
AMD on parhaillaan valmistelemassa uusien Zen 4 -arkkitehtuurin Ryzen 7000 -sarjan prosessoreiden julkaisua, joka tarkoittaa kuluttajille uuden prosessorin ostamisen lisäksi myös investointia uuteen AM5-kantaiseen emolevyyn ja DDR5-muisteihin. Viimeisen viiden vuoden aikana markkinoille ehdittiin julkaista neljä Ryzen-prosessorisukupolvea, jotka kaikki sopivat samaan AM4-kantaan ja BIOS-päivityksillä prosessorit ovat keskenään yhteensopivia myös lähes kaikkien 300- ja 400-piirisarjojen ja emolevyjen kanssa. Viimeiseksi AM4-kantaiseksi prosessoriksi julkaistiin tänä keväänä 3D-välimuistilla varustettu 8-ytiminen Ryzen 7 5800X3D, jonka hinta on 500 euroa.
Tutustumme tässä artikkelissa, miten Ryzen-prosessoreiden suorituskyky on parantunut viidessä vuodessa sukupolvesta toiseen niin hyötyohjelmissa kuin peleissä. Lisäksi testaamme, miten uudempi piirisarja, PCI Express 4.0 -väylä, Resizable Bar -ominaisuus ja enemmän ja nopeampaa DDR4-muistia vaikuttaa suorituskykyyn Ryzen 7 5800X3D -prosessorin kanssa.
Testitulokset eri Ryzen-sukupolvilla
Testit ajettiin vuonna 2017 julkaistulla Asuksen X370-piirisarjaan perustuvalla ROG Crosshair VI Hero -emolevyllä, 16 gigatavulla DDR4-3200-muistia 16-16-16-32-latensseilla ja GeForce RTX 3080 Ti -näytönohjaimella. Emolevylle päivitettiin tuorein elokuulle 2022 päivätty 8601 BIOS-versio, jokainen prosessori toimi testeissä vakiona ja käyttöjärjestelmänä oli 64-bittinen Windows 10 Pro.
Prosessorit:
- Ryzen 7 1800X (Max Boost 4,0 GHz)
- Ryzen 7 2700X (Max Boost 4,3 GHz)
- Ryzen 7 3800XT (Max Boost 4,7 GHz)
- Ryzen 7 5800X (Max Boost 4,7 GHz)
- Ryzen 7 5800X3D (Max Boost 4,5 GHz)
Testikokoonpano:
- Asus ROG Crosshair VI Hero -emolevy (X370)
- 16 Gt G.Skill Trident Z RGB DDR4-3200 (16-16-16-32)
- Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti
- Samsung 950 Pro 512 Gt
- Windows 10 Pro 64-bit
Ryzen 7 5800X:n suorituskyky oli 67 % parempi kuin alkuperäisellä Ryzen 7 1800X:llä. 5800X on hyötykäyttöön korkeampien kellotaajuuksiensa ansiosta hieman parempi vaihtoehto kuin Ryzen 7 5800X3D. Useampaa ydintä hyödyntävissä sovelluksissa vieläkin parempaa suorituskykyä tarjoavat AMD:n prosessoreista 12-ytiminen Ryzen 9 5900X- ja 16-ytiminen Ryzen 9 5950X.
Vuonna 2015 julkaistu The Witcher 3 oli hittipeli, kun alkuperäinen Ryzen 7 1800X julkaistiin ja on Full HD -resoluutiolla yksi prosessoririippuvaisimmista peleistä, joita olemme testanneet.
Uudella Ryzen 7 5800X3D:llä keskimääräinen ruudunpäivitynopeus oli jopa 92 % parempi kuin 1800X:llä ja 19 % parempi kuin 5800X:llä.
Uudemmassa vuonna 2020 julkaistussa Cyberpunk 2077:ssä Full HD -resoluutiolla 5800X3D:llä keskimääräinen ruudunpäivitynopeus oli 83 % parempi kuin 1800X:llä ja 27 % parempi kuin 5800X:llä.
1440p-resoluutiolla 5800X3D:llä ja 5800X:llä keskimääräinen ruudunpäivitynopeus oli tasoissa, mutta 5800X3D:llä minimi oli 16 % parempi kuin 5800X:llä. Ruudunpäivitysnopeus oli noin 37 % parempi kuin 1800X:llä.
4k-resoluutiolla Cyberpunk 2077 on täysin näytönohjainriippuvainen ja kaikilla prosessoreilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli sama. Uudemmilla prosessoreilla minimi oli noin 10 % parempi kuin 1800X:llä ja 2700X:llä.
Piirisarja, PCI Express 4.0, Resizable Bar ja DDR4-muistinopeus

Seuraavaksi päivitimme testikokoonpanoon vuonna 2017 julkaistun Asuksen X370-piirisarjaa käyttävän ROG Crosshair VI Hero -emolevyn uuteen X570-piirisarjalliseen Asus ROG Crosshair VIII Extreme -emolevyyn.
X570-piirisarja tuo mukanaan nopeamman PCI Express 4.0 -väylän näytönohjaimelle ja M.2 SSD:lle sekä uudemmille prosessoreille Resizable Bar -ominaisuuden, jolla prosessorilla on pääsy koko näytönohjaimen muistiin pienen 256 megatavun siivun sijasta. Kokeilimme myös DDR4-muistinopeuden ja Single Rank vs Dual Rank -muistirakenteen vaikutusta suorituskykyyn päivittämällä 16 gigatavun keskusmuistin 32 gigatavuun.
Ryzen 7 5800X3D:llä Cinebench R20 -testissä piirisarjalla, PCI Express 4.0 -väylällä, muistinopeudella tai määrällä ei ollut käytännön merkitystä suorituskykyyn. Siinä missä vanhemmat Ryzen-prosessorit yleisesti hyötyvät merkittävästi korkeammasta muistinopeudesta, Infinity Fabric -väylänopeudesta, kireämmistä muistilatensseista ja Dual Rank -muistirakenteesta, 5800X3D:llä prosessoriin integroidulla 64 megatavun 3D-välimuistilla saavutetaan samat hyödyt suorituskyvyssä.
The Witcher 3:ssa X570-piirisarjan emolevyyn vaihtaminen, Resizable Bar -ominaisuuden käyttöönotto ja muistipäivitys eivät parantaneet suorituskykyä käytännössä lainkaan (alle 1 %).
Cyberpunk 2077:ssä uudempi X570-alusta paransi keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta alle 2 %.
Suorituskyky GeForce GTX 1080 Ti vs 3080 Ti -näytönohjaimella
Lopuksi kokeilimme, minkälainen suorituskyky on vuonna 2017 julkaistulla alkuperäisellä Ryzen 7 1800X:llä ja vanhemmalla samana vuonna julkaistulla GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimella verrattuna Ryzen 7 5800X3D -prosessoriin ja GeForce RTX 3080 Ti -näytönohjaimeen.
The Witcher 3:ssa Ryzen 7 1800X on täydellinen pullonkaula ja ruudunpäivitysnopeus säilyy muuttumattomana, vaikka GeForce GTX 1080 Ti päivitettäisiin 3080 Ti:hin.
GeForce GTX 1080 Ti:llä 1800X:n päivittäminen 5800X3D-prosessoriin parantaa ruudunpäivitysnopeutta 17 %.
GeForce RTX 3080 Ti:llä 1800X:n päivittäminen 5800X3D-prosessoriin parantaa ruudunpäivitysnopeutta 92 %.
Cyberpunk 2077 on grafiikkasuorituskyvyn suhteen vaativampi peli kuin The Witcher 3 ja GeForce GTX 1080 Ti puolestaan on täydellinen pullonkaula, vaikka 1800X päivitettäisiin 5800X3D:hen.
1800X:llä 1080 Ti:n päivittäminen 3080 Ti:hin parantaa ruudunpäivitysnopeutta 21 %.
5800X3D:llä 1080 Ti:n päivittäminen 3080 Ti:hin parantaa ruudunpäivitysnopeutta 120 %.
Loppuyhteenveto
Kuten jo alkuperäisessä Ryzen 7 5800X3D -testissämme totesimme, se on erinomainen prosessori monelta eri kantilta katsottuna. Tärkein hyöty on kuitenkin sen tarjoama erinomainen päivitysmahdollisuus vuosiksi eteenpäin vanhemmille AM4-kantaisille 300- ja 400-sarjan emolevyille BIOS-päivityksellä.
500 euron hintainen 5800X3D tarjosi testeissämme Full HD -resoluutiolla The Witcher 3- ja Cyberpunk 2077 -peleissä jopa 80-90 % paremman keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden, kuin viisi vuotta sitten julkaistu Ryzen 7 1800X. Täyden hyödyn 5800X3D:stä saa kuitenkin irti vasta riittävän nopealla näytönohjaimella, kuten 3080 Ti:llä, kun taas viisi vuotta vanhalla 1080 Ti:llä keskimääränen ruudunpäivitysnopeus ei parantunut pelkällä prosessoripäivityksellä esimerkiksi Cyberpunk 2077:ssä lainkaan.
1440p-resoluutiolla Cyberpunk 2077:ssä 1800X:n päivittäminen 5800X3D:hen paransi ruudunpäivitysnopeutta vielä 37 %, mutta 4k-resoluutiolla prosessorilla ei enää ollut merkitystä, vaan 3080 Ti -näytönohjain oli jo täydellisenä pullonkaulana.
Kokeilimme myös X570-emolevy- tai muistipäivitystä, mutta niillä ei ollut 5800X3D:n kanssa merkittävää vaikutusta Cinebench R20- tai pelisuorituskykyyn. Viisi vuotta vanha Crosshair VI Hero pyöritti BIOS-päivityksen jälkeen uutuusprosessoria aivan yhtä hyvin kuin uusin X570-piirisarjallinen Crosshair VIII Hero. Uuden emolevyn hankintaa voi perustella suorituskyvyn sijaan paremmilla liitännöillä tai PCI Express 4.0 -tuella ja paremmilla nopeuksilla M.2 SSD:lle.
Missä mielessä alaspäin? 3600 taitaa olla jo hyppy ylöspäin melkein kaikessa tuosta 1800X:stä.
Se on ihan kiinni siitä, mikä itselle on riittävää. Oman ylikellotetun 2500K:n vaihdoin 3700X:ään vuonna 2019, kun jo työpöytäkäytössä esim. Chromessa klikkailut alkoivat vähitellen tuottaa juuri sellaista pientä viivettä, joka pikku hiljaa nosti ärsytystä. Päivityksen myötä turhat viiveet jäivät pois.
Mikä käyttis ?
Itse en ole tuossa kyseisessä koneessa törmännyt hitausongelmiin.
Muistaakseni Win 7.
Juuri tuostapa kirjoitin, että miten nurinkuriseksi homma Windowsin kanssa on mennyt. Linux onnistunut paljon paremmin tehtävässään. Tuossa 2500K koneessa Debian kevyellä WM:llä. Ei tökkimisongelmia tai muuta hitautta.
Eipä se ydinten määrä liene ratkaisevaa. Vai otatko mieluummin FX-8350-koneen kuin i5-12400 tai Ryzen 5600X ihan vaan koska siinä on kahdeksan "ydintä"? 5600X pieksee myös tuon 1800X about jokaisessa reaalimaailman skenaariossa joten se ei ole päivitys "alaspäin" vaikka siinä on kaksi ydintä vähemmän.
Kyllä mä voisin väitttä että pieksee jokaisessa skenariossa.
katso liitettä 934940