Markkinajohtaja Intelin vuotta 2017 ja prosessorijulkaisuja on ollut mielenkiintoista seurata. Toukokuun lopulla se esitteli Skylake-X- ja Kaby Lake-X -koodinimelliset Core X -sarjan tehoprosessorit, joista lanseerattiin yllättäen myös HCC- eli High Core Count -piisirua käyttävät 12-, 14-, 16- ja 18-ytimiset mallit vastaamaan AMD:n Ryzen Threadripper -tehoprosessoreiden haasteeseen.
Työpöytäprosessoreiden saralla ensimmäinen yllätys kuultiin helmikuussa, kun Intel paljasti julkaisevansa 8. sukupolven Core -prosessorit vielä tämän vuoden aikana ja käyttävänsä edelleen 14 nanometrin viivanleveyttä. Alun perin 6-ytimisiä Coffee Lake -prosessoreita odotettiin markkinoille vasta vuonna 2018, mutta niiden julkaisu aikaistettiin lopulta tämän vuoden kolmannelle neljännekselle.
25. syyskuuta Intel julkaisi virallisesti Coffee Lake -koodinimelliset työpöytäprosessorit ja uuden Z370-piirisarjan, jotka saapuvat myyntiin tänään 5. lokakuuta.
Jälleenmyyjiltä kuulemamme tiedon mukaan Suomeen ei todennäköisesti tulla saamaan saatavuusongelmien takia 6-ytimisiä Core i5-8600K- ja Core i7-8700K -malleja myyntiin ja hyllyihin asti.
Päivitys klo 16:15: Suomeen saatiin julkaisupäiväksi yksitäisiä kappaleita myyntiin asti (Verkkokauppa.com 15 kpl Core i7-8700K).
Kriittisimmät saatavuusongelmat koskevat koko Pohjoismaita ja ainakin Ruotsissa tilanne on vastaava. Muuallakin Euroopassa ja esimerkiksi Saksassa saatavuus tulee olemaan rajoitettua ja myyntiin odotetaan uutuusprosessoreita joitain satoja kappaleita.
Saatavuusongelmien ja aikataulumuutosten taustalla lienee osittain syynä AMD:n uudet Zen-arkkitehtuurin Ryzen-prosessorit, jotka tarjoavat kuusi ja kahdeksan ydintä SMT-tuella työpöytäkäyttöön edullisemmin kuin Intelin neliytimiset Core i7 -prosessorit. Toinen merkittävä tekijä on Intelin kohtaamat vaikeudet 10 nanometrin valmistusprosessissa.
7. sukupolven Kaby Lake -koodinimelliset Core-prosessorit julkaistiin vasta 9 kuukautta sitten ja alkuperäisen aikataulun mukaan Coffee Lakeen piti siirtyä vasta ensi vuonna.
Yritys on julkaisemassa vielä tämän vuoden lopulla ensimmäiset 10 nm:n viivanleveydellä valmistettavat Cannon Lake -koodinimelliset prosessorit, joista ensimmäiset on suunnattu vähävirtaisiin kannettaviin tietokoneisiin. Isommissa määrin 10 nm:n prosessoreiden tuotanto käynnistyy ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja Core-työpöytäprosessoreita voidaan odottaa julkaistavaksi ensi vuoden toisella puoliskolla.
Intel on jakanut prosessorinsa tällä hetkellä kolmeen kategoriaan, joista edullisimpia ovat kevyeen käyttöön suunnatut 2- ja 4-ytimiset Pentium- ja Celeron-mallit. 8. sukupolven Core -prosessorit edustavat premium-suorituskykyä ja tarjolla on 4- ja 6-ytimisiä malleja, joista Core i7 -sarja on varustettu Hyper-Threading-ominaisuudella. Core X -tehoprosessorit on suunnattu äärimmäiseen suorituskykyyn ja moniajoon ja ne niiden etuna (Skylake-X) on prosessoriytimiä aina 18-ytimeen asti, runsaasti PCI Express -linjoja kytkettynä suoraan prosessoriin sekä 4-kanavaisen muistiohjaimen myötä korkea muistiväylän kaistanleveys.
Suorituskykyisin 8. sukupolven Core-malli on 6-ytiminen ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu Core i7-8700K, jonka veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 359 dollaria. Myös Core i5 -sarja siirtyy neljästä kuuteen ytimeen, mutta edelleen ilman Hyper-Threading-tukea. Suorituskykyisin Core i5-8600K -malli on hinnoiteltu 257 dollariin. Neliytiminen Core i3-8350K ilman Hyper-Threading-tukea on varsin mielenkiintoinen uutuus 169 dollarin hinnalla ja se korvaa käytännössä vanhan Core i5-7600K -mallin. Saataville tulee myös hieman edullisemmat ja kerroinlukitut perusmallit.
Coffee Lake -koodinimelliset prosessorit valmistetaan Intelin uudelleenoptimoidulla 14 nanometrin prosessilla (14 nm++), mutta yritys ei ole paljastanut piisirun transistorimäärää tai pinta-alaa. Piisirun ja lämmönlevittäjän välissä on käytössä TIM-lämpötahna (Thermal Interface Material), juottamisen sijaan.
Perusarkkitehtuuri on säilynyt samana kuin vuonna 2015 julkaistuissa Skylake-prosessoreissa, mutta Coffee Lakessa on mukana Kaby Laken optimoinnit 14 nm:n valmistusprosessiin, kaksi lisäydintä, virallinen DDR4-2666-muistituki sekä isompi L3-välimuisti. Muistiohjain on edelleen kaksikanavainen ja PCI Express 3.0 -ohjaimesta löytyy 16 linjaa, jotka on mahdollista jakaa kahden näytönohjaimen SLI- ja Crossfire-konfiguraatioille kahdeksi x8-nopeudella toimivaksi väyläksi. Integroitu Intel HD Graphics 630 -grafiikkaohjain on sama kuin Kaby Lakessa.
Prosessorit käyttävät fyysisesti tismalleen samaa LGA 1151 -kantaa kuin Skylake- ja Kaby Lake -koodinimelliset 6. ja 7. sukupolven Core-prosessorit, mutta vaativat kaverikseen uuden Z370-piiriarjan. Vastaavasti vanhemmat prosessorit eivät toimi uudella piirisarjalla edes BIOS-päivityksellä.
Coffee Lake -prosessoreissa (kuvassa vasemmalla) on lisätty VCC- eli jännitepinnien lukumäärä 128:sta 146:een (+18) ja VSS- eli maapinnien lukumäärä 377:stä 391:een (+14). Kaby Lakessa RSVD- eli varattuja pinnejä oli 46 kpl, mutta Coffee Lakessa niitä on enää 25 kpl.
Intel perustelee Z370-piirisarjan tarvetta 6-ytimisten prosessoreiden virransyötöllä ja Core i7- ja i5-sarjan DDR4-2666-muistituella, jotta uusista prosessoreista saadaan irti paras suorituskyky. Todellisuudessa järeimmät Z170- ja Z270-emolevyt olisivat todennäköisesti ainakin virransyötön osalta kyenneet toimimaan helposti Coffee Lake -prosessoreiden kanssa, joten kyse lienee enemmänkin rahastuksesta. Core i3 -prosessorit tukevat virallisesti vain DDR4-2400-nopeutta.
Prosessoreiden esittely
Core i7-8700K
Suorituskykyisin työpöytäkäyttöön tarkoitettu Coffee Lake-S -koodinimellinen -prosessori on Core i7-8700K -malli, joka on kuusiytiminen ja kykenee käsittelemään Hyper-Threading-ominaisuuden myötä samanaikaisesti 12 säiettä (6C/12T).
Core i7-8700K:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa 1000 kappaleen erissä on 359 dollaria ja Suomessa hintataso on julkaisun yhteydessä hieman yli 400 euroa. Io-techin testiin saapui prosessorin Engineering Sample -testikappale QNMK-s-skoodilla ja prosessori on valmistettu tämän vuoden 17 viikolla eli huhtikuun lopulla.
Odotamme io-techin testiin prosessorin retail- eli myyntiversiota ensi viikolla, jolloin päivitämme tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset sekä ylikellotustestit erillisessä artikkelissa.
Core i7-8700K:ta markkinoidaan 3,7 GHz:n perustaajuudella, mutta käytännössä Turbo Boost 2.0 -ominaisuuden myötä kellotaajuus on kaikkien kuuden ytimien rasituksessa 4,3 GHz ja yhden ytimen rasituksessa 4,7 GHz. Kaikkien ytimien rasituksessa käyttöjännite oli CPU-Z:n mukaan 1,2 volttia.
Jokaisella ytimellä on oma 256 kilotavun kokoinen L2-välimuisti, kaikkien ytimien kesken jaettua L3-välimuistia on 12 megatavua ja prosessorin TDP-arvo on 95 wattia.
Kaby Lake -sukupolven Core i7-7700K -prosessoriin verrattuna Core i7-8700K toimii yhden ytimen rasituksessa 200 MHz ja kahden ytimen rasituksessa 100 MHz korkeammalla kellotaajuudella. Neljän ytimen rasituksessa molemmat toimivat 4,4 GHz:n kellotaajuudella.
Core i5-8600K
Edullisempi kuusiytiminen Core i5-8600K on tuttuun tapaan jätetty ilman Hyper-Threading-ominaisuutta eli se kykenee käsittelemään samanaikaisesti kuutta säiettä (6C/6T).
Core i5-8600K:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa 1000 kappaleen erissä on 257 dollaria ja Suomessa hintataso on alkaen vajaasta 300 eurosta. Io-techin testiin saapui prosessorin SR3QU-s-skoodilla varustettu retail- eli myyntiversio, joka on valmistettu viikolla 29 eli heinäkuun puolivälissä.
Core i5-8600K:ta markkinoidaan 3,6 GHz:n perustaajuudella, mutta käytännössä Turbo Boost 2.0 -ominaisuuden myötä kellotaajuus on kaikkien ytimien rasituksessa 4,1 GHz ja yhden ytimen rasituksessa 4,3 GHz. Kaikkien ytimien rasituksessa käyttöjännite nousi 1,12 volttiin.
Jokaisella ytimellä on oma 256 kilotavun kokoinen L2-välimuisti, kaikkien ytimien kesken jaettua L3-välimuistia on 9 megatavua ja prosessorin TDP-arvo on 95 wattia.
Kaby Lake -sukupolven vastaavaan Core i5-7600K -prosessoriin verrattuna Core i5-8600K toimii vakiona neljän ytimien rasituksessa 200 MHz korkeammalla eli 4,1 GHz:n kellotaajuudella.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä 8. sukupolven 6-ytimisiä Core i7-8700K- ja Core i5-8600K -prosessoreita verrattiin ensisijaisesti edellisen Kaby Lake -sukupolven neliytimisiin Core i7-7700K- ja Core i5-7600K -malleihin.
AMD:n leiristä vertailukohtina mukana ovat 8-ytiminen Ryzen 7 1800X- ja 6-ytiminen Ryzen 5 1600X, jotka molemmat on varustettu SMT-tuella.
Coffee Lake -prosessorit testattiin Asuksen Strix Z370-F Gaming -emolevyllä ja Kaby Lake -prosessorit vastaavalla Z270-F Gaming -emolevyllä. Ryzen-prosessorit testattiin Asuksen X370-piirisarjaan perustuvalla Crosshair VI Hero -emolevyllä. Kaikilla prosessoreilla käytössä oli 16 gigatavua DDR4-2667-nopeudella toimivaa muistia 16-16-16-39 1T -muistiasetuksilla.
Hintataso Suomessa 9.10.2017
- Core i5-7600K: alkaen 235 €
- Ryzen 5 1600X: alkaen 240 €
- Core i5-8600K: alkaen 285 €
- Core i7-7700K: alkaen 330 €
- Core i7-8700K: alkaen 400 €
- Ryzen 7 1800X: alkaen 450 €
Muiden komponenttien osalta avonaisessa testikokoonpanossa oli käytössä Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Edition -näytönohjain ja 1920×1080- eli Full HD -resoluution näyttö. 64-bittinen Windows 10 Home -käyttöjärjestelmä ja testiohjelmat oli asennettuna Samsungin 960 Pro M.2 SSD:lle. Virransyötöstä vastasi Silverstonen 750 watin Strider Gold -virtalähde.
LGA 1151v2 -alusta (Z370):
- Intel Core i5-8600K (6/6 ydintä/säiettä, Turbo 4,3 GHz)
- Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
- Asus Strix Z370-F Gaming (Z370-piirisarja, BIOS: 0410)
- 16 Gt G.Skill TridentZ RGB DDR4-2666
LGA 1151 -alusta (Z270):
- Intel Core i5-7600K (4/4 ydintä/säiettä, Turbo 4,3 GHz)
- Intel Core i7-7700K (4/8 ydintä/säiettä, Turbo 4,5 GHz)
- Asus Strix Z270-F Gaming (Z270-piirisarja, BIOS: 1009)
- 16 Gt G.Skill TridentZ RGB DDR4-2666
AM4-alusta:
- AMD Ryzen 5 1600X (6/12 ydintä/säiettä, XFR 4,1 GHz)
- AMD Ryzen 7 1800X (8/16 ydintä/säiettä, XFR 4,1 GHz)
- Asus Crosshair VI Hero (X370-piirisarja, BIOS: 1601)
- 16 Gt G.Skill TridentZ RGB DDR4-2666
Muut komponentit:
- Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC Edition (385.69-ajurit)
- Samsung 960 Pro M.2 SSD 512 Gt
- Silverstone Strider Gold (750 W)
- Microsoft Windows 10 Home 64-bit
Prosessoritestit
Cinebench R15 -renderöintitesti testattiin kaikilla prosessorisäikeillä ja vain yhdellä säikeellä.
Blender-renderöintitestissä oli käytössä AMD:n julkaisema RyzenGraphic_27-tiedosto (150 samples) ja ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä.
Handbrake-ohjelmalla enkoodattiin Fast 1080p30 -presetillä ja H.264-koodekilla (x264) 6,3 gigatavun kokoinen 3840×1714-resoluution .mov-video .mp4 -containeriin (lataa lähdevideo).
Enkoodasimme Handbrakella myös H.265 MKV 1080p30-presetillä ja x265-koodekilla 410 megatavun kokoisen 3840×1608-resoluution videon .mkv-containeriin (lataa lähdevideo).
7-Zip-ohjelman testi hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä ja mittaa prosessorin suorituskykyä LZMA-algoritmilla pakkauksessa ja purussa.
3DMark Fire Striken fysiikkatesti käyttää Bulletin avoimen lähdekoodin fysiikkakirjastoa ja hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä simulaatioissaan.
Selainpohjainen Speedometer mittaa Javascript-suorituskykyä web-sovelluksissa ja testi ajettiin Chromella. Testi osaa hyödyntää vain yhtä ydintä.
AIDA64:n Memory Benchmark mittaa keskusmuistin muistiväylän kaistanleveyttä megatavuina sekunnissa luku-, kirjoitus- ja kopiointitesteissä.
Testi ilmoittaa myös muistin latenssin eli kuinka kauan kestää, kun prosessori pyytää (read command) ja hakee tietoa keskusmuistista. Coffee Lake- ja Kaby Lake -prosessoreilla muistien latenssi oli noin 50 nanosekuntia ja Ryzen-prosessoreilla selvästi korkeampi noin 80 ns.
3D-testit
Pelitestit suoritettiin 1920×1080-resoluutiolla ja käytössä oli suorituskykyinen Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti OC -näytönohjain. Mukaan on pyritty valitsemaan pelejä ja testejä, joissa on nähtävissä prosessorin vaikutus suorituskykyyn, eikä näytönohjain olisi pullonkaulana. Korkeammilla 1440p- ja 2160p-näyttöresoluutioilla prosessorin merkitys vähenee merkittävästi ja suorituskyvystä tulee entistä enemmän näytönohjainriippuvainen.
ARMA 3 testattiin Yet Another ARMA Benchmark -testin avulla. Käytössä oli parhaat kuvanlaatuasetukset ja SMAA Ultra -reunojenpehmennys.
Battlefield 1 testattiin High-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Over the Top -kentässä.
The Witcher 3 testattiin Ultra ja High -kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili Novigrad-kaupunkikentässä.
Rise of the Tomb Raider testattiin Very High -kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.
Tehonkulutus ja lämpötila
Tehonkulutus- ja lämpötilamittauksissa prosessoreita rasitettiin Mersennen alkulukuja etsivällä Prime95-ohjelmalla, Handbrake-ohjelmalla 4k-videota enkoodaten ja Battlefield 1 -pelillä.
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä.
Core i7-8700K -kokoonpanon tehonkulutus oli Prime95:ssä 78 wattia, Handbrakessa 52 ja Battlefield 1:ssä 22 wattia korkeampi kuin 7700K:lla.
Core i5-8600K -kokoonpanon tehonkulutus oli Prime95:ssä 26 wattia, Handbrakessa 40 ja Battlefield 1:ssä 36 wattia korkeampi kuin 7600K:lla.
Tehonkulutusta mitattiin myös HWiNFO 64 -ohjelmalla, joka kertoo pelkän prosessorin tehonkulutuksen.
Core i7-8700K -prosessorin Package TDP -arvo oli Prime95:ssä 59 wattia, Handbrakessa 43 ja Battlefield 1:ssä 19 wattia korkeampi kuin 7700K:lla.
Core i5-8600K -prosessorin Package TDP -arvo oli Prime95:ssä 35 wattia, Handbrakessa 24 ja Battlefield 1:ssä 13 wattia korkeampi kuin 7600K:lla.
Core i7-8700K -prosessorin lämpötila oli Prime95:ssä 10 astetta, Handbrakessa 9 astetta ja Battlefield 1:ssä 5 astetta korkeampi kuin 7700K:lla.
Core i5-8600K -prosessorin lämpötila oli Prime95:ssä 10 astetta, Handbrakessa 3 astetta ja Battlefield 1:ssä 10 astetta korkeampi kuin 7600K:lla.
Huom! Suora lämpötilojen vertailu Intelin ja AMD:n prosessoreiden kesken ei ole mahdollista, sillä mittausprosessiin liittyy liian monta muuttujaa kahdella täysin erilaisella alustalla.
Ylikellotustestit
Testasimme Core i7-8700K- ja Core i5-8600K -prosessoreiden ylikellottamista avonaisessa testipenkissä Noctuan NH-D15 -coolerilla ja kahdella 140 mm:n tuulettimella jäähdytettynä. Ylikellotuspotentiaalia haettiin erikseen Prime95 29.3 -ohjelmalla AVX-käskyt käytössä sekä ilman AVX-käskyjä kaikki testiohjelmat läpäisten. Lopuksi haimme vielä korkeimman benchmark-vakaan taajuuden Cinebench R15 -testissä. Kaikki prosessoriytimet synkronoitiin toimimaan samalla kellotaajuudella (Sync all cores).
Lähtökohtana oli, ettei prosessorin kellotaajuus laskenut rasituksessa eli throttlannut. Käytännössä tämä tarkoitti, ettei lämpötila noussut 100 asteeseen. Kannattaa huomioida, kun kokoonpano siirretään avonaisesta testipenkistä kotelon sisälle, lämmöt nousevat useammalla asteella.
Prosessorin käyttöjännite vaihdettiin Manual-tilaan ja emolevyn Digi+-virransyötön asetuksista säädettiin CPU Current Capability 140 %:iin ja kaikki virransyötön vaiheet käyttöön.
Asuksen Strix Z370-F Gaming -emolevyllä esimerkiksi Core i7-8700K:lla 1,2 volttiin asetettu käyttöjännite laski Prime95-rasituksessa CPU-Z:n mukaan 1,120 – 1,136 volttiin eli noin 0,074 – 0,08 volttia. Asetettua käyttöjännitettä todelliseen käyttöjännitteeseen tasaava CPU Load-Line Calibration -ominaisuus oli jo vakiona maksimi- eli Level 7 -arvossa, joten sen säätämisestä ei ollut apua.
Saattaa myös olla, että CPU-Z ja muut ohjelmat, kuten Intel Extreme Tuning Utility ja HWiNFO 64 eivät vielä osaa tunnistaa Coffee Laken käyttöjännitettä täysin oikein. Valitettavasti nykyään emolevyillä on harvemmin suoraan mittauspisteitä yleismittarille prosessorin käyttöjännitteen mittaamiseksi.
Engineering Sample vs Retail
io-techin 8700K-testiprosessori on Intelin Engineering Sample -testikappale, eikä kaupasta ostettava retail- eli myyntiversio, joten ylikellotustesteissä saavutetut tulokset ovat tässä suuntaa antavia. Saamme näillä näkymin käsiimme ensi viikolla 8700K:n myyntiversion, jolloin päivitämme tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset sekä ylikellotustestit erillisessä artikkelissa.
Core i5-8600K:sta meillä on käsissä molemmat Engineering Sample- sekä myyntiversio, joista myyntiversio ylikellottui hieman paremmin kuin ES. Lisäksi vakiona myyntiversiossa oli alhaisempi vakiojännite (1,120 vs 1,152 V), jonka seurauksena prosessorin lämpötila Prime95-rasituksessa oli 3 astetta alhaisempi ja Package TDP -arvo 7 wattia alhaisempi.
Coffeen Laken ylikellotusominaisuudet
Coffee Laken uusia ylikellotusominaisuuksia ylimääräisten VCC-jännitepinnien ohella Per Core Overclocking ja kertoimet jopa DDR4-8400-muistinopeudelle. Per Core Overclocking tarkoittaa ilmeisesti, että esimerkiksi 6-ytimisissä prosessoreissa useamman ytimen rasituksessa voi valita, mitkä ytimet ovat ylikellotettuna käytössä esimerkiksi 2 tai 4 ytimen rasituksessa. Tätä ominaisuutta ei kuitenkaan vielä äkkiseltään katsottuna löytynyt Z370-testiemolevyn biosista.
Coffee Lakessa on Intelin nykyprosessoreiden tavoin tuki AVX Offset Ratio -kertoimelle, avulla AVX-käskyjä käyttäville ohjelmille, kuten Prime95:lle, on mahdollista asettaa erikseen UEFI BIOSista alhaisempi (tai korkeampi) kerroin ja kellotaajuus.
Koska AVX-käskyjä käyttävät sovellukset ovat yleensä huomattavasti raskaampia kuin sovellukset, jotka eivät käytä AVX-käskyjä, voidaan AVX Offset -kerrointa käyttämällä hakea korkeampi vakaa kellotaajuus muille sovelluksille.
Core i7-8700K (ES)
6-ytimisellä ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustetulla Core i7-8700K:lla Prime95 rullasi AVX-käskyillä vakaasti 4,7 GHz:n kellotaajuudella, kun käyttöjännitettä syötettiin manuaalisesti 1,325 volttia. CPU-Z:n mukaan käyttöjännite olisi ollut rasituksessa 1,232 volttia. Prosessorin lämpötila nousi maksimissaan 93 asteeseen ja prosessorin Package TDP -arvo 201 wattiin.
Ilman AVX-käskyjä Prime 95:ssä ja muissa testiohjelmissa kokoonpano saatiin vakaaksi 4,9 GHz:n kellotaajuudella, kun käyttöjännite nostettiin 1,385 volttiin. CPU-Z:n mukaan käyttöjännite olisi ollut rasituksessa 1,296 volttia. Prime95:ssä ilman AVX-käskyjä prosessorin lämpötila nousi 95 asteeseen ja Package TDP -arvo 178 wattiin ja Handbrakessa x264-enkoodauksessa 93 asteeseen ja 163 wattiin.
Mittasimme myös prosessorin virrankulutuksen pihtimittarilla emolevyn ATX +12V -liittimistä, joka oli 15,6 ampeeria (12,06 V).
Cinebench R15 -testi saatiin ajettua läpi vielä pykälää korkeammalla 5,0 GHz:n kellotaajuudella, kun käyttöjännite nostettiin 1,41 volttiin. Prosessorin lämpötila nousi lyhyen testin aikana 90 asteeseen.
Core i5-8600K
6-ytimisellä Core i5-8600K:lla Prime95 rullasi AVX-käskyillä vakaasti 4,9 GHz:n kellotaajuudella, kun käyttöjännitettä syötettiin manuaalisesti 1,35 volttia. CPU-Z:n mukaan käyttöjännite olisi ollut rasituksessa 1,264-1280 volttia. Prosessorin lämpötila nousi maksimissaan 97 asteeseen.
Ilman AVX-käskyjä Prime 95:ssä ja muissa testiohjelmissa kokoonpano saatiin vakaaksi 5,1 GHz:n kellotaajuudella, kun käyttöjännite nostettiin 1,425 volttiin. CPU-Z:n mukaan käyttöjännite olisi tällöin rasituksessa 1,344-1,360 volttia. Prime95:ssä ilman AVX-käskyjä prosessorin lämpötila nousi 91 asteeseen ja Package TDP -arvo 130 wattiin ja Handbrakessa x264-enkoodauksessa 89 asteeseen ja 119 wattiin.
Cinebench R15 -testi saatiin ajettua läpi vielä 5,2 GHz:n kellotaajuudella samalla 1,425 voltin käyttöjännitteellä. Prosessorin lämpötila nousi lyhyen testin aikana 85 asteeseen.
Suorituskyky ylikellotettuna
Cinebench R15 -testissä 8700K:n tulos parani ylikellotettuna noin 13 % ja 8600K:n noin 20 %.
The Witcher 3:ssa 8700K:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotettuna noin 11 % ja 8600K:n noin 8 %.
Loppuyhteenveto
Intel päivittää Coffee Laken myötä Desktop- eli työpöytäprosessorinsa vihdoin neljästä kuuteen ytimeen. Sen sijaan, että yritys olisi pitänyt siirtymisessä minkäänlaista kiirettä, vaadittiin markkinoille todellista kilpailua AMD:n suunnalta ja Ryzen-prosessoreiden julkaisu.
Alun perin Coffee Laken piti saapua markkinoille vasta ensi vuonna, mutta julkaisua aikaistettiin ja sen seurauksena ainakin alkuun tiedossa on saatavuusongelmia. Esimerkiksi Suomesta 6-ytimisiä Core i7-8700K- ja Core i5-8600K -malleja ei löydy julkaisupäivänä ostettavaksi. Samaan aikaan vain 9 kuukautta sitten julkaistujen Kaby Lake -koodinimellisten 7. sukupolven Core-prosessoreiden myynti on tyrehtynyt, kun kuluttajat odottavat uutta Coffee Lakea.
Reilun 400 euron hintainen Core i7-8700K on Intelin mukaan paras peliprosessori ja sitä se io-techin testien perusteella totisesti on. Battlefield 1:ssä ja The Witcher 3:ssa 8700K oli Full HD -resoluutiolla neliytimiseen Core i7-7700K:hon verrattuna 3-7 % ja AMD:n 8-ytimiseen Ryzen 7 1800X:ään verrattuna jopa noin 25 % suorituskykyisempi. Kun 8700K ylikellotettiin 4,9 GHz:iin, saatiin The Witcher 3:ssa ruudunpäivitysnopeusta parannettua vielä noin 11 % lisää.
Prosessoritesteissä ja tuottavassa työssä, kuten 3D-renderöinnissä ja videon enkoodauksessa noin 50 euroa kalliimpi Ryzen 7 1800X tarjosi kahden lisäytimensä ansiosta parempaa tai vastaavaa suorituskykyä. Ryzen 7 1800X oli esimerkiksi Cinebenchissä 9 % ja Handbraken x264-enkoodauksessa 5 % suorituskykyisempi kuin 8700K.
Myös 6-ytiminen ja vajaan 300 euron hintainen Core i5-8600K pärjäsi peleissä erinomaisesti, mutta Hyper-Threading-tuen puuttumisen takia se jäi suurimmassa osassa prosessoritestejä edullisemman noin 240 euron hintaisen SMT-tuella varustetun 6-ytimisen Ryzen 5 1600X:n varjoon.
Ylikellotustesteissä Noctuan NH-D15-coolerilla molemmat 6-ytimiset Coffee Lake -prosessorit venyivät 5 GHz:n tienoille. Core i7-8700K oli vakaa kaikissa testiohjelmissa 4,9 GHz:n kellotaajuudella ja Core i5-8600K venyi ilman Hyper-Threading-ominaisuutta 5,1 GHz:iin. Molemmilla prosessoreilla suorituskyky parani ylikellotettuna testistä riippuen 10-20 %. Lämmönlevittäjä korkkaamalla ja Intelin vakiotahna nestemetalliin vaihtamalla odotettavissa on noin 20 asteen pudotus lämpötiloihin ja mahdollisuus saavuttaa 100-200 MHz korkeampi kellotaajuus.
Seuraavaksi io-techissä testataan noin 200 euron hintainen neliytiminen Core i3-8350K -malli ja luvassa on myös muita Coffee Lakeen liittyviä artikkeleita, kuten testit 8700K:n myyntiversiolla sekä lämmönlevittäjän korkkaus.
Eihän tuo natiiviresoluutio tähän mitenkään liity vaan se, että saadaan prossujen välille niitä eroja.
Ja kaikilla prossuilla tulokset olisivat samat.
Ihan uteliaisuudessa: Miksi tuotteiden välille pitäisi saada isoja eroja? Eikö tarkoituksena ole tarjota tietoa siitä miten eri tuotteet pärjäävät niillä realistisilla asetuksilla joita ihmiset käyttävät?
Ps. Core i3 on oiva prosessori jos testataan halvempia näytönohjaimia. Harva Core i9 prosessorin omistaja kuitenkin harkitsee esim. GTX 1050 ostamista.
Tämä itkeminen pienestä testiresoluutiosta on vähän outoa. Jos nyt ajatellaan vaikka pari vuotta eteenpäin, niin selvää lienee, että jatkossakin pelikäytössä on hyötyä korkeasta yhden säikeen suorituskyvystä, vaikka tulevaisuudessa pelit hyödyntävätkin ehkä suurempaa määrää ytimiä kuin ennen. Jos tänään ostaa i7-8700K:n ja parin vuoden päästä päivittää koneeseen senhetkisen huippunäytönohjaimen (joka pyörittää korkeampiakin resoluutioita mukavasti), niin uskon, että tämä prosessorivalinta estää sen, ettei prosessori ole jarruttamassa menoa. Tuota tulevaisuuden tilannetta ei voi simuloida muuten kuin testaamalla nyt melko matalalla resoluutiolla.
Pelintekijät sekä resoluutio pitää huolen että parin vuoden päästä on GPU, mikä se sitte onkaa, edelleen pullonkaula ellet tarkoituksella etsi eroja. Matalareso ei sinänsä simuiloi tulevaisuutta, se antaa kuvan jos kaikki nykyinen jää staattiseksi mikä se saattaa olla mutta todellisuuden kanssa tuskinon tekemistä.
Hyvinhän tuolla i3-8350K:lla voisi testaillakin high-end kortteja. Kellolta kellolle sama kapine kuin 7600K jota en nyt pidä kuitenkaan aivan susipaskana prossuna vaikka onkin jo "vanhaa" tekniikkaa.
Tästäkö se pubg:n uusi jumalaprosessori? Nyt kun saataisiin jotain benchmarkkeja. Kyllä se yleinsä aina on max fps ennen graafisia karkkeja, jotkut tietenkin tykkää emuloida konsoleiden ruudunpäivitysnopeukisa. Vielä monessa pelissä jäädään 1080p resoillakin kauas sulavasta 144fps:n kokemuksesta.
Pitää ottaa huomioon että samalla se heikompi suoritin on enemmän ja enemmän pullonkaulana mitä uudempia näyttiksiä tulee.
Jos tuotteita testataan ja vertaillaan niin itse ainakin haluan nähdä erot. Ei tästä nyt ainakaan haittaa luulisi muillekkaan olevan vaikka ero eivät kiinnostaisikaan.
Kyllähän SSD testeissäkin nopeuseroja verrataan vaikka tuskin niitä moni käytännössä huomaa.
Olis kyllä hyvä jos tavan kansalle saataisiin 1440/4K resot mukaan pelitesteihin.
Jos olisin Intelin johdossa tekisin seuraavasti yhdeksännen sukupolven kohdalla, jolla kilpailla Ryzeniä vastaan:
Core i3 = 4C/8T mainstream alustalle (LGA1151)
Core i5 = 6C/8T mainstream alustalle (LGA1151)
Core i7 = 8C/16T mainstream alustalle (LGA1151)
Core i9 = +10/+20T X-alustalle (LGA2066)
Core i3, i5 ja i7:lle sitten riittävästiä sopivia alamalleja esim. ilman hyperthreadingia ja kunkkuna jokaiselle tietenkin lukoton K-malli. Tällöin Intelin tuoteperheissä olisi järkeä.
Toisaalta ehkä i9-työaseman kaveriksi tuleekin juuri 1050 tai joku Tesla? Moniko pelinäyttiksen ostaja oikeasti miettii i9:n ostamista?
Mitä h*lvetin väliä on prosessorien eroilla jos niillä eroilla ei ole mitään merkitystä?
Voithan vaikka testata prosessoreita ilman minkäänlaista cooleria ja katsoa mikä prosessori on nopein. Saadaan ihan varmasti eroja prosessorien välille :smoke: Sitä en sitten tiedä mitä järkeä käyttää prosessoria ilman cooleria mutta kaipa joku niinkin tekee.
Tulokset olisivat samat, edelleen kaikki eivät sitä tiedä ja kaikki eivät osaa lukea saati ymmärtää lukemaansa.
Tulevaisuuden tilannetta ei voi simuloida mitenkään, piste. Silloin sitä on turha yrittää simuloida jollakin joka menee todennäköisti metsään.
Ei ole merkittävässä määrin mikäli resoluutiota nostetaan uuden näyttiksen kohdalla.
Omasta mielestä on hyvä nähdä resoluutiopullonkaula poistettuna pelisuorituskykyjä, koska ohjelmoinnista ja peleistä jonkin verran ymmärtävänä osaan tehdä sitten johtopäätökset miten nämä prossut pyörittävät pelien tavoin säikeistyvää kuormaa. Enkä usko tuohon, etteikö näillä voisi kurkata tulevaisuuteen, nimittäin sen verran hitaasti grafiikat ja vaatimukset kehittyy nykyään peleissä verrattuna kasvavaan laskentatehoon näytönohjaimissa. Aika kummallinen väittely tämä, ettei jotain dataa voisi näyttää, tai että sillä ei ole väliä. Toki kaikki samat testit pitää ajaa myös realistisella resoluutiolla.
Vaikka sillä ei sulle mitään merkitystä olekkaan niin monelle muulle voi olla. Edelleenkin painotan sitä, että ei siitä kyllä mitään haittaa kenellekkään pitäisi olla, jos prosessorien erot pelisuorituskyvyssä tulevat esille tuossa testissä. Isoin osa kuitenkin käyttää FHD resoluutiota vieläkin.
TPU nimenomaan otti tämän julkaisun yhteydessä ne 720p testit käyttöön lukijoidensa toiveesta.
Intel Core i7-8700K 3.7 GHz Review
Itselleni tuntuu hyödylliseltä nähdä tällainen testi, tuntuu pääsevän kärryille todellisesta suorityskyvystä ilman pullonkauloja. Käytännössähän toki "mid-tier"-kortilla ja fhd/suuremmilla resoluutioilla eroa ei tunne, mutta silti.
@Sampsa ajoitko kellotettuna Cinebench R15 yhden säikeen ajoja? Noihin tuloksiin olisi kiva verrata omaa kellotettua 7700K.
Noita löytyy vaikka kuinka paljon netistä. Clock-to-clock ei ole mitää muutosta eli sun 7700k 5Ghz saa saman tuloksen kun 8700K 5Ghz
Katselkaapas vähän tarkemmin tätä testiä. Huomaako kukaan mitään erikoista? Pikkasen randomilla menee osa tuloksista…..
Jos peli pyörii tänä päivänä 720p resolla 60fps vaikkapa 1080ti näytönohjaimella, niin mitäpä luulet fps-luvun olevan ensi vuoden puolella samalla pelillä, kun 1080ti sijalle heitetään vaikkapa 50% nopeampi näytönohjain?
Kun prosessoria testataan, niin tällöin kuorman tulisi kohdistua prosessoriin, eikä näytönohjaimeen. Testeiksi kannattaisi varmaan valita ne pelit, jotka ihan oikeasti olisivat riippuvaisia CPUn suorituskyvystä.
En oikee ymmärrä pointti ekassa lauseessa. Ajat siis samaa testiä, asetuksilla mitä kukaa ei käytä nyt eikä vuoden päästä, ja nopeutat yhtä ratkaisevaa komponenttia 50%? Vai meinasitko että sait X kivellä 48% lisää fps lukemia ja kivellä Y 42% lisää?
Kun prosessoria testataan niin pelit on vähä väärä foorumi siihen koska AINA joudutaan enemmän ja vähemmän keinotekoisesti etsimään eroja. Asetukset ja pelintekijät pitää huolen että se on GPU missä se pullonkaula on. Niin nyt kun vuodenkin päästä.
Muuten hyvä mutta tietääkseni 6c/8t on mahdoton yhtälö.
Celeron = 2c/4t
Pentium = 4c/4t
i3 = 4c/8t
i5 = 6c/6t
i7 = 6c/12t
Siis tällä hetkellä. Tiedä sitten JOS tulee 8c 1151-kiviä jossain välissä.
"…tämän vuodel kolmannelle neljännekselle."
"…ei kuitenkaan todennäköisesti tulla saatavuusongelmien takia 6-ytimisiä Core i5-8600K- ja Core i7-8700K -malleja tulossa isoa erää."
i3 on 4/4. Pitäähän vanhat i7 saada menee viel kaupaks 😉
Intel laskenut tuon homman taas ryzen refreshin varaan. Jos sieltä tulee uusi pommi niin laskeevat 8/16 Z390 myötä markkinoille. Jos taas AMD ei pääsekään tarpeeksi lähelle kahvijärveä niin mennään 6 ytimisillä jonkun aikaa.
Mielestäni testauksen voisi suorittaa 640×480 resoluutiolla ja lukijat voivat sitten siitä itse kertoa 4K:n tulokset. :comp:
Eihän tuossa 1080p ole mitään järkeä ja vielä vähemmän 720p. Seuraavaksi varmaan testataan prosessoreiden tehoja saunassa, jotta nähdään suorituskyky suhteessa lämpötilaan? :think:
Siis meinaan että tuollainen valikoima olisi looginen jatkossa. :tup:
Kaby sukupolvessa Pentium astui i3:n tontille ja nyt i3 vuorostaan i5:n. 🙂
Katos perkele, renderöintireson ja näytön reson välinen ero VR:ssä on menny kokonaan allekirjoittaneelta ohi. Ajattelin koko ajan sitä paneelin resoa, joka on varsin likellä 1080p:tä. Samoin 720p alkaa menemään lähinnä prossun raa'an potentiaalin mittariksi.
Nämä sekoilut eivät kylläkään muuta sitä tosiasiaa, että joka tapauksessa CFL on näillä tiedoilla Ryzeniä parempi valinta pelikäyttöön tällä hetkellä, mikäli GPU:ssa piisaa tehoa ja sulava kuvantoisto näytön puolesta edellyttää korkeita FPS:iä.
Nerkoon puhui käytännön merkityksestä, tiedät kyllä että se puuttuu esimerkistäsi. Aika harva pelaa nykyään alle FHD:n ja ne jotka niin tekee tuskin ovat päivittämässä vehkeitään jatkaakseen sillä vanhalla resolla pelaamistaan.
Molempiahan siinä kannattaa testata, sekä CPU että GPU riippuvaisia jotta kuluttaja saa kuvan käytännön suorituskyvystä, GPU riippuvaisiahan ne melkein kaikki ovat. Ashes of Singularity tai vastaava olisi kyllä ehkä kannattanut olla mukana testissä. Kyllä minun puolestani pelejä saa testata vaikka DOS resoluutioilla, mutta tiedän kyllä mistä testaajan kannattaisi aloittaa yliviivaamisen jos aika ei riitä kaikkeen.
Jäätävää inttämistä ja vänkäämistä testimetodeista. Erot on selkeitä ja metodit perusteltuja. Intel tuli ja pyyhki pölyt tällä julkasulla kertalaakista. Nyt saa 2500k siirtyä eläkkeelle. Pitkään sillä kitkuteltiinkin, kun hyppäykset oli melko mitättömiä.
Pääasia että potkua riittää pitkälle tulevaisuuteen, niin ei tarvi koneen kanssa koko aika vekslata. Tuntui aika monet kivet kulkevan 5Ghz+, joka kyllä nostatti ostohousut korviin.
Jos laitetaan mikä tahansa nykynäyttis tai pari ja 4K reso, niin silloin on turha puhua prossujen testaamisesta yhtään mitään. 7700K, joku semi ok 6C tai 8C ryzen tai i5, i7 CL, niin lopputulos on suurinpiirtein aina sama. Se testi kertoo lähinnä, että näyttis on liian mopo. Nykynäyttikset kun ovat auttamattoman mopoja 4K resoilla. 1080 TI ei ole mitenkään ylimitoitettu edes 1080p resolla, jos tavoitteena on esim 120 Hz ja hyvät reunojen käsittelyt ym.
Näyttikset kuitenkin kehittyvät ja näyttis on helppo vaihtaa tai voi SLI kikkailla..
Tämäpä eskaloitui. Eihän tuosta tarvitse edes keskustella, i7 8700K on tämän hetken paras peliprosessori, jos ostat ihan uutta high-end konetta niin osta se äläkä mieti. Jos taas mietit päivittämistä 7700K:sta tai Ryzen7:sta VR tai 1440p käytössä niin säästä rahat vaikka Voltaan vielä jos pitää kompromissi tehdä. Menkää tuonne AMD vs. Intel ketjuun vänkäämään noista testimetodeista.
Ainoa että eipä mistään saa 8700k tai 8600k kiviä. …ja piirisarjaki o sama vanha.. 😉
Pointtihan ei ole siinä, että kukaan pelaisi 720p resoluutiolla. Jos peli tosiaan antaa 60fps 720p resoluutiolla, on aika varmaa, että se ei johdu näytönohjaimesta, vaan rajoittavana tekijänä on prosessori. Tässä tapauksessa kyseinen peli ei samalla raudalla tule pyörimään yhtään sen paremmin 1080p, 1440p tai 4k-resoluutioilla, ei edes siinä tapauksessa jos näytonohjaimen vaihtaisi 50% nopeampaan. Ainostaan prosessorin tehoa kasvattamalla tuohon lukemaan saisi muutosta positiiviseen suuntaan, sikäli kun peli todellakin olisi prosessorista riippuvainen.
Olen jossain aikaisemmassa threadissa antanut esimerkin (paskasti koodatusta?) pelistä, jossa pelkkä suorittimen vaihtaminen tuotti merkittävän parannuksen pelin ruudunpäivitykseen. Pelasin aikanaan Arma2:sta, joka on vieläkin asennettuna, mutta käytän sitä lähestulkoon ainostaan benchmarkkaukseen. Minulla on myös noista benchmarkeista vuosien varrelta tulokset kirjattu ylös ja heitänpä kyseiset tulokset tähän:
Testi on ajettu 1440p resoluutiolla. 3770k prosessorilla (4,2GHz OC) suorituskyky GTX970, GTX980ti ja GTX1080 välillä kyseisellä pelillä on olematon. Ainostaan päivitys GTX670:sta tuotti paremman suorituskyvyn tuloksiin kyseisellä prosessorilla. Hommasin jossain vaiheessa 7700k:n tuon 3770k sijalle, näyttis pysyi kuitenkin samana, mutta testituloksiin tuli merkittävä parannus kyseisellä pelillä.
Tämä on varmastikin se syy, miksi jotkut ajavat näitä pelitestejä alemmalla resoluutiolla kuin millä kukaan ehkä edes viitsisi pelata. Minulla oli itse asiassa toinenkin peli, joka hyötyi prosessorin päivityksestä aika merkittävästi (the secret world), mutta kyseisessä pelissä ei ole benchmarkkia joten siitä en pysty mitään tuloksia antamaan.
Samaa mieltä, paitsi ostohousuista. Matalat resot kuuluu prosutesteihin, kun se pullonkalula saadaan poistettua. Ynnä pitkästä aikaa Inteliltä tuli oikeasti jotain kiinnostavaa kuluttajahintaluokkaan. Liian kauan ehti mennä pikkuparannuksilla. Hintakaan ei pompannut, vaikka isomman kiven takia valmistuskustannukset nousi kiitettävästi. Tätä tämä kilpailu teettää. 😉
Ainoa huono puoli tuossa on perinteinen purkka ja alustan lyhytikäisyys, kun päivitysmahdollisuudet on olemattomat. Suoraan I7:n ostamalla ei sitäkään tarvitse murehtia, sen hyytyessä alkaa olla jo DDR5 ja seuraava pci-e tarjolla.
Ok, ymmärrän pointtisi. Noin prosessoririippuvaisia pelejä ei onneksi kyllä montaa ole, mutta ei siitä kyllä tietenkään haittaa ole saada kuvaa miten se kivi jaksaa jos sellainen sattuu kohdalle. Ei ehkä mikään prioriteetti mutta jos testaajalla aika riittää niin kyllä minulta peukkua sille saa.
Intel vei kyllä pelikuninkuuden jälleen ja selvästi. Olisi kuitenkin kiva nähdä testejä nopeammilla ja tiukempilatenssisilla rameilla, kun Ryzen on ilmeisesti aika vahvasti niistä hyötyvä. Toki intelkin hyötyy nopeasta muistista, mutta varsinkin pelikäytössä on internetin mukaan nuo ryzenit hyötyneet huimasti, kun intel on ottanut vain vähä lisää fps:ää. Esim. 3200mhz cl14 rameilla testit voisivat tuoda jo amd:nkin parempaan valoon.
Onhan tuossa 1080p:ssä enemmän järkeä kuin 4K:ssa, jolloin luot automaattisesti GPU-pullonkaulan ja myöskin Steamin mukaan tuo on käytetyin resoluutio 56.79% osuudella.
Juuri tämä. Itsekin pelailin iloisesti vielä 3kk sitten 1080p resolla kunnes älysin ostaa Ti:n ja 1440p näytön.
Intel Core i7-8700K 3.7 GHz Review
Tuossa
Aika kökkö tuo 3200 näinä päivinä. Pitäisi puhua jo 4000+
Eikä pidä tuudittautua et xmp profiili hoitaa kaiken. Jos esim. tRFC 600 -> 300 antaa aika mukavan buustin. Foorumeilta löytyy säätä oppaita. Tosin hienosäätöä joutuu aina tekemään. Mikä sen mukavampaa kuin muistiasetuksia viilailla.
Muutenkin perustelut että "pelitestit pitäisi tehdä näillä asetuksilla koska juuri minä pelaan näillä asetuksilla" eivät ole järkeviä millään tavalla. 1080p on ylivoimaisesti käytetyin resoluutio vielä tänäkin päivänä jolloin minun mielestä on aivan oikein tehdä myös testaukset sillä. Kaikki muu vänkäys testaamisesta on ihan turhaa.
En mä kyllä purematta niele että 4K:lla kaikki prossut ois tasossa. Vaatiihan se kuvan lähettäminen ja käsittelykin prossutehoja ja muistikaistaa. Jos joku viitsisi megalomaanisen prossutestin tehdä missä 4k:lla alkaa erot näkymään prossuissa/muisteissa niin olisi kiva. Vaikea kuvitella että heikkotehoisin i3 tai Ryzen 3 olisi samalla viivalla 8700k:n kanssa koska näytönohjain 4k:lla, mutta jos joku asian minulle todistaa niin uskotaan. 🙂
Totta tuokin. No omalla UW resolla tää ei ole mitenkää ihmeellinen julkasu. Toivotaa että kehitys jatkuu kun on vauhtiin päästy.
Joop, kiitos revikasta. Intel todellakin repii pelitehoissa AMD:ta vastaan. Ne jotka haluaa parasta pelitehoa hommaa kahvijärvet ja ne jotka haluaa päivitysvaraa / yleistehoa niin hommaa ryyzenit
.
Tuli juuri hommattua ryyzeni, ja myönnetään, vähän harmittaa sen hankinta kun katsoo käppyröitä pelien osalta. Toisaalta tämä setti oli heti saatavilla ja nimenomaan tuo päivitysvara oli se syy miksi hankin AMD:n.
Onko tuo Steamin Suomen osuus, vai pidätkö mielekkäänä laskea itä-euroopan ja brasialian maitten tietokonepelureita tähän mukaan?
Saanko arvata että pelaat 1080p resolla:rofl:
Kato mun speksit ja arvaa uudestaan? Minkä ihmeen takia tästä aiheesta pitää saada tähän ketjuun niin paljon nillitystä? Joku Ryzen-puolustajien kerho että "ei ole enää tulevaisuutta testata sillä resoluutiolla millä suurin osa maailman pelaajista pelaa".
Se on aivan sama jos tällä foorumilla muutama innokas pelaa 1440p tai jopa 4K resoluutiolla. Testit pitäisi aina ajaa sen mukaan mitä valtaosa käyttää ja tuo on vielä toistaiseksi 1080p.
Käsittääkseni tuo kattaa kaikki alueet. Uskoisin että myös Suomessa 1080p on hallitseva resoluutio, joten mikä oli pointtisi?
Taitaa pelata useampi kuin muutama 1440p resolla.:facepalm:
Taitaa olla merkityksetöntä kun prosenteissa yli 50% pelaa 1080p
:facepalm: