Asus julkaisi tänään Meta Buffs -videostreamissaan uuden ROG Swift PG329Q -nimeä kantavan 32-tuumaisen IPS-näytön 1440p-resoluutiolla ja 175 hertsin virkistystaajuudella ja kevyen 79 gramman painoisen pelihiiren – ROG Keris Wireless.
Asus ROG Swift PG 329Q on nimensä mukaisesti 32-tuumainen. Sen IPS-paneeli tarjoaa 1440p-resoluution ja 175 hertsin virkistystaajuuden ja valmistajan mukaan vain 1 millisekunnin vasteajan (Gray-to-Gray). Näyttö on varustettu DisplayHDR 600 -sertifioinnilla, joka takaa samalla myös 600 nitin maksimikirkkauden. Uutuus on tehdaskalibroitu ja se kattaa 98 prosenttia DCI-P3-väriavaruudesta ja 160 prosenttia sRGB-väriavaruudesta. Näyttö tukee Asuksen ELMB-sync-teknologiaa (Extreme Low Motion Blur), joka mahdollistaa näytön liiketerävyyden parantamisen ELMB-teknologialla yhdessä Adaptive-syncin kera. ROG Swift PG 329Q:lla on myös NVIDIAn G-Sync compatible -leima.
Erikoisuutena Asuksen uutuusnäyttö tukee ennen vain G-Sync-näytöissä nähtyä variable overdrivea, joka tarkoittaa käytännössä overdrive tilaa, joka on käytettävissä myös Adaptive-syncin kanssa. Overdrive on näytön ghostingia, eli haamukuvaa vähentävä teknologia, joka parantaa pikseleiden vasteaikaa nostamalla näytön voltteja ja siten nopeuttaen pikseleitä. Tämän seurauksena overdrive toimii normaalisti G-Sync-näyttöjen ulkopuolella ainoastaan kiinteällä virkistystaajuudella, mutta Asuksen uuden variable overdrive -teknologian myötä tuki on saatu myös Adaptive-sync-näytöille.
Asus lupaa variable overdriven olevan tulossa myös muihin ROG-sarjan näyttöihin lähitulevaisuudessa.
ROG Keris Wireless on Asuksen pelinavaus kevyiden hiirten kategoriassa. 79 gramman painoinen uutuus on valmistajan mukaan suunniteltu yhteistyössä e-urheilijoiden kanssa. Langaton hiiri on varustettu kolmella erilaisella yhteysvaihtoehdolla – 2,4 GHz:n langattomalla yhteydellä, Bluetooth L -yhteydellä tai vaihtoehtoisesti langallisena yhteytenä USB-kaapelin yli. Hiiren nimeltä mainitsematon sensori on Asuksen säätämä ja yltää 16 000 dpi:n herkkyyteen, 400 tuuman sekuntinopeuteen ja 40 G:n kiihtyvyyteen. Kytkimenä hiiressä toimii Asuksen oma ROK Micro Switch, jolle taataan 70 miljoonan klikkauksen elinikä.
Asuksen oman suunnittelun lisäksi ROG Keris Wirelessin kytkinten erikoisuutena toimii push-fit -liitäntä. Kyseisen liitännän myötä Asus lupaa kytkimille helppoa vaihdettavuutta jopa käyttäjien itsensä toimesta. Kevyestä painostaan huolimatta ROG Keris Wireless ei hyödynnä nykyisin yleistynyttä rei’itettyä designia, vaan sen kuori on täysin umpinainen, minkä myötä hiiri kestää Asuksen mukaan paremmin pölyä ja nesteitä. Hiiren pääpainikkeet on valmistettu PBT-muovista ja kyljestä löytyvät eteen ja taakse -painikkeet ovat käyttäjän vaihdettavissa.
Asus ei ole vielä ilmoittanut ROG Swift PG329Q -näytön tai ROG Keris Wireless -hiiren julkaisuajankohtaa tai hintatasoa.
Voi olla että menee ostoon kunhan näkee jotain arvosteluita ja hintaa.
Juuri meinasin kirjoittaa, että ehdin jo innostua saavani 32" 4K pelinäytön, mutta tulikin tämmöisellä 27" näytölle sopivalla tarkkuudella tämä.
Njaa a. Itelle on ollut ihan vielä sopiva tämä 1440p 32":ssa.
Töissä on 27" 1440p ja mielestäni tämä isompi on hieman parempi.
32″ ja 1440p on kyllä itselle se sopiva koko ja reso. Nyt kun nuo uudet Nvidian 3080 sarjalaiset tuli niin vois harkita 4K näyttöä mutta tuumia saa olla kyllä sitten lisää kun näihin tottuu niin nopeasti. Nyt kun vuodenpäivät on ollut tommonen 32″ näyttö niin ei millään huolis jotain 27″ tumppia pöydälle.
4k ei sovi pelamiseen ellei ole tilannut RTX3090 ohjaimen kun siinä luultavasti riittää vääntö.
Kiinnostaa itseäkin tuo näyttö. Miettinyt uskaltaako jo siirtyä 4k aikaan, mutta toisaalta voi ton oled 4k tellun kautta käyttää. Hintataso tuolla on ilm. noin 900e, mutta odotella vielä
4k näytöillä ei kuitenkaan ole tarvinnut pelata natiivi 4k renderöinnillä raskaimpia pelejä kun on nämä terävöintitekniikat. Eli 4k resoilla on voinut vetää ihan hyvin 1440p resolla jos skaalauksen on tiputtanut johonkin 70% tms. asti. Terävöintifiltteri vaan näytönohjaimesta päälle.
RTX 3080 (ja lisänä DLSS) on tietenkin valmis paketti siltä osin, ettei käyttäjän tarvitse mitään viritellä vaan tarvittaessa ruksia valikoista ja kovaa peliä ja varmasti pyörii.
Enemmänkin ongelmaa on ollut löytää tarpeeksi nopeaa 4k näyttöä ilman tuulelinta ja sitä hullua hintaa. Niin ja sitten kun saa niitä näytönohjaimia ja näyttöjä (kuten nuo uudet) jossa on nykyiaikiset liittimet, että ei tarvitse mitään väripakkausta tai useampaa kaapelia 144hz+ tajuuksille.
Eiköhän tuon uuden sukupolven myötä 32″ 4k 144+/240 sitten yleisty tai jotain. Ainakin toivon mukaan. 1440p on hyvä reso mitä itse on tullut käytettyä jo vuosikymmenen, mutta kiinnostaisi siirtyä reson mukana 2020-luvulle. Ongelmana on enemmänkin onko järkevää tarjontaa, kun esim. 1440p 240Hz on vieläkin vähän niche gategoriaa tuotteena, jonka jo omistan.
Minusta otsikkoon ei tulisi kirjoittaa markkinointitekstiä vaan sen tulisi olla neutraali ja informatiivinen. ”Kehittyneillä ominaisuuksilla” kun ei tarkoita niin yhtään mitään.
Koko uutista ei voi tiivistää otsikkoon, tuossa näytössä on useampia uusia (ja kyllä, kehittyneitä) ominaisuuksia joten "kehittyneet ominaisuudet" ovat ihan perusteltu termi otsikossa.
"Kehittynyt" ilman vertailukohtaa ei ole milloinkaan informatiivinen. Jokainen julkaistu näyttö on tavalla tai toisella kehittynyt.
Pelkkää markkinointimiesten sisällötöntä kieltä tämä on.
"Asus julkaisi näytön" on liian vähän informaatiota antava otsikko, jotain kuvailua siinä täytyy olla. Tärkeää tässä näytössä on se, että siinä on paljon ominaisuuksia, mutta "monipuoliset ominaisuudet" ei ole mitenkään eri kuin "kehittyneet ominaisuudet".
Kuinka itse otsikoisit?
Sitä samaa typerä sanaa sitä voitaisiin käyttää 2560×1440:stäkin, kun on yli 6½v käyttänyt 2560×1600:a.
Keris Wireless hiiressä PAW3335 sensori ja hot-swappable kytkimet (70M Asuksen omat, gold platet).