
AMD esitteli toukokuussa Computex 2025 -messujen yhteydessä edullisemman Radeon RX 9060 XT -näytönohjaimen, josta tulee saatavilla 8 ja 16 gigatavun näyttömuistilla varustetut versiot. 8 gigatavun mallin veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 299 dollaria ja 16 gigatavun mallin 349 dollaria. Suomessa euroiksi käännettynä ja arvonlisävero lisättynä viralliset suositushinnat ovat 334,90 euroa ja 387,50 euroa. Radeon RX 9060 XT kilpailee NVIDIAn mallistossa GeForce RTX 5060:n ja 5060 Ti:n kanssa.
Saimme AMD:lta testiin PowerColorin Reaper Radeon RX 9060 XT 16 Gt -mallin, joka saapuu myyntiin suositushinnalla. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla sekä ilman säteenseurantaa että säteenseuranta käytössä. Lisäksi kokeilussa on myös uusi FSR 4 -ominaisuus. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
PowerColor Reaper Radeon RX 9060 XT 16 Gt
9000-sarjan Radeoneista ei tule myyntiin lainkaan AMD:n omia malleja, vaan ainoastaan näytönohjainvalmistajien omat custom-mallit. Testiin saapunut PowerColorin Reaper-malli on suositushintainen eli 387,50 euroa ainakin myynnin alkaessa 5. kesäkuuta, mutta kuten 9070- ja 9070 XT -näytönohjaimien kohdalla nähtiin, hintataso saattaa nousta ensimmäisten erien jälkeen ja kysynnän mukaan.
PowerColor Reaper on kahden korttipaikan korkuinen, 20 cm pitkä ja painoa sillä on 528 grammaa. Muovikehikkoon on upotettu kaksi 90 mm:n tuuletinta, jotka eivät pyöri lepotilassa. Jäähdytysratkaisu on kyljistä ja takapuolen takaosasta avoin ja suurin osa tuulettimien puhaltamasta ilmasta palaa takaisin kiertoon koteloon.
Näytönohjain on varustettu kahdella DisplayPort 2.1a -standardia ja UHBR13.5 54 Gbps -nopeutta tukevalla liittimellä sekä yhdellä HDMI 2.1b -liitännällä.
9060 XT:n 16 gigatavun mallin TBP- eli Total Board Power -tehonkulutus on perusmalleissa 160 wattia ja tehdasylikellotetuissa malleissa 180 wattia. Näytönohjain on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja suosituksena on vähintään 500 watin virtalähde. RGB-valaistusta näytönohjaimesta ei löydy lainkaan, eikä BIOS-kytkintä.
Radeon RX 9060 XT:ssä on käytössä uuteen RDNA 4 -grafiikka-arkkitehtuuriin perustuva täysi Navi 44 -grafiikkapiiri, joka on käytännössä laskentaresursseiltaan puolitettu 9070:n ja 9070 XT:n käyttämästä Navi 48 -piiristä eli käytössä 32 Compute Unit -yksikköä, 32 säteenseurantakiihdytintä ja 64 tekoälykiihdytintä. Grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n 4 nanometrin N4P-prosessilla, se rakentuu 29,7 miljardista transistorista ja pinta-ala on 199 neliömillimetriä.
Muistiväylä on 128-bittinen ja sen jatkeena on joko 8 tai 16 gigatavua 20 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 322 Gt/s. PCI Express -väylä tukee uusinta 5.0-standardia ja toimii täydellä x16-nopeudella
PowerColor on asettanut Reaper -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 3230 MHz:n Boost-kellotaajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4K-resoluutiolla säteenseurantakäytössä keskimäärin noin 2890 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä Radeon RX 9060 XT -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti NVIDIAn hieman kalliimpaan GeForce RTX 5060 Ti 16 Gt -malliin. Testituloksissa on mukana on myös AMD:n leiristä edellisen sukupolven reilun 400 euron hintainen Radeon RX 7700 XT, NVIDIAn edullisempi GeForce RTX 5060 ja Inteliltä 290 euron Arc B580.
Hintataso Suomessa 4.6.2025:
- AMD Radeon RX 7600: alkaen 280 €
- Intel Arc B580: alkaen 290 €
- GeForce RTX 5060: alkaen 330 €
- AMD Radeon RX 9060 XT 16 Gt: alkaen 387,50 €
- NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 16 Gt: alkaen 474 €
Näytönohjaimien testikokoonpano on kasattu Corsairin iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 120 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 120 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi iCUE LINK H150i LCD AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 8-ytiminen ja 3D-välimuistilla varustettu Ryzen 7 9800X3D -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair X870E Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 asennettuna Corsairin MP700 Pro 2 teratavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin RM1000x SHIFT -virtalähde.
- AMD Ryzen 7 9800X3D -prosessori (8/16 ydintä/säiettä, boost 5,2 GHz)
- Asus ROG Crosshair X870E Hero -emolevy
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (30-36-36-72)
- Corsair MP700 Pro 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 5.0)
- Corsair iCUE 5000T RGB -kotelo
- Corsair iCUE LINK H150i LCD -nestejäähdytys
- Corsair RM1000x SHIFT -virtalähde
Näytönohjainten testimenetelmät
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja Frameview-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruuduiksi sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutioilla
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 5060 Ti 16 Gt oli noin 34 % suorituskykyisempi kuin 9060 XT 16 Gt, joka puolestaan oli 3 % suorituskykyisempi kuin 7700 XT.
Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ilman säteenseurantaa 5060 Ti 16 Gt ja 7700 XT olivat noin 8 % suorituskykyisempiä kuin 9060 XT 16 Gt.
Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla, Ray Tracing Ultra -säteenseurannalla ja FSR/DLSS Quality -skaalauksella 5060 Ti 16 Gt oli noin 13 % suorituskykyisempi kuin 9060 XT 16 Gt, joka puolestaan oli 21 % suorituskykyisempi kuin 7700 XT.
Alan Wake 2:ssa 1440p-resoluutiolla, High-asetuksilla ilman säteenseurantaa 9060 XT 16 Gt oli 5 % suorituskykyisempi kuin 5060 Ti 16 Gt ja 2 % suorituskykyisempi kuin 7700 XT.
Alan Wake 2:ssa 1440p-resoluutiolla, High-kuvanlaadulla- ja High-säteenseurannalla ja FSR/DLSS Quality -skaalauksella 5060 Ti 16 Gt oli noin 9 % suorituskykyisempi kuin 9060 XT 16 Gt, joka puolestaan oli 13 % suorituskykyisempi kuin 7700 XT.
Black Myth: Wukongissa 1440p-resoluutiolla ja Cinematic-asetuksilla ilman säteenseurantaa 5060 Ti 16 Gt oli noin 16 % ja 7700 XT noin 3 % suorituskykyisempiä kuin 9060 XT 16 Gt.
Indiana Jonesissa 1440p-resoluutiolla ja Supreme-asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli noin 23 % suorituskykyisempi kuin 9060 XT 16 Gt, joka puolestaan oli 46 % suorituskykyisempi kuin 7700 XT.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutioilla
Cyberpunk 2077:ssä Full HD -resoluutiolla ja Ultra-asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli noin 6 % ja 7700 XT noin 4 % suorituskykyisempiä kuin 9060 XT 16 Gt, joka taas oli 11 % suorituskykyisempi kuin 5060.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -säteenseurannalla ja FSR/DLSS Quality -skaalauksella 5060 Ti 16 Gt oli noin 13 % suorituskykyisempi kuin 9060 XT 16 Gt, joka puolestaan oli 23 % suorituskykyisempi kuin 7700 XT ja 11 % suorituskykyisempi kuin 5060.
Alan Wake 2:ssa Full HD -resoluutiolla ja High-asetuksilla 9060 XT 16 Gt oli noin 8 % suorituskykyisempi kuin 5060 Ti 16 Gt, noin 2 % suorituskykyisempi kuin 7700 XT ja 31 % suorituskykyisempi kuin 5060.
Alan Wake 2:ssa High-kuvanlaadulla- ja High-säteenseurannalla ja FSR/DLSS Quality -skaalauksella 5060 Ti 16 Gt oli noin 11 % suorituskykyisempi kuin 9060 XT 16 Gt, joka puolestaan oli 42 % suorituskykyisempi kuin 7700 XT ja 7 % suorituskykyisempi kuin 5060.
Black Myth: Wukongissa Cinematic-asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli noin 17 % ja 7700 XT noin 2 % suorituskykyisempiä kuin 9060 XT 16 Gt, joka taas oli 3 % suorituskykyisempi kuin 5060, mutta minimi oli 30 % parempi.
Indiana Jonesissa Medium-asetuksilla 5060 Ti 16 Gt oli noin 15 % ja 7700 XT noin 11 % suorituskykyisempi kuin 9060 XT 16 Gt, joka taas oli käytännössä tasoissa 1 % erolla 5060:n kanssa.
Suorituskyky 3840×2160-resoluutiolla
3DMarkin Time Spy Extreme -testissä 4k-resoluutiolla 9060 XT 16 Gt ja 5060 Ti 16 Gt olivat tasoissa ja 7700 XT oli molempia 7 % suorituskykyisempi. 9060 XT 16 Gt:n tulos oli 16 % parempi kuin 5060:llä.
FSR 4 -teknologia
AMD julkaisi uusien Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjainten yhteydessä uuden FSR 4- eli FidelityFX Super Resolution 4 -skaalausteknologian, joka hyödyntää koneoppimista ja tekoälymallia. Skaalausalgoritmia kiihdyttävät RDNA 4 -arkkitehtuurin AI-kiihdyttimet, joka muuntaa alhaisemmalla resoluutiolla renderöidyt ruudut korkeamman resoluution ulostuloksi.
FSR 4 tarjoaa kuvanlaadun parannuksia FSR 3.1 -skaalaimeen verrattuna ML-pohjaisella algoritmilla, joka on suunniteltu muun muassa säilyttämään yksityiskohdat paremmin ja vähentämään haamukuvia. FSR 4 -skaalaus voidaan yhdistää olemassa olevien FSR 3.1 -pelien ylimääräisiä ruutuja generoivan tekniikan kanssa ruudunpäivitysnopeuden ja sulavuuden parantamiseksi.
FSR 4 vaatii toistaiseksi toimiakseen Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimen, sillä se hyödyntää RDNA 4:n tukemaa INT8-tarkkuutta. AMD:n mukaan nykyiset FSR 3.1 -pelit on mahdollista päivittää tukemaan FSR 4:ää ja ainakin alkuun ominaisuuden käyttöönotto tapahtuu ajureiden kautta. Kun FSR 4 kytketään ajureista käyttöön, päivitetään FSR 3.1 -pelit automaattisesti tukemaan ja käyttämään FSR 4:ää.
Radeon RX 9070 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä maaliskuussa FSR 4 -skaalaus oli tuettuna 35 pelissä ja yhtiön mukaan 5. kesäkuuta, kun 9060 XT saapuu myyntiin, tuettujen pelien lukumäärä tulisi olemaan 60. Lista FSR 4 -ominaisuutta tukevista peleistä löytyy täältä.
Testasimme FSR 4:n suorituskykyä kolmessa pelissä, joista löytyy FSR 3.1 -tuki ja sen myötä niissä saa ajureiden kautta otettua käyttöön FSR 4:n tai ainakin pitäisi olla mahdollista saada. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl oli asennettuna Microsoftin PC Game Passin ja Microsoft Storen kautta, eikä FSR 4 suostunut aktivoitumaan ajureissa. Kahdella muulla Steamin kautta käynnistetyllä pelillä Horizon Forbidden Westillä ja The Last of US: Part I:llä FSR 4 aktivoitui ja paransi keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta.
FSR 4:n avulla ruudunpäivitysnopeus nousi Quality-asetuksella 1440p-resoluutiolla Radeon RX 9060 XT 16 Gt:llä Horizon Forbidden Westissä 20 % ja The Last of US: Part I:ssä 34 %. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobylissä FSR 3.1:llä ruudunpäivitysnopeus parani 41 %.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ultra-asetuksilla 4K-resoluutiolla.
Radeon RX 9060 XT 16 Gt -kokoonpanolla tehonkulutus oli sama kuin 5060 Ti 16 Gt kokoonpanolla eli 330 wattia. Tehonkulutus oli 28 wattia korkeampi kuin 5060:llä ja 57 wattia alhaisempi kuin 7700 XT:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ultra-asetuksilla 4K-resoluutiolla.
PowerColorin Reaper -jäähdytyksellä grafiikkapiirin lämpötila nousi yli 70 asteeseen ja GDDR6-muistit toimivat 89-asteisina.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Trotec SL300 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ultra-asetuksilla 4K-resoluutiolla. Testiympäristön melutasoksi mitattiin 36 desibeliä, kun tietokone oli pois päältä ja 38 desibeliä, kun näytönohjaimen tuulettimet eivät pyörineet. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
PowerColorin Reaperilla tuulettimet pyörivät rasituksessa 44 % eli 1320 RPM:n kierrosnopeudella ja kokoonpanon melutaso oli erittäin hiljainen 36,5 desibeliä.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä näytönohjain oli asennettuna suljetun Corsairin Corsair iCUE 5000T RGB -kotelon sisään. Power Limit -tehonkulutuksen ylärajan sai nostettua 175 wattiin (+10 %) . Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Kun grafiikkapiirin käyttöjännitettä alivoltitettiin -100 mV PowerColorin Reaperin todellinen kellotaajuus nousi 3DMark TimeSpy Extremessä korkeimmillaan noin 3200 MHz:iin. GDDR6-muistit venyivät vakaasti 2750 MHz:iin eli 22 Gbps:n nopeudelle. Korkeamman Power Limit -rajoituksen myötä kokoonpanon tehonkulutus nousi ylikellotettuna vakion 328 watista 346 wattiin, grafiikkapiirin lämpötila 72 asteesta 75 asteeseen, muistit 89 asteesta 90 asteeseen ja kokoonpanon melutaso 36,5 desibelistä 37 desibeliin (51 % 1580 RPM).
PowerColor Reaper 9060 XT 16 Gt:n 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos oli ylikellotettuna 9 % parempi kuin vakiona (7362).
Loppuyhteenveto
AMD:n Radeon RX 9060 XT 16 Gt -näytönohjain sijoittuu NVIDIAn mallistossa 5060:n ja 5060 Ti:n välimaastoon niin 387,50 euron hinnallaan kuin suorituskyvyltään. 337 euron hintaiseen 5060-malliin verrattuna se on hieman kalliimpi, mutta sen etuna on isompi 16 gigatavun näyttömuisti. AMD:lta tulee saataville myös samanhintainen 8 gigatavun versio 9060 XT:stä, mutta myyntiintulon yhteydessä AMD toimitti medialle testiin ainoastaan 16 gigatavun malleja. 474 euron 5060 Ti 16 Gt -malliin verrattuna 9060 XT 16 Gt on puolestaan noin 85 euroa edullisempi.
1440p-resoluutiolla NVIDIAn 5060 Ti 16 Gt oli pelistä riippuen 3-23 % suorituskykyisempi kuin 9060 XT 16 Gt, ainoana poikkeuksena Alan Wake 2 ilman säteenseurantaa, jossa 9060 XT vei pidemmän korren 5 % erolla. 1080p-resoluutiolla 9060 XT 16 Gt oli puolestaan 1-31 % suorituskykyisempi kuin 5060.
Radeon RX 9060 XT 16 Gt sopii Full HD- ja myös 1440p-pelaamiseen, varsinkin jos käytetään FSR-skaalausta. 16 gigatavun näyttömuistin ansiosta minimit eivät myöskään kyykkää pahimmissa skenaarioissa, kuten 8 gigatavun malleilla. Valitettavasti uusin ja parhaan kuvanlaadun tarjoava koneoppimista ja tekoälymallia hyödyntävä FSR 4 -tuki on toistaiseksi tuettuna varsin rajallisesti, vaikka AMD hehkuttaakin tukea 60 pelille. Vihreässä leirissä DLSS 4 -tuki sekä ylimääräisiä ruutuja generoiva Multi Frame Generation -ominaisuus on tarjolla huomattavasti kattavammin ja useimmissa uusimmissa AAA-peleissä ja auttaa sulavoittamaan pelikokemusta.
PowerColorin Reaper 9060 XT 16 Gt -kokoonpanolla tehonkulutus oli 328 wattia eli samalla tasolla NVIDIAn 5060 Ti 16 Gt:n kanssa. Jäähdytysratkaisulla grafiikkapiirin ja näyttömuistien lämmöt olivat hieman korkeat, mutta melutaso lähes äänetön. Ylikellottamalla ja alivoltittamalla näytönohjaimesta saatiin puristettua noin 9 % lisää suorituskykyä.
Mikä sitten kannattaa ostaa, 9060 XT, 5060 Ti 16 Gt vai 5060? Jos ajatuksena on pelata 1440p-resoluutiolla, tarjoaa 5060 Ti 16 Gt siihen paremmat edellytykset, varsinkin jos tarkoituksena on käyttää säteenseurantaa. 9060 XT 16 Gt on puolestaan paremman suorituskykynsä, isomman näyttömuistinsa ja tulevaisuutta ajatellen parempi vaihtoehto kuin 5060. Vaikka 9060 XT 8 Gt -mallia ei vielä testattukaan, tarjoaa myös se todennäköisesti samaan rahaan parempaa puhdasta rasterointi- ja säteenseurantasuorituskykyä peleissä, mutta DLSS 4:n ja Multi Frame Generation -ominaisuuden avulla 5060:llä pelikokemuksen saa nostettua sulavammalle tasolle.
NVIDIAn DLSS-ominaisuuksien etumatkaa AMD pyrkii kaventamaan tulevalla FSR ”Redstone” -kehitysversiolla, joka tuo FSR-teknologiaan mukaan Neural Radiance Caching ja Ray Regeneration sekä koneoppimiseen perustuvan version ruutujen generoinnista.
Neural Radiance Caching seuraa miten valo heijastuu kussakin tilanteessa ennustaakseen ja säilöäkseen epäsuoran valaistuksen tietoja, mikä keventää säteenseurannan kuormaa. Ray Regeneration puolestaan luo neuroverkkojen avulla pikseleitä, joita polunseurantalagoritmit eivät kyenneet hoitamaan kunnolla. Vastaavat ominaisuudet löytyvät jo NVIDIAn leiristä, jossa ne on todettu toimiviksi. FSR ”Redstone” saapuu vuoden toisen puoliskon aikana, mutta nähtäväksi jää missä määrin ja millä aikataululla pelikehittäjät ominaisuuksia ottavat käyttöön.
31 kommenttia
Loading new replies...
Sysop
Sysop
Powered by 3dfx Voodoo
Powered by 3dfx Voodoo
Powered by 3dfx Voodoo
Kapteeni pienkonekorjaaja
Sysop
Näytetään 50 ensimmäistä kommenttia. Lue kaikki kommentit ja keskustele aiheesta foorumilla TechBBS →