AMD esitteli tammikuun alussa CES-keynotensa yhteydessä uuden Radeon RX 6500 XT -näytönohjaimen, joka saapui myyntiin 19. tammikuuta. Kyseessä on uuteen Navi 24 -grafiikkapiiriin perustuva näytönohjain, jossa 64-bittisen muistiväylän jatkeena on neljä gigatavua näyttömuistia ja grafiikkapiiriin on integroitu 16 megatavun Infinity Cache -välimuisti.
AMD:n ilmoittama suositushinta Radeon RX 6500 XT:lle on 219 euroa. Näytönohjaimesta ei tule myyntiin AMD:n omaa mallia, vaan näytönohjainvalmistajien mallien hinnat Suomessa ovat julkaisun yhteydessä 300 eurosta ylöspäin.
Saimme io-techin testiin PowerColorin Fighter Radeon RX 6500 XT -näytönohjaimen, johon tutustumme tässä artikkelissa. Suorituskykytestit on 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Radeon RX 6500 XT:ssä on käytössä Navi 24 -grafiikkapiiri eli 16 Compute Unit -yksikköä ja 1024 stream-prosessoria, 16 säteenseurantaan pyhitettyä Ray Accelerator -yksikköä, 64 teksturointiyksikköä ja 32 ROP-yksikköä. Navi 24 on ensimmäinen TSMC:n 6 nanometrin prosessilla valmistettava grafiikkapiiri ja se rakentuu 5,4 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 107 neliömillimetriä. Käytännössä Navi 24 on ominaisuuksiltaan puolikas 6600 XT:ssä käytössä olevasta Navi 23 -grafiikkapiiristä.
Muistiväylä on 64-bittinen ja sen jatkeena on 4 gigatavua 18 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia. Grafiikkapiiriin on integroitu 16 megatavun kokoinen Infinity Cache L3-välimuisti, jonka myötä efektiivinen muistikaista on 232 gigatavua sekunnissa.
PCI Express x16 -väylä tukee 4.0-standardia, mutta toimii vain x4-nopeudella. Jos käytössä on vanhempi PCI Express 3.0 -tuella varustettu emolevy, tippuu PCI Express -väylän kaistanleveys x4-nopeudella 4 gigatavuun sekunnissa. Runsaasti keskusmuistia käyttävissä sovelluksissa alhaisempi kaistanleveys saattaa vaikuttaa negatiivisesti suorituskykyyn. Muut rajoitukset ovat rautapohjaisen videoenkoodauksen puute sekä tuki vain kahdelle näyttöulostulolle. Navi 24 on käytännössä suunniteltu kannettaviin tietokoneisiin Ryzen APU -piirien kaveriksi, mutta nykyisessä markkinatilanteessa se on päätetty julkaista markkinoille myös erillisenä pelinäytönohjaimena.
Koko näytönohjaimen tehonkulutus on vakiona 107wattia, mutta se saattaa olla mallista riippuen myös korkeampi.
Näytönohjaimen esittely
Powercolorin Fighter Radeon RX 6500 XT on yksi markkinoiden edullisimmista 6500 XT -näytönohjaimista ja se on myynnissä tanskalaisella Proshopilla 299 euron hintaan.
Jäähdytysratkaisu on kahden korttipaikan korkuinen, näytönohjaimen pituus on 19,1 cm ja paino 389 grammaa. Muoviseen kehikkoon on upotettu kaksi 80 mm:n tuuletinta, jotka puhaltavat ilmaa kohti jäähdytysrivastoa ja suurin osa lämpimästä ilmasta palautuu avonaisista kyljistä takaisin koteloon ja kiertoon. Näytönohjain on varustettu DisplayPort 1.4- ja HDMI 2.1 -liitännällä.
Piirilevyn takapuolella ei ole jäähdyttämässä ja suojaamaassa alumiinilevyä. Virransyöttö on varustettu 6-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. Näytönohjaimessa ei ole minkäänlaista valaistusta.
GPU-Z-ohjelman uusin 2.43.0-versio ei tunnista 6500 XT:n ominaisuuksia oikein. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 2911 MHz. GDDR6-muistit toimivat 18 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 2248 MHz:n kellotaajuutena.
Testikokoonpano
Suorituskykytestit ajettiin Full HD -resoluutiolla ja ensisijaisina vertailukohtina ovat edellisen sukupolven Radeon RX 5500 XT 8 gigatavun näyttömuistilla varustettuna sekä isoveli Radeon RX 6600.
Hintataso ja saatavuus Suomessa 20.1.2022
- Radeon RX 5500 XT: Ei enää myynnissä
- Radeon RX 6500 XT: Saatavilla 329 €
- GeForce GTX 1060: Ei enää myynnissä
- Radeon RX 5600 XT: Ei enää myynnissä
- GeForce RTX 2060: Ei enää myynnissä
- Radeon RX 6600: Saatavilla 559 €
- Radeon RX 5700 XT: Ei enää myynnissä
- GeForce RTX 3060: Saatavilla 699 €
- Radeon RX 6600 XT: Saatavilla 769 €
- Radeon RX 6700 XT: Saatavilla 899 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VIII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Shadow of the Tomb Raiderissa Highest-asetuksilla 6500 XT:n suorituskyky oli GTX 1060:n tasolla. 5500 XT oli 7 % ja RX 6600 oli 71 % suorituskykyisempi kuin 6500 XT.
Cyberpunk 2077:ssä Ultra-asetuksilla 6500 XT:n suorituskyky oli GTX 1060:n tasolla. 5500 XT oli 33 % ja RX 6600 oli 113 % suorituskykyisempi kuin 6500 XT.
Watch Dogs: Legionissa Ultra-asetuksilla GTX 1060 oli 17 %, 5500 XT oli 50 % ja RX 6600 oli 154 % suorituskykyisempi kuin 6500 XT.
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla 5500 XT oli 21 % ja RX 6600 oli 77 % suorituskykyisempi kuin 6500 XT.
Counter Strike: Global Offensivessa alhaisimmilla Low-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6500 XT pärjäsi yllättävän hyvin vahvan Ryzen 9 5900X -prosessorin ansiosta. RX 5500 XT oli tasoissa ja RX 6600 oli 9 % suorituskykyisempi.
DirectX Raytracing -suorituskyky (säteenseuranta)
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta päällä heijastuksissa ja varjoissa RX 6600 oli 106 % suorituskykyisempi kuin RX 6500 XT.
FidelityFX Super Resolution -suorituskyky
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla, säteenseuranta päällä ja FSR Ultra Quality -asetuksella RX 6600 oli 83 % suorituskykyisempi kuin RX 6500 XT. FSR Ultra Quality -asetus paransi 6500 XT:n suorituskykyä 35 %.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
Powercolorin Fighter Radeon RX 6500 XT:llä kokoonpanon tehonkulutus oli 38 wattia alhaisempi kuin RX 6600:lla ja 55 wattia alhaisempi kuin 5500 XT:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.
Navi 24 -grafiikkapiiri toimi Powercolorin Fighter-mallin jäähdytysratkaisulla 60-asteisena eli 5 astetta viileämpänä kuin Powercolorin Fighter 6600:lla. Grafiikkapiirin Hotspot-lämpötila nousi 79 asteeseen. GPU-Z-ohjelman uusin versio ei osannut lukea GDDR6-muistien lämpötilaa.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,5 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Kokoonpanon melutaso oli todella hiljainen, lähes äänetön 36,5 desibelillä ja tuulettimet pyöri 3D-rasituksessa 50 % eli 1931 RPM:n kierrosnopeudella.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Powercolorin Fighter Radeon RX 6500 XT oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit eli tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Fighter RX 6500 XT:n Power Limit nostettiin maksimiin +20 %. Navi 24 -grafiikkapiirin vakiojännite oli 1,2 volttia.
Grafiikkapiirin kellotaajuus nostettiin maksimiin eli 2975 MHz:iin, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli noin 2965 MHz. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti ajureiden maksimiin eli 2400 MHz:iin (19,2 Gbps). Käytännössä ylikellottaminen tyrehtyi ajureiden säätövaran loppumiseen.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 2 asteella 62 asteeseen. Kokoonpanon tehonkulutus nousi 247 watista neljällä watilla 251 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus ei käytännössä noussut ylikellotettuna vaan pysyi 50 % tuntumassa kuten vakiona (1931 RPM) ja melutaso oli sama 36,5 desibeliä eli lähes äänetön.
Ylikellotettuna Powercolorin Fighter Radeon RX 6500 XT oli Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla noin 3 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
Radeon RX 6500 XT osoittautui io-techin testeissä suorituskyvyltään isoksi pettymykseksi, jossa ei riitä alkuunkaan puhti Full HD -pelaamiseen parhailla kuvanlaatuasetuksilla, vaan niitä pitää karsia isolla kädellä kohti mediumia. Muita huomionarvoisia rajoituksia ovat x4-nopeudelle rajoitettu PCI Express -väylä, rautapohjaisen videoenkoodauksen puuttuminen, tuki ainoastaan kahdelle näyttöulostulolle ja isoimpana miinuksena vain neljän gigatavun kokoinen näyttömuisti.
Suorituskykytesteissä edellisen sukupolven 8 gigatavun näyttömuistilla varustettu Radeon RX 5500 XT oli todella selvästi edellä ja Radeon RX 6500 XT jäi jopa viisi vuotta sitten julkaistun GeForce GTX 1060:n jalkoihin. Radeon RX 6600 painii paikoittain yli kaksinkertaisella suorituskyvyllään täysin eri sarjassa kuin 6500 XT.
AMD julkaisi itse vuonna 2020 lanseeratun Radeon RX 5500 XT:n yhteydessä blogikirjoituksen, jossa todettiin, ettei neljä gigatavua näyttömuistia enää riitä nykypäivän peleille. Radeon RX 6500 XT käytännössä todistaa AMD:n oman blogikirjoituksen todeksi.
Vaikka näytönohjaimien markkinatilanne onkin haastava, yli 300 eurolla Radeon RX 6500 XT:n hankintaa pelikäyttöön ei pysty mitenkään perustelemaan.
Aika paljonkin jäänee, koska tässä on lämpö- ja virta budjettia ohjattu mobiiliohjaimelle isolla kädellä!
Mutta ei se siltä tästä kesää tee. Jos jollakulla sattuu olemaan uuden karhea emolovey prossa yhdistelmä, joka tukee pci 4.0 graffaväylää, niin tämä voi olla ihan ok paremman puutteessa, mutta jos omistaa jo ennestään näytönojaimen, tai oma kone tukee vain 3.0 niin kannattaa kiertää.
Mutta kyllähän tämä pesee lattiaa apun sisään rakennetulla ohjaimella mennen tullen. Mutta maksaahan se itsessään jo enemmän kuin koko APU…
Jos tämä olisi alunperin suunnitelty työpöytäprossaksi, niin tästä olisi tullut ihan hyvä, mutta tässä on mobiili gpu pultattu työpöytä alustaan, niin samalla rahalla saisi paremmankin kasaan… En tiedä onko se hyvä vai huono uutinen. Ehkä hyvä sen suhteen että 250 eurolla voisi valmistaa hitusen paremmankin graffakortin. Ei tosin kovin paljoa parempaa.
En tiedä voiko tätä oikein kenellekään suositella jos 200€:n hintainen käytetty gtx1060 on kaikessa parempi. Uudessa kortissa on tietysti aina takuu, mutta jos käy niin huonosti, että käytetty kortti hajoaisi niin hintaerotuksella ostaa melkein toisen tilalle.
Artikkelissa olisi voinut mainita, että suorituskyky putoaa suhteessa lisää korkeammilla resoilla, nyt ei taida olla mitään mainintaa asiasta, ettei vaan joku erehdy tätä ostamaan 1440p-resolle.
AMD näemmä teki ”Rocket Laket”. Moniko erehtyy ostamaan tämän vahingossa pelkästään mallinimen perusteella?
Ei ole, ei taida grafiikkapiirin kellotaajuus olla pullonkaula, joka nytkin on jo liki 3 GHz
Läppäripiiri, joka oli alunperin tarkoitus pultata vain amd:n apun kylkeen eli suunniteltu käyttämään pcie4 x4 väylää. Tällöin myös nuo encoderit ja loput codekit tulevat apun igpu:lta.
Tokkopa tuota alun perin muutenkaan oli tarkoitus edes tuoda työpöytä puolelle. Mutta meneillään olevassa markkinatilanteessa kaikki käy kaupaksi, niin hölmöähän tuota olisi ollut tuomatta.
Jos 1060:n saa halvemmalla vaikkapa käytettynä, niin tottakai se on parempi ostos! Käytettyjen hinnat vain on aika järkyttäviä tätä nykyä ja jonkin 1060:n hinta saattaa vain nousta. Jos 1060 käytettynä maksaa sen 400 egee, niin kannattaako sitä ostaa jos tämän saa 250 egeen… siinä lienee se kysymys.
Mutta ei se joka tapauksesta tästä hyvää korttia tee Mutta ehkä hintansa puolesta "kilpailukykyisen". Näkee jo aika suoraan, että tämä on graffakortti, jonka hintaa ei kannata kaksin tai kolminkertaistaa. Ei sovi mainaamiseen, ei videon rautakoodaamiseen ja pelaamiseenkin vain kun hieman säätää. Jos kilpailijat myydään tuplahinnalla, kuten näyttää niin se tekee tästä "hyvä ostoksen"
Noh viimeinen kaksi sanaa on jo ehken liioittelua
Linus testasi tuota juuri livestreamissa 5600G:n kanssa Doom Eternalissa. 1080p medium ~100-120 fps, integroidulla ~30 fps.
Entry level Fornite / kynäri / lol / dota kortista menee. Tod näk riittää noille ihan ok.
Eiköhän tuo pakettimikroihin tiensä löydä. Eipä kyllä nykyhintatasolla mitään kiirettä päivitellä omaa R9 380 korttia uuteen, koska nuo vähemmän vaativat pelit kyllä pyörivät (kiitos Ryzen 5 3600) ja uudemmat erilaisista silmänkarkeista karsimalla. Nämä "tuhnut" kortit. Uskomatonta, että vielä hetki sitten sai 400€ monta luokkaa tehokkaampaa rautaa (5700 XT) ja 399€ tais olla 5600XT johonkin aikaan, harmi ettei tullut tuolloin ostettua
SER syntyessään…mitä resurssien haaskausta.
Hyvä ja informatiivinen arvostelu, kiitoksia Sampsa. Olisiko mahdollista/järkevää ajaa vielä esim. CS:GO-testit? Tätä varmaan kuitenkin jonkun verran menee noihin alle tonnin eSports-masiinoihin.
Tämä selitys käy järkeen, että olisi läppärissä apu:n jatkeena, mutta työpöytäpuolella ikäviä ratkaisuja ja kaipa tosiaan parempi kuin ei mitään.
Tuolla näytönohjainten myyntiosiossa on tällä hetkelläkin 1060 kortteja 200-250 euroon myynnissä, ja lähes tuon Fighterin hinnalla irtoaa 1070. Ehkä jossain jenkeissä on käytettyjen markkinat ihan sekaisin, jolloin tuota voisi joku suositella, mutta Suomessa ei ole järkevä ostos kenellekään.
120€ ja eri mallinimellä olis perusteltu ostaa kortti.
Toivotaan ettei kukaan erehdy ostamaan kun kortti tehty ainostaan rahastuksen ehdoilla.
5500XT:n ja 6600XT:n väliin jos olisi nopeus niin olisi tuolla hinnalla ok.
data-xf-init="lightbox"
data-lb-single-image="1"
data-lb-container-zoom="1"
data-lb-trigger=".js-lbImage-_xfUid-1-1642747930"
data-lb-id="_xfUid-1-1642747930">
Jos taas on kasaamassa uutta budjettikonetta, niin silloin kannattaa kääntyä suosiolla valmiskoneiden puoleen. Esimerkiksi 1660 Super kokoonpanoja saa alle 800€ eikä 6500 XT:n kanssa oikein päästä edes sen alle.
Melkein kaksinkertainen, joo.
Lisäksi jos nvidian 2x GTX 1650 suorituskyky toteutuu RTX 3050:n kanssa (tätä mainosti CES:issä), niin kilpailijan samaan 50-sarjaan positioima malli pyyhkii tuolla lattiaa.
data-xf-init="lightbox"
data-lb-single-image="1"
data-lb-container-zoom="1"
data-lb-trigger=".js-lbImage-_xfUid-1-1642768080"
data-lb-id="_xfUid-1-1642768080">
Low-kuvanlaatuasetuksilla Radeon RX 6500 XT pärjäsi yllättävän hyvin vahvan Ryzen 9 5900X -prosessorin ansiosta. RX 5500 XT oli tasoissa ja RX 6600 oli 9 % suorituskykyisempi.
Ehkä, jos Batman öisin murtautuisi salaa ihmisten koteihin pääsiäisen aikaan ja jättäisi yllätyksiä mämmilootiin.
Tähän Hardware Unboxedin Steve kommentoi toisaalla, että on ehkä riittävä kortti 1080p low-medium touhuihin nyt, mutta vuoden tai kahden riittää tuskin siihenkään.
Tjoo. Joku nettihirmu laski kulut tuolle kortille ja totesi, että ei alle kahden sadan dollarin saa tätä myyntiin, kulut ovat sen verran korkeat… Joku 120-150 egee olis siedettävä, mutta eivät siis kykenisi tätä siihen myymään vaikka olisi halujakin, siis nyky valmistuskustannuksilla. Oletuksena on, että ensi vuonna tuotantokustannukset tuleva tippumaan, joten silloin hintaa voisi ehkä vähän tiputtaa.
Varmasti pyyhkii lattiaa. mutta 3050:stä tullaan myymään luultavasti tuplahinnalla tähän verrattuna, siis oikeasti myymään. MSRP on toki lähellä. Käsittääkseni 3050 tulee olemaan ihan hyvä mainauskortti…
Elektroniikassa HISTORIALLINEN ilmiö!
vaihtoehtoja ku on hintaluokassa 0, niin kaikki myy
Tuon ("Emme suosittele tätä näytönohjainta kokoonpanonoihin, joka ei tue PCI-Express 4.0 -väylää…") seikan esille tuominen myyjän puolesta on kyllä tuotteen ominaisuudet huomioiden vastuullinen veto. Viime kädessä uskon, että lähtökohtana on tuotepalautusten ja siitä aiheutuvien kustannusten vähentäminen mutta ainakaan asiakas ei voi paskan osuessa tuulettimeen valittaa etteikö olisi varoitettu.
data-unfurl="true" data-result-id="278383" data-url="https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-6500-xt-tuf-gaming/33.html" data-host="www.techpowerup.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
ASUS Radeon RX 6500 XT TUF Gaming Review – World's First 6 Nanometer GPU
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.techpowerup.com
Parasta A-tyhmä RT suorituskykyä.
Jos tästä releasesta nyt jotain jäi käteen niin ainakin tieto siitä, että tuolla 6nm prosessilla näyttispiirit kelaa kelloja niin maan perkeleesti että AMD:n ajureista loppuu sliderit kesken. Ei siinä, parhaat binnatut 6900 XT:t 7nm:lläkin kulkee vesivehkeiden kanssa lujaa mutta nyt on eri arvostelujen ylikellotustesteissä vedetty säännönmukaisesti se vähän yli 2.9 GHz ilmalla minkä ajurit antaa kellottaa. Tämä lupaa suorituskykypotentiaalia tulevia tuotteita (RX 6600-6900 sarjan seuraajat tai refreshit mikäli portataan tuolle) ajatellen.
Tosin voi olla, että AMDltä ei tällä prosessilla tule muita näyttiksiä kuin tämä sekä 6000-sarjan ryzen-APUjen(*) integroidut näyttikset; RDNA3ssa varmaan mennään sitten suoraan N5-prosessiin.
(*) Sekä juuri julkaistu Rembrandt (6000-sarjan APu) että loppuvuodesta työpöytä-zen4n (Rapael) IO-piirille integroitu pikkunäyttis. Sen IO-piiri valmistettaneen tällä N6-prosessilla, CCD-piirit taas N5-prosessilla.
Tämä piiri tässäkin käsittääkseni on käyty läpi, on alkujaan käytännössä ollut tarkoitettu läppärien näyttikseksi. APU hoitaa noissa videopurut ja pci4 x4 tulee sieltä suoraan "rajoitteena" millä prossuun kiinni.
En pitäisi nykyisellä kapasiteettirajoitteilla ollenkaan typeränä tehdä 6nm refreshiä täyttämään sitä "alapäätä" rdna3:n alle.
Ottaa testiin 6500 vs 1650 ja 4600g oma integroitu grafiikka piiri 😅 eihän tämä hyvä homma ole.
Varmasti asiaa on jo pohdittu puolin ja toisin, mutta jos itse jollain tavalla koitan sovittaa tätä järkeen niin läppärinäyttis, joka on tarvinnut isojen valmistajien toiveesta tuotteistaa työpöydällekkin "OEM only" kortiksi, joka on tästä sitten vielä pistetty myös retailikortiksi, ja siihen hintaan mitä nyt komponentti- ja tuotantokapasiteettipulassa asettuu. Lopputuloksena retailipaketoidun kortin idea karkaa heti, vaikka läppäripiiriksi tämä taitaa olla ihan ok.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä