
NVIDIA esitteli syyskuun alussa uudet GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet ja ensimmäisenä myyntiin saapuu 17. syyskuuta GeForce RTX 3080 -malli. Viikkoa myöhemmin luvassa on suorituskykyisin ja yli 1500 euron hintainen GeForce RTX 3090 ja myöhemmin lokakuussa edullisempi GeForce RTX 3070.
Katsastimme Ampere-grafiikka-arkkitehtuurin ja siihen perustuvien GA102- ja GA104-grafiikkapiirien sekä GeForce RTX 3090-, 3080- ja 3070-näytönohjainten ominaisuudet jo aiemmin io-techissä julkaistussa artikkelissa:
Lue artikkeli: Katsaus NVIDIAn Ampere-arkkitehtuuriin ja ominaisuuksiin
739 euron suositushintainen GeForce RTX 3080 perustuu isoveljensä 3090-mallin tavoin GA102-grafiikkapiiriin, mutta sitä on hieman karsittu niin CUDA-ytimien kuin muistiväylän ja muistimäärän osalta.
NVIDIAn oman Founders Editionin veroton myyntihinta Yhdysvalloissa on 699 dollaria ja Suomessa NVIDIAn verkkosivuilla 739 euroa. Näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 3080 -mallien hintataso Suomessa on 739 eurosta ylöspäin aina lähelle 1000 euroa asti. Rahanarvoisena etuna näytönohjaimen mukana saa Watch Dogs: Legion -pelin ja vuoden GeForce NOW -perustajajäsenyyden.
Saimme NVIDIAlta testiin yhtiön oman Founders Edition -mallin GeForce RTX 3080:sta, jolla testitulokset saa julkaista tänään 16. syyskuuta eli päivää aiemmin kuin näytönohjainvalmistajien omilla 3080-malleilla. Kaikkien GeForce RTX 3080 -näytönohjaimien myynti alkaa kuitenkin testitulosten porrastamisesta huolimatta 17. syyskuuta klo 16. Tutustumme tässä artikkelissa NVIDIAn oma GeForce RTX 3080 Founders Edition -näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu 3840×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
NVIDIAn oma Founders Edition -versio GeForce RTX 3080:sta on kahden korttipaikan korkuinen ja 28,5 cm pitkä. Painoa näytönohjaimella on 1,35 kg ja se on todella jämäkän ja laadukkaan tuntuinen metallinen kokonaisuus. Näytönohjaimen TDP-arvo on 320 wattia eli se on noussut 2080 Ti:n 260 watista 60 watilla. Jäähdytysratkaisu on suunniteltu kokonaan uusiksi ja molemmilla puolilla on 85 mm:n tuulettimet, joista alapuolen tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen etuosasta ja puhaltaa lämpimän ilman kotelosta ulos näyttöliittimien yläpuolelta.
Takaosan tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen läpi alhaalta ylöspäin jäähdyttäen matkalla grafiikkapiiriin kontaktissa olevasta höyrykammiosta lähteviä lämpöputkia. Takaosan tuuletin imee ilman suoraan kohti keskusmuistia ja prosessoria, mutta NVIDIAn mukaan kotelon takaosaan sijoitetun tuulettimen pitäisi huolehtia lämmin ilman puhaltamisesta ulos kotelosta. Hyvänä uudistuksena tuulettimet eivät pyöri lepotilassa. Näytönohjaimen takapuolen muovilevyssä on RTX 3080 -teksti, jonka numero kahdeksan on huomattu olevan väärinpäin.
GeForce RTX 3080:ssä on käytössä ominaisuuksiltaan hieman karsittu GA102-grafiikkapiiri, joka valmistetaan Samsungin 8 nanometrin prosessilla. Käytössä on 8704 CUDA-ydintä, 272 teksturointiyksikköä, 272 tensoriydintä, 68 RT-ydintä ja 96 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri rakentuu 28,3 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 628,4 neliömillimetriä.
Muistiväylä on 320-bittinen ja sen jatkeena on 10 gigatavua 19 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6X-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 760 Gt/s. Muistipiirit ovat Micronin käsialaa ja saatavilla on tai olisi ollut myös nopeampia 21 Gbps:n piirejä.
Näytönohjain on varustettu yhdellä HDMI 2.1 -liittimellä ja kolmella DisplayPort 1.4a -liittimellä. GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimissa mukana ollut VirtualLink-liitin (USB Type-C) on jätetty pois, koska kyseinen standardi on haudattu.
NVIDIA on ottanut omissa GeForce RTX 30 -sarjan Founders Edition -näytönohjaimissaan käyttöön uuden 12-pinnisen lisävirtaliittimen, joka sijaitsee vähintäänkin erikoisesti keskellä näytönohjainta. Uutta liitintä yhtiö perustelee muun muassa pienemmällä koolla, joka mahdollistaa enemmän jäähdytyspinta-alaa. Virtaliittimen herkkyydestä kertoo jotain, että se on suunniteltu kestämään vain 30 asennusta, mutta käytännössä asennuskertoja voidaan hyvin suurella todennäköisyydellä suorittaa sitä useampia kertoja. io-techin testilabrassa ongelmia ei ole havaittu ainakaan toistaiseksi noin 10 asennuskerran jälkeen.
Koska kyseistä liitintä ei löydy nykyisistä virtalähteistä, Founders Edition -näytönohjaimen mukana toimitetaan adapteri, johon kytketään kaksi perinteistä 8-pinnistä PCIe-lisävirtaliitintä. Valitetavasti adapteri on niin lyhyt, että se jää roikkumaan näytönohjaimen eteen ja ilman taivuttamista valaistun GeForce RTX -tekstin päälle. Virtalähdevalmistajilta on kuitenkin odotettavissa myyntiin lähitulevaisuudessa pidempiä adapterikaapeleita ja esimerkiksi Seasonic on luvannut tarjota rajoitetun ajan tiettyjen virtalähdemallien omistajille kyseisen liitinkaapelin ilmaiseksi.
NVIDIAn Founders Editionissa GA102-grafiikkapiiri toimii 1440 MHz:n perustaajuudella ja 3D-rasituksessa 1710 MHz:n Boost-taajuudella.
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus vaihteli 3D-rasituksessa noin 1835-1875 MHz:n välimaastossa. Grafiikkapiirin lämpötila nousi 10 minuutissa 75 asteeseen ja tuulettimen kierrosnopeus 54 %:iin eli noin 1850 RPM:ään. Tuulettimet alkoivat pyöriä vasta, kun grafiikkapiirin lämpötila nousi 63 asteeseen.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä GeForce RTX 3080 -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edellisen GeForce RTX 20 -sarjan suorituskykyisimpiin näytönohjaimiin eli 2080 Ti- ja 2080 Super -malleihin. Mukana on testitulokset myös GeForce RTX 2070 Superilla ja parin sukupolven takaisilla lippulaivamalleilla eli GeForce GTX 1080 Ti- ja GeForce GTX 980 Ti -näytönohjaimilla. AMD:n leiristä mukana on testitulokset Radeon RX 5700 XT:llä.
Hintataso Suomessa 17.9.2020
- GeForce GTX 980 Ti: käytettynä n. 150€?
- GeForce GTX 1080 Ti: käytettynä n. 300€?
- Radeon RX 5700 XT: alkaen 400 €
- GeForce RTX 2070 Super: alkaen 505 €
- GeForce RTX 2080 Super: alkaen 630 €
- GeForce RTX 3080: alkaen 739 €
- GeForce RTX 2080 Ti: alkaen 990 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 3900XT -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- AMD Ryzen 9 3900XT (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,7 GHz)
- Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
- 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
- Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 4k-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 28 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 58 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Shadow of the Tomb Raiderissa 4k-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 26 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 55 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
F1 2020:ssä 4k-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 28 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 58 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Flight Simulator 2020 testattiin High End -asetuksilla, sillä Ultra-asetuksilla näytönohjainten välille ei syntynyt eroja juuri lainkaan. Näytönohjaimen sijaan pelissä on varsinkin alhaisemmilla resoluutioilla pullonkaulana muu tietokone. 4k-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 19 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 47 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Doom Eternalissa 4k-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 36 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 87 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 4k-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 37 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 74 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 4k-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 24 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 63 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 20 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 45 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 26 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 54 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
F1 2020:ssä 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 23 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 47 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Flight Simulator 2020:ssä 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 2 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 7 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Doom Eternalissa 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 40 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 64 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 20 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 46 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 23 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 54 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Battlefield V:ssä 1080p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 13 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 27 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 22 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 48 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
F1 2020:ssä 1080p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 9 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 30 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Flight Simulator 2020:ssä 1080p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 3 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 5 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Doom Eternalissa 1080p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 27 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 51 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Controlissa RTX-säteenseuranta ja DLSS päällä 1080p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 2 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 11 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Metro Exoduksessa RTX-säteenseuranta päällä 1080p-resoluutiolla GeForce RTX 3080 oli 23 % suorituskykyisempi kuin 2080 Ti ja 58 % suorituskykyisempi kuin 2080 Super.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
NVIDIAn GeForce RTX 3080:llä kokoonpanon tehonkulutus oli noin 60 wattia korkeampi kuin Asuksen Strix RTX 2080 Ti:llä ja lähes 100 wattia korkeampi kuin RTX 2080 Super Founders Editionilla.
Tarkemmin ottaen GeForce RTX 3080 Founders Editionin tehonkulutus PCI Express x16 -liittimestä oli 52 wattia (4,3A) ja vaikka käytössä on yksi 12-pinninen virtaliitin, tunnistavat monitorointiohjelmat sen kahtena PCIe-lisävirtaliittimenä. Ensimmäisen lliittimen tehonkulutus oli 141,1 wattia (11,8A) ja toisen 127,2 wattia (10,7A) eli yhteensä 268,3 wattia ja 22,5 ampeeria.
GeForce RTX 3080:lle suositellaan 750 watin virtalähdettä, mutta kannattaa huomioida, että suositus perustuu tietokoneeseen, jossa on Intelin 18-ytiminen Core i9 10980XE ‑prosessori. Testien perusteella laadukas 650-wattinen 80 Plus Gold -virtalähde todennäköisesti hoitaa hommansa, jos käytössä on maltillisempi prosessori.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä.
NVIDIAn omalla RTX 3080 Founders Editionilla grafiikkapiirin lämpötila oli 76 astetta. NVIDIAn panostuksesta jäähdytykseen kertoo se, että vaikka 3080:n TDP-arvo on 70 wattia korkeampi kuin RTX 2080 Super Founders Editionilla, lämpötila oli käytännössä samalla tasolla. Asuksen Strix RTX 2080 Ti:hin verrattuna RTX 3080:n grafiikkapiirin lämpötila oli selvästi eli 11 astetta korkeampi.
Founders Editionin uusi jäähdytysratkaisu, jossa takimmainen tuuletin imee ilmaa näytönohjaimen läpi, on herättänyt ennakkoon runsaasti keskustelua. Kuvasimme näytönohjaimen lämpökameralla 3D-rasituksessa ja mittasimme ilmavirran lämpötilan näytönohjaimen yläpuolelta tuulettimen kohdalta sekä kirjasimme ylös Corsairin muistikampojen raportoiman lämpötilan.
Lämpimin kohta 88 astetta 3080 Founders Editioninissa mitattiin lämpökameralla 12-pinnisen virtaliittimen luota. Näytönohjaimen takapuolelle muutaman sentin tuulettimen yläpuolelle asetetulla K-tyypin lämpöanturilla ilmavirran lämpötilaksi mitattiin 36 astetta, Corsairin muistikampojen lämpötiloksi 47,0 ja 48,3 astetta ja Ryzen 9 3900XT -prosessorin lämpötilaksi AIO-nestekierrolla jäähdytettynä noin 66 astetta.
Ylikellotettuna 3080 Founders Editionin läpi puhallettavan ilmavirran lämpötila nousi neljällä asteella 40 asteeseen, muistikampojen lämpötilat noin 4-5 asteella 52,8 ja 51,8 asteeseen ja prosessorin lämpötila pysyi samana.
Vertailun vuoksi Asuksen ROG GeForce RTX 2080 Ti:n tehonkulutus 3D-rasituksessa oli 265 wattia, näytönohjaimen takapuolelta ilmavirran lämpötilaksi mitattiin 40 astetta, muistikampojen lämpötiloksi 48,3 ja 49,5 astetta ja prosessorin lämpötilaksi noin 64 astetta.
Näytönohjainvalmistajan umpinaisella GeForce RTX 3080:lla ja 350 watin tehonkulutuksella ilman näytönohjaimen läpi puhallettavaa ilmavirtaa näytönohjaimen takapuolelta ilmavirran lämpötilaksi mitattiin 41,5 astetta, muistikampojen lämpötiloksi jopa 56,8 ja 56,3 astetta ja prosessorin lämpötilaksi noin 66 astetta.
Yhteenvetona voidaan todeta, että vakiona GeForce RTX 3080 Founders Editionin läpi 3D-rasituksessa puhallettava 36-asteinen ilmavirta jäähdyttää muisteja ja niiden lämpötila oli 1-2 astetta viileämpi kuin 2080 Ti:llä ja jopa lähes 10 astetta viileämpi kuin näytönohjainvalmistajan umpinaisella 3080-mallilla ilman läpivirtausta. Yli 300 watin TDP-arvolla varustetuilla GeForce RTX 3080 -näytönohjaimilla prosessorin lämpötila oli noin 2 astetta korkeampi kuin 265 watin RTX 2080 Ti:llä.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Founders Editionilla tuulettimet pyörivät täydessä rasituksessa 1850 RPM:n kierrosnopeudella ja kokoonpanon melutasoksi mitattiin 37 desibeliä, joka oli samalla tasolla 2080 Founders Editionin ja Asuksen ROG Strix 2080 Ti:n kanssa. Jäähdytysratkaisun melutasoa voi korvakuulolla kuvailla miellyttävän hiljaiseksi.
Korvakuulolla Founders Editionissa on kuultavissa 3D-rasituksessa ja esimerkiksi peliä ladatessa näytönohjaimille tyypillistä kelojen ininää eri taajuuksilla. Korkeataajuuksinen ininä ja sirinä oli Founders Editionilla hieman äänekkäämpää kuin muilla testaamillamme näytönohjainvalmistajien RTX 3080 -malleilla.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä GeForce RTX 3080 Founders Edition oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli 115 %:iin ja 90 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
GeForce RTX 3080 Founders Editionin Power Limit on vakiona 320 wattia ja 15% korotus maksimiin tarkoittaa 370 wattia.
Näytönohjain ylikellottui GA102-grafiikkapiirin osalta +100 MHz eli 1810 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa vaihteli noin 1920-1965 MHz:n välimaastossa. GDDR6X-muistit venyivät vakaasti ilman ongelmia +500 MHz eli 20 Gbps:n nopeudelle.
Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna neljällä asteella 80 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 495 watista jopa 62 watilla 557 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus nousi 52/55 %:sta 56/61 %:iin (1875 -> 2050 RPM) ja melutaso nousi hieman 37 desibelistä noin 38 desibeliin.
Uudet GDDR6X-muistit on varustettu EDR- eli Error Detection and Replay -ominaisuudella, joka kykenee havaitsemaan ylikellottamisen seurauksena syntyvät muistien sisäiset tiedonsiirtovirheet. Kun virhe on havaittu, virheellinen siirto poistetaan tai toistetaan niin monta kertaa, kunnes se onnistuu. Mitä korkeammaksi kellotaajuus nostetaan, sitä enemmän virheitä tapahtuu ja suorituskyky laskee entisestään. Käyttäjä voi siis todeta saavuttaneensa ylikellotustesteissä GDDR6X-muistien maksimin, kun suorituskyky kääntyy laskuun ennen kuin lopputuloksena on kokoonpanon kaatuminen.
Ylikellotettuna GeForce RTX 3080 Founders Edition oli Tomb Raiderissa noin 6 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
NVIDIA yllätti monet GeForce RTX 30 -sarjan suorituskykylupauksilla ja erityisesti hinnoittelulla. Heti tuoreeltaan julkaisu aiheutti lähes kaaoksen käytettyjen näytönohjainten markkinoilla, kun NVIDIAn omien sanojen mukaan 529 euron hintainen GeForce RTX 3070 tarjoaa saman suorituskyvyn kuin 1200-1500 euroa maksaneet 2080 Ti -näytönohjaimet.
Ensimmäisenä myyntiin saapuu kuitenkin GeForce RTX 3080, jonka suorituskyvyn NVIDIA mainosti olevan kaksinkertainen GeForce RTX 2080:een verrattuna.
io-techin testeissä 4k-resoluutiolla GeForce RTX 3080 paukutti kaikissa muissa testipelissä paitsi Flight Simulator 2020:ssa tauluun parhailla kuvanlaatuasetuksilla yli 60 FPS:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden. Battlefield V:ssä, Tomb Raiderissa ja F1 2020:ssä ruudunpäivitysnopeus nousi yli 100 FPS:ään ja Doom Eternalissa yli 160 FPS:ään. RTX-säteenseurannalla ja DLSS:llä Control pyöri 65 FPS:n ja Metro Exodus 82 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella.
GeForce RTX 2080 Ti:hin verrattuna RTX 3080 oli 4k-resoluutiolla testaamassamme seitsemässä pelissä keskimäärin 28 % ja 2080 Superiin verrattuna 63 % suorituskykyisempi.
1440p-resoluutiolla RTX 3080 oli RTX 2080 Ti:hin verrattuna keskimäärin 22 % ja 2080 Superiin verrattuna 45 % suorituskykyisempi.
1080p-resoluutiolla RTX 3080 oli RTX 2080 Ti:hin verrattuna keskimäärin 14 % ja 2080 Superiin verrattuna 33 % suorituskykyisempi.
Kuten arvata saattaa ja tuloksista näkee, suurin hyöty RTX 3080:llä saavutetaan 4k-resoluutiolla ja erot pienenevät kohti 1080p-resoluutiota.
320 watin TDP-arvolla varustettu GeForce RTX 3080 -kokoonpano haukkaa vakiona seinästä noin 500 wattia. Onneksi NVIDIA on huomioinut asian panostamalla jäähdytysratkaisuunsa pelkän ulkonäön sijaan myös sen jäähdytystehoon ja grafiikkapiiri toimi 76-asteisena. Lisäksi melutaso oli 37 desibelillä korvakuulolla miellyttävällä tasolla. Founders Editionin uudenlainen näytönohjaimen läpi ilmaa imevä jäähdytysratkaisu toimi yli 300 watin lämpökuormalla testikokoonpanossamme paremmin kuin näytönohjainvalmistajan umpinainen ratkaisu. Asuksen ROG Strix RTX 2080 Ti:hin verrattuna 3080 Founders Editionin ilmavirta läpi näytönohjaimen jäähdytti keskusmuisteja parilla asteella, mutta AIO-nestekierrolla jäähdytetty Ryzen 9 3900XT -prosessori toimi pari astetta lämpimämpänä.
Ylikellotustesteissä GeForce RTX 3080 Founders Editionista saatiin vielä puristettua hieman lisää potkua ja suorituskyky parani 4k-resoluutiolla noin 6 %. Ylikellotettuna grafiikkapiirin lämpötila nousi kuitenkin 80 asteeseen, tehonkulutus yli 550 wattiin ja melutaso yhdellä desibelillä.
Yhteenvetona on todettava, että NVIDIAn oma GeForce RTX 3080 Founders Edition on erittäin hyvä kokonaisuus. Näytönohjaimen ulkonäkö on tyylikäs, suorituskyky 4k-resoluutiolla on vajaa 30 % parempi kuin huomattavasti kalliimmalla 2080 Ti:llä, jäähdytysratkaisu piti grafiikkapiirin lämpötilan 75 asteen tuntumassa ja oli hiljainen. Lisäksi 739 euron hinnalla se on Asuksen GeForce RTX 3080 TUF Gamingin kanssa edullisin julkaisupäivänä myyntiin saapuva 3080-malli.
Ainoat miinukset tulevat 12-pinnisestä lisävirtaliittimestä ja tarkemmin ottaen sen sijainnista ja mukana toimitettavasta liian lyhyestä adapterista, joka jää roikkumaan näytönohjaimen eteen. Lisäksi Founders Editionissa näytönohjaimille tyypillinen kelojen ininä oli korvakuulolla hieman äänekkäämpää kuin muilla testaamillamme näytönohjainvalmistajien 3080-malleilla.
Seuraavaksi päivänvalon näkee 24. syyskuuta NVIDIAn uusi lippulaivamalli eli 1539 euron hintainen GeForce RTX 3090, joka nähdään io-techin testissä heti tuoreeltaan. 15. lokakuuta luvassa on kenties GeForce RTX 30 -sarjan mielenkiintoisin julkaisu eli 529 euron hintainen GeForce RTX 3070, jolle yhtiö lupasi RTX 2080 Ti:n tasoisen suorituskyvyn huomattavasti edullisempaan hintaan. AMD:n vastausta joudutaan odottelemaan lokakuun lopulle, kun yhtiö kertoo lisää tietoja tulevista Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimistaan, mutta niiden myyntiintulopäivä on toistaiseksi täysi mysteeri.
Kiitos jälleen asiallisesti suoritetusta testistä.
Toivoisin vielä lisäksi testejä Assetto Corsa Competizionella.
Assetto Corsa Competizione on tällä hetkellä graafisesti raskain simu ja vaatii hyvää rautaa. Testit voisi ajaa vaikka sadekelillä, joka kyykyttää näytönohjainta oikein huolella.
Olisi todella huippua jos tällainen lisätesti onnistuisi vaikka 3090 testin yhteydessä ja suorittaisi sen silloin myös 3080 FEllä vertailun vuoksi.
Mielenkiitoista olisi myös nähdä miten Big Navi suorituu ko simulaattorista.
Sampsa tuskin ajelee lisää pelitestejä yksittäisistä pyynnöistä, mutta googlella kyllä löytyi tuon pelin tuloksia:
+50% 2080Ti:hin 1440p resolla on kyllä hyvin poikkeuksellinen tulos.
Kiitos vinkistä, itselle autopelit tuntemattomampi skene ja tuo f1 2020 ei niin graafisesti raskas joten kokeillaan tätä.
Ei kyllä kannattaisi, juuri tuon skaalautuvuuden puolesta hyödyt jää aika pieneksi hintaan nähden pääsääntöisesti. Kyllä tämä on selvästi 4k kortti, melkein uskoisin 3070:n antavan paremman arvon sijoitukselle 1440p:ssäkin mutta se selviää vasta sitten testien myötä.
Meinaat että 1400 on ihan passeli laskettu hinta vaikka onkin pari sataa enemmän kuin edellisen sukupolven ökykortti?
NVIDIAn markkinointi suorituskyvystä ehkä meni vähän metsään parhaan tapauksen prosenttileikeillä, mutta selkeästi hinnoittelussa ja tuotesijoittelussa onnistuttiin loistavasti kun porukka kokee että täsmälleen samat hinnat kun edellisessä sukupolvessa on alennettuja
Hienoa, että uuden GPU sukupolven myötä tehot kasvaa, mutta. Mutta se, että tehojen kasvu saadaan aikaan käytännössä kuluttamalla reilusti enemmän tehoja tuntuu ainakin allekirjoittaneen mielestä moraalikysymykseltä, vaikkakin perf/w onkin oikein hyvällä tasolla.
Hankintahinta tuntuu nyt suhteellisen alhaiselta, kun kuluttajat ovat kärsineet riistohinnoista jo useamman vuoden ajan. Toki hankintahinnan lisäksi täytyy huomioida käyttökustannukset ja vähänkin ahkerampi atk-harrastaja saa vuositasolla käyttötunteja ja kulutusta nostettua ihan merkittäviin lukemiin.
En tarkoita tätä siis minkäänlaisena poliittisena viherpiipertäjä-maailmanpelastajan ulostulona, vaan ajattelen edelleen oliko RTX 3000 sarja kuitenkaan niin herkullinen julkaisu kuin ajatellaan. Minun mielestäni ei ainakaan ollut. Teknologiamielessä olisin paljon mielummin nähnyt matalakulutuksisen kortin sopivalla performanssilla kuin high-end valtikkataistelua.
Pitää muistaa että kulutusarvoissa katsotaan aina maksimeja kun tehdään käppyröitä, lyo tämä kortti 1440p kokoonpanoon ja rajoita FPS 60:een niin kulutus pitäisi olla alhaisempi kuin edellisessä sukupolvessa. Tosin en ole nähnyt tätä vielä testattuna ulkopuolisten toimesta tarkemmin, NVIDIA jonkun käppyrän asiasta näytti mutta ne nyt on mitä on.
Ja tietenkin tämä kortti taistelee valtikasta koska on gamer flagship kortti, 3070 voi sitten olettaa olevan maltillisempi vaihtoehto ihan käytännössäkin. Ja mahdollinen/todennäköinen 3060 voi olla onnistuessaan hinnoittelussa ja tehossa suorastaan hitti.
Ei nyt ihan näinkään voi sanoa. Mikäli 3070 on tosiaan tasoissa 2080Ti:n kanssa, niin tilannetta voisi verrata edellisen sukupolven julkaisuun. Ei se ollut 2070 joka taisteli 1080Ti:tä vastaan, vaan saman hintainen (700-800 euron) 2080. Nyt mentiin heittämällä pidemmälle ja 3080 kyykyttää vanhaa Tiitistä ja polkaisi sen tuonne uuden sukupolven -70 teholuokkaan. Näin sen kuuluukin mennä ja sama temppu tehtiin myös kepler ja pascal-julkaisuissa (970 vs. 780Ti ja 1070 vs. 980Ti).
Jups TPU:n revikassa olivat tosiaan purkaneet, ei noita tukkajumalan puolen tunnin videoita kuitenkaan jaksa katsoa.
Edellisen sukupolven ökykortti maksaa/maksoi sen 3k € eli tuplat siitä kuin 3090. Eikös tämä ollut ihan nVidian omakin statement, että 3090 on uusi Titan, joten 2080 Ti vertaaminen 3090 kanssa ontuu. Anyway tuo n. 30 % suorituskykyparannus 2080 Ti -> 3080 on varsin normaali parannus edelliseen sukupolveen nähden. Ihmiset vaan tuppaa nykyään muistelemaan 980 Ti -> 1080 Ti parannusta, joka oli poikkeuksellisen kova, ja odottavat samaa edelleen. Nyt kun hinnatkin tippuivat inhimilliselle tasolle niin ihan onnistunut julkaisu.
Tuosta olen samaa mieltä, että nVidian prosenttileikki oli hyvin keinotekoisesti haettua ja meni monin paikoin aika pahasti metsään.
Omasta mielestä kuitenkin pääasia on se että virran kulutus ei sentään ollut ihan niin korkeaa kuin mitä alunperin puhuttiin. Epärealistisimmissakin tilanteissa "vain" noin 100w korkeampi, kuin 2080ti:n kulutus, joka ei sekään vaadi edes 850w virtalähdettä pyöriäkseen ongelmitta.
Huvittavahan noita oli lukea kun tuli jo ihan rapakon takaiset jutut mieleen kun hankitaan kilowatin poweria yhden GPU:n kokoonpanolle. Ehkä joku HEDT alusta ja customloopilla kaikki tappikellotettuna, mutta nuo nyt eivät ole peruspelaajan juttuja.
Ja noin yleisesti, testatkaa mahdollisuuksien mukaan jokunen simu myös VR:llä ja triploilla. Ne on kuitenkin ne millä tällaisten korttien ostajat noita simujaan pelaavat. Eli kiinnostaa miten paljon karkkia voi laittaa vaikka Indexeillä ACC:ta pelattaessa.
Minecraft RTX:ää testiin, DLSS:llä ja ilman jos mahdollista!
@sampsa olisi kiva saada myös COD Warzone testattavien pelien listalle. Sillä on kuitenkin melkoisen paljon pelaajia tänä päivänä ja monella varmasti kiinnostaisi nähdä erot sen pelin osalta myös 🙂
Sitä se olisi saanut olla jo pitkään, kun 4K-telkkaritkin on olleet täysin mainstreamiä vuosia.
Myös täältä iso peukku, jos ACC saadaan mukaan testeihin. Joskin toivoisin testejä mieluummin normikelillä, eikä sadekelillä, sillä 95% porukasta ajaa 95% ajasta kuivalla kelillä.
Samsungin Q950R 8K television kanssa taisi olla tulossa testi, mutta lienee kaupallinen yhteistyö (?)
LG:ltä jos saavat OLED:n pajalle testiin, niin voinee testejä odotella, mutta tuskin hankkivat laitetta pelkästään tuohon tarkoitukseen.
OLED-keskusteluun lienee luvassa kokemuksia kunhan kortteja saapuu, itsekin todennäköisesti tuota vähintään kokeilen ellen jopa päätä siirtyä kokonaan olohuonepelaajaksi.
On tulossa. Joskus illalla.
Eikö näitä voi tilata nVidian kaupasta?
Ei voi. Nvidia on suuressa viisaudessaan päättänyt olla myymättä FE kortteja Suomeen.
Kiitos tiedosta, tuo on mennytkin täysin ohi.
Nvidia on suuressa viisaudessaan päättänyt olla myymättä niitä koko Euroopassa. Seuraa twitter upotuksia. En referoi foliohatuille ja/tai it-vammaisille.
Huutonaurua. Aito paperijulkaisu siis kyseessä tolle FE mallille.
Nythän rapsahti myyntiin. Aivan jumissa tosin.
Ei mittään tarkempaa aikataulua ole tiedossa?
Tästä lainaukset kyseisistä twiiteistä, jos jollekin eivät näy:
Testatkaa paljonko pitää vaikka 2070 superin grafiikka-asetuksia pudottaa että FPS täsmäisi suurinpiirtein 3080 nopeutta?
Kyllä niitä tuli tilattavaksi asti. Mulla oli kortti korissa ja tilaus yhteenvetovaiheessa, mutta submit order-napin jälkeen sivu sekoili ja palautti yhden asteen taaksepäin, jossa osoitetiedot olivat hävinneet. Kun painoin edit-nappia syöttääkseni ne uudelleen, niin jumitti pitkän aikaa, kunnes tuli joku geneerinen error. Sen jälkeen menin uudelleen nvidia.com etusivulta lähtien, mutta kortti oli hävinnyt korista.
GG Nvidia! Hienosti vedetty siellä!
Ajoin nyt nopsaan testit uudestaan päivitetyllä FS:llä pelkästään RTX 3080 FE:llä.
3840×2160
Ultra: 43 FPS (38) = samaa tasoa kuin ennen päivitystä
High End: 56 FPS (38) = samaa tasoa kuin ennen päivitystä (55/41)
1440p
High End: 61 FPS (49) = minimi hieman korkeampi (59/43)
1080p
High End: 60 FPS (49) = minimi hieman korkeampi (58/42)
Pähkinänkuoressa vois sanoa, ettei nyt ainakaan mitään merkittäviä eroja.
Olipas päivitys melkoinen pettymys. On kohtuu käsittämätöntä, että 2020 työnnetään ulos tuollainen kikkare ja noin vaiheessa. Oletettavasti tykittää edelleen yhden prossun tappiin ja siksi ei vain tulos parane edes nyt päivitetyllä. Kukahan ton koodasi ja varsinkin kuka sen pelin siellä testasi ja läpi päästi.
Toisaalta tarvitseeko FS mitään hirveitä feepsejä?
Taas nämä min fps.ssät 1440p resoluutio lähellä max 60fps, sulavaa menoa.
No ei niistä nyt mitään haittaakaan ole. Se ongelma kun ei ole edes ne FPS:t vaan se miten toi koko simu on rakennettu täysin yhdelle ytimelle ja eihän sellaisia pelejä/ohjelmia nyt pitäisi enää 2020 nähdä yhtään kappaletta. Eihän tuo varmasti saa näyttiksistä imettyä edes osia siitä tehosta irti kun CPU on sellainen pullonkaula ja mitään ei voi tehdä asialle, kun koko peli on koodattu päin pimpulaa.
DirectX 11 tuli ulos 2008 ja viimeisin suuri päivitys 2015. Vaikka yksi esitellyistä ominaisuuksista on "improved multi-threading support to assist video game developers in developing games that better utilize multi-core processors" niin ko. API tahtoo muodostua pullonkaulaksi jos CPU:n pitää syöttää GPU:lle paljon tekstuuridata yms. DirectX11:ssä nimittäin vain yksi thread kerrallaan voi jutella GPU:n kanssa kun taas esim. DirectX12:ssa ja Vulkanissa tälläistä rajoitetta ei ole.
Sitä voi toki ihmetellä että miksi DX11 on ylipäätään käytössä saati ainut tämän hetken tuettu API mutta pointtina että vaikka koodi olisi kirjoitettu minkälaisessa nirvanatilassa täydelliseksi ja optimaalisesti niin ko. CPU-pullonkaula olisi silti olemassa.
Toki olisi, mutta on DX11 tehty kuitenkin pelejä jotka toimii ilman ongelmia, että pelkän arkkitehtuurin taakse on minusta aika huono piiloutua. Kyllä siinä pitäisi tekijällä vähän raksutella pääkopassa kun yksi core paukuttaa satasta ja muut idlailee. Toki tämä nyt on hieman parantunut päivityksissä, mutta ei tuo hyvä ole vieläkään.
katso liitettä 447857
Hyvä testi ja mahtava näyttis. Nyt Nvidia pisti asiat kondikseen ,niinkuin ne kuuluu olla. Onneks jätin 2000 sarjan väliin kiskontahintojen takia.
3080 pesee puoleen hintaan 2080ti:n
2080ti:llä varmaan näyttishistorian huonoin jälleenmyyntiarvo.