AMD tulee esittelemaan RDNA2-arkkitehtuurin ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet 28. lokakuuta eli reilun viikon kuluttua. Näytönohjainten suorituskyvystä on saatu jo pienet ensimaistiaiset, jotka vihjaavat ainakin yhden mallin kilpailevan suurin piirtein samassa suorituskykyluokassa GeForce RTX 3080:n kanssa.
Tuttu luottovuotaja _rogame on twiitannut tuoreimpia tietojaan Navi21-grafiikkapiiristä. Vuodon mukaan Navi21 XT -näytönohjaimet tulisivat toimimaan 1450 – 1500 MHz:n perus-, 2000 – 2100 MHz:n Game- ja 2200 – 2400 MHz:n Boost-kellotaajuuksilla. Astetta hitaampi Navi21 XL toimii vuotajan mukaan puolestaan 1350 – 1450 MHz:n perus-, 1800 – 1900 MHz:n Game- ja 2100 tai mahdollisesti 2200 MHz:n Boost-kellotaajuudella.
_rogamen mukaan edellä mainituista kellotaajuuksista matalammat olisivat referenssikellotaajuudet ja korkeammat AIB-mallien tehdaskellotaajuudet. Navi21:stä on ajuritietojen mukaan luvassa XT:n ja XL:n lisäksi myös XTX- ja XLE-mallit. XTX-mallin on huhuttu tulevan saataville vain AMD:lta, kun AIB:t (Add-in Board partner) saisivat parhaimmillaan XT-malleja, mutta tätä on mahdotonta varmistaa tässä vaiheessa.
Patrick Schur on vielä uusi tulokas vuotorintamalla, mutta ainakin tähän asti hänen tietonsa ovat osoittautuneet osuviksi. Schurin mukaan ainakin yhdessä tietyssä AIB-valmistajan Navi 21 XT -mallissa tulisi olemaan 16 Gt GDDR6-muistia, noin 2,4 GHz:n Game-kellotaajuus ja 255 watin TGP (Total Graphics Power). On mahdollista, että Schur on sekoittanut Boost- ja Game-kellotaajuudet keskenään, sillä se osuu yksiin _rogamen mainitseman 2,4 GHz:n Boost-kellotaajuuden kanssa. TGP-arvo viittaa grafiikkapiirin ja muistien kulutukseen ilman muuta näytönohjainta. Schurin mukaan Navi 21:n maksimi TGP-arvo voisi olla korkeimmillaan 290 wattia ja valmistajat tekevät vielä viimeisiä viilauksia lopullisiin kellotaajuuksiinsa ja siten TGP-arvoihinsa.
Lähteet: _rogame @ Twitter, Patrick Schur @ Twitter
120CU ois hakannut nVidian ihan pystyyn, mutta ei kelvannut tällä erää AMD:lle. Toista kertaa en usko vihreiden antavan samalla tavalla siimaa valmistustekniikan kanssa.
Saattaa siis 80CU olla jopa 3090 nopeampi, mutta ei ihan hirveästi paina jos on muutamaan pinnan nopeampi. Sellanen 25% ero jo tuntuis ja näkyis
Jos tuolla saavutetaan nvidian 3080 nopeus niin energiatehokkuudessa mennään reippaasti ohi nvidiasta. Kellot tuskin nousee kauheasti vaikka laittaisi +100W. Mutta alle 300W kulutus tuollaisella kolmen tuularin jäähyllä voisi olla oikeasti aika hiljainen. Olisi kyllä "eka kerta" amd historiassa.
Kiinnostaa kovasti, että mitä ovat tehneet, jos tosiaan tuo muistikaista nopeimmassa on vain 256-bittinen ja päästään tasoihin 3080:n kanssa. luulisi, että muistikaista loppuu tuossa ekana. vielä pitää viikko jaksaa odottaa lisätietoja. Odottelen silti sieltä HBM2.X muistia käyttävää versiota, joka pyyhkisi pöydän tehoilla ja muisikaistalla. Huippukortissa ei ole niin väliä voiko sitä kellottaa vai ei, jos se pieksee kilpailijan tarjonnan pelitesteissä.
Nvidian rtx 3090 kellotus oli ainakin täysi pannukakku, io-techin testissä 2% nopeutta lisää. Nämä huippukortit alkaa olla valmiiksi aika tiukille vedettyjä. Toki nyt huhutaan että TGP jäisi alle 300W, jolloin siellä saattaisi olla edes vähän enemmän kellotusvaraa. Toki se jännite/taajuus käyrä nousee hyvin jyrkästi, eikä siksi paljon kannata kellotella enää.
Huhujahan on että siellä olisi jotain uutta cachea… vai joko ne huhut oli kumottu? Olisi kyllä aika veto saada muistikaistaa noin paljon pienemmäksi ilman tehodroppia.
Mitä näitä american joen sivuja lukenu niin kaikki toitottaa uudesta "infinity" cachesta ja kommenteissa porukka räyhää "mid-tier" 256bit väylästä. Jännä kyllä nähä julkasussa mikä juttu.
Tämä ei ole varmaan kovinkaan todennäköistä
Infinity Cache nimellä juu on ollut vuotoja mutta en pysty takaamaan todeksi
Ainiin, olihan siitä jo "faktaa", eli patenttihakemusta: AMD INFINITY CACHE Trademark Application of Advanced Micro Devices, Inc. – Serial Number 90222772 :: Justia Trademarks
RX 5700XT (Navi 10):
"Navi 21 XT":
Ei tuossa nyt niin isoa eroa ole. Voihan siellä olla kovemmat boostit jos piirit kykenee sellaisiin kelloihin kevyemmissä kuormissa. RDNA2 kykenee "capped" 2.23GHz pleikkarissakin, joten kyllä sen yli mennään PC-puolella ihan helposti.
Eikös tuo pleikkarin ole joku aika rankasti leikelty versio? Mietin vaan että kuinka verrannollinen tuo taajuus on
Ei Boost Clock missään ihmeellisissä lukemissa ole mutta Base Clock alempana kuin RX 5700 XT:llä. Tuota samaa ihmetteli vähän _rogamekin twiitissään.
Leikkely ei vaikuta muuhun kuin siihen että "viallisetkin" piirit voidaan käyttää. Korkea kellotaajuus on toki vaikeampi saavuttaa isommalla piirillä, mutta saman arkkitehtuurin piireistä kyse. Eli jos pleikkari kulkee tuon, ei pitäisi olla mitään syytä miksei työpöytäversio kulkisi vähintään samaa.
Tuo base clock on tähän asti tainnut olla lähinnä power-virus tyylisiä skenaarioita varten. Tuskin säteenseuranta samaan ajaa.
Ite en kyllä jaksa uskoa että sieltä kummempaa korttia tulee kuin 3070-3080 väliin.
Kai ne sitä hypettäisi maasta taivaisiin muuten jo.
Parempi jytkyhän se on kun vähän vaan teasataan ja sitten lyödään vasta kerralla isot luvut pöytään. Toisaalta jos tosiaan ei mitään sen ihmeellisempää ole tulossa niin eipä sillonkaan juuri meteliä pidetä.
Itseä kiinnostaa eniten säteenseurannan suorituskyky mutta siitä on oltu jos mahdollista vieläkin hiljempaa että saapa nähdä.
Toivon että on oikeasti hyvä kortti! Kilpailu tarvitsee sitä ja keväällä pitäisi tämä 980 kortti päästää eläkkeelle niin joko Big navi tai 3080 kumpi sitten on nopeampi.
Hyvältä tuo näyttää tällä hetkellä.
Kyllä se säteenjäljityksen tekeminen sähkönkulutusta voi selvästi nostaa, kun liukulukuyksiköistä n. puolet on niissä säteenjäljitysyksiköissä ja liukulululaskenta on tyypillisesti eniten sähköä kuluttavia asioita.
Se riittäisi oikein hinnoiteltuna ja oikeasti saatavilla jos olisi.
Kyllä se pitää tämä laittaa tilaukseen, kun tuota uutta geforcea ei saa mistään.
Jotakin säteenseurannannan suorituskyvystä voi arvioida vaikka XBOX Series X -luvuista vaikka täältä:
Microsoft kertoi Xbox Series X:n järjestelmäpiirin ominaisuuksista tarkemmin – io-tech.fi
http://www.io-tech.fi
Eiväthän ne aivan samoja ole, mutta varmaan Navi21 on aika lailla säteenseurannassakin tehokkaampi kuin nuo XBox X/PS5 -sirut.
Sitten vielä Navi21:n muistiväylän leveydestä:
XBox X:ssa oli 320bit muistiväylä ja 16GB muistia kahden eri kokoisilla muistipiireillä toteutettuna (kustannussyistä 10GB nopeampaa, 6GB hitaampaa suuremmilla muistipiireillä toteutettuna).
Microsoft paljasti kaikki Xbox Series X:n tekniset ominaisuudet – io-tech.fi
http://www.io-tech.fi
Tähän astiset huhut ovat olettaneet, että 16GB tarkoittaa 256bit leveää muistiväylää (512bittiseen ei taida kukaan uskoa).
Näitten Navienkin 16GB muisti voitaisiin mahdollisesti tehdä niin, että 256bit väylässä olisi 8x8Gb DDR6 ja 128 bit väylässä 4x16Gb DDR6, jolloin muistiväylä olisi kokonaisuudessaan 384bit leveä.
kaistassa ratkaisevaa ei ole paljonko sitä teoriassa on vaan paljonko sitä oikeasti saadaan käyttöön sinne minne sitä tarvitaan.
Mikäli muistiaccessit jakaantuvat tasaisesti, osa muistiacceseista on aivan yhtä hitaita kuin kapeammallakin väylällä ja muidostuvat pahaksi pullonkaulaksi.
uudella xboxilla idea on, että CPUn käyttöön allokoidaan muistia, jolle on vähemmän kaistaa, näyttiksen käyttöön muistia, jolle on enemmän kaistaa, mutta tämäkään ei toimi läheskään optimaalisesti.
Ei konsoleissa ole mitään leikeltyjä versioita (tai on, niissä on tod näky 1-2 DCU:ta enemmän sirulla kuin aktiivisena, mutta tuskin tätä tarkoitit), niissä on ihan niihin suunnitellut samaan RDNA-arkkitehtuuriin perustuvat GPU:t.
Konsoleiden SoCit saatetaan myös valmistaa eri prosessilla (ainakin MS:n "AMD enhanced 7nm" kuuloistaisi kovin samalta kuin Zen2 Refreshien ja Zen3:n käyttämä viilattu N7)
Taisi tärkein kohta olla:
Eli muistutus siitä että viikon päästä lisää tietoa ja tässä nyt uusimmat huhut.
No eipä sieltä oikein pysty mitään konkreettista sanomaan kun teoreettiset luvut ilman vertailukohtaa ei tarkoita juuri mitään, koko toteutuksesta ei ole oikein mitään käytännön tietoa miten se suoriutuu ns. itseään vastaan (l. RT on vs RT off) ja siihen päälle ajurituki sekä se että miten eri pelit käyttää säteenseurantaa eri tavoin.
Lähinnä kiinnostus onkin sitä kohtaan että miten hyvin toteutus suoriutuu käytännössä, kuin että mitä gigahömppäkolmio-tunnuslukuja se täyttää. Ainakin noita konsolipelejä kun katselee niin tuntuu että käyttökohteet on vähintäänkin yhtä rajatut kuin PC-puolellakin, eli mitään suurta ihmettä sieltä ei taida olla sen suhteen tulossa.
AMD 6000 Series
AMD Radeon RX 6000 based on Navi 21 XT to feature 320W TBP, 16 Gbps GDDR6 memory – VideoCardz.com
videocardz.com
Tämän päivän "vuodot" taas ennustaa jopa reilun 300W kortteja.
TBP on eri kuin TGP, se sisältää myös virransyötön sun muut
Mitä tätä nyt vatvoon? Rapia viikko ja homma selviää sitten. Nämä vuotouutiset on jotenkin niin turhia ku olla ja voi.
rx 6900 xt ,lähelle 400W, AIB versions.
täsä kaikki.
kohta tulee esiin…
Tai siis selviää sitten kun saa arvostelut julkistaa, eiköhän sieltä aika valikoituja prosenttihehkutuksia taas nähdä. Ei varmasti niin räikeitä millä NVIDIA luukutti mutta tuskin sieltä mitään 14 pelin keskiarvoakaan on tulossa vaan marjakori kädessä kerrotaan parhaat palat.
Eikö ketään ihmetytä miksi Nvidia on rutistanut melkein kaiken mahdollisen irti refu korteistaan jo? Ennen Noissa tuppasi olemaan sitä kellotteluvaraa reilustikin, nyt käytännössä refut ovat melkein kuin AIB? Ei ne ilman syytä puske ulos tuollaisia kortteja. (3080/3090)
Jännän äärellä ollaan ensiviikon alussa 😛
Miksi ei tulisi 450W versioita niin kuin kilpailijalta? No ehkä sitten XTX-mallista.
Hölmöähän se on jättää tehoa käyttämättä. Tehtaalta tappiin asti kellotettu kortti näyttää myös paremmalta revikoissa, moni ei viitsi ylikellottaa ja ylikellotustestit on muutenkin aika suppeita nykyään.
Tämähän se, kummasti tuo hermanni aina unohtaa että eipä ne vihreän pajan ison piirin kortitkaan ole sähkönsäästäjän ykkösvalintoja.
En tiedä ovatko ne sen suppeampia kuin ennen, mutta niitä ei vaan painoteta juurikaan kun saatavissa oleva hyöty on marginaalista.
Ennen oli helppoa testata kelloja, sen kun nosti kelloja ja jännitettä siinä mukana ja kellot nousi tehonkulutuksen kanssa ja suorituskyvyn nousu oli huonossakin tapauksessa 10% helposti ja 20% vähän tarkemmalla säätämisellä.
Nyt pitää säätää jännitekäyriä, alivoltittaa, joskus jopa LASKEA tavoitekelloja että saa paremman keskiarvoisen FPS:n ja hyödyt ovat usein muutaman prosentin luokkaa ja suurin etu on yleensä virrankulutuksen laskeminen suorituskyvyn nousun sijaan. Kiva juttu, mutta oikeastaan mitä väliä…
Jos suurimman osan vihreän leirin kannattajistakin 3090 RTX:n 10% teholisä ja 50% hintalappu on turhake (ja rinnakkain vertailussa ei huomaa silmämääräisesti mitään eroa kummankaan välillä) niin tuskin 10% hitaampi 6900XT:kään on sen huonompi valinta, mikäli hintalappu vain on kohtuullinen.
Itseä henkilökohtaisesti kiinnostelee lähinnä tuo RT:n suorituskyky kummankin kortin välillä. Siitä ei ole AMD:ltä lirunut yhtä videota enempää tietoa.
Kyllä NVIDIA hehkutti sitä medialle jo maaliskuussa että tulee ainakin sen 40% nopeampi olemaan ääritilanteissa kuin RTX 2080ti kortti.
maaliskuu
Nvidia RTX 3080 Ti could be 40% faster than RTX 2080 Ti and may launch this year
NVIDIA Ampere: GeForce RTX 3080 Ti is 40% faster than RTX 2080 Ti
nykyhetki
NVIDIA RTX 3080 is 40% faster than RTX 2080 Ti
NVIDIA GeForce RTX 3080 Up To 2X Faster Than RTX 2080 In OpenCL & CUDA Benchmarks – 60% Faster Than RTX 2080 Ti
NVIDIA GeForce RTX 3080 Performance Leaked: 24 Percent Faster Than RTX 2080 Ti – The FPS Review
Noista kummatkin on jotain toisen osapuolen juorusivustoja, joihin Nvidia ei kyllä ole vastannut juuta taikka jaata. Nuo leakatut performanssi taulukotkin on hieman yllättäen "leakattuja", eli siis huhuja kunnes Nvidia julkaisi korttinsa.
Toisin sanoen siis nvidia ei ole hehkuttanut ainakaan noiden linkkaamiesi lähteiden perusteella mitään, että 3080 olisi 40-50% nopeampi kuin 2080ti.
Kyllä sieltä useampi malli on tulossa
Jos tarkoitat FE mallistoa niin se on täysin NVIDIAn oma design omaa myyntiä varten, referenssikortit on niistä erillinen korttidesign jonka löytää ilmeisesti hyvinkin sellaisenaan ainakin Zotacin korteista. Muut on sitten enemmän tai vähemmän mennyt omia polkujaan korttiensa kanssa.
Eli FE-kortit on tietenkin tuunattu "optimaalisesti" koska ne on tarkoitus olla erinomainen loppukäyttäjän tuote. Ja samaan hengenvetoon täytyy todeta että niistä on revitty irti melkein kaikki tietty tehonkulutus mielessä. Jos tehorajoituksia löysätään/ohitetaan ja kortin virransyöttö sen sallii niin sieltä kyllä löytyy lisää tehoa, mutta tietysti sitten kortti alkaa syödä watteja melkoisesti ja jäähdytyskin tulee ongelmaksi.
Mielenkiintoista tulee olemaan miten AMD on laittanut watit ja tehot balanssiin, XBOX Series X:n perusteella ainakaan sen tason RDNA2 ei mitenkään erityisen janoisesti hörpi tehoa.
Lisäksi Nvidian uusien korttien keskustelussa suurella sähkönkulutuksella ei ole väliä vaan "sähkö on tarkoitettu kulutettavaksi + sikarihymiö" ja perään kymmeniä tykkäyksiä. Kun taas AMD:n kohdalla toinen ääni kellossa.