
Ultrakeveyden ulostulo
Kilpailullisen pelaamisen suosion kasvu on lisännyt kehityspaineita myös hiirivalmistajien suuntaan. Kasvavasta pelaajakunnasta kilpailevat uudet hiirivalmistajat ovat ajaneet innovatiivisuudellaan myös pitkään alalla toimineita konkareita kehittämään tuotteitaan entistä paremmiksi. Pelihiirien viimeisimpien huippusensorien täyttäessä vaativimpienkin pelaajien tarpeet, huomio on alkanut kiinnittyä entistä enemmän hiiren muihin ominaisuuksiin.
Yhtenä kehityskohteena pinnan alla on kytenyt jo pidempään tarve kevyemmille hiirille. Harrastajayhteisössä hiiriä on pyritty jo pidemmän aikaa keventämään poistamalla lisäpainot, sekä hankkiutumalla eroon kaikista ylimääräisistä tai vähemmän tärkeistä hiiren osista. Hiiren muovisen kuorirakenteen keventämistä reikiä täyteen poraamalla on tehty modaajien keskuudessa jo pidempään.
Keveysbuumin aloittajana voidaan pitää Finalmousen 2015 vuoden mallia, joka painoi 74 grammaa ja oli suositushinnaltaan 69,99 dollaria. Hiiren tilaaminen Suomeen tuli maksamaan reilusti yli 100 euroa, mutta silti innokkaimmat harrastajat hankkivat sellaisen itselleen. Finalmousen uusien hiirimallien hinnat ovatkin nykyään järjestään satasen lukuisammalla puolen. Nykyään vaihtoehtoja on kuitenkin paljon myös kohtuullisemmassa hintaluokassa.
Keveyden merkitys
Hiiren paino alkaa korostua nopeita ja tarkkoja hiiren liikkeitä vaativissa käyttökohteissa, kuten kilpailullisissa FPS -peleissä ja etenkin sormiotteilla pelatessa. Vaikka arkijärjellä ajateltuna keskipainoinen hiiri tuntuu tarpeeksi kevyeltä liikuttaa, pienikin etu on kilpapelaamisessa merkityksellinen. Fysiikan lakien mukaisesti mitä kevyempi kappale on, sitä nopeammin sen liike kiihtyy samalla energiamäärällä. Keveys auttaa myös vähentämään käden ja sormien rasittumista pelatessa, tai muussa hiiren käyttöä vaativassa työskentelyssä.
Testattavat pelihiiret
Tämän vertailun teeman mukaisesti valitsimme luonnollisesti testiin mahdollisimman kevyitä hiiriä. Pyrimme myös ottamaan huomioon pelaajien vaihtelevat tarpeet hiirien muodon ja ominaisuuksien suhteen. Testiin valikoituivat seuraavat mallit noin 50-85 euron hintahaarukasta:
Xrtfy M4 RGB
- Oikeakätisille ergonomisesti muotoiltu rei’ittämällä kevennetty pelihiiri
- Hinta.fi 59,95 euroa – Hinta.fi, Haku: Xtrfy M4 RGB
- Paino n. 71 grammaa. Mitat: 120 x 60 x 39 mm (P x L x K)
- Xtrfy, M4 RGB -tuotesivu
Glorious PC Gaming Race Model O
- Symmetrinen rei’ittämällä kevennetty pelihiiri.
- Hinta.fi 49,90 euroa – Hinta.fi, Haku: Glorious PC Gaming Race Model O
- Paino n. 67 grammaa. Mitat: 128 x 59 x 37,5 mm (P x L x K)
- Glorious PC Gaming Race, Model O -tuotesivu
Endgame Gear XM1
- Symmetrinen mekaanisilla kytkimillä ja matalalla näppäinviiveellä varustettu reiätön kevyt pelihiiri.
- Jimms.fi 59,90 euroa – Jimms.fi, Endgame Gear XM1
- Paino n. 70 grammaa. Mitat: 122,1 x 65,8 x 38,3 mm (P x L x K)
- Endgame Gear, XM1 -tuotesivu
Razer Viper
- Symmetrinen optisilla matalan viiveen kytkimillä varustettu reiätön kevyt pelihiiri.
- Hinta.fi 84,99 euroa – Hinta.fi, Haku: Razer Viper
- Paino n. 69 grammaa. Mitat: 126,7 x 66,2 x 37,8 mm (P x L x K)
- Razer, Viper -tuotesivu
Tietoa testaajasta ja testaustavoista
Pelihiirien testiarvioinnin suoritti Counter-Strike: Global Offensive -pelin parissa yli 5000 tunnin ajan kunnostautunut korkeimman pelirankin FPS -pelaaja, ”hiiri-intoilija” ja -modaaja. Testaajan kämmen on mitoiltaan varsin keskikokoinen, noin 18 cm pitkä ja 9 cm leveä.
Kokonaiskuva hiiristä muodostettiin käytännön testaamisen ja erillisten mittausten perusteella. Vakiomittauksina hiirille suoritettiin useita sensorin mittauksia sekä näppäinviiveiden mittaukset. Mukana on myös sensorin sijainnin ja hiiren muodon vaikutuksen analysointia hiiren liikkeeseen videomuodossa.
Näin ensimmäisen artikkelini kunniaksi julkaisen myös lähtökohtaisesti hieman epäolennaisempaa testidataa hiirien eroista. Tarkoituksena tällä on välittää lukijalle tietoa hiirien testaamisesta ja pelihiirien nykyisestä teknisestä tasosta.
Hiirien sensorien toimintaa testattiin sekä Xtrfy:n GP1, että SteelSeriesin QcK+ -hiirimatoilla. Hiirissä ei havaittu mattokohtaisia suorituskykyeroja minkään testattavan parametrin suhteen. Teknisten testien mittausten aikana alustana käytettiin Xtrfy:n GP1 -hiirimattoa.
Hiirien sensorien testaamiseen käytettiin apuna kahta eri versiota MouseTester -sovelluksesta. MouseTester tallentaa hiiren liikkeen dataa ja piirtää kuvaajia valittujen parametrien suhteen. Kuvaajissa voi liikkua tarkentamalla haluttuihin kohtiin ja tulostaa näkymä kuvatiedostoksi.
Hiirtä testattaessa pyrittiin ottamaan huomioon kaikki mahdolliset käyttöön vaikuttavat tekijät. Yksityiskohdista mainitaan ensisijaisesti vain, jos niiden havaitaan aiheuttavat mahdollisia ongelmia hiiren käytettävyyteen. Mikäli jostain hiiren ominaisuudesta ei ole erikseen mainittu, voidaan olettaa hiiren olevan siltä osin kunnossa.
Xrtfy M4 RGB
Pakkauksen sisältö
Ruotsalaistaustainen Xtrfy pitää päämajaansa Landskronassa, mutta itse tuotteet valmistetaan Aasiassa. Yritys kertoo suunnittelevansa tuotteensa erityisesti suorituskyky ja kilpapelaaminen edellä. Kaikkien Xtrfy:n tuotteiden kerrotaan olevan kehitetty yhteistyössä e-urheiluseura Ninjas in Pyjamasin kanssa. Xtrfy esitteli M4-hiirensä viime kesäkuun alussa ja myyntiin se saapui viime syksynä.
Pakkaus on Xrtfy:n väreillä ja hiiren kuvalla päällystetty tukeva pahvilaatikko. Kannen alta paljastuu harkitusti kaltevalle ”alttarille” aseteltu hiiri, kaksi kustomoitua näppäinhattua ”Xtrfy ja ”GG” sekä esiin pujahtaa Ninjas in Pyjamas -peliorganisaation ja Xtrfy:n logoilla varustettu tarra.
Pohjan alta löytyy vielä lisäksi pakkaus, joka sisältää vaihdettavia liukupintoja hiirelle, ohjelappusen ja Xtrfy -tarran. ”Unboksaus” on kokemuksena miellyttävä, siihen on selkeästi panostettu.
Hiiren ensituntumat, rakenne ja ulkonäkö
Xrtfy M4 RGB on saatavilla useana eri värivaihtoehtona (musta, valkoinen, pinkki, turkoosi ja retro), joista testiin saapui musta malli. Hiiren RGB-valaistus on varsin näyttävä, vaikka en mikään varsinainen valojen fani olekaan. Valot kulkevat sivunäppäimistä etuosan kautta ympäri – myös hiiren rulla on valaistu. Kaiken kruunaa rei’itetyn kuoren alta paistava RGB-valaistu Xtrfy -logo. Valaistuksen ledit vaikuttavat olevan synkronoitu keskenään. Rei’itys näyttää luontevalta ja hiiri on muutenkin ulkonäöltään siisti ja viimeistelty.
Hiiren kuorista saa voimakkaasti puristellessa kuulumaan natinaa, mutta normaalissa käytössä rakenne tuntuu tukevalta ja kestävältä. Kuoren näppäinosat lepäävät välittömästi kytkinten päällä aktivoiden painaessa suoraan hiiren kytkimen. Näppäimet tuntuvat napakoilta mutta keveiltä painaa. Rullan askellus tuntuu sopivasti ja rekisteröityy oikein, sekä rullan napin painamisvoimakkuus on sopiva.
Avoimet reiät hiiren kuoressa auttavat myös vähentämään kämmenen hikoilua. Toisaalta reiät mahdollistavat roskien ja pölyn tippumisen hiiren sisään, reiät voivat kerätä helpommin epäpuhtauksia ja puhdistaminen ei onnistu kunnolla hiirtä avaamatta. Valmistajan mukaan hiiren rakenne on onneksi pöly- ja roiskesuojattu.
Hiiren liukupintojen koko on kompromissi kahdesta ilmiöstä. Riittävän iso liukupintojen pinta-ala varmistaa sen, etteivät pinnat muodosta liikettä vastustavaa painaumaa pehmeään maton pintaan. Toisaalta pienemmät liukupinnat aiheuttavat kokemuspohjaisesti vähemmän liikevastusta hiirtä sormilla kevennettäessä tarkkaan tähdätessä.
M4 RGB:n liukupinnat ovat kooltaan tavanomaiset ja istuvat tasaisesti pohjassa varmistaen sulavan hiiren liikkeen matolla. Liukupintoja ympäröivä reunus on lähes kiinni liukupinnoissa, joten väliin ei pääse kerääntymään isompia murusia. Reunuksessa on pieni lovi, joka helpottaa liukupintojen irrotusta. Lovet sijaitsevat kuitenkin liukupintojen keskivaiheella, joten liukupinnat venyvät helposti käyttökelvottomaksi irrotuksen yhteydessä.
Ominaisuuksien ja säätömahdollisuuksien läpikäynti
Xtrfy M4 RGB on varustettu Pixartin 3389 -sensorilla, yltäen valmistajan mukaan jopa 10,16 m/s nopeuteen ja 50 g:n kiihtyvyyteen. Kytkimet ovat Omronin valmistamat ja niille luvataan 20 miljoonan painalluksen kestävyyttä.
Hiireen ei ainakaan testaushetkellä ole saatavilla erillistä tietokoneelle asennettavaa asetusohjelmistoa. Asetuksia voi säätää hiirestä näppäinkomennoilla sekä säätönapeilla.
RGB-valojen säätö tapahtuu keskellä hiirtä olevan RGB-napin avulla painamalla sen lisäksi muita hiiren näppäimiä. Valittavissa on lukuisia RGB-valoefektejä, väriä ja sen kirkkautta voi säätää mieleisekseen tai halutessaan valaistuksen voi kytkeä kokonaan pois päältä.
Pohjasta löytyy myös CPI-nappi, josta painamalla voi kierrättää läpi eri CPI-asetuksia. Ohjelappusessa on kirjattu eri asetukset ja niitä vastaavat CPI-napin valon värit. CPI (counts per inch) tarkoittaa hiiren sensorin herkkyysasetusta.
Päivitystaajuus on säädettävissä pohjassa olevalla liukukytkimellä kolmeen eri asentoon:
125 Hz, 500 Hz tai 1000 Hz. Testilaitteistolla hiiri toimi vakaana ja sulavasti 1000 hertsin taajuudella. Teoriassa suurempi taajuus mahdollistaa pienemmän viiveen tietokoneen ja hiiren välillä, joten suurimman toimivan päivitystaajuuden käyttäminen on suositeltavaa. Joidenkin emolevyjen ja USB-porttien kohdalla voi esiintyä yhteensopivuusongelmia, tällöin matalamman 500 hertsin taajuuden käyttäminen saattaa tuottaa paremman lopputuloksen.
Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot
Hiiren piteleminen kädessä tuntuu ergonomiselta, korkea perä tukeutuu hyvin kämmenpohjaan. M4 on optimaalisin tavalliselle kämmenotteelle tai pideltäessä sormet koukistettuina ”claw” -otteella.
Testaajalla oli kuitenkin vaikeuksia löytää asento, jossa vaakasuora ranneliike tuntuisi luontevalta ja vaivattomalta. Hiiren liikuttaminen millä tahansa otteella aiheutti vaakasuoraksi tarkoitetun ranneliikkeen kallistuvan pelissä oikealle alas ja vasemmalle ylös. Vinouma johtunee sensorin sijainnista ja kulmasta suhteessa ranteen taitepisteeseen. Liikkeen korjaaminen vaakasuoraksi vaati ranteen taivuttamista epämiellyttävän paljon oikealle. Kyse voi olla henkilökohtaisesta tottumuksesta tai käden anatomiasta. Ranteen taivuttaminen ei tuottanut lyhyellä aikavälillä ongelmia ja pienen totuttelun jälkeen hiiri tuntui muutoin tarkalta liikuttaa.
Näissä asioissa kannattaa olla tarkkana. Jos muoto tuntuu jo alusta alkaen vaikealta, vaatien ranteen taivuttamista epämiellyttävään asentoon, on se ergonomisesti huono lähtökohta ja voi pahimmillaan aiheuttaa kipuja ja rasitusvammoja pitkällä aikavälillä.
Koska sopivaan hiiren muotoon vaikuttaa sekä käden anatomia että henkilökohtainen mieltymys ja tottumus, suosittelen kokeilemaan Xtrfy M4:n muotoa kunnolla ennen ostopäätöstä.
Hiiri on teknisesti hyvin valmistettu ja optimoitu. Hiiren säädettävyys on hieman rajoittunutta ohjelmiston puuttumisen seurauksena. Hiiren maksimitoimintakorkeus on vakiona matala, noin yhden millimetrin luokkaa, joten sensorin maksimitoimintakorkeuden säädön puuttuminen saattaa olla ongelma niille, jotka ovat tottuneet korkeaan sensorin maksimitoimintakorkeuteen.
Mitä pienempi painallusviive, sen parempi. Lyhyt kytkinvärinän suodatusaika perinteisellä toteutusratkaisulla voi kuitenkin aiheuttaa tuplaklikkausongelmaa ajan kuluessa, kun näppäinkytkin löystyy ja sen sisäinen millisekuntitason värinäaika kasvaa. Hiiren lyhytkestoisen testauksen aikana ei tätä ongelmaa kuitenkaan ilmennyt. Hiiressä ei siis ole suodatuksen eli viiveen keston säätömahdollisuutta, jolla kytkinten kulumista voisi kompensoida tarvittaessa tai säätää viivettä omaan tottumukseen sopivaksi.
M4:ssä yhdistyvät säväyttävä ulkonäkö ja laatu. Muoto jakanee mielipiteitä, mutta ainakin se on omintakeinen ja arkikäytössä ergonominen.
Hyvää:
- Sensorin viiveettömyys sekä matalilla että korkeilla CPI -asetuksilla
- Laadukkaan tuntuinen rakenne ja viimeistelty ulkonäkö
- Hieno ja monipuolinen RGB -valaistus
- Paketointi, mukana vaihdettavat liukupinnat ja pari näppäinhattua
- CPI -asetusten tarkkuus
Huonoa:
- Johto hieman taipumaton
- Sensorin kulma suhteessa hiiren muotoon varauksin.
- Rajoittunut säädettävyys ohjelmiston puuttumisen seurauksena
- Näppäimissä pieni viive
Huomion arvoista:
- Sensori sijaitsee lähempänä rannetta ja hieman vinossa muihin hiiriin verrattuna
- Reiät saattavat kerätä likaa hiiren sisään ajan mittaa
Glorious PC Gaming Race Model O
Pakkauksen sisältö
Glorious PC Gaming Race on vuonna 2014 perustettu yhdysvaltalainen pelituotevalmistaja, jonka päämaja sijaitsee Dallasissa. Yrityksen tavoitteena on luoda laadukkaita ja suorituskykyisiä pelituotteita kohtuuhintaan. Yritys aloitti suurikokoisilla hiirimatoilla ja julkaisi sen jälkeen vaihdettavilla kytkimillä varustetun mekaanisen pelinäppäimistön. Ensimmäisen Model O –hiirensä yritys julkisti alkuvuodesta 2019 ja se tuli Suomessa myyntiin viime kesänä.
Model O:n pakkaus on laadukkaan oloinen tukeva laatikko. Kannen alta paljastuu heti avatessa itse hiiri. Johto on taivutettu mutkalle ja pakattu itse hiiren alle. Johdon voimakas taivuttaminen ei ole yleisesti hyvä käytäntö sillä se saattaa aiheuttaa johtimen vikaantumista. Suosittelen olemaan varovainen taipuneen johdon suoristamisessa. Hiiren alta löytyy ohjelappunen, esite muista valmistajan tuotteista, kirje valmistajalta sekä kaksi tarraa. Paketista ei löydy vaihdettavia hiiren liukupintoja.
Hiiren ensituntumat, rakenne ja ulkonäkö
Model O -mallia on useampi versio, mattapintaisena ja kiiltäväpintaisena sekä mustana että valkoisena. Kiiltäväpintaisten suositushinta on kympin kalliimpi. Testattavaksemme saapui mattapintainen ja musta Model O. Valmistaja on julkaissut myös pienemmän Model O- -version tästä hiirestä.
Model O:n RGB-valaistus on kirkas ja täyteläinen sekä monipuolisesti ohjelmoitava. Valaistus muistuttaa kovin Xtrfy M4:n valaistusta ja on myöskin säädettävissä kokonaan pois päältä.
Kuori natisee ja antaa selvästi periksi puristettaessa, ei kuitenkaan niin helposti, että se vaikuttaisi normaaliin hiiren käyttöön. Hiiri tuntuu heti kättelyssä varsin etupainoiselta.
Kuten Xtrfy M4:ssä, Model O:n kuori on täynnä reikiä. Reiät tekevät hiirestä hyvin tuulettuvan, mikä vähentää kämmenen hikoilua mutta toisaalta helpottaa roskan ja pölyn kulkeutumista hiiren sisään. Kunnollinen puhdistaminen vaatii hiiren avaamisen. Valmistaja ei kerro hiiren olevan pöly- tai roiskesuojattu.
Hiiren 2 metriä pitkää johtoa ympäröi löysä ”kangasverkko”. Kangaspinnoitteen alla johtimen ympärillä ei ole käytetty paksua kumipinnoitetta vaan johdin liikkuu vapaasti kangas verkon sisällä. Väljyys ja kumisuojuksen puuttuminen tekee johdosta todella taipuisan. Johto ei tunnu juurikaan hiirtä liikuttaessa. USB-liitin on hieman paksu ja se painaa viereisessä USB-portissa olevaa liitintä vasten. Tämä vaikeuttaa viereisen USB-portin käyttöä.
Kuoren näppäinosat lepäävät välittömästi kytkinten päällä aktivoiden painaessa suoraan hiiren kytkimen. Näppäimet tuntuvat napakoilta. Rullan askellus tuntuu selvästi ja rekisteröityy oikein sekä rullan napin painamisvoimakkuus on sopiva.
Hiiren liukupinnat ovat kooltaan tavanomaiset ja istuvat tasaisesti pohjassa varmistaen sulavan hiiren liikkeen matolla. Liukupintoja ympäröivä reunus on lähes kiinni liukupinnoissa, joten väliin ei pääse kerääntymään isompia murusia. Reunus vaikeuttaa liukupintojen irrottamista käyttökelpoisena, kun liukupintojen reunojen alle ei saa työnnettyä terää helposti.
Ominaisuuksien ja säätömahdollisuuksien läpikäynti
Model O on varustettu Pixartin 3360 -sensorilla, yltäen valmistajan mukaan jopa 6,35 m/s nopeuteen ja 50 g:n kiihtyvyyteen. Kytkimet ovat Omronin valmistamat ja niille luvataan 20 miljoonan painalluksen kestävyyttä.
Hiirestä itsestään voi säätää RGB-valaistusta eri näppäinyhdistelmien avulla. Lisäksi hiiren päällä on nappi, josta voi vaihtaa CPI-asetusta. Pohjassa oleva valo osoittaa värillään valittuna olevan CPI-asetuksen.
Hiireen on valmistajan sivuilta ladattavissa ohjelmisto, joka lisää kustomoitavuutta.
Hiiren firmware-ohjelmisto oli päivitettävä valmistajan sivuilla olevan päivityspaketin avulla ennen kuin ohjelma tunnisti hiiren olevan kytkettynä. Asetusohjelmasta voidaan säätää hiiren CPI-tasoja, näppäimien funktioita, valaistusta, hiiren sensorin maksimitoimintakorkeutta, päivitystaajuutta ja hiiren näppäimen suodatusviivettä eli näppäinviivettä. Ohjelmistossa on myös makroeditori, jolla voi tallentaa näppäinpainalluksia viiveineen ja määrittää hiiren painike suorittamaan haluttua makroa. Lisäksi valitut asetukset voi tallentaa profiiliksi, jonka voi sitten avata myöhemmin käyttöön.
Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot
Model O:n muoto tuntuu varsin luontevalle ja helpolle tottua, se muistuttaa paljon Benq Zowie FK1 -hiirtä. Hiiren perä tukeutuu kämmenen tyveen, muttei täytä kämmenkuoppaa, ellei kämmentä levitä tasaisemmaksi koukistamalla sormia enemmän. Muoto sopii hyvin kaikille eri otteille. Muoto on symmetrinen mutta ei optimaalinen vasemmalle kädelle, sivunappeja on vain vasemmalla puolen ja ne jäävät vaikeasti nimettömän sormen alle, mikäli hiirtä käyttää vasemmalla kädellä ja kämmenotteella. Lisäksi kyljen M4- ja M5-napit painuvat pohjaan, jos hiiren kylkeä painaa peukalon kohdalta tarpeeksi kovasti.
Sensori sijaitsee hieman keskimääräistä edempänä, eli kauempana ranteen taitepisteestä. Tämä vaikuttaa siihen, että ranneliikkeessä sensori kulkee pidemmän matkan verrattuna hiireen, jossa sensori sijaitsee lähempänä taitepistettä. Lisäksi hiiren selvästi keskikohtaa edempänä sijaitseva painopiste vaatii löysemmissä otteissa totuttelua.
Model O:n liike tuntui testaajasta välillä epästabiililta nopeita käännöksiä kevyellä otteella tehtäessä. Hiiri pyrkii siis kääntymään mieluummin perän kuin etuosan kautta johtuen painopisteestä. Puhutaan siis asioista, joihin voi tottua ja joista jotkut voivat mahdollisesti jopa pitää. Etupainoisuus voi olla hyväkin asia, jos haluaa että hiiri pysyy helposti linjassa pidettäessä kiinni hiiren keskiosan yläpuolelta sormiotteella, tukematta hiirtä kämmeneen. Yleisesti kuitenkin pidetään hyvänä, että painopiste olisi lähempänä hiiren keskikohtaa ja sensoria. Hiirten keventyessä johdon laahausefektin ja painon merkitys kasvaa vaikuttaen osaltaan hiiren kääntymiseen. Suurin osa pelaajista kääntää hiirtä etuosan kautta ranneliikkeessä, pitäen kämmentä tukipisteenä. Ranneliike helpottuu mitä taaempana painopiste sijaitsee. Keskellä oleva painopiste palvelisi parhaiten suurinta osaa käyttäjistä ja olisi hyvä kompromissi kaikki otteet huomioiden. Tukevalla kämmenotteella pelatessa etupainoisuutta ei huomaa ja muoto tuntuu kädessä todella hyvältä.
Hiiren näppäinviive on oletuksena 10 ms, joka on yli nykystandardien. Onneksi näppäinviive on säädettävissä ohjelman kautta neljään millisekuntiin, jolla päästään jo huomattavasti lähemmäs muiden testihiirien tasoa. Säädettävä näppäinviive on myös hyödyllinen, mikäli vanhan hiiren näppäinviive on säädettävän alueen sisällä, eikä ole aikaa totutella nopeampaan 4 ms viiveeseen.
Kokonaisuutena Model O yllättää positiivisesti ottaen huomioon, että kyseessä on valmistajan ensimmäinen hiiri. On kuitenkin havaittavissa, että kaikkia asioita ei ole mietitty ja viilailtu vielä ihan loppuun saakka.
Hyvää:
- Muoto tukee hyvin kämmenotetta ja sopii hyvin muihinkin otteisiin
- Hiiren säädettävyys
- Sopii myös isompaan käteen
Huonoa:
- Painopisteen epätavallinen sijainti hiiren etupuolella varauksin
- Näppäinviive oletuksena yli 10 ms, säädön jälkeenkin vielä 4 ms
- Ylimääräistä suodatusta/viivettä sensorissa myös matalilla CPI-asetuksilla
- Hiiren ohjelmisto tunnisti hiiren vasta manuaalisen firmwaren päivittämisen jälkeen
- Epätarkat CPI-asetusten arvot
Huomionarvoista
- Sensori sijaitsee kauempana ranteesta
- Reiät saattavat kerätä likaa hiiren sisään ajan mittaa
- Taipuisa johto pomppaa helposti hiirimatolle nopeissa liikkeissä, johdon pidikkeen käyttö suositeltavaa
Endgame Gear XM1
Pakkauksen sisältö
Endgame Gear on saksalaisen Casekingin tuore pelituotebrändi ja sen valikoimista löytyy tällä hetkellä ainoastaan yksi tuote – XM1-pelihiiri (sekä pari hiiritarviketta). XM1 saapui markkinoille viime kesänä.
XM1 toimitetaan hieman vertailukumppaneita vaatimattomammassa ohutpahvisessa pakkauksessa. Hiiri on upotettu vaahtomuovipalaan, joka vedetään ulos paketista. Mukana on vain pieni lappunen, jossa kerrotaan lyhyesti hiiren perusasetuksista sekä latauslinkki firmwareen ja ohjelmistoon. Vaihdettavia liukupintoja ei tule mukana.
Hiiren ensituntumat, rakenne ja ulkonäkö
XM1 ei ulkonäöllään pröystäile eikä siinä ole kuin kaksi pientä lediä pohjassa ja nekin kertovat funktionaalisesti CPI-tasoa värillään ja päivitystaajuutta olemassaolollaan (molemmat ledit päällä = 1000 Hz, vasen sammuksissa = 500 Hz ja oikea sammuksissa 250 Hz). Älykäs minimalistinen toteutus nostaa suupieltä ylöspäin. Hiiri tuntuu kevyestä painostaan huolimatta jämäkältä, eikä rakenteen keventämiseksi ole käytetty edes reikiä. Kaksin käsin puristamallakaan hiiren runko ei anna merkittävästi periksi. Ehkä pakkauksessa ja valaistustoteutuksessa säästetyt rahat ovatkin todella menneet laatuun ja hyödyllisiin ominaisuuksiin?
Näppäimet ja rulla ovat samaa hyvää laatua kuorien kanssa. Kuoren näppäinosat lepäävät välittömästi kytkinten päällä aktivoiden painaessa suoraan hiiren kytkimen. Näppäimet tuntuvat helpoilta painaa. Rullan askellus tuntuu selvästi ja rekisteröityy oikein sekä rullan napin painamisvoimakkuus on sopiva. Hiiren 1.85 metrinen johto on halvan näköinen, ohut ja kumipintainen, mutta se on myös taipuisa ja kevyen tuntuinen.
Hiiren liukupinnat ovat kooltaan tavanomaiset ja istuvat tasaisesti pohjassa varmistaen sulavan hiiren liikkeen matolla. Liukupinnat on upotettu kuoren pohjaan ja ne ovat kooltaan hieman pienemmät kuin upotus, mutta muodostuvat raot jäävät niin kapeiksi, ettei niihin mahdu kertymään isompia roskia häiritsemään hiiren liikettä. Upotus vaikeuttaa liukupintojen irrottamista ehjänä, koska liukupintojen reunojen alle ei saa työnnettyä terää helposti.
Ominaisuuksien ja säätömahdollisuuksien läpikäynti
XM1 on varustettu Pixartin 3389 -sensorilla, yltäen valmistajan mukaan jopa 11,43 m/s nopeuteen ja 50 g:n kiihtyvyyteen. Kytkimet ovat Omronin valmistamat ja niille luvataan 50 miljoonan painalluksen kestävyyttä.
XM1:ssä on erikoisominaisuutena patentoitu kytkinvärinän suodatusratkaisu, joka toimii tavallisilla perinteisillä mekaanisilla hiiren kytkimillä. Yksinkertaistettuna hiiri muodostaa värinän taajuuden muutoksesta funktion, jolla se pystyy arvioimaan painalluksen odottamatta värinän loppumista. Tämän ansiosta valmistaja lupaa hiirelleen alle 1 millisekunnin näppäinviivettä. Ratkaisun myötä tuplaklikkausongelman pitäisi olla historiaa.
Hiiressä itsessään on yksi nappi, josta voi säätää sekä CPI-asetusta, että päivitystaajuutta.
Hiireen on saatavilla asetusohjelmisto. Ohjelmistosta saa säädettyä näppäimien toimintoja, CPI-tasoja 50 yksikön tarkkuudella, sensorin maksimitoimintakorkeutta ja lisäksi päälle on valittavissa lisäfiltteri liikkeen tasoittamiseen suurilla CPI-asetuksilla. En kuitenkaan suosittele filtterin, enkä ylisuurien CPI-arvojen käyttöä. Ohjelmistosta on myös päivitettävissä hiiren firmware. Näppäinviivettä ei voi säätää oman tottumuksen mukaiseksi, toisaalta alle millisekunnin viiveeseen tottuminen alkaa olla ajankohtaista kehityssuunnan huomioon ottaen.
Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot
XM1 muistuttaa muodoltaan SteelSeriesin Rival 110 -hiirtä. Sivut jyrkentyvät kuitenkin voimakkaammin, tehden hiiren nostamisesta helpompaa. Sivujen jyrkennys ja siitä seuraava yläosan leveys aiheuttaa myös sen, että hiiri tukeutuu kämmenotteessa enemmän nimettömän varteen eikä sormen päähän. Se tukevoittaa otetta, mutta samalla vähentää nimettömän liikerataa tähdätessä. Hiiren perä on pyöreä ja korkea, mahdollistaen hiiren tukemisen eri otteissa kämmenkuoppaan.
Vaikka hiiri on muodoltaan symmetrinen, on se tarkoitettu ensisijaisesti oikeakätisille. Sivunapit löytyvät vain hiiren vasemmalta puolelta ja ne jäävät nimettömän alle, jos hiirestä pitää kiinni vasemmalla kädellä kämmenotteella.
Hiiren näppäimet ovat erittäin kevyet painaa ja aktivoituvat melkeinpä sormien painosta. Tämä voi jakaa mielipiteitä sillä kevyt näppäinten painallusvoima voi aiheuttaa vahinkoklikkauksia joillekin käyttäjille. Testaajalle tämä ei aiheuttanut suurempaa ongelmaa. Aluksi tuli painettua pari kertaa näppäintä vahingossa mutta lyhyen totuttelun jälkeen vahinkoklikkauksia ei enää syntynyt.
Hiiren pinta on liukas ilmankosteuden ollessa matala. Edellä mainitut muodolliset ratkaisut sekä käden hikoaminen auttavat pitämään tukevaa otetta hiirestä. Hiiren saumoihin kertyy helposti likaa eikä niitä ole helppo puhdistaa. Hiiren rulla on äänekäs nopeasti rullatessa.
Hiiri vaatii käyttöön otettaessa firmwaren päivityksen. Testaus on suoritettu parhaiten toimivaksi todetulla beta v1.88 firmwarella. Edellinen v1.62 firmware toimi muuten hyvin, mutta sillä esiintyi satunnaisia jopa viiden millisekunnin viiveitä hiiren liikkeen päivityksessä. Beeta firmwarea ei valitettavasti voi ladata ohjelmistosta, vaan siihen on haettava erillinen asennuspaketti valmistajan sivuilta.
XM1:n muoto voi jakaa mielipiteitä, mutta sopii varmasti monelle käyttäjälle kuin nyrkki silmään. Allekirjoittanutkin alkoi pitää hiiren muodosta siihen tottuessaan. Esiin nousseet pienet ”viat” eivät aiheuttaneet suoriutumiseen vaikuttavaa ongelmaa. Loistava suoritus ensimmäiseksi hiireksi Endgame Gearilta.
Hyvää:
- Näppäinten viiveettömyys patentoidun värinänsuodatustekniikan ansiosta
- Sensorin viive pysyy matalana korkeillakin CPI-asetuksilla
- Tukeva kestävän tuntuinen rakenne
- CPI:n ja päivitystaajuuden vaihto onnistuu yhdestä hiiren pohjassa piilossa olevasta napista
Huonoa:
- Vaatii firmwaren päivittämisen valmistajan sivuilta 1.88v beta -versioon toimiakseen tasaisella päivitysviiveellä
- Äänekäs rulla
Huomion arvoista:
- Sensori sijaitsee kauempana ranteesta
- Hiiren napit ovat herkät/nopeat ja painuvat helposti vahingossa pohjaan
- Ohut taipuisa kuminen johto ajautuu helposti hiiren tielle ilman johdonpidikettä
Razer Viper
Pakkauksen sisältö
Vuonna 2005 Yhdysvalloissa perustettu Razer on yksi pelitarvikemarkkinoiden veteraaneista ja yksi yrityksen ensimmäisistä tuotteista oli tuolloin Diamondback-pelihiiri. Tähän vertailuun valikoitunut Viper-malli julkaistiin viime elokuussa, jolloin se tuli välittömästi myyntiin 89,99 euron suositushintaan.
Hiiren pakkaus on Razerin tuotteille tyypillisesti mustavihreä. Pakkauksen pahvi on ohutta ja hiiri on pakattu, kuten suurin osa kuluttajatuotteista. Sisältä paljastuu muovisen suojan alla oleva hiiri, Razerin tervehdys, ohjekirjanen ja lapullinen valmistajan tarroja. Razerkaan ei valitettavasti ole sisällyttänyt vaihdettavia liukupintoja hiiren mukaan.
Hiiren ensituntumat, rakenne ja ulkonäkö
Viperissä on maltillisesti vain yksi säädettävä RGB-valo, joka hohkaa Razerin logon kautta. Valo on poistettavissa käytöstä, jolloin logo häipyy lähes kokonaan näkyvistä. Hiiren reiättömästi toteutettu kevyt rakenne on tukevan tuntuinen, ei anna paljoa periksi, eikä myöskään päästä ääniä kovaakaan puristettaessa. Hiiren sivuilla on kumipinnoitetta hyvän pidon/otteen saamiseksi. Muodoltaan Viper on riskitön ja luotu sopimaan mahdollisimman moneen käteen ja otteeseen – sekä oikea- että vasenkätisille. Muoto muistuttaa paljon Model O:n muotoa ja tuntuukin kädessä aika samalle. Viperissä painopiste on keskellä.
Näppäimissä ei ole väljyyttä, vaan painallus aktivoi suoraa kytkimen. Optinen näppäimen kytkin ei nouse ihan yhtä napakasti ylös muiden testihiirien Omron -kytkimiin verrattuna, pidentäen painalluksen kokonaiskestoa. Rullan askellus tuntuu selvästi ja rekisteröityy oikein. Rullan painallusvoima on muita testihiiriä kevyempi, mutta ei liian kevyt. Viperin 2,1 metriä pitkä Razer Speedflex -johto on sopivan kevyt ja taipuisa kumisesta sisärakenteestaan huolimatta. Johdon pinta on kangaspäällystetty.
Viperissä on neljän liukupinnan sijaan kaksi isompaa liukupintaa, jotka sijaitsevat hiiren etu- ja takaosassa ja yksi pieni, joka ympäröi sensoriaukkoa keskellä. Etuosan liukupinta on muotoiltu pitkulaiseksi ja ranneliikkeen suuntaiseksi. Liukupintojen kokonaispinta-ala on samaa luokkaa muiden testihiirien kanssa. Liukupintojen upotus pohjaan on verrattain matala, helpottaen niiden irrotusta käyttökuntoisina.
Ominaisuuksien ja säätömahdollisuuksien läpikäynti
Viperissä käytetään Razerin kehittelemää optista kytkintä, jonka luvataan toimivan 0,2 millisekunnin viiveellä. Siinä missä perinteisiin mekaanisiin kytkimiin syntyy viivettä värinän suodatuksesta, optisen kytkimen sisällä ei ole toisiaan vasten värähteleviä metallipintoja, joiden värinää joutuisi suodattamaan pois hiiren painallusta rekisteröidessä. Optisessa kytkimessä painallus rekisteröityy, kun näppäimen kytkintä painaessa este infrapunavalokeilan edestä väistyy ja valo osuu sensoriin. Painallus loppuu, kun este nousee takaisin valokeilan eteen ja sensori ei enää näe valoa. Mielenkiintoisena havaintona optisia kytkimiä ei voinut käyttää tietokoneen herättämiseen valmiustilasta, mutta hiiren rullassa ja sivunäppäimissä on vielä tavallinen mekaaninen kytkin, jolla kone herää. Optiset kytkimet toimivat luvatulla tavalla ja viive oli samaa luokkaa XM1:n kanssa, eli erittäin pieni.
Näppäimien viiveitä testatessa havaitsin, että hiiren nostamisen jälkeisessä klikkauksessa oli noin 7 ms enemmän viivettä kuin tavallisesti. Tämän on mahdollisesti tarkoitus estää vahinkoklikkauksia niillä käyttäjillä, jotka laskevat hiirtä varomattomasti hiirimatolle pelin aikana. Varomaton hiiren tiputtaminen tai laskeminen matolle voi aiheuttaa hiiren näppäimen aktivoitumisen iskun voimasta. Iskun vaikutuksesta kytkin kuitenkin vain käy nopeasti pohjassa, jolloin 7 ms viive riittää suodattamaan vahinkopainalluksen. Tämä kuitenkin aiheuttaa sen, että aina hiiren nostamisen jälkeen näppäin toimii normaalia hitaammin. Vaihtelu hiiren suorituskyvyssä ei ole hyvä asia lihasmuistin kannalta. Mielestäni olisi vähintäänkin kohtuullista antaa hienovaraisemmin hiirtä liikuttaville mahdollisuus kytkeä suodatin kokonaan pois päältä.
Razerin edustaja ei vahvistanut kyseistä ominaisuutta (kasvavaa viivettä) tarkoitukselliseksi ja yritys lupasi lähettää toisen Viper-testikappaleen, jolla voimme tarkistaa onko kyse yleisestä ominaisuudesta vaiko testiyksilön ”viasta”. Päivitämme artikkelia sen suhteen jälkikäteen, jos toisessa testikappaleessa ilmenee poikkeavaa käytöstä.
Viperissä on kaksi sivunäppäintä enemmän verrattuna muihin testihiiriin. Itse hiirestä voi säätää CPI-asetusta pohjassa olevalla napilla. Loput säädöt löytyvät Razerin Synapse -ohjelmasta.
Synapse-asetusohjelma mahdollistaa makrojen luomisen, profiilien tallentamisen, hiiren näppäimien komentojen valitsemisen, CPI-asetusten muuttamisen, päivitystaajuuden muuttamisen, RGB-valojen säätämisen ja sensorin kalibroinnin hiirimatolle sopivaksi. Kalibroinnilla voidaan saavuttaa pieni lisä sensorin tarkkuuteen tietyillä hiirimatoilla ja sen avulla onnistuu maksimiroimintakorkeuden säätäminen. Käytännössä hiiri toimii mainiosti kalibroimattakin. Ohjelmistosta onnistuu muun muassa hiiren kätisyyden vaihtaminen yhdellä näpäytyksellä ja RGB-valon sammuttaminen kokonaan. Synapse näyttää valitun CPI-lukeman sitä vaihdettaessa.
Näppäinviive ei ole säädettävissä, mutta kuten jo XM1:n kohdalla totesin, viiveettömyys on vihdoin saavutettu, joten siihen on syytä totutella.
Pelaamisergonomiaan ja suorituskykyyn liittyvät huomiot
Razer on kokenut hiirivalmistaja, joka on ehtinyt korjata ja parantaa hiiriänsä monin tavoin vuosien varrella. Vihdoin veteraani vaikuttaisi päässeen viimeisistäkin vitsauksista eroon. Viperin kohdalla hiiren painoa on vähennetty ja näppäinviive on saatu eliminoitua optisilla kytkimillä. Toivottavasti sama kehitys löytää tiensä myös muihin valmistajan hiirimalleihin.
Viper on muodoltaan lähellä Model O:n muotoa, mutta kooltaan pienempi. Sensori sijaitsee hieman taaempana, eli lähempänä ranteen taitepistettä verrattuna muihin testihiiriin. Muoto on yksinkertainen ja yhteensopiva kaikkien otteiden kanssa. Kumiset sivut antavat hyvän pidon sormille otteessa kuin otteessa.
Hyvää:
- Sensorin viiveettömyys varsinkin 1600 CPI:n asetuksella
- Viiveettömät optiset näppäimet
- Sopii myös vasemmalla kädellä pelaaville
- Kumiset sivut varmistavat pitävän otteen hiirestä
Huonoa:
- Sensorin viive 3200-16000 CPI:n asetuksilla
- Epätarkat CPI-asetusten arvot
- Hiiren nostamisen jälkeen näppäinviive on yhden klikkauksen ajan 7 ms
Huomion arvoista:
- Sensori sijaitsee lähempänä rannetta.
- Sivunäppäimet ovat hieman vaikeammin tavoitettavissa kuoren tasalla kompromissina mahdollisuudelle käyttää hiirtä myös vasemmalla kädellä.
Tekniset testit ja mittaukset
Todellinen CPI-arvo
Hiiren CPI (counts per inch), tarkoittaa siis hiiren sensorin mittaamia ”askelia” yhtä tuumaa kohti. Yksinkertaistettuna puhutaan siitä, kuinka herkkää tai nopeaa on hiiren liike. Toisin sanoen 800 CPI:n arvolla hiiren kursori liikkuu näytöllä 800 pikselin matkan, kun hiirtä liikutetaan tuuman matka.
CPI:stä käytetään yleisesti myös DPI -termiä vaikka kyse ei tarkalleen ottaen ole täysin samasta asiasta. Hiirissä on tarjolla useita herkkyysvaihtoehtoja, 400, 800, 1600 jne. Tässä testissä mittaamme sitä, kuinka tarkasti valmistajan ilmoittamat CPI-lukemat 400, 800 ja 1600 pitävät paikkaansa käytännössä. Vain hyvin harvat pelaajat käyttävät yli 1600 CPI:n arvoja ja yli 3000 CPI:n arvot ovat käytännössä lähestulkoon tarpeettomia.
Pelaajille on tärkeää hiirtä vaihtaessa löytää sama nopeus, johon lihasmuisti on tottunut. CPI on merkittävin hiiren nopeuteen vaikuttava muuttuja. Tarkat CPI-arvot helpottaisivat tätä siirtymää hiirestä toiseen. Onneksi valveutunut hiirikäyttäjä voi itsekin mitata CPI:n ja laskea sen perusteella täsmällisen hiiren nopeusasetuksen pelissä.
CPI:tä on yleensä käytetty hiiren sensorin herkkyyden ilmaisemiseen ilmoittamalla suurin mahdollinen CPI-lukema, jonka hiirestä voi asettaa käyttöön. Jos kyseessä olisi sensorin todellinen tarkka mittaus jokaista ”askelta” kohti, CPI kävisi tarkkuuden mittarina. Käytännössä kuitenkin nykyaikana hiirten sensorin dataa interpoloidaan siihen malliin, ettei suurin CPI-arvo usein ilmoita tarkkoja mitattuja ”askelia”, vaan suurempien CPI-lukemien saavuttamiseksi sensorin natiiviaskelia kerrotaan sopivasti ja ”puhdistetaan” erilaisilla suodattimilla, jotka ”keskiarvoistavat” liikettä siistien pois kertomisesta aiheutuneen ”rosoisuuden”. Tämä datan käsittely lisää tietenkin epätarkkuutta ja viivettä hiiren liikkeeseen. Siksi onkin suositeltavaa käyttää matalampia natiiveja CPI-arvoja. Useimmissa tilanteissa 800 CPI on riittävä tarkkuus, jolla peleissä hiiren liike ei hypi useita pikseleitä kerrallaan 1080p-resoluutiota ja kohtuullista pelin sisäistä hiiren nopeutta käytettäessä.
Hiirien CPI-arvot mitattiin MouseTester -ohjelmalla mittaamalla 100 mm matka hiirimatolla ja katsomalla paljonko hiiri lähettää liikedataa tietokoneelle. Saadun tiedon perusteella laskettiin CPI-arvo. Ilmoitettu lukema on viiden toiston keskiarvo. Mittausvirheestä johtuva hajontaa keskiarvoon pysyi alle 0,5 % toistojen kesken koko testauksen ajan, useimmiten eroa toistojen välillä oli 0-3 CPI:tä.
Yllätyin testatessa siitä, miten vielä nykyäänkin hiirien -arvot vaihtelevat näin paljon. Prosentuaalinen virhe näyttää hiirikohtaisesti yhtä suurelta jokaisella asetuksella. Mitattujen arvojen perusteella voidaan laskea paljonko pelissä pitää hienosäätää hiiren nopeutta, jotta saavutetaan sama kokonaisnopeus kuin edellisellä hiirellä, tai tarkkaan valittuun CPI-arvoon suhteutettuna.
Esimerkki: Jos on pelannut aiemmin hiirellä, jonka todellinen CPI on 804 ja hiiri vaihdetaan Model O -hiireen (CPI 779,6).
Jotta hiiren kokonaisnopeus pelissä säilyisi entisellään, muodostetaan kerroin: 804/779,6 = 1,03129…
Kerrotaan pelin hiiren nopeuden asetus tällä kertoimella, esim. CS:GO hiiren nopeusasetus 1.5 * 1,03129…
Saadaan uusi pelin sisäinen hiiren nopeusasetus: 1,546935… ≈ 1.547
Yksilöllisistä eroista johtuen tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina hiirimallien suhteen. Ainoa tapa tietää sensorin CPI-asetuksen tarkka arvo on laskea se itse hiirikohtaisesti. Mittaamiseen suosittelen käyttämään 10 cm leveää laatikkoa tai palikkaa, joka on helppo kääntää särmän yli kyljelleen ja siirtää hiiri sitä vasten.
Testihiiristä Xtrfy M4 RGB:n CPI-asetukset pitivät parhaiten paikkansa, Razerin Viperin heikoimmin.
Näppäinviiveiden mittaus
Näppäinviiveet testasimme KeyResponsePK V2.0 -ohjelmalla, joka laski oikean ja vasemman hiiren näppäimen painalluksen välisen ajan, sekä ilmoitti kumpi, näppäin rekisteröityi ensin.
Testatessa iskimme kahden eri hiiren eri näppäimiä yhteen niin nopeasti, ettei merkittävää virhettä pääsisi syntymään tilanteissa, joissa näppäimet aktivoituvat eriaikaisesti näppäimien/kytkimien mekaanisten eroavaisuuksien seurauksena. Kahden kytkimen yhteinen aktivoitumismatka on alle 3 mm. Tällöin hiirten suhteellisen nopeuden toisiinsa nähden täytyy olla yli 3 m/s, jotta näppäinmekaniikasta johtuva suurin mahdollinen mittausvirhe saataisiin pysymään alle 1 millisekunnin.
Testatessa selvisikin, että XM1:n ja Viperin välinen ero XM1:n hyväksi johtuu todennäköisesti siitä, että XM1:n näppäin vaatii vähemmän voimaa aktivoitumiseen, jolloin yhteen iskiessä se painuu pohjaan ensimmäiseksi. Mitä nopeampaa iskin näppäimiä yhteen, sitä pienemmäksi ero kapeni, hitaammalla nopeudella ero kasvoi. Testin luonteesta johtuen erot kytkinten aktivoimisvoimassa kuitenkin kuvaavat todellisuutta, helpommin aktivoituva kytkin on nopeampi painaa pohjaan ja siten nopeampi käytännössä. Teoriassa Razerin optisen kytkimen pitäisi olla vähintään yhtä nopea. Eron ollessa kuitenkin virhemarginaalien sisällä, voimme todeta, että molemmat hiiret ovat käytännössä viiveettömiä. XM1:n ollessa testin nopein ja hyvin lähellä 0 ms viivettä, otan sen vertailupisteeksi ja siihen vertaan kaikkia muita hiiriä tässä mittauksessa. Mittaustulokset koostuvat 30 toiston keskiarvosta.
Razerin Viper ja Endgame Gearin XM1 olivat käytännössä viiveettömiä erityisratkaisuidensa turvin. Xtrfy M4 RGB pärjäsi hyvin siihen nähden, että käytössä on perinteisempi tapa suodattaa näppäimen värinää. Glorious Model O jäi selvästi jälkeen muista hiiristä näppäinviiveen osalta.
Sensorin maksimitoimintakorkeus
Tähän mittaukseen ei löytynyt tarkkaa mittalaitetta. Osa toimintakorkeuksista selvisi pinoamalla CD-levyjä hiiren liukupintojen alle, väliarvot arvioin ottamalla toiselta puolelta levyjä pois ja olettamalla että korkeus on tällöin kahden korkeuden keskiarvo. Alle yhden CD-levyn korkeuden arvioin laittamalla CD-levyt hiiren liukupintojen väliin, jolloin CD:n korkeudesta väheni hiiren liukupintojen korkeus. Xtrfy M4:ssä ei ole maksimitoimintakorkeuden säätömahdollisuutta.
XM1:stä ja Viperistä löytyi eniten säätövaraa. Jokaisen hiiren pienin mahdollinen toimintakorkeus oli kelvollisella tasolla myös paljon pieniä hiiren nostoja tekeville pelaajille.
Sensorin liikeradan ja sijainnin analysointi
Optimaalisessa tilanteessa rennosti hiirtä kämmenotteella pideltäessä sensori on suorassa linjassa kyynärvarren suhteen. Tähän vaikuttaa sensorin sijainti, hiiren muoto ja tietenkin hiiren käyttäjän käden anatomia. Ranteen rento asento on yleensä suurin piirtein ääriasentojen välissä keskellä. Optimaalinen rento tilanne voi tietenkin vaihdella fyysisistä eroavaisuuksista ja tottumuksista johtuen eri henkilöiden välillä. Optimitilanteessa tehokasta ranneliikettä riittää siis suunnilleen yhtä paljon molempiin taitesuuntiin. Keskiasento eli lepoasento antaa ranteelle enemmän palautumisaikaa pitkienkin yhtäjaksoisten pelisessioiden aikana ja ääriasentojen välttäminen liikeradan riittäessä paremmin molempiin suuntiin vähentää riskiä rasitusvammojen syntymiselle.
Sensorin liike on tietenkin suoraan suhteessa siihen liikkeeseen, joka välittyy tietokoneen ruudulle.
Analyysissa suoritettiin kämmenotteella ranneliikkeen ääriasennot jokaisella testihiirellä alhaalta päin kuvattuna. Tarkoituksena on analysoida sensorin liikettä suhteessa ranteen liikkeeseen. Kämmenote valittiin testiotteeksi koska se on hiiriotteista yleisin ja se myös tuo parhaiten esiin mahdolliset hiiren muodosta aiheutuvat liikevääristymät.
Vihreä viiva kuvaa kyynärvarren asentoa, jonka suhteen muita kulmia tarkkaillaan. Sininen viiva on videosta mitattu sensorin ääriasentojen puoliväli, eli sensorin asento ranteen ollessa optimaalisessa keskiasennossa. Punaiset viivat kuvaavat sensorin kulmaa ranteen ääriasennoissa.
Jokaisen hiiren kohdalla sensori kallistui hiiren käyttäjästä päin katsottuna hieman vasemmalle. Tämä kertoo todennäköisesti testaajan käden anatomian toispuoleisuudesta. Lepoasennossa sensori kuitenkin pysyi lähellä optimikulmaa, vaikka ääriasentojen puoliväli olisikin ollut enemmän vinossa. Tämä kertoo todennäköisesti lihasmuistista ja ranteen tottumisesta. Vääristymä vasemmalle oli kuitenkin Xtrfy M4 RGB:n kohdalla kaksinkertainen muihin hiiriin verrattuna. Myöskään liikeradasta ja sensorin kulmista muodostunut ympyrän sektori ei ole yhtä symmetrinen kuin muiden hiirien kohdalla. Vääristymän voisi korjata säätämällä sensorin kulmaa/sijaintia hiiren pohjassa.
Vaikka testissä syntyy hieman virhettä käden heilahtelun vuoksi, riittää tarkkuus tekemään päätelmiä sensorin kulmasta ranteen taitepisteen suhteen. Heilahtelu on enimmäkseen sivuttaissuuntaista ja vaikuttaa lähinnä laskennalliseen sensorin liikeradan pituuteen, ei niinkään sensorin kulman symmetriaan suhteessa kyynärvarteen.
Vaikka Xtrfy M4 RGB sensori ei liiku symmetrisesti, voi liikettä kompensoida taittamalla rannetta valmiiksi enemmän. Kompensoinnista on haittaa silloin, jos se aiheuttaa ylimääräistä jännitettä ranteeseen tai pakottaa rannetta liikaa ääriasentoon. Jos kompensointi mahtuu luonnollisen liikeradan rajoihin ja lihasmuisti tottuu siihen, ei epäsymmetrisyys rajoita suorituskykyä.
Sensorin etäisyys ranteen taitepisteestä määrittää sen, kuinka paljon liikettä sensori rekisteröi ranneliikkeen aikana. Etäämpänä ranteen taitepisteestä oleva sensori rekisteröi ranneliikkeessä enemmän liikettä kuin lähempänä oleva. Siksi poikkeava sensorin etäisyys ranteen taitepisteestä voi vaatia lihasmuistin totuttelemiseen uudelleen, vaikka itse sensorin ja pelin liikenopeuden asetukset olisivat laskettu vastaamaan tutun hiiren nopeuksia.
Sensorin etäisyyden eroavaisuuden vaikutusta voisi kompensoida laskemalla hiiren nopeuden asetukset siten, että ranneliike vastaisi samaa määrää liikettä pelissä kuin tutulla hiirellä. Tällöin hiiren nopeus koko käden liikkeessä ja aseen rekyylin kompensoimisessa muuttuisivat kuitenkin poikkeavaksi tuttuun hiireen verrattuna.
Mittasin sensorien etäisyydet sensorin keskipisteestä ranteen herneluuhun, koska herneluu on helpompi mittauspiste verrattuna ranteen todelliseen taitepisteeseen. Mittauksien tarkoitus on verrata hiirien sensorien etäisyyksiä keskenään, ei löytää absoluuttista mittaa taitepisteen ja sensorin välillä.
Mittaus ottaa huomioon sen, miten hiirhen muoto istuu kädessä kämmenotteella ja vaikuttaa omalta osaltaan myös sensorin etäisyyteen. ”Claw” otteella etäisyydet ovat suurin piirtein verrannollisia kämmenotteeseen. Sormiotteella etäisyys riippuu otetyylistä ja sormien koukistuksen määrästä.
Mittausta ei ollut järkevää suorittaa hiiren perään koska hiiret istuvat kädessä eri tavalla ja erot hiirien perän muodossa tekevät mittaustuloksesta merkityksettömän. Testaajan käden suhteen saatujen tulosten vertaaminen omien mittausten kanssa voi auttaa saamaan suurpiirteisen käsityksen sensorien sijainneista, anatomiset erot aiheuttavat väistämättä epätarkkuutta.
Tulokset jakautuivat selvästi kahteen ryhmään, Model O:ssa ja XM1:ssä sensori oli selvästi edempänä kuin M4 RGB:ssä ja Viperissä.
Sensorin viive
Sensorien viiveet testattiin liikuttamalla testihiiriä johdolla yhdistetyn Logitechin G Pro Wireless kanssa tarkasti yhtä aikaa ja tutkimalla yhtäaikaisesti tallennettua sensorien dataa MouseTester -sovelluksen avulla. Liiketieto normalisoidaan sillä oletuksella, että hiiret liikkuvat saman matkan. Normalisoinnilla eliminoidaan CPI-asetusten eroavaisuudet ja mahdolliset sensorien asentovirheet. Viive mitataan liiketiedon keskivaiheilta vähentäen liikkeen aloituksesta tai lopetuksesta aiheutuvan hiirien välisen liikkeen vaikutusta tulokseen.
Yleisimmät pelaajien käyttämät hiiren tarkkuudet/nopeudet ovat 400 ja 1600 CPI:n välillä, näillä tarkkuuksilla nykyhiiret ovat lähes säännönmukaisesti viiveettömiä. Päätin kuitenkin testata myös korkeammat tarkkuudet viiveen osalta.
Tulokset ovat 400–1600 CPI:n osalta pääosin linjassa odotuksien kanssa. XM1 oli v1.62 firmwarella lähes viiveetön, mutta beta v1.88 firmware lisäsi viivettä n. 0,5 ms. Model O:n sensorin datan tasaisuus ja havaittu viive kielivät pienestä sensorin liikkeen suodatuksesta/pehmennyksestä matalillakin CPI-lukemilla. Kaikkien testihiirien viiveet ovat riittävällä tasolla, joskin Model O:n liikedatan suodatus matalilla CPI-asetuksilla ihmetyttää. Endgame Gearillakin on vielä tekemistä firmwarensa kanssa saadakseen XM1:n toimimaan vakaasti mutta viiveettömästi. Razerin Viper näyttää toimivan nopeimmin 1600 CPI:n asetuksella, ollen 0,5 ms G pro:ta nopeampi.
Korkeilla CPI-lukemilla tilanne muuttui mielenkiintoisemmaksi. Siinä missä Endgame Gearin XM1 ja Xtrfyn M4 RGB pysyivät käytännössä viiveettöminä korkeimmille 16000 CPI:n lukemille asti, Razerin Viperin ja Gloriuksen Model O:n kohdalla tilanne oli toinen. Suodatuksen havaittiin lisäävän viivettä erityisesti liikkeen alussa. Esimerkkinä viive Viperin 16000 CPI:n asetuksella liikkeen alussa n. 13 ms ja lopussa n. 8 ms. Sama ilmeni myös Model O:lla, alussa 6 ms ja lopussa 2 ms.
Model O:lla viive on sama mitatuilla tasoilla 3200 – 12000 CPI. Viperillä viive nousee tasaisesti 3200 CPI:stä 16000 CPI:hin asti.
Xtrfy M4 RGB
Glorious Model O
Endgame Gear XM1
Razer Viper
Sensorien maksimitoimintanopeudet ja yleinen suorituskyky
Käytetyistä hiirien sensoreista tiedetään yleisesti, että niiden korkeimmat toimintanopeudet ovat reilusti yli sen nopeuden, jolla nopeinkaan pelaaja voi realistisesti pelitilanteessa hiirtä liikuttaa. Kokeilin vielä varmuuden vuoksi asiaa ja jokainen testihiiristä kykenin toimimaan ainakin 5,0 m/s nopeudella ongelmitta.
Sensoreissa ei ole myöskään oletuksena ole merkittävää positiivista tai negatiivista kiihtyvyyttä. Kuvaajissa hiiriä on liikutettu johdolla yhdistetyn Logitechin G Pro Wireless -hiiren kanssa samaa matkaa. Kaikki hiiret ilmoittavat nopeuden yhtenevästi verrokkihiiren kanssa. Hiirten sensoreiden data ei osoita merkkejä poikkeavasta liikkeen kiihtymisestä.
Myös päivitystaajuus toimi jokaisessa hiiressä luvatusti ja riittävän vakaasti 1000 Hz taajuuteen saakka. Kuvaajissa on esitetty päivityksen viiveet 1000 Hz päivitystaajuudella. Optimitilanteessa, taajuuden ollessa täysin vakaa, päivityksien välisen ajan tulisi olla 1 ms. Vertailukohtana ensimmäisessä kuvassa on G Pro:n päivitysviiveet.
Paint-testi
Korkeita CPI-asetuksia ei yleensä käytetä pelaamiseen koska useimmiten ne eivät teknisen toteutuksensa vuoksi lisää todellista tarkkuutta vaan jopa heikentävät sitä. Matalammillakin CPI-asetuksilla saavutetaan pikselintarkka liikkeenseuranta.
”Angle snapping” on ominaisuus, jolla on pyritty helpottamaan suorien viivojen/liikkeiden tekemistä tietokoneella. Tästä ominaisuudesta on kuitenkin haittaa pelaamisessa, koska pelitilanteissa pitää hiirtä pystyä liikuttamaan myös epäsuorasti. Pelihiirissä tätä ominaisuutta ei ole ollut aikoihin vakiona käytössä ja sen voi huomata myös näistä Paint-piirroksista. Viivat eivät pyri suoristumaan epänormaalilla tavalla.
Voimme myös havaita eroavaisuuksia suurimman CPI:n piirroksissa. Hiirillä, joissa on enemmän liikkeen suodatusta suuremmilla CPI-asetuksilla, kynän liike on vähemmän kulmikasta. Liikkeen sulavoittamiseksi on useita eri tapoja käsitellä sensorin liiketietoa, jotkut käsittelytavat aiheuttavat enemmän viivettä liikkeeseen kuin toiset. Eräs tapa on yksinkertaisesti ottaa viimeisimmät sensorin lähettämät liiketiedot, laskea niiden keskiarvo ja syöttää saatu keskiarvo tietokoneelle liiketiedoksi.
Liiketiedon käsittelyn etuna hiiren liike on sulavamman näköistä, eikä pompi edes takaisin sensorin kohinan tahtiin. Haittapuolena on lähinnä käsittelystä aiheutuva viive. Optimitilanteessa liiketieto on suoraan sensorilta tullessaan tarpeeksi tarkkaa, jolloin liike välittyy sulavana mahdollisimman vähällä käsittelyllä.
Parhaimmissa sensoreissa käytetään vielä nykyäänkin jonkin asteista liiketiedon käsittelyä, käsittely tapahtuu kuitenkin niin pienelle osalle sensorin tietoa kerrallaan ja on niin nopeaa, ettei siitä aiheudu merkittävästi viivettä tai liikkeen vääristymää.
Sensorin linssin heilumista testattiin pitämällä hiiren sensorin edessä pahvin palaa ja heiluttamalla hiirtä samalla hiiren nappia pohjaan painaen. Mikäli sensorin linssi heiluisi, se aiheuttaisi liikedatan syntymistä, joka näkyisi Paintissa. Liikedataa ei syntynyt, vaan Paintiin piirtyi pelkkä piste. Yhdenkään testihiiren sensorin linssi ei siis heilunut. Tämä tukee kuulopohjalta tehtyä havaintoa siitä, että mitään irtonaista ei heilu hiirien sisällä ravisteltaessa.
Yhteenveto
Testijakson perusteella hiiren keveys tuntuu auttavan ainakin nopeatempoisissa FPS-peleissä. Kaikki testihiiret olivat varsin kelvollisia vaativaankin pelaamiseen. Testiryhmään valiutuneet yksilöt tarjoavat melko tarkasti hintansa edestä pelihiirtä, eikä selvää hintalaatu -kuningasta nouse esiin.
Ilman näppäinviiveen vaihtelua Razerin Viper olisi ollut teknisiltä osin lähellä täydellisyyttä, Endgame Gearin XM1:lle tulee miinusta firmware -ongelmien takia ja Xtrfy:n M4 RGB saa teknisiltä osin ainoan miinuksensa näppäinviiveestä. Model O:lla oli testihiiristä eniten haasteita niin näppäinviiveen kuin sensorin viiveenkin osalta. Tekniset erot hiirien välillä ovat kuitenkin sen verran pieniä, että valinta kannattaa suorittaa ensisijaisesti sopivan muodon ja sensorin sijainnin perusteella.
Muodon ja sensorin sijainnin suhteen sopivan hiiren valinta riippuu käden koosta, muodosta, hiiriotteesta ja tottumuksesta. Kaikki hiiret sopivat hyvin sormiotteelle ihan jo keveytensä takia, XM1 ehkä huonommin liukkaan pintamateriaalinsa ja jyrkästi vinojen sivujensa vuoksi sekä M4 RGB ergonomisen muotoilunsa takia. Model O:n painopiste kannattaa ottaa huomioon sormiotteessa, riippuen mistä kohtaa hiirestä pitää sormilla kiinni. Viperin osalta kumiset sivut auttavat parhaan pidon saamiseksi.
Kämmenotteen ja ”claw”-otteen sopivuutta kannattaa jokaisen kokeilla henkilökohtaisesti anatomisen vaihtelun ja eriävien mieltymysten takia. Testaaja onnistui käyttämään jokaista hiiristä sekä kämmen- että ”claw”-otteella ongelmitta. Isokätisille pelaajille testihiiristä eniten sormitilaa antaa Model O. Se on myös hiiristä mahdollisesti ainoa liian iso kooltaan pienikätisille sopivaksi, etupainoisuus korostuu otteen jäädessä lähemmäs hiiren perää. Tähän tarpeeseen on onneksi tarjolla myös pienempi Model O- -versio.
Kaikkien testissä olevien hiirien käyttö onnistui myös ilman ohjelmistoa. Model O:n ja XM1 kohdalla optimaalisen käyttökokemuksen saavuttamiseksi oli kuitenkin molempiin hiiriin päivitettävä firmware ja lisäksi Model O:n näppäinviive oli säädettävä ohjelman kautta pienemmäksi. Tämän jälkeen hiiriä oli mahdollista käyttää myös täysin ilman ohjelmistoa plug-and-play -meiningillä.
Hiirien liukumisessa hiirimattoa pitkin ei huomattu merkittävää eroa. Kevyt paino vähentää kitkaa jo heti alkuunsa ja valmistajien asentamat liukupinnat olivat määrällisesti ja laadullisesti riittävät.
Uutta pelihiirtä hankkiessa kannattaa harkita haluaako vanhalle lihasmuistille valmiiksi mahdollisimman sopivan hiiren, vai onko valmis sopeuttamaan lihasmuistia ja käyttötottumuksia kokonaan uusille parametreille. Nykyään on saatavilla lähes viiveettömiä hiiriä, joten niihin tottuminen helpottaa hiiren vaihtoa myös tulevaisuutta ajatellen.
Otetaan mielellään vastaan palautetta, kehitysideoita ja omakohtaisia kokemuksia artikkelin hiiristä. Varsinkin Razerin valokytkimillä varusteltujen hiirien toiminnasta olisi mukava kuulla useampien hiiriyksilöiden osalta, ohjeita näppäinviiveen testaamiseen löytyy artikkelista ja tietenkin googlettamalla.
Jaksaa hämmentää, miten pitkälle mennään painon vähentämiseksi, mutta sitten kuitenkin lätkäistään hiireen kasa rgb-himmeleitä, jolloin ainakin osa työstä menee ”hukkaan”. Mitenhän paljon esim xtrfyn rgb-hilut painaa?
Ilmeisesti osa asiakaskunnasta arvostaa valaistusta siinä määrin, että se on valmistajan mielestä kannattava uhraus painoa ajatellen. Hyvä pointti kyllä, olen samaa miettinyt itsekin ja useamman kerran niitä omista hiiristä irroitellut kevennystarkoitukessa.
Toki valmistajat ovat myös koittaneet optimoida valaistusta kevyemmäksi, ylimääräisiä liittimiä ja johtimia vältellään, suoraa piirilevyssä kiinni oleva ledi on varmaan se kaikkein kevein ratkaisu.
Itse piirilevyäkin varmaan pyritään pienentämään ja keventämään tulevaisuudessa. Se mahdollistais helpomman sovittamisen erilaisiin muotoratkaisuihin ja modaukseen, mikä tuntuis kannattavalta kustannussyistä. Useimmiten piirilevy myös pakottaa hiiren rullan tiettyyn kohtaan. Rullan eriyttäminen piirilevystä helpottais yhteensopivuutta ja modausta. Tosin johtimet on varmaan alttiimpia vioille sekä suojauksien ja paksuuden vuoksi myös painavampia kuin piirilevyn vedot.
Cooler Masterin mallistosta voi ainakin vertailla suuntaa-antavasti. Valoton MM710 painaa 53 grammaa ja valaistu mm711 60 grammaa.
Varsin vähän, mutta prosentuaalisesti aika kova lisäys, 13%.
Itselle hiiriasiat eivät ole kovin tuttuja ja tärkeintä onkin ollut, että hiiri sopii hyvin käteen. Myöskään kilpapelaaminen ei hirveästi kiinnosta. Tästä huolimatta artikkeli oli kiinnostava ja yllätyinkin kuinka kattavasti hiiriä voi testata. Tekstistä huomaa, että asia on hallussa ja kiinnostusta alaan riittää.
"Hiiren liukupintojen koko on kompromissi kahdesta ilmiöstä. Isompi pinta-ala vähentää alalle kohdistuvaa painetta ja teoriassa vähentää sitä kautta kitkan määrää. Toisaalta jos hiirtä nostaa sormien varaan tähdätessä, paineen määrä on jo valmiiksi olematon. Tällöin kitka syntyy lähinnä hankausalasta, jolloin pienempi pinta-ala on eduksi."
Haluaisin huomauttaa, että fysiikan näkökulmasta kitka on voima kertaa kitkakerroin eikä pinta-alalla ole mitään merkitystä tuossa, sillä pinta-alan kasvaessa voima pinta-alayksikköa kohden laskee samassa suhteessa. Mitäs väliä sillä on jos tähtäys on sormenpäiden varassa kun kitka johtuu silti vain ja ainoastaan voimasta eikä pinta-ala vaikuta sen enempää.
Sen sijaan noilla hieman kimmoisilla kangaspintaisilla hiirimatoilla isommat tassut saattavat antaa selkeää etua siinä, kun hiirellä on enemmän painoa, koska silloin tassut eivät painu yhtä syvälle hiirimattoon
Vaikka ilmiö vaikuttaa kokemuspohjaisesti todelliselta, pitäisi syyn varmistamiseksi tehdä lisää tutkimuksia.
Voit kokeilla itse liikuttaa hiirtä keventämällä hiiri sormenpäiden varaan, mutta niin että hiiren liukupinnat/tassut ovat kiinni matossa. Tee pieniä, alle sentin mittaisia liikkeitä ja monimutkaisia kuvioita hiirellä. Sitten kokeile nostaa hiiren toinen laita ilmaan niin että vain toinen puoli hiirestä koskee mattoon, toista sama testi uudelleen. Huomaat että liikuttaminen helpottuu kun vain toinen puoli hiirestä koskee mattoa. Varsinkin tarvittava voima liikkeen aloittamiseen tuntuu pienemmältä kun pienempi pinta-ala hiirestä koskee mattoon.
Ilmiön taustalla voi olla monia syitä. Yksi selitys on että kangaspintaisen hiirimaton pinta on täynnä pieniä ohuita haituvia/langan pätkiä joita vasten liukupintaa liikuttamalla saattaa syntyä helposti hankaussähköä, varausero vetäisi maton haituvia kiinni liukupintoihin aiheuttaen vastusta liikkeelle. Tässä tapauksessa suurempi pinta-ala lisäisi hankaussähkön määrää ja myös liukupintoihin osuvien haituvien määrää.
Myös hankaussähkön tuottaminen vaatii työtä ja voima joka tuottaa työn hiiren matkan aikana on vastavoima liikkeelle.
On totta, että tuo isomman pinta-alan positiivinen vaikutus perustuu siihen että pehmeä pinta painuu vähemmän. Painumista ei kuitenkaan kuvatussa tilanteessa tapahdu merkittävästi kevyellä hiirellä ja kohtuullisen kokoisilla liukupinnoilla, varsinkaan sitten, jos hiirtä kevennetään sormin.
Asian muotoilua pitää vielä korjata artikkeliin.
Ihan teoriassa olen aina miettinyt, eikö nykyään hiiret olet kaikki about maksimissaan 1000 hz polling rate – eli ne ei voi päivittyä nopeammin kuin 1 ms viiveellä. Joten siltä kantilta olen aina noita latency mittauksia yrittänyt ymmärtää, koska ei hiiri päivitä nopeampaa?
[QUOTE=”Norwood, post: 6512058, member: 11078″]Ihan teoriassa olen aina miettinyt, eikö nykyään hiiret olet kaikki about maksimissaan 1000 hz polling rate – eli ne ei voi päivittyä nopeammin kuin 1 ms viiveellä. Joten siltä kantilta olen aina noita latency mittauksia yrittänyt ymmärtää. Eli onko 0 taso siis niin sanotusti tämä oletettu polling raten mittainen 1ms, ja kaikki siihen päälle on enemmän?[/QUOTE]
Kyllä, tieto päivittyy tuolla 1000 hz taajuudella. Jos kuitenkin sensorin tieto on vielä päivityshetkellä käsiteltävänä, se päivitty vasta seuraavassa tai sitä seuraavassa päivityksessä koneelle. Jos ero on vaikkapa puoli millisekunttia sensorin liikkeessä toiseen hiireen verrattuna, ehtii tieto joskus verrattavan hiiren kanssa samaan aikaan tietokoneeseen mutta noin puolet ajasta hitaamman hiiren liiketieto ehtii vasta seuraavaan päivitykseen nopeampaan hiireen verrattuna. Mitatut sensorin viiveet ovat nimenomaan keskimääräisiä eroja suurelta määrää päivityksiä.
Tuosta Model O:sta on markkinoilla päivitetyllä kaapelin pakkaustavalla ja kaapelilla oleva versio. Hieman hämäävästi myyvät rinnakkain lähes samalla tuotekoodilla. Tuota arvostelussa ollutta ohuempi ja omasta mielestä ainakin huomattavasti parempi molempia verranneena vierekkäin.
KIITOS hyvästä artikkelista! Tästä voisi aloittaa sellaisen isommankin pelihiiri vertailu taulokon tekemisen! Tämä oikeasti loistava testi kun on oikeasti mitattua dataa mitä harvemmin noissa hiiri vertailuissa näkee! olisi kiva nähdä miten esim suositut finalmouset pärjäävät!
Itsellä on myös Model O ja olen kyllä eri mieltä sen sopimisesta isompaankin käteen.
Niin, riippuu varmasti täysin siitä mikä on iso käsi. Nämä hiirethän on arvioitu keskikokoisella kädellä varustetun testaajan toimesta, joten kyse oli luonnollisesti vain arviosta. Tästä syystä nämä eri käyttäjien käyttökokemukset ja huomiot onkin erittäin tervetulleita artikkelien kommentteihin :tup:
Voisiko Endgame Gear XM1hiiren sensorin viiveen testata uusimmalla firmwarella. XM1 Firmware
Version: V2.0 (Windows) on näköjään ilmestynyt! Onko siinä päästy sensorin viiveestä eroon?
Testasin viiveet uusimmalla 2.0 firmwarella. Eipä siinä vaikuttanut olevan eroa 1.88 beta-firmwareen verrattuna.
Myös näppäinviiveet näyttivät olevan puolisen millisekunttia hitaammat noilla 2.0 ja 1.88 firmwareilla.
On ihan järkeen käypää että hiiren päivitykseen vaikuttavat muutokset koskevat kaikkea hiiren tuottamaa dataa.
@Juha Kokkonen jos teidän on mahdollista jättää näitä käyttöön niin olisi kiva kuulla kuinka kestävät aikaa, alkaako likaa kertymään tai alkaako esim. razerin painikkeet pätkimään.
Taitaa olla vähän hankala jättää niin pitkäksi aikaa käyttöön, että vikoja alkaisi oikeasti ilmestymään.
Endgame Gear XM1 mallistakin tullut näköjään 2020 versio jossa punottu johto!
Vähän offtopikkia mutta näitä hiiriä ja näppiksiä on nyt testaitu täällä jo aika mukavasti. Olisko jo aika ottaa testiin x570 emot? Viimeisin emolevytesti on vuodelta 2018! Onko tämä nyt sitten enää mikään rautasivusto kun kännykät ja muu hömppä on etusijalla:)
Myös ote hiirestä määrittää todella paljon miten se sopii käteen. Omakin käpälä on tuota keskikokoa (18×9) mutta Model O oli liian iso, O- puolestaan on just sopiva. Suurin osa hiiristä on pirun pitkiä, sivunapit jää sormien ulottumattomille. (Sivuhuomautuksena kiitos jimmssin myyjille kun sain testata molempia paikanpäällä, mukaan tarttui 2kpl O-ta.)
Nyt oli kyllä hienosti tehty testejä itse toiminnasta perusteellisesti, eikä vaan ns pinnan päältä. Hienoa!
Maku asioita vähän nää hiiret mikä sopii ja tuntuu hyvältä omaan räpylään sillä mennään. Itselläni on suht leveä käsi niin ei noista kyllä mikään kivuitta tulis käyttöön. Oisko seuraavaksi jonkilaista rounduppia langattomista hiiristä?
Tämä on varmaan tosi urpo kysymys, mutta mitkä kaikki näistä hiiristä soveltuu myös vasenkätiselle? Minä kun satun olemaan sitä outoa porukkaa jotka heiluttelee nettiä ja pelejä vasemmalla kädellä. Tein Control +F haun ”vasen” mutta en löytäny oikein mitään järkevää koko laajasta ja ansiokkaasta artikkelista.
Ihan hyvä kysymys. Tuolla Razer Viperin kohdalla lukee Hyvien puolien listauksessa ”Sopii myös vasemmalla kädellä pelaaville”.
Suuret kiitokset todella kattavasta artikkelista.
Ei jäänyt mitään epäselvää ehkä oli jopa hiema liikaa tietoja mutta joku lukija varman niitä hyödylliseksi näkee.
Rima asetettiin kertaheitolla todella korkeaksi?
Kysymys onko tulossa myös langattomista hiiristä arvostelu jossain vaihessa kun se ainakin olisi itselle mielenkiintoinen arvostelu kun käytän ulosvedettävä hyllyä ja johdollinen hiiriratkaisu ei ole siinä paras mahdollinen ratkaisu.
Suuret kiitokset todella kattavasta artikkelista.
Ei jäänyt mitään epäselvää ehkä oli jopa hiema liikaa tietoja mutta joku lukija varman niitä hyödylliseksi näkee.
Rima asetettiin kertaheitolla todella korkeaksi.
Kysymys onko tulossa myös langattomista hiiristä arvostelu jossain vaihessa kun se ainakin olisi itselle mielenkiintoinen arvostelu kun käytän ulosvedettävä hyllyä ja johdollinen hiiriratkaisu ei ole siinä paras mahdollinen ratkaisu.
Mielenkiinnolla tuli luettua artikkeli, vaikka en aiheesta sen syvällisemmin ymmäräkään. Asiantuntevaa sisältöä on mukava lukea ja oppia samalla jotain uutta. Kiitokset!
Hyvä artikkeli, mutta olisin vielä kaivannut tarkempaa analyysiä johdoista (voi olla että tämä oli hiirikohtaisissa videoissa, niitä en katsonut). Sensorin liikeratavideot vaikutti aika vahvasti turhilta.
Myös näppäinviiveet esitetään artikkelissa absoluuttisina, vaikka mielestäni tuolla tavalla saadaan mitattua vain kahden eri näppäimen(hiiren) välinen suhteellinen viive?
Tuolla metodilla asiaa ei ainakaan kannata tutkia, subjektiivinen tapa ja ihan liikaa testaajakohtaisia muuttujia. Itse jos yritän testata kuvailemaasi tapaa, tuntuu kitka yhtä suurelta tai ennemminkin pienemmältä, kun hiiren antaa saada tasaisen kontaktin.
Staattinen varaus on ihan söpö hypoteesi, mutta sille tasolle se taitaa jäädä. Sanoisin että kyse on ennemminkin tassujen tasaisuudesta&tasalaatuisuudesta, tassujen reunojen muotoilusta, maton pinnasta, tasaisuudesta ja upottavuudesta.
Kiitos palautteesta! Tarkoitus olikin kokeilla kaikkea mahdollista tässä ensimmäisessä artikkelissa. Tuleviin artikkeleihin voidaan karsia asioita oman harkinnan ja palautteen perusteella.
Tein näppäinviiveiden suhteellisen vertaamisen selväksi artikkelissa:
”XM1:n ollessa testin nopein ja hyvin lähellä 0 ms viivettä, otan sen vertailupisteeksi ja siihen vertaan kaikkia muita hiiriä tässä mittauksessa.”
Näppäinviiveen päälle tulee aina 0-1 ms viivettä päivitystaajuuden ollessa 1000hz.
Hypoteesihan se toki vain on. Vaihtoehtona on joko jättää asia kokonaan käsittelemättä tai esittää kokemuspohjainen arvio.
Huomasin kuitenkin että tuota hankaussähköä todellakin syntyy ainakin ajoittain liukupintojen ja kangasmaton välille. Hiirtä voimakkaasti liikuttaessa ja ylös nostaessa kuului tyypillisiä varauseron purkautumisen ääniä.
Se että kuinka paljon tämä ilmiö todellisuudessa vaikuttaa, jää sitten arvailun varaan.
Mieleen tuli myös toinenkin liukumiseen vaikuttava ilmiö. Mitä isommat liukupinnat hiiressä on, sitä helpommin liukupinnan ja maton väliin jää roskia pyörimään. Pienempien liukupintojen kohdalla roska ajautuu nopeammin alta pois.
Periaatteessa isompiin liukupintoihin mahtuu enemmän naarmuja, mutta toisaalta paineen jakautuessa isommalle alalle yksittäisten naarmujen vaikutus pienenee.
Toki voisin laskea hiirien lepo- ja liikekitkaa jos omistaisin tarkan vetopuntarin. Erot liukumisessa hiirien välillä tuntuivat kuitenkin olemattomilta.
Miltä osin johtojen ominaisuudet jäivät mietityttämään? Yritin kyllä jonkin verran analysoida myös johtoa käytännön näkökulmasta jokaisen hiiren kohdalla
”Hiiren ensituntumat, rakenne ja ulkonäkö” -kohdassa. Johdon merkitys kasvaa suuremmissa hiiren liikkeissä ja erittäin pienellä senssillä pelatessa.
Omakohtainen kokemus noista rei'itetyistä hiiristä on se, että ne väliköt keräävät paskaa aivan järkyttävästä ja se siivilä on vaikea pitää puhtaana.
Eipä tuu ihan heti mieleen että näin kattavaa settiä olisin lukenu hiiristä,etenkään suomeksi. :tup:
Olipa erikoinen hiirivertailu mutta hyvä arvostelu! En ole kyllä samanlaista ennen nähnyt muissa sivustoissa. Miten sinä mittaat kämmenesi pituuden, herneluusta lähtien keskisormeen asti? Jos näin on, niin minulla on n. 20 cm ja 10,5 cm. varsinainen lapiokäsi. Toisilla vielä suurempi lapio.
Mittasin kämmenen pituuden keskisormen päästä kämmenen perään peukalolihaksen taakse, etäisyys on kuitenkin suunnilleen sama herneluuhun mitattuna.
Jos nyt kuitenkin tarkkoja ollaan, niin tämä oli ensimmäinen io-techin kirjoitettu pelihiiritesti kolmen vuoden aikana. Videoita ja kokeiluja on ollut, mutta niillä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä tämän jutun kanssa.
4kk model O:ta käyttäneenä ei oo ongelma. PESE KÄDET useammin jos irtoo kuollutta ihoo tai muuta vastaavaa paskaa käsist
Loistava artikkeli! Taisin itse joskus antaa palautetta hiiriartikkeleista edellisellä sivustolla, joten hienoa nähä et io-tech on saanut asiantuntevan kirjoittajan puikkoihin!
Yhtenä parannuksena olisi pieni speksilistaus hiiren esittely osion alkuun josta tulisi heti selville hiiren paino, sensori, kytkimet, johdon pituus ja tyyppi, ja ynnä muut.
Oli myös mukava nähdä hiiren sisukset, mutta jos kyseessä on väliaikaiset arvostelukappaleet niin näiden aukominen ei tulee varmaankaan kysymykseen.
Laaja-alaisempi sensori vertailu olisi mielenkiintoinen. Esimerkiksi G pro:n sensori näytti päivitystaajuuksien perusteella paljon vakaammalta mitä muut.
Kiitos palautteesta ja ehdotuksista! Otan huomioon seuraavia artikkeleita kirjoittaessa.
Noita ideoita toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Avaamisessa on omat ongelmansa, mm. liukupintojen kärsiminen avaamisen seurauksena, vaikka tekisi vain reiät ruuvien kohdalle. Kaikkien hiirien mukana ei tule extratassuja.
Valitsin G pro:n vertailuhiireksi juuri siksi koska se tunnetusti edustaa sensorin toteutuksen parhaimmistoa sekä raudan että firmwaren osalta.
Niin olihan täällä sanottu tietysti spekseissä että symmetrinen rakenne tai näin, mutta eikö olisi selvempää laittaa vaan kohtaan "Kätisyys: oikea/vasen, vain oikea, soveltuu vain avaruusolennon mutanttikädelle"
Nyt on asia lisätty myös Viperin esittelyyn siten, että löytyy järkevämmin hakusanalla.
Luonnollisestiha hiiri avattaisiin testien jälkeen, mutta ymmärrän pointin. Lisätassut on verrattain kalliita.
Mutta itse joskus käytin hiustenkuivaaja tassujen siistiin poistamiseen, mutta ne piti sitten liimata uudestaan kiinni.
Täytyy pohtia tätä vaihtoehtoa tulevissa artikkeleissa. Riippuu paljolti myös siitä mistä testikappaleet tulevat ja esim. täytyykö ne palauttaa ehjänä takaisin.
Oikea meininki.
Okei missasin tämän ilmeisesti, mutta se ei muuta sitä, että esimerkiksi grafiikassa tämä ei tule mitenkään ilmi.
Olen nyt varmaan heilutellut erilaisia hiiriä erilaisilla matoilla yli pari vuosikymmentä, enkä kertaakaan ole tietääkseni saanut mitään tuntuvaa "varausimua" aikaan, puhumattakaan siitä, että se menisi kipinöintiin asti. Staattisen varauksen syntyminen vaatii oikeastaan aika tarkat olosuhteet. Ilmankosteus? Tuoli/tuolin alusta? Hinkkaako synteettisen paidan hiha mattoon tai tuoliin? Mikä pädi muuten käytössä?
Jos roskat tai likaisuus aiheuttaa ylimääräistä kitkaa tai epämääräisyyttä liikkeessä, se ei ole enää varsinaisesti hiiren tai maton ominaisuus.
Johto on yksi tärkeimmistä yksityiskohdista, siksi nykyinen paracord-trendi. Esimerkiksi M4:sta on johdosta mainittu ainoastaan "hieman taipumaton". Se ei riitä. Yksityiskohtia, kuvailua ja käyttökokemuksia.
Kaikista suurin ero pelihiirien ja toimistohiirien välillä on sensori. Esimerkiksi, Logitech MX Masterissa on Darkfield -laser sensori joka ei sovellu pelaamiseen kovinkaan hyvin, sensorissa on siis rankasti kiihtyvyyttä (acceleration) ja eikä sensori pysy nopeiden liikkeiden perässä. Mutta tätä hiirtä pystyy tosin käyttämään vaikka minkälaisella pinnalla tahansa, eritote lasipinnoilla.
Toinen merkittävä ero on sitten ergonomia. Monissa toimistohiirissä on hemmetin hyvä ergonomia pidempää käyttöä ajatellen ja MX Masterissa on erittäin kätevä peukalorullakin. Pelaamisen suhteen tämä ero on sitten subjektiivinen. Itse en pysty MX Masterilla pelaamaan koska pelaan matalalla senssillä ja fingertips otteella (Logitech G305 siis käytössä).
Järjestään hiiret tuntuvat olevan ainut tuotekategoria missä itse pelaamista varten markkinoidut mallit toimivat (pelaamisessa) paremmin mitä nämä karvalakki versiot tai muut "normaalit" hiiret.
Tämä hankaussähköilmiö ja varauden purkautuminen kipinöimällä on selvää ja jatkuvaa ainakin tällä XM1 – GP1 -yhdistelmällä. Erilaisilla matoilla ja ilman kosteuksilla on suuri merkitys varauseron syntymisessä. Tämän ilmiön vaikutuksista hiiren liikkeeseen ei ole kuitenkaan konkreettisia todisteita, jokainen voi itse tutkia asiaa empiirisesti omalla kohdallaan.
Nostan hihan ylös pelatessa, käytän tavallista pelituolia laminaattilattialla. Varaus purkautuu kokonaan kun hiirtä nostaa pari kertaa.
Roskia päätyy väistämättä matolle kesken pelitilanteiden. Voin kokemuksesta kertoa että kovapintainen hiirimatto korostaa roskien vaikutusta pehmeäpintaiseen mattoon verrattuna. Pehmeäpintaisella matolla roska pääsee väistämään hiiren liukupintoja painumalla pehmeään maton pintaan ja pyörimään liikkeen vaikutuksesta. Liukupintojen muoto ja koko vaikuttaa roskien liikkeisiin.
Paras tapa mitä keksin kuvaamaan johtoa on videokuvasta näkyvä johdon heiluttelu, sen antaa katsojalle konkreettisen kuvan siitä paljonko johto taipuu ja kuinka painava se on liikkeissä. Ehkä johtoa voisi vielä monimutkaisimmin taivutella ja liikuttaa videolla. Kaikenlainen yksityiskohtainen sanallinen kuvailu on aina vajaavaista konkreettisien mittauksien puuttuessa. Johdoista pitäisi mitata paino per pituus, ja taivutukseen tarvittava voima tietyillä parametreilla. Pitäisi mitata taipuvan osan pituus, taitteen säde ja kulma.
Ihan hyvä idea, pistetään harkintaan. Videomuodossakin tämä voisi olla ihan toimiva aihe
Hyvä ja kattava artikkeli!
Tällaisia ehdottomasti lisää, erittäin kattava artikkeli!
Seuraavaan testiin voisi ottaa Gloriousin Model D:n, Cooler Masterin MM710 ja jonkun Finalmousen hiiren.
Kiitos, konseptia tullaan varmasti viilaamaan vieläkin paremmaksi tuleviin juttuihin.
Seuraavissa vertailuissa mennään varmasti eri teemalla kuin tässä, eli vuoroon tulee todennäköisesti langattomat hiiret jonkinlaisella rajauksella. MM710
piä koitettiin saada mukaan tähän vertailuun, mutta valmistaja ei sitä toimittanut.
Kattava hyvä artikkeli.
Itse hiirtä valittaessa kiinnitän myös rullaan ja sen painallusjäykkyyteen suhteessa vasempaan ja oikeaan painikkeeseen. Kuin myös rullan tilt-ominaisuuteen (kallistumiset vasempaan ja oikeaan eli tavallisimmin nurkan taakse kurkkaamiseen). Samoin pyöriikö rulla portaattomasti ja saako sen pyörimään porrastetusti.
Kiinnitän myös hiiren peukalopainikkeisiin ja niiden sijantiin.
Oikeakätisenä kiinnitän myös muotoiluun. Hiiren tulee suosia ergonimiaa ja saippuapuilula ei käy eikä liukas pinta.
Kiinnitän myös hiiren pohjan luistoalustoihin.
Ohjelmistopuolelta toivon säätömahdollisuuksia hiirimaton suhteen. On yllättävän isoja eroja miten hiiri reagoi ja toimii milläkin alustalla.
Testaaja antoi kuvan e-pelaamisesta ja hiiren keveyden tärkeydestä, mutta ei mielestäni perustellut miksi hiirtä ylipäätään nostetaan. Itseäni olisi tyydyttänyt esim. vertaus squashista, jossa lyöjä hakeutuu pallon lyömisen jälkeen aina optimaaliseen T-pisteeseen pelikentällä. Näin myös hiiren kanssa: ensin tulee liike johonkin suuntaan ja tämän jälkeen palautus optimaaliseen keskipisteeseen. Jos hiirtä liikutettaisiin liikkeen jälkeen vastakkaiseen suuntaan hiirimatolla/pinnalla, niin hiiri rekisteröisi liikkeen ja tämä olisi se ei-toivottu liike. Siksi hiirtä käytetään ilmassa jotta tätä palauttavaa liikettä ei rekisteröitäisi. Siksi hiiren tulee olla kevyt.
Hiiren keveyttä ei siis ymmärrä monikaan langattoman hiiren käyttäjä, jonka hiiren sisällä on painoa lisäävät paristot.
Rullan tilting ja portaaton rullan pyöriminen ovat melko harvinaisia ominaisuuksia, olen törmännyt noihin lähinnä Logitechin hiirissä. Kyseisten ominaisuuksien toteuttaminen lisää luonnollisesti myös hiiren painoa.
Omien kokemuksieni mukaan nykyajan sensorien toiminta on aikalailla alustasta riippumatonta, kunhan alustassa vain on riittävästi tekstuuria. Vanhoilla sensoreilla eroja oli kyllä. Minkälaisia eroja olet huomannut ja millä sensoreilla?
Pärjätäkseen mahdollisimman hyvin kaikissa pelitilanteissa, on opittava tähtäämään tarkasti myös epäideaalisissa asennoissa. Ranteen hyödyntäminen tähtäyksessa auttaa tilanteissa, joissa käsi on epäoptimaalisessa asennossa. Ranteen liikerata on käden asennosta riippumatta hyvin samanlainen. Asiaa olisi voinut avata enemmän, mutta toisaalta aihetta voisi käsitellä erikseen tarkemmin esim. videomuodossa.
Tässä linkki Razer Viperin päivitysohjelmaan, joka korjaa mm. 8 ms näppäinviiveen:
https://dl.razerzone.com/drivers/Viper/win/Viper_Mouse_FirmwareUpdater_v1.07.01_r1.exe
Endgame Gearin XM1 hinta alentunut 34,90e. Siinäpä laatua tarjolla edullisesti, uusin firmware vaan sisään ja kovaa ajoa.
Itse hankin tuon joku aika sitten juurikin tuosta tarjouksesta ja tyytyväinen olen ollut.