Esittelemme artikkelissa ensimmäisenä myyntiin saapuvan NVIDIAn omaan suunnitteluun perustuvan 850 euron hintaisen Founders Edition -mallin ominaisuudet ja testaamme suorituskyvyn 4k Ultra HD- eli 3840×2160-resoluutioilla. Perinteisen keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden rinnalla tutkimme suorituskykyä myös 99. persentiilin näkökulmasta.
Testeissä vertailukohtina ovat mukana NVIDIAn Titan X-, GeForce GTX 1080- ja 980 Ti -näytönohjaimet sekä AMD:n leiristä Radeon R9 Fury X. Mukana on lisäksi tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjainvalmistajien omiin piirilevysuunnitelmiin ja jäähdytysratkaisuihin perustuvat tehdasylikellotetut mallit saapuvat myyntiin maalis-huhtikuussa ja hintataso on alkaen 850 eurosta ylöspäin.
Lue artikkeli: NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition (GP102)
io-techin GeForce GTX 1080 Ti -artikkeli on nyt päivitetty ja samalla VALMIS:
NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition (GP102) – io-tech.fi
Käykäähän kommentoimassa ja antamassa palautetta uudistuksista :comp:
Verkkiksessä jo Founderia hyllyssä. Lisäksi EVGA:lta saa suoraan.
1080:n aikaan oli puhetta että Foundereihin on binnattu parhaat chipit, näin ainakin XS:ssä puheltiin. Siis jos vesille meinaa laittaa.
Todella hyvä! 🙂
Joo ainakin nämä NVIDIA mediasamplet ovat perinteisesti kulkeneet ihan kiitettävästi :vihellys:
"
Vaikka CUDA-ytimien lukumäärä on sama kuin Titan X:ssä, NVIDIA on kikkaillut GeForce GTX 1080 Ti:n muistikonfiguraation kanssa. Siinä missä Titan X:ssä on 384-bittisen muistiväylän jatkeena 12 gigatavua GDDR5X-muistia, GeForce GTX 1080 Ti:ssä on käytössä poikkeuksellinen 352-bittinen muistiväylä ja 11 gigatavua GDDR5X-muistia.
Käytännössä 11 gigatavun muistimäärä on toteutettu jättämällä GeForce GTX 1080 Ti:n piirilevyltä yksi Micronin 8 gigabitin eli gigatavun kokoinen D9VRL-muistipiiri pois.
Lopputuloksena GeForce GTX 1080 Ti:n muistiväylän kaistanleveys on 484 gigatavua sekunnissa eli 4 Gt/s nopeampi kuin Titan X:n muistiväylä (480 Gt/s).
"
Tämä osio on häirinnyt minua artikkelin alkuperäisestä julkaisusta asti, mutta odottelin artikkelin valmistumiseen asti josko tämä saisi pientä reworkkiä.
Näen ongelmana sen, että lukijalle kerrotaan että Ti:ssä on kapeampi muistiväylä ja vähemmän muistia, jonka lopputuloksena todetaan että Ti:ssä on enemmän kaistanleveyttä. Tietämättömälle lukijalle tämä kuulostaa hyvin epäintuitiiviselta. Tiedän aiemmasta uutisoinnista että tämä johtuu nopeammista muisteista, mutta tällaisen artikkelin tulisi mielestäni olla itsenäinen kokonaisuus joka ei edellytä ennakkotietoja.
Hienoa työtä muilta osin! Sekä tämä artikkeli että sivusto ylipäätään :tup:
Totta, päivitin tuohon osioon nyt selvennykseksi myös tiedot muistien tiedonsiirtonopeuksista, jotka selittävät eroa muistiväylän kaistanleveydessä :tup:
Mites jos tätä käyttäisi myös esittämään average ja 1% FPS:t?
Itseasiassa, tuollaiseen palkkiin olisi helppo tökätä myös 0.1% FPS, jos se eroaa merkittävästi jotenkin 1% lukemasta. 1 promille kuitenkin tarkoittaa 50FPS keskiarvolla sitä hitainta 20sek aikana rendattua framea…
Totta, kokeillaan :tup:
Näin tänne"kin" eksyneenä vihdoinkin. Tosi hyvä artikkeli ja selkeä.
Tuossa "Klikkaa ja lue lisää 99. persentiilistä": NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition (GP102) – io-tech.fi ja ei näy missään selventävää selitystä? Olisiko hyvä, jos löytyisi joku tekniikkasanasto foorumin puolella graafeineen?
Hyvä testi kaikinpuolin, ja mukavaa luettavaa.
Pari pikkuasiaa vaan pistää silmään:
"Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta."
Joskun aikoinaan muron puolella ihmettelin jo tätä outoa min FPS määritelmää, kun en missään muualle ole nähnyt puhuttavan huonoimmasta frametimesta lasketussa laskennallisesta FPS:stä minimi FPS:nä, saati sitten että se olisi sen mitenkään perinteinen tulkinta.
Minimi FPS on huonoimman sekunnin aikana rendattujen ruutujen määrä, eikä se voi hitaammin renderöidyn ruudun aika. 99 persentiili frametimesta muutettuna FPS luvuksi voi sitten olla huonompi tai parempi, riippuen siitä paljonko siellä on hitaasta rendattuja yksittäisiä ruutuja ja paljonko pidempiaikaisia hidastumisia.
Katsoo vaikka Anandtechin 1080Ti arvostelua niin esim. vaikka BF1 testissä Fury X:n Min. FPS on 32 vaikka hitain frametime on yli 100ms, eli laskennallisesti "alle 10FPS". Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Ashes, Battlefield 1 & Civilization VI
Itse haluaisin että frametimet esitettäisiin ihan millisekunneissa ja FPS:t sitten FPS:nä, ilman että näitä muunneellaan suuntaan tai toiseen. Mutta jos näissä halutaan jotain muunnosta käyttää niin ainakin tuo selitys tulisi korjata sitä vastaamaan, niin ettei siitä synny väärää kuvaa siitä mitä min. FPS yleensä tarkoittaa.
Samoin tuo melutason kuvaus on minusta väärin tai ainakin aika helposti väärinymmärrettävissä. Käytännössä nyt tuosta selityksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä: Jos tietää mikä desibeli on se ei anna mitään, ja jos ei tiedä niin todennäköisesti ymmärtää pahasti väärin. 3db ei todellakaan tarkoita millään mittarilla melutason kaksinkertaistumista, vaan tehon kaksinkertaistumista. Äänenpaine kaksinkertaistuu 6db muutoksella, ja melutaso n. 10db muutoksella, olkoonkin että jälkimmäinen on jo subjektiivistakin.
Tarkoitus ei ole nilittää, mutta nyt tuosta voi tietämätön ymmärtää että GTX 1080Ti kuulostaisi lähes puolet äänekkäämmältä kuin Fury X, vaikka näihän ei tietenkään todellisuudessa ole. 3db ero ei kuulosta kaksi kertaa kovemmalta, vaan on selvästi havaittavissa oleva, mutta ei kovin suuri ero.
Olisiko tuo kenties mielekkäämpää ilmaista esim.
"Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 3 desibelin muutos tarkoittaa tehon kaksinkertaistumista ja 6 desibelin muutos äänenpaineen kaksinkertaistumista. Ihmisen kokema melu on subjektiivista, mutta yleisesti noin 10 desibelin muutos kuullaan melutason kaksinkertaistumisena. Tuulettimen melu voi olla silti häiritsevää, vaikka mitattu desibeliarvo jäisi alhaiseksi. Jokaisella tuulettimella on omanlainen äänensävy, joka on seurausta tuulettimen rakenteesta, kuten lavoista, moottorista ja osien laadusta."
Ja/tai halutessaan vaikka linkittää Blind Testing a 1 dB Level Difference jossa jokainen voi sitten itse kokeilla kuinka ison eron kuulee.
Mutta ennenkaikkea mahtavaa että näitä artikkeleita saadaan nyt "ison maailman malliin" heti NDA:n umpetuessa ulos! Kiitos tästä.