Microsoftin Xbox One -konsoli saa perusmuotoisen FreeSync-tuen, kun Xbox One S ja X saavat myös nopeampaa HDR-toteutusta tukevan FreeSync 2 -tuen.

PC-pelaajat ovat nauttineet jo pitkään Adaptive-sync-/FreeSync- ja G-sync-teknologioiden mahdollistamasta näytön virkistystaajuuden sitomisesta pelin ruudunpäivitysnopeuteen. Nyt samat ominaisuudet ovat saapumassa myös konsolipelaajien iloksi.

Microsoftin Inside Xbox -ohjelmassa esiintyneet AMD:n Antal Tungler ja Microsoftin Larry Hyrb ovat esitelleet virallisesti Xbox-konsoleiden FreeSync-tuen. Tuki vaihtelevalle ruudunpäivitysnopeudelle luvattiin alun perin Xbox One X -konsolille, mutta lopulta niistä pääsevät nauttimaan kaikki Xbox One -käyttäjät.

Xbox One saa tuekseen FreeSync-tuen ja Xbox One S sekä Xbox One X FreeSync 2 -tuen. FreeSync 2 eroaa FreeSyncistä HDR-tukensa osalta, sillä FreeSync 2 mahdollistaa pelin antaman väriavaruuden sovittamisen suoraan näytölle sopivaksi, kun normaalisti väriavaruuden sovittaminen tehdään kahdessa vaiheessa: ensin pelin toimesta HDR-signaaliksi sopivaan muotoon ja sen jälkeen näytön toimesta sen omaan väriavaruuteen sopivaksi.

Sekä FreeSync että FreeSync 2 synkronoivat näytön virkistystaajuuden saumattomasti pelin ruudunpäivitysnopeuteen. Tämä paitsi poistaa kuvasta repeilyn, tekee siitä myös sulavamman tuntuista. Parhaiten tämä näkyy peleissä, jotka kykenisivät yli 30 FPS:n ruudunpäivitysnopeuteen, mutta eivät yllä tasaiseen 60 FPS:n nopeuteen. FreeSyncin avulla peliä ei ole pakko lukita 30 FPS:ään kuvan repeilyn ja epätasaisen nykimisen poistamiseksi, vaan ruudunpäivitysnopeus voidaan pitää lukitsemattomana.

Yllä olevalla videolla FreeSync-osuus alkaa ajassa 1:37:57. Xbox One S- ja X -konsoleiden käyttäjät pääsevät testaamaan FreeSync 2 -tukea konsoleilla tämän viikon aikana, kunhan tilin asetuksista on otettu käyttöön Xbox Insider -ohjelman Alpha Ring -päivitystahti ja käytössä on FreeSync- tai FreeSync 2 -tuellinen näyttö tai Variable Refresh Rate -ominaisuutta (VRR) tukeva televisio. VRR-televisioiden saatavuus on ainakin toistaiseksi heikoissa kantimissa, mutta ainakin Samsungin vuoden 2018 QLED-televisioiden on luvattu tukevan ominaisuutta. Xbox One:n FreeSync-tuki tulee testattavaksi myöhemmin.

This site uses XenWord.
;