Testasimme pikaisesti, miten keskusmuistin määrä vaikuttaa pelisuorituskykyyn.

io-techin testilaboratoriossa valmistaudutaan parhaillaan testaamaan NVIDIAn uusia GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimia. Myöhemmin syksyllä odotettavissa on vielä AMD:n päivitettyyn RDNA2-arkkitehtuuriin perustuva Big Navi -grafiikkapiiri ja sitä käyttävät uudet Radeon-näytönohjaimet. Testikokoonpanoa suunnitellessa kysyimme TechBBS-keskustelufoorumilla lukijoiden kommentteja ja mielipiteitä kokoonpanoon liittyen ja Ryzen 9 3900XT -alusta keräsi enemmän suosiota Intelin 10-ytimiseen Core i9-10900K:hon verrattuna. Ajamme myöhemmin syksyn aikana kuitenkin erikseen vielä prosessoreihin keskittyvän Intel vs AMD -testin NVIDIAn uusilla näytönohjaimilla.

Näytönohjainten testikokoonpano kasattiin siis AMD:n 12-ytimisen Ryzen 9 3900XT -prosessorin, PCI Express 4.0 -standardia tukevan X570-emolevyn ja Corsairin 2 teratavun MP600 PCIe4 M.2 SSD:n ympärille. Suurin keskustelua herättänyt aihe oli yllättäen prosessori- ja emolevyvalinnan sijaan keskusmuistin määrä. Alunperin testikokoonpanoon oli tarkoitus asentaa 16 gigatavua keskusmuistia, mutta yllättävän moni toivoi tulevaisuutta ajatellen keskusmuistin määräksi 32 gigatavua.

 

16 vs 32 gigatavun hinta Suomessa

Tällä hetkellä kahden 8 gigatavun eli yhteensä 16 gigatavun muistikitti DDR4-3200-nopeudella ja CAS 16 -latensseilla maksaa Suomessa alkaen noin 60 eurosta ylöspäin. Kireämmillä CAS 14 -latensseilla varustetusta kitistä joutuu maksamaan reilu 100 euroa. 16 gigatavua DDR4-3600-nopeuden muistia irtoaa löysemmillä CAS 18-19 -latensseilla alkaen 70 eurosta ja kireämmillä CAS 16 -latensseilla noin 90 eurosta ylöspäin. Kannattaa huomioida, että useimmiten käytetyistä muistipiireistä riippuen DDR4-3600 CAS 16 -muistikiteissä aliajoitukset saattavat olla 18 tai 19 ja ainoastaan laadukkaimmissa piireissä kaikki ovat 16.

32 gigatavua DDR4-3200-muistia CAS 16 -latensseilla maksaa reilu 110 euroa ja DDR4-3600-muistit CAS 18 -latensseilla alkaen 135 euroa. DDR4-3600-muistit CAS 16 -latensseilla, mutta löysemmillä 19-aliajoituksilla maksavat alkaen 160 euroa ja tiukimmilla 16-16-16-latensseilla varustetuista DDR4-3600-muisteista joutuu maksamaan yli 200 euroa.

Ryzen 3000 -sarjan prosessoreilla optimaalinen suorituskyky suoraan ilman suurempaa manuaalista hienosäätöä saavutetaan DDR4-3600-nopeudella ja mahdollisimman alhaisilla muistilatensseilla. Kauppojen hyllytavarana jokseenkin järkevään hintaan tämä tarkoittaa CAS 16 -latenssia ja 16-16-36-aliajoituksia (sub timings).

 

Suorituskykytestit

Testasimme mielenkiinnosta nopeasti uuden näytönohjainten testikokoonpanon kasauksen yhteydessä, minkälainen vaikutus pelisuorituskykyyn 16 vs 32 gigatavun keskusmuistin määrällä nykypäivänä on. Testit ajettiin kahdella G.Skillin 8 gigatavun Trident Z- (2 x 8 Gt) ja kahdella Corsairin 16 gigatavun Dominator Platinum RGB -muistikammalla (2 x 16 Gt).

Keskusmuistin määrän lisäksi G.Skillin 8 gigatavun muistikammat ovat rakenteeltaan single rank, eli muistipiirit ovat yhdellä puolella muistikampaa. Corsairin 16 gigatavun muistikammat ovat rakenteeltaan dual rank, eli muistipiirit sijaitsevat molemmilla puolilla muistikampaa. Käytännössä yhdessä 16 gigatavun dual rank -muistikammassa on yhdistettynä kaksi 8 gigatavun single rank -muistikampaa. Lähtökohtaisesti dual rank -muisteissa suorituskykyetu tulee suuremmasta määrästä avoimena olevia rivejä (row) kuin single rank -muistissa, tarjoten sovelluksesta riippuen paremman mahdollisuuden osumaan avoimessa riviosoitteessa.

Molemmat muistit asetettiin Asuksen ROG Crosshair VIII Hero WiFi -emolevyn biosista toimimaan DDR4-3600-nopeudella ja 16-16-16-36-latensseilla.

Full HD -resoluutiolla suurin ero nähtiin vuonna 2015 julkaistussa The Witcher 3 -pelissä, jossa 32 gigatavun muistimäärä ja dual rank -muistit saavuttivat 10 % paremman ruudunpäivitysnopeuden kuin 16 gigatavun single rank -muistit. Kyseinen peli valittiin varta vasten testeihin mukaan sillä prosessori ja keskusmuisti vaikuttavat sen ruudunpäivitysnopeuteen enemmän, kuin millään muulla testaamallamme pelillä. Battlefield V:ssä eroa syntyi 32 gigatavun eduksi 3 %, mutta muissa peleissä ero jäi 0-2 %:iin. Erittäin näytönohjainriippuvaisessa The Shadow of the Tomb Raiderissa eroa syntyi 0,4 FPS, joka pyöristyi tasatulokseen.

Modernina resursseja varsin runsaasti hyödyntävänä pelinä mukaan testattiin myös Microsoftin uusi Flight Simulator 2020. Full HD -resoluutiolla ja parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 32 gigatavun dual rank -muistilla saavutettiin 10 % parempi keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi kuin 16 gigatavun single rank -muisteilla. 4k-resoluutiolla 16 ja 32 gigatavun muistimäärällä keskimääräinen ja minimi olivat samat.

Korkeammalla 4k-resoluutiolla erot suorituskyvyssä 16 ja 32 gigatavun kesken jäivät 1-3 %:iin.

 

Loppuyhteenveto

Pelistä riippuen, mitä alhaisempi näyttöresoluutio ja kuvanlaatuasetukset ovat käytössä, sitä enemmän prosessorilla, keskusmuistin määrällä, nopeudella ja latensseilla on vaikutusta ruudunpäivitysnopeuteen. Kaksi malliesimerkkiä pelistä, jossa prosessori ja keskusmuisti vaikuttavat suorituskykyyn merkittävästi, ovat The Witcher 3 ja Flight Simulator 2020. Full HD -resoluutiolla molemmissa peleissä nähtiin 10 % ero 16 ja 32 gigatavun single rank- ja dual rank -muistien välillä. Näytönohjainriippuvaisessa The Shadow of the Tomb Raider -pelissä eroa ei sitten syntynyt käytännössä lainkaan. Siirryttäessä korkeammalle 4k-resoluutiolle ero 16 ja 32 gigatavun välillä kutistui 0-2 %:iin.

Suurin merkitys pelisuorituskykyyn on näytönohjaimella, jonka vaikutus voi olla parhaimmillaan useita kymmeniä prosentteja. Korkeammilla 4k- ja 1440p-resoluutioilla nykyisillä prosessoreilla merkitys ruudunpäivitysnopeuteen on yksittäisiä prosentteja, mutta Full HD -resoluutiolla tietyissä prosessoririippuvaisissa peleissä eroa saattaa syntyä jopa 10-20 %. Keskusmuistin merkitys pelisuorituskykyyn on kokonaiskuvassa hyvin vähäinen, mutta suorituskykyistä tietokonetta kasatessa oikeanlaisilla muisteilla saadaan peleissä ruudunpäivitysnopeuteen puristettua mukaan viimeisetkin yksittäiset prosentit.

Yhteenvetona kohti vuotta 2021 todettakoon, että 16 gigatavua keskusmuistia riittää pelaamiseen mainiosti, mutta nykyisillä muistien hinnoilla varsinkin yli 1000 euron suorituskykyistä kokoonpanoa kasatessa 32 gigatavua dual rank -muistia alkaa olla järkevä suositus parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi ja tulevaisuutta ajatellen. Hyvä esimerkki tulevaisuuden peleistä on Microsoftin uusi ja erittäin raskas Flight Simulator 2020, jossa 32 gigatavun muistimäärällä ja dual rank -muisteilla saavutettiin 10 % parannus keskimääräiseen ruudunpäivitysnopeuteen.

This site uses XenWord.
;