
NVIDIA esitteli viime viikolla kolme näytönohjainta 4060-tuoteperheeseen ja ensimmäisenä huomenna keskiviikkona klo 16 myyntiin saapuu 459 euron suositushintainen GeForce RTX 4060 Ti -malli 8 gigatavun näyttömuistilla varustettuna. Myöhemmin heinäkuussa myytiin saapuu vielä tuplatulla 16 gigatavun näyttömuistilla varustettu 559 euron hintainen 4060 Ti -versio sekä 339 euron 4060-perusmalli.
Saimme heti tuoreeltaan io-techin testiin NVIDIAn oman Founders Edition -mallin, joka saapuu Suomessa myyntiin yhtiön kotisivujen kautta suositushinnalla eli 459 eurolla. Tutustumme artikkelissa sen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 1920×1080-resoluutiolla. Lisäksi mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Lue artikkeli: Testissä NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti (8 Gt)
Lieneekö tulossa yleisiä hinnan alennuksia, mitä aika usein nähdään prossujen hinnoissa vai hivuttavatko pikkuhiljaa hintoja alaspäin mitä näyttääkin jo tapahtuneen.
Että PCIE gen 3 lankulla RTX 4060 Ti suorituskyky romahtaa RTX 3060 TI tasolle
Tämmöset keskiluokan kortit ovat olleet juuri omiaan vanhempien koneiden päivittämiseen, mutta eipä enää Nvidian kohdalla.
Tai jos tarkkoja ollaan, niin ei mitään RTX korttia kannata ostaa vanhemman koneen kaveriksi kiitos driver overhead ongelmien takia ( kyllä RTX korttien kohdalla Nvidian ajurit ovat aikasta roskaa ).
Herkku kortti 4060 Ti vakiona 120W kera, hyvä linky ompi. Tosta vielä jännitettä alaspäin ja taajuutta hieman ylöspäin, 90W kera +10% nykyisiin.
Kuinkahan iso palkankorotus tuli sille jampalle joka keksi että vaihtaa näyttiksen mallin xx50:stä xx60:iin ja hintalappu varastetaan xx70-sarjasta
Lämmöllä muistelen vuonna 2015 ostettua AMD R9 390 korttia, joka jo silloin sisälsi 8GB VRAMia. Vaikka kortin tehot loppuivat uusissa peleissä kesken, pystyi vielä monen monta vuotta vääntämään pelien tekstuuriasetukset ultralle. Ei enää haitannut tippaakaan vaikka muista asetuksista joutui nipistämään, kunhan ei tarvinnut tuijotella immersion rikkovia perunatekstuureja.
4060 Ti maksaa saman verran, mutta pitää jo julkaisuvuotena vääntää 1080p tekstuureita mediumille.
Rahan säästö. Vähemmän linjoja liittimestä piiriin. Vähemmän pinnejä piirissä pitää varata PCIE-väylille. Ehkä jopa selvitään ohuemmalla piirilevyllä jossa on vähemmän kerroksia. Siinä voi säästyä kortin valmistuskustannuksissa monta kymppiä.
Menisi tuo vielä 4060:nä sen hinnalla, mutta nykyisellään on kyllä aika härski julkaisu…
Yksi elämä ja kipuilet matalan fps kanssa?
No kaisse itsensä ruoskinta kuuluu vaan suomalaisuuteen.
Nyt säästetään äfpeeässistä. 
4060 Ti 16 Gt hinta on ilmoitettu alkaen 559€ joten ei sitä tarvitse enää arvailla. Täysin turha kortti tuohon hintaan ja Full HD -pelaamiseen.
Noissa Youtube-arvosteluissa, joita et välttämättä kiireiltäsi ole ehtinyt katsoa, esim. Gamer’s Nexus, LTT, HW Unboxed, jne.. oli löydetty pelejä, jotka olivat pelikelvottomia 8Gt mallilla – taisi A Plague Tale: Requiem olla yksi. Niiden videoesimerkeissä ruuhkainen skene ja fps laski sinne luokkaan 10 fps ja peli nyki niin paljon, että sitä ei pelaa edes kaverini, joka kituutti 8 vuotta GTX 1060:lla.
Tietenkin asetukset oli Ultralla, mutta ei ne pelit niillä asetuksilla toimineet. Ja Linus taisi sanoa, että nykyinen Ultra on kahden vuoden päästä Medium. En ole ihan samaa mieltä, mutta joskus se on kuitenkin ja ei ne Ultrat laskuun käänny, vaan koko ajan tarvitaan enemmän.
Olisiko linkkejä/timestamppeja ollut laittaa? Kiitos. Ja puhutaan siis Full HD -resoluutiosta?
Ei 16Gt 4060 ti:ssä ole silti järkeä, koska 4070 on vain vähän kalliimpi.
Juuri näin, sen sijaan, että investoi 100€ lisää 4060 Ti 16 Gt näyttömuistiin, suosittelen investoimaan 230 euroa 4070:een.
Tuossa yksi.. Näitä löytyy katseluhistoriasta, mutta tuo oli paras ja siinä on mietitty asiaa ja noita käytännön esimerkkejä on useita.
Tuota pitäisi katsella noin 5min tuosta kohdasta, niin on niitä esimerkkejä peleistä, jotka ovat pelikelvottomia 8GB:n muistilla ja Ultra-asetuksilla.
Jos nyt oikein ymmärsin niin tuossa oli demottu Last of Us Part 1 1440p + Ultra-asetuksilla, jolla DLSS auttoi asiaan ja The Callisto Protocol 1080p + Ultra kyykkäsi.
Aiemmin mainitsemani A Plague Tale: Requiem ja Resident Evil Remake taisi olla testattu DLSS 2/DLSS 3.
Mutta, yksittäisistä peleistä / asetuksista on tällä hetkellä kyse, kun tuo 8 gigatavua loppuu ja varsinkin jos luukutetaan 1440p Ultralla. Joissain tapauksissa kyse myös huonosti optimoidusta pelistä.
AIB-valmistajat pystyvät varmaan tekemään tuota 16Gt:n versiota aika halvalla kun ei se 8gt gddr6:a hirveän kallista taida olla ja muita eroja ei ole, mutta kaipa se sitten riippuu siitä kuinka tarkasti Nvidia sitä hintaa valvoo. Tuolla hinnalla on tosiaan turhan lähellä 4070-kortin hintaa, että siinä ei oikein järkeä ole.
Jos en ole väärin käsittänyt, niin nykyään NVIDIA toimittaa piirin ja muistit yhtenä pakettina AIBlle, eikä AIBt saa itse tehdä muutoksia.
PCB on erilainen, koska 16 Gt malli on toteutettu clamshell ratkaisulla eli muistisirut PCB:n molemmilla puolilla.
Onko tämä siksi, ettei AIBit pilaisi markkinasegmentointia vaikkapa juuri lisämuistilla?
Eikö AIBit kuitenkin suunnittele itse piirilevyn, joten tämä ei olisi ongelma.
En tiedä mitä ongelmalla tarkoitat tässä yhteydessä, mutta kustannuksia tuo nostanee enemmän tai vähemmän. Ihan jo pelkästään se nostaa hintaa, että täytyy suunnitella ja testata "ylimääräinen" PCB ja oletettavasti myös komponenttikustannukset clamshell ratkaisussa ovat jonkun verran kalliimmat.
Aika moni käyttää perusmalleissa referenssidesigniä, johon on saatettu lisäillä jotain pientä. Varsinkin noita nopeita väyliä on todennäköisesti aika korkea kynnys alkaa muuttelemaan, kun tuote pitää saada nopeasti markkinoille ja varaa mokailuun ei ole.
No mutta voishan ne sitten vaan ottaa 16Gt mallin referenssidesignin ja ostaa lisämuistipalikat jostain muualta kuin nVidialta? Olettaen siis että se on tehty käyttämällä isompaa määrää piirejä eikä isommilla piireillä, eikä nVidia ole kieltänyt tätä jossain sopimuksessa.
Ei tarvitse, jos nvidia on tarpeeksi ajoissa kertonut tästä 16gb mallin tulosta AIB:ille. Tosin todennäköisesti päätös tästä on tehty huomattavan myöhään, muu ei oikein selitä niin pitkää väliä 8gb ja 16gb julkaisun välillä.
Mutta jos ajoissa ilmoitettu, niin voisi vain suunnitella yhden piirilevyn ja jättää vaan vetämättä toisen puolen vedot 8gb malleihin. Vähän nostaa yksittäisen 8gb kortin piirilevyn hintaa jotenpäiten, mutta economies of scale luultavasti kuittaisi tämän kokonaan ja säästetyt suunnittelukustannukset
Ei ainakaan refussa ole tuota, eli eiköhän tuo 16GB malli ole aika hätäpäissään suunniteltu. Nvidiakin yleensä hyödyntää samaa PCB:tä useammassa kortissa jos vain mahdollista.
Dlss kolmonenhan se on mistä tuossa maksetaan. Ja näyttää olevan jossain määrin hintansa arvoinen koska auttaahan tuo dlss reippaasti suorituskyvyn kanssa.
Dlss3 frame generation varaa/käyttää itselleen n 1-2gt VRAMia pelin kuorman päälle. Joten se 8gt onkin 6-7gt pelille. Plus dlss3 fg ei tukea ei ole jokaisessa pelissä sekä sen toteutuksen taso vaihtelee.
Eri asia kuka siitä haluaa maksaa useamman sadan euron preemiota… Varsinkin kun toteutus on edelleen osassa peleistä huono. Plus sitä input lagia nyt ei saada frame genistä koskaan eliminoitua, mutta sekin taas henkilökohtaista huomaako sen.
Totta teoriassa joo. Ei näytä käytännössä olevan kuitenkaan tehty noin ainakaan niiden korttien kohdalla mitä TPU:n revikoista löytyy (MSI ja PNY).
”Naurettavan huono”, ”älä osta” – Nvidian uusi näytönohjain haukuttiin maanrakoon
http://www.is.fi
Just olin tulossa laittamaan. Derbauer testasi että tuo PCIe x8 ja ei ole ongelma kun käytössä on PCIe 4 väylä mutta PCIe 3 rajoittaa, joten vanhaan kokoonpanoon tuo näyttis ei sovi jos päivittää meinaa.