Tuttua futuristista avaruusaluksin kuorrutettua teemaa noudattava 3DMark Port Royal hyödyntää säteenseurantaa mm. heijastuksiin ja varjoihin ja lupaa antaa realistisen kuvan efekteistä, joita lähitulevaisuuden DXR-peleiltä voidaan odottaa.

Kotimaisena Futuremarkina aiemmin tunnettu UL Benchmarks on esitellyt 3DMark-testiohjelmistoon uuden testiosion. Uusi 3DMark Port Royal on ensimmäinen säteenseurantaa hyödyntävä 3DMark-testi.

DirectX Raytracing- eli DXR-rajapintaa hyödyntävä 3DMark Port Royal julkaistaan virallisesti tammikuussa, mutta sitä esitellään yleisölle jo 8. joulukuuta Vietnamin Ho Chi Minh Cityssä pidettävän Galax GOC Grand Final -ylikellotuskilpailun yhteydessä.

Uudessa 3DMark-testissä hyödynnetään säteenseurantaa heijastusten ja varjojen sekä tarkemmin määrittelemättömien muiden efektien kanssa. Yhteistä kyseisille efekteille on niiden hankala toteutettavuus perinteisin rasterointimetodein. Itse testi pyörii oletuksena 2560×1440-resoluutiolla ja vaatii luonnollisesti DirectX Raytracing -rajapintaa tukevan näytönohjaimen.

UL Benchmarks tiedostaa, että toistaiseksi DXR-tuellisten näytönohjainten valikoima on varsin rajallinen, mutta se odottaa markkinoiden kasvavan uusilla DXR-näytönohjaimilla ensi vuoden aikana. Yhtiön mukaan se on kehittänyt 3DMark Port Royalin tiiviissä yhteistyössä Microsoftin kanssa varmistaakseen ensiluokkaisen DXR-toteutuksen. Lisäksi omia ajatuksiaan kehitystyön avuksi ovat olleet jakamassa muun muassa AMD, Intel ja NVIDIA.

3DMark-tuotesivut

Lehdistötiedote

This site uses XenWord.