Testissä MSI:n 32-tuumainen ja 240 Hz:n MPG 321URX -pelinäyttö, joka on varustettu 4k-resoluutiolla ja QD-OLED-paneelilla.

MSI MPG 321URX QD-OLED:in ominaisuudet ovat lippulaivaluokan tasoa ja testiemme perusteella myös sen suoriutuminen monella eri osa-alueella. Näytön väriavaruus on laaja, väritarkkuus on erittäin hyvä, pistemäinen kirkkaus HDR-tilassa on korkea ja paneelin tasaisuus värien ja valoisuuden puolesta kunnossa. Etenkin kilpailullisessa pelaamisessa tärkeä alhainen viive ja liikesumeus olivat myös erittäin hyvällä mallilla monien muiden OLED- ja QD-OLED-paneelien tavoin, mutta niissäkin 321URX onnistui olemaan testiemme kärkipäässä. Monia OLED- ja QD-OLED-paneelillisen näytön hankkimista harkitsevia on varmasti mietityttänyt kyseisten paneeleiden heikkous tekstin selkeyden osalta ja sekin on nyt tässä uuden sukupolven QD-OLED-paneelissa korjattu.

Yhteenvetona voisi sanoa, että testiemme ja kokeilujaksomme aikana näytöstä oli hyvin hankala löytää mitään huonoa sanottavaa. Hintava näyttö on toki kyseessä, mutta sen ominaisuudet huomioon ottaen, se voi olla monelle hyvikin pitkäikäinen. 3 vuoden kiinnipalamistakuu tuo mielenrauhaa hankintaa ajtellen niille, joita OLED-tekniikka arveluttaa.

Hyvää

  • Musta on mustaa, lähes ääretön kontrastisuhde
  • Erittäin laadukas paneeli (väritarkkuus, väritasaisuus, valotasaisuus jne.)
  • Erittäin alhaiset sisääntuloviiveet ja vasteajat myös alhaisemmilla virkistystaajuuksilla
  • Kolmen vuoden kiinnipalamistakuu
  • Sisäänrakennettu virtalähde
  • Tekstinluku näytöltä selkeää
  • Kattavat liitännät

Huonoa

  • Jalustan laatu näytön hintaan nähden
  • Ei AMD:n FreeSync-sertifiointia tai virallista NVIDIAn G-Sync -yhteensopivuutta

 

Moni valmistaja esitteli tammikuussa Las Vegasissa järjestetyillä CES 2024 -messuilla uusia Samsungin 3. sukupolven QD-OLED-paneeliin perustuvia 27- ja 32-tuumaisia pelinäyttöjä. Ensimmäisenä testipenkkiimme saapui MSI:n 32-tuumainen MPG 321URX QD-OLED, joka saapuu Suomessa saataville kevään aikana. Sen natiiviresoluutio on 3840×2160 pikseliä, maksimivirkistystaajuus 240 hertsiä, viivet ovat alhaiset, musta on mustaa ja värit kirkkaita, mutta yksi mielenkiintoisimmista uusista ominaisuuksista OLED- ja QD-OLED-paneelien saralla on lupaus aiempaa terävämmästä ja selkämmin luettavasta tekstistä.

Tutustumme tässä artikkelissa tuttuun tapaan näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.

 

Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko

MSI MPG 321URX QD-OLED on siis varustettu tasaisella 32-tuumaisella Samsungin 3. sukupolven QD-OLED-paneelilla, joka tukee UHD- eli 3840×2160-resoluutiota ja sen maksimivirkistystaajuus 240 hertsiä. OLED- ja QD-OLED-paneeleille tyypillisesti viivet ovat alhaiset, jonka lisäksi näytöllä on vähäistä liikesumeutta indikoiva VESA ClearMR 13000 luokitus. Näytölle luvataan 3 vuoden kuvan kiinnipalamistakuu ja siitä löytyy runsaasti uusia ominaisuuksia kiinnipalamisen ehkäisemiseksi, joita MSI kutsuu OLED Care 2.0:ksi. Näyttö tukee virkistystaajuuden synkronoinniksi Adaptive Synciä ja VRR:ää, mutta näytöllä ei ole AMD:n FreeSync-sertifiointia tai virallista NVIDIAn G-Sync -yhteensopivuutta.

Näyttö on listattu ensimmäisillä jälleenmyyjillä Suomessa tällä hetkellä edullisimmillaan 1400 eurolla ja se tulee saataville MSI:n mukaan myöhemmin keväällä.

Näytöstä on julkaistu myös hieman edullisempi MAG 321UPX -malli, josta puuttuu RGB-valaistus ja mahdollisuus päivittää firmware. Lisäksi myöhemmin keväällä julkaistaan kalliimpi MEG 321URX -malli, joka tuo mukanaan tuen kattavammille tekoälyominaisuuksille.

 

Näytön ominaisuudet

  • Paneelin tyyppi: QD-OLED
  • Paneelin koko: 31,5″
  • Paneelin kaarevuus: –
  • Natiiviresoluutio: 3840×2160
  • Virkistystaajuus: 240 Hz
  • DisplayHDR: DTrue Black 400
  • ClearMR: 13000
  • Vasteaika: 0,03 ms (GtG)
  • Ulkomitat (ilman jalustaa): 71,8 x 41,8 x 6,9 cm
  • Paino (jalustalla): 9,6 kg
  • VESA-seinäkiinnitys: 100 x 100 mm
  • Virkistystaajuuden synkronointi: Adaptive Sync & VRR (HDMI 2.1)

 

Samsungin uudet 27- ja 32-tuumaiset QD-OLED-paneelit ovat 3. sukupolven QD-OLED-paneeleita. Käytössä on jo aiemmin 2. sukupolven 49-tuumaisessa QD-OLED-paneelissa esitellyt kulmikkaammat alipikselit ja 3. sukupolvessa punaisten ja vihreiden kvanttipisteiden valmistuksessa on käytetty uutta Pico Inkjet -prosessia, jolla kvanttipistemustetta saadaan tulostettua tarkemmin.

Esimerkiksi 32-tuumaisessa 4k-resoluution paneelissa alipikseleiden tiheys on saatu sen ansiosta kasvatettua 110 PPI:stä 140 PPI:hin (pixels per inch), joka auttaa varsinkin tekstin terävyyteen.

QD-OLED-paneelien takapuoli on varustettu jäähdytystä auttavalla grafeenikalvolla ja kustomoidulla jäähdytyssiilillä, jotta aktiivista tuuletinta ei tarvita.

Näyttöliittiminä on kaksi HDMI 2.1 -näyttöliitintä sekä yksi DisplayPort 1.4 -näyttöliitin, joiden lisäksi tarjolla on 3,5 mm:n kuulokeliitäntä, kaksi USB Type-A 3.2 -liitintä, USB Type-B -liitin ja USB Type-C -liitin (90 W PD). Näyttöön on sisäänrakennettu virtalähde, joten se kytketään virtajohdolla suoraan pistorasiaan.

Jalustan säätömahdollisuuksiin kuuluu 20 asteen kallistuskulma (-5° ~ 15°), 30 asteen kääntökulma molempiin suuntiin ja 11 cm verran korkeussäätöä. Pivot-ominaisuutta ei ole eli näyttöä ei saa pystyyn, mutta sitä pystyy kuitenkin kiertämään 10 astetta molempiin suuntiin. Jalusta itsessään on tukeva, mutta materiaaliltaan muovinen ja hintaluokkaansa nähden hieman lelumainen.

Näytön takapuolella pienikokoinen valaistu MSI-teksti, joka on mahdollista kytkeä näytön valikoista pois päältä tai sen kirkkautta voi säätää. Värien ja efektien vaihtamiseen on käytettävä tietokoneelle asennettavaa MSI Gaming Intelligence -sovellusta.

Näytön OSD-valikoissa liikutaan näytön takaosasta löytyvällä ohjaustikulla. OSD-valikot ovat pelinäytöistä tutut ja ominaisuuksia voidaan säätää lisäksi ohjelmallisesti MSI:n Gaming Intelligence -sovelluksella, joka vaatii toimiakseen, että näyttö on liitetty tietokoneeseen USB-johdolla.

 

Mittaus- ja testitulokset

Näytön eri mittaukset suoritimme SpyderX Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin SpyderX Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomalle näytölle eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa.

Testit on ajettu tuoreimmalla mahdollisella firmware-versiolla (FW.009).

OLED-paneelin kohdalla mittasimme myös kirkkauksia eri kokoisilla valkoisilla ikkunoilla. Tähän mittaukseen käytimme NVIDIAn LDAT-työkalua.

Lisäksi mittasimme näytön viivettä OSRTT- eli Open Source Response Time Tool -mittalaitteella, jonka on kehittänyt Andrew McDonald TechTeamGB:stä.

 

Kirkkaus

 

321URX:n mitattu maksimikirkkaus SDR-tilassa 100% valkoisella ikkunan koolla oli 248 cd/m².

Monista OLED-näytöistä tuttua Uniform Brightness -tilaa näytössä ei ole, vaan SDR tilan kirkkaus on lähes sama kaikilla ikkunan koilla. Maksimikirkkaudeksi HDR-tilassa mittasimme 834 cd/m², kun ruudun koko on 5 %. Todennäköisesti kirkkaus nousee vielä lisää pienemmällä alueella, mahdollisesti luvattuun 1000 cd/m² saakka. Näytössä on kaksi eri HDR-kuvatilaa True Black 400 ja Peak 1000 nits. Ensin mainitussa HDR-tilan maksimi kirkkaus on 500 cd/m², kun taas Peak 1000 nits -tilassa nimensä mukaisesti havitellaan pistemäistä 1000 cd/m² kirkkautta.

 

Värintoistoalue

321URX kattoi testeissämme 100 % sRGB-, 95 % AdobeRGB- ja 98 % DCI-P3-väriavaruudesta, ollen väriavaruuden osalta samalla tasolla muiden QD-OLED-näyttöjen kanssa.

 

Gammavastaavuus

Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.

Näytössä ei ole (ehkä jopa poikkeuksellisesti) valittavana eri gamma-arvoja näytön asetuksista. Mittasimme näytön gammaksi 2,3.

Väritarkkuus

Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.

321URX:n väritarkkuus oli mittauksissamme huippuluokkaa 0,89 Delta-E:n keskiarvolla. Suurimmat poikkeukset olivat sinisessä, turkoosissa ja harmaassa värissä, niidenkin kohdalla Delta-E oli kuitenkin alle 2.

Väritasaisuus

Myös väritasaisuus oli paneelissa kaikin puolin hyvällä tasolla. Suurimmat poikkeamat havaittiin paneelin keskiosassa täydellä kirkkaudella, jolloin poikkeama oli 2,1-2,2 Delta-E.

 

Valotasaisuus

Valotasaisuuden suurin poikkeama mitattiin paneelin alareunassa etenkin alemmilla kirkkauksilla, jolloin poikkeama oli enimmillään 5-6 prosenttia.

 

Tehonkulutus

Mittasimme tehonkulutusta seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla näytön täydellä kirkkaudella, kun taustana oli valkoinen taustakuva. Tehonkulutukseksi mitattiin 123 wattia, joka on samalla suunnalla muiden testaamiemme saman kokoluokan (32-34″) QD-OLED-näyttöjen kanssa.

 

Katselukulmat

Näytön katselukulmaksi MSI ilmoittaa 178 astetta.

 

Viive

Kuvasimme näyttöä ns. pursuit-camera-tekniikalla UFO-testissä selvittääksemme paneelin pikselien vasteajan mahdollisesti aiheuttavat liikesumeudet.

QD-OLED-paneelin nopea vasteaika ja 240 hertsin korkea virkistystaajuus yhdessä muodostivat erittäin tarkan kuvan liikesumeutta mitatessa. Alemmilla virkistystaajuuksilla liikesumeutta oli enemmän, mutta nopean pikselivasteajan ansiosta ns. häntimistä ei juuri ollenkaan.

 

OSRTT (Open Source Response Time Tool)

OSRTT eli Open Source Response Time Tool:n on kehittänyt ja käsin rakentanut Iso-Britannialainen Andrew McDonald TechTeamGB -sivustolta ja se on nykyisin käytössä monilla näyttötestaajilla. OSRTT:n avulla voidaan mitata näyttöpaneelin viivettä ja sen ohjelmisto tuottaa tuloksista helppolukuisia lämpökarttoja ja lisäksi myös tarkempi yksittäisten tulosten tarkastelu onnistuu interaktiivisessa graafissa.

Vasteajat olivat mittauksissa todella alhaiset ja mukailivat muiden OLED- ja QD-OLED-paneelien tasoa. Vasteajaksi mitattiin 240 hertsin virkistystaajuudella 1,0 millisekuntia. Alhaisimmalla 60 hertsin virkistystaajuudella viiveeksi mitattiin 1,4 ms, joten vasteajat olivat erittäin alhaiset virkistystaajuudesta riippumatta.

Sisääntuloviiveeksi saimme mitattua myös erittäin alhaisen lukeman 2,3 millisekuntia, joka on lähes tasoissa toistaiseksi testeissämme parhaat tulokset saaneen Asuksen ROG Swift OLED PG27AQDM:n kanssa.

Kokonaisuudessaan 321URX:n viiveet olivat erittäin alhaiset ja testaamistamme näytöistä vertailun kärkipäässä.

 

Käyttökokemukset

Ennen testien aloittamista päivitimme näyttöön uusimman saatavilla olevan firmware-version. Firmware päivitetään MSI Gaming Intelligence -sovelluksen avulla ja se sujui suhteellisen kivuttomasti pienen alkuhämmyksen jälkeen. Hämmennys johtui siitä että ohjelman kautta voi päivittää kahta eri firmwarea eikä ohjelma indikoi kumpaa toimintoa tulisi käyttää. Päivitystä varten näyttö on myös kytkettävä kiinni DisplayPort-kaapelilla.

Yksi odotetuimmista muutoksista ensimmäisen sukupolven QD-OLED-paneeleihin verrattuna on tekstin terävyys ja luettavuus. Kulmikkaampien alipikseleiden ja Pico Inkjet -valmistusprosessin aiempaa paremman alipikseleiden tiheyden myötä teksti oli nyt huomattavasti selkeämpilukuista, emmekä silmämääräisesti pystyneet löytämään siitä juuri mitään vikaa perinteisiin LCD-paneeleihin verrattuna. Ero varsinkin pienessä tekstissä aiemmin testaamiimme OLED- ja QD-OLED-paneeleihin oli huomattava.

Näytöstä löytyy MSI:n OLED Care 2.0 -ominaisuudet kuvan kiinnipalamisen ehkäisemiseksi ja sille myös luvataan 3 vuoden kiinnipalamistakuu. Perinteisemmät Pixel Shift, Panel Protect ja näytönsäästäjä ovat oltava käytössä näytölle luvatun takuun ehtojen kattamiseksi.

OLED Care 2.0 pitää sisällään useita erilaisia automaattihimmennyksiä muun muassa tehtäväpalkille, työkaluriveille ja staattisille logoille, mutta mikään kyseisistä asetuksista ei ole oletuksena päällä, joten käyttäjän on kytkettävä ne halutessaan erikseen päälle. Oletuksena pois päältä kytketyt ominaisuudet ovat vapaaehtoisia, eivätkä vaikuta kolmen vuoden kiinnipalamistakuuseen.

Panel Protect -suojaus käsittää lyhytkestoisemman Pixel Refresh- ja pitkäkestoisemman Panel Refresh -toiminnon. Molemmat ajetaan automaattisesti sillä aikaa, kun näyttö on valmiustilassa tai kun näyttö on ollut tietyn ajan päällä ja käytössä, siitä muistutetaan popup-ikkunalla.

Kun Panel Protect on Auto-tilassa (oletus), se muistuttaa käyttäjää neljän tunnin välein ajamaan Pixel Refresh -toiminnon, johon voi vastata kolme kertaa ei. Käyttäjä voi myös valita Usage 16 hrs -tilan näytön valikosta, jolloin erillisiä muistutuksia ei neljän tunnin välein tule. 16 tunnin jälkeen toiminto on kuitenkin pakko ajaa ja se kestää noin 15 minuuttia. Kattavampi Panel Refresh -toiminto täytyy ajaa 1500 tunnin eli 62,5 päivän käytön jälkeen ja se kestää tunnin. Toimintojen aikana näyttö on pimeänä ja oranssi merkkivalo vilkkuu.

OSD-valikosta tai Gaming Intelligence -sovelluksesta voi ottaa käyttöön pelaamista helpottamaan tarkoitetut Smart Crosshair-, Optix Scope- ja AI Vision -ominaisuudet. Optix Scopen avulla ruudun keskiosaa on mahdollista zoomata, Smart Crosshair osaa vaihtaa tähtäimen väriä taustasta riippuen sen näkymisen parantamiseksi ja AI Vision osaa säätää kontrastia ja kirkkautta yksityiskohtien paljastamiseksi tummista alueista.

Yhtiö esitteli CES 2024 -messuilla vielä julkaisematonta MEG-sarjan 321URX-näyttöä, joka tukee vieläkin kattavammin tekoälyominaisuuksia. Demottavana oli A.I. Skylight -ominaisuus League of Legends -pelissä, joka osasi muun muassa automaattisesti havaita pikkukartalta viholliset ja helpotti pelaajaa havaitsemaan ne. Ominaisuutta on ilmeisesti mahdollista käyttää myös muissa peleissä ja sitä voidaan myös opettaa käyttäjän omiin tarpeisiin. Siinä missä MSI markkinoi ominaisuuksia pelaamista helpottavina, voidaan ne valitettavasti tulkita myös huijaamiseksi.

HDR pelisisältö oli kokeilussamme näytöllä erittäin näyttävää ja etenkin pistemäinen kirkkaus HDR-tilassa oli paikka paikoin jopa häikäisevän kirkas. Pelailimme hetken myös Counter Strike 2 -peliä Full HD -resoluutiolla, jolloin saatiin täysi hyöty 240 hertsin virkistystaajuudesta ja kokemus oli varsin sulava ja miellyttävä. Vaikka näytön natiiviresoluution käyttäminen on yleisesti suositeltavaa, niin mikään ei estä käyttämättä myös alhaisempia resoluutiota varsinkaan peleissä, joissa siitä on hyötyä ruudunpäivitysnopeuden puolesta.

 

Loppuyhteenveto

MSI MPG 321URX QD-OLED on 32-tuumainen pelinäyttö, joka tukee UHD- eli 3840×2160-resoluutiota ja maksimivirkistystaajuus 240 hertsiä. Se on varustettu uusimman sukupolven QD-OLED -paneelilla, jonka ansiosta teksti on ruudulla huomattavasti selkeämpilukuista. Näytön hinta Suomessa on tällä hetkellä noin 1400 euroa ja se tulee saataville MSI:n mukaan myöhemmin keväällä.

Näytön ominaisuudet ovat lippulaivaluokan tasoa ja testiemme perusteella myös sen suoriutuminen monella eri osa-alueella. Näytön väriavaruus on laaja, väritarkkuus on erittäin hyvä, pistemäinen kirkkaus HDR-tilassa on korkea ja paneelin tasaisuus värien ja valoisuuden puolesta kunnossa. Etenkin kilpailullisessa pelaamisessa tärkeä alhainen viive ja liikesumeus olivat myös erittäin hyvällä mallilla monien muiden OLED- ja QD-OLED-paneelien tavoin, mutta niissäkin 321URX onnistui olemaan testiemme kärkipäässä. Monia OLED- ja QD-OLED-paneelillisen näytön hankkimista harkitsevia on varmasti mietityttänyt kyseisten paneeleiden heikkous tekstin selkeyden osalta ja sekin on nyt tässä uuden sukupolven QD-OLED-paneelissa korjattu.

Yhteenvetona voisi sanoa, että testiemme ja kokeilujaksomme aikana näytöstä oli hyvin hankala löytää mitään huonoa sanottavaa. Hintava näyttö on toki kyseessä, mutta sen ominaisuudet huomioon ottaen, se voi olla monelle hyvikin pitkäikäinen. 3 vuoden kiinnipalamistakuu tuo mielenrauhaa hankintaa ajtellen niille, joita OLED-tekniikka arveluttaa.

 

Hyvää

  • Musta on mustaa, lähes ääretön kontrastisuhde
  • Erittäin laadukas paneeli (väritarkkuus, väritasaisuus, valotasaisuus jne.)
  • Erittäin alhaiset sisääntuloviiveet ja vasteajat myös alhaisemmilla virkistystaajuuksilla
  • Kolmen vuoden kiinnipalamistakuu
  • Sisäänrakennettu virtalähde
  • Tekstinluku näytöltä selkeää
  • Kattavat liitännät

 

Huonoa

  • Jalustan laatu näytön hintaan nähden
  • Toistaiseksi ei AMD:n FreeSync-sertifiointia tai virallista NVIDIAn G-Sync -yhteensopivuutta

 

This site uses XenWord.
;