
Vuodesta 2015 asti AMD:n Radeon Technologies Group -osaston johtajana ja pääarkkitehtuurina toiminut Raja Koduri ilmoitti aiemmin tänään erostaan työntekijöilleen lähettämässä jäähyväiskirjeessä.
Välittömästi erouutisen jälkeen epäluotettavana huhusivustona tunnettu Wccftech uutisoi Kodurin suuntaavan Intelille. PC Perspective -sivuston Ryan Shrout vahvisti huhut kertomalla Twitterissä saaneensa asialle vahvistuksen ja Kodurin työskentelevän tulevaisuudessa Intelillä. Shrout lisäsi, että hän ei kuitenkaan tiedä milloin ja missä tehtävässä Koduri tulee Intelillä toimimaan, mutta oletettavaa on, että tehtävänkuvaukseen lukeutuvat grafiikka, suorituskykyinen laskenta ja tekoäly.
Kodurin ero ja siirtyminen Intelille tulivat ajankohtaiseksi välittömästi sen jälkeen, kun Intel ja AMD ilmoittivat yhteistyöstään 8. sukupolven Core H -sarjan prosessorin ja AMD:n HBM2-muisteilla varustetun grafiikkapiirin yhdistämiseksi peliläppäreihin.
I just confirmed that Raja Koduri @Rajaontheedge will in fact be going to work at Intel.
— Ryan Shrout (@ryanshrout) November 8, 2017
Itse sen siis käsitin niin, että intelillä on jo johtoasema integroitujen grafiikkaratkaisujen puolella ja Koduri tulee laajentamaan tätä high-end erillisgrafiikkaratkaisuilla.
Toki tuon voi käsittää juuri niinkin, kuin sen esitit, mutta itse olen aina ymmärtänyt erillisgrafiikkaratkaisun tarkoittavan aina kokonaan erillistä näytönohjainta.
Sitten kun Intel tuollaisen discrete graphics solutionin kehittää sen käytännön sovellus voi olla ihan mitä vain, samassa paketissa prosessorin kanssa tai erillisenä näytönohjaimena.
Uskoisin, että ensisijaisena tavoitteena pelimarkkinoilla tulee ainakin alkuun olemaan se, että OEM-valmistajat voivat jatkossa ostaa kaikki raudan peliläppäriin Inteliltä eikä prosessorin kylkeen tarvita NVIDIAlta erikseen ostettavaa grafiikkapiiriä.
Tuskin ja tuskin myöskään kukaan tietää mitä sieltä on lopulta tulossa. Itsekin sillä kannalla että lähinnä tehokkaita integroituja ratkaisuja, mutta eipä jaksa spekuloida sen enempää.
Sano tuo Sonylle ja Microsoftille :rolleyes:
Eiköhän ne pelit optimoi ihan muut porukat. Ja noissa konsoleissa on muutenkin Vulkanin tapainen low level rajapinta joka sopii Radeonille paljon paremmin kuin DirectX versiot ennen versiota 12 tai vanha OpenGL.
Nimenomaan. Juuri siksi sillä teorialla ON väliä kun se realisoituu ruudulle.
PC pelien jälkeenjääneisyydelle AMD ei voi paljoa tehdä.
Voi tehdä joko toimivia laitteita, jotka toimivat jokatapauksessa, kuten kilpailijoidenkin toimivat tai el cheapo laitteita, jotka toimii JOS ja jos ja jos…
Tai sitten tehdä teknisesti rajoittuneita laitteita jotka vanhenevat nopeammin. Lisäksi toimivat nopeammin kuin teknisesti edistyneet laitteet vain JOS ja jos ja jos…
Kyllähän se realisoituu silloin kun peli on tehty niin että se hyödyntää sitä tehoa, suurinosa pelaistä nyt on vain tehty sen suurimman yhteisen nimitäjän mukana joka sattuu oleman Nvidia kortien asennuskanta eikä niiden absoluuttisesti käytettävissäoleva peliteho.
Olen tietoinen kyllä että löytyy mutta eivät sovellu muuhun kun työpöytä ja videoiden katseluun ja ehkä 10 vuotta vanhoja pelejä ne pyörittää.
Tähän jotain lähdettä? Vaikea nimittäin uskoa että olisivat.
hakusanoilla
california non compete agreement
löytyy googlesta ziljoona lähdettä, esim.
https://onlabor.org/wp-content/uploads/2016/05/4_orrick.authcheckdam.pdf
No kokemus on osoittanut, että näiden tiedotteiden kirjoittajat ja markkinointiosastot voivat tulkita asioita ihan miten tahansa. Tuotekehitysosastolle, jossa vakiintuneet termit saattaisivat vielä kiinnostaa, on pitkä matka pr-puolelta.
Semantiikkaan ja täsämällisiin termeihin ei siis kannata hirveämmin luottaa.