AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su kertoi Computex-virtuaalimessujen keynote-esityksensä päätteeksi yhtiön edistysaskeleista piirivalmistuksen ja paketoinnin saralla. Su esitteli toimivaa prototyyppiä 12-ytimisestä Zen 3 -arkkitehtuurin Ryzen 9 5900X -prosessorista, jossa molempien TSMC:n 7 nanometrin prosessilla valmistettavien CCD- eli Core Chiplet Die -piirien päälle oli pinottu 64 megatavua ylimääräistä SRAM-muistia. 3D V-Cache -teknologian avulla prosessori L3-välimuistin koko on saatu kolminkertaistettua 192 megatavuun (32 + 64 Mt per CCD). SRAM-muistipiirin koko on 6 x 6 millimetriä (36 mm^2) eli noin puolet CCD-piirin pinta-alasta ja se oli liitetty piisiruun Through Silicon Vias -tekniikan avulla (TSVs). .
Käytännön demona AMD esitteli Ryzen 9 5900X -prosessoria toimimassa kiinteällä 4 GHz:n kellotaajuudella ja verrokkina oli vastaava 3D V-Cache -prosessorin prototyyppi. 3D V-Cachen mahdollistaman isomman L3-välimuistin avulla AMD kertoo ruudunpäivitysnopeuden paranevan peleissä Full HD -resoluutiolla keskimäärin 15 %.
- DOTA2 (Vulkan): +18%
- Gears 5 (DX12): +12%
- Monster Hunter World (DX11): +25%
- League of Legends (DX11): +4%
- Fortnite (DX12): +17%
AMD ilmoitti olevansa valmis ottamaan 3D V-Cache -teknologian käyttöön tämän vuoden lopulla. Samassa yhteydessä AMD varmisti olevansa 5 nanometrin valmistusprosessin kanssa aikataulussa ja tuovansa Zen 4 -prosessorit markkinoille ensi vuonna.
Lähde: AMD
Jotta voisi yleistää, pitäisi jakaa pelit kategorioihin ja katsoa miltä näyttää kussakin niistä. Wikipediassa on lueteltu paljon genrejä, mutta ei ole kunnon luokitusta.
MS Flight Simulator, Assassins Creed ja Fortnite on aika erilaisia.
Hienot grafiikat on luultavasti iso osa "muualla olemisen tunnetta" kahdessa ensin mainitussa. En ole itse juuri pelannut kumpaakaan.
Suurin osa genreistä menee multa kokonaan ohi ja kiinnostus koskee vain muutamaa tiettyä alalajia.
Konsoleissa pelin tekijät on aikaisemmin olleet joissain tapauksissa halukkaita pudottamaan virkistystaajuutta jotta peli olisi hienomman näköinen.
Toivottavasti pinottu lisäcache vähentää frametime-piikkejä.