
Intelin uusista Comet Lake-S -koodinimellisistä 10. sukupolven Core-prosessoreista ensimmäisenä myyntiin saapuivat toukokuun lopulla kerroinlukottomat K- ja KF-mallit sekä Core i5 -sarjan edullisimmat 10400- ja 10400F-mallit.
Testasimme io-techissä heti tuoreeltaan 6-ytimisen ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustetun noin 270 euron hintaisen Core i5-10600KF -mallin, mutta nyt testivuorossa on malliston suorituskykyisin 10-ytiminen Core i9-10900K.
Integroidulla grafiikkaohjaimella varustettu Core i9-10900K on 565 euron hinnallaan noin 40 euroa kalliimpi kuin edellisen sukupolven 8-ytiminen Core i9-9900K ja AMD:n leiristä sen kilpakumppani on noin 500 euron hintainen 12-ytiminen Ryzen 9 3900X.
Valitettavasti Core i9-10900K:n ja noin 30 euroa edullisemman grafiikkaohjaimen osalta karsitun 10900KF-mallin saatavuus Suomesta on toistaiseksi ollut erittäin heikko.
Uudet Comet Lake-S -koodinimelliset 10. sukupolven Core-prosessorit perustuvat edelleen Skylake-arkkitehtuuriin ja valmistetaan 14 nanometrin useampaan otteeseen optimoidulla prosessilla. Intel käyttää kaikissa K- ja KF-mallisissa Core i9-, i7- ja i5-prosessoreissa 10-ytimistä piisirua ja lämmönlevittäjä on tahnan sijaan juotettu piisiruun kiinni. Intel on tehnyt Comet Laken myötä valmistusteknisiä muutoksia, joiden myötä siru on fyysisesti aiempaa matalampi. Yhtiön mukaan matalampi siru yhdessä juotetun, aiempaa paksumman lämmönlevittäjän kanssa parantavat prosessorin lämpöominaisuuksia.
10-ytimisen prosessorin piisirun pinta-ala on noin 200 mm², kun edellisen Coffee Lake -sukupolven 8-ytiminen piisiru oli kooltaan noin 175 mm². Core i5 -perusmalleissa ja Core i3 -prosessoreissa on käytössä 6-ytiminen piisiru.
10. sukupolven Core -prosessoreissa on käytössä uusi LGA 1200 -kanta, joten ne eivät ole yhteensopivia vanhojen emolevyjen ja piirisarjojen kanssa, vaan tarvitsevat kaverikseen uuden Intel 400 -sarjan piirisarjalla varustetun emolevyn (Z490, H470, B460 tai H410). Comet Lake-S tukee edelleen ainoastaan PCI Express 3.0 -standardia ja 4.0-tukea odotetetaan vasta seuraavan sukupolven Rocket Lake-S -koodinimellisiin prosessoreihin.
Aluksi myynnissä ovat vain kalleimmat Z490-emolevyt, joiden hintataso Suomessa on noin 150 eurosta yli 1000 euroon. Myöhemmin saataville tulevat edullisemmat B460-piirisarjaan perustuvat emolevyt, mutta niillä ei onnistu prosessorin ylikellottaminen ja keskusmuisti on rajoitettu DDR4-2933-nopeudelle.
Prosessorin esittely
10. sukupolven Core-prosessoreiden suurin tekninen uudistus on 10 ydintä, aiemman 8 ytimen sijaan. Kerroinlukottomissa K- ja KF-malleissa on käytössä rasituskellotaajuuden kontrollointiin liittyvät Thermal Velocity Boost- ja Turbo Boost Max Technology 3.0 -ominaisuudet. Muistit tukevat jatkossa virallisesti DDR4-2933-nopeutta 2666-nopeuden sijaan. Ylikellotusominaisuuksia on parannettu siten, että jatkossa yksittäisiltä ytimiltä voi kytkeä Hyper-Threading-ominaisuuden pois päältä ja kertoimen lisäksi ylikellottaminen onnistuu myös DMI-väylätaajuutta korottamalla muutamalla megahertsillä.
Thermal Velocity Boost mahdollistaa yhden ytimen rasituksessa 5,3 GHz:n kellotaajuuden, jos prosessorin lämpötila on alle 70 astetta. Intelin HEDT-prosessoreista tuttu Turbo Boost Max Technology 3.0 puolestaan tunnistaa prosessorin kaksi parasta ydintä, joille rasitus voidaan suunnata heikosti säikeistyvissä sovelluksissa.
Saimme testiin Core i9-10900K -prosessorin retail- eli myyntiversion, jonka S-koodi on SRH91. Prosessori toimitettiin suoraan Inteliltä sinisessä laatikossa, joka ei kuitenkaan ole käytössä myyntiprosessoreissa.
10-ytiminen Core i9-10900K tukee Hyper-Threading-ominaisuuden ansiosta 20 säiettä. Prosessori on kerroinlukoton, siinä on käytössä integroitu grafiikkaohjainta ja se on noin 30 euroa kalliimpi kuin 10900KF-malli.
Intelin ilmoittama perustaajuus on 3,7 GHz. Yhden rasituksessa kellotaajuus voi nousta maksimissaan 5,3 GHz:iin, jos lämpötila on alle 70 astetta. Muussa tapauksessa kellotaajuus on nousee korkeintaan 5,2 GHz:iin. Kaikkien 10 ytimen rasituksessa kellotaajuus on 4,8 GHz, mutta jos lämpötila on alle 70 astetta, Thermal Velocity Boost nostaa kellotaajuuden 4,9 GHz:iin.
Jokaisella ytimellä on oma 256 kilotavun kokoinen L2-välimuisti ja kaikkien ytimien kesken jaettua L3-välimuistia on 20 megatavua. Core i7- ja i9-mallit tukevat virallisesti DDR4-2933-muistinopeutta. TDP-arvoksi on ilmoitettu 125 wattia, eikä myyntipakkauksen mukana toimiteta jäähdytysratkaisua, vaan se on ostettava erikseen.
Kun käytössä on Intelin vakioasetukset ja rajoitukset, Blenderin Gooseberry Benchmarkissa Core i9-10900K toimi Noctuan NH-D15 -coolerilla jäähdytettynä kaikkien ytimien rasituksessa ensin noin 26 sekunnin ajan 4,8 GHz:n kellotaajuudella, jolloin prosessorin lämpötila nousi yli 70 asteeseen ja tehonkulutus oli 200 wattia. Tämän jälkeen kellotaajuus laski automaattisesti 4,2 GHz:iin, jolloin lämpötila putosi 62 asteeseen ja tehonkulutus 125 wattiin.
Cinebench R20 -testissä prosessorin lämpötila nousi aluksi 78 asteeseen ja tehonkulutus 215 wattiin ja Prime 95:n Small FFT -testissä 77 asteeseen ja 245 wattiin, kunnes vajaan 30 sekunnin kuluttua kellotaajuus laski ja TDP-arvo tasaantui 125 wattiin.
Kun Intelin rajoitukset poistettiin, kellotaajuus oli kaikkien ytimien rasituksessa 4,9 GHz, lämpötila nousi korkeimmillaan 81 asteeseen ja prosessorin tehonkulutus oli 225 wattia. Prime 95:n Small FFT -testissä 4,9 GHz:n kellotaajuudella lämpötila nousi maksimissaan 88 asteeseen ja prosessorin tehonkulutus oli 294 wattia.
Testikokoonpano
Suorituskykymittauksissa uutta Core i9-10900K:ta verrattiin ensisijaisesti AMD:n 12-ytimiseen ja noin 65 euroa edullisempaan Ryzen 9 3900X:ään ja Intelin edellisen sukupolven 8-ytimiseen ja noin 30 euroa edullisempaan Core i9-9900K:hon.
Taulukoissa on lisäksi mukana tulokset Intelin uudella 6-ytimisellä ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustetulla Core i5-10600KF:llä, joka vastaa teknisesti hyvin pitkälle Core i7-8700K:ta. Lisäksi mukana on vertailutulokset Kaby Lake -sukupolven neliytimisellä Core i7-7700K:lla.
Testituloksissa on mukana myös tulokset Core i9-10900K:lla Intelin vakioasetuksilla sekä rajoittamattomana, joka on merkitty taulukkoihin kahdella tähdellä **.
Prosessoreita jäähdytettiin Noctuan NH-D15 chromax.black -coolerilla ja näytönohjaimeksi testeihin valittiin käyttöön GeForce RTX 2080 Ti, joka on markkinoiden tämän hetken suorituskykyisin pelinäytönohjain.
Hintataso Suomessa 6.6.2020
- Core i7-7700K: käytettynä n. 150-200€
- Core i5-10600KF: alkaen 270€
- Ryzen 9 3900X alkaen 500€
- Core i9-9900K: alkaen 525€
- Core i9-10900K: alkaen 565€
- Ryzen 9 3950X alkaen 845€
LGA 1200 -alusta (Z490):
- Intel Core i9-10900K (10/20 ydintä/säiettä)
- Intel Core i5-10600KF (6/12 ydintä/säiettä)
- Asus ROG Maximus XII Hero WiFi
- 2 x 8 Gt G.Skill Trident Z Royal @ DDR4-3600 (16-16-16-36)
- Samsung 970 Pro 512 Gt M.2 SSD (PCIe 3.0)
LGA 1151 -alusta (Z390):
- Intel Core i9-9900K (8/16 ydintä/säiettä)
- Asus ROG Maximus XI Extreme (Z390)
- 2 x 8 Gt G.Skill Trident Z Royal @ DDR4-3600 (16-16-16-36)
- Samsung 970 Pro 512 Gt M.2 SSD (PCIe 3.0)
LGA 1151 -alusta (Z270):
- Intel Core i7-7700K (4/8 ydintä/säiettä)
- Asus ROG Strix Z270-F
- 2 x 8 Gt G.Skill Trident Z Royal @ DDR4-3600 (16-16-16-36)
- Samsung 970 Pro 512 Gt M.2 SSD (PCIe 3.0)
AM4-alusta:
- AMD Ryzen 9 3900X (12/24 ydintä/säiettä)
- AMD Ryzen 9 3950X (16/32 ydintä/säiettä)
- Asus ROG Croshair VIII Wi-Fi (X570)
- 2 x 8 Gt G.Skill Trident Z Royal @ DDR4-3600 (16-16-16-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCIe 4.0)
Muut komponentit:
- Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti
- Cooler Master V850 (850 W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Prosessoritestit
Uudempi vuonna 2018 julkaistu Cinebench R20 tukee AVX-käskyjä ja on kestoltaan pidempi kuin aiempi R15-versio. Cinebench testattiin kaikilla prosessorisäikeillä ja vain yhdellä säikeellä.
Blender-renderöintitestissä oli käytössä legendaarinen BMW Benchmark -testi ja ohjelma osaa hyödyntää kaikkia prosessoriytimiä.
Handbrake-ohjelmalla enkoodattiin Fast 1080p30 -presetillä ja H.264-koodekilla (x264) 6,3 gigatavun kokoinen 3840×1714-resoluution .mov-video .mp4 -containeriin (lataa lähdevideo).
Adobe Lightroom Classic CC:llä exportattiin 250 kpl RAW-kuvia JPG-formaattiin, kuvat pienennettiin 1920×1080-resoluutiolle ja tallennettiin. Operaatioon kulunut aika mitattiin sekuntikellolla.
Adobe Premiere Pro 2020:llä exportattiin 5 minuutin mittainen editoitu 3840×2160-resoluution videoprojekti H.264 YouTube 4K (2160P) -esiasetuksilla videotiedostoksi (40000 kbps). Operaatioon kulunut aika mitattiin sekuntikellolla.
3D-testit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Lisäksi mukana on muutama pelitesti, joissa on käytetty pelin sisäistä benchmark-ominaisuutta ja tulos on kirjattu ylös.
Ajoimme pelitestit kaikkien testiprosessoreiden kesken ensisijaisesti 1920×1080-resoluutiolla, mutta mukana on myös testitulokset 2560×1440- ja 3180×2160-resoluutioilla, joilla suorituskyky on enemmän tai lähes puhtaasti näytönohjaimesta riippuvainen.
Pelitestit 1920×1080-resoluutiolla
Battlefield V testattiin DirectX 12 -rajapinnalla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi Tirailleur-kentässä.
Shadow of the Tomb Raider testattiin Highest-kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi.
F1 2019 testattiin Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi sateisella Singaporen radalla.
Counter Strike: Global Offensivessa oli käytössä alhaiset kuvanlaatuasetukset ja käytimme FPS Benchmark -testiä keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden mittaamiseen.
Erittäin prosessoririippuvainen The Witcher 3 testattiin parhailla Ultra-kuvanalaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi Novigrad-kaupungissa.
Total War: Warhammer 2 -pelissä käytettiin DirectX 12 -rajapintaa ja High-kuvanlaatuasetuksia. Testinä ajettiin Skaven-benchmark ja tulokseksi saadaan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus.
GTA V Benchmark ajettiin läpi DirectX 11 -rajapinnalla ja Very High -kuvanlaatuasetuksilla. Benchmark ajaa läpi viisi eri osiota, joista laskettiin keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus.
Assassins Creed Odyssey -pelissä käytettiin High-kuvanlaatuasetuksia. Pelin sisäinen benchmark ilmoittaa keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden ja minimin.
Pelisuorituskyky eri resoluutioilla (1080p vs 1440p vs 2160p)
1080p-resoluutiolla Core i9-10900K oli pelistä riippuen 1-14 % suorituskykyisempi kuin Ryzen 9 3900X, mutta 1440p-resoluutiolla erot kaventuivat 0-5 %:iin ja 2160p-resoluutiolla korkeimmillaan 3 %:iin.
Erot Intelin Core i9-9900K:hon ja Core i5-10600KF:ään jäivät Full HD -resoluutiolla korkeimmillaan pariin kolmeen prosenttiin.
Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
Tehonkulutus- ja lämpötilamittauksissa prosessoreita rasitettiin Cinebench R20 -testillä ja Battlefield V -pelillä.
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä.
14 nm:n viivanleveydellä valmistettavan 10-ytimisen ja lähes 5 GHz:n kellotaajuudella toimivan Core i9-10900K:n tehonkulutus oli Cinebench R20 -testissä korkeimmillaan 280 wattia, eli noin 60 wattia korkeampi kuin 7 nm:n 12- ja 16-ytimisillä Ryzen 9 -prosessoreilla. Kahden lisäytimen myötä 10900K:n tehonkulutus nousi 20 wattia verrattuna 8-ytimiseen 9900K:hon.
Kaikkia prosessoreita jäähdytettiin avonaisessa testipenkissä Noctuan NH-D15 chromax.black -coolerilla.
Core i9-10900K:n rasituslämpötila Cinebench R20:ssa oli kahdesta lisäytimestä huolimatta korkeimmillaan 4 astetetta alhaisempi kuin 8-ytimisellä 9900K:lla, joka osoittaa ohuemman piisirun ja paksumman lämmönlevittäjän hyödyt ja toimivuuden käytännössä.
Huom! Suora lämpötilojen vertailu Intelin ja AMD:n prosessoreiden kesken ei ole mahdollista, sillä mittausprosessiin liittyy liian monta muuttujaa kahdella täysin erilaisella alustalla, vaikka käytössä on sama cooleri. Tulokset ovat suuntaa antavia.
Ylikellotustestit
Testasimme Core i9-10900K -prosessorin ylikellottamista Asuksen ROG Maximus XII Hero WiFi -emolevyllä avonaisessa testipenkissä Noctuan 100 euron hintaisella NH-D15 chromax.black -coolerilla jäähdytettynä. Prosessoriytimien ylikellotuspotentiaalia haettiin suoraviivaisesti Cinebench R20 -testissä manuaalisessa tilassa kaikkia prosessoriytimien ylikellottaen.
Lähtökohtana oli, ettei prosessorin kellotaajuus laskenut rasituksessa eli throttlannut. Käytännössä tämä tarkoitti, ettei lämpötila noussut 100 asteeseen.
Huom! Kun kokoonpano siirretään avonaisesta testipenkistä kotelon sisälle, lämmöt nousevat useammalla asteella. Ylikellotustesteissä saavutetut tulokset ovat suuntaa antavia.
Cinebench R20 rullasi Core i9-10900K:lla vakaasti 5,2 GHz:n kellotaajuudella, kun prosessoriytimille syötettiin käyttöjännitettä 1,225 volttia. Prosessorin lämpötila nousi vakion 78 asteesta 84 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 280 watista 330 wattiin.
5,3 GHz:n kellotaajuudella Cinebench R20 kaatui heti alkuunsa, vaikka käyttöjännitettä kokeiltiin nostaa aina 1,4 volttiin asti.
5,2 GHz:iin ylikellotettuna Core i9-10900K:lla Cinebench R20 -tulos oli 6721 pistettä eli noin 8 % parempi kuin vakiona. Counter Strike: Global Offensiven FPS Benchmarkin ruudunpäivitysnopeus oli ylikellotettuna 728 FPS eli tulos parani vakioon verrattuna noin 8,5 %.
Loppuyhteenveto
Aivan kuten Intel mainostaa, Core i9-10900K on maailman suorituskykyisin peliprosessori. Käytännössä tällä on merkitystä lähinnä Full HD -resoluutiolla ja sellaisissa peleissä, jotka ovat edes joissain määrin prosessoririippuvaisia sekä ohjelmissa, jotka eivät osaa hyödyntää kuin yhtä prosessoriydintä. 1080p-resoluutiolla Core i9-10900K oli pelistä riippuen 1-14 % suorituskykyisempi kuin Ryzen 9 3900X, mutta 1440p-resoluutiolla erot kaventuivat 0-5 %:iin ja 2160p-resoluutiolla korkeimmillaan 3 %:iin.
Peleihin sisäänrakennetuilla benchmark-testeillä Full HD -resoluutiolla ja alhaisemmilla kuvanlaatuasetuksilla korkein ero nähtiin Total War: Warhammer 2 -testissä 29 % erolla 10900K:n hyväksi.
Puhtaassa prosessorisuorituskyvyssä hyötyohjelmissa AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 3900X tarjosi kuitenkin parempaa suorituskykyä edullisemmalla hinnalla ja alhaisemmalla tehonkulutuksella.
Ylikellotustesteissä Core i9-10900K saatiin toimimaan kaikkien ytimien rasituksessa vakaasti 5,2 GHz:n kellotaajuudella, jolloin suorituskyky parani noin 8 %.
Core i9-10900K on omalta osaltaan Intelin insinöörien taidonnäyte, joka osoittaa, kuinka paljon suorituskykyä nykyisin jo surullisen kuuluisasta 14 nanometrin valmistusprosessista on mahdollista puristaa irti. Kahdella lisäytimellä eli 10 ytimellä Core i9-10900K ei kuitenkaan pärjää AMD:lle prosessorisuorituskyvyssä hyvin säikeistetyissä hyötyohjelmissa, sillä Ryzen 9 3900X:n 12 Zen 2- ydintä tarjoavat parempaa suorituskykyä ja AMD:lta on siihen tarkoitukseen tarjolla on myös 850 euron hinnalla vielä 16-ytiminen suorituskykyisempi Ryzen 9 3950X.
Himopelaajalle ja tehokäyttäjälle Core i9-10900K tarjoaa markkinoiden suorituskykyisimmän peliprosessorin ja hyvän prosessorisuorituskyvyn, kunhan tietokonetta kasatessa budjetissa on muutaman satasen verran löysää mahdollisimman tehokkaaseen jäähdytykseen, suorituskykyiseen näytönohjaimeen ja Z490-emolevyyn.
Core i9-10900K tulee jäämään viimeiseksi vuonna 2015 lanseerattuun Skylake-arkkitehtuuriin pohjautuvaksi työpöytäprosessoriksi. Ensi vuodeksi huhuiltu 11. sukupolven Rocket Lake-S tuo mukanaan uudet ja suorituskykyisemmät Sunny Cove -prosessoriytimet ja Xe-grafiikkaohjaimen, jotka tarjoavat oikeasti jotain uutta.
Paras prosessori niille jotka haluavat pelitehoa, mutteivät juurikaan tee tuottavaa työtä tietokoneella. Eli suurin osa kotikäyttäjistä?
Jep, saapui i7-10700K eli on tarkoitus testata.
Kyllä tolla 10-ytimisellä i9-10900K:lla ihan hyvin kuitenkin aika iso osa semmosista vähän vaativammistakin hommista onnistuu
Ei ole, tuo Lightroom ei hyödynnä kaikkia ytimiä. Myös Ryzen 5 3600 ja Ryzen 7 3700X ovat tuossa testissä hyviä:
"Muutama fps enemmän" ei oo kyl hintansa väärti jos halvemmalla saa enemmän vastinetta Ryzenistä.
Hyvä toi Pelisuorituskyky eri resoluutioilla (1080p vs 1440p vs 2160p) osio
Kertoo hyvin miten samalle viivalle resoluutiota nostaessa prosessorit sijoittuu eikä erot isoja ole FullHD:lla myöskään.
Jokohan olis viimeinen mohikaani Skylake-johdannaisissa?
Muuten melko yllätyksetöntä menoa, mikä tietysti käy järkeen kun suuria arkkitehtuurimuutoksia ei ole.
Aika turhake suurimmalle osalle ihmisistä, ellei satu olemaan pohjaton budjetti. Jos konetta kasataan FPS:t silmissä kiiluen ja lottovoitto löytyy takataskusta, niin toki 10900K koneeseen laitetaan tuhannen euron emolevyn kaveriksi, mutta jokainen joka joutuu laskemaan satasia ja miettimään hinta/hyöty-suhdetta ottaa tuossa 500 euron hintaluokassa 3900X tai 9900K:n vähän painotuksesta riippuen (hyöty/huvi). Itse olisin nähnyt mielelläni testissä mukana myös 3800X:n, mutta eihän sitä nyt tietenkään kaikkea voi vaatia.
Striimaamiseen suosittelen nykyään ihan puhtaaksi GeForce RTX -näytönohjainta ja NVENC-enkooderin käyttöä prosessorilla enkoodamisen sijaan.
Core i7-4790K oli tarkoitus ajaa mukaan, mutta alkoi mennä sen verran työtunteja kun ensin sattui alle rikkinäinen Z97-emolevy ja sen jälkeen säädettiin että olisi saanut toimimaan NVMe M.2:n ja pientä muuta niin jäi valitettavasti sitten pois.
Joo enpä kyllä sanoisi että pc:llä pelaaminen on mitään niche-käyttöä, eiköhän tuolla ne satunnaiset muut hommatkin onnistu ihan hyvin.
Sitten jää 10-ytimisen hyödyt pelaajille melkein vaan korkeampiin kelloihin, varsinkin kun pelaaminen ja monen ohjelman rinnakkainajaminen onnistuu jo 6c/12t-prosessorille vielä nykyään.
Melkein kannattaa suurimman osan sitten säästää rahat ja ostaa huonompi prosessori + parempi näytönohjain..
Tuo lightroom-testin käytös haiskahtaa siltä, että siinä ytimet kilpailee pahasti L3-kakusta keskenään.
Parhaiten pärjää prosessorit, joilla on eniten kakkua/ydin (5.33 megaa/ydin noissa 6- ja 12-ytimisissä ryzeneissä).
Kun ydinkohtainen kakkumäärä putoaa liian pieneksi, muistiaccessien määrä räjähtää käsille, ja suorituskyky hidastuu selvästi.
Skylake-johdannaisissahan L3-kakkua on 2 megaa/ydin jos kaikki kakku on käytössä.
Käyttäytyminen eri kokoisilla kuvilla olisi mielenkiintoista, veikkaan että käyttääytyy aika eri tavalla jos kuvan kokoa muutetaan selvästi.
Jep, jos puhtaasti ajatellaan hinta-laatu-suhdetta pelaamiseen niin itse suosittelisin vaikka tuota 10600KF tai 10700K ja säästyneet rahat kiinni näytönohjaimeen, mutta on olemassa myös ihmisiä joille se satanen tai pari ei merkkaa ja haluaa/ostaa parhaan eli 10900k.
Tuskin. Suurin osa kotikäyttäjistä ei pistä edes puolta tuon hinnasta oman koneensa prosessoriin.
Kyllä Porsche 911 GT3 RS on parempi rata-auto kuin Toyota Prius, vaikka suurin osa ihmisistä ei sijoita 370 000 euroa autoonsa.
Arvostelija kun ei voi tietää ennalta, että onko lukijana Herlinin lapsenlapsi joka on selvittämässä, että mikä on parasta mitä rahalla saa CS-ammattilaisuusunelmaa kohti tähdätessä vai lähihoitaja-YH joka on 2 vuotta säästänyt rahaa saadakseen pojilleen pelikoneen ja budjettia on 750e. Minusta Sampsa tekeekin oikein arvostellessaan tuotteen tuotteena ja jättäessään lukijan pääteltäväksi sen, että onko tuote hänelle sen hinnan arvoinen.
Ehkä parempi vertaus olisi tässä tapauksessa esimerkiksi Audi RS6 vs. Porsche. Radalla Porsche todennäköisesti vie, vaikka toki löytyy semmoisiakin skenaarioita missä Audi voi pärjätä. Kadulla muun liikenteen seassa ei voi sanoa suorituskyvyssä olevan mitään merkittävää eroa, paitsi että Audi on todennäköisesti mukavampi ja liukkaalla kelillä varmempi vehje. Ja jos mennään mökkitielle niin Porsche on kusessa. Ja Audi on merkittävästi halvempi.
Sama käännettynä tähän tietokoneasiaan, niin loputtoman hillon tapauksessa ostaisin pelikäyttöön 10900K:n ja työkäyttöön Threadripperin. Jos olisi rahaa vain toiseen, niin valinta kääntyisi TR:ään, koska silläkin voi pelata ihan mukavasti ja työhommissa se olisi kertaluokkia nopeampi. Ja koska minulla on huomattavasti vähempi rahaa oikeasti käytettävissä tietokoneeseen ja pitää valita semmoinen kone jolla "voi tehdä" mitä vaan, niin se olisi todennäköisesti Ryzen 3600.
Joo, tuli ilmaistua tuo vähän epäselvästi. Tarkoitus oli siis sanoa, että tuo ei todellakaan ole keskiverron pelaajan tai kotikäyttäjän prosessori hinnan takia vaikka rusina666 muuta väittikin.
Mä väitin kylläkin, että tuo olisi paras prosessori suurelle osalle koti käyttäjiä. Toki monella ei olisi varaa siihen.
Comet Lake tarjoaa myös vähemmän kalliita versioita.. Mitkä nekin olisivat AMD:tä parempia vaihtoehtoja niille joiden ainut raskas käyttö tulee peleistä.
Ps. Omassa koneessa on Ryzen 9 3900x
Tutustumme artikkelissa prosessorin ominaisuuksiimme"
Käsiimme oli jo kappaleen alussa. Ja ominaisuuksiin varmaan riittänee…
Jatkossa nämä palautelomakkeen kautta.
Tää oli kyllä hyvä, se on vain meikän vielä pärjättävä tuolla i9-9900K:lla.
Tosin tämän testin mukaan näyttäisi olevan ihan ok mulle.
Kiitos erittäin hyvästä artikkelista!
10600K(F):n asti näin, mutta alle 300€ hintaluokassa, jossa suurin osa kysynnästä on AMD dominoi 3100, 3300X ja 3600 malleilla
Jotkut spekuloivat että 10600K jäisi parin vuoden sisään 3700X:n jalkoihin kun konsoleissakin on 8c/16t prossut kohta, mutta itse en kyllä tätä teoriaa osta. Reilusti yli 4Ghz kelloilla oleva 6c/12t prossu vastannee noita 3Ghz 8c/16t prossuja täysin hyvin.
Lotto voitto? pohjaton budjetti?
Kun osan hinta on alle 600e
Aivan kuin puhelimen/tehokkaamman näytönohjaimen hinta tai esim kohtuu edullisen jakopäärempan hinta teetettynä joka sekään ei vaadi lottovoittoa/pohjatonta budjettia.
Aika kovasti itsekin olet alleviivaamassa kun puhe Intel-leirin asioista… Että… OT!
Alleviivaan minkä?
Parhaita prossuja pelaamiseen, en ala "raiskaamaan" Rtx2080Ti suorituskykyä Ryzen prossulla.
Ymmärrän että vastapuolen kannattajia ketuttaa kaikki Intel kehu, mutta peli prossuina Intelit on parhaita siittä ei pääse mihinkään.
Tuoko ne jotain uutta vanhoihin nähden, ei muuta kummempaa kuin muutaman ytimen/HT ja siinäpä se.
Älä yleistä koskemaan kaikkia pelaajia – ylivoimaisesti suurin osa pelaajista pelaa 60Hz näytöillä ja moni pelaa myös 4K resolla, jolloin CPU:n vaikutus minimoituu melkein kaikissa peleissä ihan merkityksettömäksi.
Juu ja paljon isompi osa pelaa vielä 1366 x 768 kuin esim 4K.lla
Mutta mitä se mulle kuuluu millä kukin haluaa pelata.
Enkä edes yleistänyt.
Viivattu kohta viittaa minun käyttööni eikä yleistämiseen.
"en ala "raiskaamaan" Rtx2080Ti suorituskykyä Ryzen prossulla"
Mutta moni kyllä yleistää ettei ole merkitystä tai eroja tms. kun kyse on Intelin paremmasta peli suorituskyvystä,joissakin tapauksissa on joissakin ei.
Kun sanon että Ryzen on parempi ja järkevämpi hankinta lähes kaikkeen muuhun pelien ulkopuolella niin tähän ei kukaan tule nokkaansa koputteleen.
Eli onko Ryzen omistajat niitä jotka häiriintyy ja alkaa puolustelemaan sekä vähättelemään kun mainitaan "Intelin parempi pelisuorituskyky" ?
Kyllä se i7-4790k vielä mukaan ajetaan, mutta piti viheltää peli poikki ja saada tämä perusartikkeli kasaan
Tarkoitat varmaan lähes yhtä hyvä?
Puhutaan muutamien fps:n eroista jotka menee virhemarginaaliin.
Jos laitetaan vanha huonosti optimoitu source engine toiseen vaakakuppiin ja toiseen ne loput niin puhutaan 1-3% eroista joita sinäkään et enää erota vaikka minkälainen fakiiri olisit.
On tyhmää maksaa liikaa, ihan valmistajasta riippumatta.
Isolle osalle on ihan sama onko intel, amd vai joku muu.
Niin jos pelaa Ultra/Max asetuksilla jolloin FPS luonnollisesti matalempi
Minä hyödynnän näyttöjeni korkeampia Hz asetuksia laskemalla, joten prosessorin suorituskyky tulee tässä vaiheessa jo olennaiseksi tekijäksi.
Löytyy Ryzen koneita(työ/hyöty)j toimii kyllä pelit hyvin mutta menee FPS hukkaan 2080Ti kanssa kovemmilla FPS lukemilla, melkein ihan sama ostaako noin kallista ohjainta ollenkaan jos on valmis prossun takia luopumaan FPS tietyissä peleissä/tilanteissa.
(Hitaammatkin näytönohjaimet yltää koviin Fps lukemiin asetuksia laskemalla,ei tarvita välttämättä 2080Ti tasoista)
Kun tulee vieläkin nopeammat Amperet niin merkitys nopealle prossulle kasvaa kun pääsee entisestään paremmin hyödyntämään näytöjen kovempia Hz
Tämähän ei siis koske välttämättä
60Hz pelaajia
30fps pelaajia
budjetti pelaajia
Pelaajia jotka ei huomaa/välitä tai voi hyödyntää korkean Fps tuomia eroja.
Tai muita sellaisia jotka suorasti tai epäsuorasti lukeutuisi, olisi näihin verrannollisi tai tässä esilletulemattomissa sekä mainitsemattomissa muissa asiaan liittyvissä seikoissa ei kävisi ilmi.
Eli täysin oma mielipide miten minä haluan pelata ja ehkä he jotka ostaa ja pelaa Intelin High end raudalla jakaa joitakin samoja mielipiteitä asiasta kanssani.
Ryzen olistajien kanssa turha jatkaa keskustelua koska heille selvästi (hankinnan perusteellakin jo) ei ole tarvetta kaikista nopeimmille peli prossuille enkä oleta että välttämättä ymmärtäisivät pointtiani Intelin prossun hankinnalle.
Tosin jos pelaa 60Hz 1080p -näytöllä niin ei varmaankaan ole 2080Ti koneessa, tai 9900K tai edes 3900X. Myös 4K-resolla voi saada kymmenien fps:n eron aikaiseksi kunhan vaan tiputtaa asetuksia, ei kaikki ole pakko ajaa ultralla.
6/12 Intel vie pelitesteissä 16/32 Ryzenia kuin pässiä narussa kun kattoo tärkeimpiä eli 1% tuloksia.
Joissakin testeissä jopa 20% nopeampi 6-ytimen omaava Intel. ?
10600kf Jimmsilläkin vain 270€.
Joissakin testeissä jopa 20% nopeampi 6-ytimen omaava Intel.
10600kf Jimmsilläkin 270€.
Jos on adaptive sync näyttö niin olen samaa mieltä. Sitten taas jos on perinteinen näyttö, niin jokaiselle virkistykselle pitää keritä piirtämään uusi ruutu, tai ruudunpäivitys alkaa välittömästi nylkyttämään. Tällöin se Intel vs AMD-ero voi olla se ero, joka puskee jonkun pelin vaikkapa 55fps:stä 60fps:ään ja nylkytys poistuu 60hz näytöllä.
Ilman adaptive synciä on mulle ihan päivänselvää ilman FPS-lukemiakin, pyöriikö peli 165fps vai 164fps 165hz näytöllä. Se yksi ruudunpäivitys joka sekunti joka kestää 2x kauemmin kuin muut tökkää sieltä seasta kuin neula silmään.
Tosin jos käytössä mainitsemani 2080 Ti niin siinä taas joutuu laittamaan sellaiset asetukset, että ei siinä enää prossu kinnaa jos ei ko. kortilla irtoa tasaista 60fps.
Ainakin jos on vielä pelailee 1080p näytöllä. Tuota 600+ €:n hintalappua ei voi perustella millään vs 3900x, joka maksaa noin 150 € vähemmän keskinmäärin. 1440p resoluutioisilla näytöillä ero on käytännössä niin pieni, että en maksaisi intelin keskinmäärin 5% nopeammasta "peli" prossusta 150€ enemmän. J
opa tuo 9900k on käytännössä aivan samoissa lukemissa useimmissa peleissä (joissain jopa parempi) joten vaikea sanoa tätä miksikään päivitykseksi.
Ilmiselvä floppi Inteliltä. Kauan siinä kestikin…