Samsung on esitellyt Gamescom-messuilla mielenkiintoista uutta 3D-näyttöteknologiaa. 3D on yrittänyt tulla markkinoille jo useaan otteeseen aiemminkin, mutta tähän mennessä teknologiat on haudattu lopulta aina vähin äänin epäonnistuneina.
Samsung Odyssey 3D on yhtiön uusi näyttö lupaa tarjota 3D-kokemusta ilman minkäänlaisia laseja tai muita lisälaitteita. Näytön pinta on päällystetty kuvan eri silmille jakavilla linsseillä ja itse paneeli perustuu Light Field Display -teknologiaan. Näyttö on varustettu katseen seurannalla ja View Mapping -teknologialla, jotka mahdollistavat 2D-sisällön muuntamisen kolmiulotteiseksi näytön katsojan silmissä. Näyttö kykenee vaihtamaan saumattomasti myös 2D-tilaan tarpeen mukaan.
Odyssey 3D tulee markkinoille 27- ja 37-tuumaisina versioina 4K-resoluutiolla. Sille luvataan 1 millisekunnin G2G-vasteaikaa ja 165 hertsin virkistystaajuutta. Vaihtelevaa virkistystaajuutta tuetaan FreeSync Premiumin kautta ja näyttöliittiminä toimivat yksi DisplayPort 1.4- ja kaksi HDMI 2.1 -liitäntää.
Samsung ei kertonut vielä, milloin näyttöä päästään ihmettelemään lähikaupan hyllyillä tai minkälaisia hintalappuja niiden kylkeen on suunniteltu.
Lähde: Samsung
3D-vision ja töllöttimet oli kyllä aikansa pähein teknologia. Nuo saisi tulla rytinällä vielä takaisin joku päivä.
3D-elokuvat olivat ekaa kertaa kova juttu joskus 60-70-luvulla, sitten ysärillä ja sitten tuossa 2010-luvun vaihteen molemmin puolin ja saatoin unohtaa jonkun boomin. Eiköhän tämä gimmick tule taas jossain kohtaa takaisin tekoälyn ja fuusiovoimakiiman tapaan
nopeasti selasin läpi paneeli esittelyn tuosta lightfield – systeemistä ja neuroverkkohan siellä taustalla generoi kuvaan/videoon syvyysdatan
toki peleissä tuon datan saa suoraan pelimoottorilta koska GPU tarvitsee sitä natiivisti
Vähän zoomasin kuvaa samsungin sivuilta ja näyttäis olevan stereokamerat yläreunassa käyttäjän silmien seurantaan
Jotkin 3D leffat kuvattiin mutta suurin osa taisi olla jälkituotannossa 2D -> 3D muunnettuja. Edellisen 3D-buumin aikanahan pelit tuki ihan suoraan tuota että laitettiin vain toinen viewpoint peliin ja siinä olikin sitten molemmille silmille oikea kuva.
Predator SpatialLabs™ View 27 | Predator | Acer United States
Piuuuh jonnekin ne vaan katosivat. Ei ollutkaan mitään käyttöarvoa?
Rise of the Tomb Raider side-by-side 3D:nä Panasonicin 55″ 4K telkkarilla oli todella vaikuttava. Pelasin pelin läpi pitkälti 3D:nä vaikka ilman sitä oli paljon sulavampi ruudunpäivitysnopeus.
Se olikin sitten ainut käyttökohde sen telkkarin 3D-tuelle. Harmi ettei tuo nimeomainen tekniikka yleistynyt peleissä ja telkku päivittyi OLEDiin budjetin salliessa.
nVidia 3D Vision tuli myös joskus kokeiltua pienemmällä ruudulla, mutta jokin siinä tökki. Kenties pelivalikoimasta ei löytynyt niitä mitä itse pelasin, ja toisaalta säätämistä oli muistaakseni myös enemmän. Telkkarin kanssa riitti laittaa pelistä side-by-side 3D päälle, sama telkkarista ja lasit päähän.
Lasittomaan 3D:hen suhtaudun aika skeptisesti (fiiliksellä, ilman perusteluita), mutta onhan tuota kiinnostavaa odotella.
Pari 3D leffaa kävin teattereissa katsomassa ja yhden vauhdikkaan toimintaleffan aikana oli sitten pakko ottaa lasit pois päästä ja keskittyä katselemaan katsojia. Alkoi siis silmiin sattua niin paljon ettei yksinkertaisesti voinut katsoa sitä paskaa.
HFR 3D leffat (hobitit) oli ainoat mitä pystyi 3D:nä teatterissa katsomaan. VR laseilla 3D toimii vielä paremmin. En tiedä toimisiko näillä uutisen näytöillä kuinka hyvin. Elokuvien 24fps ei vain toimi ikinä.
No elokuvateatteissa oltaisiin voitu filmielokuvia näyttää vuosikymmeniä korkeammilla FPS luvuilla kuin 24FPS eli tässä ollut täysin takana se, että elokuvateatterissa käytetty 35mm filmi on ollut kallista ja haluttu säästää sekä ilmeisesti ollut jotain äänellä tekemistä.
Satavarma, että lähes samanlaista comboa on nähty ennenkin. Tosin ei kuluttajille, vaan ammattilaisille. Esim. sairaalat. Saatavuus oli huono ja hinta päheä. Katseen seuranta ei sovellu usean katsojan ryhmille.
Hyvä että joku yrittää taas. Boomin mentyä ohi on raudan saaminen hyötykäyttöön ollut vaikeaa.
Aika kamalia nuo 24 fps:n 3D leffat tosiaan on. Itsellä niistä ei tule pään- tai silmäsärkyä, mutta ei vaan ole kivan näköistä, kun kuva vilkkuu. Hobitit oli parempia sikäli, etteivät ne vilku, mutta ne taas näytti oudoilta saippuaoopperaefekteineen.
Paras 3D leffa, jonka olen teatterissa nähnyt on uusin Avatar. Se on myös 48 fps, kuten Hobitit, mutta siinä on käytetty uutta tekniikkaa, joka tuo koetun liikkeen 24 fpn:ää vastaaksi, mutta ilman kohtuutonta liikesumeutta ja kuvan vilkkumista. Vaikea selittää, mutta homma ei näyttänyt yhtään "väärältä". Tuo tekniikka saisi minun puolesta tulla kaikkiin leffoihin, myös 2D versiohin. Varsinkin HDR leffat kärsii minusta myös melkoisesta nykimisestä varsinkin OLEDilla ja siihen tuo HFR toisi helpotusta.
Kaikki ei muuten tunnu edes huomaavan tuota matalan fps:n nykimistä. Oltiin katsomassa tuota Avataria 5 hengen kaveriporukalla, jossa muut eivät ole tekniikkaorientoituneita. Leffan jälkeen kysyin huomasiko muut, että leffa oli osittain 24 fps ja ne kohtaukset näytti heti nykivämmiltä. Kommentti oli, että mitä oikein tarkoitat ja että näit omiasi Piti oikein selvittää asiaa, kun aloin jo itsekin epäilemään.
Itselle jopa hobitin HFR oli hieman liian hidasta ja pätkiminen aiheutti turhaa häiriötä leffaelämykseen.
Jos tuo näyttö sallisi hyvän 3D efektin ilman lasien painoa niin kelpaisi kyllä. Jos se 3D laatu jää teatterian/aktiivilasien tasolle niin aika turhake.
Ei niitä VR-laseja jaksa läheskään aina laittaa päähän, eikä tuo mielestäni suoraan kilpailekaan niiden kanssa. Toinen on tuki, VR-vaatii peliltä tuen, tuo 3D-näyttö todennäköisesti ei liiemmin. Näyttö – 3D-näyttö – VR.
Eikö noissa hobiteissa vaan jäänyt aika vähälle se 3D käyttö? Jotenkin muistelen että vitutti extra paljon hobitin jälkeen kun istui sen 3 tuntia silmälasit+3D lasit kombo päässä kun ne 3D efektit rajoittui muutamaan gandalfin heittämään palavaan käpyyn.
Ne elokuvat oli kokonaisuudessaan kuvattu 3D:nä. Se ettei siellä ollut tuollaisia halpoja silmille hyppiviä efektejä ei tarkoita etteikö homma olisi 3D.
katso liitettä 1379725
Tästä olisi mielenkiintoinen lukea artikkeli
Acer SpatialLabs View 27: up to 160Hz per eye while also capable of higher resolution (although half the pixels are lost in the output), IPS colors (no HDR), and G-Sync as an option. I can safely say that it’s at least twice as good of a monitor as the Asus PG278QR. I give this monitor two scores: 9.25 if you want to primarily use G-Sync. And 8.5 if you want to use VRB. The score would have been higher with VRB if the strobe phase (the moment when strobing happens) were tweakable. Custom refresh rate freedom is good enough, but having the top ⅓ of the screen affected by 2D crosstalk is annoying, plus the lack of VRB at 60Hz. Pixel response time is also a bit slow, most noticeable at 120Hz and above with VRB enabled. However, if you care about G-Sync and won’t use VRB, then you won’t notice this, probably.
Acer SpatialLabs View 27 – Google Docs