Asus ROG Swift PG27UQ on varustettu AU Optronicsin 27-tuumaisella IPS-paneelilla, 384 alueeseen jaetulla LED-taustavalaistuksella ja QDEF-kalvolla. Tuettujen ominaisuuksien listalta löytyy muun muassa 144 hertsin virkistustaajuus ylikellotettuna, HDR- ja G-Sync-tuki sekä RGB-valaistus.
Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle.
Otamme tässä artikkelissa selvää, mistä tässä 2600 euron hintalapulla varustetussa näytössä on oikein kyse ja mittaamme näytön ominaisuudet Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display pro -näytönkalibrointilaitteilla. Mukana testeissä vertailukohtana on hintahaarukan toista ääripäätä edustava 4K UHD -näyttö eli Asuksen noin 500 euron hintainen, kolme tuumaa pienempi ja ominaisuuksiltaan huomattavasti köyhempi MG24U.
Koska kyseessä on io-techin ensimmäinen näyttötesti, toivoisimme kommentteihin palautetta itse artikkelista ja mittauksista sekä muut risut ja ruusut, jotta voimme kehittää näyttötestien rutiinia. Kiitos.
Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Swift PG27UQ -näyttö (4K UHD & 144 Hz)
Hyvä pelinavaus, mutta jäin kaipaamaan kokemuksia ja valokuvia valovuodosta ja IPS-hohdosta.
Tuulettimen on pakko olla huono vitsi. Eikö vain?
Typo. Xrite i2 Display pro => X-Rite i1Display Pro
Kiitos artikkelista, mielenkiintoista luettavaa!
On muuten helvetin ruma näyttö:lol:
Ei hassumpi avaus näyttöjen testaamisen osalta:tdown:Jatkoartikkeleita odotellessa.
Kiitos (typot palautelomakkeen kautta jatkossa sotkemasta kommentointia, kiitos)
Kuinka niin? Tuolla kulutuksella käynee varsin kuumana… eli aktiivijäähdytys on tarpeen jollei halua nopeasti pimenevää kuvaa…
Mutta Yep. isompi 34-36” 4K näyttö olisi sopivampi. Mutta ehkä joka tapauksessa kannattaa tämänkin tuotteen osalta odotella seuraavaa sukupolvea ja dp 1.5sta ja pientä hintojen laskua.
Näkyikös artikkelissa minkä Vesa hdr tason tämä näyttö täyttää?
VESA DisplayHDR 1000, tieto päivitetty mukaan artikkeliin :tup:
Thänks!
Sehän yltää oikeasti korkeisiin kirkkauslukuihin. Varsin vaikuttavaa!
Ensimmäiseksi näyttöarvostelusta ihan kattava artikkeli harmi vain että nämä 4k 100+hz hdr näytöt ovat keskeneräisiä vielä mutta parin vuoden päästä voi jo harkita.
Myös tuuletin näytössä ei lupaa kovin pitkää ikää jos se rikkoutuu niin siitä tulee ser jätettä aika nopeasti.
Vielä jos on pelamista varten suunniteltu niin saisivat julkaista 1440p näytön missä on hdr ja g-sync ja sammalla saisi korotettu virkistystaajuuden ilman turhia virityksiä.
Mikäs tässä on idea käyttää kahta kalibrointi laitetta? Mahdollisesti huonompi laite jää arvosteluista pois?
Kalibrointi laitteista erillinen arvostelu myöhemmin kiitos.
Onhan tuo ihan jees laitos, mutta hinta on kyllä suorastaan törkeä. Mutta brändi maksaa, brändi maksaa… Ja jos kyljessä on ROG ja etenkin nVidian logo, niin joku erehtyy ostamaan anyway. Toivottavasti saa myös rahoilleen vastiketta 😀
”Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle.”
Tämä ja korkea hinta ovat hyviä syitä odotella nyt rauhassa pari kolme vuotta. Varmasti hinnat tippuu ja tarpeeksi kaistaa sisältä ä displayportkin on tullut.
”Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle.”
Tuoko ei koske HDMItä?
Tuossa on HDMI 2.0 -liitäntä, joka tukee 3840×2160-resoluutiota vain 60 hertsiin asti.
Tuntuu, että tietokonepuolella ei olla ihan vielä valmiita HDR tuloon.
Samoin 4K ainakin omasta mielestä on liian iso resoluutio näin pienelle näytölle. Tai tietenkin resoa aina voi olla, mutta tradeoff on liian suuri. Näyttiksistä ei löydy tarpeeksi potkua.
Jos ei olis pikkurahasta kiinni, niin olisihan 4K näytöltä paljon parempi lukea terävämpää tekstiä kuin nykyisestä 1440p näytöstä. Mutta jep, pelaamiseen 4K on muussa kuin pasianssissa liian vaativa jollei rahaa polta muuhun laitteistoon isosti. Mutta isolla 34-36″ ruudulla olisi kyllä varsin mukava tehdä töitä!
Toinen laite on parempi mittaamaan tiettyjä asioita kuin toinen. Sampsa tai Niko osannee kertoa tarkemmin mitä.
"Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle."
Olisiko ideaa tehdä erillinen artikkeli termistöstä mihin olisi linkkiä? Tiedän että ensimmäinen reaktio on "googlaa, idiootti" mutta miettien ns. "normaalia" käyttäjää joka vain etsii suomenkielistä tietoa uutta näyttöä varten. Sanotaan että hän googlaa eikä ole idiootti, mitä hän löytää?
Esim. haulla "4:2:2-alinäytteistys wikipedia" ei oikein tule mitään hyödyllistä, ehkä hän yrittää sitten hakua: "alinäytteistys wikipedia" ja saa tulokseksi sivun: Laskostuminen – Wikipedia
Nyt siis satunnainen käyttäjä tajuaa että tuolla näytöllä voi nähdä "lännenelokuvissa usein näkyvä kärrynpyörien näennäinen väärä pyörimisnopeus" efektiä.
Juu mullakin kiinnostais tietää mitä tämä 8-bittisyys käytännössä tarkoittaa? Jääkö kokemus niinkö kuinka paljon vajaaksi?
Tuolla Spyderin ohjelmistolla saa paremmin pureskeltua dataa mittauksista kuin Display Pro:lla, ainoastaan tuon kontrastisuhteen se laskee virheellisesti alakanttiin. Molemmat laitteet on näytön kalibrointiin kyllä ihan soivia pelejä, mutta tosiaan jos puhutaan laitteiden omista softista niin Spyderin analyysidata on paremmassa muodossa.
Jos englanninkieli ei ole ongelma, niin täältä löytyy kattavasti tietoa tuosta alinäytteistyksestä -> Chroma subsampling – Wikipedia
Kuvista se ehkä havainnollistuu helpoiten… @Naama kysymykseen sanoisin, ettei kokemus ei alinäytteistyksen takia jää erityisesti vajaaksi. Alinäytteistystä on peleissä, leffoissa jne. hankala huomata, enkä ainakaan omilla silmillä eroa havainnut. Informaationa se on kuitenkin tärkeää tietää, että vaikka laatikon kyljessä lukee HDR, niin yli 98 hz virkistystaajuudella kyse ei ole enää ihan täydellisestä HDR:stä.
tuossa hintaluokassa näytössä ei kyllä saisi olla hinnan lisäksi mitään muuta miinusta tai muuta mikä saisi katumaan ostopäätöstä pitemmän päälle. Tuuletin on siksi melkonen deal breaker
Semmoinen lisä artikkeliin, että 120hz:llä 8-bit toimii myös HDR ja kuvanlaadullisesti siinä ei ole käytännössä mitään eroa 10-bit moodiin. Ilmeisesti näyttikset ditheröivät signaalia valmiiksi jolloin se, että signaali tulee 8-bittisenä kortilta näytölle ei ole mitään eroa. Tätä kantsii siis käytännössä pitää melkeinpä aina 120hz moodissa ja unohtaa loput.
Oliko mielessä miten tätä käytännössä testata muuten kuin todeta, kuten artikkelissa ettei silmämääräisesti eroa havaittu muuten kuin 4:2:2-alinäytteistetyksellä työpöydän kuvakkeet kellertää?
Artikkelissa annettiin ymmärtää että HDR ei toimisi 8-bit moodissa 120hz asetuksella. Se toimii.
Kyllä on kompromissien kompromissi tämä näyttö, juurikin tuon kaistan loppumisen takia. Ja kaiken tämän saa vieläpä hyvinkin halvalla…
Aikanaan kun sain tietää tästä näytöstä, niin odottelin aika pitkään sen tulemista. Sitten kun tämä näyttö julkaistiin ja luin ensimmäisiä testejä, niin olipahan muuten aika pettymys. Itse en ainakaan pysty perustelemaan tuota hintaa (tai edes puolta siitä pelimonitorille), varsinkin kun 144Hz ei ole irtoamassa täydellä "kuvanlaadulla".
Nämä on juuri niitä juttuja, mitä on hyvä tuoda esiin, jotta voi sitten seuraavassa artikkelissa ottaa paremmin huomioon :tup:
Pikaisesti katsottuna en löytänyt pikseleiden vasteajan tai näytön kokonaisviiveen suhteen mitään mittauksia tai edes subjektiivisia arvioita. Onko näitä harkinnassa tulevaisuudessa?
Kuvittelisin, että aika moni Io-Techin kuluttajista on pelaajia ja myös nuo ominaisuudet merkitsevät. Perustason yleisviive, UFO Motion test ja G2G -vasteajat kertoisivat jo paljon.
kaksi tuuletinta näytön sisällä prrrrrrrrrrrrrr
RGB 8bit 120hz työpöydälle eikä tätä 10 bit käytetä edes HDR sisältöön.
AMD kuluttaja näytönohjaimista löytyy 10bit tuki 😎
Nvidian vastaavista sitä ei löydy.
Olisi voinut testata myös jollain järkevällä kirkkaudella noita värien yms. tasaisuuksia. 50 % polttaa silmät puhki ainakin omissa näytöissäni illemmalla.
Kyllähän GeForce-näytönohjaimelta signaali saadaan lähtemään nykyään 10-bittisenä näytölle? Ja tosiaan kun vaihtaa 120 hz niin tuo tippuu 8 bpc eikä 10 bpc ole valittavissa:
katso liitettä 167291
Tuolla Spyder 5 Elite -ohjelmalla ei ainakaan vakiona ole mahdollista mitata alle 50 % kirkkaudella ja kun 100 -> 50 % kirkkaudella jo erot tasoittuvat melkoisesti niin alle 50 % varmaan entisestään.
Näitä voidaan mahdollisesti tutkia ja ottaa mukaan tulevaisuudessa, jo tähän ensimmäiseen artikkeliin mittaukset ja testit näissä määrin veivät aika kiitettävästi aikaa opetella, järjestää, tutkia ja analysoida.
Spyder ei kolorimetrina ole ehkä kaikista tarkin. Sama Display Pro:n suhteen. Hankkikaa, jos pystytte, aito fotospektrometri kalibroituna ja tarkkuus nousee ihan eri tasolle ja pystytte tekemään mittauksia, mitä noilla kolorimetreilla ei pysty tekemään. Pt ät iki piste fi on ihana guru näissä, tunnet tyypin.
Tuolla kulutuksella juu, joka vetää vertoja kuvaputkinäytöille. Aikanaan selitettiin littunäyttöjen ylivoimaisuutta viileällä toimimisella, nyt sekin etu on mennyttä.
Teknisesti vanhentunutta juurikin liitännän takia ja hirveä hintalappu. Rahat pois jne.
Tästä voisi katsoa mallia, mikäli haluaa tehdä perusteellista testausta.
Asus ROG Swift PG27UQ Review – TFT Central
En ole tuota kyseistä testiä lukenut, mutta tuon sivuston aiempia testejä olen lukenut ja käyttänyt näytön valinnan apuna.
Tuohon näyttöjen mittaamiseen kannattanee luoda tavoitteet joihin pyritään kaikilla testattavilla näytöillä, esim sRGB ja tietty maksimi kirkkaus (120 cd/m2) johon näyttö kalibroidaan, jonka jälkeen ilmoitetaan saadut tulokset.
Saitin nimi on TFT Central eli fokus aikalailla pelkästään näytöissä, meidän ei missään nimessä ole tarkoitus testata näyttöjä näin perusteellisesti, vaan kohtalaisen teknisesti, mutta samalla lukijaystävällisesti luettavuudeltaan ja työmäärältään järkevällä konseptilla.
Ymmärrän, tuo oli tarkoitettu tuohon esimerkiksi, koska sellaista kyselit 🙂
Jotain tälläistä?
PG27UQ (Local Dimming eli Variable Backlight päällä)
PG27UQ (Local Dimming eli Variable Backlight pois päällä)
500 euron hintainen MG24U
(Nämä päivitetty mukaan artikkeliin)
Ilmeisesti Qdot on 3M kehittämä kalvo, ainakin jossakin Au-opcticsin mallissa oli mainittu.
Sitä mukaa kuin näitä uusia "omia" kalvoja tulee, voisi selittää tekstin yhteenvedossa Qled ym kalvot.
https://multimedia.3m.com/mws/media/985375O/3mtm-quantum-dot-enhancement-film-qdef-white-paper.pdf
Aika paljon testissä on mittaustuloksia joten juttu vaatii syventymistä.
Tarkeää olisi että eri testit olisi aikalailla samalla pohjalla jotta tarvitsemansa tiedon löytäisi helposti, ehkä jotain linkkejä jutuun tms.
Taulukot ainakin nyt kaipaa parannusta, osa zoomattu liian suureksi jolloin kirjainten pykälät näkyy.
Osa liian pieniä jotta saisi mitään selvää.
katso liitettä 167367
Kiitoksia.
PG27UQ:ssa hiukan valovuotoa Local Dimming ollessa pois päältä. Paljaalla silmällä katsottuna selvimmin vasemmassa laidassa keskellä.
Paint.Netissä Adjustments > Auto-level, niin näkee paljon selvemmin:
katso liitettä 167381
LD päällä ja ei mitään vuotoa. Harmi kun on hinnalla ja tuulettimen metelillä pilattu.
Sivuhuomautuksena… katsoin ensin, että onpa MG24U:ssa ja PG27UQ:ssa mielenkiintoisesti kuolleet pikselit samassa muodostelmassa ja periaatteessa samassa kohtaakin paneelia. Sitten hoksasin, että "kuolleet pikselit" johtuvatkin kamerasta.
Uutta näyttö artikkelia odottamaan innolla. Ei huono artikkeli ensimmäiseksi näyttö artikkeliksi. Olisiko myös mahdollista saada Freesync näyttöjäkin jatko artikkeleihin ja vaikka pientä vertailua samantapaisiin Freesync ja G sync näyttöihin?
Mites tämä suoriutuu alemmilla tarkkuuksilla, vai jäädäänkö samoihin hertseihin. DP pullonkaula poistuu kuitenkin. Muutenkin 4k 27" koossa on mielestäni liikaa, tai siis turhaa, pelinäytölle.
Jep, meillä on täällä jo odottamassa testivuoroa Asus ROG PG258Q ja AOC Agon AG251FZ, jotka molemmat varustettu 24,5-tuumaisella 240 hertsin ja Full HD -resoluution TN-paneelilla. Ominaisuuksien puolesta näytöt ovat identtiset, mutta Asus on varustettu G-Sync-tuella ja hintaa n. 550€ ja AOC varustettu Freesync-tuella ja hintaa n. 350€.
Tottakai pystyy ajamaan normaalisti esim. 1440p ja 144 hz, mutta eihän siinä ole mitään järkeä maksaa näytöstä 2600€ kun tuollaisen 27", 1440p, 144hz, G-Sync -näytön saa 700 eurolla.
Tiedän. Mutta eipä siinä järkeä ole muutenkaan kun näytön spekseihin ei näyttikset yllä vielä parhailla asetuksilla niin jostain joutuu tinkimään.
Saako tuohon hintaan FALD + HDR-näytön? Kysyn mielenkiinnosta kun itse olen paremmin perehtynyt telkkuihin. En siis ollut edes tietoinen että FALD-pelinäyttöjä on olemassa.
Juu joku tollanen reilusti yli 30” olis makia 4K näyttö. Jopa 40”. Sitten tarpeeksi liitäntöjä, että sen voi splitata lähteiden kesken.
Tuota taustavalon humppaa( dynaaminen kontrasti ) voisi testata laajemminkin. Esimerkiksi kuinka nuo dimmingit pelaa yksinäisen kirkkaan pisteen vaeltaessa random rataa mustalla taustalla.
hirveä hinta.
on selvää ettei näyttö ole tuon rahakasan arvoinen.
ihan hyvä testi.
Ilmeisesti tuuletin pyörii 24/7 samoilla kierroksilla eikä ole millään tavoin säädettävissä?
Jep. Samaa ajattelin. Ruma kun mikä…Nolon näköinen olis tommonen työpöydällä.
Kun RTX on yleistyy niin pakkohan tuota on ajaa alempana haha. Tuota ei muuten "normaalisti" pysty ajamaan 1440p vaan signaali tulee edelleen näyttikseltä 4k:na ja näin ollen 144hz vaatii 4:2:2 moodia vaikka olisi 1440p päällä.