
AMD esitteli Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet lokakuun lopulla ja ensimmäisenä tänään myyntiin saapuvat 6800- ja 6800 XT -mallit, jotka kilpailevat NVIDIAn GeForce RTX 3070- ja 3080-malleja vastaan. Myöhemmin joulukuussa myyntiin saapuu vielä täydellä Big Navi 21 -grafiikkapiirillä varustettu Radeon RX 6900 XT, joka tulee kilpailemaan näytönohjainmarkkinoiden kuninkuudesta GeForce RTX 3090:n kanssa.
AMD:n ilmoittamat Suomen suositushinnat ovat Radeon RX 6800:lle 610 euroa ja 6800 XT:lle 680 euroa. Aluksi myyntiin saapuvat AMD:n omaan suunnitteluun perustuvat 6800- ja 6800 XT -mallit ja viikon kuluttua 25. marraskuuta myyntiin saapuvat näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvat tehdasylikellotetut mallit. io-techin tietojen mukaan AMD:n omia malleja tulee olemaan saatavilla varsin rajoitetusti, julkaisupäivänä koko Pohjoismaissa muutamia todennäköisesti satoja kappeleita.
Päivitys klo 16:15: Jälleenmyyjien asettama hintataso näyttäisi olevan 6800:lle alkaen 649 euroa ja 6800 XT:lle alkaen 749 euroa, joten hinnoissa näkyy valitettavasti välittömästi heikko saatavuus ja runsas kysyntä.
Kun AMD:n omat mallit on myyty loppuun, niitä ei tulee enää lisää ja myyntiin jäävät valmistajien custom-mallit. Nähtäväksi jää, pystyvätkö näytönohjainvalmistajat valmistamaan omia mallejaan AMD:n suositushinnoilla, vai nousevatko hinnat NVIDIAn tavoin kysynnän kasvaessa ja saatavuuden heikentyessä.
Saimme AMD:lta testiin yhtiön omat Radeon RX 6800- ja 6800 XT -mallit. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös katsaus DirectX Raytracing- eli säteenseurannan suorituskykyyn sekä tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset. Lopuksi ajoimme molemmilla näytönohjaimilla ylikellotustestit.
Näytönohjaimien esittely
Ominaisuuspuolella Radeon RX 6800:ssa on käytössä 12 CU-yksikköä eli yhteensä 768 stream-prosessoria vähemmän kuin 6800 XT-mallissa. Lisäksi Game- eli perustaajuus on 200 MHz ja Boost-kellotaajuus 145 MHz alhaisempi. 6800:n TDP-arvo on 250 wattia eli 50 wattia alhaisempi kuin 300 watin 6800 XT:llä. Molemmat mallit on varustettu 16 gigatavun näyttömuistilla, 256-bittisellä muistiväylällä ja 128 megatavun Infinity Cache -välimuistilla.
Radeon RX 6800 ja 6800 XT ovat ulkoisesti hyvin samannäköisiä. Molemmat ovat 27 cm pitkiä, 12 cm leveitä ja varustettu kolmella metallirunkoon upotetulla 80 mm:n tuulettimella. Tuulettimet puhaltavat ilmaa kohti isokokoista jäähdytysrivastoa ja kaikki lämmin ilma palautuu avonaisista kyljistä takaisin koteloon ja kiertoon. Tuulettimet eivät pyöri lepotilassa, vaan käynnistyvät, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 55 asteeseen.
6800 XT on hieman paksumpi kuin 6800 ja haukkaa emolevyltä kahden korttipaikan sijaan kolme korttipaikkaa. Isomman jäähdytysrivastonsa myötä 6800 XT painaa 1,5 kg, kun 6800:n paino on 1,38 kg.
Molemmat näytönohjaimet on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. AMD suosittelee 6800:lle 650-wattista ja 6800 XT:lle 750-wattista virtalähdettä. Kyljen Radeon-logoteksti on valaistu punaiseksi.
Molemmat näytönohjaimet on varustettu yhdellä HDMI 2.1 -liittimellä, kahdella DisplayPort 1.4a -liittimellä ja Type-C-mallisella USB-liittimellä.
AMD:n omassa suunnittelussa grafiikkapiiri on kontaktissa kupariseen höyrykammioon grafiitista eli hiilestä valmistettulla lämpötyynyllä. Tyyny on rakenteeltaan tahmean kiinteä eikä tahnamainen ja sen poistaminen onnistuu parhaiten esimerkiksi partaterällä. Myös GDDR6-muistit ovat kontaktissa höyrykammioon lämpötyynyjen välityksellä. Virransyöttöä jäähdytetään koko piirilevyn peittävällä alumiinilevyllä, jonka päällä on iso mustaksi anodisoitu jäähdytysrivasto.
Virransyöttö on 15-vaiheinen, joista 2 vaihetta on pyhitetty GDDR6-muisteille. Virransyötössä on käytössä Alpha & Omega Semiconductorin AOZ5470QE-tehovaiheet, jotka on luokiteltu 60A jatkuvalle virralle ja 6800-mallissa yhden grafiikkapiirin vaiheen komponentit on jätetty pois.
Radeon RX 6800-, 6800 XT- ja 6900 XT -näytönohjaimissa on käytössä Big Navi 21 -grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n 7 nanometrin prosessilla. Koko piirissä 80 CU- eli Compute Unit -yksikköä ja 5120 stream-prosessoria, 80 säteenseurantaan pyhitettyä Ray Accelerator -yksikköä, 320 teksturointiyksikköä ja 128 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 26,8 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 519 neliömillimetriä.
Muistiväylä on 256-bittinen ja sen jatkeena on 16 gigatavua 16 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, joilla perinteisen muistiväylän kaistanleveys on 512 gigatavua sekunnissa. Uutena ominaisuutena AMD on integroinut grafiikkapiiriin 128 megatavun kokoisen L3-välimuistin, jota se kutsuu Infinity Cacheksi ja sen myötä muistiväylän tehollinen kaistanleveys on saatu nostettua 1,5 teratavuun sekunnissa (512 + 1152 = 1664 Gt/s).
Radeon RX 6800
AMD:n Radeon RX 6800:ssa grafiikkapiiri toimii 1815 MHz:n Game- eli perustaajuudella ja maksimissaan 2105 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR6-muistit toimivat 16 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 2000 MHz:n kellotaajuutena.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 4k-resoluutiolla keskimäärin vajaa 2200 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa maksimissaan 67 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 50 %:iin eli noin 1665 RPM:ään.
Radeon RX 6800 XT
AMD:n Radeon RX 6800 XT:ssä grafiikkapiiri toimii 2015 MHz:n Game- eli perustaajuudella ja maksimissaan 2250 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR6-muistit toimivat 16 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 2000 MHz:n kellotaajuutena.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 4k-resoluutiolla keskimäärin vajaa 2300 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa maksimissaan 77 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 40 %:iin eli noin 1340 RPM:ään.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä Radeon RX 6800 XT -näytönohjainta verrattiin GeForce RTX 3080:een ja 6800-mallia RTX 3070:een. Mukana on myös tulokset AMD:n edellisen sukupolven Radeon RX 5700 XT:llä ja mukaan ajettiin tulokset myös NVIDIAn GeForce RTX 3090 -lippulaivanäytönohjaimella, jonka rinnalle ajetaan joulukuussa testit Radeon RX 6900 XT:llä.
AMD:n Radeonit testattiin Adrenalin 20.45.01.12 -ajureilla ja GeForcet 457.30 -ajureilla.
Testeissä Radeon RX 6800- ja 6800 XT -näytönohjaimilla oli käytössä uusi Smart Access Memory -ominaisuus, jossa prosessori pystyy PCI Express 4.0 -väylän kautta käyttämään koko näytönohjaimen 16 gigatavun näyttömuistia, kun vakiona käytettävissä on vain 256 megatavua. Myös NVIDIA on tuomassa ominaisuuden käytettäväksi GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilleen. Tällä hetkellä ominaisuus vaatii tällä hetkellä toimiakseen AMD:n Ryzen 5000 -sarjan prosessorin ja 500-sarjan piirilevyn ja ominaisuus kytketään käyttöön biosista. Valitettavasti ainakaan tällä hetkellä Windowsista ei mistään näe, onko ominaisuus käytössä vai ei.
Testasimme Radeon RX 6800 XT:llä suorituskykyä Smart Access Memory -ominaisuus päällä ja pois päältä. Ominaisuus päällä suorituskyky oli F1 2020 -pelissä resoluutiosta riippuen 2-5 % parempi. Ominaisuuden hyöty riippuu pelistä, mutta keskimäärin hyöty on yksittäisiä prosentteja, kun ominaisuus on käytössä.
Hintataso Suomessa 18.11.2020
- Radeon RX 5700 XT: alkaen 400 €
- GeForce RTX 3070: alkaen 580 €
- Radeon RX 6800: alkaen 649€
- Radeon RX 6800 XT: alkaen 749 €
- GeForce RTX 3080: alkaen 780 €
- GeForce RTX 3090 alkaen 1589 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 4k-resoluutiolla Radeon RX 6800 XT oli keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta 5 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 23 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Shadow of the Tomb Raiderissa 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 4 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RX 6800 oli 14 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
F1 2020:ssä 4k-resoluutiolla RX 6800 XT oli 2 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 18 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Doom Eternalissa 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 6 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RX 6800 oli 36 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Flight Simulator 2020:ssä 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 11 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RTX 3070 oli 1 FPS:n eli 3 % suorituskykyisempi kuin RX 6800.
Dirt 5:ssä 4k-resoluutiolla RX 6800 XT oli 22 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 28 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Assassin’s Creed Valhalla -pelissä ajettiin Benchmark läpi ja 4k-resoluutiolla RX 6800 XT oli 19 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 25 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Watch Dogs: Legion -pelissä ajettiin Benchmark läpi ja 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 8 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RX 6800 ja RTX 3070 olivat keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta tasoissa, mutta 6800:n minimi oli 17 % parempi.
3DMark TimeSpy Extremessä 4k-resoluutiolla RTX 3080:n grafiikkatulos oli 4 % parempi kuin RX 6800 XT:llä.
RX 6800:n tulos oli 6 % parempi kuin RTX 3070:llä.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
DirectX Raytracing -suorituskyky (säteenseuranta)
3DMarkin uudessa pelkästään säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet ovat selvästi uusia Radeoneita suorituskykyisempiä. RTX 3080:n ruudunpäivitysnopeus on 72 % parempi kuin 6800 XT:llä ja 3070:n 45 % parempi kuin 6800:lla.
Säteenseurantaa hyödyntävässä 3DMark Port Royal -testissä RTX 3080:n tulos on 25 % parempi kuin 6800 XT:llä ja 3070:n 7 % parempi kuin 6800:lla.
Controlissa säteenseuranta päällä RTX 3080 oli keskimäärin 40-50 % suorituskykyisempi kuin 6800 XT.
Metro Exoduksessa säteenseuranta päällä RTX 3080 oli keskimäärin 20-35 % suorituskykyisempi kuin 6800 XT.
Battlefield V:ssä säteenseuranta päällä RTX 3080 oli keskimäärin 20-50 % suorituskykyisempi kuin 6800 XT.
Testasimme lisäksi pikaisesti muun muassa Minecraftia ja Dirt 5:sta säteenseuranta käytössä ja kaikki testaamamme pelit toimivat uusilla Radeoneilla ilman ongelmia. Yhtiö ilmoitti itse, että beta-ajureissa on ongelmia Watch Dogs: Legion ja Call of Duty: Modern Warfare -pelien säteenseurannan kanssa, jotka korjaantuvat tulevaisuuden ajuripäivityksellä.
Huom! GeForce-näytönohjaimilla ei ollut säteenseurantatesteissä DLSS-ominaisuus käytössä.
Hyötyohjelmat ja Open CL vs CUDA -suorituskyky
RTX 3080 oli Blenderin BMW-testissä 32 % nopeampi kuin 6800 XT, mutta Classroom-testissä ero kaventui lähes tasoihin.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
Radeon RX 6800 XT:llä kokoonpanon tehonkulutus oli 85 wattia korkeampi kuin RX 6800:lla, mutta 12 wattia alhaisempi kuin RTX 3080:llä. RTX 3070:n tehonkulutus oli puolestaan 12 wattia alhaisempi kuin RX 6800:lla.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
Radeon RX 6800 XT:llä Big Navi 21 -grafiikkapiirin lämpötilaksi mitattiin 77 astetta eli asteen enemmän kuin RTX 3080 Founders Editionilla. RX 6800:n grafiikkapiiri toimi 10 astetta viileämpänä eli 67-asteisena eli 4 astetta viileämpänä kuin 3070:llä.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
AMD:n uusi kolmen tuulettimen jäähdytysratkaisu yllätti todella positiivisesti ja suorituskykyisempi 6800 XT oli yhdessä RTX 3070:n kanssa koko testijoukon hiljaisin. RTX 3080 Founders Edition on miellyttävän hiljainen, mutta silti sen melutaso oli desibelin äänekkäämpi kuin 6800 XT:n.
Näytönohjaimille tyypillistä virransyötön ja kelojen sirinä oli AMD:n Radeon RX 6800- ja 6800-näytönohjaimilla 3D-rasituksessa lähes olematonta ja korvakuulolla todettuna selvästi vähäisempää kuin RTX 3080 Founders Editionilla.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Radeon RX 6800 ja 6800 XT olivat asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit eli tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin . Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Radeon RX 6800
Radeon RX 6800:n Power Limit nostettiin 250 watista maksimiin eli 288 wattiin (+15 %). Grafiikkapiirin jännite vakiona on 1,025 volttia.
Näytönohjain ylikellottui Big Navi 21 -grafiikkapiirin osalta 2450 MHz:n maksimitaajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla oli noin 2400 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia ajureiden tarjoamaan 2150 MHz:n maksimiin eli 17,2 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kolmella asteella 70 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 418 watista 22 watilla 440 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 50 %:sta 51 %:iin (1665 -> 1695 RPM), eikä sillä ollut vaikutusta melutasoon.
Radeon RX 6800 XT
Radeon RX 6800 XT:n Power Limit nostettiin 300 watista maksimiin eli 345 wattiin (+15 %). Grafiikkapiirin jännite vakiona on 1,150 volttia.
Näytönohjain ylikellottui Big Navi 21 -grafiikkapiirin osalta 2650 MHz:n maksimitaajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla oli noin 2350 MHz, maksimissaan reilu 2400 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia ajureiden tarjoamaan 2150 MHz:n maksimiin eli 17,2 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna yhdellä asteella 78 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 503 watista 45 watilla 548 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 40 %:sta 50 %:iin (1340 -> 1660 RPM) ja melutaso nousi desibelillä, mutta näytönohjain oli ylikellotettunakin edelleen miellyttävän hiljainen.
Ylikellotettuna 6800 oli Tomb Raiderissa noin 6 % ja 6800 XT 5 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
AMD:lta ei ole viime vuosina kyennyt haastamaan NVIDIAa näytönohjainmarkkinoiden terävimmässä kärjessä, eikä yhtiöltä ole löytynyt kunnollista vastausta NVIDIAn GeForce GTX 1080 Ti- ja RTX 2080 Ti -näytönohjaimille. Viime vuonna kuitenkin nähtiin jo ensimmäiset valonpilkahdukset tunnelin päässä, kun Radeon RX 5700- ja 5600-sarjan näytönohjaimet tarjosivat NVIDIAlle päänvaivaa 300-500 euron hintaluokassa.
Viime vuoden alkulämmittelyn jälkeen nyt vuorossa on kuitenkin siirtyminen raskaaseen sarjaan. Kevyemmässä raskaassa sarjassa AMD:n uudet Radeon RX 6800- ja 6800 XT -näytönohjaimet haastavat hiljattain NVIDIAn lanseeraamat GeForce RTX 3070- ja 3080-mallit tosissaan jokaisella osa-alueella ja onnistuvat siinä varsin hyvin. Kaksikosta edullisempi 610 euron suositushintainen Radeon RX 6800 voittaa lähes joka pelissä GeForce RTX 3070:n selvästi. Radeon RX 6800 XT:n ja RTX 3080:n välinen kilpailu oli huomattavasti tasaisempi. 4k-resoluutiolla näytönohjaimet olivat melko tasoissa, mutta alhaisemmilla 1440p- ja Full HD -resoluutioilla vaaka alkoi kallistua tuloksissa enemmän ja enemmän 6800 XT:n suuntaan.
Esimerkiksi Tomb Raiderissa Radeon RX 6800 XT oli 5 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080 ja Full HD -resoluutiolla 6800 XT:n etumatka kasvoi 12 %:iin. Battlefield V- ja F1 2020 noudattivat samaa kaavaa. Doomissa ja Flight Simulatorissa puolestaan RTX 3080 oli vahvempi, mutta Dirt 5 meni täysin 6800 XT:n nimiin.
Direct X Raytracing -säteenseurannan käyttö peleissä on toistaiseksi melko pienessä roolissa, mutta yleistyy varmuudella tulevaisuudessa. Tällä hetkellä GeForcet ovat säteenseurannan suorituskyvyssä selvästi uusia Radeoneita edellä, mutta tulokset ovat myös hyvin pelistä ja pelikehittäjän toteutuksesta riippuvaisia. AMD:n etuna on uusien Xbox- ja Playstation-pelikonsolien kanssa jaettu sama grafiikka-arkkitehtuuri. Suorituskyky riittää Radeoneilla nykyisissä säteenseurantaa tukevissa peleissä Full HD- ja 1440p-resoluutioille suurin piirtein 60 FPS:ään, mutta 4k-resoluutiolla paukut loppuvat kesken. GeForceillakaan suorituskyky säteenseuranta päällä 4k-resoluutiolla ei ihan riitä 60 FPS:ään, mutta Tensor-ytimiä ja tekoälyä hyödyntävällä DLSS-ominaisuudella ja skaalauksella päästään yli 60 FPS:ään, jos ominaisuus on pelissä tuettuna. AMD:n oma versio DLSS:stä eli Super Resolution -ominaisuus on tulossa myöhemmin, jolloin myös Radeoneilla 4k-pelaaminen säteenseurannan kanssa yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella tulee todennäköisesti onnistumaan.
Erillisenä huomiona mainittakoon, että uudet Radeonit ja niiden ajurit toimivat testijakson aikana täysin ongelmitta ja vakaasti. Viime aikoina julkaisun yhteydessä medialle ennakkoon toimitetut beta-ajurit ovat saattaneet sisältää bugeja esimerkiksi ylikellotusominaisuuksissa, mutta tällä kertaa kaikki toimi normaalisti.
Julkaisun yhteydessä ilmoitetut suositushinnat ovat erittäin houkuttelevat, mutta valitettavasti todellisuus on toisenlainen. Radeon RX 6800 XT:n 679 euroa on suorastaan edullinen, mutta valitettavasti heikon saatavuuden ja valtavan kysynnän takia suomalaiset jälleenmyyjät ovat laittaneet 6800:lle 649 euron ja 6800 XT:lle 749 euron hintalapun. Vertailun vuoksi tällä hetkellä halvimpien RTX 3080 -näytönohjaimien hinnat liikkuvat 800 eurossa ja sen yli. 6800-perusmallin 610 euron suositushinta ja 649 euron todellinen hinta ovat suurin piirtein samalla tasolla RTX 3070:n kanssa. Nähtäväksi jää, kuinka AMD pystyy vastaamaan kysyntään, miten hinnat reagoivat saatavuuteen ja laskevatko hinnat Suomessa koskaan AMD:n ilmoittamiin suositushintoihin.
Tehonkulutuksen, lämpötilan ja melutason suhteen AMD:n omat Radeonit suoriutuivat samoin kuin NVIDIAn omat Founders Editionit. RTX 3080:n tehonkulutus oli hieman korkeampi kuin 6800 XT:llä ja 6800:n korkeampi kuin 3070:llä. Melutaso oli molempien leirien näytönohjaimilla miellyttävän hiljainen, mutta 3D-rasituksessa kelojen sirinä oli korvakuulolla vähisempää 6800 XT:llä kuin RTX 3080 Founders Editionilla.
Ylikellotuspotentiaalia uusissa Radeoneissa oli manuaalisesti ylikellotettuna noin 5 %, joten näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvat tehdasylikellotetut custom-mallit tarjoavat todennäköisesti pari prosenttia nyt nähtyä paremman suorituskyvyn.
Seuraavassa erässä 8. joulukuuta kehään astuu noin 1000 euron hintainen Radeon RX 6900 XT -lippulaivamalli, joka saa vastaansa reilun 1500 euron hintaisen GeForce RTX 3090:n ja silloin ratkaistaan raskaan sarjan mestaruusvyön kohtalo.
Päivitys klo 17:30: Artikkelia muokattu Radeon RX 6800- ja 6800 XT -näytönohjainten ennakkoon ilmoitettujen hintojen osalta ja lisätty tieto todellisista myyntihinnoista.
Suhteellinen suorituskyky
Laskimme jokaiselle näytönohjaimelle testipelien keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden geometrisen keskiarvon.
Mukana Battlefield V, Shadow of the Tomb Raider, F1 2020, Doom Eternal, Flight Simulator 2020 ja Dirt 5.
4k-resoluutiolla mukana lisäksi Assassins’s Creed Valhalla ja Watch Dogs: Legion.
Lähinnä ajattelin tilannetta, jos ei esim. ole 5000-sarjan Ryzeniä, että tuleeko siitä silloin isompaakin eroa suorituskykyyn. Mutta jos testatuissa peleissä ei huomattu muutamaa fps:ää enempää eroa niin ei kait se silloin niin tarpeellista ole. Toki olen myös sitä mieltä, että parantavia tekniikoita kannattaa aina käyttää, kun se on mahdollista, kuten myös Nvidian puolella DLSS:ää.
Onko se siis pelkkä USB-C liitin mihin saa USB-näytön rautakiihdytyksellä vai tukeeko se jotain erityisiä standardeja?
Yksi henkilö koko foorumilla on onnistunut kyseisessä tempussa. Hurraa. Sovelletaanpa tähän samaa logiikkaa kuin nVidian refupelleilyyn ja näennäisiin temppuhintoihin.
Tuo heikko RT-suorituskyky huolettaa, pitää toivoa että FidelityFX Super Resolution yleistyisi uusissa peleissä ja tasoittaisi vähän tilannetta AMD:n hyväksi. Pistin kumminkin tilaukseen 6800 XT:n.
Toki ymmärrän, että artikkeli on kirjoitettu aikaisemmin, sehän on selvä.
Jälleenmyyjien 6800XT hinnat otin puheeksi vain sen takia, että tällä hetkellä Suomesta ostettaessa ei taida saada ostoskoriin valittua 6800XT:tä alle 749 euron, kuten 3080-kortteja ei taida saada alle 779 euron. Tämän takia lause, johon tartuin, ei ole relevantti enää 15 minuuttia julkaisun jälkeen ja kaipaisi päivitystä.
Arvostelusta: ”Testiemme perusteella Smart Access Memory paransi pelistä ja resoluutiosta riippuen suorituskykyä muutamalla FPS:llä yli yksittäisillä prosenteilla.”
Mitä tuo ”yli yksittäisillä prosenteilla” tarkoittaa?
Erothan ovat aika suuria eri osa-alueille. Tämä tarjoaa kuluttajille hyvän mahdollisuuden valita se itselle parhaiten sopiva kortti: nVidia jos RT-suorituskyvyllä on jotain väliä, AMD jos 1080p- tai 1440p -resoluutio on se tärkein.
Siellä se lukee kuvan kera testien yhteydessä, että oli käytössä ja suorituskyvystä mainittu sanallisesti. Artikkeliin päivitetään mukaan vielä vertailutaulukko tuloksilla.
Optix päällä taitaa lähteä 3080:lla 50%:a ajasta pois.
Optix päällä taitaa lähteä 3080:lla 50%:a ajasta pois.
Joku on maailmassa menny kummalliseksi kun kuluttajatuotetta ei tehdä kuin rajoitetusti jotta saatavuus olisi niukkaa, varmaan kilpailua ei ole tarpeeksi.
Mites hyötyohjelmista sujuu RX 6000 -sarjalla kolikkoinlouhinta?
Lopulta nähdään vasta ensivuoden alussa, onko AMD lyöny kaikki kortit pöytään jo nyt vai onko Nvidialla varastossa paljonki sivuun jätettyä parempaa piiriä joka tuodaan ulos vasta myöhemmin ja vie jälkipelissä voiton.
Jep. Vaikka tässä tilanteessa aika monella lähiaikoina näytönohjainta ostavalla valinta varmaankin tehdään sen perusteella kumpaa on saatavilla. Täytyy toivoa että huhut custom-korttien melko hyvästä tilanteesta pitävät AMD:n kohdalla paikkaansa ja kahden kuukauden kuluttua toimitettujen kappalemäärät ovat huomattavasti isommat kuin Nvidialla on ollut tähän mennessä.
Ainakin joutuvat tekemään uuden piirin. Sen takiahan 3080 kanssa oli julkistuksessa ongelmia, kun siitä oli jo revitty käytännössä kaikki irti ja silti ne häviää osassa testejä selvästi ja osassa vähemmän. Pahinta kai, että 3090 häviää osassa testejä selvästi 6800 XT kortille.
Mihin tämä väite perustuu että tulee todennäköisesti onnistumaan? Lähdettä?
Eiköhän tuotteista, joissa kysyntä ylittää reilusti tarjonnan, ole aina joutunut nimenomaan maksamaan ylihintaa tai odottaa muutosta saatavuuteen.
Kerrotko lisää siitä huonosta saatavuudesta, kun kortti julkaistu tunti ja 43 minuuttia sitten. Kerrotko samalla kristallipallollasi lottonumerot.
Eipä tuossa nyt ole sitten kuin 3080Ti ja mahdollinen 7nm julkaisut joita huhuiltiin elleivät sitten skippaa ja siirry 5nm Hopperiin.
Tuosta Sampan 8nm toivottavasti siirtyvät sukkelasti pois,ei se nyt paska ole mutta ei mikään hyväkään.
3080 liikuis ihan eri malliin jos 7nm mahdollistais ne +2300mhz kellot, niitä odotellessa voi leikkiä nyt näillä leluilla mitä tällä hetkellä löytyy markkinoilta.
Eikö Valhallaa ja Legionia testattu alemmilla resoluutioilla ollenkaan? Prossutesteissäkin muistaakseni Witcher 3 testattiin vain yhdellä resolla.
Eikö Valhallaa ja Legionia testattu alemmilla resoluutioilla ollenkaan? Prossutesteissäkin muistaakseni Witcher 3 testattiin vain yhdellä resolla.
Kitos. Hyvä artikkeli
t: bumbasaur
Sehän riippuu mitenpienestä resoluutiosta se skaalaa. Näyttäisi kuitenkin pienemmillä resoluutioilla menevän 60fps rikki, joten eiköhän se skaalattunakin. Tuohon kai tuossa viitataan. Tarkempaa tietoahan ei taida tuosta skaalauksesta olla vielä.
Sehän riippuu mitenpienestä resoluutiosta se skaalaa. Näyttäisi kuitenkin pienemmillä resoluutioilla menevän 60fps rikki, joten eiköhän se skaalattunakin. Tuohon kai tuossa viitataan. Tarkempaa tietoahan ei taida tuosta skaalauksesta olla vielä.
Ihan omiin ajamiini testeihin 4k + DXR & 6800 XT:llä ja sen pohjalta tehtyihin johtopäätöksiin, että kovinkaan kummoisesti ominaisuuden ei tarvitse toimia että ylletään 60 FPS.
– Yleisesti "perinteinen" suorituskyky, ja etenkin 1440p suorituskyky verrattuna Ampereen.
– ilmeisesti kelvollinen refujäähy, joskin siitä oli jo toisaalla rutinoita (lähinnä kellotellessa kai)
Erikoista:
– Ei tunnu skaalautuvan kovinkaan hyvin 4k:lle (mutta toki suorituskyky on silti mainio sielläkin) verrattuna Ampereen
Huonoa:
– RT-suorituskyky on Turing-tasoa
– SAM ei vaikuta edes omillaan oikein riitä myyntivaltiksi, ja plattarajoitusten takia jää lähinnä bonukseksi jos sattuu toimimaan
– Hinnat kasvoi reilusti ekassa minuutissa, eli MSRP oli vain viitteellinen tässäkin tapauksessa
– Rage mo… BUAAHAHHAHAHA ei saa edes sanottua vakavalla naamalla koko nimeä
Oikein hieno esitys kyllä, 6800XT on tasoissa 3080 kanssa niille jotka siitä välittää ja 6800 on mainiota tehoa … johonkin hintaan, en sano että hyvään kun oma mielipide on että nämä saisi olla siellä 500 ja 600 tienoilla mielummin ja kun saatavuus on mitä on niin hinnat on sitä ihteään.
Jännityksellä jäämme odottamaan että miten se 6900 XT sitten, joko se räjäyttää 4k-pankinkin kunnolla? Ehkä jopa voittaa 2080Ti:n säteenseurannassa? Hyvä AMD!
NVIDIA valmistelee parhaillaan kyseistä ominaisuutta omille näytönohjaimilleen, kyllä tuon tarjoamat muutamat lisäprosentit kannattaa hyödyntää.
Nuo pelit saatiin käsiin pari päivää sitten, ajettiin tähän mukaan kun pelistä löytyy sisäänrakennettu benchmark. Jonkinlaisia kompromisseja täytyy testeissä tehdä siellä sun täällä, että artikkeli saadaan edes tässä laajuudessa julki ajallaan. Valitettavasti aika on melko rajallisesti ja päivässä tietty määrä tunteja.
Nuo pelit saatiin käsiin pari päivää sitten, ajettiin tähän mukaan kun pelistä löytyy sisäänrakennettu benchmark. Jonkinlaisia kompromisseja täytyy testeissä tehdä siellä sun täällä, että artikkeli saadaan edes tässä laajuudessa julki ajallaan. Valitettavasti aika on melko rajallisesti ja päivässä tietty määrä tunteja.
Valhallassa n.12-15% lisää.
En tiedä sitten onko muitakin pelejä jossa hyödyt olisi tätä luokkaa.
huippu pelinopeus tulos,erinomainen ,omaa luokkaa oleva virrankulutus,näyttää että viimein amd on pystynyt käyttämään hyväkseen täysin TSMC 7nm tekniikan ja se näkyy!
ekaksi!
rx6800xt average gaming 210w!!!! rx 6800 164W ,verrokkina rtx 3080 303W!,
ero on hirveä…ohhoh!! pitäisi rtx 3080 ja ehdottomasti rtx 3090:n käyttö kieltää lailla…no vihreä puolue sen varmasti tekee…
onkohan samsung 8nm noin paljon huonompi verrattuna TSMC 7nm tekniikaan….vai nvidian suunnittelu roskaa ja amd:n huippua..hmm?
veikkaan molempia.
ikävää vain että niinkuin on nähty aikaisemmin,virrankulutusta ei ostajat paljon kattele,vain nopeutta, siksi nviida ottaa eroa siihen.
mutta varmasti yllätti heidätkin amd rx 600 sarjalaisten nopeus..
hehe,enää ei tule haukkumisia nvidialta, kuten radeon vii mallista, ei!
mutta,tosiasia on että rtx 3080 on nopeampi 4K:ssa, ja 3090 vielä edellä molempia,framet aika ’selkeitä’,..10-15% luokkaa… kyllä,esim. 66 fps vs 72fps on 10% ero…
mikä oli,sanottakoon pienoinen pettymys,varsinkin kun ottaa huomioon amd mainokset ja ’julkistut’ fps grafiikat…piti olla toisin päin meinaan..
no,amd:lta tulee rx 6900xt ja nvidialta 3080 ti, siinä punnitaan sitten kuninkuus,lopullisesti..ainakin vuoteen 2022? asti.
katsoin 6 testiä maailmalta,ja se riitti, rtx 3080 on nopeampi 4k:ssa,siitä ei epäilystä,
no,on rx6800xt on yleensä ainakin ’amd’ peleissä aka battlefield v:ssa nopempi ,mutta rtx 3000 sarjalaiset ihan perässä.
mutta esim Borland pelissa 4K:ssa yli rx 6900xt 10% hitaampi, ja yli 15% hitampi 3090 nähden.
lopullinen taulukko:
performance sumamry
AMD Radeon RX 6800 XT Review – NVIDIA is in Trouble
http://www.techpowerup.com
average fps
AMD Radeon RX 6800 XT Review – NVIDIA is in Trouble
http://www.techpowerup.com
rtx 3090 1
rtx 3090 2
rx 6800xt 3
rx 6800 4
rtx 3070 5
rtx 3070 ti:n rtx 3080 ti:n ja rx 6900xt:n testejä odotellessa,nähtäneen.
silloin lopullinen lista.
joo,sanottakoon että Ray Tracing peleissä amd jää selkeästi ja ei ole enää 4K kortti,jota rtx 3090 on edelleen,ja on myös ainoa 8K kortti.
AMD Radeon RX 6800 XT review
http://www.guru3d.com
niin,tuosa yksi testi lissä joka näyttä rtx 3080 nopeammaksi…mutta vain,ihmettelen,arosana rx korteille ’recomended’ mutta esim. rtx 3089 FE:lle ’top pick’
sieltä voi lukea miksi…itse en tajua.
,anyway,odottelen 8k testejä korteilla…….. no ,niitä on jo tuolla…
eli,ei pystynyt amd kaatamaan nvidan huipulta,mutta erinomainen tulos!
hmm,tuollaiset näykkärit ostetaan vain 4K käyttöön ,alhaisempiin resoihin ei kannata.
rx 6800xt ja rtx 3080 hinnat aika samat,ei eroa ja eiköhän nvidia, luulisi ainakin rukkaavan 3090 hintoja,
toisaalta 24gb on kova sana raskaassa pelaamisessa ja 8k:ssa.
huhuissa rtx 3080 ti hinta olisi 899$ ja rx 6900 999$.. kattotaan
niin, QHD:ssa tappelu on rtx 3070 ti vs rx 6800 kesken sitten,koska nuo on järkeviä siihen resoon. 200 ekee on aika paljon
tämä tietää hyvää hinnoille ja suorituskyvyille,tulevaisuudessa,ja 4K on se johon panostetaan.
saas nähä,millaiset monsterit tulee 2022 taas esille,eikö nää jo riitä??!!
eli
amd rdna3 vs nvidia Hopper
taas pitää odottaa muutama vuosi.
missä on intel Xe!!!
arvosanat
rx 6800/xt 10-
rtx 3080/3090 9.5
hmm,rtx 6800 ja xt,average gaming 164W ja 210W!!!! .. ei piru vie,molemmille arvosana täsysi 10 ja plussa päälle!
sanottakoon,että rx 6800xt kortit saisi olla hiljaisempia,mutta…eiköhän AIB mallit korjaa sen.,jos näin,arvosana molemmille 10 ++
niin,aivan sama asia on amd korttien satavuusdessa. ’ei ole’
Ei tuo kyllä aivan selvä peli ole suuntaan tai toiseen. NVIDIA:lla 10GB on kyllä hieman nihkeä.
Jaa-a… Eipä sitä mitään voi ostaa muutenkaan tänä vuonna. Kahtellaan, miten tilanne elää…
Ei tuo kyllä aivan selvä peli ole suuntaan tai toiseen. NVIDIA:lla 10GB on kyllä hieman nihkeä.
Jaa-a… Eipä sitä mitään voi ostaa muutenkaan tänä vuonna. Kahtellaan, miten tilanne elää…
Ei tuo kyllä aivan selvä peli ole suuntaan tai toiseen. NVIDIA:lla 10GB on kyllä hieman nihkeä.
Jaa-a… Eipä sitä mitään voi ostaa muutenkaan tänä vuonna. Kahtellaan, miten tilanne elää…
Yllättävän lähellä ovat tosiaan toisiaan
esim TPUlla erot on aivan jäätävät, vaikka toki mittaavatkin pelkän kortin eikä koko kokoonpanon kulutusta. Perf/w listoilla radeonit täysin suvereenissa johdossa.
Juu, ymmärrän toki. Jos teillä aikaa riittää lähiaikoina niin olisi kuitenkin mielenkiintoista nähdä nämäkin.
Ihmettelen eri testaajien eroja suorituskyvyssä. Mm. Guru3d sai 5950X testikokoonpanolla esim. Battlefield V 6800XT 104, 3080 /110 ja 3090/124 fps. Päinvastainen tulos kuin Iotechilla.
Näin äkkiseltään muutamia testejä katsellut on 6800XT 3-4 % hitaampi 18 pelien keskiarvossa vs 3080.
Kellotus aika huonoa, vaikka MHz kellot kasvavat. Siihen voi tosin tulla muutos jos power limitia nostetaan ja jäähdytys kunnossa AIB malleissa.
Hyvä kun AMD pääsi suurin piirtein tasoihin Nvidian kanssa, taitaa pukata 3080Ti tammikuussa.
Nvidia tuo myös oman ”SAM” systeemin, mikä hitusen nostaa suorituskykyä, tämä oli todettu artikkelissa myös.
Varmaan ainakin se, missä kohtaa peliä testin tekee (vai jopa sisäinen benchmark) vaikuttaa tulokseen.
Niin lähinnä pointtina että pelkkä muutamassa pelissä saatu "järkevä" hyöty ei riitä myyntivaltiksi, varsinkaan jos kilpailijalta pitäisi olla tulossa sama tai vastaava hyöty ulos.
HUB AMD-fanina heitti vaan pöytään Valhallan ja Siegen (n. 5%) mutta sieltä tulee myöhemmin vissiin tarkemmat testit.
GN:n testeissä Tomb Raiderissa oli pari-kolme prosenttia eroa, RDR2 ja Three Kingdoms ei nähnyt mitään eroa.
Paul’s Hardwarella oli TR:n lisäksi Metro Exodus SAM-testissä, ei eroa.
Huomattavaa on kanssa että prosentit skaalautuu ilmeisesti resoluution mukaan, siegessä hyödyt minimoitu 1440p:ssä ja hävisi kokonaan 4k:ssa. Eli jos ostaa kalliin kortin 4k pelaamiseen ja tekee valinnan SAMin perusteella niin hyödyt jää kyllä aika laihoiksi.
Näistä toki tulee kattavampia testejä vielä ulos mutta tällä hetkellä kyllä näyttää (kuten AMD:kin vähän varoitteli) että suuret saavutukset SAMin kanssa on harvassa. Jos vaikka vertaa DLSS:ään joka on sekin vain harvoissa peleissä (tosin määrä kasvaa ilmeisesti koko ajan), niin DLSS:n erot on kuitenkin kymmeniä prosentteja jolla voi esim. ottaa takaisin säteenseurannan vaikutusta. SAM ei juuri onnistu siinä, joten siksi en lähtisi sille antamaan painoa ostohousujen taskussa. Mukava bonus jos vaatimukset täyttyy, ei muuta.
Sanoisin että jos miettii 3080 ja 6800XT:n välillä, niin:
1440p: 6800XT
4k tai RT: 3080
Kuten testeistä voi nähdä niin muistin määrällä (10 vs 16) ei tässä kohtaa kyllä ole nähtävissä minkäänlaista roolia kun se 4k jossa sen pitäisi loppua kesken tämä vähemmän (mutta nopeampaa) muistia omaava viuhottaa pääosin kärjessä.
Erot tosin on niin pieniä että jos RT:llä ei ole väliä niin se kumman saa käsiinsä on se paras kortti.