AMD:n tämän vuoden ehdottomasti odotetuin näytönohjainjulkaisu on uuteen arkkitehtuuriin perustuvalla Vega-grafiikkapiirillä ja HBM2-muisteilla varustettu Radeon RX Vega. Julkaisun on kerrottu tapahtuvan tämän vuoden toisella neljänneksellä eli huhti-kesäkuussa, joten käytännössä lanseeraus tullaan näkemään kahden kuukauden sisällä.
Vega tulee sijoittumaan AMD:n näytönohjainmalliston terävimpään kärkeen ja sen odotetaan tarjoavan ainakin NVIDIAn GeForce GTX 1080:n tasoisen suorituskyvyn, mutta nähtäväksi jää, riittääkö paukkuja myös GeForce GTX 1080 Ti:n haastamiseen. Jos suorituskyky ei riitä GeForce GTX 1080 Ti:n ja Titan Xp:n tasolle, voidaan sen odottaa ainakin tarjoavan aggressiivisella hinnoittelulla järkeä huippunäytönohjainten nykyiseen 1000 euron hintatasoon.
Vegaa odotellessa AMD päivittää Polaris-arkkitehtuuriin perustuvat Radeon RX 400 -sarjan kuluttajaluokan näytönohjaimet 2. sukupolven Polarikseen eli Radeon RX 500 -sarjaan. Vaikka AMD ei haluakaan käyttää rebrand-termiä, niin käytännössä uudet Polaris Enhanced –iskulauseella markkinoitavat Radeon RX 580- ja 570-mallit ovat lähes identtisiä viime kesänä julkaistujen Radeon RX 400 -sarjan vastaavien mallien kanssa.
Ominaisuuslistaa pikaisesti vilkaistessa ainoat merkittävämmät erot ovat aiempaa korkeammat grafiikkapiirin kellotaajuudet ja uusi kevyen rasituksen kellotaajuustila muisteille, kun käytössä on useampi näyttö tai toistetaan mediaa.
Markkinointimielessä suurin uudistus on ajan myötä kehittyneen 14 nanometrin FinFET-prosessin käyttö grafiikkapiirien valmistuksessa ja RX 400 -sarjan Polaris 10 -grafiikkapiiri on nimetty Radeon RX 500 -sarjassa Polaris 20:ksi. Polaris 20 -grafiikkapiiri rakentuu 5,7 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 232 neliömillimetriä. Grafiikkapiirit valmistetaan Globalfoundriesin 14LPP- eli 14 nanometrin Low Power Plus -prosessilla ja valmistusprosessin kehityksellä viitataan valmistusprosessin parantumiseen ajan kuluessa (matured).
Päivitys 21.4.2017:
AMD ei jostain syystä kertonut medialle ennen julkaisua, että se tarjoaa näytönohjainvalmistajille todellisuudessa kahta versiota Polaris 20 -grafiikkapiiristä, joita se kutsuu sisäisesti nimillä XTR ja XTX.
Virallisesti AMD:n määrittämät referenssitaajuudet Radeon RX 580 -näytönohjaimelle ja Polaris 20 -grafiikkapiirille ovat 1257 MHz:n perustaajuus ja 1340 MHz:n Boost-taajuus.
Korkeammalle kellotaajuudelle speksattu Polaris 20 XTR -grafiikkapiiri toimii vakiona 1411 MHz:n kellotaajuudella ja se on käytössä muun muassa MSI:n Radeon RX 580 Gaming X+-, Asuksen ROG Strix Radeon RX 580 TOP-, Aorus Radeon RX580 XTR-, Sapphiren Nitro+ ja XFX:n GTR-S Black Edition -näytönohjaimista:
- MSI Radeon RX 580 Gaming X+ -tuotesivu
- Asus ROG Strix Radeon RX 580 TOP -tuotesivu
- Aorus Radeon RX580 XTR -tuotesivu
- Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ -tuotesivu
- XFX, Radeon RX 580 GTR-S Black Edition -tuotesivu
Joissain malleissa Polaris 20 XTR -grafiikkapiiri on asetettu toimimaan jopa 1430-1450 MHz:n kellotaajuudella.
Odotamme tällä hetkellä AMD:lta taustatietoja Polaris 20:n XTR- ja XTX-versioista ja liittyykö niihin jotain muutakin kuin pelkästään esimerkiksi piisirujen binnaus eli parhaimpien yksilöiden valikoiminen XTR-piireiksi.
AMD ehti jo tarkentamaan io-techille, että kaikki Radeon RX 500 -sarjan grafiikkapiirit valmistetaan Globalfoundriesin 14 nanometrin LPP-prosessilla.
—
Radeon RX 500 -sarjan näytönohjaimissa muisteille on lisätty uusi kolmas kellotaajuustaso kevyempään rasitukseen ja useampaa näyttöä käytettäessä. Aikaisemmin muisteilla on ollut käytössä vain kaksi tasoa, jotka ovat olleet lepotila ja täyden suorituskyvyn tila. Esimerkiksi Radeon RX 580 -näytönohjaimessa lepotilassa muistit toimivat 300 MHz:n ja täyden suorituskyvyn tilassa 2000 MHz:n kellotaajuudella, mutta kevyemmässä rasituksessa, kuten esimerkiksi Youtube- ja Bluray-videoita katsellessa, muistit toimivat 1000 MHz:n kellotaajuudella ja näytönohjaimen tehonkulutus on alhaisempi kuin täyden suorituskyvyn tilassa.
Radeon RX 580- ja 570-mallit käyttävät Polaris 20 -grafiikkapiiriä. RX 580:ssä on käytössä täysi grafiikkapiiri eli 36 CU-yksikköä ja 2306 stream-prosessoria. RX 570:ssä grafiikkapiiristä on kytketty pois käytöstä neljä CU-yksikköä eli käytössä on 2048 stream-prosessoria ja 128 tekstuuriyksikköä.
Suurimmat erot RX 580:n ja RX 570:n välillä löytyy käytössä olevien stream-prosessoreiden ja tekstuuriyksiköiden lukumäärästä. Taulukon tiedoista poiketen markkinoille on julkaistu Radeon RX 580 -malleja myös neljän gigatavun näyttömuistilla ja samoin RX 570:stä tulee kahdeksan gigatavun malleja. Lisäksi RX 570:n TDP-arvo on karsitun grafiikkapiirin ja alhaisempien referenssikellotaajuuksien ansiosta 35 wattia alhaisempi kuin RX 580:llä.
Saimme io-techin testiin MSI:n Radeon RX 580 Gaming X- ja Asuksen Strix Radeon RX 570 -näytönohjaimet, joihin tutustumme tässä artikkelissa. Suorituskykymittaukset on ajettu Full HD -resoluutiolla ja mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset. Lisäksi kokeilimme MSI:n RX 580 -näytönohjaimen ylikellotuspotentiaalia.
MSI Radeon RX 580 Gaming X
Io-techin testiin saapui MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G -malli kahdeksan gigatavun näyttömuistilla (RADEON-RX-580-GAMING-X-8G). Näytönohjaimessa on käytössä sama musta-punaisella väriteemalla varustettu Twin Frozr VI -jäähdytysratkaisu, johon on upotettu kaksi 95 mm:n tuuletinta. Tuulettimet lähtevät pyörimään, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee 60 asteeseen. Näytönohjain on kahden korttipaikan korkuinen, 27,5 senttiä pitkä ja lämpöputkien kohdalta 14,5 cm leveä.
MSI on jäänyt jumittamaan punaiseen väriin, kun esimerkiksi Asus ja Aorus ovat hyödyntäneet uusimmissa malleissaan RGB-valaistusta, jonka avulla käyttäjä voi itse vapaasti valita näytönohjaimen väritehostevärin.
Näytönohjaimen hintataso Suomessa julkaisun yhteydessä on alkaen 310 euroa. Edellisen sukupolven MSI:n vastaavan RX 480 -mallin hinta on 290 euroa.
Takapuolella on rei’itetty alumiinilevy, jonka tehtävä on suojata piirilevyä sillä kaikki muistipiirit on sijoitettu piirilevyn etupuolelle. Yksi jäähdytysratkaisun ruuveista on suojattu tarralla, jonka rikkominen evää takuun. AMD:n nykyisissä Radeon-näytönohjaimissa ei ole enää ulkoisia Crossfire-liittimiä, vaan näytönohjaimet kommunikoivat keskenään PCI Express -väylän kautta.
Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express-lisävirtaliittimellä, joka mahdollistaa yhdessä PCI Express x16 -väylän kanssa teoriassa 225 watin tehonkulutuksen (150 + 75 wattia). Kyljessä näkyvä MSI:n logo on RGB-valaistu.
Näyttöliittiminä tarjolla on yksi kaksilinkkinen DVI-liitin, kaksi kullattua HDMI-liitintä ja kaksi DisplayPort-liitintä.
MSI:n Twin Frozr VI -jäähdytysratkaisussa grafiikkapiiri on kontaktissa nikkelöityyn kuparilevyyn ja sen läpi kulkevat kolme lämpöputkea taipuvat isokokoiseen tuulettimien alla olevaan jäähdytysrivastoon. Yksi lämpöputkista on 8 mm ja kaksi 6 mm paksua. Vakiotahna vaikutti hyvälaatuiselta ja melko juoksevalta. Muistipiirejä ja virransyöttöä jäähdyttää piirilevyn etupuolen peittävä alumiinilevy, joka samalla tukevoittaa rakennetta.
Piirilevy on varustettu yhteensä kahdeksanvaiheisella virransyötöllä, josta kuusi vaihetta on pyhitetty Polaris 20 -grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta GDDR5-muisteille.
Virransyöttöä ohjataan uPI Semiconductorin uP9505P-ohjainpiirillä ja jokainen grafiikkapiirin vaihe rakentuu M3816N MOSFET-transistorista FH SGF6A1 -draiverilla (netistä ei löydy tarkempia tietoja kyseisistä komponenteista), SFC- eli Super Ferrite Core -kelasta ja japanilaisesta kondensaattorista.
Gaming X -mallin Polaris 20 XTX -grafiikkapiiri on valmistettu tämän vuoden viikolla 7 eli helmikuun puolivälissä. Piisirusta ei ilmene, onko se valmistettu Globalfoundriesin vai Samsungin toimesta, mutta se on paketoitu Kiinassa. 256-bittisen muistiväylän jatkona on kahdeksan gigatavua GDDR5-muistia ja käytössä on Samsungin K4G80325FB-HC25-muistipiirit.
MSI:n medialle toimittamat testinäytönohjaimet on asetettu toimimaan ylikellotetussa OC-tilassa, jolloin grafiikkapiiri toimii 13 MHz ja GDDR5-muistit 25 MHz korkeammalla kellotaajuudella kuin kaupasta ostettavat Gaming-tilassa toimivat näytönohjaimet. Käytimme io-techin testeissä Gaming-tilaa.
Radeon RX 580 Gaming X -malli on asetettu toimimaan Polaris 20 -grafiikkapiirin osalta 1380 MHz Boost-taajuudella ja 256-bittisellä muistiväylällä ja 2000 MHz:n kellotaajuudella toimivilla GDDR5-muisteilla muistiväylän kaistanleveys on 256 gigatavua sekunnissa. GPU-Z:n ilmoittama grafiikkapiirin ASIC Quality -arvo oli 84,1 % eli melko korkea.
Todellisuudessa Polaris 20 -grafiikkapiirin kellotaajuus seilasi 3D-rasituksessa 1270-1300 MHz:n välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi korkeimmillaan 73 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi kahdeksassa minuutissa 60 %:iin (1964 RPM).
Asus ROG Strix Radeon RX 570
Io-techin testiin saapui Asuksen ROG Strix RX 570 -näytönohjaimen OC-malli neljän gigatavun näyttömuistilla (ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING). Myös kyseisen näytönohjaimen kohdalla käytössä on sama jäähdytysratkaisu kuin edellisen sukupolven RX 470 -mallissa. Päällipuolen mustaan muovikehikkoon on upotettu kaksi kappaletta 80 mm:n tuulettimia, jotka eivät pyöri ennen kuin grafiikkapiirin lämpötila nousee 54 asteeseen. Käyttäjä voi valita RGB-valaistuksen ansiosta haluamansa tehostevärin loistamaan muovikehikon uumenista. Näytönohjain on kahden korttipaikan korkuinen, 24 senttiä pitkä ja 13 cm leveä.
Näytönohjaimen hintataso Suomessa julkaisun yhteydessä on alkaen 270 euroa. Edellisen sukupolven Asuksen vastaavan RX 470 -mallin hinta on 235 euroa.
Takapuolella on paljas piirilevy ja kaikki muistipiirit sijaitsevat etupuolella. Yksi jäähdytysratkaisun ruuveista on suojattu tarralla, jonka rikkominen evää takuun.
Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express-lisävirtaliittimellä, joka mahdollistaa yhdessä PCI Express x16 -väylän kanssa teoriassa 225 watin tehonkulutuksen (150 + 75 wattia).
Näyttöliittiminä tarjolla on kaksi kaksilinkkistä DVI-liitintä, yksi HDMI-liitin ja yksi DisplayPort-liitin.
DirectCU II -jäähdytyksessä Polaris 20 -grafiikkapiiri on suoraan kontaktissa kahteen kupariseen lämpöputkeen, jotka taipuvat jäähdytysrivastoon. Käytetty lämpötahna oli huomattavasti kuivempaa kuin MSI:n RX 580 -näytönohjaimessa. GDDR5-muistipiirejä ei jäähdytetä kuin tuulettimien ilmavirralla ja virransyötöllä on erillinen alumiinisiili. Piirilevyn yläreunaan on kiinnitetty metallinen tukilevy jäykistämään näytönohjaimen rakennetta.
Piirilevy on varustettu yhteensä kahdeksanvaiheisella virransyötöllä, josta kuusi vaihetta on pyhitetty Polaris 20 -grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta GDDR5-muisteille.
Virransyöttöä ohjataan Asuksen omalla Digi+-brändätyllä ASP1300-ohjainpiirillä ja jokainen grafiikkapiirin vaihe rakentuu UBIQin M3056N MOSFET-transistorista Infineonin IR3598-draiverilla, SAP II- eli Super Alloy Power -kelasta ja japanilaisesta kondensaattorista.
Polaris 20 -grafiikkapiiri on valmistettu tämän vuoden 6. viikolla eli helmikuun puolivälissä. 256-bittisen muistiväylän jatkona on kahdeksan gigatavua GDDR5-muistia ja käytössä on Elpidan W4032BABG-70-F-muistipiirit.
Asuksen ROG Strix Radeon RX 470 OC -malli on asetettu toimimaan Polaris 20 -grafiikkapiirin osalta 1300 MHz Boost-taajuudella ja 256-bittisellä muistiväylällä ja 1750 MHz:n kellotaajuudella toimivilla GDDR5-muisteilla muistiväylän kaistanleveys on 224 gigatavua sekunnissa. GPU-Z:n ilmoittama grafiikkapiirin ASIC Quality -arvo oli 68,5 %.
Todellisuudessa Polaris 20 -grafiikkapiirin kellotaajuus seilasi 3D-rasituksessa 1270-1300 MHz:n välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila nousi korkeimmillaan 73 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi kahdeksassa minuutissa 72 %:iin (1926 RPM).
Testikokoonpano
Suorituskykymittauksissa vertasimme MSI:n Radeon RX 580 Gaming X -näytönohjainta ensisijaisesti edellisen sukupolven MSI:n vastaavaan RX 480 -malliin. NVIDIAn leiristä vertailukohtina ovat GeForce GTX 1060 -näytönohjaimen 3 Gt- ja 6 Gt -näyttömuistilla varustetut mallit. Lisäksi testeissä on mukana tulokset Asuksen ROG Strix Radeon RX 570 -näytönohjaimella.
Testit ajettiin Full HD- eli 1920×1080-resoluutiolla, AMD:n näytönohjaimilla oli käytössä Crimson ReLive 17.10.1030 -lehdistöajurit ja NVIDIA:n näytönohjaimilla GeForce 381.65 -ajurit.
Hintataso Suomessa 20.4.2017
- NVIDIA GeForce GTX 1060 3 GB: alkaen 200 €
- AMD Radeon RX 570: alkaen 210 €
- AMD Radeon RX 580 4 Gt: alkaen 255 €
- NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB: alkaen 280 €
- AMD Radeon RX 580 8 Gt: alkaen 290 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Corsairin isohkon Obsidian 800D -kotelon sisälle, jonka pohjassa on yksi 140 mm:n kotelotuuletin ja testit ajettiin kylkipaneeli kiinni. Testikokoonpanona toimi Intelin 4,0 GHz:n kellotaajuudelle ylikellotettu 8-ytiminen Core i7-5960X -prosessori asennettuna Asuksen X99-Deluxe -emolevylle, joka on varustettu 16 gigatavulla DDR4-2800-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä, 4,0 GHz)
- Asus X99-Deluxe (Intel X99)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-2800 (9-11-9-27 1T)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
- Corsair Force GT 240 Gt SSD SATA 6 Gb/s
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.10.1030
- MSI Radeon RX 580 Gaming X 8G
- MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G
- Asus ROG Strix Radeon RX 470 OC 4 GB
GeForce 381.65 -ajurit:
- Asus Strix GeForce GTX 1060 6 GB
- Asus Dual GeForce GTX 1060 3 GB
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan kolmella eri tavalla. Mukana on täysin synteettinen 3DMark-testi, jonka grafiikkatesti antaa tuloksen pisteinä sekä pelejä, joissa käytetään omaa sisäistä benchmark-ominaisuutta antamaan keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden pelimoottoria hyödyntävässä valmiissa testirutiinissa. Tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin OCAT-sovelluksen avulla mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili, kun peliä pelataan 60 sekunnin ajan.
99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon.
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.
[read more=”Klikkaa ja lue lisää 99. persentiilistä” less=”Piilota teksti”]
Näytönohjaimen ruudunpäivitysnopeutta mitattaessa 60 sekunnin ajan, mitattuja arvoja kertyy useampia tuhat kappaletta. Jos mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on tasan 60 FPS (ruutua sekunnissa), se tarkoittaa että yhden ruudun renderöintiin kulunut keskimäärin 16,67 millisekuntia ja testijakson aikana ruutuja renderöidään yhteensä 3600 kappaletta. Joku ruuduista on saatettu renderöidä hitaammin esimerkiksi 33,33 millisekunnissa (30 FPS) ja joku ruuduista nopeammin esimerkiksi 11,11 millisekunnissa (90 FPS).
Käytännön esimerkissä DOOM-pelissä ruutuja on renderöity 60 sekunnin aikana 3986 kappaletta ja kuten kuvaajasta voidaan nopealla silmäyksellä todeta, että joukossa on muutamia yksittäisiä heikompia renderöintiaikoja.
99. persentiilissä kaikki 3986 ruudun renderöintiaikaa järjestetään ensin paremmuusjärjestykseen. Kun 1 % eli 40 ruutua jätetään huomioimatta, 99. persentiilin arvo on 3946. nopeimmin renderöidyn ruudun renderöintiin kulunut aika eli 19,301 millisekuntia. Tästä saadaan laskettua ruudunpäivitysnopeus kaavalla 1000/aika eli 51,8 FPS.
Esimerkkinä käytetyssä tapauksessa huonoin ruudun renderöintiaika on 24,374 millisekuntia eli 41 FPS ja 2. huonoin ruudun renderöintiaika on 22,182 millisekuntia eli 45 FPS.
Yksittäisten hitaampien renderöintiaikojen huomioimatta jättämisen lisäksi 99. persentiilin avulla pystytään hahmottamaan mahdollisia ongelmia, jos kahdella eri näytönohjaimella on mitattu sama ruudunpäivitysnopeus, mutta toisella pelikokemus tuntuu hitaammalta. Tällöin toisella näytönohjaimella saattaa olla joukossa enemmän hitaasti renderöityjä ruutuja, joka ilmenee korkeampana 99. persentiilin arvona.
[/read]
3DMark Fire Strike
3DMarkissa MSI:n Radeon RX 580 Gaming X:n grafiikkatulos oli 423 pistettä eli 3 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.
Superposition Benchmark
Superposition Benchmarkissa DirectX 11 -rajapinnalla ja Extreme-asetuksilla Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 0,89 FPS:ää eli 5 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.
Battlefield 1
Battlefield 1:ssä DirectX 11 -rajapinnalla Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 3,0 FPS:ää eli noin 5 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.
The Witcher 3
The Witcher 3:ssa Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 2,4 FPS:ää eli noin 5 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.
Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Dividedissä Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 0,8 FPS:ää eli noin 2 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.
Doom
Doom testattiin NVIDIAn näytönohjaimilla OpenGL-rajapinnalla, sillä se on GeForce-näytönohjaimilla suorituskykyisempi kuin Vulkan-rajapinta, jota käytettiin Radeoneilla testaamiseen.
Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 0,5 FPS:ää parempi kuin MSI:n RX 480:llä eli suorituskyky oli käytännössä tasoissa.
Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromedassa Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 1,6 FPS:ää eli noin 3 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.
Sniper Elite 4
Sniper Elite 4:ssä Radeon RX 580 Gaming X:n ruudunpäivitysnopeus oli 3,6 FPS:ää eli noin 4 % parempi kuin MSI:n RX 480:llä.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.
MSI:n Radeon RX 580 Gaming X -näytönohjaimella kokoonpanon tehonkulutus oli 11 wattia alhaisempi kuin edellisen sukupolven MSI:n Radeon RX 480 Gaming X -näytönohjaimella. NVIDIAn Pascal-arkkitehtuuriin perustuvia GP104-grafiikkapiirejä käyttävillä GeForce GTX 1060 -näytönohjaimilla kokoonpanon tehonkulutus oli io-techin testikokoonpanolla 20-30 % alhaisempi kuin Polaris-grafiikkapiirillä varustetuilla Radeon-näytönohjaimilla.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin AMD:n näytönohjaimilla GPU-Z-ohjelman monitorointityökalulla ja NVIDIAn näytönohjaimilla EVGA:n Precision OCX -ohjelmalla. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.
MSI:n Radeon RX 580 Gaming X:n Polaris 20 -grafiikkapiirin lämpötila oli kolme astetta korkeampi kuin MSI:n RX 480:n Polaris 10 -grafiikkapiirillä, joten 80 MHz korkeampi grafiikkapiirin kellotaajuus näkyy hieman korkeampana lämpötilana. Asuksen DirectCU III -jäähdytyksellä varustetulla ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB -näytönohjaimella GP104-grafiikkapiirin lämpötila oli 9 astetta alhaisempi kuin Polaris 20:llä MSI:n Twin Frozr VI -jäähdytyksellä.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 32,6 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 3 desibelin muutos tarkoittaa melutason kaksinkertaistumista ja 10 desibelin muutos melutason kymmenkertaistumista. Tuulettimen melu voi olla silti häiritsevää, vaikka mitattu desibeliarvo jäisi alhaiseksi. Jokaisella tuulettimella on omanlainen äänensävy, joka on seurausta tuulettimen rakenteesta, kuten lavoista, moottorista ja osien laadusta.
MSI:n Radeon RX 580 Gaming X:llä tuulettimet pyörivät 60 % eli 1964 RPM:n ja Asuksen Strix Radeon RX 570 OC:lla 72 % eli 1926 RPM:n kierrosnopeudella. MSI:n Radeon RX 580 Gaming X:llä kokoonpanon melutaso oli 1,3 desibeliä äänekkäämpi kuin RX 480 -mallilla, joten 80 MHz korkeampi grafiikkapiirin kellotaajuus näkyy myös hieman äänekkäämpänä melutasona.
Subjektiivisesti arvioiden molemmilla Radeon RX 500 -näytönohjaimilla melutaso nousi sille tasolle, että voidaan puhua hieman äänekkäästä kokoonpanosta. 36 desibelin tasolla GeForce GTX 1060 -näytönohjaimilla kokoonpano oli vielä kohtalaisen hiljainen.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G -näytönohjain oli asennettuna suljetun kotelon sisälle. Ylikellottaminen suoritettiin AMD:n ajureiden Wattman-välilehdeltä, josta säädettiin Virrankulutuksen yläraja maksimiin eli +50 %:iin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Polaris 20 -grafiikkapiiri saatiin toimimaan vakaasti +6 % korotuksella eli 1475 MHz:n Boost-taajuudella. GDDR5-muistit toimivat vakaasti 250 MHz:n korotuksella eli 2250 MHz:n kellotaajuudella, joka oli samalla maksimiarvo, johon Wattman-välilehdeltä pystyi muistitaajuutta nostamaan.
Testikokoonpanon tehonkulutus nousi MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G ylikellotettuna 274 watista 335 wattiin eli 61 wattia. Polaris 20 -grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 73 asteesta 79 asteeseen eli 6 astetta. Näytönohjaimen tuulettimen kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 60 prosentista 90 %:iin (2444 RPM) ja kokoonpanon melutaso hieman äänekkäästä 37,8 desibelistä häiritsevän äänekkääksi 41,9 desibeliin.
Battlefield 1:ssä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetulla MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G:llä 5,3 FPS:ää eli noin 8 %.
The Witcher 3:ssa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetulla MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G:llä 6,3 FPS:ää eli noin 9 %.
Yhteenveto
AMD:n uudet Radeon RX 500 -sarjan näytönohjaimet ovat suunnattu 200-350 euron hintaluokkaan ja sellaisille käyttäjille, joilta jäi näytönohjaimen päivitys edelliseen RX 400 -sarjaan väliin. Polariksen toinen tuleminen ei näytönohjainmarkkinoiden voimasuhteita juurikaan hetkauta, mutta pian julkaistava Radeon RX Vega puolestaan tuo kauan kaivattua säpinää kalliimpaan ja suorituskykyisimpään high-end-kategoriaan.
Teknisestä näkökulmasta Radeon RX 500 -sarjassa ei ole kyse kovinkaan isosta uudistuksesta verrattuna viime kesänä julkaistuihin Radeon RX 400 -sarjan näytönohjaimiin. Ajan myötä parantuneen 14 nanometrin FinFET-valmistusprosessin ansiosta Polaris 20 -grafiikkapiirin kellotaajuutta on saatu hieman nostettua ja esimerkiksi MSI:n Radeon RX 580 Gaming X -mallissa grafiikkapiirin kellotaajuus on 80 MHz korkeampi kuin edellisessä 480-mallissa. Kokonaan uutena ominaisuutena mukana on uusi kolmas kellotaajuustaso muisteille, jonka ansiosta kokoonpanon tehonkulutus on saatu aiempaa alhaisemmaksi, kun näytönohjaimeen on kytketty kaksi näyttöä.
Io-techin suorituskykytesteissä Full HD -resoluutiolla MSI:n Radeon RX 580 Gaming X oli suurimmassa osassa testipelejä suorituskykyisempi kuin Asuksen Suomessa noin 30 euroa kalliimpi ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB -malli. NVIDIAn ja Pascal-arkkitehtuurin etuihin voidaan laskea alhaisempi tehonkulutus, grafiikkapiirin lämpötila ja melutaso.
Edellisen sukupolven MSI:n RX 480 -malliin verrattuna päivitetty RX 580 -malli oli pelitesteissä noin 5 % suorituskykyisempi ja samaan aikaan tehonkulutus oli 11 wattia alhaisempi. Polaris 20 -grafiikkapiiri toimi kuitenkin 3 astetta lämpimämpänä ja melutaso oli 1,3 desibeliä korkeampi.
Ylikellotustestissä MSI:n Radeon RX 580 Gaming X venyi Polaris 20 -grafiikkapiirin osalta +6 % 1475 MHz:n ja GDDR5-muistien osalta +12,5 % 2250 MHz:n kellotaajuudelle. Suorituskyky parani ylikellotettuna noin 8-9 %, mutta samalla tuulettimen kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 90 %:iin (2444 RPM) ja kokoonpanon melutaso nousi äänekkääksi 41,9 desibeliin.
Noloa katsottavaa testit. AMD nyt pitäs skarpata tai GPU kehitys jumiutuu nvidian leivissä kuin prossut intelin.
Mikäs noissa nyt noloa on. Karvan huonompi Perf/W ja karvan parempi Perf/€ kuin vihreän leirin verrokissa. Lisäksi halvempi kortti ja enemmän muistia. Edelliseen sukupolveen verrattuna pientä petrausta, muttei mitään dramaattista.
Molempien leirien tuotokset vaikuttaa ihan kilpailukykyisilät tuotteilta ja absoluuttista paremmuutta on täysin mahdoton sanoa.
En tajua ajatuksenjuoksuasi.
”Io-techin suorituskykytesteissä Full HD -resoluutiolla MSI:n Radeon RX 580 Gaming X oli suurimmassa osassa testipelejä suorituskykyisempi kuin Asuksen Suomessa noin 30 euroa kalliimpi ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB -malli.”
Miten se että tilanne on keikahtanut AMD hyväksi siinä hintaluokassa mihin GTX1060 ja RX480/580 on suunnattu on noloa AMD:n kannalta ?
Mikäli AMD:lle halvempi valmistaa kuin 400 sarja niin ehkä järkevää tuoda myyntiin. Käytännössä mitään eroa ei tuo näytä tuovan muuten.
Vegaa odotellessa.
Eipä tästä mitään ihmettä varsinaisesti tullut. Ihmettelen vain, että virrankulutus on 580 pienempi mitä 480, vaikka korkeammat taajuudet. Todennäköisesti himpun kovempi kellotuspotenttiaali tuossa 580 on kuin 480.
Olettaisin että valmistusprosessin keskittyessä piireistä on saatu vähävirtaisempia tai jotain vastaavaa.
Vähän turha julkaisu, vaikka eihän nämä nyt huonoja tuotteita ole. Hintaa voisi kyllä viilata alas suosiolla, joskin onhan näiden keskiluokan korttien hinta noussut viimeaikoina muutenkin. Kiitoksia hyvästä artikkelista. 🙂
Alkuperäisissä RX480 malleissahan oli varsin korkeita Voltteja jo vakiona, hyvin monia yksilöitä pystyi alivoltittamaan ja ylikellottamaan yhtäaikaa.
Eli nyt vaan on AMD:llä ollut riittävästi aikaa päästä sisään siihen mitä GF:n valmistuslinjat tuottaa ja siten on pystyneet paremmin optimoimaan käytettävät Voltit suhteessa kellotaajuuteen, tuosta itse kuvittelisin olevan kyse.
Toinen on tietenkin se että RX480 alkuaikoinan GF:ltä tuli ulos aika epätasalaatuista tavaraa niin että osa piireistä oli surkeita (eikös niin ollut laita esm. ensimmäisen Sampsan testaaman RX480 mallin kansssa).
Tässä Sampsan testitulokset eroavat muista tuloksista:
http://www.anandtech.com/show/11278/amd-radeon-rx-580-rx-570-review/16
https://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/RX_580_Nitro_Plus/28.html
..ja valmistajan speksit tosiaan sanoivat, että virrankulutus kasvoi sen 20%+, niin en nyt menisi pelkästään tämän testin tulosten varassa..
Ihan hyvät testit :kippis:. Tuleekos tähän vielä päivitystä 1440p:llä? Kyllähän noissa molemmissa jerkkua on ajaa moista resoa vähintään high:lla.
"Karvan verran huonompi perf/W…" Niin noh karvoja on erillaisia, toiset on paksumpia ja toiset hieman ohkasempia.
Toisaalta luin testiä jossa oli testattu 1440 tarkkuudella niin tuo RX580 pystyi pitämään sen 60FPS tason hyvin monessa pelissä toisin kuin GTX 1060 se testaaja arveli että merkittäämpi syy voi olla muistimääräero ei niinkään tehoero koska sillä GTX1060 mallilla tuli selviä kyykkäyksiä ruudunpäivityksessä (testit oli ajettu niin korkeilla laatuasetuksilla kuin voi ts High tai Ultra).
Jaaha, amd jatkaa perinteeksi muodostunutta linjaa että lykätään ulos vanhoja kortteja uudella mallinimellä.
Mitäs ne Nvidian julkaisemat OC mallit on ainut ero on nimeämistapa noiden Nvidia OC mallien ja näiden RX5++ mallien välillä (poislukien tietenkin se että Nvidia OC mallit tuo vain sen n. 3 prosentia lisää tehoa kun nämä AMD mallit toi selvästi enempi).
Ööh…NVidia itsessään ei tuo OC malleja siruistaan. Kellotukset ovat täysin kortin valmistajan käsissä. Ei ole olemassa erikseen GP106 ja GP106 OC:ta. Ja ainakaan vielä ei ole paranneltua GP206 sirua olemassa. Voihan tuo toki muuttua myöhemmin tänä vuonna.
Veikkaan kyllä virhettä testeissä, koska esimerkiksi Anandtechin mukaan virrankulutus on kasvanut reilusti vaikka suorituskykyä tuli säälittävät pari framea lisää.
Näyttää aika heikolta, kun mitatut tehonkulutukset ovat asuksen RX570 mallissa vain watin matalammat kuin Nvidian GTX 1080 Ti:ssä. Aika paljon saa AMD tehdä töitä, että Vegalla päästäisiin samoihin perf/W lukuihin, kuin Nvidian malleilla.
RX580:n suhteen näyttää sentään hieman valoisemmalta, kun tehoa on tullut lisää ja kulutus on tippunut, mutta ylikellotettuna tuokin aika moinen kiuas.
@Sampsa
"Saimme io-techin testiin MSI:n Radeon RX 580 Gaming X- ja Asuksen Strix Radeon RX 470 -näytönohjaimet, joihin tutustumme tässä artikkelissa."
:beye: hienoa että onnistuin tuon typottamaan ja vielä kopioimaan useampaan paikkaan, ettei riittänyt korjaaminen kerran 😀
Ei tule, en suosittele RX 500 -sarjaa 1440p pelaamiseen.
Itse en unohda sitten millään sitä kun G92-kortteja tuli vihreästä leiristä ties kuinka moneen kertaan eri nimillä ulos.
8800GT/8800GS/8800GTS 512
9600GSO/9800GT/9800GTX/9800GTX+
GTS250
+ muutamat OEM-mallit mm. 100-sarjassa
Aikaahan tuosta on jo lähemmäs 10 vuotta, mutta ei se sitä mihinkään muuta että pelkästään AMD tuota harrastaisi. 😉
Joku voisi kyllä valaista asiaa miksi tämä valmistusprosessi ei toimi AMD:llä niin hyvin kuin kilpailijalla (GTX 1050). Onko kyse valmistajasta vai arkkitehtuurieroista vai miksi kellotaajuudet jää näin alas?
AMD käyttää Global Foundryesin valmistuslinjoja Samsungin valmistustekniikalla ja Nvidia käytää TSMC:n valmistuslinjoja TSMC:n valmistustekniikalla joten esittämäsi kaltaiselle vertailulle ei ole pohjaa.
Muistaakseni tuo valmistusprosessi ei ole soveltuva korkeille kellotaajuuksille. Joku paremmin muistava/tietävä voi selittää tarkemmin.
Samaa itsekin aloin katsomaan. Kuitenkin GPU:n käyttöjännite on vakiona jo suurempi 580, kuin 480
Aika miehekkäästi nousi virrankulutus ja sen mukana lämpö ja melutaso, kun RX 580:aa kellotti. Kuvittelin tuon MSI Gaming -jäähyn olevan sen verran järeä, että kellottelu ei hirveästi tunnu.
Onneksi en vähän yli kuukausi sitten jäänyt rautakuumeessa odottelemaan tätä, vaan nappasin GTX 1070:n tarjouksesta. Jos olisin myynyt mukana tulleen pelin, hinta ei olisi ollut montaa kymppiä korkeampi kuin mitä tuo MSI RX 580 maksaa.
Monen kohdalla tuntuu se virrankulutus merkkaavan yllättävänkin paljon..
GTX 1050 (TI) kellottuu hyvin, valmistusprosessi Samsungin 14 nm?
Joku vois testailla GTX 1050 ja RX 550 piirejä koska ne kummatkin on pieniä niin ne olisi jossainsuhteessa vertailukelpoisia ja kertoisi siten Nvidian ja AMD Polaris piirin eroista kellottutuuden suhteen.
Sinällään se ei kerro vältämättä mitää tulevan Vegan kellotuvuudesta kun Vega on kokonaan uusi ja ensimmäinen AMD piiri joka on suunniteltu jo tuntien tuon GF:n valmistusporosessim metkut (eli Vega hyötyy siitä että AMD on jo kertalleen tapellut RX480 valmistuksen kanssa tuolla valmistustekniikalla).
Olen vähän pettynyt tähän julkaisuun. Oikeastaan tässä julkaistiin vain maltillisesti ylikellotettuja RX 4xx-sarjalaisia.
Voltteja on nostettu ja tämä näkyy siinä, että TBP on kasvanut sen ~30W. RX 570 on tästä kärsinyt eniten, koska se ei enää ole reilusti viileämpi (5-10 astetta @ Techpowerup) kuin RX 580.
Jos tätä menoa jatkuu, ja Nvidia saa jossain vaiheessa päivitettyä linjaston muutenkin kuin muistien osalta, niin ei se hirveän hyvältä näytä AMD:lle..
Juu, myös Hawaii kortteja pystyi sekä alivoltittamaan että ylikellottamaan ihan menevästi. :tup:
Onkos tuo tismalleen sama prosessi mitä Polariksissa?
Eikös ne Nvidia:t valmisteta Samsungin tehtaassa mutta AMD:t valmistetaan GF:n tehtaassa joten vaikka prosessi on periaateessa sama ei toteutuksen taso ole välttämättä sama eli ei ole täysin 1:1 vertauksesta kyse.
En lähtisi vertaamaan kuitenkaan tässä noita OC malleja näihin rebrandattyihin kortteihin. Kuitenkin nvidian mallistossa on selvästi laitettu Esim GTX 780 OC, joten epäselväksi ei jää mikä ero tuolla OC:lla on normaaliin. RX 480 OC edition olisi ollut toki selkeämpi nimi näille uusille 500 -sarjalaisille ja varmaan paskamyrsky tämän ympärillä olisi ollut vähäisempi. Noh, en syyllistä AMD:tä tästä. Kaikki valmistajat tähän on vuorollaan sortunut. Pyrkiivät nyt myymään polarista vielä ennen vegan tuloa.
AMD:n nimeämiskäytäntö ei ole juurikaan muutunut vastaavan tasoisista eroista oli kyse kun siirryttiin 2xx malleista 3xx malleihin eli tämän uuden kolminumeroisen nimeämistavan aikana käytäntö ei ole muuttunut joka toinen on ollut uusi piiri ja joka toinen refresh.
Hieman aiheen vierestä, mutta kyllä 1440p resoluutiokin onnistuu yllättävän hyvin RX 480 ja varmaan myös 580 kortilta. Toki ei mihinkään 144hz tasolle päästä, mutta esim. BF1 1440p resolla ja HIGH/ULTRA asetuksilla pystyy saamaan vakaan yli 65 fps. Täysillä Ultra -asetuksilla jää sitten vähän alle 60fps. Tietty joku CS:GO menee myös ongelmitta 1440p täysillä detaileilla ja hyvillä 150+ fps luvuilla.
Nohnoh kokihan se chippi die shrinkin välillä(65nm g92-> 55nm g92b). Itse en anna sitä atille ikinään anteeksi kun rebrändäsivät 8500LE:n 9100:ksi :lol:(ai niin eihän atia enää olekkaan)…
Mutta jooh rebrändid on aina hieman syvältä. Itselle tulee tästä rebrändistä RX 480 -> RX 580:stä mieleen taannoinen hd7970 -> hd7970GHz bumppi. Mutta eipä siinä ei rebrändi korteista vielä huonoa tee, jos vain alentavat hintaa ja lisäävät kilpailua niin aina parempi.
Juu muistan tuon dieshrinkin toki, 65nm -> 55nm. Olihan AMD:llä toki sitten vielä R9 280 sarja 7900 sarjan rebrand :kahvi:
Joo. Lypsetään kunnes saadaan parempaa ulos. Ootellaan rauhassa HBM 2 Vegoja 🙂
Itsehän vaihoin 8800GT:stä GTS250 malliin kun kaverin 270 tms oli niin vitun nopea. Tuli ihan vitusti tehoa lisää (ei tullut paljon paskaakaan) 😡
Niin, meillä on aika herkullisesti testissä MSI Radeon RX 580 Gaming X 8G vs MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G..
Noissa linkittämissäsi jutuissa esim. techpowerupilla verrataan Radeon RX 480 referenssi vs käytännössä AMD:n PR-kortti Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ Limited Edition
Eipä noissa Anandtechin testeissäkään näy custom RX 480 tuloksissa? :confused:
Koitatko @Sampsa sitä 480 + 580 CF:ää kuten vähän sinnepäin vihjailit muualla.. :think:
Joo tässä monta hyvää pointtia. Päivitin lausuntooni sanan ensisijaisesti 🙂
En usko, että valmistajan omat, ylikellotetut kortit kuluttaa vähemmän kuin referenssi. Jos nyt pelkästään virrankulutuksesta puhutaan.
Tosin enpä huomannutkaan, että Techpowerupilla oli joku PR-kortti, joka syö paljon enemmän virtaa..
—
Kannattaa varmistaa, ettei vahingossa Radeon Chill jäänyt päälle. (Sori, oli pakko sanoa, älä bannaa ainakaan pitkäksi aikaa)
Ei missään prosessoreissa tai näytönohjainpiireissä toteutuksen taso ole 100% sama eri tehtaissa, vaikka tehtaat olisivat saman valmistajan. Normaalisti joku sivusto testaa yhden paikassa X ja yhden paikassa Y tehdyn prosessorin kellottuvuutta. Jos paikassa X tehty prosessori kellottuu paremmin, kasvaa paikassa X tehtyjen piirien kysyntä ihmeesti. Vaikka jopa valmistusviikko voi vaikuttaa enemmän kuin valmistuspaikka.
Tarkoitin siis että muut eivät olleet verranneet custom vs custon niin kuin me.
Ja itseasiassa tämä Chill oli aika hyvä pointti, täytyy tsekata onko se automaattisesti päällä.
No siis.. ..jos miettii esim. 2600K kellotettuna maltillisesti vs 7700K niin eroa on ehkä hehkulampun verran. Näytönohjaimissa montakohan euroa tulee tulisi oikeasti 580 vs GTX 1060 väliselle sähkönkulutukselle eroa?
En siis väitä että kumpikaan tuotteista olisi minulle "pakko ostos", ei olisi sitä vaikka olisi vielä käytössä GTX680 eikä nykyinen R9 Nano. Mutta tuolla hintaluokalla tuote ei ole erityisen "surkea". Ainoastaan jos vertaa sitä jo RX480 tai vastaavan omistavana.
Mjaah vähemmän tehoa vievä tuppaa olemaan viileämpi pienemmällä mökällä, eikä kopasta tarvi sitä lämpökuormaakaan pukata pihalle niin paljoa. Sähkönkulutuksen kannaltahan tuolla erolla ole niin suurta merkitystä.
Sama kuin … ?
Iso iso plussa noista kellotaajuus/lämpötila/tuuletinnopeus käppyröistä! Ja tuulettimien kierroslukujen ilmoittamisesta.
Sarkasmitutkani on epäkunnossa, joten en tiedä olitko tosissasi vai et, mutta on tässä oikeakin pointti: Pienempiruokaiset kortit käytännössä samalla jäähdyttimellä kulkevat pienemmällä lämmöllä tai vastaavasti hiljaisempina. On monen monta Rx 480:stä (Nitro, Strix, MSI Gaming mm.) ollut itsellä testissä, eikä niistä saanut hiljaisia millään. 2 gtx 1060 korttia ollut (msi ja strix), eikä noista kuulunut mitään.
Hyviä kortteja muuten nuo ratukat, muttei sovi itselle äänen vuoksi. RX 580 nyt puhumattakaan kun kulutus vaan kasvaa.
Pointtini lähinnä siinä, että porukka tuntuu aina haukkuvan jonkun kortin paskaksi automaattisesti korkean virrankulutuksen takia.
Mielipiteitä on toki joka lähtöön, mutta itse kun pelaan kuulokkeet päässä, niin sillä metelillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Tai no, R9 290 oli jo melkoinen.. 😀
Totta, ainakin joskus oli tärkeää katsoa millä tehtaalla prossu on valmistettu jos halusi hyvin kellottuvan. Halusin vain herättää kysymyksen arkkitehtuurieroista, vaikkei 1:1 vertauksesta tosiaan ole kyse. Mutta lienee sama Samsungin prosessi, erot ei pitäisi olla noin suuret.
Etenkin kun nämä uudet näyttikset kellottuu minkä kellottuu. Onko vika GF:n tekemisissä vai AMD:n arkkitehtuurissa? Tietoinen valinta AMD:ltä vai sopimustekninen juttu josta ei pääse eroon? Toki toivon että Vegan julkaisun jälkeen ei tarvitse enää miettiä tälläisiä.
Omasta mielestäni tuolla virrankulutuksella on merkitystä vähän isommassa kuvassa kuin yksittäisen näytönohjainmallin kohdalla. Se kertoo kuitenkin paljon piirin suunnittelusta, arkkitehtuurista ja sitten sillä on iso merkitys lämpötilaan ja sitä myötä melutasoon, nämä kun kulkevat käsi kädessä.
Tämän allekirjoitan täysin.
Lisäksi sivuefektinä tulee halvempi kortti, jos ei tarvitse niin järeää virransyöttöä ja jäähdytystä.
Voisitko Sampsa kokeilla MSI x580 vs x480 onko kellottuvuudessa eroa, ja jos x480 jää jalkoihin. Niin mitä tapahtuu kun korttiin roiskaisee x580 biosin paraneeko kellotettavuus?
@Alghazanth, En ole asiaa kokeillut, mutta tätä samaa aihepiiriä eilen selvittelin ja vaikuttaisi siltä että lataamalla RX 480 korttiin RX 580 BIOS pystyy mitä ilmeisimmin saamaan vähän enemmän kortista irti koska RX 580 BIOS pystyy antamaan enemmän jännitettä ulos. Ero on kuitenkin todella marginaalinen, joten en tiedä onko sitten järkevää kun tuossa BIOS flashauksessa on omat riskinsä aina mallista riippuen.
Itse eilen summasin itselleni asian omassa päässäni siten, että yksittäisen kortin takia en BIOS päivitystä itse meinaa tehdä, mutta jos RX 480 kortti ei suoraan toimi RX 580 kortin kanssa CF konfiguraatiossa, niin silloin RX 480 kortin flashaaminen RX 580 BIOS olisi perusteltua jotta CF saisi toimimaan. Tämä siis vain oman pohdintani tulos.
Tietysti jos joku RX 480 malli saa huomattavaa hyötyä RX 580 BIOS versiosta (mitä vielä ei ole esiintynyt), niin se muuttaa tilanteen.
Sama prosessi kyseessä. Tuon yhteistyön yksi tarkoitus oli pystyä valmistamana samaa piiriä Samsungn ja Global Foundriesin tehtaissa ilman minkäänlaista piirin uudelleensuunnitelua. Nyt Global Foundriesin suurin asiakas on AMD, Ryzeneitä ja Radeoneita löytyy kaupoista runsaasti, joten kahden tehtaan käytölle ei ole tarvetta.
Arkkitehtuurissa. Koska Samsungin prosessilla valmistettu GeForce kellottuu lähes yhtä hyvin kuin TMSC:n tehtaalla tehty, arkkitehtuuri selittää suurimman osan.
En lähtisi vanhaa RX 480 korttia bios päivittämään.
Ja tosiaan Sampsahan on kyseistä MSI:n RX 480 korttia kellittänyt viime vuoden puolella. Tuolloin jäätiin 1355Mhz eli ei päästy edes uuden 580n tasolle.
Jättäen pois "jäähdytysrajoitteiset ympäristöt" (kannettavat jne), virrankulutus ja melutaso eivät nykyisin kulje kovinkaan hyvin käsi kädessä. Ah niitä aikoja kun prosessorin päälle iskettiin 50 gramman pikkusiili jonka päälle noin 20 millinen tuuletin, joka huutaa hulluna. Silloin virrankulutus ja melutaso olivat käytännössä sama asia. Nykyisin koteloissa 140 millinen tuuletin on perussettiä ja 700 gramman siilivirityksen saa muutamalla kympillä. Omassakaan pöytäkoneessa melutaso ei muutu mihinkään, oli prosessorin lämmöntuotto (luokkaa) 10W, 70W tai 130W. Tuskin edes 170W muuttaisi melutasoa mitenkään.
Kun näytönohjaimista oli puhe, myös näytönohjaimissa ovat jäähyt kehittyneet. Nykyisin on enemmän tapana iskeä iso jäähdytyssiili ja lämpötilan mukaan säätyvä tuuletin eikä vanhaan tyyliin pieni siili ja äänekäs tuuletin joka on aina täysillä. Moni valmistaja ymmärtää laittaa kortin "väärälle" puolelle jäähdytyslevyn joka auttaa myös. Aikaisemmin ei voinut kuvitellakaan "puolipassiivi" näytönohjaimia jotka ovat nykyisin perussettiä. Omassa näytönohjaimessa äänitason ero idlen (~10W) ja kevyen käytön (~40W) välillä on nolla koska tuuletin ei pyöri kummassakaan tapauksessa. Jos laitetaan noin kuormaa noin 120W, tuuletin kyllä pyörii mutta niin hiljaisella teholla ettei sitä ole helppo erottaa muiden hiljaisten tuulettimien joukosta.
Jäähdytysten kehittymisen ansiosta muutaman kymmenen wattia näytönohjaimen virrankulutuksessa ei nykyisin tunnu missään pöytäkoneesta puhuttaessa. Poikkeuksena enimmäkseen tehokkaat näytönohjaimet koska tila jäähdytykselle loppuu helposti kesken.
Niin ja nyt tilanne on sen verran vielä elänyt, että kannattaa @Alghazanth katsoa @Tumi81 kirjoitus aiheesta täältä: AMD Radeon RX 470/480 -thread (Polaris 10)
Voi olla tosiaan turha testata 1440p. Mutta epäilisin että RX 580 menettelee niukin naukin 1440p tarkkuudellakin. Onhan RX 580 ainakin vähän halvempi kuin GTX 1070 ja kumminkin nopein AMD:n valmistama näyttis.
Toki taisi tullakin jo komppenttia että 1440p toimii myös 🙂 Ei ultralla, mutta vähän maltillisemmilla asetuksilla.
R9 Fury X lienee edelleen nopein AMD näyttis ja sillä 1440p pyörii nätisti
Hmm joo tarttis olla vähän parempi yksilö tuohon testiin kun Tumi81:n rx480 kun se ei kestä rx580 kelloja vakaana.