![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2021/12/intel-raptor-lake-bapco-details-20211207.jpg)
Alder Lake -prosessorit on saatu vasta markkinoille, mutta Twitterissä vuotajien jutut pyörivät jo sen seuraajan parissa. Tällä kertaa on ensimmäiseen testivuotoon eksynyt 13. sukupolven Core -arkkitehtuuriksi näillä näkymin nimettävä Raptor Lake.
Luottovuotaja Komachi Ensaka löysi BAPCon tulostietokannasta ensimmäisen Raptor Lake -tuloksen. Genuine Intel 0000 -nimellä tunnistuva Engineering Sample on 24-ytiminen prosessori, joka kykenee ajamaan samanaikaisesti 32 säiettä. Koko alusta tunnistuu nimellä Intel Corporation RPL-S ADP-S DDR5 UDIMM OC CRB.
Käytännössä 24 ydintä ja 32 säiettä osuu yksiin aiempien huhujen kanssa, joiden mukaan Raptor Lakessa tehokkaiden P-ydinten määrä pysyisi kahdeksassa samalla kun energiatehokkaiden E-ydinten määrä kaksinkertaistettaisiin 16:een. Raptor Laken P-ydinten arkkitehtuurista ei ole tällä täyttä hetkellä varmuutta, mutta E-puolen huhutaan pysyvän Alder Lakeista tutuissa Gracemont-ytimissä.
Tulos on jo vedetty pois näkyvistä, mutta Tom’s Hardware ehti saada kuvankaappaukset sivuilta talteen. Mistään tehohirmusta ei ole kyse, sillä Core i9-12900K nettosi yhteispisteissä lähes 50 prosenttia paremman tuloksen, mutta ES-prosessorit eivät välttämättä toimi täysin oikein tai lähelläkään lopullisia kellotaajuuksiaan, joten tuloksilla voi nakata lähintä sorsaa tai muuta vesilintua ja keskittyä vuodon muihin paljastuksiin.
Lähteet: Komachi Ensaka @ Twitter, Tom’s Hardware
Kiva, että ydinmäärä kasvaa, mutta sitä väistämättä tulee ajatelleeksi, olisiko ollut mahdollista saada 10-12 P-ydintä.
Veikkaan että lämpö tulis vastaan.
Miksi ihmeessä? Jos vaihtoehtona on 12p ydintä tai 8p ydintä + 16e ydintä, niin käytännössä kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa jälkimmäinen on parempi vaihtoehto samalla TDP:llä.
Ei taida olla jatkumoa.
Miten Raptor Lake ei ole jatkumoa muille Lakeille mitä on ollut Skylakesta lähtien? Jos arkkitehtuuripuolta meinaat niin E-ytimet lähes varmasti samoja Gracemontteja kuin nyt, P-ytimistä ei vielä varmaa tietoa onko samaa vai seuraavan sukupolven ydintä jo.
No 12P + 0E vie yhtä paljon tehoa kuin 8P + 16E, jos noita kahtatoista P-ydintä ei ruuvata normaalia hitaammiksi P-ytimiksi.
Tehobudjettia ei oikein ole varaa nostaa 12900K-tasosta ylöspäin, koska moni AIO ja iso ilmajäähy käy kuumana jo sen kanssa. Siten 12:n P:n seuraksi ei mahdu ollenkaan E:tä.
Moniydinsuorituskyvyltään 8P + 16E vastaa hyvin tarkasti 16P + 0E (1P ~ 2E). Huom. 16P ei ole mahdollinen ilman P-ytimien ajamista totuttua hitaammin. Tuo 8P + 16E on siis 33 % nopeampi kuin ehdottamasi 12P.
Heikommin säikeistyvissä (pelit) 12P voisi olla nopeampi kuin 8P + 16E, jos pelintekijät eivät olisi ottaneet huomioon E-ytimiä ja peli vaatisi yli 8c/16t P-ytimiä. Nykyään pelit eivät vaadi yli kahdeksaa P-ydintä ja tulevissa raskaammissa peleissä varmasti osataan ottaa huomioon E-ytimet, jolloin hybridisuorittimen paremmuus vs. 12P lähestyy sitä multi coren +33 prosenttia.
suurinosa tietokoneella tehtävistä asioista ei kuitenkaan ole pelaamista
sanoinki peleissä. lukihärö?
noup
Sattuuko kukaan tietämään kuinka tuollainen schedulointi algoritmi toimii, miten se tunnistaa mikä prosessi/thread menee P-ytimelle ja mikä E-ytimelle?
Tuohon taitaa olla useampi vaihtoehto, ja yksikään niistä ei ole kaikissa tilanteissa paras.
Alla olevassa PDF:ssä on esitelty muutama erilainen ARM:in little-big -toteutus, mm. virrankäyttöä mittaava load tracking ja laskentatehtävän aiheuttaman käyttöästeen mittaus.
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
https://elinux.org/images/f/f0/Doing_big.LITTLE_right-_little_and_Big_Obstacles.pdf
Parhaiten ne tunnistetaan kun developperit kertoo systeemille minkälaisia kuormia ohjelma sisältää, kuten Intel pelikehittäjille dokumentaatiossaan kertoo:
data-unfurl="true" data-result-id="238855" data-url="https://www.intel.com/content/www/us/en/developer/articles/guide/alder-lake-developer-guide.html" data-host="www.intel.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Game Dev Guide for Alder Lake Performance Hybrid Architecture
http://www.intel.com
Automatiikka tälläisissä asioissa on aina vähän synkeää jos käyttäytyminen ei ole täysin selvää ja ennustettavissa.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä