Pitkään pyörineet villit huhut AMD:n ja Intelin yhteistyöstä osoittautuivat tosiksi viime syksynä, kun Intel ilmoitti julkaisevansa Core-sarjan prosessorin AMD:n Radeon-grafiikkaohjaimella. Kaby Lake-G -koodinimen saaneet MCM-prosessorit (Multi-Chip Module) julkaistiin alkuvuodesta osaksi 8. sukupolven Core-sarjaa.
Kaby Lake-G:ssa samaan paketointiin on mahdutettu Kaby Lake -arkkitehtuurin neliytiminen prosessori, AMD:n semi-custom Vega M -grafiikkapiiri ja siihen EMIB-sillalla yhteydessä oleva HBM2-muistipino. Etenkin Vega M:n osalta on kuitenkin liikkunut jo pitkään huhuja, ettei kaikki ole sitä miltä se näyttää.
Huhut syntyivät vanhempiin vuotoihin, joiden mukaan Intelin prosessori on paritettu AMD:n gfx800-sarjan grafiikkapiirin kanssa. AMD:n gfx800:n tiedetään entuudestaan viittaavan Polaris-arkkitehtuuriin, kun Vega-arkkitehtuuri tunnistuu gfx900-sarjana. Kyse saattoi olla pelkistä prototyypeistä, mutta se ei pysäyttänyt huhuja lopullisen tuotteen luonteesta.
PCWorldin julkaiseman artikkelin mukaan vaikuttaa siltä, että huhut olivat alusta lähtien oikeassa: Vega M vaikuttaa olevan todellisuudessa Polaris. PCWorld tutki asiaa AIDA64-sovelluksella ja Windowsin omalla DXDIAG-työkalulla.
AIDA64 tunnistaa Kaby Lake-G:n grafiikkapiirin Polaris 22 nimellä, jonka lisäksi se mainitsee mm. GCN4-arkkitehtuurin. Sama versio ohjelmasta tunnistaa sekä työpöytäpuolen Vega-näytönohjaimet että Raven Ridge -APU-piirien grafiikkaohjaimen oikein Vega- eli GCN5-arkkitehtuuria käyttäviksi, mutta se ei yksinään riitä vielä todisteeksi, koska ohjelmat voivat hyvinkin tunnistaa tuotteita väärin.
Raskauttavampaa todistusaineistoa tarjoaa DXDIAG, joka kertoo mitä DirectX:n Direct3D Feature Level -tasoja mikäkin näytönohjain tukee. DXDIAG:n mukaan sekä Vega-työpöytämallit että Raven Ridge tukevat Direct3D Feature Level 12_1 -tasoa ja Polaris-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet 12_0 tasoa, aivan kuten viralliset tekniset tiedot arkkitehtuureista varmistavat. DXDIAG:n mukaan Kaby Lake-G:n grafiikkapiiri tukee vain tasoa 12_0, kuten Polarikset.
Intelin itsensä mukaan kyseessä on yhtiön tarpeisiin kustomoitu Radeon-grafiikkapiiri HBCC-muistiohjaimella (High Bandwidth Cache Controller), parannetuilla Compute Unit -yksiköillä ja normaalia suuremmalla määrällä ROP-yksiköitä, mikä jättää paljon tulkinnanvaraa suuntaan jos toiseenkin.
Allekirjoittaneen tulkinnan mukaan kyse on mitä luultavimmin vastaavasta projektista, kuin konsoleiden APU-piireissä, jossa grafiikkapiirin elementit on valittu käytettävistä IP-blokeista tarpeiden mukaan, eikä suoraan tietyn arkkitehtuurin ”perusmallin” mukaan.
Esimerkiksi PlayStation 4 Pro -konsolin grafiikkaohjaimessa on ilmeisesti Vegan kaltaiset Compute Unit -yksiköt, jotka kykenevät tuplanopeuteen FP16-tarkkuudella, vaikka muutoin se on lähempänä Polarista. Vastaavasti Intelille kustomoidussa Radeonissa vaikuttaisi Intelin lausunnon perusteella olevan Vegan Compute Unit -yksiköt ja Vegasta tuttu HBCC-muistiohjain, kun muut piirin elementit olisivat Polariksesta tuttuja, jolloin kokonaisuus ei riitä esimerkiksi D3D FL 12_1:n vaatimien ominaisuuksien tukemiseen. Valitettavasti nettiin ei ole vielä saatu testejä Vega M:n FP16-suorituskyvystä, joka voisi käytännössä varmistaa ovatko Compute Unit -yksiköt Polariksen vai Vegan tasoa.
Intel ei suostunut kommentoimaan, kun PCWorld kysyi suoraan tiettyjen ominaisuuksien olemassaolosta ja AMD tuttuun tapaan ei paljasta muille valmistajille kustomoitujen piirien salaisuuksista mitään, mitä piirin tilannut asiakas ei olisi paljastanut jo valmiiksi, joten täyttä varmuutta Radeon RX Vega M:n luonteesta on mahdotonta saada toistaiseksi. Kaikki todistusaineisto kuitenkin viittaa siihen, että kyse ei ole täysverisestä Vega-arkkitehtuurin edustajasta ja vain aika näyttää saadaanko asiasta ikinä tarkempaa selvyyttä.
Lähde: PCWorld
Tässä on kyllä hyvää tutkivaa journalismia. Toivottavasti tuohonkin vielä jotain varmistuksia saadaan.
Näyttäisi olevan piirillä kokoa.Vähän outo piiri jos kerta hbm2 mutta DX 12_0.:kahvi:
Ei muisteilla ole mitään tekemistä D3D12FL-tason kanssa. Eikä kyse ole mistään PS4:n grafiikkapiiristä (siinä ei ole sellaista, vaan APU-piiri), uutisessa käytin sitä esimerkkinä piiristä jossa on selvästi "sekoitettu" sukupolvia.
Noi AMD:n IP-palikathan on vähän kuin legoja, nyt Infinity Fabricin myötä vielä entistä enemmän, eli raa'asti ja liikaa yksinkertaistaen voisit ottaa esim CU-yksiköt sukupolvesta A, muistiohjaimen sukupolvesta B, UVD:n jostain kolmannesta ja VCE:n neljännestä jne
HD4XXX sarjan nurkilla tehtiin periaatepäätös että ATi nyttemmin AMD tähtää siihen että kaikki logiikka on syntetisoitavaa vähän samaan tapaan kuin ARM IP. Tässä tehtiin tietoinen valinta suorituskyvyn ja modulaarisuuden välillä. NVIDIA taasen rätälöi piirinsä valmistusprosessi ja arkkitehtuurikohtaisesti. Nykyinen tilanne markkinoilla on aika hyvin nähtävissä tämän seurauksena. NVIDIA omistaa suorituskykyhuipun ja AMD taas kaikki räätälöidyt kohteet. Ei puutu enää kuin että Alteran piirejä saa AMD hard IP lohkoilla niin HSA strategia on maalissa.
Itse veikkailin että olisi jotain Polaris johdannaista koska siten AMD:n ei tarvi antaa Intelille näytettä nykyaikaisimmasta GPU:staan (ottaen huomioon milloin tämän tuotteen kehityksen on täytynyt alkaa Intel olisi tiennyt Vegasta kaiken paljon ennen sen julkaisua) mutta siitähuolimatta pelikäytössä ei Intelin kannalta ole merkittävää eroa sen suhteen olisiko kyseessä Polaris vai Vega johdannnainen piiri eli Intel ei hävinnyt mitään merkittävää vaikak ei saanut Vegaa.
Tuon räätälöinnin suhteen kannattaa huomata, että AMD pystyy tarjoamaan samaan pakettiin myös tehokkaan CPU:n mitä nVidia ei pysty tekemään. Se on melkoinen bonus kun räätälöintejä katsotaan. Intelillä on periaatteessa sama, mutta GPU puoli on liian kämäinen konsoli yms. käyttöön, joten kukaan ei ota ainakaan täyttä pakettia Inteliltä.
Näppiksen erikoismerkkiä "." voi käyttää useamminkin. 😉
Asiakkaita tässä voi häiritä se ettei uusimman ominaisuudet toimikkaan tuolla "vega" piirillä, vaikka sitä vegana mainostetaan. Aika erikoinen tilanne. Nykypeleissä tuskin mitään isompaa eroa.
Kaby Lake-G's Vega Credentials Questioned: Rapid Packed Math Not Working
Ei ole edes Vegan Compute Unit -yksiköitä näemmä, ei tue Rapid Packed Mathia eli ei nouse nopeus FP16-laskuilla vrt FP32
Tiedä häntää, Tompan artikkeli ensin aloittaa pitkähköllä selityksellä siitä miten kolmannen osapuolen sovellukset voivat arpoa väärin arkkitehtuurin. Sitten käytetään kolmannen osapuolen sovellusta todistamaan että arkkitehtuuri ei ole sitä mitä se väittää. Artikkeli itsekin toteaa että näyttäisi siltä että piiri ei ole identtinen Vega työasemasirun kanssa, mutta se oli kait jokseenkin nollainformaatiota.
Graafissa RX sarjalla ei ole mitään eroa, mutta Kaby Lake G:llä on, vaikkei niin suurta prosentuaalista eroa kuin Ryzen APU:lla. Vaatisi vähän tarkempaa analyysiä kuin yksi testi, jotta minut vakuutettaisiin.
2.70 vs 2.64 Gpix/s (~2,23%) menee käytännössä virhemarginaaliin, kyllä sen eron pitäisi olla selkeä jos siellä olisi Vegan NCU:t. Vega 11:llä ero on 61,8%.
Polaris + Vegan HBCC puolesta puhuvat jo vanhoissa vuodoissa nähdyt gfx8xx-perheeseen kuuluminen, D3D12 FL -tuen rajoittuminen 12_0-tasolle, kolmannen osapuolen softien tunnistamiset ja vielä tuo FP16/32-suorituskykykin