Testasimme NVIDIAn uudet GeForce RTX 3080- ja 3090-näytönohjaimet Intelin ja AMD:n uusimmilla ja suorituskykyisimmillä työpöytäprosessoreilla.

NVIDIAn uudet GeForce RTX 30 -sarjan 3080- ja 3090-näytönohjaimet on jo testattu io-techissä kattavasti ja nyt vuorossa on katsaus prosessorin vaikutuksesta suorituskykyyn. Testaamme tässä artikkelissa NVIDIAn GeForce RTX 3080- ja 3090 Founders Edition -näytönohjaimien suorituskyvyn AMD:n ja Intelin uusimmilla ja tämän hetken suorituskykyisimmillä prosessoreilla.

Syksyllä kasatussa io-techin näytönohjainten testikokoonpanossa on käytössä AMD:n Zen 2 -arkkitehtuuriin perustuva 12-ytiminen ja korkeimmillaan 4,7 GHz:n kellotaajuudella toimiva Ryzen 9 3900XT -prosessori ja PCI Express 4.0 -standardia tukeva X570-alusta. Intelin leiristä löytyy vielä toistaiseksi markkinoiden suorituskykyisin peliprosessori eli 10-ytiminen ja korkeimmillaan 5,3 GHz:n kellotaajuudella toimiva Core i9-10900K, joka tukee yhdessä Z490-piirisarjan kanssa kuitenkin vain PCI Express 3.0 -standardia.

Artikkelissa on mukana kattavat pelitestit 3860×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla sekä muutama io-techin prosessoritesteistä tuttu erittäin prosessoririippuvainen pelibenchmark Full HD -resoluutiolla.

 

Testikokoonpano

Core i9-10900K toimi testeissä TDP:n osalta rajoittamattomana ja sen kellotaajuus peleissä oli jatkuvasti 4,9 GHz.

Ryzen 9 3900XT:llä kellotaajuus heilui peleissä 4,2 GHz:n tuntumassa.

Testit ajettiin molemmilla alustoilla NVIDIAn GeForce 456.71 -ajureilla.

 

AMD-kokoonpano

  • AMD Ryzen 9 3900XT (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,7 GHz)
  • Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
  • Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
  • NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
  • Corsair HX1000 (1000W)

 

Intel-kokoonpano

  • Intel Core i9-10900K (10/20 ydintä/säiettä, boost 5,3 GHz)
  • Asus ROG Maximus XII Hero (Intel Z490)
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
  • Samsung 970 Pro 1 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.3)
  • Noctua NH-D15 -cooleri
  • Corsair HX1000 (1000W)

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Pelitestit 3840×2160-resoluutiolla

Battlefield V:ssä 4k-resoluutiolla Ryzen 9 3900XT ja Core i9-10900K suorituivat lähes identtisesti molemmilla näytönohjaimilla.

Myös Shadow of the Tomb Raiderissa 4k-resoluutiolla  3900XT ja 10900K suorituivat käytännössä identtisesti molemmilla näytönohjaimilla.

F1 2020:ssä 4k-resoluutiolla 3900XT ja 10900K olivat tasoisssa 3090-näytönohjaimella ja lähes tasoissa 3080:llä.

Flight Simulator 2020:ssä 4k-resoluutiolla 10900K oli 3090:n kanssa 7 % suorituskykyisempi kuin 3900XT. GeForce RTX 3080:llä ero tasottui keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa ja minimissä 1-2 FPS:ään.

Doom Eternalissa 4k-resoluutiolla 3900XT ja 10900K suorituivat lähes identtisesti molemmilla näytönohjaimilla.

Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 4k-resoluutiolla 3900XT oli 6 % suorituskykyisempi kuin 10900K, mutta GeForce RTX 3080:llä suorituskyky oli identtinen.

Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 4k-resoluutiolla 10900K oli GeForce RTX 3090:llä 4 % suorituskykyisempi kuin 3900XT ja RTX 3080:llä 10900K oli 9 % suorituskykyisempi.

Assetto Corsa Competizonessa 4k-resoluutiolla, Epic-kuvanlaatuasetuksilla ja Medium Rain -sadeasetuksella. 29 kanssakilpailijalla 10900K oli huomattavasti suorituskykyisempi kuin 3900XT. Eroa syntyi RTX 3090:llä jopa 28 % ja RTX 3080:llä 24 % 10900K:n hyväksi.

 

Pelitestit 2560×1440-resoluutiolla

Battlefield V:ssä 1440p-resoluutiolla 10900K oli RTX 3090:llä 10 % ja RTX 3080:llä 6 % suorituskykyisempi kuin 3900XT.

 

Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla 3900XT oli RTX 3090:llä 4 % suorituskykyisempi kuin 10900K, mutta RTX 3080:llä ero tasottui keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta ja 3900XT:llä minimi oli korkeampi.

F1 2020:ssä 1440p-resoluutiolla 10900K oli RTX 3090:llä hieman eli 2 % suorituskykyisempi kuin 3900XT, mutta RTX 3080:llä ero kasvoi 7 %:iin 10900K:n hyväksi.

Flight Simulator 2020:ssä 1440p-resoluutiolla 10900K oli molemmilla näytönohjaimilla selvästi eli noin 19 % suorituskykyisempi kuin 3900XT.

Doom Eternalissa 1440p-resoluutiolla 3900XT oli RTX 3090:llä 3 % suorituskykyisempi kuin 10900K ja RTX 3080:llä 6 % suorituskykyisempi.

Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1440p-resoluutiolla 10900K oli RTX 3090:llä 6 % suorituskykyisempi kuin 3900XT ja RTX 3080:llä 4 % suorituskykyisempi .

Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1440p-resoluutiolla 10900K oli molemmilla näytönohjaimilla 5 % suorituskykyisempi kuin 3900XT.

Assetto Corsa Competizonessa 1440p-resoluutiolla, Epic-kuvanlaatuasetuksilla ja Medium Rain -sadeasetuksella. 29 kanssakilpailijalla ruudunpäivitysnopeudet olivat lähes identtiset kuin 4k-resoluutiolla eli 10900K oli molemmilla näytönohjaimilla noin 25 % suorituskykyisempi kuin 3900XT.

 

Pelitestit 1920×1080-resoluutiolla

Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla 10900K oli molemmilla näytönohjaimilla noin 10 % suorituskykyisempi kuin 3900XT.

Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla 3900XT oli RTX 3090:llä 3 % suorituskykyisempi kuin 10900K, mutta RTX 3080:llä 10900K oli 2 % suorituskykyisempi.

F1 2020:ssä 1080p-resoluutiolla 10900K oli molemmilla näytönohjaimilla noin 17 % suorituskykyisempi kuin 3900XT.

Flight Simulator 2020:ssä 1080p-resoluutiolla 10900K oli molemmilla näytönohjaimilla noin 20 % suorituskykyisempi kuin 3900XT..

Doom Eternalissa 1080p-resoluutiolla suorituskyky oli molemmilla prosessoreilla identtinen.

Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1080p-resoluutiolla tulokset olivat hieman erikoisia ja RTX 3080 oli molemmilla prosessoreilla suorituskykyisempi kuin 3090. 10900K oli RTX 3080:llä oli noin 25 % suorituskykyisempi kuin 3900XT ja 3090:llä 18 % suorituskykyisempi.

Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta päällä 1080p-resoluutiolla 10900K oli RTX 3090:llä 8,5 % suorituskykyisempi kuin 3900XT ja 3080:llä .

Assetto Corsa Competitizonessa 1080p-resoluutiolla, Epic-kuvanlaatuasetuksilla ja Medium Rain -sadeasetuksella. 29 kanssakilpailijalla ruudunpäivitysnopeudet olivat lähes identtiset kuin 4k- ja 1440p-resoluutiolla ja 10900K oli molemmilla näytönohjaimilla noin 24 % suorituskykyisempi kuin 3900XT.

Counter Strike: Global Offensivessa oli 1080p-resoluutiolla käytössä alhaiset kuvanlaatuasetukset ja käytimme FPS Benchmark -testiä keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden mittaamiseen. 10900K oli RTX 3090:llä 10 % suorituskykyisempi kuin 3900XT.

1080p-resoluutiolla erittäin prosessoririippuvainen The Witcher 3 testattiin parhailla Ultra-kuvanalaatuasetuksilla pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja tallentamalla OCAT-ohjelmalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi Novigrad-kaupungissa. 10900K oli RTX 3090:llä 30 % suorituskykyisempi kuin 3900XT.

Total War: Warhammer 2 -pelissä käytettiin DirectX 12 -rajapintaa ja High-kuvanlaatuasetuksia. Testinä ajettiin Skaven-benchmark ja tulokseksi saadaan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus. 10900K oli RTX 3090:llä 27 % suorituskykyisempi kuin 3900XT.

GTA V Benchmark ajettiin läpi DirectX 11 -rajapinnalla ja Very High -kuvanlaatuasetuksilla. Benchmark ajaa läpi viisi eri osiota, joista laskettiin keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus. 10900K oli RTX 3090:llä 8 % suorituskykyisempi kuin 3900XT

Assassins Creed Odyssey -pelissä käytettiin High-kuvanlaatuasetuksia. Pelin sisäinen benchmark ilmoittaa keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden ja minimin. 10900K oli RTX 3090:llä keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden osalta 4 % suorituskykyisempi kuin 3900XT, mutta minimi oli lähes 30 FPS:ää alhaisempi.

 

Loppuyhteenveto

io-techin melko kattavissa pelitesteissä kolmella eri resoluutiolla Intelin Core i9-10900K osoittautui odotetusti suorituskykyisemmäksi prosessoriksi kuin AMD:n Ryzen 9 3900XT.

4k-resoluutiolla prosessorit olivat suurimmassa osassa pelejä molemmilla näytönohjaimilla täysin tasoissa. Näkyvimmät erot 10900K:n hyväksi saatiin Flight Simulator 2020- ja Assetto Corsa Competizione -peleissä, jotka tuntuvat olevan hyvin prosessorirajotteisia ja jälkimmäisessä ero oli jopa 24-28 % 10900K:n hyväksi.

1440p-resoluutiolla vaaka alkoi kääntyä Intelin suuntaan eikä tasatuloksia enää nähty. 10900K oli useimmissa peleissä keskimäärin 5 % suorituskykyisempi kuin 3900XT, joka onnistui nappaamaan voitot parin prosentin erolla vain RTX 3090:llä Tomb Raiderissa ja Doomissa.

Alhaisimmalla 1080p-resoluutiolla pelitestien kylkeen ajettiin muutama io-techin prosessoritesteistä tuttu pelibenchmark, joissa 10900K:n paremmuus korostui ja erot 3900XT:hen verrattuna venähtivät parhaimmillaan jopa 30 %:iin. Pääsääntöisesti 10900K oli noin 8-20 % suorituskykyisempi kuin 3900XT, AMD:n ollessa parempi ainoastaan RTX 3090:llä Tomb Raiderissa ja tasoissa Doomissa.

Seuraavaksi voimasuhteita tulee muokkaamaan AMD:n uudet Zen 3 -arkkitehtuuriin pohjautuvat Ryzen 5000 -sarjan prosessorit, jotka saapuvat myyntiin 5. marraskuuta. Odotettavissa on isojakin parannuksia pelisuorituskykyyn, joilla AMD todennäköisesti kuroo alhasemmilla resoluutioilla eroa 10900K:hon verrattuna umpeen ja osassa pelejä menee sen ohi.

Intel on puolestaan luvannut julkaista seuraavan sukupolven Rocket Lake-S -koodinimelliset 11. sukupolven Core-prosessorit ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä eli tammi-maaliskuussa ja ne sopivat nykyiseen LGA 1200 -kantaan Z490-emolevyille. Myös Inteliltä on odotettavissa entistä parempaa pelisuorituskykyä uudistetun prosessoriarkkitehtuurin ja PCI Express 4.0 -tuen myötä. Nähtäväksi jää, kuinka korkealle kellotaajuudelle Intel saa Rocket Laket venetyttyä ja miten ne pärjäävät AMD:n Zen 3:lle. Suuri kysymysmerkki on myös Rocket Lake -prosessoreiden saatavuus, sillä ne valmistetaan edelleen 14 nanometrin viivanleveydellä ja Intelin tuotantokapasiteettiongelmista johtuen jälleenmyyjillä on ollut vaikeuksia saada tuotteita varastoihin ja kuluttajien käsiin.

PC-pelaajilla on seuraavan 6 kuukauden aikana uutta tietokonetta kasatessa tai vanhaa päivittäessä runsaasti valinnanvaraa niin prosessori- kuin näytönohjainrintamalla. Valitettavasti uusien tuotteiden saatavuus on ollut parin viime vuoden aikana alkuun niin heikolla tasolla, että hereillä täytyy olla heti julkaisun yhteydessä tai suunnitelmat saattavat venyä useilla kuukausilla tuotteita jonottaessa.

This site uses XenWord.
;