Ajoimme muutamia lisätestejä tänään julkaistun alkuperäisen Ryzen Threadripper -artikkelin jatkeeksi DDR4-3200-muistinopeudella ja Game Mode -tilassa.

Ryzen Threadripper -artikkelin testit ajettiin 16 gigatavulla Corsairin DDR4-2667-muistia, koska aikaisemmat testitulokset esimerkiksi Core i9-7900X -prosessorilla oli ajettu kyseisillä muisteilla. Saimme kuitenkin Ryzen Threadripper -prosessoreiden mukana käyttöön 32 gigatavua G.Skillin DDR4-3200-nopeudella toimivaa Trident RGB -muistia.

DDR4-3200-nopeudella lukunopeus parani noin 13 000 Mt/s, kirjoitusnopeus 9000 Mt/s ja kopiointinopeus 7500 Mt/s. Lisäksi muistien latenssi laski 98 nanosekunnista 89 nanosekuntiin.

Vakiona Ryzen Threadripper -prosessoreiden muistiohjain toimii UMA-tilassa eli Distributed Modessa, jossa käytössä on molempien piisirujen kaksikanavainen muistiohjain ja koko keskusmuisti. Ryzen Master -ohjelmasta on valittavissa Creator Moden tilalle Game Mode (alapuolella), joka ottaa käyttöön NUMA-tilan eli Local Moden ja kytkee samalla puolet prosessoriytimistä pois käytöstä.

ARMA 3 -testissä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani DDR4-3200-muisteilla vain yhdellä FPS:llä, mutta Game Modessa kahdeksalla ytimellä parannusta tuli 3-4 FPS:ää.

Battlefield 1:ssä puolestaan Game Mode paransi keskimääräistä ruudunpäivitysnopeusta vain 1-2 FPS:llä, mutta DDR4-3200-muistinopeudella parannusta tuli noin 7 FPS:ää.

Yhteenvetona voidaan todeta, että on hyvin pelikohtaista, miten DDR4-muistien nopeus tai Game Mode vaikuttaa suorituskykyyn.

Lisäksi artikkeliin on päivitetty kaikki Prime95-testit, jotka on nyt ajettu ohjelman vanhemmalla ja Ryzen-prosessoreita enemmän kuormittavalla 28.10-versiolla (In-place Large FFTs 128/128). Myös ylikellotustestien lämpökamerakuva päivitettiin raskaammalla Prime95-kuormituksella ja virrankulutusmittaukset tehtiin uusiksi.

This site uses XenWord.