NVIDIA esitteli uudet GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet syyskuun alussa ja uusi lippulaivamalli on BFGPU-lempiniminen GeForce RTX 3090, jossa on käytössä enemmän CUDA-ytimiä, leveämpi muistiväylä ja enemmän näyttömuistia kuin RTX 3080:ssä. Hinta on 3080:een nähden kaksinkertainen ja kyseessä on edellisen sukupolven Titanin korvaaja.
GeForce RTX 3090 saapuu myyntiin tänään 24. syyskuuta ja sen suositushinta Yhdysvalloissa on 1499 dollaria ilman veroja. Suomessa yhtiön oman Founders Edition maksaa 1589 euroa ja näytönohjainvalmistajien mallit on hinnoiteltu jälleenmyyjillä 1590 ja 1859 euron välimaastoon.
Meille on tulossa io-techin testilaboratorioon NVIDIAn oma Founders Edition -malli, mutta valitettavasti se ei ehtinyt käsiimme julkaisupäiväksi. Tutustumme tässä artikkelissa GeForce RTX 3090 -näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Tässä artikkelissa 3090-testitulokset on ajettu MSI:n GeForce RTX 3090 Gaming X Trio -mallilla, mutta testin eri näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 3090 -malleista löydät täältä (Asus vs Gigabyte vs MSI):
- io-tech, Testissä GeForce RTX 3090 -näytönohjaimet (Asus, Gigabyte & MSI)
GeForce RTX 3080 vs 3090
GeForce RTX 3090:ssä on käytössä lähes täysi GA102-grafiikkapiiri, josta on kytketty pois käytöstä ainoastaan yksi TPC ja kaksi SM-yksikköä eli 256 CUDA-ydintä, 8 teksturointiyksikköä, 8 tensoriydintä ja 2 RT-ydintä. GeForce RTX 3090:n GA102-300-grafiikkapiirissä on siis käytössä yhteensä 10496 CUDA-ydintä, 328 teksturointiyksikköä, 328 tensoriydintä, 82 RT-ydintä ja 116 ROP-yksikköä.
Samaa GA102-grafiikkapiiriä käyttävään RTX 3080:aan verrattuna 3090:ssä on CUDA-ytimiä käytössä 1792 enemmän, teksturointi- ja tensoriytimiä 56 enemmän (+21%), RT-ytimiä 14 enemmän ja ROP-yksiköitä 16 enemmän eli kaikkea 21 % enemmän.
Muistiväylä 3090:ssä on leveämpi eli 384-bittinen ja sen jatkeena on yli kaksinkertainen määrä eli 24 gigatavua 19,5 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6X-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 936 Gt/s eli 23 % enemmän.
Grafiikkapiirin Boost-taajuus on 3090:ssä 10 MHz alhaisempi kuin 3080:ssä eli 1700 MHz, mutta näytönohjaimen TDP-arvo on kasvanut 320 watista 350 wattiin.
GeForce RTX 3090 on varustettu NVLink SLI -liittimillä, mutta yhtiö on hiljattain ilmoittanut hautaavansa SLI-teknologian. NVIDIAn mukaan se lopettaa uusien SLI-profiilien julkaisun 1. tammikuuta 2021, jonka jälkeen yhtiö tulee keskittymään pelinkehittäjien avustamiseen multiGPU-tuen lisäämiseksi suoraan peleihin. Yhtiö tulee kuitenkin testaamaan jo olemassa olevien profiileiden toimintaa myös jatkossa. Ampere sukupolven ainut NVLink SLI -liittimillä varustettu näytönohjain GeForce RTX 3090 ei tule tukemaan SLI:tä erillisen profiilin vaativissa peleissä, vaan vain ”explicit multiGPU”-teknologiaa hyödyntäviä pelejä. NVIDIA tulee kuitenkin kutsumaan myös tätä useamman näytönohjaimen tukea SLI:ksi.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä 4k-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 Gaming X Trio -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti yhtiön puolet halvempaan 3080 Gaming X Trio -malliin. Molemmat näytönohjaimet käyttävät samaa piirilevyä ja jäähdytysratkaisua. MSI on asettanut GeForce RTX 3090 Gaming X Trion grafiikkapiirin toimimaan 1785 MHz:n Boost-taajuudella ja todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli keskimäärin 1845 MHz.
Vaikka 3090 on ehdottomasti suunnattu 4k-pelaamiseen, ajoimme artikkeliin testitulokset myös 1440p- ja Full HD -resoluutioilla, joissa 3090:n vertailukohtana on NVIDIAn oma 3080 Founders Edition -malli. Mukana on testitulokset myös edellisen sukupolven GeForce RTX 2080 Ti-, 2080 Super ja 2070 Super -malleilla sekä parin sukupolven takaisilla lippulaivamalleilla eli GeForce GTX 1080 Ti- ja GeForce GTX 980 Ti -näytönohjaimilla. AMD:n leiristä mukana on testitulokset Radeon RX 5700 XT:llä.
Hintataso Suomessa 24.9.2020
- GeForce GTX 980 Ti: käytettynä n. 150€?
- GeForce GTX 1080 Ti: käytettynä n. 300€?
- Radeon RX 5700 XT: alkaen 400 €
- GeForce RTX 2070 Super: alkaen 505 €
- GeForce RTX 2080 Super: alkaen 630 €
- GeForce RTX 3080: alkaen 739 €
- GeForce RTX 2080 Ti: alkaen 990 €
- GeForce RTX 3090: alkaen 1589 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 3900XT -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 3900XT (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,7 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 4k-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 12 % suorituskykyisempi kuin MSI:n 3080 ja 44 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Shadow of the Tomb Raiderissa 4k-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 11 % suorituskykyisempi kuin MSI:n 3080 ja 41 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
F1 2020:ssä 4k-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 8 % suorituskykyisempi kuin MSI:n 3080 ja 41 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Flight Simulator 2020 testattiin High End -asetuksilla, sillä Ultra-asetuksilla näytönohjainten välille ei syntynyt eroja juuri lainkaan. Näytönohjaimen sijaan pelissä on varsinkin alhaisemmilla resoluutioilla pullonkaulana muu tietokone. 4k-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 3,5 % suorituskykyisempi kuin MSI:n 3080 ja 30 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Doom Eternalissa 4k-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 11 % suorituskykyisempi kuin MSI:n 3080 ja 59 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 4k-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 13 % suorituskykyisempi kuin MSI:n 3080 ja 58 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 4k-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 12 % suorituskykyisempi kuin MSI:n 3080 ja 41 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Testasimme pikaisesti Assetto Corsa Competitizone -peliä 4k-resoluutiolla, Epic-kuvanlaatuasetuksilla ja Medium Rain -sadeasetuksella. 29 kanssakilpailijalla GeForce RTX 3080 oli vielä 17 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti, mutta 3090:llä ruudunpäivitysnopeus ei enää parantunut, vaan pullonkaula on jossain muualla.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1440p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 9 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Founders Editionilla ja 31 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 6 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Founders Edition ja 23 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
F1 2020:ssä 1440p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 7 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Founders Editionilla ja 32 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Flight Simulator 2020:ssä 1440p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090:n keskimääräinen ruudunpäivitynopeus oli sama, mutta minimi 9 korkeampi kuin NVIDIAn 3080 Founders Editionilla ja keskimääräinen ruudunpäivitynopeus 1 FPS:n parempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti:llä.
Doom Eternalissa 1440p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 10 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Founders Editionilla ja 54 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1440p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 7 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Founders Editionilla ja 28 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1440p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 13 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Founders Editionilla ja 39 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 3 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Founders Editionilla ja 16 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 6 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Founders Editionilla ja 29 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
F1 2020:ssä 1080p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli tasoissa NVIDIAn 3080 Founders Editionin kanssa ja 9 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Flight Simulator 2020:ssä 1080p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli tasoissa NVIDIAn 3080 Founders Editionin kanssa ja minimi oli 12 % korkeampi ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus 1 FPS:n parempi kuin Asuksen Strix 2080 T:llä.
Doom Eternalissa 1080p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 7 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Founders Editionilla ja 36 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1080p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 hävisi 1 FPS:llä NVIDIAn 3080 Founders Editionille, mutta oli sentään 2 FPS:ää suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta päällä 1080p-resoluutiolla MSI:n GeForce RTX 3090 oli 6 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Founders Editionilla ja 31 % suorituskykyisempi kuin Asuksen Strix 2080 Ti.
Hyötyohjelmat ja Open CL -suorituskyky
Adobe Premieressä 3090 oli 10 minuutin 4k-videon renderöinnissä 2 sekuntia nopeampi kuin 3080 ja 19 sekuntia nopeampi kuin 2080 Ti.
Blenderin BMW Benchmarkissa 3090:n aika oli 3 sekuntia eli 12 % nopeampi kuin 3080:llä ja 18 sekuntia eli 44 % nopeampi kuin 2080 Ti:llä.
Classroom-testissä 3090:n aika oli 9 sekuntia eli 13 % nopeampi kuin 3080:llä ja 84 sekuntia eli 57 % nopeampi kuin 2080 Ti:llä.
LuxMark 3.1:n testeissä 3090:n tulos oli 14-20 % parempi kuin 3080:llä ja 98-99 % parempi kuin 2080 Ti:llä.
OctaneBench 2020:ssä 3090:n tulos oli 16 % parempi kuin 3080:llä ja 85 % parempi kuin 2080 Ti:llä.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
MSI:n GeForce RTX 3090:llä kokoonpanon tehonkulutus oli 26 wattia korkeampi kuin MSI:n 3080:llä ja yli 100 wattia korkeampi kuin 2080 Ti:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
MSI:n GeForce RTX 3090 Gaming X Triolla grafiikkapiiri toimi 75-asteisena, kuten yhtiön 3080-mallilla. Asuksen TUF Gaming 3090:llä grafiikkapiirin lämpötila oli 63 astetta ja Gigabyten 3090 Gaming OC:lla 64 astetta. Lisää näytönohjainvalmistajien välisistä eroista voi lukea io-techin 3090-custom-mallien vertailuartikkelista.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
MSI:n 3090 Gaming X Trio oli yhdessä yhtiön 3080-mallin kanssa 3D-rasituksessa lähes äänetön 36 desibelin melutasolla. Asuksen TUF Gaming 3090:llä melutaso oli hiljainen 37,5 desibeliä ja Gigabyten 3090 Gaming OC:lla hieman äänekäs 39 desibeliä. Lisää näytönohjainvalmistajien välisistä eroista voi lukea io-techin 3090-custom-mallien vertailuartikkelista.
Korvakuulolla kaikilla testaamillamme 3090-malleilla oli kuultavissa 3D-rasituksessa jopa alhaisilla ruudunpäivitysnopeuksilla vaimeaa korkeataajuista sirinää. Pelejä ladatessa kaikki testaamamme 3080- ja 3090-mallit pitivät matalataajuisempaa sirkutusta.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä MSI:n GeForce RTX 3090 Gaming X Trio oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli 102 %:iin ja 91 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
MSI:n 3090 Gaming X Trion Power Limit on vakiona 370 wattia ja 2% korotus maksimiin tarkoittaa 380 wattia.
Näytönohjain ylikellottui GA102-grafiikkapiirin osalta +50 MHz eli 1835 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli keskimäärin noin 1870 MHz. GDDR6X-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia +500 MHz eli 20,5 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna yhdellä asteella 76 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 546watista 555 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus pysyi samana eli 49 %:ssa ja 1475 RPM:ssä, kuten myös melotasu 36 desibelissä.
Ylikellotettuna MSI:n 3090 Gaming X Trion oli Tomb Raiderissa 4k-resoluutiolla vain noin 2 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 3090 osoittautui testeissä suorituskykynsä osalta hintaansa nähden pettymykseksi ja se tarjosi 4k-resoluutiolla 3080:een verratuna vain keskimäärin 11 % parannuksen pelisuorituskykyyn. Hyötyohjelmissa, kuten LuxMark 3.1:n testeissä 3090:n tulos oli 14-20 % parempi kuin 3080:llä. Alhaisemmilla 1440p- ja 1080p-resoluutioilla ero kaventui alle 10 %:iin.
Edellisen sukupolven vastaavasti hinnoiteltuun GeForce RTX 2080 Ti:hin verrattuna 3090 oli 4k-resoluutiolla pelitesteissä keskimäärin 47 %. Hyötyohjelmissa, kuten Blenderissä ja LuxMarkissa nähtiin yli 50 % ja jopa 100 % eroja.
GeForce RTX 3090:n testitulokset ovat loppujen lopuksi kuitenkin odotetunlaiset, sillä 20 % enemmän CUDA-ytimiä ja muistiväylän kaistanleveyttä ennakoivat noin 20 % teoreettista parannusta suorituskykyyn. Ainoa konkreettinen hyöty 3090:stä on merkittävästi suurempi 24 gigatavun näyttömuisti, josta saattaa olla hyötyä sekä teoriassa tulevaisuudessa muutaman vuoden päästä 4k-resoluutiolla korkeimmilla kuvanlaatuasetuksilla.
Hintatietoisen pelaajan on syytä unohtaa 3090 ja ostaa erittäin hyvää suorituskykyä reilun 730 euron hinnalla tarjoava 3080 ja säästää rahat, joko parempaan prosessoriin, isompaan näyttöön tai seuraavan sukupolven näytönohjainpäivitykseen.
Artikkeli päivittyy.
Tuhnu tuli
Onko 8K testejä edes harkinnassa? Saisi ainakin muisteille edes vähän käyttöä 😀
Missä 8k testit?
Siinä on AMD:llä tekemistä! 🙂
Tulokset oli odotettavia, mutta kiitokset taas hyvästä artikkelista.
Mutta eikös se ole yli 100% nopeampi jos tekee alle puolessa ajassa? ”Classroom-testissä 3090:n aika oli 9 sekuntia eli 13 % nopeampi kuin 3080:llä ja 84 sekuntia eli 57 % nopeampi kuin 2080 Ti:llä.”
Tomb Raiderin 1440p tulos näyttäisi olevan 1080p tulos. Hyvinkin omiin odotuksiini osuva pelisuorituskyky ero 3080, onneksi tuli järki käteen ja tilasin 3080.
Artikkeli jälleen heti ulkona, hienoa duunia.
Lähteekö SLI/multi-gpu tuki testiin, jotta selviäsi toimiiko se edes vaikkei kukaan järkevä sitä tahdo, käytä tai halua enää nykypäivänä :kahvi:
Ihan vaikka vain viihteeksi ja IO-techin iloksi, harvalla on edes 3090, kolmesta puhumattakaan… Listalla taisi ainakin olla Tomb Raider, Battlefield ja Gears of War 4
Juu, aika turhalta vaikuttaa ellet satu pelaamaan kaikkea 4k resolla. Silti kun ottaa hinnan huomioon, niin ei se ole siihenkään oikein hyvä ratkaisu. 10-15% lisää vauhtia verrattuna 3080 ja 100% lisää hintaa. Huono yhtälö
Eiköhän nuokin viedä käsistä alkuun jo ihan vaan sen takia, että 3080:aa ei saa mistään
Pistää aika pahasti nVidiaa. Kauhea setelinippu ja heti muuttuu tarina toisenlaiseksi…
Vähemmän tehonlisäystä, kun odotin. Mutta tämä oli aina se kortti ihmisille, joilla on rahaa – eikä kai kukaan edes odottanut hyvää hinta/laatu-suhdetta. Tämä kortti ei ole köyhille ja kipeille, vaan se on se rahastus rikkailta.
En ollut ostamassa ennen julkaisua, ja en ole ostamassa nytkään. Mutta jos 5000€ pelikoneessa ei ole tällaista, se on väärin tehty 🙂
1080p resolla tulee niin pieniä eroja että taitaa prossu olla pullonkaulana. Onkohan Ryzen 9 3900XT oikea prossu näyttiksien testaamiseen videopelejä käyttämällä? Ymmärrän toki että se tukee PCIe 4.0, mutta kun katselin muiden sivustojen testejä niin i9-10900k tuntui antavan parempaa suorituskykyä siitä huolimatta.
Hyvä lisä olisi ottaa lämpötilamittauksiin mukaan myös muistien lämpötilat. Kuulemma 3080 FE:llä huiteli lämmöt, jopa sadassa asteessa mikä olisi kuulemma pienellä virityksellä korjattavissa.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/iw9cw7/gddr6x_at_the_limit_over_100_degrees_measured/
Noh, nyt on kortti jossa sitä on 24 gigaa eikä siitä ole oikeastaan mitään hyötyä.
Tietysti tietynlaiseen työkäyttöön tämä voi olla hyödyllinen jos on ylimääräistä, mutta pelaamiseen täysin hukkaan heitettyä rahaa.
Jostain syystä jotkut kuten tämä tukka Steve ajattelevat, että pelaaminen on yhtä kuin FPS pelit, joissa 30 FPS ei tule kyseeseen. Todellisuus on toisenlainen. RTS peleille riittää hyvin 30 FPS. Tukka Steve oli myös sitä mieltä, että 8K näyttö maksaa paljon. Ei pidä paikkaansa, omani maksoi 1500 €.
8K näytttöjä on tarjolla vain yksi hirveään hintaan ja pienellä koolla. RTX 3000 sarjan myötä on mahdollista käyttää myös TV:tä näyttönä. Syynä tähän on tietysti RTX 3000 sarjasta löytyvä HDMI 2.1.
On totta, että aluksi 8K pelejä on rajallisesti ja vielä rajallisemmin on pelejä, joissa on myös DLSS 2.0, joka auttaa kasvattamaan FPS:ää merkittävästi.
Jos ihan suoraan sanotaan, niin 1500€ pelinäytöstä on aivan helvetinmoinen summa. Suurin osa pelaajista ei käytä näyttöön edes viittäsataa euroa.
Niin sitten tuosta 3080 saa ulos max 13% lisää tehoa, niin pistää miettimään.
Varmasti enemmän, kun hyppy cuda coreissa alaspäin on luokkaa ~30%. Muissakin osa-alueissa isompi ero kuin 3090 ja 3080 välillä.
Tämä on oikeasti 4K kortti, kaikki muut resot kertovat lähinnä että ”3080 riittää”. Mutta joo, hitusen olisi voinut kulkea enemmänkin mutta silti joutui tuommoisen tilaamaan. Pankkitili on vieläkin stunnissa ja vuotaa verta, mutta harrastukset maksaa. Jos tällä sitten taas pari-kolme vuotta potkittaisi.
Keksimisestä on vielä aika matka hyödyntämiseen. Jos tietää mihin tarvitsee ja tällä hetkellä muisti loppuu laitteista kesken niin tämähän on ihan hyvä ostos vrt. RTX Titan.
… niin FPS pelinäytöt ovat vähän semmoista postimerkkeilyä. RTS:ään sopii hyvin 55" 8K näyttö.
Ei tarvi kävellä keittiöön kun voi pelata keittiöstä.
Pidetään 3080-siimat ulapalla.
Onko muuten luvassa RTX3080 / 3090 vesijäähdytyskellottelua ja testailua sen suhteen, että kulkeeko kovempaa jos powerlimitit lyödään tappiin ja tarjolla on jäähdytys joka hoitaa 500W lämpökuorman kortilta veke?
Eli lyhyesti sanottuna olet upottanut hirveän määrän rahaa jotta saat vaivoin pelata lagista 8k:ta?
Moni rakentaa kokonaisen tietokoneen tuolla 1500€lla jonka sinä olet näytöstäsi maksanut, ja pelaavat hyvillä grafiikoilla ja hyvällä FPS:llä 1440p:nä, saaden erinomaisen pelikokemuksen.
Sinä yrität nyt kyllä siirtää maalitolppia sanomalla että Steve ajattelee pelaamisesta pelkän first person shooterin silmin, puolustautumalla että on olemassa joitain pelejä joissa 30 FPS riittää.
30 FPS on objektiivisesti paska numero, ja tulee rajoittamaan pelivalikoimaasi huomattavasti hidastempoisiin peleihin. Siihen päälle vielä tuo että monet pelit eivät tule edes tukemaan 8k:ta. Auta armias kun tulee vastaan peli jossa anti-aliasinglle löytyy käyttöä.
Eli sinä maksat valtavia määriä siitä saat olla beta-testaajana täysin lastenkengissä olevassa formaatissa jossa pelien määrä, tuki ja laatu on hyvin rajallinen.
Toki jos sinä rajaat oman pelivalikoimasi RTS-peleihin, Football Manageriin ja Candy Crush Sagaan, ei sillä ole muuta väliä kun että se kuva josta olet maksanut paljon näyttää hyvin lagiselta ja mahdollisesti epätasaiselta, mikä enemmän kuin pilaa edun jonka saat ihmissilmään hieman tarkemmasta kuvan.
Ja esim. Total War-pelit ovat itse asiassa hyvin raskaita jo 4k:lla, eli jopa tuo 30 FPS voi niissä olla kovan työn takana 8k:na.
Kaikki saa tehdä niin kuin parhaaksi näkevät, mutta kyllä minä mielummin pelaan 4k:ta tai edes 1440p:tä 120 FPS:llä kuin maksan pienen omaisuuden lagiksesta 8k:sta.
Tämän ostamisessa ei ole mitään mieltä, kun on +10% nopeampi kuin puolet halvempi 3080, sekä jos Big Navi on kutakuinkin yhtä nopea kuin 3080, niin tämän hinta tulee pian laskemaan 500 eurolla.
Kokeilin Homeworld 2 Remastered peliä ja siinä näytti FPS pyörivän jossain 20:ssä tai alle. En huomannut mitään hitautta. Eli FPS nopeuden tarve riippuu kovasti minkälaisia peliä pelataan. En pelaa pelejä, joissa tarvitaan korkeaa FPS:ää.
Early adopterit joutuvat maksaamaan enemmän. Ei voi mitään.
Minä odottelen samaa vuoden 2021 alkupuolelle.
@sampsa voisi korjata kommentit myös foorumille.
https://bbs.io-tech.fi/threads/testissa-geforce-rtx-3090.
Kuulostaa enemmän siltä että et erota sulavuutta diashowsta, vai onko telkassasi joku smoothing/motion+ algoritmi päällä?
Testasimme pikaisesti Assetto Corsa Competitizone -peliä 4k-resoluutiolla, Epic-kuvanlaatuasetuksilla ja Medium Rain -sadeasetuksella. 29 kanssakilpailijalla GeForce RTX 3080 oli vielä 17 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti, mutta 3090:llä ruudunpäivitysnopeus ei enää parantunut, vaan pullonkaula on jossain muualla.
Nyt kelpaisi se Core i9 tappiin kellotettuna verrokiksi.
Tulossa seuraavaksi 3080 ja 3090-testit 10900K:lla
Juuri näin. Titan RTX sai pienen faceliftin ja hinta putosi, 3080 on se uusi Ti ainakin toistaiseksi. Kattoo sitten uudemman kerran kun tulee super/Ti mallit tms.
Laittoi varmaan vsyncin päälle ja kertoilee kuinka on smoothia. Karmea ero ihan joka pelissä täysin genrestä riippumatta 30 vs 60 FPS. Esim. Stellariksen loppumähinät isoissa galakseissa jo pelkkä zoomaus kun FPS putoaa niin on aivan järkyttävää kakkaa. Ja kyseessä on sentään vuoropohjainen peli.
Veikkaan että tuo prosessorien vajavaisuus näkyy. Jos haluat testata syvällisemmin, ota vielä testit 1440p:llä ja jos tuöos on sama, kyseessä hyvin todennäköisesti prossu.
Yleensä juuri 4k:ssa tosin erot prossujen välillä lähes olemattomat ja GPU määrittelee tulokset, eli olisi mielenkiintoista nähdä.
Testattiin 1440p ja sama 75 fps