AMD:n kevään 2022 Radeon-päivityksessä julkaistiin kolme Radeon RX 6×50 XT -näytönohjainta, joista suorituskykyisin on 4k-pelaamiseen suunnattu 6950 XT -lippulaivamalli. AMD:n omaan suunnitteluun perustuvaa mallia voi ostaa rajoitetusti 1300 euron suositushinnalla yhtiön verkkokaupasta, mutta medialle niitä ei jaettu testiin. Saimme MSI:ltä testattavaksi Radeon RX 6950 XT Gaming X Trio -mallin.
- MSI, Radeon RX 6950 XT Gaming X Trio -tuotesivu
- Hinta.fi, Haku: Radeon RX 6950 XT
(Artikkeli päivittyy linkeillä ja Suomihinnoilla, kunhan ne julkaistaan)
Molemmissa aiemmin julkaistussa Radeon RX 6900 XT:ssä ja uudessa 6950 XT:ssä on käytössä RDNA 2 -grafiikka-arkkitehtuuriin pohjautuva TSMC:n 7 nanometrin prosessilla valmistettava täysi Navi 21 -grafiikkapiiri eli laskentayksiköiden määrä on sama, mutta 6950 XT:n grafiikkapiirin ja muistien kellotaajuudet ovat korkeammat. 6950 XT:n grafiikkapiirin virallinen koodinimi on Navi 21 KXTX.
AMD on nostanut 6950 XT:ssä grafiikkapiirin Boost-kellotaajuutta 60 MHz ja GDDR6-muistit on päivitetty 18 Gbps nopeudelle. Näytönohjaimen tehonkulutus on noussut 35 wattia 335 wattiin ja suositushinta 100 dollaria 1099 dollariin eli Suomessa 1300 euroon. Näytönohjainvalmistajien omien mallien hintataso suomalaisilla jälleenmyyjillä on oletettavasti huomattavasti korkeampi jopa lähellä 2000 euroa.
Näytönohjaimen esittely
Saimme MSI:ltä testiin Radeon RX 6950 XT:stä 1730 euron hintaisen Gaming X Trio -mallin.
Näytönohjain on isokokoinen eli 32,4 cm pitkä ja 14,1 cm leveä, mutta hieman reilu kahden korttipaikan korkeus on maltillinen. Painoa näytönohjaimella on 1600 grammaa ja sen mukana toimitetaan metallinen tukilevy. Tri Frozr 2 -jäähdytysratkaisu on varustettu kolmella tuulettimella, grafiikkapiiri on suoraan kontaktissa viiteen lämpöputkeen. Tuulettimet ovat lepotilassa pois päältä ja alkavat pyöriä, kun grafiikkapiirin lämpötila nousee yli 60 asteeseen.
Takapuolella on suojaamaassa alumiinilevy, joka on muutamalla lämpötyynyllä kontaktissa piirilevyyn. Piirilevy on varustettu kolmella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. Grafiikkapiirin Power Limit -tehorajoitus on vakiona 332 wattia ja se on mahdollista nostaa 372 wattiin (+12 %). MSI-logo ja päädyn valolista ovat RGB-valaistu.
MSI on asettanut Gaming Z Trio -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 2454 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla noin 2530 MHz. GDDR6-muistit toimivat 18 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 2250 MHz:n kellotaajuutena.
Suorituskykytestit
Testeissä MSI:n Radeon RX 6950 XT Gaming X Triolle ensisijaisena vertailukohtana on AMD:n oma Radeon RX 6900 XT ja NVIDIAn leiristä mukana ovat viime kuussa lanseerattu Asuksen ROG Strix LC GeForce RTX 3090 Ti OC sekä Asuksen ilmajäähdytteinen ROG Strix GeForce RTX 3090 OC.
Hintataso ja saatavuus Suomessa 10.5.2022
- Radeon RX 6900 XT: Saatavilla 1195 €
- Radeon RX 6950 XT: Alkaen 1300 €
- GeForce RTX 3090: Saatavilla 2000 €
- GeForce RTX 3090 Ti: Saatavilla 2300 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VIII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan joko pelin sisäisellä benchmarkilla tai pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
3DMark TimeSpy Extreme -testissä 6950 XT:n grafiikkatulos oli 13 % parempi kuin 6900 XT:llä ja 6 % parempi kuin 3090:llä.
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ilman säteenseurantaa 6950 XT:n ruudunpäivitysnopeus oli 13 % parempi kuin 6900 XT:llä. 3090 oli 5 % nopeampi kuin 6950 XT.
Tomb Raiderissa Highest-asetuksilla 6950 XT:n ruudunpäivitysnopeus oli 17 % parempi kuin 6900 XT:llä ja 2 % parempi kuin 3090:llä.
Dying Light 2:ssa High Quality -asetuksilla ja DLSS pois päältä 6950 XT:n ruudunpäivitysnopeus oli 15 % parempi kuin 6900 XT:llä ja 7 % parempi kuin 3090:llä.
Far Cry 6:ssa Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 6950 XT:n ruudunpäivitysnopeus oli 13 % parempi kuin 6900 XT:llä ja 3090:llä ja vielä 9 % parempi kuin 3090 Ti:llä.
DirectX Raytracing & FidelityFX Super Resolution -suorituskyky (säteenseuranta)
Cyberpunk 2077:ssä säteenseuranta päällä ja FSR Auto -asetuksella 6950 XT:n suorituskyky oli 16 % parempi kuin 6900 XT:llä, mutta se ei silti riittänyt sulavaan pelaamiseen, eikä kuvanlaatu ollut terävyyden osalta lähellekään vertailukelpoinen GeForce-näytönohjaimien DLSS:n kanssa.
Dying Light 2:ssa säteenseuranta päällä ja FSR Performance -asetuksella 6950 XT:n suorituskyky oli 28 % parempi kuin 6900 XT:llä, mutta se ei silti riittänyt sulavaan pelaamiseen, eikä kuvanlaatu ollut terävyyden osalta lähellekään vertailukelpoinen GeForce-näytönohjaimien DLSS:n kanssa.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
6950 XT -kokoonpanon tehonkulutus oli jopa 150 wattia korkeampi kuin 6900 XT:llä ja 60 wattia korkeampi kuin 3090:llä ollen samalla tasolla 3090 Ti:n tasolla 640 watissa.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.
Navi 21 -grafiikkapiirin ja Hotspot-lämpötila olivat 6950 XT:llä MSI:n Tri Frozr 2 -jäähdytyksellä samalla tasolla kuin AMD:n omalla jäähdytysratkaisulla 6900 XT:llä.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Kokoonpanon melutaso 6950 XT:llä MSI:n Tri Frozr 2 -jäähdytyksellä oli vajaa 40 desibeliä eli selvästi kuultavissa ja vastaava kuin AMD:n omalla jäähdytysratkaisulla 6900 XT:llä.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä MSI:n Radeon RX 6950 XT Gaming X Trio oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit eli tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Grafiikkapiirin Power Limit nostettiin 332 watista maksimiin eli 372 wattiin (+12 %). 6750 XT:llä Navi 21 -grafiikkapiirin jännite vakiona oli 1,2 volttia.
Kun grafiikkapiirin kellotaajuus nostettiin 2800 MHz:iin, todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli noin 2750 MHz. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti 2450 MHz:iin (19,6 Gbps).
Ylikellottaessa MSI:n Tri Frozr 2 -jäähdytys kiihdytti jostain syystä tuulettimet pyörimään jopa 70 % eli 2450 RPM:n kierrosnopeudella, joka nosti kokoonpanon melutason 42,5 desibeliin ja grafiikkapiirin lämpötila laski vakion 77 asteesta 74 asteeseen. Kokoonpanon tehonkulutus nousi noin 30 wattia 640 watista 670 wattiin.
Ylikellotettuna MSI:n Radeon RX 6950 XT Gaming X Trio oli Cyberpunk 2077:ssä ja Time Spy Extremen grafiikkatuloksessa noin 1-2 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
6950 XT on käytännössä AMD:n toimesta maksimiin ylikellottu 6900 XT. Sama RDNA 2 -arkkitehtuuri, sama TSMC:n 7 nanometrin valmistusprosessi, sama täysi Navi 21 -grafiikkapiiri ja samat 16 gigatavua näyttömuistia. Testeissämme MSI:n Radeon RX 6950 XT tarjosi 4k-resoluutiolla noin 13 % parempaa suorituskykyä kuin AMD:n oma 6900 XT. Korotettujen kellotaajuuksien myötä kokoonpanon tehonkulutus nousi jopa 150 watilla samalle tasolle GeForce RTX 3090 Ti:n kanssa 640 wattiin. Pelistä riippuen 6950 XT:n suorituskyky oli pääasiassa 3090:n ja 3090 Ti:n välimaastossa, välillä molempien alapuolella ja välillä jopa yläpuolella. Säteenseurantasuorituskyvyssä ja DLSS-tuella varustettujen pelien kattavuudessa GeForcet ovat kuitenkin selvästi edellä.
MSI:n Twin Frozr 2 -jäähdytys piti tappiin ylikellotetun grafiikkapiirin lämmöt samalla tasolla kuin AMD:n omalla 6900 XT:llä ja melutaso oli 39 desibelillä kuultavissa, mutta ei vielä liian häiritsevä. Ylikellotustesteissä 6950 XT:stä ei saatu puristettua suorituskykyä irti enää kuin marginaalisesti 1-2 % lisää.
AMD myy verkkokaupassaan omaa Radeon RX 6950 XT -malliaan 1300 euron hinnalla, joka tarjoaa täysin ylivertaisen hinta-suorituskykysuhteen, kun näytönohjainvalmistajien 6950 XT -mallien hintataso on alkaen 1650 eurosta ylöspäin. Valitettavasti AMD:n omassa verkkokaupassa ongelmana on erittäin rajoitettu saatavuus. 6900 XT:tä löytyy tällä hetkellä suomalaisilta jälleenmyyjiltä varastoista noin 1200 euron hinnalla, joten järkevimpään lopputulokseen hinnan ja suorituskyvyn suhteen päästään ylikellottamalla ne manuaalisti niin korkealle kuin mahdollista.
Näyttää tuolla AMD kaupassa ainakin vielä. Näin tuntia myöhemmin julkaisun riittävän suoraan koriin laitettavaksi kumpaakin (67&69-sarjan) uutukaista.
Pikkujekkuna oli tuolla julkkarijonotuksessa sopusuhtaiset ”kermat” kuorinnassa myös noista. Mutta vähissä on kyllä näihin rahojaan lyödä ennen nexe genejä.
Muutoin artikkeli toi ilmi, mitä olettelinkin.
Yhtä julkaisu kuin GF 3090 Ti.
En tiennytkään että nVidian kaupassa myyvät niitä, hyvä tietää että on saatavuutta kun luulin että ovat aika harvinaisia nuo TI mallit…
Korviin hieman särähti korttien luokittelu 4K ja 1440P pelaamisiin. Liekkö markkinamiesten lobbausta se, että pelaamiseksi katsotaan 60 FPS riittävän. Tämä tullee myös konsolien maailmasta.
PC-puolella mielestäni näyttö määrittelee usein sen, että halutaanko esim. 144 tai 165 FPS peliltä; näytön virkistystaajuuteen rinnastaen.
Ei minulla muuta. Hyvän testin taas jälleen kerran teit, Sampsa.
Mietin jo, että harmittaako kun tuli aivan hetki sitten ostettua Sapphiren AIO 6900 XT.
Ainakin nykyisten testien mukaan tuo Sapphire pätkii kaikki ilmajäähdytetyt 6950:t, kun niissä tulee lämmöt vastaan. 2700MHz corelle ja muistit maksimiin eli 2150MHz kellotettuna, lämmöt rasituksessa core 50-58 ja hot spot pääsääntöisesti alle 80, mutta yli 400w kuormalla taitaa juuri ja juuri ylittyä tuo 80c. Eli nyt kun sai ”halvalla” tuon nestejäähy 6900 XT:n niin varmaan oli ihan ok ostos, kun vielä tykkää kellotella. Tiedä sitten kuinka iso vaikutus tuolla nopeammalla muistilla on pelikäytössä.
No nyt ontuu logiikka taas pahasti. Juuri sen takia adaptive sync tekniikat on olemassa että se näyttö pystyy sopeutumaan siihen mitä kortti pukkaa koska sellaista korttia ei ole olemassakaan eikä tuskin meidän elinaikana tule olemaan mikä pystyisi tuuppaamaan jatkuvasti tasaisesti sen mihin näyttö kykenee.
Tuolla logiikalla siis 360Hz näytön kaveriksi ei löydy ollenkaan näytönohjainta, eli siis täysin turhan näytön ovat suunnitelleet.
Kyllä se 60Hz edelleen riittää monen pelin kanssa ihan sulavaan kokemukseen ja se kokemus on todennäköisesti sulavampi esim 144Hz näytöllä kuin natiivilla 60Hz näytöllä koska on olemassa myös tekniikka jossa freimit tuplataan taikka triplataan kun tiputaan tarpeeksi alas. Se tehdään sen takia että joku 40FPS jos vedetään synkassa 40Hz, niin se voi alkaa jo kultasilmillä välkkymään, mutta jos se triplataan 120Hz niin ei varmasti kultasilmäkään havaitse mitään välkkymistä.
Ei ehkä aiheeseen suoranaisesti liity asiaan, mutta osaako joku sanoa, että missä ilmoitetaan kellonaika koska amd julkaisee aina uudet kortit omassa verkkokaupassa? Esim. mulle tuli uutiskirjeen seuraajana sähköposti ilmoitus 3 tuntia julkaisun jälkeen. Ensimmäisellä kerralla kun julkaistiin 6000 sarjalaiset, niin katsoin kellonajan jostain suomalaisesta artikkelista ja siinä oli merkitty julkaisuaika 1 tuntia myöhemmin mitä se oikeasti oli.
Toki tiedän, että voi olla vaikea saada nuita kortteja ostettua julkaisun yhteydessä, mutta jos jokin on varma niin se on aivan varma, että jos lähtökohdat on tälläiset niin ostaminen on mahdotonta 😀
Ei siinä logiikka onnu siinä mielessä, että 6900XT oli ainakin aivan selkeästi 2K-kortti. Tämän takia olisikin mielenkiintoista nähdä onko tämä uusi versio nyt parempi kuin edeltäjänsä tuolla omalla tontillaan.
3090/ti on varmasti perusteltu 4K-kortti, kun kyseiselle resoluutiolle ei nopeampaa korttia ole.
Olin yllättynyt jopa noin isosta erosta 6900XT:n verrattuna. Odottelin 5-10% eroa.
Tämä n 15% tuo jopa jo havaittava boostin.
No edelleenkään en ostaisi tämän genin AMD:n näyttistä, koska RT perffi aika surkea edelleen. FSR 2.0 varmasti tuo parannusta kuvanlaadun suhteen, mutta kuten noista taulukoista näkee, niin ei se RT suorituskyky vaan riitä näissä AMD:n korteissa edes FSR päällä. Ihan pätevä kortti, jos ei RT:n ”menetys” häiritse.
Toivottavasti seuraavat AMD:n kortiti tasoittaisi tuota tilannetta RT puolella.
Olisi kummaa jos ei, eiköhän se ole aina se eka versio vain paras arvaus.
Toki en nyt ole kovinkaan vakuuttunut vielä näillä (nvidian)taikka ensi "sukupolven" parhaillakaan suorituskyvyillä rt:n läpimurrosta. Ottanee vielä hetken.
Ei toki mitään täysin RT:llä toteutettuja pelejä vielä seuraavasskaan genissä nähdä, eikä nähdäkkään ennen kun konsolit siihen pystyy. Mutta kyllä jo nyt noilla RTX 3000 sarjan korteilla saa ihan selvästi aidomman valaistuksen (RT GI on kyllä selkeästi paras RT-toteutus) aika moneen peliin jo ja DLSS:n avulla FPS -luklematkin on ihan ok tasolla.
Riippuu mitä läpimurrolla tarkoitetaan. Kyllähän jatkuvasti tulee pelejä ulos joissa on säteenseurantaa tarjolla tai joihin tuki lisätään päivityksessä, konsoleillakin. Eli devaajat on jo mukana ja kansaa löytyy joka ominaisuutta haluaa ja niitä käyttää sen verran kun pystyy, skaalainten tukemana.
Jos tarkoitetaan sitä että se olisi "ilmainen" fiitsö 1440p@144Hz natiivireso-tai-kuolema geimereille niin sitten tietysti voidaan todeta että pitkään menee.
Tuommoinen testi olisi kyllä mukava nähdä, mutta tuskin on tulossa kun Radeon VII:n päivitettyä ylikellotus testiäkin odotellaan edelleen
Eikä tarttekaan nähdä koska toi 6950X on aina nopeampi siitä syystä että 6900XT:ssä on muistien kellotus lukittu niin että sillä ei päästä samoihin muistikelloihin ikinä.
Aina ei suunnitelmat ja käytännön toteutus, joten odottamisen voi hyvillä mielin jo lopettaa..
Eikös XTXH piirillisissä 6900XT korteissa ollut korkeammat noi limitit kuin perus XTX korteissa?
En tiijä mutta Der8auer videollaan tuosta purnasi. Näytti vielä miten 6900XT:n kanssa slideri loppuu mihin se nyt loppukaan kuitenkin alle 6950XT:n vakiokellojen ja 6950XT:n kanssa slideri menee oliko nyt 3000 asti eli siinä rajaa ei käytännössä ole kun muisteja ei noin kovaa saa kulkemaan.
XTX piirillä säätövaraa on muisteilla 2150 ja XTXH 2624 asti. Coren osalta XTX 3Ghz ja XTXH 4Ghz. Ilmeisesti vaikka säätö varaa on ei muistit silti kulje juuri tuota 2150Mhz enempää.
https://youtu.be/llUjOCvqgnk?t=332 Kokoonpanon melutason graafissa ei mainita 3090 ti:n eri tiloista (nyt on kaksi kertaa 3090 ti eri melutasolla). Artikkelista löytyy tiedot täsmällisesti. Lisäksi eri desibelejä, kun vertaa videon graafiin, ja testiartikkeliin…
mites 6900xt flashaaminen 6950xt biosilla sujuu?