
Microsoft on ehtinyt jo esittelemään seuraavan sukupolven konsolinsa virallisesti, mutta sen teknisistä ominaisuuksista on puhuttu lähinnä suuntaa antavasti. Nyt yhtiö on kertonut tarkemmin Xbox Series X -konsolin ominaisuuksista.
Microsoftin tuoreet paljastukset eivät sinänsä ole yllättäviä vaan lähinnä aiempia huhuja varmistavia. Konsolin sydämenä sykkii Zen 2- ja RDNA2 -arkkitehtuureita hyödyntävä semi-custom APU-piiri. RDNA2 tukee ensimmäisen sukupolven RDNA:sta uupuneita Variable Rate Shading -teknologiaa ja DirectX Raytracing -kiihdytystä. Konsolille, tai käytännössä sen grafiikkaohjaimelle, luvataan 12 teraFLOPSin edestä laskentavoimaa. Säteenseurantaa tullaan hyödyntämään grafiikan lisäksi äänentoistossa, mutta toistaiseksi ei ole varmuutta onko tämä toteutettu varaamalla tietty määrä Compute Unit -yksikköjä äänentoistolle TrueAudio Nextin tapaan, vai jollain erillisellä ratkaisulla.
Uusi Xbox tukee maksimissaan 120 FPS:n ruudupäivitysnopeutta sekä HDMI 2.1 -ulostuloa, mikä tuo samalla tuen Auto Low Latency Modelle, mikä asettaa television automaattisesti matalan latenssin pelitilaan mikäli sellaista tuetaan, sekä HDMI Variable Refresh Rate -teknologialle, mikä mahdollistaa virkistystaajuuden synkronoinnin ruudunpäivitysnopeuteen. Konsoli on varustettu ”seuraavan sukupolven SSD-asemalla”, mikä valitettavasti ei vielä paljasta tarkemmin mistä on kyse. Spekulaatioissa on puhuttu pääosin PCIe 4.0 -väyläisestä NVMe-asemasta, mutta tästä ei ole vielä varmuutta, mutta yhtiön twiiteissä mainitaan erikseen ”custom built”, mikä on omiaan herättämään kysymyksiä sen toteutuksesta.
Quick Resume -ominaisuus, eli peliin palaaminen ilman normaaleja lataustaukoja, on päivitetty tukemaan nyt useampaa peliä samanaikaisesti. Pelien tuntumaa on parannettu puolestaan Dynamic Latency Input -tekniikalla, jonka luvataan synkronoivan liikkeet välittömästi pelitilanteeseen aiempaa pienemmin viivein.
Microsoft lupaa konsolin tukevan luonnollisesti omien peliensä lisäksi Xbox Onen pelejä sekä kaikkia Onen tukemia Xbox 360- ja Xbox-pelejä. Yhtiön oman Xbox Game Studiosin pelit tullaan julkaisemaan Smart Delivery -tekniikalla, jossa peli ostetaan kerran ja pääset pelaamaan sitä sekä Xbox One-, One S-, One X- että Series X -konsoleilla aina parhaimpana saatavilla olevana versiona. Teknologia on tarjolla myös ulkopuolisille kehittäjille, mikäli he haluavat sitä hyödyntää esimerkiksi peleissä, jotka julkaistaan ensin Xbox Onelle ja myöhemmin Series X:lle. Tähän mennessä CD Projekt Red on ehtinyt jo ilmoittaa, että Cyberpunk 2077 -pelin Xbox One -version ostajat tulevat saamaan Series X -version pelistä ilmaisena päivityksenä.
Lähde: Microsoft
Itsellä tuo ei tuntunut PC:llä yhtä sulavalta kuin Xboxilla jostain syystä vaikka onkin nopeahko PC. Ennen ei ollut hirveämmin tilaakaan koneella niin oli hyvä offloadata Xboxin puolelle osa peleistä kun siinä on 10 teraa tilaa.
Jotain tietokoneesta johtuvaa ongelmaa koska peli on täydellisen sulava PC.llä.
Ostohousut on jo laitettu valmiiksi jalkaan. 😀
Mutta eikös ton hinnaksi ole veikkailtu 600 – 700€ ?
Ja tuolla rahalla saa jo aikasta kivan PC:nkin. Että enemmän se on rahan haaskaamista ostaa Xloota kuin PC.
Ensinnäkin PC:llä enemmän käyttötarkoituksia ja pelitkin ovat halvempia ja ylipäätään pelivalikoima on lähes ääretön.
Toki kokemus ei ole ihan niin vaivaton.
Hintaahan tulee vielä käytännössä lisää jos haluaa pelata netissä + konsolien pelit ovat yleensä kalliimpia.
Aika paljon noiden Win10:n Storen kautta asentuvien kanssa ihmisillä ongelmia.
Tuohon rahaan ei kyllä mitään peli-pc:tä vielä saa.
Tuo nyt riippuu monesta jutusta. Ihan aluksi pitääkö kaiken olla uutta vai voiko osa olla käytettyä.
Sitten pitääkö emon ja/tai ssd:n olla tunnettuja merkkejä vai kelpaako kiina halppikset.
Ja onko ylikellottaminen OK asia vai ei.
Joten jos osaa yhdistellä ja vähän suunnitella sitä PC:tä niin 600€:lla saa jo tehokkaan koneen.
Mutta jos menee tyyliin vaan Jimmsiltä ostamaan, niin toki sitten ei mitään kauheaa tehohirmua tuolla rahalla saa.
Jos osien ei tarvi olla uusia niin sitten aletaan vertaan käytettyyn xbox series X:n minkä saa vielä halvemmalla.
PC pelaamisen suosio on kasvanut ja aikalailla vakiintunut viime vuosina, mutta tämä tilanne ei ole vielä käsillä koska edelleen ja oletettavasti jatkossakin Sony ja Nintendo tuovat yksinoikeuksia konsoleilleen. Xbox on ihan syystä aina ollut hännänpitäjänä kaikissa sukupolvissa.
Pelit tehdään aina heikoimman lenkin ehdoilla ja siitä venytetään sitten muihin suuntiin eli ei pyöritä. Toki siinä määrin se on Xbox One X:lle suunniteltu että pelin kuin pelin saa conffattua sille tasolle että se rullaa vaikka stable 4K@300 FPS jos siltä tuntuu.
Ja maksat sitten peleistä sen 59e/69e ja sitten osa peleistä on ihan paskaa ohjaimella kun PC.llä voi käyttää näppis hiirtä tai sitä ohjaintakin.
Tässä on turha yrittää tehdä kuitenkaan konsoli vs PC vääntöä koska on selvää että PC on parempi kun siihen panostaa vaan riittävästi euroja.
Jos ei pysty ostaan riittävän kovaa tietokonetta niin se on sitten vain sen kyseisen yksilön ongelma ja ehkä joku boxi on oikeampi vaihtoehto.
Pleikkarin hankinnan ymmärrän kun siellä ne kovat yksinoikeudet kuitenkin ovat.
Samanlaisia alennuskampanjoita niitä konsoleillakin on peleistä. Poimii niistä kympillä parilla. Tuo ohjaus juttu on ihan maku kysymys.
Joo tottakai PC on parempi, jos euroja laittaa tarpeeksi.
Turha tässäkään lähtee peleissä konsoli vs PC koska PC.llä on satoja sellaisia huippuja pelejä joita konsolilla ei ole eikä ikinä tule olemaan.
Osta nyt alennuksista sellaista mitä ei edes ole,se uutuus peli on sen 59/69€ eli ei tule onnistumaan toisin kuin PC.lle ne uudetkin julkaisut saa kuten jokainen tietää halvemmalla tai erittäin halvalla jne..
Ohjaus ei ole makuasia koska hiiri+näppis yksinkertaisesti vain on monessa pelissä selvästi parempi kuin tatit, jos joku ei tätä pysty myöntämään niin sitten ei ole ikinä edes PC.llä pelannutkaan.
Hei vaikka oletkin porvari… suurin osa kuitenkaan ei ole sekä pc uskovainen niin lopeta jauhaminen pc:stä, koska tässä ketjussa puhutaan ainoastaan xbox konsoleista.
Huokaus palataan aiheeseen…
Iso hyppäys edelliseen konsolisukupolveen ja se nostaa omia odotuksia siitä, mitä konsolipelit tulevat olemaan muutaman vuoden kuluttua.
Ehkä jopa tuo ssd saattaa olla isoin muutos, mitä pelaamisessa tulee näkymään!
Saapa nähdä. SSD:ltä ne pelit on konsolilla pelattu tähänkin asti.
Tosin aika tavalla hitaammalla sellaisella.
Nojuu ei tuo mikään nvme ole toki kun USB 3.0 rajottaa. Toivottavasti nuo tulevat pelit eivät ole suunniteltu toimimaan nimenomaan nvme vauhdeilta. Tulee pirun kalliiksi ostaa lisätilaa jos pitää olla nopea levy.
Ööö miten niin tulee maksamaan pirun paljon?
1TB NVme asemia saa about 90€ eli ero SATA3 SSD on vain 10 – 20€.
Ja tuskin xlootaan lyödään kalleimpia ja nopeimpia NVme SSD:tä kun se nostais valmistus kustannuksis huomattavasti. Ja hyöty jossain peli hommissa onko sulla edullinen ja hitaampi asema vai kallis ja nopea asema on hyvin minimaalista.
Kyllä siihen tulee joku ~nopein mahdollinen pcie4 nvme levy. Eivät halua jäädä kakkoseksi pleikkarille, jonka kohdalla toi on jo varmistettu. Kirjoitusvälimuistin kohdalla on saatettu säästää vähäsen, mutta lukunopeudet tullee olemaan täydet 5-6Gt/s, mahdollistaen kaikkien latausaikojen poistamisen peleistä. Pc peleissä tähän mennessä pelien lataamisessa menee aikaa koska ne on levyllä eri muodossa kuin miten peli tarvitsee niiden olevan välimuistissa ja tästä johtuen lataamisessa menee ikuisuus vaikka olis kuinka nopeat levyt. Konsoleilla voidaan nyt suunnitella pelit sen ympärille että kiintolevypullonkaulaa ei ole ja siten oikeasti hyötyä nopeista levyistä.
Xbox Onessa itsellä tällä hetkellä ulkoisina 8 teratavun kovalevy ja 1 teran SSD-levy. Ostappa nuo nvme:nä.
Joulumarkkinoille pitäisi tulla, eli marraskuussa pitäisi olla kikantin hyllyssä
Ompas pitkän ajan päästä… Siihen mennessä kerkeää monet asiat muuttumaan..
Ei se konsolin rauta ole mihinkään enää muuttumassa, jotain kellotaajuuksia saattavat säätää mutta siinä se
Kyllä ne päätökset on tehty vuosia sitten mitä malleja tulee, se ei ole ihan sormia napsauttamalla uusi piiri käsissä, eli ei riipu kilpailijasta
Taitaa tulla PC puolella jo seuraavan sukupolven näyttikset (AMD, Nvidia), jolloin tuon suorituskyky laskee suhteellisesti ja/tai hinta nousee. Sitä tarkoitin tuolla monien asioiden tapahtumisella..
Mutta koskaan ei ole PC puolet jutut ole mitenkään vaikuttaneet konsoleiden hintoihin saatika mihinkään muuhunkaan.
Ja hyvin ovat aina konsoleista saaneet revittyä viimeisetkin tehoriippeet ulos, toisin kun PC maailmassa varsin EA:ta ja Ubisofti eivät ole kuulleetkaan mitä tarkoittaa optimoinnit. Tai no se maksaa rahaa ja aikaa joten siksi ne eivät sitä varmaankaan tee.
Mutta jo aikoinaan ensimmäinen xloota näytti mihin 733MHz Pena 3 ja Geforce 3 pystyy. Ja ne pystyivät todella näyttäviin peleihin ja joidenkin kohdalla kuten Soulcalibur 2:n mentiin vieläpä 720p:llä (joissain oli jopa 1080i tukikin).
Ja muuten tuo eka Xloota on minun lemppari konsolini vieläkin ja tykkäsin sen duke ohjaimistakin. Sitten x360 ei oikein napannut ja xbox one ei napannut enää yhtään joten eipä tullut sitä edes hommattua kuten en varmaan tätä uuttakaan.
Toki, mutta nuokin perustuvat siihen seuraavaan sukupolveen. Vielä ei tiedetä millä suhteellisella tasolla se suorituskyky tulee olemaan mutta merkit näyttäisi IMO siltä että nuo on suhteessa tehokkaampia viime sukupolveen nähden
Sinänsähän tuossa Xbox Series X:ssä on seuraavan sukupolven AMD-rauta.
EDIT: Jaa olikin jo tullut sama vastaus sinä aikana kun luin ketjua.
Toki, mutta tuostahan on jo sanottu, että suorituskyky tulee olemaan NYKYISTEN 2080:n ja 2080Tin:n välimaastossa. Lienee syytä olettaa, että tulevassa sukupolvessa on kortti tuolla alueella, joka on noita nykyisiä halvempi. Voisi kuvitella, että AMD:kin kykenee tekemään jotain ko suorituskykyluokan kortteja, joten siellä on edes vähäsen kilpailua, joten hinnat ovat kohtuulliset..
Halvempi kyllä, mutta hatusta heittäisin että raaka suorituskyky vastannee selvästi todennäköisemmin seuraavan sukupolven 2070/5700-tasoa kuin 2060/5600-tasoa. Konsoleilla toki myös se puoli, että raudasta saadaan enemmän irti kuin PC-peleissä.
Tosin tuo on ollut kokoajan tasoittumaan päin, kun ei niitä konsoleita enää ohjelmoida läheskään yhtälähellä rautatasoa, kuin joskus ps. ps2, xbox jne aikaan.. Viimeisen päälle raudalle optimointi on kuitenkin hidasta nyhräämistä ja kun siellä on kaikenmaailman suojaukset ja tietoturva + DRM viritykset välissä, niin monet temput muuttunevat varmasti mahdottomiksi..