Saimme järjestettyä testiimme NVIDIAn tämän hetken suorituskykyisimmän näytönohjaimen eli Titan X:n, jossa on käytössä GP102-grafiikkapiiri ja 12 gigatavua GDDR5X-näyttömuistia. Esittelemme artikkelissa näytönohjaimen ominaisuudet ja testaamme suorituskyvyn 4k Ultra HD- eli 3840×2160-resoluutioilla. Mukana on lisäksi tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
NVIDIA esitteli Titan X -näytönohjaimen viime vuoden heinäkuussa ja se julkaistiin virallisesti myyntiin 2. elokuuta. Näytönohjaimesta on saatavilla ainoastaan NVIDIAn omaan suunnitteluun perustuva malli ja se on myynnissä vain yrityksen omilla kotisivuilla 1359 euron hintaan. Vertailun vuoksi GeForce GTX 1080 -näytönohjaimen hintataso Suomessa on alkaen noin 650 eurosta, joten Titan X on kaksi kertaa kalliimpi.
Pascal-arkkitehtuuriin perustuva GP102-grafiikkapiiri rakentuu kuudesta Graphics Processing Clusterista (GPC), joista jokaisella on oma rasteroija (Raster engine). Jokaisessa GPC:ssä on viisi Texture Processing Clusteria (TPC), joka sisältää geometriayksikön ja 128 CUDA-ydintä käsittävän Streaming Multiprocessor- eli SM-yksikön. Jokaisessa SM-yksikössä on kahdeksan tekstuuriyksikköä. SM-yksiköitä on yhteensä 30 eli CUDA-ytimiä on 3840 ja tekstuuriyksiköitä 240 kappaletta. Muistiohjain on yhteensä 384-bittinen.
Titan X:ssä käytössä olevasta GP102-400-A1-grafiikkapiiristä on kytketty kaksi SM-yksikköä pois käytöstä eli käytössä on yhteensä 3586 CUDA-ydintä ja 224 tekstuuriyksikköä.
TSMC:n 16 nanometrin FinFet-prosessilla valmistettava GP102 rakentuu 12 miljardista transistorista ja piisirun pinta-ala on noin 500 neliömillimetriä.
Vertailun vuoksi suorituskykyiseen laskentaan suunnattu HBM2-muisteja käyttävä GP100-grafiikkapiiri rakentuu 16 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on noin 600 neliömillimetriä. GeForce GTX 1080:n GP104-grafiikkapiiri rakentuu 7,2 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 314 neliömillimetriä. GP102 on siis pinta-alaltaan noin 60 % suurempi kuin GP104, joka selittää osittain isoa hintaeroa.
Titan X -näytönohjaimen esittely
Ulkomitoiltaan Titan X on vastaava kuin GeForce GTX 1080 eli se on kahden korttipaikan korkuinen ja 24 cm pitkä. Ilmanohjain on väriltään musta, ikkunan takaa näkyy alumiininen jäähdytysrivasto ja Titan X -teksti on kirjailtu hopean värisenä.
Takapuolta peittää alumiinilevy, joka ensisijaisesti suojaa piirilevyä sillä kaikki GDDR5X-muistipiirit on sijoitettu piirilevyn etupuolelle. Osan takapuolen alumiinilevystä voi poistaa paremman ilmakierron ja jäähdytyksen varmistamiseksi, jos käytössä on useampi Titan X -näytönohjain SLI-konfiguraatiossa.
NVIDIAn referenssijäähdytyksessä grafiikkapiiri on kontaktissa höyrykammioon, jonka päällä on alumiinirivasto. Radiaalituuletin imee ilmaa kotelon sisuksista ja puhaltaa suurimman osan alumiinirivaston läpi ulos kotelosta näyttöliittimien viereisistä rei’istä.
Näyttöliittimet käsittävät yhden kaksilinkkisen vain digitaalista signaalia siirtävän DVI-D-liittimen, kolme DisplayPort 1.2 -liitintä ja yhden HDMI 2.0b -liittimen.
NVIDIA ilmoittaa Titan X -näytönohjaimen TDP-arvoksi 250 wattia. Virransyöttö on varustettu 6- ja 8-pinnisillä PCI Express -lisävirtaliittimillä, jotka mahdollistavat teoriassa yhdessä PCI Express x16 -väylän kautta 300 watin tehonkulutuksen (75 + 75 +150 wattia).
Virransyöttö on 9-vaiheinen, josta seitsemän vaihetta on pyhitetty GP102-grafiikkapiirille ja kaksi vaihetta GDDR5X-muisteille. NVIDIA suosittelee käytettäväksi vähintään 600-wattista virtalähdettä.
NVIDIA on asettanut Titan X:ssä GP102-grafiikkapiirin toimimaan 1417 MHz:n perustaajuudella ja Boost-taajuus 3D-rasituksessa on 1531 MHz.
384-bittisellä muistiväylällä ja 10 Gbps:n eli 10000 MHz:n tehollisella kellotaajuudella toimivilla GDDR5X-muisteilla muistiväylän kaistanleveys on 480,4 gigatavua sekunnissa.
Todellisuudessa GP102-grafiikkapiirin kellotaajuus laski 3D-rasituksessa viidessä minuutissa reilusta 1700 MHz:stä 1417 MHz:n perustaajuudelle, kun lämpötila nousi 84 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeus nousi viidessä minuutissa 50 %:iin (2420 RPM).
Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
Vertasimme Titan X -näytönohjaimen suorituskykyä ensisijaisesti 4k Ultra HD- eli 3840×2160-resoluutiolla GeForce GTX 1080 -näytönohjaimeen. Testeissä oli mukana vertailukohtina NVIDIAn referenssinäytönohjain sekä Asuksen tehtaalla valmiiksi ylikellotettu ROG Strix GeForce GTX 1080 -malli.
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Corsairin isohkon Obsidian 800D -kotelon sisälle, jonka pohjassa on yksi 140 mm:n kotelotuuletin ja testit ajettiin kylkipaneeli kiinni. Testikokoonpanona toimi Intelin 4,0 GHz:n kellotaajuudelle ylikellotettu 8-ytiminen Core i7-5960X -prosessori asennettuna Asuksen X99-Deluxe -emolevylle, joka on varustettu 16 gigatavulla DDR4-2800-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä, 4,0 GHz)
- Asus X99-Deluxe (Intel X99)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-2800 (9-11-9-27 1T)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe
- Kingston 256 Gt HyperX SSD SATA 6 Gb/s
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
- GeForce 378.49 -ajurit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan kolmella eri tavalla. Mukana on täysin synteettinen 3DMark-testi, jonka grafiikkatesti antaa tuloksen pisteinä sekä pelejä, joissa käytetään omaa sisäistä benchmark-ominaisuutta antamaan keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden pelimoottoria hyödyntävässä valmiissa testirutiinissa. Tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin OCAT-sovelluksen avulla mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili, kun peliä pelataan 60 sekunnin ajan.
99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon.
Näytönohjaimen ruudunpäivitysnopeutta mitattaessa 60 sekunnin ajan, mitattuja arvoja kertyy useampia tuhat kappaletta. Jos mitattu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on tasan 60 FPS (ruutua sekunnissa), se tarkoittaa että yhden ruudun renderöintiin kulunut keskimäärin 16,67 millisekuntia ja testijakson aikana ruutuja renderöidään yhteensä 3600 kappaletta. Joku ruuduista on saatettu renderöidä hitaammin esimerkiksi 33,33 millisekunnissa (30 FPS) ja joku ruuduista nopeammin esimerkiksi 11,11 millisekunnissa (90 FPS).
Käytännön esimerkissä DOOM-pelissä ruutuja on renderöity 60 sekunnin aikana 3986 kappaletta ja kuten kuvaajasta voidaan nopealla silmäyksellä todeta, että joukossa on muutamia yksittäisiä heikompia renderöintiaikoja.
99. persentiilissä kaikki 3986 ruudun renderöintiaikaa järjestetään ensin paremmuusjärjestykseen. Kun 1 % eli 40 ruutua jätetään huomioimatta, 99. persentiilin arvo on 3946. nopeimmin renderöidyn ruudun renderöintiin kulunut aika eli 19,301 millisekuntia. Tästä saadaan laskettua ruudunpäivitysnopeus kaavalla 1000/aika eli 51,8 FPS.
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpa ruutuja on jätetty huomioimatta.
Esimerkkinä käytetyssä tapauksessa huonoin ruudun renderöintiaika on 24,374 millisekuntia eli 41 FPS ja 2. huonoin ruudun renderöintiaika on 22,182 millisekuntia eli 45 FPS.
Yksittäisten hitaampien renderöintiaikojen huomioimatta jättämisen lisäksi 99. persentiilin avulla pystytään hahmottamaan mahdollisia ongelmia, jos kahdella eri näytönohjaimella on mitattu sama ruudunpäivitysnopeus, mutta toisella pelikokemus tuntuu hitaammalta. Tällöin toisella näytönohjaimella saattaa olla joukossa enemmän hitaasti renderöityjä ruutuja, joka ilmenee korkeampana 99. persentiilin arvona.
Suorituskyvyn skaalautuminen resoluution mukaan
Testasimme Titan X:n suorituskyvyn skaalautumista Full HD-, QHD- ja Ultra HD -resoluutioilla The Witcher 3: Wild Hunt -pelillä ja parhailla High/Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla.
Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus laski noin 25 %, kun resoluutio nostettiin Full HD:sta QHD:ksi ja 38 %, kun resoluutio nostettiin QHD:sta Ultra HD:ksi. Käytännössä peli on 2560×1440-resoluutiolla hyvinkin pelattava parhailla kuvanlaatuasetuksilla, mutta 3840×2160 -resoluutiolla kuvanlaatuasetukset on syytä tiputtaa High/Ultrasta High-tasolle.
3DMark Fire Strike Ultra
3DMarkissa Titan X:n grafiikkatulos oli 1400-1600 pistettä parempi kuin GeForce GTX 1080 -näytönohjaimilla.
Battlefield 1
Battlefield 1 testattiin DirectX 11 -rajapinnalla, sillä DirectX 12 -rajapinnalla OCAT-sovellus ei jostain syystä tallentanut koko 60 sekunnin testisessiota. Titan X:n ruudunpäivitysnopeus oli 11,7 FPS:ää eli noin 22 % suorituskykyisempi kuin Asuksen tehdasylikellotettu GeForce GTX 1080.
The Witcher 3
The Witcher 3:ssa Titan X:n ruudunpäivitysnopeus oli 14,4 FPS:ää eli noin 27 % suorituskykyisempi kuin Asuksen tehdasylikellotettu GeForce GTX 1080.
Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Dividedissä Titan X:n ruudunpäivitysnopeus oli 8,8 FPS:ää eli noin 18 % suorituskykyisempi kuin Asuksen tehdasylikellotettu GeForce GTX 1080.
Doom
Doom testattiin OpenGL-rajapinnalla, sillä se on GeForce-näytönohjaimilla suorituskykyisempi kuin Vulkan-rajapinta. Titan X:n ruudunpäivitysnopeus oli 15,4 FPS:ää eli noin 22 % suorituskykyisempi kuin Asuksen tehdasylikellotettu GeForce GTX 1080.
Gears of War 4
Gears of War 4:n sisäisessä testissä Titan X:n ruudunpäivitysnopeus oli 25 FPS:ää eli noin 52 % suorituskykyisempi kuin Asuksen tehdasylikellotettu GeForce GTX 1080.
Total War: Warhammer
Total War: Warhammerin sisäisessä testissä Titan X:n ruudunpäivitysnopeus oli 19,2 FPS:ää eli noin 42 % suorituskykyisempi kuin Asuksen tehdasylikellotettu GeForce GTX 1080.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.
Titan X -näytönohjaimella kokoonpanon tehonkulutus oli 38 wattia korkeampi kuin GeForce GTX 1080 -referenssinäytönohjaimella. Tehdasylikellotetun Asuksen GeForce GTX 1080 -näytönohjaimen tehonkulutus oli noin 50 wattia korkeampi kuin Titan X:llä, sillä GP104-grafiikkapiiri toimi yli 1900 MHz:n kellotaajuudella.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin EVGA:n Precision XOC -ohjelman Hardware Monitoring -työkalulla ja 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä.
NVIDIAn omaa jäähdytysratkaisua käyttävillä GeForce GTX 1080 -referenssinäytönohjaimella ja Titan X:llä grafiikkapiirin lämpötila nousi vakiona asetettuun Temperature Target -maksimiarvoon eli reiluun 80 asteeseen. Asuksen DirectCU III -jäähdytyksellä tehdasylikellotetun ROG Strix GeForce GTX 1080:n GP104-grafiikkapiirin lämpötila oli 13-15 astetta alhaisempi eli 69 astetta.
Melumittaukset
Melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 32,6 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Rise of the Tomb Raider -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 3 desibelin muutos tarkoittaa melutason kaksinkertaistumista ja 10 desibelin muutos melutason kymmenkertaistumista. Tuulettimen melu voi olla silti häiritsevää, vaikka mitattu desibeliarvo jäisi alhaiseksi. Jokaisella tuulettimella on omanlainen äänensävy, joka on seurausta tuulettimen rakenteesta, kuten lavoista, moottorista ja osien laadusta.
Titan X ja GeForce GTX 1080 käyttävät samaa jäähdytysratkaisua, joten niiden melutaso oli hyvin lähellä toisiaan noin 37 desibelissä. Asuksen DirectCU III -jäähdytyksellä varustetun ROG Strix GeForce GTX 1080 -näytönohjaimen melutaso oli noin desibelin alhaisempi.
Ylikellotustestit vakiojäähdytyksellä
Ylikellotustestissä Titan X -näytönohjain oli asennettuna suljetun kotelon sisälle. Ylikellottaminen suoritettiin EVGA:n Precision XOC -ohjelmalla, josta säädettiin Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Titan X:n ylikellottaminen oli yllättävän helppoa, mutta melko pian tuli selväksi, että menohaluja rajoittaa NVIDIAn oma ja Titan X:lle riittämätön referenssijäähdytys.
GP102-grafiikkapiiri saatiin toimimaan vakaasti +200 MHz korotuksella eli 1731 MHz:n Boost-taajuudella, jolloin grafiikkapiirin kellotaajuus heitteli 3D-rasituksessa todellisuudessa 1830 MHz:n tuntumassa.
Vakiona GP102-grafiikkapiirin todellinen kellotaajuus laski 3D-rasituksessa 1417 MHz:iin, joten ylikellottamalla saavutettiin todellisuudessa noin 400 MHz eli 30 % korkeampi kellotaajuus.
GDDR5X-muistit toimivat vakaasti +600 MHz eli 12 % korotuksella, joka tarkoittaa 11,2 Gbps siirtonopeutta eli 11200 MHz:n tehollista kellotaajuutta. EVGA Precision XOC -ohjelma ilmoittaa ylikellotettujen GDDR5X-muistien kellotaajuudeksi 5600 MHz ja GPU-Z-ohjelma puolestaan 1401 MHz.
Testikokoonpanon tehonkulutus nousi Titan X ylikellotettuna 267 watista 411 wattiin eli 144 wattia. GP102-grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 84 asteesta 87 asteeseen eli kolme astetta. Näytönohjaimen tuulettimen kierrosnopeus nousi ylikellotettuna 50 prosentista 83 %:iin ja kokoonpanon melutaso 37 desibelistä todella äänekkääksi 45 desibeliin.
3DMark Fire Strike Ultran grafiikkatestin tulos parani ylikellotetulla Titan X:llä 834 pistettä.
The Witcher 3:ssa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotetulla Titan X:llä 10,1 FPS:ää eli noin 15 %.
Ylikellotustestit nestejäähdytyksellä
TechBBS-foorumilla on muutamalla käyttäjällä kokoonpanossaan Titan X -näytönohjain nestejäähdytettynä. Nimimerkki Contay lähetti muutaman kuvan omasta kokoonpanostaan, jossa Titan X:ää jäähdytetään EKWB:n full-cover-blokilla omassa 360 mm:n jäähdyttimellä varustetussa kierrossa.
GP102-grafiikkapiiri toimii ylikellotettuna vakaasti 2050 MHz:n kellotaajuudella ja lämpötila on jäähdyttimen tuulettimien kierrosnopeudesta riippuen 3D-rasituksessa noin 45-50 astetta. GDDR5X-muistit toimivat 11200 MHz:n tehollisella kellotaajuudella.
Nestejäähdytyksellä Titan X:n grafiikkapiiristä saa siis irti noin 200 MHz korkeamman kellotaajuuden kuin vakiojäähdytyksellä. Samalla GPU:n lämpötila on 3D-rasituksessa lähes 40 astetta alhaisempi ja kokoonpanon melutaso huomattavasti miellyttävämpi.
Yhteenveto
Pascal-sukupolven Titan X -näytönohjain on kiistanalainen tuote, johtuen siitä että se on saatavilla ainoastaan NVIDIAn omalla referenssijäähdytyksellä ja se on myynnissä ainoastaan NVIDIAn omassa verkkokaupassa päätä huimaavaan 1359 euron hintaan.
NVIDIA on toistaiseksi pantannut GeForce GTX 1080 Ti:n julkaisua, joka mahdollistaisi näytönohjainvalmistajien omiin piirilevyihin ja jäähdytysratkaisuihin perustuvat tehdasylikellotetut mallit. Tilanne on yksinkertaisesti seurausta vallitsevasta näytönohjainten markkinatilanteesta, kun AMD ei ole viime aikoina kyennyt tarjoamaan vastusta suorituskykyisimpien high-end-näytönohjaimien saralla.
io-techin testien perusteella Titan X tarjoaa riittävästi suorituskykyä 4k Ultra HD -pelaamiseen hyvillä kuvanlaatuasetuksilla. GeForce GTX 1080 -näytönohjaimella 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeuden saavuttamiseksi kuvanlaatuasetuksia täytyy tiputtaa ainakin yhdellä, jos ei jopa kahdella pykälälle Medium- tai Low-tasolle.
Täysin riittämättömästä NVIDIAn referenssijäähdytyksestä huolimatta Titan X ylikellottui erinomaisesti ja suorituskyky parani entisestään noin 15 %. Näiden tulosten valossa GP102-grafiikkapiirissä riittää potentiaalia vielä runsaasti, kunhan jäähdytys saadaan kuntoon ja mahdollisesti kaksi pois päältä kytkettyä SM-yksikköä eli kaikki 3860 CUDA-ydintä käyttöön.
AMD on ilmoittanut julkaisevansa seuraavan sukupolven Vega-grafiikkapiirin huhti-kesäkuussa, joten NVIDIAn voisi olettaa vihdoin julkasevan GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimen. Nähtäväksi jää, kuinka paljon NVIDIAn tarvitsee puristaa tehoja irti GP102-grafiikkapiiristä, jotta se pystyy kilpailemaan Vegan kanssa.
Kiitos TechBBS-käyttäjälle xarot näytönohjaimen lainaamisesta testiin!
Heh en kyllä odottelisi gp100:sta geforce sarjaan. Quadrona sen ymmärtää vielä fp64:sen takia, jos jokin ammattisofta sattuisi tarvitsemaan kaksoistarkkuutta. Mutta kaikkeen muuhun ja ennen kaikkea peleihin gp102 on parempi ja halvempi tuote. Toisekseen Quadro P5000 on gp104:n ei gp102. Mutta jooh, kyllä nvidialla on varaa helposti semmoset 20% lisää tehoja repiä gp102:sta irti. Titan X:n kellot on alhaiset, eikä kysessä ole edes täysi piiri. Jos microni olisi tehnyt nopeampaa gddr5x muisteja siitäkin olisi voinut hieman lisää tehoa repiä, mutta sen suhteen näyttää kaikki pallukat lyöty nyt gddr6:seen.
Vegasta en kyllä vielä sanoisi oikein mitään, sen näkee sitten kun semmonen markkinoille ilmestyy. Mutta ellei fp32 TF/fps parane ja huhuttu 12TF fp32 toteutuu, ei sillä kyllä päästä lähellekkään gp102:sta.
NVIDIAn Suomisivu antaa hinnaksi 1399€ ja tuote loppu, Saksasta löytyy varastosta 1359€ hintaan :comp:
Aivan sikakallis kortti ja silti siihen on iskettu kämäinen jäähy. Siinä alkaa olla voiton maksimointi ja asiakkaan viilaaminen silmään aika lailla maksimissaan.
Gimped titan, ei mitään uutta nvidialta :rofl:
Itse asiassa tuo jäähy lienee varsin kallis valmistaa, mutta jep, ei se kellottajille ole tehty. Desipelit nousivat varsin pölyimurimaisiin lukemiin noissa kellotustesteissä.
Ja on se varmaan ihan reilua asiakkaita kohtaan, ettei nuo Nvidia referenssit ole tuon parempia, niin kannattaa sitten ti versiota muidenkin valmistaa vaikka siihen tonnin hujakoille tai vähän sen yli hintaluokissa.
Tuuhea hinta toki, mutta ei noivarmaan prosentuaalisesti tee ainakaan paljon parempaa katetta per kortti, kuin esim. 1070. Jos 1070 valmistus maksaa vaikka 150€ ja myydään x3 ja tuon 400€ ja myydään x3.jotain.
Voitot tehdään noilla halvemmilla mutta määrällisesti enemmän myyvillä anyway. Nää on näitä tarkoituksella kalliita flagshippejä, joiden tärkein tehtäväon luoda brändiä ja kehitystä, vähän kuin joku Ferrari, joka autona on turha mutta kiva ostaakoska on kallis, hieno ja brändätty. Liian halvalla hinnalla Titanin myyminen vaan laskisi sen "brändiarvoa".
Hieman kiinnostaisi tämän nvidia tuotoksen skaalautuminen vaikka vaan 2560×1440 > 3840×2160, ja verrokiksi vaikka vielä Fury X kunnollisella vesijäähyllä. Olisi jotenkin mukava nähdä saako hintaerolla rahalle vastinetta.
Itsehän edelleen odotan korttia, joka olisi järkevää ostaa nykyiselle 2560×1440-näytölle, mutta jaksaisi vielä tulevalla 3840×2160-näytöllä pyöritellä nätisti pelejä. Myöskin videopakkauspuolella olisi hyvä saada prossulle tehoapua.
Totta, yritin hieman selkeyttää tekstiä (ja muokkaan sitä tarvittaessa selkeämmäksi myös myöhemmin)
Totta. Hintojen arvuuttelussa referenssinä saanee käyttää edellisen sukupolven 4GB hbm1 Fury X malleja. 8GB tai isommilla hbm2 muistilla vega lappusten hinta tulee melko varmasti olemaan vähintään samalla tasolla kuin nykyisillä nvidian gddr5x korteilla.
Näin on, amd:n propagandaosasto on yrittänyt työntää Vega hypejunaa liikkeelle onnistumatta siinä. Pahasti myöhässä olevan näytönohjaimen suorituskykyä on turha arvailla tässä vaiheessa, alkup. suunnitelman mukaan polariksen seuraajan piti tulla jo viime syksynä mutta syystä tai toisesta johtuen vega tuleekin vasta alkukesän tienoilla.
Täydellä gp102 piirillä oleva P6000 on julkaistu jo 7/2016. On vain ajan kysymys milloin nvidia julkaisee 1080 – titan x hintahaarukkaan sopivan mallin.
Kallishan se on mutta näyttääpä tuo olevan kämäisellä jäähyllä varustettunakin ylivoimaisesti tehokkain "peliohjain". Erinomaisella jäähyllä olevat 4GB fury x kortit painii korkeasta hinnasta huolimatta ihan eri sarjassa.
R9 Fury / Nano – AMD Radeon – Jimms.fi
Tässähän on nyt sellainen ongelma, että minä en puhunut AMD:stä mitään ja ketjun aiheena on nVidian Titan X, joten mitä jos lopettaisit oikeasti tuon jatkuvan offtopicin?
Voisit myös kertoa meille kaikille tässä julkisesti, että miksi sinä vedät herneen nenään aivoihin asti joka kerta kun joku esittää vähänkin negatiivista kommenttia nVidiasta?
AMD vs NVIDIA Jatkukoon täällä:
https://bbs.io-tech.fi/threads/virallinen-nvidia-vs-amd-keskustelu-ja-vaeittelyketju.11253/
Eikös tuo ole juuri 99 persentiilin vastakohta, eli sen hitaimman 1%.n keskimääräinen renderöintiaika.
EIkös tuo 99 persentiili olisi selkein selittää niin, että siinä on poistettu hitaimmat 1% renderöidyiostä ruuduista. Tällä tavalla saadaan poostettua yksittäiset, pelikokemukseen juuri mitenkään vaikuttavat häiriöruudut Tästä 99 persentiili datasta sitten lasketaan "oikea" minimi FPS.
Sattuiko testin aikana tulemaan ilmi, mihin nopeuteen kortti asettuu ilman ylikellotusta, jos siitä säätää samalla tavalla Power- ja Temp Target -arvot maksimiin? Ilmeisesti kuitenkin nuo rajoittavat vakionakin kortin toimintaa, jos kortin lämpötila nousi vain 3 astetta ja tuuletin nousi yli 50% ylikellotettaessa. Saisiko pelkästään lämpötila/tehonkulutusrajoja nostamalla esim. 200MHz lisää kelloja Boostin kautta?
Eipä juuri. Power- tai temp targettien nostaminen tai tuuletinkäyrän nostaminen eivät hirveästi nosta maksimiboost -kelloja vaan lähinnä pitävät boostkellot korkeampina siinä 1750Mhz tuntumassa vähentäen sitä sahausta joka tuossa artikkelissakin esiintyy. En ihan tarkalleen enää muista, saattoi se käydä jossain 1800Mhz tuntumassakin välillä.
Kyllä tämä vaan kortti vaan on sellainen että jos siitä haluaa kaiken irti, se on lyötävä vesille.
Onko muuten kukaan tällä suomen päässä asentanut evga:n cooleria tuohon Titaniin?
Tästä on käytetty myös edellisestä erottuvaa 'Titan XP' nimeä.
Niin siis jos nostaa vain Power- ja Temp Target -arvot maksimiin niin grafiikkapiirin kellotaajuus pysyttelee noin 1700 MHz:n tuntumassa, koska tosiaan ne ovat rajoittavia tekijöitä vakionakin, kun grafiikkapiirin kellotaajuus laskee nopeasti sinne 1417 MHz:iin.
Tekevätköhän samat mitä 780Ti:n kanssa vrt orkkis Titan..?
Ilman kilpailua, mikä jottei. Eli riippuu enempi amd:stä, kuin itsestään nvidiasta tuo. Toki Nvidialla on tällä hetkellä GV100:sen kanssa kiireitä, ettei kaikki aivan niin yksioikoista sillekkään ole. Kaksi monsteri piiriä ja isohko gp102:nen ruuhkauttaa varmaan kohtuu kivasti tsmc:täkin(jotenkin en vain usko gv100:sen siirtymistä samsungille ja ibm:llä ei enää omia linjoja ole)…
Mietin siis lähinnä että olisko tuleva 1080Ti täysi piiri mutta laskentanopeus rampautettu kuten eka Titan ja 780Ti..
No tuohon on helppo vastata gp102:ssa ei ole laskentanopeutta, mitä rampauttaa. Ja GP100:sta geforce versiota tuskin tulee. Ainoa millä se voisi kikkailla on muistin määrällä eli gtx1080ti 16GB gddr5x:ää ja uusi titan 32GB gddr5x:ää. Toki se voi olla mahdollista että gtx1080ti olisi täysi gp102:nen ja titan sitten täysi gp100:nen ja hinta sen mukainen(~3000€).
Aaivan. No enivei 780Ti täydet shaderit vs Titan.
Päivitin artikkeliin vielä mukaan tulokset, miten Titan X:n suorituskyky skaalautuu eri resoluutioilla:
Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus laski noin 25 %, kun resoluutio nostettiin Full HD:sta QHD:ksi ja 38 %, kun resoluutio nostettiin QHD:sta Ultra HD:ksi. Käytännössä peli on 2560×1440-resoluutiolla hyvinkin pelattava parhailla kuvanlaatuasetuksilla, mutta 3840×2160 -resoluutiolla kuvanlaatuasetukset on syytä tiputtaa High/Ultrasta High-tasolle.
^ Tuossa tulikin sopivasti syy miksi itse hankin kyseisen läpyskän. Monen mielestä ehkä vähän overkilliä 1440p näytölle mutta näyttö on samalla myös 144hz ja hyötyy korkeammista ruudunpäivitysnopeuksista. Lisäksi on vähän enemmän future proof. Mielummin maksoin Titanista kuin ostin GTX 1080 ja sitten heti ensimmäisessä aallossa Vegaa kun joku 2017 peli ei pyöri 60fps.
Vähän OT, mutta GP102 mainittu 😀 Moni näyttää vielä puhuvan 1080Ti:stä, mutta vähän luulen että se tulee olemaan 1180Ti tai 2080Ti. Ainakin markkinoinnin kannalta parempi suurentaa numeroa.
NVIDIA Volta Allegedly Launching In 2017 On 12nm FinFET Technology
Tässä nyt vielä vähän huhuja, mutta ainakin aiemmista nvidian tuotteista ollut suht paikkaansa pitävää tietoa etukäteen ja olisihan se ihan järkeenkäypää että uusi xx80Ti perustuis GP102:een. Samalla tulisi 6Gb xx60-malleihin myös Ti-perään kun nykyisestä sukupolvesta "unohtui"… Lisäksi GDDR5X laajempaan käyttöön, kenties jopa HBM2 lippulaivoihin.
Tuskin HBM2 tulee vielä, kun se pienentää katteita kalliimpana muistina. Saattavat nämä pelinäytönohjaimet pitää gddr ajassa vielä muutaman vuoden. Riippuu tietysti täysin siitä mitä AMD saa ulos…
Eli jos pitää saada väkisin ulos AMD lippulaivaa nopeampi, niin sitten voi hintalapulla heittää vesilintua ja HBM2 saattaa tulla harkintaan. Mutta GDDR6 nostaa nopeutta taas niin paljon, että en tiedä onko rahallisesti järkevää vieläkään siirtyä HBM muistien käyttäjäksi, kuin erikoistuotteissa.
Valitettavasti gp102 nopeampia amd grafiikkapiirejä ei toistaiseksi ole olemassa.
Jos huhut pitää paikkansa niin 1080ti korteissa on vähemmän cuda ytimiä ja referenssi kellotaajuudet on korkeammat kuin titan xp mallissa. Kortit on jo tuotannossa ja ne julkaistaan parin viikon kuluttua. Eri valmistajien paketeista povataan olevan 950-1100€ hintalappu.
Plz, mene jo sinne AMD vs Nvidia ketjuun vääntämään tätä roskaa, tuskin sulla on mitään tietoa Vegan lopullisesta suorituskyvystä.
Ei ole ei, vaiheessa olevan näytönohjaimien suorituskyvyn ja tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Vastaukseni oli vain kuitti edellisen postaajan heittoon. Kai sinä tajusit että julkaisemattoman vegan suorituskyky ei liity mitenkään titan x pascal ketjuun, palataan siihen alkukesästä, jookos.
Ja veit samalla ketjua vain enemmän off-topicciin, ja esitit väitteen jota et pysty edes itse osoittamaan oikeaksi tai vääräksi. Tosiasiahan on että Vega on olemassa, muttei kuluttajien saatavilla.
Olet oikeassa, nyt kun faktoja luetellaan niin AMD käyttää jo tällä hetkellä maailman nopeinta muistia (HBM1) osassa näytönohjaimiaan joten eiköhän sieltä saada myös piirejä jotka esim. HBM2 yhteydessä tekevät kunniaa Ryzenille. :kippis:
[offtopic]
Olet varmasti oikeassa, pointti oli se että gp102 pascal titan kortit on olleet myynnissä puolen vuoden ajan ja niiden suorituskyky tiedetään. Kevennetyn 1080ti suorituskyky tullee olemaan samalla tasolla korkeamman kellotaajuuden ansiosta joten sieltä ei pitäisi tulla ylläreitä. Vastaavasti AMD vega piiristä ei tiedetä mitään muuta kuin se että julkaisua on lykätty viime vuoden syksyltä kuluvan vuoden alkukesään.
Amd:llä ja nvidialla on tuotannossa hbm2 kortteja, edullisempi gddr5(x) tekniikka voi olla hiukan hitaampi mutta (pelikorttien) kulkua se ei näytä hidastavan. Ryzen suorittimille on oma ketjunsa.
[/offtopic]
Sanattomaksi vetää, sinua on tuosta offtopicista varoitettu useampaan kertaan ja nyt ja harrastat sitä tässä ketjussa jo ihan tagien kera tietoisesti.
Vastasin vain @Hannibal :n kommenttiin, eli totesin vain että gp102 on nopein tuotannossa oleva (peli)gpu. Onko tietyn väristen, vaiheessa olevien, tuotteiden arviointi perusteltua ja sallittua vain jos se on positiivista? 😐
Ei, vaan sinun kohdallasi muita ärsyttää ja keskustelua häiritsee, kun kerta toisensa jälkeen sama kaava toistuu ja uutinen kuin uutinen päätyy offtopiciksi.
@Sampsa Eikö tätä yhtä "keskustelijaa" ole jo ymmärretty ja varoiteltu ihan tarpeeksi? Jäähylle vaan, vaikka permabännit kaikkiin uutis/asiaketjuihin…