
NVIDIA esitteli viime syksynä uusien GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä 12 gigatavun näyttömuistilla varustetun RTX 4080 -mallin, jonka oli alunperin tarkoitus saapua myyntiin marraskuussa. Julkaisun jälkeen NVIDIA kohtasi kuitenkin kovaäänistä kritiikkiä erityisesti 4080-mallinimestä, koska 12 gigatavun versio oli karsittu monilta muiltakin osin verrattuna 16 gigatavun 4080-malliin. Yhtiö päätyi poikkeuksellisesti perumaan julkaisun kokonaan ja lanseeraamaan alkuperäisen 12 gigatavun 4080:n samoilla ominaisuuksilla, mutta uudella 4070 Ti -mallinimellä ja 100 dollaria alkuperäistä edullisemmalla suositushinnalla.
NVIDIA uudelleenjulkaisi 4070 Ti -näytönohjaimen virallisesti eilen CES 2023 -messujen yhteydessä ja saimme heti tuoreeltaan testiin Gigabyten Gaming OC -mallin. Suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
NVIDIA ei julkaise 4070 Ti:stä lainkaan omaa Founders Edition -versiota, vaan saataville tulee ainoastaan valikoima näytönohjainvalmistajien omia malleja jälleenmyyjien kautta. NVIDIAn ilmoittama suositushinta 4070 Ti:lle Suomessa on 939 euroa ja julkaisupäivänä myyntiin saapuu erä näytönohjaimia kyseisellä hinnalla, kuten Gigabyten Eagle OC -malli. Gaming OC -mallin hinta Suomessa on alkaen 1030 euroa Proshopissa ja 1040 euroa Jimm’sissä.
Gigabyten Gaming OC on 33,6 cm pitkä, 6 cm paksu, 14 cm leveä ja painaa 1,58 kiloa. Näytönohjaimen päällipuolen muovikehikkoon on upotettu kolme 100 mm:n tuuletinta ja takapuolella on suuri aukko, jonka läpi ilmaa puhalletaan. Jäähdytysratkaisu on hieman pienikokoisempi kuin Gigabyten 4090- ja 4080 Gaming OC -malleissa on käytössä. Vakiona käytössä on OC-tila, mutta näytönohjaimesta löytyy BIOS-kytkin hiljaisemmalle Silent-tilalle, jolla melutaso laskee äänekkäästä 40 desibelistä miellyttävän hiljaiseksi 38 desibeliin (tuulettimien kierrosnopeus 2000 vs 1500 RPM).
Piirilevy on varustettu yhdellä 16-pinnisellä PCIe 5.0 12VHPWR -lisävirtaliittimellä ja mukana toimitetaan adapteri kahdelle 8-pinniselle PCI Express -lisävirtaliittimelle. Näytönohjaimen Power Limit -tehorajoitus on vakiona 285 wattia ja se on mahdollista nostaa 340 wattiin. Gigabyte suosittelee näytönohjaimen kanssa käytettäväksi 750-wattista virtalähdettä. Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 1.4a -liitintä. Näytönohjaimessa päädyn Gigabyte-teksti ja tuulettimien alle sijoitetut valonauhat on RGB-valaistu. Valonauhat aiheuttavat vilkkuvan efektin, joka saattaa olla erittäin häiritsevä, kun tuulettimien lavat pyörivät valaistujen nauhojen päällä.
GeForce RTX 4070 Ti:ssä on käytössä täysi AD104-grafiikkapiiri, joka valmistetaan TSMC:n optimoidulla 4 nanometrin eli N4-prosessilla. Käytössä on 7680 CUDA-ydintä, 240 teksturointiyksikköä, 240 tensoriydintä, 60 RT-ydintä ja 80 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 35,8 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 295 neliömillimetriä.
Muistiväylä on 192-bittinen ja sen jatkeena on 12 gigatavua 21 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6X-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 502 Gt/s.
Vertailun vuoksi 4090:n AD102-grafiikkapiirissä on käytössä 68 % enemmän CUDA-ytimiä, teksturointiyksikköjä, Tensor-ytimiä, RT-ytimiä ja 4080:n AD103-grafiikkapiirissä laskentayksiköitä on 27 % enemmän. 4090:n 384-bittisen muistiväylän ansiosta muistikaistaa on 100 % ja 4080:n 256-bittisellä 42 % enemmän kuin 4070 Ti:llä.
Gigabyte on asettanut Gaming OC -mallin toimimaan vakiona BIOS-kytkimen OC-tilassa ja grafiikkapiirin Boost-taajuus 3D-rasituksessa on 2640 MHz. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa Cyberpunk 2077 -pelissä 4k-resoluutiolla ja Ray Tracing Ultra -säteenseurannalla noin 2700-2805 MHz.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 4070 Ti -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti AMD:n 100 dollaria kalliimpaan Radeon RX 7900 XT -malliin sekä edellisen RTX 30 -sarjan 3090 Ti -lippulaivaan. Testituloksissa on mukana myös GeForce RTX 40 -sarjan suorituskykyisemmät 4080- ja 4090-mallit sekä 30-sarjasta myös 3090-, 3080 Ti- ja 3080-mallit. AMD:n leiristä mukaan ajettiin testit lisäksi Radeon RX 7900 XTX:llä, 6950 XT:llä ja 6900 XT:llä.
Hintataso Suomessa 4.1.2023 (saatavilla):
- GeForce RTX 3080: alkaen n. 900 €
- GeForce RTX 4070 Ti: alkaen 939€
- Radeon RX 6900 XT: alkaen n. 970 €
- Radeon RX 6950 XT: alkaen n. 975 €
- GeForce RTX 3080 Ti: alkaen n. 1000 €
- Radeon RX 7900 XT: alkaen 1069€
- Radeon RX 7900 XTX: alkaen 1189€
- GeForce RTX 3090: Loppuunmyyty
- GeForce RTX 3090 Ti: Loppuunmyyty
- GeForce RTX 4080: alkaen 1475 €
- GeForce RTX 4090: alkaen 2100 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi Asuksen ROG Ruyjin II 360 AIO -nestekierrolla jäähdytetty Intelin 24-ytiminen Core i9-13900K -prosessori asennettuna Asuksen ROG Maximus Z790 Extreme -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Asuksen 1200 watin ROG Thor II -virtalähde.
- Intel Core i9-13900K (24/32 ydintä/säiettä, boost 5,5 GHz)
- Asus ROG Maximus Z790 Hero
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (36-36-36-72)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Asus ROG Ruyjin II 360 AIO -nestejäähdytys
- Asus ROG Thor II 1200W -virtalähde
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla ilman säteenseurantaa
3DMark TimeSpy Extreme -testissä 7900 XT:n grafiikkatulos oli 11 % parempi ja 3090 Ti:n 4 % parempi kuin 4070 Ti:llä.
Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 13 % parempi ja 3090 Ti:n 17 % parempi kuin 4070 Ti:llä.
Shadow of the Tomb Raiderissa Highest-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli tasoissa 4070 Ti:n kanssa, mutta 3090 Ti oli 8 % suorituskykyisempi.
Dying Light 2:ssa parhailla High Quality -kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 8 % parempi ja 3090 Ti:n 12 % parempi kuin 4070 Ti:llä.
Far Cry 6:ssa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 20 % parempi ja 3090 Ti:n 5 % parempi kuin 4070 Ti:llä.
Assanssin’s Creed Valhallan sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 14 % parempi ja 3090 Ti:n 4 % parempi kuin 4070 Ti:llä.
Watch Dogs: Legionin sisäänrakennetussa benchmarkissa parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla 7900 XT:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 17% parempi ja 3090 Ti:n 4 % parempi kuin 4070 Ti:llä.
Flight Simulatorissa Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ja TAA käytössä ruudunpäivitysnopeudet jumittuivat käytännössä 60 FPS:ään. Tulosten perusteella, vaikka käytössä on Core i9-13900K -prosessori, keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ei merkittävästi parane 4k-resoluutiolla näytönohjainta vaihtamalla. Tulokset olivat testikerrasta riippuen hyvin epätasaiset, mutta listasimme jokaisella näytönohjaimella ensimmäisen testiajon tuloksen.
4070 Ti:n 57 FPS:n tulos on samassa nipussa 4080:n ja 4090:n kanssa ja 8 % parempi kuin 7900 XT:llä.
Suorituskykytestit 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla
Cyberpunk 2077:ssä 1440p-resoluutiolla 7900 XT oli 11 % ja 3090 Ti 8 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti, mutta Full HD -resoluutiolla prosessori on pullonkaulana ja suorituskykyerot tasottuivat 140 FPS:n tuntumaan.
Counter Strike: Global Offensivessa oli Full HD -resoluutiolla käytössä alhaiset kuvanlaatuasetukset ja käytimme FPS Benchmark -testiä keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden mittaamiseen. 4070 Ti oli 7 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT, mutta 3090 Ti oli niukasti 2 % erolla suorituskykyisempi.
DirectX Raytracing & DLSS -suorituskyky (säteenseuranta)
3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä 4070 Ti oli 62 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT ja 10 % suorituskykyisempi kuin 3090 Ti.
Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja DLSS Quality -asetuksella 3090 Ti oli 4k-resoluutiolla 8 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti, mutta 1440- ja Full HD -resoluutioilla kelkka kääntyi niukasti 4070 Ti:n hyväksi.
7900 XT:hen verrattuna 4070 Ti oli resoluutiosta riippuen noin 50 % suorituskykyisempi.
F1 22:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. 4070 Ti oli 7 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT, mutta 3090 Ti oli 6 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti.
Dying Light 2:ssa High Quality Raytracing -asetuksilla ja DLSS käytössä 4070 Ti oli 33 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT, mutta tasoissa 3090 Ti:n kanssa.
Far Cry 6:ssa Ultra-asetuksilla ja säteenseuranta käytössä 7900 XT oli 12 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti ja 3090 Ti oli 3 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti.
DLSS 3 -testit
NVIDIA esitteli RTX 40 -sarjan näytönohjaimien julkaisun yhteydessä uuden Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 3 -version, jossa isoin uudistus on Optical Multi Frame Generation. Alemman renderöintiresoluution ja skaalauksen lisäksi nyt DLSS myös generoi kokonaan uusia ruutuja parantamaan ruudunpäivitysnopeutta. Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelimoottorin liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa.
DLSS 3 on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla ja DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet. Tuki DLSS 3:lle on luvattu nyt jo 35 peliin, joista osan kohdalla kyse on nykyisen DLSS 2.0 -tuen päivittämisestä DLSS 3:een. Vaikka peliin olisi lisätty DLSS 3 -tuki, DLSS 2.0 toimii vanhemmilla näytönohjaimilla jatkossakin normaalisti.
Testasimme 4k-resoluutiolla DLSS 3 -ominaisuutta Cyberpunk 2077 -pelillä säteenseuranta päällä. Ray Tracing Ultra -asetuksella ilman DLSS:ää 4070 Ti:n suorituskyky jäi alle 20 FPS:ään ja peli ei käytännössä ollut pelattava.
DLSS 2.0 Quality-asetuksella paransi 4070 Ti:llä keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta 110 % yli 40 FPS:ään..
DLSS 3 paransi 4070 Ti:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden 61 FPS:ään ja natiiviin kuvaan verrattuna ruudunpäivitysnopeus parani 221 % ja DLSS 2.0:aan verrattuna 53 %. Peliä pelatessa ja kuvankaappauksista eroa kuvanlaadussa DLSS 2.0:n ja DLSS 3:n välillä oli mahdoton todeta pikaisella testillä silmämääräisesti.
Microsoft Flight Simulatorissa DLSS 3 paransi 4070 Ti:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden yli 100 FPS:ään ja natiiviin kuvaan verrattuna parannusta tuli noin 86 %. DLSS 2.0:n käyttö paransi ruudunpäivitysnopeutta 11 %. Flight Simulatorissa DLSS:n käyttö aiheuttaa mittariston sumentumista ja näkyviä grafiikkavirheitä muun muassa satunnaisten tekstuurien reunoihin. Samat virheet toistuivat DLSS 2.0:aa ja DLSS 3:a käytettäessä, joten odotettavissa on todennäköisesti vielä runsaasti viilausta DLSS-tukeen.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.
Cyberpunk 2077:llä ja säteenseuranta päällä 4070 Ti -kokoonpanon tehonkulutus noin 450 wattia eli 25 wattia alhaisempi kuin 7900 XT:llä ja jopa 213 wattia alhaisempi kuin Asuksen tehdasylikellotetulla ROG Strix 3090 Ti:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä.
AD104-grafiikkapiiri toimi Gigabyten Gaming OC -näytönohjaimessa 65-asteisena eli lämmöt olivat hyvin kurissa ja samalla tasolla 7900 XT:n kanssa. BIOS-kytkimen hiljaisemmalla Silent-asennolla grafiikkapiirin lämpötila nousi x asteella x asteeseen.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla ja säteenseuranta päällä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Gigabyten Gaming OC -näytönohjaimen melutaso vakiona eli BIOS-kytkimen OC-tilassa oli melko äänekäs 40 desibeliä. Tuulettimet pyörivät 78 % eli 2000 RPM:n kierrosnopeudella ja korvakuulolla näytönohjain oli selvästi kuultavissa. Kytkimen hiljaisemmalla Silent-asennolla tuulettimien kierrosnopeus laski 1500 RPM:ään ja melutaso 2 desibelillä 38 desibeliin ja miellyttävän hiljaiseksi.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Gigabyten GeForce RTX 4070 Ti Gaming OC oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli +19 %:iin ja 88 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Power Limit on vakiona 285 wattia ja 19 % korotus maksimiin tarkoittaa noin 340 wattia.
Näytönohjain ylikellottui AD104-grafiikkapiirin osalta +175 MHz eli 2815 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa 4k-resoluutiolla oli noin 2970 MHz. GDDR6X-muistit ylikellottuivat vakaasti +2000 MHz eli 25 Gbps:n nopeudelle (1563 MHz), jonka jälkeen Afterburnerista loppui säätövara kesken.
Ylikellottamisella ei käytännössä ollut vaikutusta grafiikkapiirin tai muistien lämpötiloihin tai melutasoon. Ainoastaan kokoonpanon tehonkulutus nousi 453 watista 486 wattiin.
Ylikellotettuna 4070 Ti:n 3DMark Time Spy Extremen grafiikkatulos parani 8 %, F1 22:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus 10 % ja Cyberpunk 2077:n ruudunpäivitysnopeus 9 %.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 4070 Ti sai yllättävän paljon kyseenalaista huomiota osakseen jo ennen myyntiintuloaan. Alunperin näytönohjain julkaistiin 4080-mallinimellä, mutta julkaisu peruttiin, nimi vaihdettiin ja hintaa laskettiin sadalla dollarilla. Uudelleenjulkaisun yhteydessä NVIDIA itse mainosti 4070 Ti:n olevan suorituskykyisempi kuin RTX 30 -sarjan lippulaivamalli 3090 Ti esittelemällä muun muassa kolme kertaa suorituskykyisempää Cyberpunk 2077 -testitulosta DLSS 3:n avustuksella ja Overdrive-säteenseurantaominaisuutta käyttämällä.
Kaikesta huolimatta 4070 Ti on tervetullut uutuus näytönohjainmarkkinoille, joka on viime vuodet kärsinyt korkeista hinnoista ja heikosta saatavuudesta. 4070 Ti ei missään nimessä ole 939 euron suositushinnallaan halpa näytönohjain, mutta tarjoaa kuitenkin RTX 40 -sarjan uudet ominaisuudet kuten DLSS 3:n huomattavasti aiempaa edullisempaan hintaan.
Suorituskykytesteissä AMD:n Radeon RX 7900 XT oli ilman säteenseurantaa keskimäärin pelistä riippuen noin 9 % ja 3090 Ti puolestaan 7 % suorituskykyisempi kuin 4070 Ti. Säteenseurantaa käytettäessä 4070 Ti oli selvästi eli keskimäärin 26 % suorituskykyisempi kuin 7900 XT, mutta 3090 Ti oli edelleen 4 % suorituskykyisempi.
Energiatehokkuuden suhteen 4070 Ti on erittäin onnistunut julkaisu sillä se tarjoaa lähes vastaavan suorituskyvyn kuin 3090 Ti, mutta yli 200 wattia alhaisemmalla tehonkulutuksella. 7900 XT:hen verrattuna tehonkulutus oli 25 wattia alhaisempi. Gigabyten Gaming OC -näytönohjain toimii vakiona BIOS-kytkimen OC-tilassa, joka on täysin turhaan liian äänekäs. Suositeltavaa on käyttää näytönohjainta Silent-tilassa, jolla lämmöt olivat lähes vastaavat, mutta melutaso kaksi desibeliä hiljaisempi.
Ylikellotustesteissä Gigabyten GeForce RTX 4070 Ti:stä saatiin puristettua vielä noin 10 % lisää suorituskykyä irti.
GeForce RTX 4070 Ti -näytönohjaimien myynti alkaa torstaina 5. tammikuuta klo 16 ja hinnat ovat alkaen 939 euroa.
Ei tee. Tässä on nähty jo sellaista PC-pelaamisen tuhoamiseen kykenevää ryöstöhinnoittelua, että tämä menee jo periaateasiaksi. Toisin sanoen hyllyyn jää, vaikka nallekarkkeja olisikin täysin riittävästi.
Toki jenkeissä on helppo ostaa näytönohjaimia kokonaan ilman veroa, eli kyllähän se kummasti auttaa myynteihin siellä.
Saksassa näyttäisi vieläkin olevan paljon kortteja hyllyssä alle 1000 eurolla, jopa noita 900 euron msrp kortteja on vielä tarjolla. Siellä kuitenkin nuo "paremmat" ei msrp mallit ovat alle 100 euroa kalliimpia, eli ei puhuta mistään älyttömästä lisähinnasta siellä.
Toisaalta näistä kumpikaan ei ole "oikea" hintataso tälle päivälle, sen verran on maailma ehtinyt tässä välissä muuttua. Krypto ja koronan luoma kysyntähuuma on ohi, mutta monet muut seikat on tehnyt valmistuksesta kalliimpaa kuin ennen eikä täällä euroalueellakaan enää nautita valuuttaedustakan samalla tavalla.
Reilu hinta lieneekin jotain siellä näiden vanhojen hintojen välissä, jonne varmasti päästäisiin katteita leikkaamalla. Mutta jos ei ole hätä myydä kun tuottoisaa bisnestä on muuallakin ja kuluttajat alistuu ostamaan niin miksipä leikata omaa siivua.
Ylipäänsä alv on pieni amerikassa. Nevadassa missä asun niin 4.6%. Aika eri maksaa 4.6% alv:ta versus suomen 24%. Korkein alv amerikassa on kalifornian 7.2%.
Ai noinkin pieni verokanta? Googlaamalla ehdotti että keskimäärin 10% mutta kiva se on huomata että valtio pitää huolta omistaan ja tukee harrastamista
Olisko 10% keskimääräinen osavaltion tulovero? Allaolevassa linkissä on alv:t 2023 vuodelle listattu.
Sales Tax by State 2023
No sanavalinta ei välttämättä ollut paras mahdollinen, mutta lähestyin asiaa muun muassa näistä lähtökohdista:
– Alkuperäinen julkaisu peruttiin, hintaa laskettiin reilu 100€ ja se on asemoitu 130 euroa kalliimpaa 7900 XT nähden suorituskyvyltään melko hyvin riippuen arvostaako rasterointi vai RT/DLSS2/3 suorituskykyä.
– Yli 500€ halvempi kuin 4080, silti tarjoten hyvää 4k-suorituskykyä ja DLSS 3 -tuen, joka oikeasti boostaa suorituskykyä merkittävästi
– 1360 euroa halvempi kuin 3090 Ti, tarjoten lähes vastaavan suorituskyvyn, mutta 200 wattia alhaisemmalla tehonkulutuksella + DLSS 3 tuki.
– Suorituskykyä ei voi pitää itseisarvona, aina uudessa sukupolvessa sitä on hieman enemmän tai vähemmän lisää kuin edellisessä joten malleja ei aina voi suoraan olettaa että 70 malli tarjoaa saman kuin edellisessä sukupolvessa. Lisäksi mallistosta on tippunut Titan pois, 90 tullut tilalle ja nyt piirejä tuli heti enemmän AD102, AD103 ja AD104 kun viime sukupolvessa käytnnössä käytettiin kahta piiriä GA102 ja GA104.
– RTX 30 suositushinnat olivat poikkeuksellisen halvat ja osittain kyse oli vain tiukasta kilpailutilanteesta vs AMD, todelliset hinnat olivat käytännössä 1,5 vuoden ajan yli 50% kalliimmat johtuen suuresta kysynnästä, kryptojen bullmarketista, koronasta jne
– Nyt hintoja nostaa inflaatio, Ukrainan sota, Kiinan koronasulut, heikentynyt euro/dollari kurssi jne
– TSMC:n 5nm ja 4nm prosessit ovat kalliita. Todennäköisesti merkittävästi kalliimpia kuin RTX 30 -sarjan Samsungin 8nm prosessi.
En sano että nousseet näytönohjaimien hinnat olisi hyvä asia, mutta samana aikaan pelkästään niistä valittaminen on melko helppo yhteenveto, olen pyrkinyt tekemään yhteenvedon vallitsevassa markkinatilanteessa enkä perustuen haaveisiin, miten asiat pitäisi olla.
Eli jos ton kokoonpanon tehonkulutus 453 w niin eikö siihen ihan riitä myös 650 w virtalähde ainakin omasta mielestä ja laskennan mukaan jää vielä 200 w ylimääräistä. Ite ostin tän näytönohjaimen Ryzen 7 5800x3d kavereiksi.
Oneksi ehtisin ostaa 940 eurolla enempää en olis maksanut
Eiköhän nykyaikainen gold/platinum 650W riitä. Semmoista näyttäisi ainakin saksalainen Igor’s Lab suosittelevan miniminä.
Luulisi riittävän
Osaakis Sampsa avata näytönohjaimen muistikaistan leveyttä? Useammassakin revikassa on mainittu 192bit-bus rajoittavaksi tekijäksi vaikka itse vramia on 2gb enemmän kuin esim 3080 perusmallissa. Onko tuo noin 500gb/s rajoittava juurikin 4k resoluutiolla?
Kyllä tuo rajoittaa, todennäköisesti juuri 4k:lla eniten.
7900 XT, RTX 3090 Ti ja jopa RTX 4080 sisältävät enemmän muistia kuin RTX 4070 Ti. Jopa AMD:n edellisen sukupolven mallit sisälsivät 16GB.
Tämän lisäksi muistiväylä oli isompi.
—
Missäs näimmekään 192bit muistiväylän ja 12GB muistia?? Aivan, se olikin RTX 3060 vuodelta 2021 ja hintaluokassa 350€.. Nyt tosin dollarin kurssista johtuen lähemmäs 400€, mutta niitä saa ihan kaupasta, esim:
ASUS DUAL-RTX3060-O12G-V2, halvin hinta 390€
hinta.fi
Tämä muistimäärä ei ole ok tonnin kortille, nyt junnataan paikoillaan. Toivottavasti tulee muista RTX 4000-sarjan malleja ja niissä on enemmän vastinetta rahoille.
Ja jos näyttis on hyvä/tehokas niin kallis hinta ei sitä vain muuta. Ainoastaan teho/hintasuhde muuttuu. Ei se siitä näytönohjaimesta huonoa tee, olkoon hinta mikä tahansa.
Tottakai hinta määrää ja en kiellä etteikö nämä olisi kalliita, mutta ihan kaikki on kallistunut, niin miksei myös näytönohjaimetkin?
Koska nää hinnat nyt ei enää selity pelkästään sillä että kaikki kallistuu. Näissä näytönohjaimissa on viime vuodet ollut aivan törkeän kova inflaatio kehitys. Jos tämä sama kehitys näkyisi kaikessa ihan maidon hinnasta lähtien niin olen aika varma että sinäkin pitäisit meteliä.
Nämä on kuitenkin ei välttämättömiä luksustuotteita, ei näitä kannata verrata maitoon tai edes kaurapuuroon. Lisäksi on ihan turhaa valittaa täällä iotechin foorumilla hinnasta, ei se mihinkään auta.
Tuotteistuksen kannalta koska AD103-piirissä ja RTX 4080 on 256-bit, 16 gigaa ja 700 GT/s muistikaista sitä piiriä olisi kannattanut leikata ja käyttää 4070 Ti:ssä ja AD104 lanseerata esim. 4060:ssä mutta oletan että tuo TSMC:n 4nm prosessi on tällä hetkellä niin kallis ettei tähän ratkaisuun päädytty.
104-piiri on perinteisesti ollut käytössä 80-sarjalaisessa, tässä sukupolvesaa NVIDIA on päätynyt käyttämään kapeampia muistiväyliä. Näin on ilmeisesti saatu transistoreita käytettyä grafiikkaliukuhihnaan ja muistipuolta kompensoitu käyttämällä piirin ulkopuolella nopeampia GDDR6X-muisteja. Ensisijaisesti 4k-pelaamisessa se 12 gigatavua tärkeämpi kuin esim. viime sukupolven 3080 oli eka versio 10 gigatavua.
Varmaan sekin vaikuttaa, kun pitkään oli aika "järkihinnalla" mahdollista ostaa paras mahdollinen pelipc. Nyt monesta syystä johtuen markkinaa on myös ultrakalliille komponenteille samalla tapaa kuin autoja on fiatista ferrariin. Nyt kun on ferrariakin tarjolla niin voi olla henkisesti vaikea ostaa fiattia ja pelata fiatilla.
IMO. on hyvä, että skaalaa tuotteissa on. Ostaa sen mikä sopii omalle kukkarolle ja tarpeelle. Tykein gpu on aika luksustuote niin kuin mainitsit. Pelit pyörii vähemmälläkin, jos karsii asetuksista/dlss.
Mun mielestä tykeimmät kamppeet on jo niin hc extremeä virrankulutuksesta lähtien, että mietityttäisi useamman kerran muistakin kuin hintasyistä, että minkä kategorian komponenteista uuden koneen kasaisi. Pelinurkkaukseen 1kw lämpöä tuottava hirviö ja voi tulla lämmin pidempien sessioiden aikana tai huudatettava ilmastointia
Ymmärrän kyllä, että kaikista tykein kortti maksaa maltaita, mutta se, että myös keskitason näyttis maksaa yli tonnin on aika järjetöntä. Ei voi enää suositella uuden kokoonpanon kasaamista nykygeneraation osilla kun hinnat on mitä on. Toivon, että tämä on väliaikaista, mutta jotenkin on semmonen kutina, että tämä on uusi normi ja tuli jäädäkseen.
Ymmärrän kyllä tuon että hintaa on 200€ liikaa, mutta mistä lähtien 4k pelaamiseen suunnitellut kortit on keskitason kortteja? Kuten muistaakseni Sampsa tuossa mainitsikin niin eihän näyttiksiä voi suoraan verrata esimerkiksi RTX 2070/3070/4070 Ti. Lisäksi tosiaan tämä on Ti eikä 4070, joka luultavasti tullaan jossain kohtaa julkaisemaan myös.
Toki onhan tuo inflaatio (korona, sota, etc) vaikuttanut kaikkeen, elintarvikkeetkin on noussu ihan jäätävästi prosentuaalisesti viimesen 2-3 vuoden aikana.
Ei muakaan kiinnosta paljonko 4090 maksaa. Jos jotkut haluaa maksaa näyttiksestä niin paljon, niin ihan sama se mulle on. Ongelma on vaan se, että premiumhinnat on valunut alaspäin myös keskitason malleihin. 4070 ti:tä varmaan voisi sanoa ylemmän keskitason kortiksi, kun taas 60-sarja olisi alempaa keskitasoa?
Tässä on käynyt niin, että 4070ti ei ole enää keskitason kortti siinä mielessä mitä keskitaso on ymmärretty aikaisempina vuosina ellei sitten keskitaso ole 0 ja 2000e puoliväli. Se wanha keskitaso on uusi neljännestaso tms. Tähän sitten on vaikuttanut erilaiset asiat ihan lähtien valmistus ja r&d kustannuksista.
Muistan ajan kun huippukortitkin kuten 1080ti referenssi tuli äänekkäällä ja throttlaawalla blower jäähyllä. Tää 4070ti juoksee ympyrää ihan lähtien valmistuslaadusta kun verrataan 1080ti:hin saati sitten 10×0 sarjan keskikortteihin.
Tuo 4070TI ei selvästikään oo suunniteltu 4k pelaaminen mielessä. Ja eikös se oo keskitason kortti kunhan 4050 ja 4060 tulee? Vai tuleeko Nvidialta vielä jotain GTX kortteja edullisempaan hintaan kuten 16xx sarja?
Niin kukaanhan ei tiedä mitä on tulossa, mutta olettaen että koko sarja tulee olemaan 50/60/70/70 Ti/4080/4090, joista 4090 voisi pitää lähinnä vanhana titan korttina niin mikä olisi keskitaso, riippuu aika paljon siitä miten esim. 4050 pyörittää pelejä 1080p resolla jollain medium-high asetuksilla. Ja kyllä toivon myös että tulisi vastaavia kortteja kuin GTX 16xx sarja ilman säteenseurantaa, saattaapi vaan olla et tulisi liian kalliiksi tehdä tuolla kalliilla prosessilla taas lisää eri piirejä, ellei sitten olisi vaikka 4050 tai 4060 (jotka jo itsessään saattaa olla sama piiri) piiri vaan rampautettu RT corejen osalta jolloin saannot olisi ainakin parempia kun viallisia piirejä voisi käyttää bisneksessä, en tosin ole lovelace tekniikan piireihin perehtynyt et mitkä saannot nyt on.
Et oikein näe metsää puilta. Tekniikan kuuluu kehittyä koko ajan paremmaksi ja/tai edullisemmaksi. On jo korkea aika että keskitason kortit alkavat jaksaa pyörittää tuota 4k-resoluutiota. 1440p taas pitäisi olla se budjettikorttien resoluutio. Ollaan kuitenkin jo herran vuodessa 2023, eikä 2016.
Läppäripuolelle julkaistiin 4050,4060,4070,… ces:ssa. Aika turvallista on olettaa, että tulee desktop puolellekin 4050-4090 välille tuotepaletti. Toki konfiguraatiot eivät ole samat desktop vs. mobiili. Lienee 30×0:at myydään alta pois ennen 40×0 korvikkeiden julkaisua.
Nvidia GeForce RTX 4070 Ti, 40-Series Mobile GPUs and Everything Else It Announced at CES
http://www.cnet.com
Niin jos katsoo vaikka steam pelaajien näyttöjen tasoa niin ei se 1440p ole kyllä valitettavasti edelleenkään nykyinen budjettiluokka.
Aa, hyvä tietää en itseasiassa ollut edes huomannut noita piirejä, ty.
4070 Ti ja DLSS 3:lla sitten taas useissa peleissä 4k ja parhaat kuvanlaatuasetukset +100 FPS. Alempaa high-endiä tai ylempää keskitasoa on.
Mihin tää perustuu "on jo korkea aika että keskitaso jaksaa pyörittää 4k-resoluutiota"? Aina voi toki haaveilla, mutta onko se järkevää että niiden haaveiden pohjalta sitten petytään kun sellaista ei olekaan tarjolla?
En ole pettynyt 4070 Ti:n 4k-resoluution non-RT suorituskykyyn. Mielestäni tää kortti on ihan riittävän nopea ja lisää fps:ää saa kun optimoi pelin kuvanlaatuasetukset yhden pykälän alemmas tai DLSS. Mutta kuten kirjoitin, "tekniikan kuuluu kehittyä". Olisi aika masentavaa näin harrastajan näkökulmasta, jos keskitason näytönohjaimet eivät KOSKAAN tulisi saavuttamaan 4k:ta. Loppuisi itseltä mielenkiinto seurata näytönohjainjulkaisuja. Varmasti 4-6 vuoden päästä Nvidia xx60-sarjan kortit jaksavat pyörittää 4k:ta – toivottavasti. Mutta mieluusti jo tuota ajankohtaa nopeammin haluaisin nähdä kehitystä.
Jos pistää DLSS balancedin päälle, niin käytännössä kortti renderöi pelit alle 2560-resolla, eikä muistin ja muistikaistankulutus lähentele lainkaan natiivia 4K:ta. Eihän se nyt ihan yhtä hyvältä näytä kuin natiivina, mutta toisaalta maailmassa on ziljoona peliä jotka pyörivät hienosti 4070Ti:llä 4K resollakin. Kaikki yhtään vanhempi toimii ihan hyvin ilman DLSS:ääkin.
DLSS balanced näyttää minusta pehmeältä mössöltä, Qualitya kärsii käyttää.
Tässä on nyt kyllä aika iso ristiriita ensin sen keskitason kortin pitäisi nykyään kyetä 4K resoon ja sitten "Olisi aika masentavaa näin harrastajan näkökulmasta, jos keskitason näytönohjaimet eivät KOSKAAN tulisi saavuttamaan 4k:ta." ja mitä tulee tuohon xx60 sarjan kortit pyörittävät 4k resoa 4-6 vuoden päästä, no sitähän kaikki tietysti toivoo, mutta nämä kortit on pelaamiseen ja myös ne pelit kehittyy ja tulevat raskaammiksi. Lisäksi miksi non-RT suorituskyky? Vähän sama kun minulle useat sano vuonna 2018 loka-marraskuussa ettei ollut mitään järkeä ostaa RTX 2070 korttia vaan olisi ollut parempi ostaa 1080 Ti joka on tehokkaampi, ettei se RT koskaan tule olemaan merkittävää, noh mites se nykysin sitten on…
Nvidia itse sanoi RTX 40 -julkaisun yhteydessä medialle että ns. brute force suorituskyvyssä alkaa olla ohi ja seuraavat isommat harppaukset ovat juurikin DLSS 2 ja 3 kaltaisia toteutuksia eli tulevaisuudessa vastaavia innovaatioita nähdään lisää.
Tuolta löytyi (jokin) lista 20.12.2022 RT peleistä:
All the ray tracing and DLSS games confirmed so far
http://www.rockpapershotgun.com
Eli 82 peliä ja tulossa 19 peliä. Tosin en tiedä voiko niitä käytännössä pelata 2070:lla? DLSS päällä varmaan voi FullHD resolla ainakin?
Jos noita pelejä ei pelaa niin RT suorituskyvystä ei ole sitten mitään hyötyä. Ja tietenkin päinvastoin
Vielä toistaiseksi pärjää hyvin ilman RT suorituskykyistä näyttistä kun eihän pelit _vaadi_ ray tracing ominaisuuksia vaan ne ovat vaan kirsikkana kakun päällä. Sitten kun alkaa tulemaan pelejä jotka eivät toimi ollenkaan ilman niin voidaan varmaan viimeistään puhua merkittävästä ominaisuudesta.
Toisaalta niinhän se 4k pelaaminenkin ja kaikki yli minimin grafiikka-asetukset ovat kirsikkaa kakun päällä. Jokainen voi itse valita kirsikat mitä haluaa käyttää oli se sitten 4k resoluutio, iso päivitystaajuus tai maksimikarkit säteenseurannan muodossa.
Mitä ylemmäs päätelaitteen dpi nostetaan sitä, hullummaksi natiiviresolla rendaus muuttuu. Konsoleissa ja mobiilipuolella on aikaa sitten hylätty ajatus näytön fyysisen resoluution tarkkuudella renderöinnistä. Sama tulee yleistymään PC-puolellakin, kunhan vaan näyttövalmistajat heräisivät unestaan ja alkavat tuoda kunnon dpi:llä olevia näyttöjä markkinoille.
Monissa läppäreissä dpi:t alkavat olla ja paikoin sillä tasolla, että DLSS / FSR ovat käytännössä ainoita järkeviä tapoja rendata tavaraa. Joku 15-17" 4K reson näyttö on ihan mielipuolinen ajaa natiivina -> FSR / DLSS artifaktit katoavat korkean dpi:n myötä todella huomaamattomiksi vaikka ajaisi balanced tai jopa performance tilaa.
Pöytäkonepuolella laahataan edelleen noissa 1990-luvun / 2000-luvun alun dpi-luvuissa jolloin skaalauksen aiheuttamat artifaktit näkyvät ikävän selvästi, joten ei ihme että natiivireson rendausta kaivataan vielä…
Joo, tämähän on siitäkin jo luettavissa jos absoluuttinen nopeuden kasvu alkaa vaatia 500W kortteja; ei siitä enää kovin paljoa voida jatkaa jos ei jäähyt muutu radikaalisti (esim niin että huippukortteja ei ilmalla enää tulisi).
No tuolla kortilla nyt on aika turha pullistella RT suorituskyvyn kanssa. Jotain sillä varmaan noin tech demo tasolla voi pyörittää mutta ei se ole riittävä mihinkään vakavasti otettavaan RT pyöritykseen.
nvidia nyt sanoo paljonkin asioita mikä sattuu milläkin hetkellä osumaan agendaan. Kaikkea nyt ei kannata ottaa niin kirjaimellisesti mitä ne sanoo maailmanvalloitus huumassaan.
No jos on ehtinyt pelailla 3-4 vuotta ilman että kaipasi säteenseurantaa, niin eiköhän se ollut ihan hyvä ostos…
780ti=970 (tästä en ole 100% varma menikö se näin)
980ti=1070
1080ti=2070s
2080ti=3070
Ja nyt 3080ti/3090=4070ti
Eli eikös suunnilleen aina uusi 70-luokan kortti ole ollut aika samoissa teholukemissa kuin edellinen 80ti luokan kortti? Mitähän noi oli julkaisussa suomi-hinnoissa?