AMD ilmoitti tammikuun alussa CES 2025 -messujen keynote-esityksessään kertovansa RDNA 4 -grafiikka-arkkitehtuurista ja Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimista lisää Q1:n eli tammi-maaliskuun aikana. Lopulta yhtiö julkaisi uudet Radeon RX 9070- ja 9070 XT -näytönohjaimet helmikuun lopulla Youtube-livestriimissään ja 9070 hinnoiteltiin Yhdysvalloissa verottomana 549 dollariin ja 9070 XT 599 dollariin.

Euroiksi muunnettuna ja Suomen 25,5 % arvonlisäverolla 9070:n suomihinta on 667 euroa ja 9070 XT:n 721 euroa. Näytönohjainvalmistajilta on tulossa ainakin pieni erä muutamia satoja kappaleita myyntiin molempia malleja suositushinnoilla.

Saimme Asukselta testiin molemmista näytönohjaimista tehdasylikellotetun TUF OC -mallin. Testitulokset saa julkaista tänään 5. maaliskuuta eli päivää ennen kuin myynti alkaa 6. maaliskuuta klo 16. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä FSR-ominaisuudet käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

 

Asus TUF Radeon RX 9070 OC & 9070 XT OC

Uusista Radeoneista ei tule myyntiin lainkaan AMD:n omia malleja, vaan ainoastaan näytönohjainvalmistajien suunnittelemat custom-mallit. Testissä olevat Asuksen TUF OC -mallit edustavat tehdasylikellotettujen mallien kalleimpaa päätä ja TUF 9070 OC on hinnoiteltu Suomessa 860 euroon ja TUF 9070 XT OC 940 euroon..

Molemmat TUF 9070 XT OC- ja TUF 9070 OC käyttävät samaa piirilevyä ja jäähdytysratkaisua. Ulkoisesti ne eroavat toisistaan vain virtaliittimien lukumäärällä. Näytönohjain on yli kolmen korttipaikan korkuinen, 33 cm pitkä ja painoa on noin 1,45 kiloa. Muovikehikkoon on upotettu kolme 90 mm:n tuuletinta, jotka eivät pyöri lepotilassa. Jäähdytysratkaisu on kyljistä ja takapuolen takaosasta avoin ja suurin osa tuulettimien puhaltamasta ilmasta palaa takaisin kiertoon koteloon.

Näytönohjain on varustettu kolmella DisplayPort 2.1a -standardia ja UHBR13.5 54 Gbps -nopeutta tukevalla liittimellä sekä yhdellä HDMI 2.1b -liitännällä. Piirilevy on varustettu BIOS-kytkimellä, josta saa valittua käyttöön Performance-vakiotilan sijaan hiljaisemman Quiet-tilan.

Asus TUF 9070 OC on varustettu kahdella ja 9070 XT kolmella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä, jotka sijaitsevat keskellä näytönohjainta. Piirilevyllä on jokaisen virtaliittimen kohdalla punainen ledvalo indikoimassa, onko virtaliitin kytketty vai ei. Kyljen TUF-logo on RGB-valaistu.

Molemmissa malleissa on käytössä uuteen RDNA 4 -grafiikka-arkkitehtuuriin perustuva Navi 48 -grafiikkapiiri, mutta 9070:ssä on hieman karsittu laskentayksiköitä. 9070 XT:ssä on käytössä täysi piiri eli 64 Compute Unit -yksikköä, 64 säteenseurantakiihdytintä ja 128 tekoälykiihdytintä. Leikatussa RX 9070 -mallissa on käytössä 56 CU:ta ja siten 56 säteenseuranta- ja 112 tekoälykiihdytintä. Grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n  4 nanometrin eli N4P-prosessilla, se rakentuu 53,9 miljardista transistorista ja pinta-ala on 357 neliömillimetriä.

Muistiväylä on molemmissa 256-bittinen ja sen jatkeena on 16 gigatavua 20 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 644,6 Gt/s. PCI Express x16 -väylä tukee uusinta 5.0-standardia.

9070:n TBP- eli Total Board Power -tehonkulutus on vakiona 220 wattia, mutta Asuksen TUF OC -mallissa se on nostettu 238 wattiin. 9070 XT:n TBP-tehonkulutus on vakiona 304 wattia, mutta Asuksen TUF OC -mallissa se on nostettu 330 wattiin. Asus suosittelee TUF 9070 XT OC:lle 850 watin ja TUF 9070 OC:lle 750 watin virtalähdettä.

Asus on asettanut TUF 9070 XT OC -mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 3060 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla säteenseurantakäytössä keskimäärin noin 2600 MHz ja 3DMarkin Time Spy Extreme -testissä se käväisi korkeimmillaan 2950 MHz:ssä.

Asuksen TUF 9070 OC -mallissa Boost-taajuus on asetettu 2650 MHz:iin.

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä Radeon RX 9070 XT:tä verrattiin ensisijaisesti NVIDIAn 924 euron suositushintaiseen GeForce RTX 5070 Ti:hin ja Radeon RX 9070:tä puolestaan 679 euron suositushintaiseen 5070-malliin. Myös 9070 XT:n ja edellisen sukupolven Radeon RX 7900 XTX:n välinen asetelma on kiinnostava.

Huomioitavaa on, että testissämme on Asuksen tehdasylikellotetut TUF OC -mallit, joiden hinnat ovat selvästi AMD:n ilmoittamia suositushintoja korkeammat. Testiin on myöhemmin tulossa myös Sapphiren 9070 XT Pulse -malli. AMD:n mukaan 9070 XT OC-mallit ovat noin 4 % suorituskykyisempiä kuin suositushintaiset perusmallit.

 

Hintataso Suomessa 5.3.2025

 

Näytönohjaimien testikokoonpano on kasattu Corsairin iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 120 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 120 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi iCUE LINK H150i LCD AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 8-ytiminen ja 3D-välimuistilla varustettu Ryzen 7 9800X3D -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair X870E Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 asennettuna Corsairin MP700 Pro 2 teratavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin RM1000x SHIFT -virtalähde.

  • AMD Ryzen 7 9800X3D -prosessori  (8/16 ydintä/säiettä, boost 5,2 GHz)
  • Asus ROG Crosshair X870E Hero -emolevy
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (30-36-36-72)
  • Corsair MP700 Pro 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 5.0)
  • Corsair iCUE 5000T RGB -kotelo
  • Corsair iCUE LINK H150i LCD -nestejäähdytys
  • Corsair RM1000x SHIFT -virtalähde

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja Frameview-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutioilla

3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 9070 XT oli RTX 3090:n tasolla ja noin 5 % hitaampi kuin 7900 XTX. 5070 Ti:n puhdas säteenseurantasuorituskyky oli 49 % parempi kuin 9070 XT:llä.

Cyberpunk 2077:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ilman säteenseurantaa 9070 XT oli noin 13 % suorituskykyisempi kuin 5070 Ti ja 9070 oli noin 16 % suorituskykyisempi kuin 5070.

Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -säteenseurannalla 9070 XT ja 5070 Ti olivat tasoissa ja 9070 oli noin 6 % suorituskykyisempi kuin 5070.

Alan Wake 2:ssa High-asetuksilla ilman säteenseurantaa 9070 XT oli noin 14 % suorituskykyisempi kuin 5070 Ti ja 9070 oli noin 19 % suorituskykyisempi kuin 5070.

Alan Wake 2:ssa High-kuvanlaadulla- ja High-säteenseurannalla 9070 XT oli noin 6 % suorituskykyisempi kuin 5070 Ti ja 9070 oli noin 10 % suorituskykyisempi kuin 5070.

Black Myth: Wukongissa Cinematic-asetuksilla ilman säteenseurantaa 9070 XT oli noin 5 % suorituskykyisempi kuin 5070 Ti ja 9070 oli noin 4 % suorituskykyisempi kuin 5070.

Indiana Jonesissa on käytössä säteenseuranta, eikä sitä saa pois päältä. Supreme-asetuksilla asetelma kääntyi ja 5070 Ti oli noin 12 % suorituskykyisempi kuin 9070 XT ja 5070 oli noin 4 % suorituskykyisempi kuin 9070.

 

Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutioilla ilman FSR/DLSS-ominaisuuksia

Cyberpunk 2077:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 9070 XT oli noin 13 % suorituskykyisempi kuin 5070 Ti. 9070 oli tasoissa 5070 Ti:n kanssa ja noin 17 % suorituskykyisempi kuin 5070.

Alan Wake 2:ssa High-kuvanlaatuasetuksilla 9070 XT oli noin 8 % suorituskykyisempi kuin 5070 Ti.

Indiana Jonesissa ajoimme testit Very Ultra -asetuksilla ja 5070 Ti oli noin 22 % suorituskykyisempi kuin 9070 XT.

Star Wars Outlawssa Ultra-asetuksilla ja Ray Tracing High -säteenseurannalla 5070 Ti oli noin 5 % suorituskykyisempi kuin 9070 XT.

Stalker 2:ssa Epic-asetuksilla 5070 Ti oli noin 11 % suorituskykyisempi kuin 9070 XT.

3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos oli 9070 XT:llä 7 % parempi kuin 5070 Ti:llä ja 9070:llä 21 % parempi kuin 5070:llä.

3DMark Steel Nomad -testin tulos oli 9070 XT:llä 10 % parempi kuin 5070 Ti:llä ja 9070:llä 22 % parempi kuin 5070:llä.

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutioilla

Counter-Strike 2 testattiin CS 2 FPS Benchmarkilla, Full HD -resoluutiolla, Medium-kuvanlaatuasetuksilla ja FSR pois päältä. Ruudunpäivitysnopeus oli 9070 XT:llä 8 % parempi kuin 5070 Ti:llä ja 9070:llä 13 % parempi kuin 5070:llä.

1440p-resoluutiolla ja Medium-asetuksilla 9070 XT oli 4 % suorituskykyisempi ja 4K-resoluutiolla Very High -asetuksilla 5070 Ti kiilasi edelle 45 % erolla.

 

FSR 4 -teknologia

AMD julkaisi uusien Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjainten lisäksi myös uuden FSR 4- eli FidelityFX Super Resolution 4 -skaalausteknologian, joka hyödyntää koneoppimista ja  tekoälymallia. Skaalausalgoritmia kiihdyttävät RDNA 4 -arkkitehtuurin AI-kiihdyttimet, joka muuntaa alhaisemmalla resoluutiolla renderöidyt ruudut korkeamman resoluution ulostuloksi.

FSR 4 tarjoaa kuvanlaadun parannuksia FSR 3.1 -skaalaimeen verrattuna ML-pohjaisella algoritmilla, joka on suunniteltu muun muassa säilyttäämään yksityiskohdat paremmin ja vähentämään haamukuvia. FSR 4 -skaalaus voidaan yhdistää olemassa olevien FSR 3.1 -pelien ylimääräisiä ruutuja generoivan tekniikan kanssa ruudunpäivitysnopeuden ja sulavuuden parantamiseksi.

FSR 4 vaatii ainakin toistaiseksi toimiakseen Radeon RX 9070 -sarjan näytönohjaimen, sillä se hyödyntää RDNA 4:n tukemaa INT8-tarkkuutta. AMD:n mukaan nykyiset FSR 3.1 -pelit on mahdollista päivittää tukemaan FSR 4:ää ja ainakin alkuun ominaisuuden käyttöönotto tapahtuu Adrenalin Edition 25.3.1 -ajureiden kautta. Kun FSR 4 kytketään ajureista käyttöön, päivitetään FSR 3.1 -pelit automaattisesti tukemaan ja käyttämään FSR 4:ää.

Radeon RX 9070 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä FSR 4 -skaalaus on tuettuna 35 pelissä, mutta valitettavasti mukana ei ole yhtään io-techin näytönohjaimien testirutiinissa käytetettäviä pelejä. Testaamme FSR 4 -skaalaimen kuvanlaatua ja toimivuutta myöhemmin erikseen.

 

Säteenseuranta & FSR-suorituskyky 3840×2160-resoluutiolla

Testitulosten taulukoissa käytössä olevat DLSS-ominaisuudet on merkitty seuraavasti:

  • FSR 3.1 = Frame Gen + Super Resolution Quality
  • FSR 3 = Frame Gen + Super Resolution Quality 3
  • FSR 2 = Super Resolution Quality
  • DLSS 4 = Multi Frame Gen (4X) + Super Resolution Quality
  • DLSS 3 = Frame Gen (2X) + Super Resolution Quality
  • DLSS Quality = Super Resolution Quality

Taulukoissa esitetään FPS-lukemat yllä mainittuja tekniikoita käyttäen, mutta kuvanlaatu niiden kesken ei ole identtinen ja pelikokemus on subjektiivinen. Skaalaustekniikat ja ylimääräisten ruutujen generointi saattavat aiheuttaa peleissä artefakteja ja lisäävät viivettä, jotka voivat heikentää pelikokemusta.

Cyberpunk 2077:ssa Ray Tracing Ultra -asetuksilla ja FSR 3 frame generation -ominaisuus käytössä 9070 XT oli 30 % suorituskykyisempi kuin 7900 XTX.

Alan Wake 2:ssa Ray Tracing High -asetuksilla ja Path Tracing pois käytöstä 9070 XT oli 19 % suorituskykyisempi kuin 7900 XTX, mutta kummallakaan näytönohjaimella peli ei ollut kunnolla pelattavissa näillä asetuksilla.

Black Myth: Wukongissa Cinematic-asetuksilla ja Full Ray Tracing -säteenseurannalla 9070 XT:n ruudunpäivitysnopeus jäi 28 FPS:ään, eikä peli ollut kunnolla pelattavissa näillä asetuksilla.

Microsoft Flight Simulator 2024:ssä Ultra-asetuksilla ja FSR 2 -skaalauksella 7900 XTX oli 5 % suorituskykyisempi kuin 9070 XT.

S.T.A.L.K.E.R. 2:ssa Epic-kuvanlaatuasetuksilla ja FSR 3.1 Quality-skaalauksella ja frame generation -ominaisuus käytössä 7900 XTX oli 5 % suorituskykyisempi kuin 9070 XT.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla.

Asuksen tehdasylikellotetulla TUF 9070 XT OC -kokoonpanolla tehonkulutus oli 511 wattia eli samalla tasolla edellisen sukupolven AMD:n oman Radeon RX 7900 XTX -referenssimallin kanssa ja vajaa 30 wattia korkeampi kuin 5070 Ti:llä. Asus TUF 9070 OC -kokoonpanon tehonkulutus oli samalla tasolla 5070:n kanssa.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla

Asuksen TUF-jäähdytys on aivan liian ylimitoitettu Navi 48 -grafiikkapiirille. TUF 9070 XT OC:ssä grafiikkapiiri toimi 3D-rasituksessa 53-asteisena ja TUF 9070 OC:ssä grafiikkapiiri toimi 49-asteisena. GDDR6-muistit toimivat TUF 9070 XT OC:ssä 86-asteisena ja TUF 9070 OC:ssä 80-asteisena.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Trotec SL300 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä  Ray Tracing Ultra -asetuksilla 4k-resoluutiolla. Testiympäristön melutasoksi mitattiin 36 desibeliä, kun tietokone oli pois päältä ja 38 desibeliä, kun näytönohjaimen tuulettimet eivät pyörineet. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Asuksen TUF 9070 XT OC:lla BIOS-kytkimen P-asennossa kokoonpano oli kohtalaisen hiljainen 39 desibelin melutasolla ja TUF 9070 OC puolestaan todella hiljainen 38 desibelillä. Molempia näytönohjaimia voi huoletta käyttää BIOS-kytkimen hiljaisemmalla Q-asennolla, joita ei valitettavasti aikataulusyistä ehditty erikseen testaamaan.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä Asuksen TUF Radeon RX 9070 XT OC -näytönohjain oli asennettuna suljetun Corsairin Corsair iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle. Power Limit -tehonkulutuksen ylärajan sai nostettua 363 wattiin (+10 %) . Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

Asus ylikellottui grafiikkapiirin osalta +150 MHz ja kun käyttöjännitettä alivoltitettiin -100 mW, todellinen kellotaajuus nousi 3DMark TimeSpy Extremessä korkeimmillaan noin 3185 MHz:iin. GDDR6-muistit venyivät vakaasti 2800 MHz:iin eli 22,4 Gbps:n nopeudelle. Korkeamman Power Limit -rajoituksen myötä kokoonpanon tehonkulutus nousi ylikellotettuna vakion 511 watista noin 50 wattia 558 wattiin, grafiikkapiirin lämpötila 53 asteesta 54 asteeseen, muistit 86 asteesta 88 asteeseen ja kokoonpanon melutaso 39 desibelistä 40 desibeliin (62 % 2070 RPM).

Asus TUF 9070 XT OC:n 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos oli ylikellotettuna 9 % parempi kuin vakiona.

 

Loppuyhteenveto

Odotukset AMD:n uusien Radeon RX 9070 -näytönohjaimien suhteen ovat viime viikkoina nousseet samaa tahtia, kun NVIDIA on julkaissut RTX 50 -sarjalaisiaan myyntiin.

NVIDIAlla on riittänyt kasapäin ongelmia GeForce RTX 50 -sarjan julkaisun kanssa muun muassa heikon saatavuuden, puuttuvien ROP-yksiköiden ja kärähtäneiden virtaliittimien suhteen ja yleisesti ottaen Blackwell-arkkitehtuurin tuoma todellinen suorituskykyparannus on jäänyt vaatimattomiksi.

AMD ilmoitti viime viikolla asemoivansa Radeon RX 9070 XT:n kilpailemaan 5070 Ti:n kanssa, mutta 200 euroa edullisemmalla suositushinnalla. 9070 puolestaan haastaa samaan hintaan 5070:n. Yritys itse mainostaa molempia näytönohjaimia optimistisesti jopa 4k-pelaamiseen, mutta io-techin testien perusteella kyseessä on melko puhtaasti 1440p-pelaamiseen parhaiten soveltuvat näytönohjaimet.

Puhtaassa rasterointisuorituskyvyssä 1440p-resoluutiolla testissä ollut Asuksen TUF 9070 XT OC oli esimerkiksi Cyberpunk 2077:ssä 14 % ja Alan Wake 2:ssa 13 % suorituskykyisempi kuin 5070 Ti, mutta Black Myth: Wukongissa ero kaventui 6 %:iin. Säteenseuranta ja FSR/DLSS Quality -skaalaus käytössä tilanne tasottui Cyberpunk 2077:ssä ja Indiana Jonesissa 5070 Ti meni ohi 12 % erolla.

Asuksen TUF 9070 OC oli puolestaan 1440p-resoluutiolla rasteroinnissa ja säteenseurannalla 4-19 % suorituskykyisempi kuin 5070 ja tulevaisuutta ajatellen huomionarvoinen seikka on myös 9070:n 16 gigatavun näyttömuisti verrattuana 5070:n 12 gigatavuun.

Uutta FSR 4 -skaalainta emme vielä päässeet kokeilemaan käytännössä, mutta se on julkaisun yhteydessä tarjolla 35 pelille. Samaan aikaan vihreässä leirissä DLSS 4 -tuki on tarjolla huomattavasti kattavammin ja useimmissa uusimmissa AAA-peleissä.

Asuksen TUF 9070 XT OC -kokoonpanolla tehonkulutus oli 511 wattia eli noin 30 wattia korkeampi kuin 5070 Ti:llä ja 9070-malli oli puolestaan tasoissa 5070:n kanssa. Asuksen TUF OC -jäähdytys on molempiin näytönohjaimiin täysin ylimitoitettu grafiikkapiirin jäähdytyksen osalta ja lämmöt olivat todella alhaiset 50 asteen tuntumassa. Ylikellottamalla ja alivoltittamalla Asuksen TUF 9070 XT OC:sta saatiin puristettua noin 9 % lisää suorituskykyä.

Kumpi sitten kannattaa ostaa, 9070 XT vai 5070 Ti? 9070 vai 5070? Jos tarkoituksena on pelata 1440p-resoluutiolla ja säteenseuranta ei kiinnosta, kääntyy tulosten perusteella vaaka punaiseen leiriin paremmalla rasterointisuorituskyvyllä hintaansa nähden. Jos kalliimpi hinta ei ole este, näyttävämpää grafiikkaa säteen- ja polunseurannan avulla tavoittelevien voi olla järkevämpää hypätä vihreään leiriin. DLSS 4 -tuki on huomattavasti kattavampi ja subjektiivisesti arvioiden tarjoaa ainakin allekirjoittaneen mielestä kokonaisuutena hienoisesti paremman kuvanlaadun. Huom! FSR 4 -skaalainta emme ole vielä testanneet käytännössä.

Näytönohjainvalmistajilta on tulossa saataville ainakin pieni erä muutamia satoja kappaleita molempia malleja suositushinnoilla myyntiintulopäivänä 6. maaliskuuta, joten näppäimistön F5 kannattaa rasvata etukäteen ja laittaa ostohousut henkseleillä tukevasti jalkaan.