Kotimaisena Futuremarkina aiemmin tunnettu UL Benchmarks on esitellyt 3DMark-testiohjelmistoon uuden testiosion. Uusi 3DMark Port Royal on ensimmäinen säteenseurantaa hyödyntävä 3DMark-testi.
DirectX Raytracing- eli DXR-rajapintaa hyödyntävä 3DMark Port Royal julkaistaan virallisesti tammikuussa, mutta sitä esitellään yleisölle jo 8. joulukuuta Vietnamin Ho Chi Minh Cityssä pidettävän Galax GOC Grand Final -ylikellotuskilpailun yhteydessä.
Uudessa 3DMark-testissä hyödynnetään säteenseurantaa heijastusten ja varjojen sekä tarkemmin määrittelemättömien muiden efektien kanssa. Yhteistä kyseisille efekteille on niiden hankala toteutettavuus perinteisin rasterointimetodein. Itse testi pyörii oletuksena 2560×1440-resoluutiolla ja vaatii luonnollisesti DirectX Raytracing -rajapintaa tukevan näytönohjaimen.
UL Benchmarks tiedostaa, että toistaiseksi DXR-tuellisten näytönohjainten valikoima on varsin rajallinen, mutta se odottaa markkinoiden kasvavan uusilla DXR-näytönohjaimilla ensi vuoden aikana. Yhtiön mukaan se on kehittänyt 3DMark Port Royalin tiiviissä yhteistyössä Microsoftin kanssa varmistaakseen ensiluokkaisen DXR-toteutuksen. Lisäksi omia ajatuksiaan kehitystyön avuksi ovat olleet jakamassa muun muassa AMD, Intel ja NVIDIA.
Ei sillä että itsellä olisi rautaa tuota edes ajella, mutta olisi ollut kiva nähdä myös ihan puhdas raytracing benchmarkki jossa koko scene renderöidään sillä. Toki resoluutio ja säde/pikselimäärät olisivat nykyraudalla aika matalat, mutta siitä saisi hyvän mittatikun siihen milloin voidaan oikeasti alkaa siirtyä käyttämään RT:tä muunakin kuin kuorrutteena rasteroidun skenen päällä.
Jep.
Joitain puhtaita RT testejä, joissa eri tyyppisiä tilanteita.
Esim samansuutaiset säteet, random suunnat, syvä BVH ja Pari shader painotteista. (IE. shaderin valinta RT:tä käyttäen.
Toivotavasti käyttävät myös sitä softa puolta API:sta jotta muillakin korteilla voi testailla. (Voi löytyä mielenkiintoisia eroja.)
Julkaisuajankohta on joskus tammikuussa. Joulukuun 8. päivä julkistetaan julkaisupäivä ja hinnoittelu.
New ray tracing benchmark coming to 3DMark in January 2019
Lukihärö iski, pistetääs samalla linkki tuohon pressiin, ei tullut mieleen kaivaa kun sähköpostiin tuli 🙂
Ai malliin tämä.
Jep, jotain tuonsuuntaista, mutta mielellään toki enemmän oikeaan pelikäyttöön suunnattuna toteutuksena, tuossa demossa taitaa olla käytetty aikapaljon kikkoja ja optimointeja jotka eivät välttämättä ole mahdollisia dynaamisessa pelissä.
Eiköhän ole Nvidian sponssaama, joten pyörinee täysin sulavasti 2080ti:llä.
Heti tuossa alussa kun kamera tulee lehtien takaa tulee sellanen "woosh" efekti kun skene yrittää renderöityä oikein. Samaa tekisi varmaan jos pääsisi itse heiluttamaan kameraa.
Mitään sen kummempia kikkoja kuin pelkkää säteenseurausta DX12 DXR rajapinnalla(+denoisingia). Tuohan oli todella hätäseen kokoon kursittu demo. Siggraphissa oli tuosta(ja muistakin Chaosgrupin säteenseuranta kokeiluista) tekijän esittely mitä demolla haettiin.
Joo, mutta se on aika kaukana tyypillisestä peliympäristöstä. Tuossa on staattinen skene joka koostuu muutamasta uniikista meshistä ja hitaasti ja melko suoraan liikkuva kamera. Pelissä kun on kokoajan muuttuva skene jossa geometriaa pitää päivittää kokoajan, iso kasa eri mesheja ja kamera joka saattaa liikkua äkkiä miten sattuu joten esim. edellisten framejen käyttö denoisingiin jne. on hyvin ongelmallista.
Tämä on käsittääkseni kiinni täysin näytönohjaimen ajureista jotka joko tukee DXR:ää ja sen softa fallback layeriä tai ei tue
Käsittääkseni tuo softa fallback oli vain kehittäjille tarkoitettu alkuunpääsyyn ja on sittemmin jo deprecated. Eli vaatii ajurilta tuen DXR:lle tuota ei enää softalla kierretä.
Onkohan tietoa moneltakos tämä julkaistaisiin? @Sampsa
New trailer and release date for 3DMark Port Royal ray tracing benchmark
Stiimissä lukee tällä hetkellä tuon aukeamiseen noin 6h.
3DMark Port Royal upgrade on Steam
Spoiler?
Nyt ei ihan sytytä mitä meinaat? Kysyttiin koska se aukee ja siihen vastasin. Multahan sitä tosin ei kysytty,mutta vastasin silti kun satuin vastauksen tietämään.
Edit: @mRkukov Ookoo,hämäsi kun olit mun viestiä lainannut. 🙂
En tarkoittanut sinun viestiä vaan ihan vain sitä että UL kertoo tulevan muitakin kuin RTX kortteja. 🙂
Sitä DXR-rajapintaa voi ajaa myös softalla, niinkuin Titan V:ssä. Se on vähän hitaampi, mutta toimii. Varmaan puhuvat ajurituesta vanhemmille korteille.
Tai sitten eivät 😉
Tämä on näemmä nyt julkaistu. Kohta tulosta.:D @Sampsa @mehari @Kaotik jos nyt uutista aiotte laitella.:tup:
Laitahan @edup ladaten niin saadaan vertailua.:tup: Tosin 3DMark kyllä näyttää että Port Royal on tullut ja ostettu, mutta se näkyy vielä harmaana eikä päivityksen latausta näy.. jospa se lataa jotain taustalla..?
Mä pistän jollei joku muu mutta menee vielä aikaa ennen kuin olen kotona kirjoittamassa
Mä oon jo testit ajanut puoli tuntia sitten. 😉
3DMark Port Royal – DirectX ray tracing benchmark (DX12)
Olin saunassa h-hetkellä.:btooth: Mikähän tuossa lienee kun näkyy Port Royal vaan harmaana eikä näy Run test-nappia?
Edit: No nyt se asentaa.
Mulla toimi kyllä ihan ookoo tämän kanssa. Mutta joskus on ollut jonkun muun testin kanssa vastaavia ongelmia että mukamas asennettu testi ei ole käytettävissä. Nuo on korjaantunut kun on asentanut koko 3DMarkin uudelleen.