lepotilassa ja käynnistyvät, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 52 asteen.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä osuvin vertailukohta Radeon RX 5500 XT:lle olisi todennäköisesti Suomessa 200 eurosta ylöspäin hinnoiteltu GeForce GTX 1650 Super, mutta valitettavasti emme ole vielä saaneet käsiimme juuri myyntiin saapunutta näytönohjainta.
Tässä artikkelissa Sapphiren neljän gigatavun näyttömuistilla varustettua Radeon RX 5500 XT Pulse -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti NVIDIAn viime keväänä julkaisemaan GeForce GTX 1660 -malliin, jonka hintataso on 220 eurosta ylöspäin. Myös viime vuonna lanseerattu Radeon RX 590 on hinnoiteltu 200 eurosta ylöspäin.
Taulukoissa on mukana myös hiljattain io-techissä testatut GeForce GTX 1660 Super ja 1660 Ti. Lisäksi ajoimme mukaan tulokset edullisemmalla GeForce GTX 1650:llä sekä kalliimmilla GeForce RTX 2060- ja Radeon RX 5700 -näytönohjaimilla.
Suorituskykymittaukset ajettiin 1920×1080-resoluutiolla. Radeon-näytönohjaimilla oli käytössä Radeon Software Adrenalin 2020 Edition -ajurit ja GeForce-näytönohjaimilla oli käytössä 441.12 -ajurit.
Hintataso Suomessa 12.12.2019
- GeForce GTX 1650: alkaen 160 €
- Radeon RX 5500 XT (4 GB): alkaen 200 €
- Radeon RX 590: alkaen 210 €
- GeForce GTX 1660: alkaen 220 €
- GeForce GTX 1660 Super: alkaen 260 €
- GeForce GTX 1660 Ti: alkaen 290 €
- GeForce RTX 2060: alkaen 350 €
- Radeon RX 5700: alkaen 370 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
- ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
- 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
- Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesijäähdytys prosessorille
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Radeon-näytönohjaimet:
- XFX Radeon RX 590 Fatboy
- Sapphire Radeon RX 5500 XT Pulse (4 Gt)
- AMD Radeon RX 5700
GeForce-näytönohjaimet:
- Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G
- MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS
- Asus Dual GeForce GTX 1660 Super OC EVO
- Asus ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti OC
- NVIDIA GeForce GTX 2060
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla 8 gigatavun 5500 XT oli noin 17 % suorituskykyisempi kuin 4 gigatavun 5500 XT.
GTX 1660 oli noin 4 %, RX 590 noin 9 % ja 1660 Super noin 20 % suorituskykyisempi kuin 8 gigatavun 5500 XT.
Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla 8 gigatavun 5500 XT oli noin 18 % suorituskykyisempi kuin 4 gigatavun 5500 XT.
GTX 1660 oli noin 16 %, RX 590 noin 6 % ja 1660 Super noin 30 % suorituskykyisempi kuin 8 gigatavun 5500 XT.
Metro Exoduksessa 1080p-resoluutiolla 4 ja 8 gigatavun 5500 XT oli tasoissa, eikä näyttömuistin määrällä tuntunut olevan vaikutusta suorituskykyyn.
GTX 1660 oli noin 4 %, RX 590 noin 9 % ja 1660 Super noin 21 % suorituskykyisempi kuin 8 gigatavun 5500 XT.
Resident Evil 2:ssa 1080p-resoluutiolla 4 gigatavun RX 5500 XT puolestaan kyykkäsi parhailla kuvanlaatuasetuksilla täydellisesti ja jopa GeForce GTX 1650 oli 46 % suorituskykyisempi.
8 gigatavun 5500 XT oli noin 107 % suorituskykyisempi kuin 4 gigatavun 5500 XT.
GTX 1660 oli noin 7 %, RX 590 noin 10 % ja 1660 Super noin 23 % suorituskykyisempi kuin 8 gigatavun 5500 XT.
Myös Forza Horizon 4:ssä 1080p-resoluutiolla parhailla kuvanlaatuasetuksilla RX 5500 XT oli pahasti vaikeuksissa ja jälleen GeForce GTX 1650 oli 25 % suorituskykyisempi.
8 gigatavun 5500 XT oli noin 53 % suorituskykyisempi kuin 4 gigatavun 5500 XT.
GTX 1660 oli noin 15 %, RX 590 noin 6 % ja 1660 Super noin 28 % suorituskykyisempi kuin 8 gigatavun 5500 XT.
CS: GO:ssa 1080p-resoluutiolla ja alhaisilla kuvanlaatuasetuksilla 4 gigatavun RX 5500 XT taas pärjäsi poikkeuksellisen hyvin jättäen niukasti 1660 Ti:n ja 1660 Superin sekä myös 8 gigatavun mallin taakseen. Vahvistimme tulokset vielä jälkikäteen ajamalla benchmarkin uudelleen läpi useamman kerran.
Suorituskyky 2560×1440-resoluutiolla
Radeon RX 5500 XT on tarkoitettu puhtaasti Full HD -pelaamiseen, eikä sitä voi oikein suositella 1440p-resoluutiolla pelaamiseen, ainakaan 4 gigatavun mallia. Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla 4 gigatavun RX 5500 XT:n ruudunpäivitysnopeus jäi 35 FPS:ään ja 8 gigatavun mallin 40 FPS:ään.
8 gigatavun 5500 XT oli noin 16 % suorituskykyisempi kuin 4 gigatavun 5500 XT.
GTX 1660 oli noin 15 %, RX 590 noin 8 % ja 1660 Super noin 30 % suorituskykyisempi kuin 8 gigatavun 5500 XT.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
4 ja 8 gigatavun Radeon RX 5500 XT -kokoonpanojen tehonkulutus oli samalla tasolla selvästi suorituskykyisempien GeForce GTX 1660 -sarjan näytönohjaimien kanssa. Globalfoundriesin 12 nm:n prosessilla valmistettavaan Polaris 20 -grafiikkapiiriin perustuvaan Radeon RX 590:een verrattuna tehonkulutus oli sentään 90 wattia alhaisempi.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelmalla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
7 nm:n Navi 14 -grafiikkapiiri jäähtyi Sapphiren Pulsella ja Asuksen Dual EVOlla hyvin ja lämpötila 3D-rasituksessa oli Sapphirella maltilliset 63 astetta ja Asuksella 66 astetta.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Sapphiren Pulse-jäähdytyksessä 100 mm:n tuulettimet pyörivät 3D-rasituksessa 25 % eli vaivasella 800 RPM:n kierrosnopeudella ja 4 gigatavun mallin melutaso oli testijoukon alhaisin eli käytännössä lähes äänetön. Myös Asuksen Dual EVO hoiti hommansa erinomaisesi ja 8 gigatavun mallikin oli käytössä hyvin hiljainen,
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Sapphiren Radeon RX 5500 XT Pulse oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit- eli tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Radeon RX 5500 XT ylikellottui Navi 14 -grafiikkapiirin osalta 2075 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa oli noin 2000 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 14,9 Gbps:n nopeudelle, eikä AMD:n ajureiden Tuning-välilehti antanut nostaa kellotaajuutta enää korkeammaksi.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna asteella 64 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 210 watista 219 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus pysyi samana eli ylikellottaminen ei vaikuttanut melutasoon.
Ylikellotettuna Sapphiren neljän gigatavun näyttömuistilla varustettu Radeon RX 5500 XT Pulse oli Tomb Raiderissa noin 13 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
Karsittuun Navi 14 -grafiikkapiiriin perustuva Radeon RX 5500 XT on hintansa ja suorituskykynsä puolesta pettymys. Neljän gigatavun mallin hinta liikkuu Suomessa 200 eurossa ja siitä ylöspäin, mutta se ei pärjää laisinkaan saman hintaluokan viime vuonna julkaistulle Radeon RX 590:lle eikä GeForce GTX 1660:lle. Parempi vertailukohta 5500 XT:lle olisi ollut juuri myyntiin saapunut 200 euron hintainen GTX 1650 Super, mutta valitettavasti emme ole vielä saaneet siitä testikappaletta käsiimme.
Suorituskykytesteissä Full HD -resoluutiolla RX 5500 XT:n neljän gigatavun mallilla havaittiin muutenkin varsin erikoista heilahtelua. Metro Exoduksessa suorituskyky oli poikkeuksellisen hyvä ja lähellä GeForce GTX 1660 -sarjan näytönohjaimia ja CS:GO:ssa jopa parempi, mutta Resident Evil 2:ssa ja Forza 4:ssä suorituskyky romahti täydellisesti jääden jopa GTX 1650:n jalkoihin.
Saamme huomenna käsiimme Asuksen Radeon RX 5500 XT:n kahdeksan gigatavun näyttömuistilla varustetun Dual EVO -mallin, joten päivitämme sen mukaan testituloksiin ja päivitämme yhteenvedon myös sen suomihinnan ja suorituskyvyn osalta.
Sapphiren neljän gigatavun Radeon RX 5500 XT Pulse itsessään on hyvä näytönohjain sillä sen jäähdytysratkaisu on erittäin hiljainen, lähes äänetön ja grafiikkapiiri toimi viileänä. Myös ylikellotuspotentiaali oli kunnossa ja suorituskyky parani ylikellotettuna 13 %. Hinta on kuitenkin nykyisillä suomihinnoilla pahasti pielessä ja samaan rahaan tarjolla on selvästi parempaa suorituskykyä.
Radeon RX 5500 XT:n julkaisun jälkeen AMD:lla on edelleen iso aukko 250-350 euron välimaastossa, jota täyttämään sopisi Radeon RX 5600 -sarja. Ainakaan toistaiseksi ei ole tiedossa millä eväillä yhtiö aikoo sen mahdollisesti julkaista ja onko käytössä täysi Navi 14, entistä karsitumpi Navi 10 vai kokonaan uusi grafiikkapiiri.
Joku muuten aiemmin pohdiskeli että kun ei ole täyttä piiriä tässä, että täydet menisivät Applelle. Mahtaakohan olla näin?
Ainakin R9 285 kohdallahan näin oli, täysi Tonga saatiin vasta R9 380X mallin myötä PC-puolelle.
Riippuu siitä mitä testataan. Saman pelin sisällä on varmasti tilanteita mitkä suosivat toista enemmän kuin toista. Sen takia olisi hyvä testata mahdollisimman laajasti. Noista muista en tiedä, mutta uskoisin io-techin testitapausten olevan tarpeeksi kattavia.
Kiitos, meidän testeissä on testipeliä pelattu 60 sekunnin pätkä satunnaisesta kohdasta peliä, mutta kyseinen kohta on pyritty valitsemaan niin että se se olisi graafisesti raskas ja sisältäisi toimintaa niin että oltaisiin mahdollisimman lähellä pelin "worst case" skenaariota, niissä kohdissa ruudunpäivitysnopeudella on merkitystä.
Monet sivustot saattavat ajaa peleistä läpi valmiit benchmarkit. Meidän kokemuksen mukaan a) niiden antama ruudunpäivitysnopeus ei välttämättä vastaa todellista pelin sisäistä ruudunpäivitysnopeutta eli benchmark saattaa antaa 65 FPS, mutta sitten kun pelaat peliä niin FPS onkin 45 FPS b) näytönohjainten testijärjestys saattaa vaihtua benchmark vs peli, eli joku näytönohjain suorittaa benchmark-ajoa huomattavasti paremmin kuin sitten itse pelissä suoriutuu.
Näistä syistä me vältetään noita pelin sisäisiä benchmarkeja näytönohjaintesteissä ja ainaostaan CS: GO:n kohdalla käytetään sitä, lähinnä että on edes suuntaa antavana mukana.
No nyt menee ja 5700 XT kans. Jos ehditte niin nykäiskää kokeiluun?
@Kaotik
AMD Radeon RX 5500 XT Can Be Overclocked Up To 2.1 GHz On Air! Using Fan Made MorePowerTool
"The best part? All of that is possible on-air thanks to the use of the 7nm process."
Kuvassa tuulettimen rpm 3075.
Joku noita jo ynnäili, kaista kuristaa 12% corekellot oikeassa elämässä about 4-6% tasolle eli eiköhän tuon voi suosiolla unohtaa?
@Sampsa pelitoiveita varmasti useita, mutta olisikohan mahdollista saada esim. Squad mukaan näyttisrevikoihin benchmarkkina? Lähinnä siis tämmöisiä uudempia, jatkuvasti päivitettäviä pelejä kaipailisin näihin. Lisäksi olisi IO-techille kivaa mainosta erottua benchmark-pelikirjastollaan, kun tuntuu, että kaikilla saiteilla on täysin samat pelit benchmarkattuna.
Kiitos anyway kattavasta artikkelista, tämä jäänee ostamatta, koska tehoa ei vaan löydy tarpeeksi (AMD tarvitsisi jonkun 1660 Ti:n tasoisen kortin ja nopeasti).
Tässä pelissä ei kyse ole näytön taajuuksista vaan ainoastaan ja pelkästään FPS
+200fps suositeltavaa ja +300fps optimaalinen.
enempi=parempi eikä niitä parane rajoitella 144hz tms.. näytön hz perusteella
Jos amd meinaa yhtään tulla kilpailuun mukaan budjetti luokissa niin kannattais oikeesti tehdä kerralla kunnollista. ndivialla kun on varaa pommitella vaikka toinen superi sarja tarpeen tullen. Tietysti amd nyt tulee aina melkeimpä kakkosena mut silti toivoisin jonkun hintaluokan missä oiekesti pistäs vähän kampoihin. Toki nykyinen rx580 riittänee itselle aivan hyvin nyt mutta kyllähän rautahimo aina kasvaa. Ainakin plussat tuo 5500 saa siitä että on viileä ja hiljainen et jossain on edistytty.
Mielenkiintoinen näkemys, ei se NVIDAn johtokausi nyt niin pitkä ole ollut.
Ja näyttäisi tuo suorituskyky/dollari-mittarin kärkipääty olevan aika vahvasti AMDn hallussa tälläkin hetkellä.
Artikkeliin on nyt päivitetty mukaan testitulokset Asuksen 8 gigatavun näyttömuistilla varustetulla Dual Radeon RX 5500 XT EVO OC -näytönohjaimella, päivitän vielä myöhemmin mukaan myös itse näytönohjaimen esittelyn.
Muutamia huomioita:
– Suorituskykynsä puolesta 8 gigatavun malli on huomattavasti järkevämpi kuin 4 gigatavun malli
– Resident Evil 2 ja Forza 4 tosiaan kyykkäsivät täysin parhailla kuvanlaatuasetuksilla 4 gigatavun mallilla, 8 Gt malli ok
– Metro Exoduksessa näyttömuistin määrä ei vaikuttanut lainkaan
– CS: GO:ssa alhaisilla kuvanlaatuasetuksilla 4 Gt malli oli suorituskykyisempi kuin 8 Gt malli.
– Puhtaasti suorituskykyä ajatellen mielestäni tällä hetkellä järkevin valinta on GeForce GTX 1660 Super
– Hinta-laatu-suhteeltaan 179€ hintainen Radeon RX 590 on todella kova: PowerColor Radeon RX 590 Red Dragon – 8GB GDD.. 179€ | Hinta.fi
Mutta vielä se pieni puristus uupuu jos ymmärrät mitä meinaan.
ja millähän näyttiksellä ei saa +300 FPS purkkiresolla settarit alhaalla? Jollain GT8800:lla? 😀