
Yhdysvallat asetti viime syksynä kaksi suomalaisyritystä Venäjää koskevalle pakotelistalleen, jotka veivät pakotteista vastaavan USA:n valtiovarainministeriön alaisen viraston OFAC:n eli Office of Foreign Assets Controlin mukaan Venäjälle sotateollisuuden käyttämää elektroniikkaa ja muita osia. Vantaalla toimineiden yhtiöiden Siberica Oy:n ja Luminor Oy:n katsottiin vieneen muun muassa pakotelistalla olevia drooneja ja niiden tarvikkeita Venäjälle. Joulukuussa EU asetti samasta syystä molempien yritysten toimitusjohtaja Gabriel Teminin pakotelistalle.
Suomen Tulli ilmoitti joulukuussa tutkineensa yhtiöihin liittyvää törkeää säännöstelyrikosta ja puolustustarvikkeiden maastavientirikosta. Epäily koski yli kolmeakymmentä vientiä tai viennin yritystä, jotka ovat sisältäneet pakotteiden alaisia tuotteita, mm. mikrokontrollereita ja puolijohdekomponentteja. Näiden, kaikkiaan yli 600 000 euron arvoisten tuotteiden epäillään päätyneen Venäjälle.
Tämän lisäksi Tulli epäili lähes 3500 miehittämättömän lennokin eli droonin päätyneen Venäjälle. Tuotteet oli vientiselvitetty toiseen valtioon. Droonien arvo on ollut yli kaksi miljoonaa euroa.
Tammikuussa yhtiöiden toimitusjohtaja Teminiä vastaan nostettiin syyte Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa pakotteiden rikkomista koskevassa rikosasiassa. Käräjäoikeus tuomitsi Teminin maaliskuussa yhdeksäksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen säännöstelyrikoksesta ja puolustustarvikkeiden maastavientirikoksesta. Temin ja Luminor Oy määrättiin suorittamaan valtiolle rikoksen tuottamana taloudellisena hyötynä 11 000 euroa. Noin 3500 droonin osalta käräjäoikeus ei löytänyt riittävää näyttöä, että ne olisi viety Venäjälle. Tuomio ei ole lainvoimainen. Syyttäjä vaati Teminille vähintään kolme vuotta ehdotonta vankeutta ja aikoo valittaa hovioikeuteen.
”Myyntihuuma” iski
Iltalehti uutisoi viikonloppuna lisää tietoja ja yksityiskohtia lähes 3500 droonin tarinasta. Temin oli ostanut huhtikuu-lokakuu välisenä aikana vuonna 2022 useissa erissä Luminor Oy:n nimissä Jimm’s PC-Storesta 3466 DJI:n droonia yhteensä yli kahden miljoonan euron edestä. Jimm’sin vastineen mukaan se sortui myyntihuumaan, eikä tajunnut tehdä riittäviä tarkistuksia, sillä keväällä 2022 Luminor Oy:n julkiset tiedot olivat näyttäneet normaalilta. Saatuaan tiedon epäilyttävästä toiminnasta, Jimm’s lopetti Luminor Oy:n kauppasuhteen ja samalla myynnin ulkomaille kokonaan. Jimm’sin vastineessa todetaan myös, että yhtiön omien tietojen mukaan drooneja ei olisi viety Venäjälle.
Maanantaina Jimm’sin vastineen jälkeen Iltalehti uutisoi lisää yksityiskohtia. Tullin esitutkinta-aineistosta selviää, että Jimm’s PC Store on vuosina 2021–2022 myynyt huomattavan määrän tavaraa Luminor Oy:n kautta Venäjälle. Venäjän hyökkäyksen jälkeen Luminor ilmoitti vievänsä tavaraa Turkkiin ja alkoi ostaa DJI:n drooneja ja niiden varaosia huhtikuussa 2022. Yksittäiset tilaukset olivat pääosin 100-200 droonin eriä ja Jimm’s PC Store jatkoi myyntiä lokakuuhun 2022 asti.
io-tech lopettaa yhteistyön Jimm’s PC-Storen kanssa
Jimm’s PC-Store on ollut io-techin yhteistyökumppani sivuston perustamisesta eli vuodesta 2017 lähtien. Yhteistyö on näkynyt sivustolla yrityksen markkinointina ja TechBBS-foorumilla virallisena viestiketjuna.
Viime päivien aikana esiin tulleiden tietojen valossa olemme päättäneet lopettaa yhteistyön Jimm’s PC-Storen kanssa.
Lähde: Iltalehti (1,2), Tulli, Jimm’s vastine
Päivitys 11.4.2024: Jimm’s on julkaissut omilla sivuillaan tiedotteen asiasta.
Onhan tuo ymmärrettävää että tukijäsenyyksien saaminen tässä tilanteessa voi tuntua väärältä, mutta TE teitte päätöksenne ja selkeästi yhteisönne arvostaa sitä. Itse haluan tukea toimintaanne jotta jatkossakin saan katsoa/lukea teidän kontenttianne.
Onhan tuo ymmärrettävää että tukijäsenyyksien saaminen tässä tilanteessa voi tuntua väärältä, mutta TE teitte päätöksenne ja selkeästi yhteisönne arvostaa sitä. Itse haluan tukea toimintaanne jotta jatkossakin saan katsoa/lukea teidän kontenttianne.
Suomalaisyritys myi tuhansia drooneja pakoterikoksista tuomitulle – "Tietojemme mukaan drooneja ei ole viety Venäjälle"
http://www.mtvuutiset.fi
Hyvä
Käytän foorumia aika paljon(toisen ribbonin olisin varmaan ostanut jossain vaiheessa) ja haluan tukea, lisäksi osoititte selkärankaa josta halusin osoittaa tukeni.
Uskoisin ettei muilla(kaan) ribbonin ostajilla ole kyse negatiivisuudesta J****siä kohtaan, vaan positiivisuudesta IOn porukkaa kohtaan, ottakaa arvostus vastaan vaan kiltisti.
Saadaan kyllä kaikki suomen vähänkään isommat elektroniikka puljut boikottiin kun 2022 myyntejä pengotaan tarpeeksi. (puhumattakaan ennen 2022) Mut eit siin, hyvä et vedetään tajuton lovi jimssille tässä joka a. myi mutkan kautta eli ei suoraan ja b. tietenkin on jo aikoja sitten lopettanut tämän toiminnan mut eheiiii se riitä, kerrasta poikki, ryssän kätyreitä aina ja ikuisesti?
Ei kait sille mitään ole tapahtumassa. Virhe myönnetty ja hommat jatkuu.
Sehän riippuu ihan siitä, että miten asiakkaat suhtautuvat siihen. Liikevaihto ainakin laskenee.
Tämä samainen Luminorihan yritti ostaa drooneja verkkikseltä, mutta kieltäytyivät myymästä. Se laittaa JimmZin aika huonoon valoon.
Tarvii varmaan siirtyä kokonaan verkkokaupan suuntaan. Onneks se on samassa kaupungissa.
Tyhmää vaan kun jimmssillä ollu suurinpiirtein paremmat hinnat / saatavuus joissain tuotteissa yleisesti ja just viikko sitten ostin uuden näppiksenkin sieltä.
Kyllä siinä menee samalla verkkokaupat yms. boikottiin jos löytyy jotain vastaavaa sieltä… Mutta _nyt_ osui jimmsillä paska tuulettimeen.
Aika monta tukijäsenyyttä pitää mennä kaupaksi, että tilanne kuittaantuu. Eikä riitä vaan nyt kerta boostina vaan joka vuosi jatkossa.
siihen loppui mun tilaukset jimmsiltä, useampi tonni sinne tulikin kannettua…
Kuvittelin että tässä olisi jotain vakavempiakin pakotteita tulossa heille. Hyvä kuitenkin että saavat työntekijät pitää työpaikkanssa sitten, eikä tarvitse some-kohun takia menettää kotimaassa toimivaa verkkokauppaa.
Vahva veikkaus ettei ole verkkokaupalla puhtaat kädet venäjän myynnin kanssa. Sittenkun voi spekuloida että Puttehan on sekoillut ja räyhännyt ukrainasta jo sieltä 2014 lähtien, eli suomeksi suunnitellut tätä jo pitkään niin varmasti ollaan ihan veret käsissä kaikki, tavalla tai toisella.
Pohjapointtina ehkä se että aika rankkaa palautetta tästä tuli ottaen huomioon että tosissaan ei ole jatkaneet eivätkä jatka toimiaan, se nyt vaan on niin että näitä on tajuttomalla määrällä suomalaisista yrityksistä, hemmetti eihän tässä voi kohta ostaa kuin suomi porkkanaa ja perunaa.
Tämän sivuston lista on aika hyvä, mutta jos pelkästään kun pistää nestlen, marsin ja P&G:n boikottiin niin voi tulla vähän hämmennystä ruokakaupassa: #LeaveRussia
Mutta jos on aate vahva niin eipä siinä, lista haltuun ja tuotteiden pikkutekstejä lukemaan mistä nuo firmojen nimet löytyy, netistä sitten sisaryhtiöt niin tosissaan, eiku suurennuslasi kouraan ja kauppaan. muutama tunti menee myös kun noita sisaryhtiö jne kytköksiä alkaa perkaamaan.
Tämä on se tärkein pointti tässä boikottihommassa. Jos ette muuta tajua niin tajuakaa tämä. Hymiö.
Hyvää toimintaa io-tekiltä yhteistyön päättämisessä. Vaikka tuntuukin, että foorumilaisten paine oli kova tätä päätöstä tehdessä niin silti se osoittaa selkärankaa.
Katson jatkossakin suomenkielisiä tekniikka-aiheisia videoita mielelläni.
Tämän uutisen tapauksen tutkinnassa (uutisoinnissa) käynyt ilmi että Verkkokauppa.com jo teknisesti suodattaa venäjään viittaavia tilauksia ja hylkää niitä. Jos joku pro suomea puhuen, ei venäläisillä papereilla hakee hyllystä parikappaletta, niin osto voi onnistua.
Jimms ilmeisesti myynyt kymmenien , satojen kappaleiden tilauksia muutamanprosentin "käteisalennuksella" , jos tuota Hintaseurantaa katsoo, missä heillä ollut vakaa listahinta niin pitkään kun kauppaa tekivät.
Jos myyjiä ja johtoa miettii, niin vaatii vahvaa pro venäjä luennetta kun tilauksia kuittailujen välissä seuraa RT (vpn:llä), ja Telegrammia, tunnistaakohan myymänsä dronet, droonien ns hyötysuhde ollut tässä sodassa erittäin kova, eli tuskin puhutaan kymmenistä haavoittuneista, vaan ennemmin sadoista kuolleista.
"Sinä hyödyt siitä mitä Jimm’s tietää"
Todella suoraselkäistä toimintaa!
On se kumma että muka kukaan Jimmzzzillä ei ihmettele että yksi ja sama firma ostaa tuhansia tuotteita ylimääräisen välikäden kautta jälleenmyyjältä eikä suoraan tukkurilta, plus sitten kaikki muu mitä sieltä seliteltiin. Se, että oikeus toteaa ettei näyttö riitä tuomioon, ei todellakaan tarkoita etteikö syyte voisi olla täysin paikkansapitävä.
Kyllä jotkut meistä lopettavat asioinnin Jimm’sissä tähän. Se on moraalikysymys, niinkuin jossain tuolla sanotaan.
Kukaan ei pakota, mutta nyt on myyty drooneja Venäjän armeijan käyttöön ja yritetty peitellä sitä viimeiseen asti. Jokainen voi tästä tehdä omat päätöksensä.
Jos kaikki somessa huutelijat, jotka sanovat vetävänsä rahansa Jimm’sistä, oikeasti tekevät niin, niin onhan se iso lovi liikevaihtoon.
Varmasti kaivelemalla löytyy sieltä sun täältä sanomista, viranomaiset tuntuvat tekevän tarkistuksia haisua saadessaan. Jimms:in tapaus koskettaa tämän foorumin käyttäjiä kun yhteystyötä ollut kauan, ihan ymmärrettävää ja ansaittua että tyrmistys sen mukaista kun omaa harrastustoimintaa yritys lähellä.
Yrityshän voi itse vaikuttaa "kätyrin" kuvaansa, Tj:n erottaminen/Tj:n itsenä irtisanominen, toimintatapojen parantaminen, Ukrainan tukeminen, pallohan on Jimmsillä itsellään eikä meillä asiakkailla sen suhteen.
Nestle, Mars, P&G, Mondelez ovat boikotissa ja näille kyllä löytyy vaihtoehtoja. Fronerin takia jää suurin osa jäätelöistäkin kauppaan. Toki näillä on tytäryhtiöitä ja tytäryhtiöiden tytäryhtiöitä, eikä vastuu yrityskuvioiden perkaamisesta tuolla tarkkuudella kuulu kuluttajalle.
Iltalehden ensimmäisessä artikkelissa toissapäivänä oli mainittu, että Verkkokauppa.com:in järjestelmät varoittivat Venäjältä tulevasta tilauksesta – ja se antoi ymmärtää, että tilaukset eivät olisi menneet läpi. Iltalehden toinen artikkeli taas paljasti, että olivat ennen sodan syttymistä myyneet Venäjälle. Suoraan Venäjälle. Sitten sodan alettua samalle firmalle, mutta toimitusosoite olikin merkattu muualle kuin Venäjälle. Mikään hälytyskello ei soinut siellä päässä, kun oli myyntihuuma.
Ei tarvi mitään tuntien työtä tehdä saadakseen selville mitkä firmat on hyvä lisätä boikottiin venäjä kytkösten takia. Muutaman minuutin googletus riittää tähän varsin hyvin. Useampi saitti vain ja ainoastaan tätä tarkoitusta varten olemassa.
Kiitos ja respect!
Kuinkas paljon sitä on tavallisella työntekijällä tuolla sananvaltaa kunkin tilauksen kohalla että lähteekö se vai ei? Että tarviiko vetää talikoita esiin ja lähteä massahysteriaan mukaan koko puljua kohtaan jos vain päätekijä saadaan vastuuseen…
Onhan tämä aika raju ratkaisu, kun kauppaa on tehty viimeksi lokakuussa 2022, eli yli puolitoista vuotta sitten. Tosin miksi Jimms ei silloin tehnyt mitään ilmoitusta asiasta omatoimisesti?
Nyt varmaan saisi Jimmsiltä sitten kohta tavaraa halvalla. Ostanko vai en, onkin sitten mielenkiintoinen kysymys. Ostokseni tuskin menisi Venäjän sotatoimiin, mutta liittyykö kaupan muu toiminta sitten niihin nykyisin jollain tavalla?
Kertooko tuo että kun lokakuussa 2022 oltiin hiljaa, niin myös kaikista muistakin ongelmista ollaan hiljaa?
Toivotaan jokatapauksessa io-techille vielä jatkoa ja jaksamista vaikka nyt sitten yhteistyökumppanin kautta koliseekin aika kovaa.
Ei paljon paremmin vois sanoa!
Itselläni tämä tapaus toimi kimmokkeena viimein taloudellisesti tukea foorumia ja sisällöntuottamista, kun oletettavasti aika ison loven kassaan jättää yhteistyön katkaisu, niin toivottavasti meikäläisen hilut saa edes muutaman tunnin pidettyä valoja päällä ja kun aika moni muukin näyttää näin tehneen, niin toivottavasti moraalikompassin seuraaminen ei näin aiheuta kovin radikaaleja muutoksia toimintaan.
Otteko ihan varma että kyse on suoraselkäisyydestä eikä ennakoinnista foorumiyhteisön reaktioherkkyyteen?
No se. Just tilasin viikko sitten hyvät tempest näytöt jimmsiltä.
Ei vissii Sampsakaan ole saanu vastauksia kysymyksiinsä Maikkarin uutisen perusteella, nii ei tuokaa mitää hyvää kerro Jimssin puolesta.
Kukaan ei ole kehoittanut mailojen kanssa työntekijöitä lynkkaan, syyttömät työntekijät eivät ole taloudellisesti vastuussa firmasta, toki kannattaa sinne Oikotielle suunnatta nyt, jos ei ole vielä sitä tehnyt.
Siitä ei hajua miten salassa muilta työntekijöiltä kauppaa tehty. no ei huhuja että mikä porukassa noin muuten asenne ollut.
Kyllä se itseltä tulee ainakin kokonaisuudesta, mutta tämä oli ehkä se "pieni potku" jota tarvitsi tukijäsenyyden hankkimiseen.
Miksi jimm’s ilmoittelee mitään vasta puolitoistavuotta tilausten toimittamisen jälkeen, ja vasta kun joku iltapaska lehti siitä mainitsee? No ehkä jonkinlaista ylireagointiakin, mutta ainakin on selvää, että lafkassa ollaan oltu hyss hyss ja ei ole toivottu tälläistä julkisuutta.
Eipä tässä juuri ole tavallisia työntekijöitä syytetty, vaan yrityskulttuuria ja johtoporrasta. Joskus alamaiset joutuvat sijaiskärsijöiksi johtajien töppäilyjen takia. Niin ei kuitenkaan ole mahdollista toimia, että mitään seuraamuksia ei tulisi yrityksille, joissa on "tavallisia työntekijöitä". Silloin kukaan ei joutuisi koskaan vastaamaan mistään mitään, ja jokainen varmasti ymmärtää, että se ei ole kestävää millään muotoa.
Päätekijä(t) eivät nähtävästi halua vastuuta ottaa, joten kuluttajalle ei jää paljoa mahdollisuuksia. Massahysteriasta puhuminen osoittaa kyllä perustavanlaatuista ymmärtämättömyyttä tilannetta ja tekoa kohtaan.
Hyvä yritys tuntee asiakkaansa, eikä asetu poikkiteloin suhteessa asiakkaittensa arvoihin. @Jimm’s sanoi olevansa vastuullinen ja tällä yritti kerätä goodwilliä jonka muuntaa myynniksi. Tämä vastuullisuus ei toteutunut käytännössä, eikä he ymmärtäneet asiakkaiden arvoja, eikä ajatusmaailmaa ja tämä lopulta aiheutti tämän kohun, joka varmasti näkyy jollain tavalla myynnissä.
Suoraselkäisyyys vai foorumiyhteisön reaktioherkkyys, aivan sama kumpi jos se vaikeuttaa pitkässä juoksussa yritysten kaupankäyntiä hyökkäsysotaa ja terrroria harrastavan maan kanssa.
Tarkoitin io-techin päätöstä lopettaa yhteistyö. Mitä jos ei olisi päättänyt?
Ymmärsin kyllä ja lähinnä tarkoitin vaikka olisikin ollut kyse pelkästä käyttäjien reaktiosta, niin toisin kuin jimms, io-tech tunsi asiakkaansa ja täten voi myydä heille eettisyyttä, toisin kuin jimms.
Ja omalta osalta olisin harkinnut mitä teen. Ainakin tämä premium jäsenyys olisi jäänyt ostamatta ja tukijäsenyys päättyy pian, niin tuskin olisin sitä uudistanut.
Miksi täytyy boikotoida koko yritystä jos tekijät saadaan vastuuseen ja siten pois sieltä? Eihän tuossa ole mitään logiikkaa, kusemaan koko porukan päälle joidenkin törppäilyjen takia. Sitähän ei saisi asioida missään liikkeessä jos aletaan syynäämään kaikkia työläisiä ja heidän näkemyksiä/tekoja jotka ei vastaa omia.
Olisin ostanut IO-tech kahvimukin tukeakseni selkärankaista toimintaa mutten löytänyt linkkiä enää mistään
Tähän loppui osaltani jimmzzillä asiointi. Kuitit talteen ja tietojenpoistopyynti vetämään.