Testissä AMD:n 1080p-pelaamiseen suunnattu 350 euron suositushintainen Radeon RX 6600.

AMD:n syksyn ensimmäinen näytönohjainjulkaisu on Radeon RX 6600, jonka myynti alkaa tänään 13. lokakuuta. Kyseessä on kaksi kuukautta sitten julkaistun 6600 XT -mallin pikkuveli, joka käyttää samaa, mutta karsittua Navi 23 -grafiikkapiiriä. Full HD -pelaamiseen suunnatussa näytönohjaimessa on käytössä 1792 stream-prosessoria ja 128-bittisen muistiväylän jatkeena on 8 gigatavua näyttömuistia.

AMD:n ilmoittama suositushinta Radeon RX 6600:lle on 350 euroa. Näytönohjaimesta ei tule myyntiin AMD:n omaa mallia, vaan näytönohjainvalmistajien mallien hinnat Suomessa ovat julkaisun yhteydessä 350 eurosta ylöspäin noin 500 euroon asti. Valitettavasti tilanne näytönohjainmarkkinoilla on viime aikoina huonontunut, joka tarkoittaa heikompaa saatavuutta ja nousevaa hintatasoa.

Saimme io-techin testiin PowerColorin Fighter Radeon RX 6600 -näytönohjaimen, johon tutustumme tässä artikkelissa. Suorituskykytestit on 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Radeon RX 6600:ssä on käytössä karsittu Navi 23 -grafiikkapiiri eli 28 Compute Unit -yksikköä ja 1792  stream-prosessoria, 28 säteenseurantaan pyhitettyä Ray Accelerator -yksikköä, 112 teksturointiyksikköä ja 64 ROP-yksikköä. TSMC:n 7 nanometrin prosessilla valmistettava Navi 23 rakentuu 11,1 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 237 neliömillimetriä.

Vertailun vuoksi täydellä Navi 23 -grafiikkapiirillä varustetussa Radeon RX 6600 XT:ssä on käytössä 14 % enemmän stream-prosessoreita, Ray Accelerator -yksiköitä ja teksturointiyksikköjä.

Muistiväylä on 128-bittinen ja sen jatkeena on 8 gigatavua 14 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6-muistia, jonka myötä muistikaistaa on käytettävissä 224 gigatavua sekunnissa. Grafiikkapiiriin on integroitu 32 megatavun kokoinen Infinity Cache L3-välimuisti, jonka myötä muistiväylän tehollinen suorituskyky on teoriassa vajaa teratavu sekunnissa.

PCI Express x16 -väylä tukee 4.0-standardia, mutta toimii vain x8-nopeudella. Jos käytössä on vanhempi PCI Express 3.0 -tuella varustettu emolevy, tippuu PCI Express -väylän kaistanleveys x8-nopeudella 8 gigatavuun sekunnissa. Yksittäisissä peleissä, kuten Doom Eternalissa tai runsaasti keskusmuistia käyttävissä sovelluksissa alhaisempi kaistanleveys saattaa vaikuttaa negatiivisesti suorituskykyyn.

Koko näytönohjaimen tehonkulutus on vakiona 132 wattia, mutta se saattaa olla mallista riippuen myös korkeampi.

 

Näytönohjaimen esittely

Powercolorin Fighter Radeon RX 6600 Fighter on yksi markkinoiden edullisimmista 6600-malleista ja se on myynnissä Jimmsillä ja tanskalaisella Proshopilla 350 euron julkaisuhintaan.

Näytönohjain muistuttaa ulkonäöltään ja rakenteeltaan parin vuoden takaisia alle 200 euron hintaisia budjettinäytönohjaimia. Jäähdytysratkaisu on kahden korttipaikan korkuinen, näytönohjaimen pituus on 20,2 cm ja paino 469 grammaa. Muoviseen kehikkoon on upotettu kaksi 85 mm:n tuuletinta, jotka puhaltavat ilmaa kohti jäähdytysrivastoa ja suurin osa lämpimästä ilmasta palautuu avonaisista kyljistä takaisin koteloon ja kiertoon. Tuulettimet eivät pyöri lepotilassa, vaan käynnistyvät, kun grafiikkapiirin Tjunction-lämpötila nousee yli 60 asteeseen.

Piirilevyn takapuolella ei ole jäähdyttämässä ja suojaamaassa alumiinilevyä. Virransyöttö on varustettu 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. Näytönohjaimessa ei ole minkäänlaista valaistusta.

Grafiikkapiirin Power Limit -tehorajoitus on vakiona 100 wattia ja se on mahdollista nostaa 120 wattiin (+20 %).

Powercolor on asettanut Fighter-mallissaan grafiikkapiirin toimimaan 3D-rasituksessa 2491 MHz:n Boost-taajuudella. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 2420 MHz. GDDR6-muistit toimivat 14 Gbps nopeudella, jonka GPU-Z ilmoittaa 1750 MHz:n kellotaajuutena.

 

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä keskityttiin Full HD -resoluutioon ja ensisijaisena vertailukohtana ovat isoveli Radeon RX 6600 XT sekä NVIDIAn leiristä GeForce RTX 3060.  Mukana on myös vertailukohtina AMD:n Radeon RX 6700 XT-, 5700 XT- ja 5600 XT- ja NVIDIAn GeForce RTX 2060- ja GTX 1060 -mallit.

Kaikilla Radeon RX 6000- ja GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla on testeissä käytössä Resizable BAR -ominaisuus.

 

Hintataso ja saatavuus Suomessa 13.10.2021

  • GeForce GTX 1060: Ei enää myynnissä
  • Radeon RX 5600 XT: Ei enää myynnissä
  • GeForce RTX 2060: Ei enää myynnissä
  • Radeon RX 6600: alkaen 350 €
  • Radeon RX 5700 XT: Ei enää myynnissä
  • Radeon RX 6600 XT: alkaen 599 €
  • GeForce RTX 3060: alkaen 640 €
  • Radeon RX 6700 XT: alkaen 849 €

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VIII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
  • Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
  • Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla

Shadow of the Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla täydellä Navi 23 -grafiikkapiirillä varustettu RX 6600 XT oli 22 % suorituskykyisempi kuin RX 6600, joka puolestaan oli 6 % suorituskykyisempi kuin 5600 XT.

Cyberpunk 2077:ssä 1080p-resoluutiolla RX 6600 XT oli 31 % suorituskykyisempi kuin RX 6600, joka puolestaan oli 4 % suorituskykyisempi kuin 5600 XT.

Resident Evil: Villagessa 1080p-resoluutiolla RX 6600 XT oli 22 % suorituskykyisempi kuin RX 6600, joka puolestaan oli 7 % suorituskykyisempi kuin 5600 XT.

Assassin’s Creed Valhallassa 1080p-resoluutiolla RX 6600 XT oli 18 % suorituskykyisempi kuin RX 6600, joka puolestaan oli 23 % suorituskykyisempi kuin 5600 XT.

Watch Dogs: Legionissa 1080p-resoluutiolla RX 6600 XT oli 15 % suorituskykyisempi kuin RX 6600, joka puolestaan oli 22 % suorituskykyisempi kuin 5600 XT.

Far Cry 6:ssa 1080p-resoluutiolla RX 6600 XT oli 13 % suorituskykyisempi kuin RX 6600, joka puolestaan oli 6 % suorituskykyisempi kuin 5600 XT.

 

DirectX Raytracing -suorituskyky (säteenseuranta)

Far Cry 6:ssa säteenseuranta päällä heijastuksissa ja varjoissa RX 6600 XT oli 11 % suorituskykyisempi kuin RX 6600.

Resident Evil: Villagessa säteenseuranta päällä RX 6600 XT oli 16 % suorituskykyisempi kuin RX 6600.

 

FidelityFX Super Resolution -suorituskyky

Far Cry 6:ssa säteenseuranta päällä ja FSR Ultra Quality -asetuksella RX 6600:n suorituskyky parani 13 FPS:ää eli 20 %.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.

Powercolorin Fighter Radeon RX 6600:llä kokoonpanon tehonkulutus oli 40 wattia alhaisempi kuin Asuksen ROG Strix 6600 XT:llä ja 45 wattia alhaisempi kuin edellisen sukupolven 5600 XT:llä.

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla.

Navi 23 -grafiikkapiiri toimi Powercolorin Fighter-mallin jäähdytysratkaisulla 65-asteisena eli 11 astetta viileämpänä kuin 5600 XT:n Navi 10. GDDR6-muistien Tjunction-lämpötila nousi 80 asteeseen.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield V -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Kokoonpanon melutaso oli todella hiljainen, lähes äänetön 36 desibelillä.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä Powercolorin Fighter Radeon RX 6600 oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power Limit eli tehonkulutuksen yläraja nostettiin maksimiin. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

Fighter RX 6600:n Power Limit nostettiin 100 watista maksimiin eli 120 wattiin (+20 %). Navi 23 -grafiikkapiirin jännite vakiona oli 1,15 volttia.

Kun grafiikkapiirin kellotaajuutta nostettiin 2800 MHz:iin, todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli noin 2500-2530 MHz. GDDR6-muistit ylikellottuivat vakaasti ajureiden maksimiin eli 1900 MHz:iin (15,2 Gbps). Käytännössä ylikellottaminen grafiikkapiirin osalta tyrehtyi Power Limit -rajoitukseen, eikä korottaminen vaikuttanut enää todelliseen kellotaajuuteen.

Grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 8 asteella 73 asteeseen ja GDDR6-muistien lämpötila 10 asteella 90 asteeseen. Kokoonpanon tehonkulutus nousi 285 watista 31 watilla 316 wattiin. Tuulettimien kierrosnopeus ei noussut ylikellotettuna vaan pysyi 42 %:ssa kuten vakiona (1500 RPM) ja melutaso oli sama 36 desibeliä eli lähes äänetön.

Ylikellotettuna Powercolorin Radeon RX 6600 Fighter oli Tomb Raiderissa 1080p-resoluutiolla noin 8 % suorituskykyisempi kuin vakiona.

 

Loppuyhteenveto

Full HD -pelaamiseen suunnattu Radeon RX 6600 on AMD:n uusin ja toistaiseksi edullisin julkaisu Radeon RX 6000 -sarjaan. 350 euron suositushinnalla se on noin 50 euroa kalliimpi kuin vajaa pari vuotta sitten julkaistu 5600 XT. Testissä ollut PowerColorin Fighter-malli on ulkonäöltään ja rakenteeltaan suorastaan säälittävän näköinen ilmestys, joita on menneinä vuosina totuttu näkemään budjettiluokan näytönohjaimissa alle 200 euron hintaluokassa. RX 6600:n suorituskyky oli io-techin testeissä Full HD -resoluutiolla hyvä ja pelistä riippuen 4-23 % parempi kuin edellisen sukupolven 5600 XT:llä. Nyt mukana on RDNA2-arkkitehtuurin myötä tuki myös säteenseurannalle.

Suositushinnaltaan 50 euroa kalliimpi pari kuukautta sitten julkaistu isoveli 6600 XT tarjosi 13-31 % paremman suorituskyvyn kuin karsitulla Navi 23 -grafiikkapiirillä varustettu 6600-malli. Alhaisen tehonkulutuksen ansiosta RX 6600:n grafiikkapiirin lämpötila pysyi 3D-rasituksessa kuitenkin hyvin kurissa 65 asteessa ja näytönohjain oli lähes äänetön. Ylikellotustesteissä suorituskyky parani 9 %, mutta epävakauden sijaan vastaan tuli näytönohjaimen Power Limit -rajoitus ja GDDR6-muisteilla ajurien säätövara.

Jos hakusessa on uuden sukupolven näytönohjain Full HD -pelaamiseen niin RX 6600 kannattaa yrittää saada ostettua julkaisun yhteydessä mahdollisimman lähellä suositushintaa. Valitettavasti näytönohjaimien saatavuus on viime aikoina heikentynyt ja hinnat ovat jälleen nousussa. Radeon RX 6600:n todellinen hintataso julkaisun jälkeen tulee todennäköisesti asettumaan korkeammalle ja 6600 XT:n hinnan odotetaan nousevan nykyisestä. Lyhyesti tiivistettynä, nyt ei ole hyvä aika ostaa uutta näytönohjainta.

This site uses XenWord.