
AMD esitteli Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet lokakuun lopulla ja ensimmäisenä tänään myyntiin saapuvat 6800- ja 6800 XT -mallit, jotka kilpailevat NVIDIAn GeForce RTX 3070- ja 3080-malleja vastaan. Myöhemmin joulukuussa myyntiin saapuu vielä täydellä Big Navi 21 -grafiikkapiirillä varustettu Radeon RX 6900 XT, joka tulee kilpailemaan näytönohjainmarkkinoiden kuninkuudesta GeForce RTX 3090:n kanssa.
AMD:n ilmoittamat Suomen suositushinnat ovat Radeon RX 6800:lle 610 euroa ja 6800 XT:lle 680 euroa. Aluksi myyntiin saapuvat AMD:n omaan suunnitteluun perustuvat 6800- ja 6800 XT -mallit ja viikon kuluttua 25. marraskuuta myyntiin saapuvat näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvat tehdasylikellotetut mallit. io-techin tietojen mukaan AMD:n omia malleja tulee olemaan saatavilla varsin rajoitetusti, julkaisupäivänä koko Pohjoismaissa muutamia todennäköisesti satoja kappeleita.
Päivitys klo 16:15: Jälleenmyyjien asettama hintataso näyttäisi olevan 6800:lle alkaen 649 euroa ja 6800 XT:lle alkaen 749 euroa, joten hinnoissa näkyy valitettavasti välittömästi heikko saatavuus ja runsas kysyntä.
Kun AMD:n omat mallit on myyty loppuun, niitä ei tulee enää lisää ja myyntiin jäävät valmistajien custom-mallit. Nähtäväksi jää, pystyvätkö näytönohjainvalmistajat valmistamaan omia mallejaan AMD:n suositushinnoilla, vai nousevatko hinnat NVIDIAn tavoin kysynnän kasvaessa ja saatavuuden heikentyessä.
Saimme AMD:lta testiin yhtiön omat Radeon RX 6800- ja 6800 XT -mallit. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös katsaus DirectX Raytracing- eli säteenseurannan suorituskykyyn sekä tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset. Lopuksi ajoimme molemmilla näytönohjaimilla ylikellotustestit.
Näytönohjaimien esittely
Ominaisuuspuolella Radeon RX 6800:ssa on käytössä 12 CU-yksikköä eli yhteensä 768 stream-prosessoria vähemmän kuin 6800 XT-mallissa. Lisäksi Game- eli perustaajuus on 200 MHz ja Boost-kellotaajuus 145 MHz alhaisempi. 6800:n TDP-arvo on 250 wattia eli 50 wattia alhaisempi kuin 300 watin 6800 XT:llä. Molemmat mallit on varustettu 16 gigatavun näyttömuistilla, 256-bittisellä muistiväylällä ja 128 megatavun Infinity Cache -välimuistilla.
Radeon RX 6800 ja 6800 XT ovat ulkoisesti hyvin samannäköisiä. Molemmat ovat 27 cm pitkiä, 12 cm leveitä ja varustettu kolmella metallirunkoon upotetulla 80 mm:n tuulettimella. Tuulettimet puhaltavat ilmaa kohti isokokoista jäähdytysrivastoa ja kaikki lämmin ilma palautuu avonaisista kyljistä takaisin koteloon ja kiertoon. Tuulettimet eivät pyöri lepotilassa, vaan käynnistyvät, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 55 asteeseen.
6800 XT on hieman paksumpi kuin 6800 ja haukkaa emolevyltä kahden korttipaikan sijaan kolme korttipaikkaa. Isomman jäähdytysrivastonsa myötä 6800 XT painaa 1,5 kg, kun 6800:n paino on 1,38 kg.
Molemmat näytönohjaimet on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. AMD suosittelee 6800:lle 650-wattista ja 6800 XT:lle 750-wattista virtalähdettä. Kyljen Radeon-logoteksti on valaistu punaiseksi.
Molemmat näytönohjaimet on varustettu yhdellä HDMI 2.1 -liittimellä, kahdella DisplayPort 1.4a -liittimellä ja Type-C-mallisella USB-liittimellä.
AMD:n omassa suunnittelussa grafiikkapiiri on kontaktissa kupariseen höyrykammioon grafiitista eli hiilestä valmistettulla lämpötyynyllä. Tyyny on rakenteeltaan tahmean kiinteä eikä tahnamainen ja sen poistaminen onnistuu parhaiten esimerkiksi partaterällä. Myös GDDR6-muistit ovat kontaktissa höyrykammioon lämpötyynyjen välityksellä. Virransyöttöä jäähdytetään koko piirilevyn peittävällä alumiinilevyllä, jonka päällä on iso mustaksi anodisoitu jäähdytysrivasto.
Virransyöttö on 15-vaiheinen, joista 2 vaihetta on pyhitetty GDDR6-muisteille. Virransyötössä on käytössä Alpha & Omega Semiconductorin AOZ5470QE-tehovaiheet, jotka on luokiteltu 60A jatkuvalle virralle ja 6800-mallissa yhden grafiikkapiirin vaiheen komponentit on jätetty pois.
Radeon RX 6800-, 6800 XT- ja 6900 XT -näytönohjaimissa on käytössä Big Navi 21 -grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n 7 nanometrin prosessilla. Koko piirissä 80 CU- eli Compute Unit -yksikköä ja 5120 stream-prosessoria, 80 säteenseurantaan pyhitettyä Ray Accelerator -yksikköä, 320 teksturointiyksikköä ja 128 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 26,8 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 519 neliömillimetriä.
Muistiväylä on 256-bittinen ja sen jatkeena on 16 gigatavua 16 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, joilla perinteisen muistiväylän kaistanleveys on 512 gigatavua sekunnissa. Uutena ominaisuutena AMD on integroinut grafiikkapiiriin 128 megatavun kokoisen L3-välimuistin, jota se kutsuu Infinity Cacheksi ja sen myötä muistiväylän tehollinen kaistanleveys on saatu nostettua 1,5 teratavuun sekunnissa (512 + 1152 = 1664 Gt/s).
Radeon RX 6800
AMD:n Radeon RX 6800:ssa grafiikkapiiri toimii 1815 MHz:n Game- eli perustaajuudella ja maksimissaan 2105 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR6-muistit toimivat 16 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 2000 MHz:n kellotaajuutena.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 4k-resoluutiolla keskimäärin vajaa 2200 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa maksimissaan 67 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 50 %:iin eli noin 1665 RPM:ään.
Radeon RX 6800 XT
AMD:n Radeon RX 6800 XT:ssä grafiikkapiiri toimii 2015 MHz:n Game- eli perustaajuudella ja maksimissaan 2250 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR6-muistit toimivat 16 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 2000 MHz:n kellotaajuutena.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 4k-resoluutiolla keskimäärin vajaa 2300 MHz. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa maksimissaan 77 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 40 %:iin eli noin 1340 RPM:ään.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä Radeon RX 6800 XT -näytönohjainta verrattiin GeForce RTX 3080:een ja 6800-mallia RTX 3070:een. Mukana on myös tulokset AMD:n edellisen sukupolven Radeon RX 5700 XT:llä ja mukaan ajettiin tulokset myös NVIDIAn GeForce RTX 3090 -lippulaivanäytönohjaimella, jonka rinnalle ajetaan joulukuussa testit Radeon RX 6900 XT:llä.
AMD:n Radeonit testattiin Adrenalin 20.45.01.12 -ajureilla ja GeForcet 457.30 -ajureilla.
Testeissä Radeon RX 6800- ja 6800 XT -näytönohjaimilla oli käytössä uusi Smart Access Memory -ominaisuus, jossa prosessori pystyy PCI Express 4.0 -väylän kautta käyttämään koko näytönohjaimen 16 gigatavun näyttömuistia, kun vakiona käytettävissä on vain 256 megatavua. Myös NVIDIA on tuomassa ominaisuuden käytettäväksi GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilleen. Tällä hetkellä ominaisuus vaatii tällä hetkellä toimiakseen AMD:n Ryzen 5000 -sarjan prosessorin ja 500-sarjan piirilevyn ja ominaisuus kytketään käyttöön biosista. Valitettavasti ainakaan tällä hetkellä Windowsista ei mistään näe, onko ominaisuus käytössä vai ei.
Testasimme Radeon RX 6800 XT:llä suorituskykyä Smart Access Memory -ominaisuus päällä ja pois päältä. Ominaisuus päällä suorituskyky oli F1 2020 -pelissä resoluutiosta riippuen 2-5 % parempi. Ominaisuuden hyöty riippuu pelistä, mutta keskimäärin hyöty on yksittäisiä prosentteja, kun ominaisuus on käytössä.
Hintataso Suomessa 18.11.2020
- Radeon RX 5700 XT: alkaen 400 €
- GeForce RTX 3070: alkaen 580 €
- Radeon RX 6800: alkaen 649€
- Radeon RX 6800 XT: alkaen 749 €
- GeForce RTX 3080: alkaen 780 €
- GeForce RTX 3090 alkaen 1589 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 4k-resoluutiolla Radeon RX 6800 XT oli keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta 5 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 23 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Shadow of the Tomb Raiderissa 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 4 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RX 6800 oli 14 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
F1 2020:ssä 4k-resoluutiolla RX 6800 XT oli 2 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 18 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Doom Eternalissa 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 6 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RX 6800 oli 36 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Flight Simulator 2020:ssä 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 11 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RTX 3070 oli 1 FPS:n eli 3 % suorituskykyisempi kuin RX 6800.
Dirt 5:ssä 4k-resoluutiolla RX 6800 XT oli 22 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 28 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Assassin’s Creed Valhalla -pelissä ajettiin Benchmark läpi ja 4k-resoluutiolla RX 6800 XT oli 19 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080.
RX 6800 oli 25 % suorituskykyisempi kuin RTX 3070.
Watch Dogs: Legion -pelissä ajettiin Benchmark läpi ja 4k-resoluutiolla RTX 3080 oli 8 % suorituskykyisempi kuin RX 6800 XT
RX 6800 ja RTX 3070 olivat keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta tasoissa, mutta 6800:n minimi oli 17 % parempi.
3DMark TimeSpy Extremessä 4k-resoluutiolla RTX 3080:n grafiikkatulos oli 4 % parempi kuin RX 6800 XT:llä.
RX 6800:n tulos oli 6 % parempi kuin RTX 3070:llä.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
DirectX Raytracing -suorituskyky (säteenseuranta)
3DMarkin uudessa pelkästään säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet ovat selvästi uusia Radeoneita suorituskykyisempiä. RTX 3080:n ruudunpäivitysnopeus on 72 % parempi kuin 6800 XT:llä ja 3070:n 45 % parempi kuin 6800:lla.
Säteenseurantaa hyödyntävässä 3DMark Port Royal -testissä RTX 3080:n tulos on 25 % parempi kuin 6800 XT:llä ja 3070:n 7 % parempi kuin 6800:lla.
Controlissa säteenseuranta päällä RTX 3080 oli keskimäärin 40-50 % suorituskykyisempi kuin 6800 XT.
Metro Exoduksessa säteenseuranta päällä RTX 3080 oli keskimäärin 20-35 % suorituskykyisempi kuin 6800 XT.
Battlefield V:ssä säteenseuranta päällä RTX 3080 oli keskimäärin 20-50 % suorituskykyisempi kuin 6800 XT.
Testasimme lisäksi pikaisesti muun muassa Minecraftia ja Dirt 5:sta säteenseuranta käytössä ja kaikki testaamamme pelit toimivat uusilla Radeoneilla ilman ongelmia. Yhtiö ilmoitti itse, että beta-ajureissa on ongelmia Watch Dogs: Legion ja Call of Duty: Modern Warfare -pelien säteenseurannan kanssa, jotka korjaantuvat tulevaisuuden ajuripäivityksellä.
Huom! GeForce-näytönohjaimilla ei ollut säteenseurantatesteissä DLSS-ominaisuus käytössä.
Hyötyohjelmat ja Open CL vs CUDA -suorituskyky
RTX 3080 oli Blenderin BMW-testissä 32 % nopeampi kuin 6800 XT, mutta Classroom-testissä ero kaventui lähes tasoihin.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
Radeon RX 6800 XT:llä kokoonpanon tehonkulutus oli 85 wattia korkeampi kuin RX 6800:lla, mutta 12 wattia alhaisempi kuin RTX 3080:llä. RTX 3070:n tehonkulutus oli puolestaan 12 wattia alhaisempi kuin RX 6800:lla.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
Radeon RX 6800 XT:llä Big Navi 21 -grafiikkapiirin lämpötilaksi mitattiin 77 astetta eli asteen enemmän kuin RTX 3080 Founders Editionilla. RX 6800:n grafiikkapiiri toimi 10 astetta viileämpänä eli 67-asteisena eli 4 astetta viileämpänä kuin 3070:llä.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
AMD:n uusi kolmen tuulettimen jäähdytysratkaisu yllätti todella positiivisesti ja suorituskykyisempi 6800 XT oli yhdessä RTX 3070:n kanssa koko testijoukon hiljaisin. RTX 3080 Founders Edition on miellyttävän hiljainen, mutta silti sen melutaso oli desibelin äänekkäämpi kuin 6800 XT:n.
Näytönohjaimille tyypillistä virransyötön ja kelojen sirinä oli AMD:n Radeon RX 6800- ja 6800-näytönohjaimilla 3D-rasituksessa lähes olematonta ja korvakuulolla todettuna selvästi vähäisempää kuin RTX 3080 Founders Editionilla.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Radeon RX 6800 ja 6800 XT olivat asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit eli tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin . Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Radeon RX 6800
Radeon RX 6800:n Power Limit nostettiin 250 watista maksimiin eli 288 wattiin (+15 %). Grafiikkapiirin jännite vakiona on 1,025 volttia.
Näytönohjain ylikellottui Big Navi 21 -grafiikkapiirin osalta 2450 MHz:n maksimitaajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla oli noin 2400 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia ajureiden tarjoamaan 2150 MHz:n maksimiin eli 17,2 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna kolmella asteella 70 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 418 watista 22 watilla 440 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 50 %:sta 51 %:iin (1665 -> 1695 RPM), eikä sillä ollut vaikutusta melutasoon.
Radeon RX 6800 XT
Radeon RX 6800 XT:n Power Limit nostettiin 300 watista maksimiin eli 345 wattiin (+15 %). Grafiikkapiirin jännite vakiona on 1,150 volttia.
Näytönohjain ylikellottui Big Navi 21 -grafiikkapiirin osalta 2650 MHz:n maksimitaajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla oli noin 2350 MHz, maksimissaan reilu 2400 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia ajureiden tarjoamaan 2150 MHz:n maksimiin eli 17,2 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna yhdellä asteella 78 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 503 watista 45 watilla 548 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 40 %:sta 50 %:iin (1340 -> 1660 RPM) ja melutaso nousi desibelillä, mutta näytönohjain oli ylikellotettunakin edelleen miellyttävän hiljainen.
Ylikellotettuna 6800 oli Tomb Raiderissa noin 6 % ja 6800 XT 5 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
AMD:lta ei ole viime vuosina kyennyt haastamaan NVIDIAa näytönohjainmarkkinoiden terävimmässä kärjessä, eikä yhtiöltä ole löytynyt kunnollista vastausta NVIDIAn GeForce GTX 1080 Ti- ja RTX 2080 Ti -näytönohjaimille. Viime vuonna kuitenkin nähtiin jo ensimmäiset valonpilkahdukset tunnelin päässä, kun Radeon RX 5700- ja 5600-sarjan näytönohjaimet tarjosivat NVIDIAlle päänvaivaa 300-500 euron hintaluokassa.
Viime vuoden alkulämmittelyn jälkeen nyt vuorossa on kuitenkin siirtyminen raskaaseen sarjaan. Kevyemmässä raskaassa sarjassa AMD:n uudet Radeon RX 6800- ja 6800 XT -näytönohjaimet haastavat hiljattain NVIDIAn lanseeraamat GeForce RTX 3070- ja 3080-mallit tosissaan jokaisella osa-alueella ja onnistuvat siinä varsin hyvin. Kaksikosta edullisempi 610 euron suositushintainen Radeon RX 6800 voittaa lähes joka pelissä GeForce RTX 3070:n selvästi. Radeon RX 6800 XT:n ja RTX 3080:n välinen kilpailu oli huomattavasti tasaisempi. 4k-resoluutiolla näytönohjaimet olivat melko tasoissa, mutta alhaisemmilla 1440p- ja Full HD -resoluutioilla vaaka alkoi kallistua tuloksissa enemmän ja enemmän 6800 XT:n suuntaan.
Esimerkiksi Tomb Raiderissa Radeon RX 6800 XT oli 5 % suorituskykyisempi kuin RTX 3080 ja Full HD -resoluutiolla 6800 XT:n etumatka kasvoi 12 %:iin. Battlefield V- ja F1 2020 noudattivat samaa kaavaa. Doomissa ja Flight Simulatorissa puolestaan RTX 3080 oli vahvempi, mutta Dirt 5 meni täysin 6800 XT:n nimiin.
Direct X Raytracing -säteenseurannan käyttö peleissä on toistaiseksi melko pienessä roolissa, mutta yleistyy varmuudella tulevaisuudessa. Tällä hetkellä GeForcet ovat säteenseurannan suorituskyvyssä selvästi uusia Radeoneita edellä, mutta tulokset ovat myös hyvin pelistä ja pelikehittäjän toteutuksesta riippuvaisia. AMD:n etuna on uusien Xbox- ja Playstation-pelikonsolien kanssa jaettu sama grafiikka-arkkitehtuuri. Suorituskyky riittää Radeoneilla nykyisissä säteenseurantaa tukevissa peleissä Full HD- ja 1440p-resoluutioille suurin piirtein 60 FPS:ään, mutta 4k-resoluutiolla paukut loppuvat kesken. GeForceillakaan suorituskyky säteenseuranta päällä 4k-resoluutiolla ei ihan riitä 60 FPS:ään, mutta Tensor-ytimiä ja tekoälyä hyödyntävällä DLSS-ominaisuudella ja skaalauksella päästään yli 60 FPS:ään, jos ominaisuus on pelissä tuettuna. AMD:n oma versio DLSS:stä eli Super Resolution -ominaisuus on tulossa myöhemmin, jolloin myös Radeoneilla 4k-pelaaminen säteenseurannan kanssa yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella tulee todennäköisesti onnistumaan.
Erillisenä huomiona mainittakoon, että uudet Radeonit ja niiden ajurit toimivat testijakson aikana täysin ongelmitta ja vakaasti. Viime aikoina julkaisun yhteydessä medialle ennakkoon toimitetut beta-ajurit ovat saattaneet sisältää bugeja esimerkiksi ylikellotusominaisuuksissa, mutta tällä kertaa kaikki toimi normaalisti.
Julkaisun yhteydessä ilmoitetut suositushinnat ovat erittäin houkuttelevat, mutta valitettavasti todellisuus on toisenlainen. Radeon RX 6800 XT:n 679 euroa on suorastaan edullinen, mutta valitettavasti heikon saatavuuden ja valtavan kysynnän takia suomalaiset jälleenmyyjät ovat laittaneet 6800:lle 649 euron ja 6800 XT:lle 749 euron hintalapun. Vertailun vuoksi tällä hetkellä halvimpien RTX 3080 -näytönohjaimien hinnat liikkuvat 800 eurossa ja sen yli. 6800-perusmallin 610 euron suositushinta ja 649 euron todellinen hinta ovat suurin piirtein samalla tasolla RTX 3070:n kanssa. Nähtäväksi jää, kuinka AMD pystyy vastaamaan kysyntään, miten hinnat reagoivat saatavuuteen ja laskevatko hinnat Suomessa koskaan AMD:n ilmoittamiin suositushintoihin.
Tehonkulutuksen, lämpötilan ja melutason suhteen AMD:n omat Radeonit suoriutuivat samoin kuin NVIDIAn omat Founders Editionit. RTX 3080:n tehonkulutus oli hieman korkeampi kuin 6800 XT:llä ja 6800:n korkeampi kuin 3070:llä. Melutaso oli molempien leirien näytönohjaimilla miellyttävän hiljainen, mutta 3D-rasituksessa kelojen sirinä oli korvakuulolla vähisempää 6800 XT:llä kuin RTX 3080 Founders Editionilla.
Ylikellotuspotentiaalia uusissa Radeoneissa oli manuaalisesti ylikellotettuna noin 5 %, joten näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvat tehdasylikellotetut custom-mallit tarjoavat todennäköisesti pari prosenttia nyt nähtyä paremman suorituskyvyn.
Seuraavassa erässä 8. joulukuuta kehään astuu noin 1000 euron hintainen Radeon RX 6900 XT -lippulaivamalli, joka saa vastaansa reilun 1500 euron hintaisen GeForce RTX 3090:n ja silloin ratkaistaan raskaan sarjan mestaruusvyön kohtalo.
Päivitys klo 17:30: Artikkelia muokattu Radeon RX 6800- ja 6800 XT -näytönohjainten ennakkoon ilmoitettujen hintojen osalta ja lisätty tieto todellisista myyntihinnoista.
Suhteellinen suorituskyky
Laskimme jokaiselle näytönohjaimelle testipelien keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden geometrisen keskiarvon.
Mukana Battlefield V, Shadow of the Tomb Raider, F1 2020, Doom Eternal, Flight Simulator 2020 ja Dirt 5.
4k-resoluutiolla mukana lisäksi Assassins’s Creed Valhalla ja Watch Dogs: Legion.
Niin, itse ajattelin enemmän kuluttajan perspektiivistä että me voitetaan suorituskyvyn parantuessa, en niinkään AMD vs nvidia taistoa.
Korjataas nyt tämä pieni virhe tässä heti ensi alkuun.
Lähde: AMD Radeon RX 6800 XT Review – NVIDIA is in Trouble
katso liitettä 484677
Anteeksi, mutta vähä nyt häiritsee pari juttua.
Pieksee aivan pystyyn? Minusta melko tasainen tilanne. Mikä on hyvä.
Alemmat hinnat? Mistä saat edes nyt ostettua koko korttia? Ja kun customit tulee niin valitettavasti ne hinnat ei todellakaan laska vaan nousee. Nyt kun kaikki reivitään käsistä kummastakin leiristä. Ja mistä olet saanut tietoon, että varastoa riittää? Mutuilua mikä selviää myöhemmin. En usko, että tilanne on kummallakaan leirillä hyvä pitkään aikaan. Mikä vaan tarkoittaa sitä, että hinnat ei todellakaan tule laskemaan. Nousee vaan.
Mutta kaikinpuolin hyvä kortti tuli. Hinnoista ei pääse kuluttaja nyt nauttimaan, mutta tehosta kyllä.
Itse olin todella innoissani kun 5700xt tuli kun siinä oli edullinen hinta ja riitttävästi tehoa. En vaan saanut sitä siinä pelissä mitä pelasin silloin toimiin. 3kk yritin ja luovutin. Sen takia päädyin Nvidian leiriin nytkin. Jos tämän hinta olisi ollut se 600-650€ niin olisin lähtenyt f5 ralliin. Customit onkin sitten sitä 800€.
Mutta hyvän kortin tekivät mistä olen kyllä erittäin tyytyväinen. Veikkaan, että hinnalla taistellaan sitten seuraavassa julkaisussa.
Customien hinnat ei ole vielä edes tiedossa ja tämän hetkinen hintalisä tulee pienestä saatavuudesta. Jos lukisit tätä keskustelu ketjua niin tietäisit tämänkin seikan, että se tieto on peräisin retailerilta.
Ja tuo 5700xt "ostin ja ei toiminu" -höpötys nyt on todistettu ihan viherlasi kansan salaliitto teoriaksi lähinnä.
Jos tuo on niitä tuloksia joihin lasketaan kaikki 720p, 1080p -testit niin tuon voi printata vaikka vessapaperi rullan pintaan ja pyyhkiä sillä itsellään.
Jos edes viitisit avata linkin ennenkuin alat kirjoittamaan?
1440p pelien testit kyseessä, joista itse puhuit aikaisemmassa viestissä.
Sama totuus myös 1080p sekä 2160p resoilla.
Olen lukenut tämän ketjun kyllä. Näinhän mä just kirjotin, että ne hinnat ei laske kun saatavuus on mitä on. Jos lukisit minun kirjoutuksen ilman niitä punaisia laseja niin näkisit.
Tuo 5700xt kokemus oli minun kokemus. Valitettava sellainen missä menetin rahaa. Muuten olin kyllä siihen ihan tyytyväinen. Mutta se yksi peli ei vaan suostunut toimimaan.
Pitäskö poimia vaan pelit missä AMD pärjää paremmin? Tuon lähteen takaa näki erittäin hyvin ja selkeesti, että hyvin tasaväkiset kortit.
AMD Super Resolution, tosin omasta mielestä tuollaiset huijaus skaalaimet ja kuvan ruvennukset voi heittään hevon hiiteen.
Kyllä tuo on ihan hyvä ominaisuus nyt kun säteenseuranta on lapsenkengissä ja varsinkin 4k-pelaamiseen ei kunnolla paukut riitä. Lisäksi DLSS 2.0 on kuvanlaadullisesti varsin hyvä toteutus alun vaikeuksien jälkeen.
Osa partnereista ei ole ilmeisesti vielä edes saanut tsippejä eli niitä kortteja odotellaan vielä hyvän aikaa, tosin ilmeisesti jotkut partnerit sitten saa isomman osuuden että kokonaisuuteen ei ehkä vaikuta niin paljoa:
Taitaa mennä lotoksi saatavuuden kannalta siinä vaiheessa kun valitsee mallia.
Johan niitä hintoja livahti ulos ja yli 800 oli Nitro+:t, Pulse tämänhetkisessä refuhinnassa eli sekin voi vielä nousta. Ja melko varmasti ei kyllä tämän vuoden puolella hinnat tule ainakaan alaspäin vaikka kuinka tulisi korttia kaupan hyllyyn. Ei yksikään jälleenmyyjä anna ilmaista rahaa pois silloin kun ihmiset on valmiit sen maksamaan.
DLSS:ään ei ole vastausta nyt, enkä pidättäisi henkeä sen Superresolutionin suhteenkaan. Kommentit siitä oli vähintään yhtä väisteleviä kuin RT:n kanssa.
Jos katsoo näitä 6800XT lukuja ja miettii miten "huono" 3090 on 3080 verrattuna, voi olla että ainakin jonkun aikaa 6900XT lineaarisesti skaalautuessaan on nopein GPU markkinoilla. Enkä oikein tiedä miten NVIDIA siihen vastaisikaan, kun Amperen skaalautuvuus on mitä on.
Esim. uudessa CoDissa toimii oikein hyvin, tulee reilusti fps lisää eikä tarvi tinkiä asetuksia. Kuvalaadussa ei käytännön eroja. (sama juttu death stranding, omat kokemukset niin laatu ei kärsi). Toki jos 6900XT on 30% nopeampi kuin 3090 niin sitten turhake, vaihtaa vaan korttia.
Juuri näin, pari kokemusta niin DLSS on erittäin kova juttu. Esim uusi CoD. Kuvanlaatu on positiivinen yllätys.
3090 + DLSS = 4K rullaa 120/144Hz ruudulla hyvin.
Saas katsoa miten AMD vastine toimii.
Jos niitä fps:iä haluaa lisää niin voi yhtä hyvin pelata sillä 1080p resolla. Jos haluaa suodattamattoman kuvan niin sitten pelataan natiiviresolla. Piste.
Jotenkuten kyllä ymmärrän jos sitä Ray Tracingiä dlss päällä pyörittelee noilla 4k resoluutioilla, mutta mikään ei poista sitä tosiasiaa että natiivina kaikki näyttää kiistatta paremmalta.
Siksi en ylipäätänsäkään panostanut vielä 4k näyttöön, kun RT:stä ei kumminkaan ilman dlss:ää ihan heti tule pelikelpoista useimmissa peleissä, muuta kuin kalleimmalla raudalla.
Oletko edes kokeillut DLSS 2.0 itse käytännössä? Oma veikkaus on että et ole. Natiivi on aina natiivi, mutta aika jyrkkä asenne että kaikki muu paskaa.
Ihmeellistä ehdottomuutta.
Jos pelaa 4K näytöllä ja omaan silmään 1080p->4K DLSS skaalaus näyttää paremmalta kuin natiivi 1080p, en ymmärrä miksi pelaisi 1080p natiiviresolla (olettaen että molemmilla pyörii pelattavasti, mutta 4K natiivilla ei).
Itse en luokittelisi leikkirahanlouhimista "hyöty"ohjelmaksi.
Mutta hitaasti sujuu, koska kaistaa isoon DRAMiin on vähän, ja L3-kakku ei leikkirahojen louhintaan määränsä puolesta riitä alkuunkaan sellaisella säiemäärällä, että näyttiksen laskentayksikköjä saisi kunnolla hyödynnettyä.
Reson lasku 4K näytöllä ei tule kuuloonkaan, DLSS on tuohon paras ratkaisu nyt. Pelistä toki kiinni. Jos ei kokemusta niin saattaa kuullosta hurjalta mutta toimii kyllä todella hyvin.
Juu ei saisi
Kerro lisää kilpailevasta, tulossa olevasta amd:n AVOIMESTA tekniikasta? Epäilemättä siinä tulee olemaan vähemmän bugeja ja artifakteja kuin nvidian tekniikassa.
~40fps heittoja sampsan testeihin ja joka toisella arvostelijalla nvidia kärjessä ja toisella amd.
Noh, oma ostopäätös perustuu täysin siihen että kumman firman kortin postipate tuo ensiksi.
Tosiaan muutamien prosenttien sisään molemmat menee kun otetaan monta eri peliä huomioon.
Kuten moni täällä totesi ja myös sinä itse, että se kortti otetaan, joka saadaan ensimmäisenä.
Hyvä homma, toivottavasti säästyvät kortit pelaajille sitten.
OT: Tuntuu että täällä foorumeilla moni on kryptovaluutoille katkera joko A) koska ei itse ole siihen tajunnut liittyä ajoissa mukaan B) ymmärryksen puute asiasta C) suuttunut kun näytönohjaimia ei riitä pelaajille ja hinnat nousevat.
Oli syy mikä hyvänsä, on tuo "leikkiraha" nimitys kyllä huvittava. Noh, jääpähän muille sitten enemmän leikittävää
Ei siitä ole vielä muuta kerrottavaa, kuin että AMD valmistelee "FidelityFX Super Resolution" -tekniikkaa, joka tulee olemaan avoin ja alustariippumaton (tai tulee ainakin toimimaan useammalla alustalla, cross-platformin voi tulkita kummin päin haluaa).
Miten se tarkemmin on toteutettu, jää nähtäväksi, mutta tällä hetkellä oletus näyttäisi olevan, että ainakin Microsoft on mukana kehittämässä ja homma saattaisi perustua DirectML:ään.
Itse oletan että se tulee DLSS:n tapaan olemaan kuvanhuononnustekniikka ongelmineen, ovatko ne ongelmat sitten pienempiä, isompia vai yhtä pahoja jää nähtäväksi.
Tuo on vain yksi totuus. On myös päinvastaisia totuuksia. Onhan täällä kovimmat fanipojut syytelly että TPU on kallellaan inteliin ja nvidiaan. Ja sitten vastaavasti toiset fanipojut on huudellu että HUB on rähmällään AMD:n suuntaan jonka testeissä varsinkin 1440p resolla radeon vie.
Mutta sitten toiseen asiaan.
https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-6800-xt/images/frametime-battlefield-5-3840×2160-amd-rx-6800-xt-vs-nvidia-geforce-rtx-3080.png
AMD:llä vielä töitä ajureiden kanssa. Toi oli räikein, on siellä TPU:n frametime käppyröissä pari muutakin tapausta joissa sahaa pahasti.
AMD:lla sahaa tuossa pahasti vai? Millä sanoilla tuota Nvidiaa sitten kuvataan?
Linkkasitko oikean käppyrän? 3080 tossa sahaa pahasti?
Öh, jos tuossa sahaa pahasti Radeonilla, niin miten paljon NVIDIAlla on sitten töitä kun sahaa ihan eri ulottuvuuksissa? (kai huomasit että graafissa punainen on GeForce, vihreä Radeon?)
Astuin ns. värimiinaan.
Typerästi laitettu leirien väreillä käppyrät mutta eivät sitten vastaa leirejä.
Tuosta olis melkein aihetta antaa palautetta.
Totta puhut, AMD:lla on vielä töitä ajureiden suhteen mutta kun graafia katsoo niin Nvidia on täysin pelipelvoton noiden heittojen suhteen joten parempi jättää niiden kortit ainakin ostamatta. Koska Intel ei vielä omia korttejaan ole tuonut esille täytyy siis kaikkien ostaa AMD:n kortteja tämän tiedon varassa. Kiitos kun toit tämän esille!
Näitä sattuu, mutta onneks täällä ei ole vakavamielistä porukkaa
Hienoa käppyröitä, eli oma 3080 joutaa serriin, kiitos käppyrästä.
Itse pelaan tuota Bäfää lähes päivittäin ja ihan sulavasti pyörii 3080:llä. Minähän toki saatan olla täysi puusilmä, mutta vähän ihmetyttää ettei revikoijatkaan ole tuota pelikelvottomuutta maininneet oikein missään. Mistähän tämä johtuu?
Eiköhän se johdu siitä, että suuri(n) osa testaajista ei pelaa yhtään mitään vaan ajaa automaagilla testit, ja siitä että vaikka 3080:n frametimet heittelee ihan miten sattuu, ne pysyvät silti sen verran matalina ettei peli dippaa esimerkiksi alle 60 FPS:ään (vaikka yksitääinen sellainenkin frame mahtui joukkoon)
No itseasissa frametime on se parhain mittari ainakin omasta mielestäni ja monen muunkin mielestä.
Varmasti on en sitä kiellä, mutta itse en niitä jaksa seurata. Oon jo niin vanha muutenkin, että kaikki keskittyminen menee pelaamiseen. Eli jos toimii enkä huomaa mitään niin hienoa. Jos ei niin sit selvitellään.
Jännä, luulisi että edes yksittäisiltä revikoijilta tai pelaajilta kuulisi jotain jos on tosiaan pelikelvoton.
Itse testailin paria peliä ja AB piirtää kyllä hyvin tasaista käyrää GPU käyttöaste tapissa.
Battlefield V 1440p Ultra & 150% res scale (4K), jotta olis GPU käyttö tapissa, tässä rumin graafi kolmesta ottamastani screenshotista:
katso liitettä 484935
Controlissa DXR päällä 1440p sekä MSAA4X että DLSS piirsi hyvin tasaista viivaa myös. Tiedä sitten miksi TPU:lla ihan toisennäköistä dataa, ehkä testaan väärin tai jotain.
On se Control TPU:llakin suht tasainen
katso liitettä 484940
Ei se, että joissain peleissä heittelee frametime tarkoita että se tekisi niin kaikissa. Tuo tänne tuotu BF5-esimerkki on TPU:n valikoimasta pahin, suurimmassa osassa molemmilla on tasaista, mutta niissä peleissä missä on selkeä ero näyttisten välillä näyttäisi 3080 olevan aina huonompi.
AMD Radeon RX 6800 XT Review – NVIDIA is in Trouble
http://www.techpowerup.com
Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Horizon Zero dawn:
Tämä on se perinteinen näkymä minkä arvostelusaitit näyttää. AVG ja 99 persentiili:
katso liitettä 484959
Sitten frametimeissä näkyykin jänniä. SAM enablointi tasoittaa frametimeä rajusti AMD:lla, mutta ei se ei näy 99 persentiilissä eikä FPS:sissä. Kokemus on vain aika varmasti sulavampi pelaajan kannalta.
katso liitettä 484941
Ja jos verrataan frameraten tasaisuutta, niin vanha Vega VII onkin ihan aika kova. Vaikka se on hitaampi, niin se tikkaa framet todella tarkkaan saman ajan sisälle, mutta hitaampana kärsii noista alle 60fps dropeista.
katso liitettä 484948
Mukana Battlefield V, Shadow of the Tomb Raider, F1 2020, Doom Eternal, Flight Simulator 2020 ja Dirt 5.
4k-resoluutiolla lisäksi Assassins’s Creed Valhalla ja Watch Dogs: Legion.
Otetaan nämä mukaan myös tuleviin testeihin.
Ei paha…
Tällaisena pilkunviilauskysymyksenä kiinnostaisi tietää miten olette laskeneet nämä? Jotkut sivustot näyttävät käyttävän fps:n keskiarvoa, mikä on mielestäni hieman harhaanjohtava, kun silloin esim 5 fps ero vaikka 200fps tasolla ja 70fps tasolla olisivat yhtä arvokkaat. Eroprosenttien keskiarvo olisi helposti laskettavissa oleva ja varmemmin suorituskykyä kuvaava.
Nämä on laskettu yksinkertaisesti eri testien keskimääräisen FPS:n keskiarvona.
Eiköhän nuo kolme testattua RT-peliä mene omana kaavionaan ja marssijärjestys on noissa niin selkeä, jokaisessa sama.
Joskus kirjoitin valituksen tuosta FPS:ien keskiarvoistamisesta ja miten se aiheuttaa hyvin pyörivien pelien yliarvostuksen testeissä.
Jos sulla on kortti jolla pelit pyörivät 30fps, 60fps ja 90fps, niin keskiarvo on 60fps.
Jos toisella kortilla pelit pyörivät 45fps, 60fps ja 75fps, niin keskiarvo on silti 60 fps, mutta jälkimmäisellä kortilla pelikokemus on rajusti parempi ekassa pelissä, ja ero vikassa pelissä on lopulta aika pieni.
Vielä pahempi tilanne on jos verrokit ovat:
45fps, 60fps ja 130fps
55fps, 60fps ja 120fps
Tämän takia keskiarvoistaminen pitäisi tehdä niin, että otat keskimääräiset frametimet jokaisesta pelistä, lasket ne yhteen ja sen jälkeen annat tuon lukeman keskiarvo-fps:nä (tai keskiarvo-frametimenä).
30, 60, 90 -> 33.33 + 16.67 + 11.11 = avg frametime 20.35 = ~ 49fps
45, 60, 75 -> 22.22 + 16.67 + 13.33 = avg frametime 17.41 = ~ 57fps
Jälkimmäinen laskutapa kuvastaa paljon paremmin sitä, miltä pelaaminen eri korteilla tuntuu, kuin tuo pelkkä FPS:ien keskiarvoistaminen.