Viimeisin ns. iso muutos Intelin prosessoreissa oli siirtyminen hybridiarkkitehtuuriin, eli kahden erilaisen x86-ytimen hyödyntämiseen. Seuraavaksi vuorossa on siirtyminen useamman sirun rakenteeseen Meteor- ja Arrow Lakessa, eikä niitä seuraava Lunar Lake aio jäädä merkittävyydessään jälkeen.
AnandTechiltä tuttu ja sittemmin omaa analyytikkoyrityksensä perustanut Ian Cutress on saanut Intelin Client Computing Groupin johtajalta Michelle Johnston Holthausilta lausunnon, jonka mukaan Lunar Lake tulee olemaan puhtaalta pöydältä suunniteltu ja käyttävän täysin uutta mikroarkkitehtuuria prosessoriytimissään.
From @Intel @MJHolthaus : Lunar Lake is a fresh ground-up design and CPU uArch, built with perf/watt in mind for mobile devices. More info at the financial disclosure on 26th
— 𝐷𝑟. 𝐼𝑎𝑛 𝐶𝑢𝑡𝑟𝑒𝑠𝑠 (@IanCutress) January 12, 2023
Holthausin mukaan Lunar Lake on suunniteltu suorituskyky wattia kohden etunenässä ja olevan suunniteltu etenkin mobiililaitteille. Kontekstin perusteella on oletettavaa, että mobiililaitteet viittaavat tässä yhteydessä kannettaviin ja vastaaviin, ei esimerkiksi puhelimiin. Energiatehokkuuteen panostaminen oli mainittu arkkitehtuurille jo aiemmin paljastetussa diassa.
Lunar Lake tullaan viimeisimpien tietojen mukaan julkaisemaan vuoden 2024 aikana. Se tulee hyödyntämään sekä ulkopuolisen puolijohdevalmistajan prosesseja että Intelin 18A:n valmistusprosessia. Yhtiö tulee kertomaan lisää arkkitehtuurista 26. päivä pidettävässä osavuosi- ja vuosikatsauksessaan.
Ei silti, hyvä jos Intel on viimein kuullut järjen äänen ja energiatehokkuutteen oikeasti panostetaan.
Eikös tuon hybrid teknologian koko idea ole juurikin se, että piiri on pilkottu osiin jolloin uusien valmistustekniikoiden ottaminen käyttöön on helpompaa? Vuosina 23-24 lienee pieni osa uusista piireistä on toteutettu Intel 4, A20 tai A18 valmistusprosesseilla.
Ei sillä "hybriditeknologialla" ole mitään tekemistä piirien pilkkomisen kanssa, vaan viittaa vain kahden erilaisen ytimen käyttöön. Nuo piirit kun on suunniteltu prosessille x tehdään prosessilla x, vaikka Intel nykyään huomioikin myös porttausmahdollisuudet muille prosesseille.
Lisäksi Intel on ajautunut tilanteeseen, jossa se jo nyt laittaa energiatehokkaita ytimiä prosessoreihinsa. Niin ostaako porukka sitten 6P+4E prosessorin, joka on peleissä nopeampi vai 16E+ prosessorin? Eiköhän ne osta sen peleissä nopeimman, kun ydinten määrä on alkanut hyötykäytössä riittää jo joskus tehokkaiden 8-ytimien kanssa.