Windowsin DXDIAG-työkalun mukaan Intelin Vega M:n tukee vain Direct3D FL 12_0 -tasoa Polaristen tapaan, kun muut Vegat tukevat FL 12_1 -tasoa. Myös AIDA64 tunnistaa Vega M:n Polarikseksi.

Pitkään pyörineet villit huhut AMD:n ja Intelin yhteistyöstä osoittautuivat tosiksi viime syksynä, kun Intel ilmoitti julkaisevansa Core-sarjan prosessorin AMD:n Radeon-grafiikkaohjaimella. Kaby Lake-G -koodinimen saaneet MCM-prosessorit (Multi-Chip Module) julkaistiin alkuvuodesta osaksi 8. sukupolven Core-sarjaa.

Kaby Lake-G:ssa samaan paketointiin on mahdutettu Kaby Lake -arkkitehtuurin neliytiminen prosessori, AMD:n semi-custom Vega M -grafiikkapiiri ja siihen EMIB-sillalla yhteydessä oleva HBM2-muistipino. Etenkin Vega M:n osalta on kuitenkin liikkunut jo pitkään huhuja, ettei kaikki ole sitä miltä se näyttää.

Huhut syntyivät vanhempiin vuotoihin, joiden mukaan Intelin prosessori on paritettu AMD:n gfx800-sarjan grafiikkapiirin kanssa. AMD:n gfx800:n tiedetään entuudestaan viittaavan Polaris-arkkitehtuuriin, kun Vega-arkkitehtuuri tunnistuu gfx900-sarjana. Kyse saattoi olla pelkistä prototyypeistä, mutta se ei pysäyttänyt huhuja lopullisen tuotteen luonteesta.

PCWorldin julkaiseman artikkelin mukaan vaikuttaa siltä, että huhut olivat alusta lähtien oikeassa: Vega M vaikuttaa olevan todellisuudessa Polaris. PCWorld tutki asiaa AIDA64-sovelluksella ja Windowsin omalla DXDIAG-työkalulla.

AIDA64 tunnistaa Kaby Lake-G:n grafiikkapiirin Polaris 22 nimellä, jonka lisäksi se mainitsee mm. GCN4-arkkitehtuurin. Sama versio ohjelmasta tunnistaa sekä työpöytäpuolen Vega-näytönohjaimet että Raven Ridge -APU-piirien grafiikkaohjaimen oikein Vega- eli GCN5-arkkitehtuuria käyttäviksi, mutta se ei yksinään riitä vielä todisteeksi, koska ohjelmat voivat hyvinkin tunnistaa tuotteita väärin.

Raskauttavampaa todistusaineistoa tarjoaa DXDIAG, joka kertoo mitä DirectX:n Direct3D Feature Level -tasoja mikäkin näytönohjain tukee. DXDIAG:n mukaan sekä Vega-työpöytämallit että Raven Ridge tukevat Direct3D Feature Level 12_1 -tasoa ja Polaris-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet 12_0 tasoa, aivan kuten viralliset tekniset tiedot arkkitehtuureista varmistavat. DXDIAG:n mukaan Kaby Lake-G:n grafiikkapiiri tukee vain tasoa 12_0, kuten Polarikset.

Intelin itsensä mukaan kyseessä on yhtiön tarpeisiin kustomoitu Radeon-grafiikkapiiri HBCC-muistiohjaimella (High Bandwidth Cache Controller), parannetuilla Compute Unit -yksiköillä ja normaalia suuremmalla määrällä ROP-yksiköitä, mikä jättää paljon tulkinnanvaraa suuntaan jos toiseenkin.

Allekirjoittaneen tulkinnan mukaan kyse on mitä luultavimmin vastaavasta projektista, kuin konsoleiden APU-piireissä, jossa grafiikkapiirin elementit on valittu käytettävistä IP-blokeista tarpeiden mukaan, eikä suoraan tietyn arkkitehtuurin ”perusmallin” mukaan.

Esimerkiksi PlayStation 4 Pro -konsolin grafiikkaohjaimessa on ilmeisesti Vegan kaltaiset Compute Unit -yksiköt, jotka kykenevät tuplanopeuteen FP16-tarkkuudella, vaikka muutoin se on lähempänä Polarista. Vastaavasti Intelille kustomoidussa Radeonissa vaikuttaisi Intelin lausunnon perusteella olevan Vegan Compute Unit -yksiköt ja Vegasta tuttu HBCC-muistiohjain, kun muut piirin elementit olisivat Polariksesta tuttuja, jolloin kokonaisuus ei riitä esimerkiksi D3D FL 12_1:n vaatimien ominaisuuksien tukemiseen. Valitettavasti nettiin ei ole vielä saatu testejä Vega M:n FP16-suorituskyvystä, joka voisi käytännössä varmistaa ovatko Compute Unit -yksiköt Polariksen vai Vegan tasoa.

Intel ei suostunut kommentoimaan, kun PCWorld kysyi suoraan tiettyjen ominaisuuksien olemassaolosta ja AMD tuttuun tapaan ei paljasta muille valmistajille kustomoitujen piirien salaisuuksista mitään, mitä piirin tilannut asiakas ei olisi paljastanut jo valmiiksi, joten täyttä varmuutta Radeon RX Vega M:n luonteesta on mahdotonta saada toistaiseksi. Kaikki todistusaineisto kuitenkin viittaa siihen, että kyse ei ole täysverisestä Vega-arkkitehtuurin edustajasta ja vain aika näyttää saadaanko asiasta ikinä tarkempaa selvyyttä.

Lähde: PCWorld

This site uses XenWord.