Testasimme uuden Minecraft with RTX Betan säteenseurantaa ja DLSS 2.0 -ominaisuutta GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimilla.

Suositusta Minecraft-pelistä julkaistiin NVIDIAn RTX-säteenseurantatuella varustettu beetaversio huhtikuun puolivälissä ja kokeilimme pikaisesti, miltä RTX-tuki näyttää ja miten se vaikuttaa suorituskykyyn.

Minecraft with RTX Beta on saatavilla vain Bedrock- eli Minecraft for Windows 10 -versiolle ja vaatii toimiakseen GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimen Turing-arkkitehtuurilla. Beetaversion saa asennettua Microsoft Storesta asennettavan Xbox Insider Hubin kautta ja pelistä täytyy olla ostettuna koko versio. Beetaversion mukana tulee kuusi ilmaista RTX-maailmaa, mutta myös vanhoja maailmoja pystyy muuntamaan PBR-tekstuureilla tukemaan säteenseurantaa.

Physically Based Rendering- eli PBR-tekstuureilla toteutut maailmat näyttävät valoisammalta, soihdut ja tietyt pinnat hohtavat ja heijastavat valoa. Vesi, jää ja lasi heijastavat ja päästävät läpi niihin osuvaa valoa, sumu näyttää realistisemmalta ja puiden lehtien lomasta ja veden läpi näkyy valonsäteitä.

Pelissä RTX-säteenseurantaan liittyvät grafiikkaominaisuudet löytyvät Advanced Video -valikosta. Resoluutiota ei pysty vaihtamaan itse pelistä, vaan käytössä on näytön resoluutio. Pelissä on oletuksena käytössä V-Sync eli pystytahdistus ja sen saa pois editoimalla Options-tiedostoon gfx_vsync-asetuksen ykkösestä nollaan.

Asetuksissa on kolme säteenseurannan käytön kannalta merkittävää ominaisuutta eli Upscaling, DirectX Ray Tracing ja Ray Tracing Render Distance. Vakiona, kun säteenseuranta on päällä, myös Upscaling on päällä ja renderöintietäisyys on 8 chunks eli lohkoa.

Upscaling tarkoittaa Deep Learning Super Sampling- eli DLSS 2.0 -ominaisuuden käyttöä, jolloin Full HD -resoluutiolla peli renderöidään säteenseurannan kanssa todellisuudessa 1280×720-resoluutiolla, 1440p-resoluutiolla hieman erikoisemmalla 1478×831-resoluutiolla ja 4k-resoluutiolla Full HD -resoluutiolla. Lopuksi peli skaalataan takaisin käytetylle resoluutiolle. Minecraftissa Upscaling eli DLSS 2.0 toimii todella hyvin eli suorituskyky on merkittävästi parempi ja kuvanlaatu on käytännössä samannäköistä kuin natiiviresoluutiolla renderöitynä. Ilman DLSS 2.0:aa ruudunpäivitysnopeudet romahtavat kaikilla GeForce RTX  -näytönohjaimilla jo Full HD -resoluutiolla alle 60 FPS:ään.

Isommalla chunks- eli lohkokoolla näkee kauemmas, mutta samalla myös säteenseurantaa täytyy tehdä laajemmalle alueelle ja suorituskyky laskee selvästi. Isoimmalla 24 lohkoasetuksella suorituskyky romahti GeForce RTX 2080 Ti –näytönohjaimella ja Full HD –resoluutiolla 32 FPS:ään eli lähes kolmannekseen verrattuna vakioon (8 lohkoa).

 

Suorituskykytestit

Suorituskykytesteissä olivat mukana NVIDIAn GeForce RTX 20 -sarjan uusimmat 2060 Super-, 2070 Super- ja 2080 Super -mallit sekä suorituskykyisin GeForce RTX 2080 Ti.

Testit suoritettiin Neon District -maailmassa, jossa ruudunpäivitysnopeus oli keskitasoa. Avonaisemmissa maisemissa ilman tiheää rakentamista ruudunpäivitysnopeus saattoi olla 20-30 FPS korkeampi, mutta esimerkiksi meressä veden alla 10 FPS:ää alhaisempi.

Testejä varten kokoonpanoon asennettiin NVIDIAn uusimmat GeForce 445.87 -ajurit.

 

Hintataso Suomessa 22.4.2020

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
  • ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
  • 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
  • Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
  • Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesijäähdytys prosessorille
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

GeForce-näytönohjaimet:

  • Gigabyte GeForce GTX 2060 Super Gaming OC 8G
  • MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X
  • Asus ROG Strix GeForce GTX 2080 Super
  • Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC 11G

 

Full HD -resoluutiolla GeForce RTX 2060 Superilla jäätiin 54 FPS:ään, mutta muilla näytönohjaimilla sentään päälle 60 FPS:ään.

1440p-resoluutiolla ainoastaan GeForce RTX 2080 Ti ylsi päälle 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudelle ja muilla jäätiin 40-50 FPS:n tuntumaan.

4k-resoluutiolla GeForce RTX 2080 Ti:llä peli pyöri vielä siedettävällä 45 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ja muilla jäätiin 30-40 FPS:n tuntumaan.

 

Loppuyhteenveto

Toistaiseksi RTX-ominaisuutta tukevia pelejä on julkaistu vain kourallinen ja useimmissa on käytetty säteenseurantaa hyvin rajallisesti.  Minecraftin kohdalla peli saadaan muunnettua säteenseurannan avulla todella paljon näyttävämmäksi ja ominaisuuden laaja-alainen käyttö sopii peliin todella hyvin. Upscaling eli DLSS 2.0 toimii niin suorituskyvyn kuin kuvanlaadun osalta erinomaisesti ja parantaa suorituskykyä niin kriittisesti, että sitä on käytännössä pakko käyttää. Full HD -resoluutiolla säteenseurannan käyttö onnistuu kaikilla GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimilla, mutta 1440p-resoluutiolla ruudunpäivitysnopeudet tipahtavat jo alle 60 FPS:ään.  4k-resoluutioilla ainoastaan GeForce RTX 2080 Ti jaksaa renderöidä säteenseurantaa edes välttävästi.

Tällä hetkellä Minecraft with RTX Beta toimii vain pelin Windows 10 -versiossa ja GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimella. Säteenseuranta on toteutettu DirectX 12 -rajapinnan DXR-säteenseurantatuella, joten ominaisuutta on todennäköisesti turha odottaa pelin Java-versiolle. Nähtäväksi jää, tullaanko Minecraftin säteenseurantatuki näkemään myös AMD:n RDNA2-arkkitehtuurin näytönohjaimille ja minkälaisella järjestelyllä, kunhan ne saapuvat markkinoille myöhemmin tänä vuonna.

This site uses XenWord.