NVIDIAn FrameView osaa näyttää helposti tarkkoja tietoja esimerkiksi ruudunpäivitysnopeudesta sekä rendeörintiprosessin alusta että sen lopusta sekä näytönohjaimen suorituskykytietoja suhteutettuna sen tehonkulutukseen.

NVIDIA on julkaissut uuden työkalun näytönohjaimen suorituskyvyn ja tehonkulutuksen mittaamiseen. FrameView on ladattavissa yhtiön sivuilta ilmaiseksi ja se tukee kaikkia näytönohjaimia merkkiin katsomatta.

FrameView tuo käyttäjän ruudulle helposti luettaviksi muun muassa sekä varsinaisen renderöidyn ruudunpäivitysnopeuden että näytetyn ruudunpäivitysnopeuden. Renderöity ruudunpäivitysnopeus viittaa ruudunpäivitysnopeuteen, kun tiedot lähtevät pelimoottorilta kohti näytönohjainta, eli ennen edes DirectX-rajapinnan komentojen abstraktointia näytönohjaimen ajureiden tulkittaviksi. Näytetty ruudunpäivitysnopeus puolestaan viittaa ruudunpäivitysnopeuteen siinä pisteessä, kun valmis kuva näkyy näytöllä asti. Kummatkin lukemat näkyvät oletuksena keskimääräisinä lukuina sekä 99., 95. ja 90. persentiileinä, mutta käyttäjä voi luonnollisesti valita mitä luvuista haluaa näkyviin.

Suorituskykylukujen lisäksi FrameView osaa näyttää näytönohjaimen tehonkulutukseen liittyviä lukuja. Ohjelma raportoi ”CHP”-nimellä itse grafiikkapiirin tehonkulutuksen ja ”TGP”-nimellä koko näytönohjaimen kulutuksen (pois lukien mahdolliset näytönohjaimen USB Type-C -liitäntään kytketyt laitteet). AMD:n näytönohjaimilla näiden tilalla näkyy ilmeisesti sen omien rajapintojen näyttämä kulutuslukema, joka on NVIDIAn mukaan jossain grafiikkapiirin ja koko näytönohjaimen kulutuksen välimaastossa.

Tehonkulutuksen osalta mielenkiintoista statistiikkaa on myös PPW, joka ilmaisee näytönohjaimen suorituskykyä suhteutettuna tehonkulutukseen. Näkyvä luku saadaan kaavalla ruudunpäivitysnopeus jaettuna jouleilla. Joulet vastaavat näytönohjaimen tuottamaa lämpöä yhden sekunnin aikana, eli yksinkertaisemmin kyse on ruudunpäivitysnopeuden jakamisesta koko näytönohjaimen tehonkulutuksella.

FrameView tukee DirectX 9-, 10-, 11- ja 12 -rajapintoja sekä OpenGL- ja Vulkan-rajapintoja. Myös UWP-sovellukset ovat tuettuja. Ruudulla näkyvien tietojen lisäksi se luonnollisesti osaa luoda lokitiedostot tuloksista.

Lähde: NVIDIA, Lataa FrameView täältä

This site uses XenWord.
;