AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 23.12.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja integroituja grafiikkaohjaimia.
AMD Software 23.12.1 -ajurit tuovat mukanaan tuen Avatar: Frontiers of Pandoralle, jolle julkaistiin jo omat erillisajuritkin. Lisäksi mukana on uusina ominaisuuksina uudelleen suunniteltu AMD Software -käyttöliittymä, jossa Home- ja Gaming -välilehdet ovat uudistuneet etenkin HYPR-RX-ominaisuuksien osalta. Myös profiilien vaihto on tehty entistä kätevämmäksi ja Performance Metrics Overlay -ominaisuuteen on tuotu uusia kustomointimahdollisuuksia. Uutta on myös uusi HYPR-RX Eco -tila RX 7000 -sarjan ohjaimille, joka optimoi ajureiden asetuksia virransäästöä ajatellen, tuki Windowsin Hardware Accelerated GPU Scheduling -ominaisuudelle Radeon RX 7000 -sarjan näytönohjaimille, paranneltu DirectML -tuki Topaz AI- ja DaVinci Resolve -sovelluksille RX 600M-, RX 700M-, RX 6000- ja RX 7000 -sarjoilla, tuki uusille Vulkan-laajennoksille sekä Frame Rate Target Control-, Radeon Super Resolution-, Overlay-, Record- ja Stream -ominaisuuksille OpenGL -rajapinnalla.
Uusista ominaisuuksista riippumatta ajureihin on mahtunut myös korjauksia tiedossa oleviin bugeihin. Korjattuja ongelmia ovat julkaisutiedotteen mukaan muun muassa Radeon RX 7000 -sarjaa tietyillä näyttökonfiguraatioilla vaivanneet odotettua korkeammat tehonkulutukset, Chromium-selaimilla havaitut mikronykimiset RX 7000 -sarjan ohjaimilla kahdella näytöllä, Crysis Remasteredin kadonneet tähdet, Final Fantasy X HD Remasterissa RX 7000 -sarjaa vaivanneet tekstuuriongelmat sekä EA Sports WRC:ssä ja havaitut grafiikan korruptoitumiset ja Overwatch 2:n nykimiset. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan harmaa ruutu tietyillä näytöillä ajureiden päivityksen jälkeen, äänen ja videon synkronointiongelmat AV1-koodekilla nauhoittaessa, joitain DirectML-sovelluksia vaivaavat suorituskykyongelmat sekä Graphics API -rajapinnan raportoima N/A tietyissä UWP-sovelluksissa ja maatekstuurien mahdollinen vilkkuminen War Thunderissa, kun käytössä on 4xSSAA -tila. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
Monilla on tippunut, kaikilla näyttökonfiguraatioilla ei
Korkeat idlekulutukset saa alas kun säätää näyttöjen blanking intervalit tarpeeksi suureksi. Tämä sama ongelma toistunut jo vuosikausia vaihtelevasti molempien valmistajien korteilla ja ongelma ratkeaa samalla metodilla valmistajasta riippumatta.
Tästä aiheesta voisi io-tech ottaa kopin ja tehdä peräti tutoriaalin. Ongelma on valtavan yleinen eikä nuo ajureiten yksittäisten näyttökonfiguraatioiden korjaukset näytä paljoa auttavan. Kummaa on, että Nvidian leirin käyttäjät ei tästä ongelmasta paljoa raportoi, vaikka ollut peräti yleisempää kuin AMD:llä. Viimeisimmät kortit jotka ei tätä ollenkaan tehneet taisi olla AMD:n kaikki Vegat HBM muistien siivittämänä.
Itsellä 4K-näytt@144Hz (Gigabyte M32U) ja idle-kulutus noin 10W 7900XTX:n kanssa Tosin käytössä loppukesän ajurit. Näitä uusia voisi ehkä koettaa.
Testasin tuota ja latoin CVT-RB (reduced blanking) custom resolution Adrenalista. Tuolla ei ollut vaikutusta, mutta sitten kun poistin sen niin kulutus tippui 44W -> 10W. Mutta se olikin puolittanut samalla virkistystaajuuden 120Hz->60Hz, ja muuttamalla tämän takaisin kulutus nousi taas 44W. Eipä tuota 60Hz viitsi käyttää työpöydälläkään.
44W 120Hz FreeSync Respone Time Fastest
10W 120Hz FreeSync ON Resonse Time Normal
Jos sulla ei FPS ole aina sen 120+ jälkimmäinen on ehdottomasti parempi
Jep, ja eipä tuossa pikselien vasteajoissa ole kuin 1,4ms eroa keskimäärin.
Sama se on Samsungin c27hg70 näytön kanssa – jos freesync tai freesync ultimate on päällä, niin response time -valikko muuttuu harmaaksi eli sitä ei voi säätää.
Näin se vaan menee näissä tietyissä sampan näytöissä
Oisivat edes laittaneet jo se AFMF:n näihin ajureihin, muuten pelaa kyllä hyvin. Edelliset kaatuili alivoltituksessa mutta nää on nyt sentään pysyneet pystösä ( koputtaa puuta ) 🙂
Gpu-z ja HWinfo näyttää 3-4% käyttöä ja 18-19 watin kulutusta kun Radeon sofware päällä. Kun AMD sofware sammutetaan tippuu kulutus 0 prosenttiin ja n.10 watiin.
Kohtalaisen raskas tai buginen monitorointi ohjelma tämä AMD sofware.
Kortti Saphire RX 7900 XTX, 23.12.1 -ajurit
Asian heti tutkin ja minulla ei ollut muutoksia sammutuksella, 7900XT korttina. Muistit pysyvät 909MHz idlessä, siksi kulutus 39w. Jos otan vasemmanpuoleisen kolmesta näytöstä irti, tippuu alas. Tai jos tiputan päänäytön 120hz -> 60hz niin tippuu myös. 144hz pistää sitten muistit täyteen vauhtiin ja kulutus tuplaantuu. Tyydyn 120hz kompromissiin, menee tuo pieni lisäkulutus pöydänalusen lämmitykseen niin ei varpaita palella.
Älä hemmetissä? Jatkan jankkaamista driver-only asennuksesta.
Omat ensivaikutelmat 23.12.1 lyhyellä testauksella?
-3DMarkin SystemInfo ei toimi/tunnista ajuria, joten tulokset merkityksettömiä
-FarCry6:sta katosi 20-30fps.
-Windowsin näyttöasetuksista ei löydy Hardware-accelerated GPU scheduling – hanikkaa vaikka piti tulla
Käytössä on siis RX 7000 -sarjannohjain? Ylipäätään kuulostaa siltä että joku bitti mennyt vinoon sun asennuksessa koska isompaa haloota ei ole noussut (tai sitten meinaat driver onlyllä jotain muuta kuin virallisen asennussoftan tarjoamia mahdollisuuksia asennuksessa)
7900XTX käytössä. Virallisen asennussoftan "Driver only" – asennusta tarkotan. Täytyy selvitellä asiaa.
Testasin mielenkiinnosta sen jälkeen kun oli pävittänyt (7.12. SystemInfo 5.69) 3DMarkin:
katso liitettä 1223899
5900x & 7900XTX
katso liitettä 1223920
Onko muuten Win10 vai 11? Muualla oli puhetta, että tuo HAGS-tuki olisi nimenomaan vain Win11:lle, ei kympille. Mulla kymppi eikä näy tuota.
Suorituskykyongelma ratkesi, BIOS;sta oli jostain syystä lähtenyt PBO pois käytöstä
Windows 11 Pro