AMD valmistelee parhaillaan ”Big Navina” tunnettua näytönohjainta, jolla se aikoo palata taistelemaan markkinoiden kärkipaikasta. Yhtiö on varmistanut jo useaan otteeseen, että grafiikkapiiri tullaan julkaisemaan tämän vuoden aikana.
Jo useasti luotettaviksi osoittautuneilla vuodoillaan meriittinsä hankkinut Twitter-vuotaja _rogame on nyt twiitannut väitetyt tekniset yksityiskohdat tulevasta Navi 21:stä eli ”Big Navista”. Vuoto on hyvin samassa linjassa useiden aiempien huhujen kanssa ja torppaa samalla viimeisimmät huhut vain 64 Compute Unit -yksiköstä.
Navi 21:ssä tulee _rogamen mukaan olemaan neljä Shader Engineä, joista kussakin on kaksi Shader Arraytä, jotka rakentuvat puolestaan kymmenestä Compute Unit -yksiköstä. Tämä tarkoittaisi yhteensä 80 Compute Unit -yksikköä eli kaksi kertaa niin montaa, kuin Navi 10:ssä. Stream-prosessoreita olisi yhteensä siis 5120. Render Backend -yksiköitä olisi kuitenkin vain neljä per Shader Engine, mikä olettaen että RBE:n rakenne on pysynyt entisenlaisena tarkoittaisi 64 ROP-yksikköä kuten Navi 10:ssä ja lukuisissa muissa AMD:n viime vuosien huippupiireissä.
Navi 21:n käyttämä muistiratkaisu on toistaiseksi vielä epävarma. Uusi vuoto ei kerro siitä puolesta mitään, mutta AMD:n viime kuun loppupuolella julkaiseman Linux-päivityksen perusteella käytössä olisi 2048-bittinen HBM2(E)-muistiväylä. Päivityksessä viitataan kuitenkin nimeen Sienna Cichlid, mitä ei ole vielä pystytty yhdistämään sataprosenttisella varmuudella Navi 21:een, mikä jättää auki mahdollisuuden, että Navi 10:n ja 12:n tapaan AMD valmistelisi kahta muutoin samanlaista sirua, mutta toisessa olisi HBM- ja toisessa GDDR-muistit.
Lähde: _rogame @ Twitter
Olin jostain lukevinani, että 80CU, mutta nuista olisi 72CU:ta käytössä.
Mutu: Ensin julkaistaan tuo 72 CU versio joka riittänee sinne 2080 ti + 20-30% ja myöhemmin täyden 80 CU:n malli vasta ns. Super -mallina.
Spekulaatiota riittää moneen suuntaan, tässä puhutaan nyt sirusta eikä siitä mahdollisesti julkaistavista tietyistä malleista, joiden konfiguraatio voi vaihdella paljonkin, jolloin 80CU on se oleellinen luku.
1) Tuon mukaan arcturuksessa olisi 8*8 render backendiä, mikä tarkoittaisi 256 pikseliyksikköä(ROPia). Ja kun arcturuksen ei ole tarkoituse olla varsinainen GPU vaan enemmänkin laskentapiiri, jossa ROPeille pitäisi olla vähemmän tarvetta. Tai sitten ne arcturuksen render backendit on pienempiä ja piirtää vaan yhtä pikseliä kerrallaan eli yhteensä vain 64 pikseliä koko piirillä.
2) Sen sijaan NAVI21ssä ROPien määrä näyttäisi olevan vain 64, sama kuin muuten puolet pienemmässä Navi10/12ssa. AMD on aiemminkin tuottanut pettymyksen pienehköllä ROP-määrällä, mutta nyt olisi jo aika mennä yli tuosta 64stä. Ainakin mikäli tuo 256 tuolle arctutukselle pitää paikkansa.
Tai sitten RDNA2ssa jokainen render backend operoi kahdeksaa pikseliä rinnakkain aiemman neljän sijasta, tai niitä on muuten parannettu paljon (toimii esim. täydellä nopeudella 16-bittisillä värikanavilla, tai laskee ilmaiseksi tuplasti suurempaa määrää aa-samplejä/puhtaita z-tarkastuksia, tai molemmat).
Max waves per SIMD-pienenys voi olla ihan vaan RDNA1->RDNA2-muutos; Todettu että 20 oli aivan overkill jolle ei koskaan ole tarvetta ja säästetty hiukan pudottaessa se 16aan.
Miten AMD aikoo toteuttaa säteenseurannan noilla korteilla?
Eikös se ollut joku shader pohjainen ratkaisu?
Ei, vaikka shadereita käytetään osassa sitä.
AMD on lisännyt teksturointiyksikköihin törmäystarkistimet, hyödyntävät jo olemassaolevia väyliä, rekistereitä ja välimuisteja sen sijasta että tekisivät erillisen yksikön mihin ne kaikki pitäisi lisätä kuitenkin.
Shadereita käytetään päättämään mihin puussa edetään seuraavaksi mutta se ei "sido" tai "varaa" niitä yksiköitä vaan ne voivat tehdä kaikkea muuta kaiken muun ajan.
Ratkaisulla AMD:n mukaan saadaan sekä rauta- että softapohjaisten ratkaisujen parhaat puolet samaan pakettiin.
Patentti:
TEXTURE PROCESSOR BASED RAY TRACING ACCELERATION METHOD AND SYSTEM
http://www.freepatentsonline.com
tl;dr kuva:
katso liitettä 424703
Toivoinkin että joku jaksaa avata sen vähän tarkemmin tänne kun ei itsekään muistanut tarkasti. Niin ja eihän tuota taida olla vielä edes virallisesti esiteltykään. Shadereita siis käytetään, mutta ei pelkästään niitä.
Mielenkiintoista: AMD:n tuleva näyttis näyttäis olevan noin 20-30% edellä RTX2080 Ti:tä. Eli hinta asettunee sinne 1000 Euron tietämiin. Tai sitten tulee ihan järkyttävä tykki tai floppi tyypilliseen AMD:n tapaan:) Ei nuo 5000 sarjan näyttikset kyllä mitään kovin huonoja ole kyllä olleet hintaansa nähden.
’
En ole varma oliko huhu vaiko fakta, mutta kuulin myös ettei custom jäähyisiä malleja ole tulossa kuin joskus loka-marraskuun tienoilla. Aika paljon on kiinni myös siitä, että millaista ääntä jäähy pitää ja millaiset lämmöt saadaan aikasiksi.
Mielenkiintoisinta lienee ainakin itselle ehkä se miten AMD suoriutuu RT -testeistä vs Nvidia. Veikkaan että RT -testeissä DLSS päällä Nvidia vie ainakin nopeudessa, mutta ei jäljen laadussa.
Yllättävällä ajuripäivityksellä 25% lisää nopeutta, jotta kilpailija näyttää nopeustesteissä huonolta. Kuvanlaatu "vahingossa" huononi.
Well aika aikaisia huhuja edelleen… mutta onhan se hauska, että raytrasing puolellekkin tulee kilpailua eli featurejen puolesta kenttä tasoittuu. Itse ei raytrasing korttia haikaile vielä pariin sukupolveen, jotta saavat niistä järkevän nopeuksisia ja riittävästi pelejä jotka kyseistä teknologiaa tukisi. Oletan, että Nvidialle customoidut ”wanhat” raytrasing pelit eivät toimi Amd:n uusilla korteilla, mutta että uudemmat geneeriset dx12 pohjaiset toimisivat?
Ei taida olla mitään NVIDIAn "custom" APIa olemassa raytracing-ominaisuuksiin (peleissä, OptiX on eri käyttöön), DX12:n DXR tai Vulkanin vastaava ovat ihan geneeriseksi suunniteltu. Se että vaatiiko homman toimiminen AMD:llä pätsejä peleihin vai meneekö ilman lienee vähän pelikohtaista ja riippunee myös AMD:n toteutuksesta mutta ainakin teoriassa sen pitäisi olla kyllä täysin mahdollista.
Ei vaan teoriassa pitäisi nimenomaan toimia suoraan ja jos ei toimi siellä on tehty jotain muuta kuin vain tehty DXR:llä (tai Vulkanin vastaavalla) RT-toteutus.
Tällä hetkellä ainut mistä muistaakseni tiedetään että on sooloiltu jotain "ylimääräistä" on Minecraft, koska siinä ei toimi GTX-mallien ns. "fallback DXR-tuki"
Ihan normaalia AMD BS että custom ohjaimet jää roikkuun jonnekkin hamaantulevaisuuteen..
Eivät ole tulossa siis loka-marras vaan Q1 2021
RT nopeus titteli menee todennäköisesti Nvidialle myös ilman DLSS.
Ilmeisesti estetty vain keinotekoisesti:
r/minecraftRTX – This is why the RTX beta only runs on RTX cards.
http://www.reddit.com
SIllä, ettei korttivalmistaja saa customoituja korttejaan nopeasti markkinoille ei ole mitään tekemistä sen graffapiirin toimittavan firman kanssa.
Tämä on ihan täysin niiden korttivalmistajien hidastelua.
Mutta kun on fanipoikalasit päässä niin kaikesta pitää syyttää sitä fanittamansa firman kilpailijaa.
Minä en tiedä mistään lappeen Rannan "RT nopeudesta", mutta siitä, kumman säteenjäljitysnopeus on parempi tiedän sen, että siitä ei ole riittävästi tietoa ulkona.
AMDn pelikonsolipiirien yhteydessä julkistamien FLOPS-lukemien perusteella voidaan melko luotettavasti laskea, että RDNA2ssa tulee olemaan aika paljon enemmän säteenjäljitysvääntöä kuin nVidian 2000-sarjan piireissä(erityisesti mikäli huhut 40 DCUsta pitää paikkaansa), mutta kuinka paljon enemmän sitten nVidialta tulee 3000-sarjassa, siitä on vain paljon epämääräisempiä huhuja.
Amd hidastelua se on.
"AMD is expected to send out its first design resources for the Big Navi graphics card’s PCB in the next two weeks to the major AIB partners.
Based on this information, it seems like that AIBs would miss out on the launch window for offering their custom designs for Big Navi. Meanwhile, NVIDIA custom designs for its next-gen Ampere GPU lineup have already leaked out."
Sama tapahtui edellisen Nvidia generaation kanssa. Custom versioita ei saanut aluksi, vaan launchissa oli tarjolla pelkkää FE:tä.
AIka monen aiemmankin Generaation kanssa ollut niin että FE:t tulleet ensin. Ehkäpä ne vihreät lasit ei nää sen toisen leirin olevan samassa veneessä..
Se on hauskaa, miten otat kaikki AMD:ta koskevat huhut, mitkä voi nähdä negatiivisina, faktoina, ja päinvastoin NVIDIAn kohdalla.
Tuonkaan kuvan aitoudesta ei ole mitään tietoa, se on paitsi jonkun tuntemattoman "AI-skaalaimen" skaalama ties miten paskalaatuisesta alkuperäiskuvasta, myös joiltain osin varsin erikoisesti fotarissa käyttäytyvä mikä viittaa siihen että joitain osia on voitu tohtoroida erikseen tuon skaalauksen lisäksi.
Ja kuten tuossa jo pari muuta huomautti, myös NVIDIAlla on tapana tuoda FE:t ensin ja päästää AIB:t apajille vasta myöhemmin.
Pidempään mennyt Amd.lla tai sitten ei ole tullut ollenkaan kuten Radeon VII
Nvidian 2000 FE/refut sentään jo paremmalla jäähyllä varustettuja eli ei mitään kuumia tai äänekkäitä Blower malleja ja FE on kellotettu malli muutenkin.
3000 sarja saa customit nopeammin kuin Amd "BigNavi". Amd tuossa vain liian hitaasti toiminut joten saattaa mennä 2021 puolelle customit.
Kuten ei NVIDIAltakaan Titaneista ole tullut AIB-malleja.
Viittitkö nyt meille muillekin antaa noi kaikki myyntipäivät kun ne tunnut tietävän? Tai sitten korjaa ilmaisusi sellaiseksi, ettet esitä mutua faktana.
Eihän niitä edes saisi kertoa jos ne tietäisi.
Vähän vielä kun odottaa voi itse todeta oliko mutua vaiko ei.
Joten lopeta keskustelun paskominen esittämällä mutua faktoina.
Hidastelua, viivyttelyä jne.
Tästä olen samaa mieltä ja syy siihen on lainauksen lopussa, jota AMD ei halua tapahtuvan AIB:ien taholta
Uusimmista ei, noista vanhemmista titaneista on ollut jonkunlaisia custom malleja. (Ainakin jäähdytyksen osalta).
katso liitettä 425906
En ollut varma tarkoititko titaneita yleisesti vai uusimpia malleja niin laitoin tämän kommentin.
Olisiko tuo Titan X ollut poikkeus? Ei voi muistaa. Joka tapauksessa ainakaan kaikista Titaneista ei ole.
Titan X (M) sai pari "aib"-mallia kuten tämä ja Xtreme Gigabyteltä. Kyseessä on kuitenkin refukortti customjäähyllä, eli piirejä ei ole myyty irtona.
no jos kahden viikon kuluessa lähettävät samplet aib–miten pitkään hautovat niitä?
itse veikkaan kuukauden ajan maksimissaan.
Täysin ulkopuolisiin lähteisiin liittyvää tietoa ei mitään pelkkää mutua ja alkaa myös varmistumaan oikeaksi kuten huomata saattaa.
Mutta aika moni sais bannia jos mutujen perusteella niitä annettaisiin kuten minulle.
näyttää tosiaan siltä että custom kortit nvidialta jo valmiina odottaa launchissa ja amd navi kortit saattaa kestää launchin jälkeen jonkinverran kauemmin.
Näin se on hetken aikaa lähteiden perusteella näyttänyt,alkaa pikkuhiljaa varmistumaan myös.
Sinänsä tuolla ei isompaa merkitystä ole vaikka Amd AIB pari KK myöhemmin tulisikin jos referenssi vain tarjoaa riittävän jäähdytyksen kohtuu melulla.
Ps. Miksi tässä uutisessa saa toista sivua jauhaa offtopiccia? Ei kai Kaotikan kirjoitustyyli liity tähän uutiseen?
Oli, vaikka noiden oksennuksien seasta olisi ihan kiva kuulla miksi AMD valehtelee omistajilleen (onko se esim alan johtoryhmien tapa kilauttaa popparit ja trollata, jotta foorumeille tulee eloa, vaikka sijoittajat haastaakin oikeuteen jälkikäteen) ja mitkä syyt estää luvatun 50% perf/w parannuksen?
Totuus paljastetaan ajuri-illallisella
Ei ole ollut missään vaiheessa kyse siitä, etteikö hetkellinen tai paremminkin tietyssä skenaariossa saavutettava mainitun kokoluokan parannus olisi saavutettavissa. Varmasti on, mutta varmasti vain tiety(i)ssä kuormassa, tiettyjen ehtojen täyttyessä. AMD:lla on kaikissa sijoittajille annetuissa lausunnoissa yleensä kasa pienellä präntättyä ehtoa (footnotea) perässä. Tapa ei tietysti ole AMD:lle uniikki, juuri siitä syystä ettei sijoittajille saa suoranaisesti valehdella.
Kyseinen henkilö kuitenkin on antanut ymmärtää, että 50% performance-per-watt parannus olisi jollain tavalla kirkossa kuulutettu ja ainoa oikea lukema, koska AMD on niin sanonut.
Tuollaisen reaalimaailmaan täysin epärelevantin (toisinsanoen keskiarvo, tai saavutettavissa edes suurimman osan ajasta) markkinointilukeman käyttäminen perusteluna jossain väittelyissä on sitä "älyllistä epärehellisyyttä" (josta kyseinen henkilö jatkuvasti muita niin mielellään syyttää) pahimmillaan.
Tietysti on mahdollista, että kyseinen henkilö ei oikeasti ymmärrä tehtävän mahdottomuutta, mutta siinä tapauksessa kyseisen henkilön kannattaa harkita alanvaihtoa.
Ainut kuluttajapuolella relevantti, ainakin pääpiirteittäin puhdas arkkitehtuurimuutos (molemmat käytti 65nm prosessia joskin variantti epäselvä), joka on onnistunut tuomaan ainakin lähelle 50% performance-per-watt keskiarvoparannuksen on Intelin muutos Netburstista Core-mikroarkkitehtuuriin.
AMD saavutti hieman yli 50% keskiarvoparannuksen performance-per-watt lukemassa, kun arkkitehtuuri muuttui viidennen sukupolven GCN:stä RDNA:n ja valmistusprosessin koon puolittuessa sekä sen ominaisuuksien muutenkin huomattavasti parantuessa.
Lupaan tämän: Jos "Big Navi" RDNA2 arkkitehtuureineen parantaa keskimääräistä performance-per-watt suorituskykyä (esimerkiksi TechpowerUpin testipatteri, kaikki resoluutiot huomioiden) vähintään sen mainitun 50% verran, niin pyydän kyseiseltä henkilöltä julkisesti anteeksi perättömiä syytöksiä (vaikka kaikkia mainittuja) ja katoan tältä keskustelualueelta iäksi?
Vertailu on tietysti suoritettava nopeimman kyseistä arkkitehtuuria / piiriä edustavien referenssikorttien välillä (eli referenssi 5700 XT ja nopein referenssi "Big Navi"), mikä ei TechPowerUpin laatutestien puolesta pitäisi olla mikään ongelma.
Omasta puolesta voidaan jäädä odottamaan.
Radeon 7 -> 5700xt nousi myös perf/W n. 50%.
edit: miksi ominaisuudet eivät enää voisi parantua?
Aika iso pyöristys sulla, mun nähdäkseni se nousi 14,068%?
ja oliko lupaus vain ubisoft peli division2? ja resoluutio 1440p?…vai resoluutiot 1080,1440,4k? ja asetukset?
Etkö osaa laskea? 50%.
TPU laskeskellu vaan omiaan, ei noita voi keskiarvottaa kyseisellä tavalla.
Pitää valita peli (tai joukko pelejä) jolla ei ole prossupullonkaulaa ja sen kanssa sit laskea luku auki. Jos kyseessä on joukko pelejä, niin niistä pitäisi esittää luvut pelikohtaisesti, sekä vaihteluvälit ym. Yritän ettiä jos joku arvostelu löytyisi jossa toi tehonkulutus olis mitattu spesifilla pelillä. Prossupullonkaulan kasvaessa näytönohjaimen tehonkulutus laskee asymptoottisesti kohti idlekulutusta, joka vääristää noita tuloksia valtavasti.
Tästä @Kaotik aikanaan huomautin kun tuota 50%perf/W parannusta ensimmäistä kertaa julisti. Toteutuu varmasti tilanteessa, missä kuorma on ”vajaa” isolla navilla vs 5700xt täydellä laukalla. 4TFlop/s vs 4TFlop/s laskenta tai joku fps käpätty peli niin että 5700xt huutaa (lähes) max kelloilla .
Aika tyhmä täytyy olla, jos ei osaa mainospuheista tulkita, mitä niillä tarkoitetaan .
Kyseinen vertailu, jossa tietyn RDNA2-mallin luvataan olevan 50% energiatehokkaampi kuin RDNA (Navi10 tarkemmin) on Division 2 pelissä 1440p-resoluutiolla Ultra-asetuksin. Viimeksi sama lupaus tehtiin Vega (64) > RDNA1 (Navi10) ja silloin todellinen parannus isommalla peliotannalla oli itseasiassa selvästi yli 50% resoluutiosta riippumatta.
En ole antanut ymmärtää, että se olisi kirkossa kuulutettu, vaan että AMD:lla on oltava perusteet kyseiselle arviolle, koska se luku on esitetty sijoittajille, jonka lisäksi edellinen vastaava lupaus täyttyi ja ylittyikin.
Se koski väitettä R7 > RDNA, ei Vega64>RDNA
Yritätkö oikeasti väittää että Division 2 Ultra-asetuksilla 1440p-resoluutiolla on "vajaa kuorma" 5700 XT:lle? Laajemman kattauksen pelirasituksessahan se lupaus ylittyi selvästi, resoluutiosta riippumatta.
Ensinnäkin oletuksesi siitä, että kyseessä on puhdas arkkitehtuurimuutos on melko suurella todennäköisyydellä virheellinen olettamus.
Navi 10 valmistetaan käsittääkseni tuolla "vanhalla versiolla" tuosta "7nm" valmistusprosessista.
RDNA2-piirit taas tullaan valmistamaan joko
1) sen viilatulla versiolla N7P tai
2) uudella "7+" EUV-prosessilla.
Toisekseen:
Maailma on täynnä eri arkkitehtuureja joiden välillä on suurempi kuin 50% ero energiatehokkuudessa samalla valmistusprosessilla.
esim. Radeon 5600M sisältää saman määrän laskentayksiköitä kuin 5700XT mutta kun kellotaajuudet on pudotettu n. puoleen ja muistit vaihdettu energiatehokkaampiin, sähkönkulutus ja lämmöntuotto on pudonnut n. neljäsosaan, eli energiatehokkuus on n. tuplat.
Energiatehokkuusero esim. zen2n ja jonkun Applen samalla valmistustekniikalla valmistettavan ARMv8-ytimen välillä on myös melko moninkertainen.
Aika kova lausunto, että TPU ei osaa hommiaan
En, juuri päinvastaista yritin väittää.
Eli se iso navi tekee kyllä saman työn +50perf/W kuin 5700xt. (Huilaa puolet ajasta, käy pienellä kellolla siis )
Jos division 1440p on vajaa kuorma tulevalle navi2x niin tullee paukku.
En sitten ehkä vieläkään osaa lukea tuota viestiäsi oikein
Joka tapauksessa, sekä Vega64>5700XT, mikä toteutui ja ylittyi käytännössä, että nyt 5700XT > tarkemmin määrittelemätön RDNA2 lupaukset 50% perf/watt parannuksesta on tehty Division 2:ssa mainituilla asetuksilla.