
Io-techin yhteistyökumppaninakin toimiva Jimm’s PC-Store Oy on Suomen suosituimpia tietotekniikan alan verkkokauppoja. Jimm’s PC-Store oli aiemmin Lounea Oy:n ja Antti Järvisen yhteisomistuksessa. Saksalainen Caseking on puolestaan koko Euroopan skaalalla merkittävä saman alan verkkokauppa, joka on levittänyt osaamistaan myös mm. eSportsin pariin.
Saksalaisen Casekingin ostama Jimm’s PC-Store Oy perustettiin vuonna 2001 ja se työllistää 42 henkilöä. Yhtiöllä on verkkokaupan lisäksi noutopalveluliike Turussa. Caseking on puolestaan levittänyt haaransa läpi Euroopan Saksan lisäksi Benelux-maihin, Portugaliin, Ranskaan, Ruotsiin ja Unkariin, jonka lisäksi Isossa-Britanniassa toimiva Overclockers UK on yhtiön kumppaniyritys. Yhteensä Caseking ja Overclockers UK työllistävät yli 230 työntekijää. Caseking työllistää myös monille io-techin lukijoille tutun huippuylikellottaja Roman ’der8auer’ Hartungin ja tarjoaa yksinoikeudella der8auerin brändillä myytäviä, valmiiksi korkattuja prosessoreita vakioita paremmin lämmönlevittäjin.
Lehdistötiedotteen mukaan sekä Jimm’sin henkilökunta että brändi tulevat pysymään myös kauppojen jälkeen ennallaan. Voit lukea alta löytyvistä lainauksista Lounea Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Viitasen, Jimm’sin toimitusjohtaja Antti Järvisen sekä Casekingin perustaneen ja edelleen sen toimitusjohtajana toimivan Toni Sonnin kommentit kaupoista.
”Olemme erittäin tyytyväisiä tähän ratkaisuun, jolla Jimm´s PC-Storen liiketoiminta siirtyy osaksi johtavaa eurooppalaista PC-komponenttien ja pelialan konsernia. Jimm´sin toiminta on viime vuosina ollut vahvassa kasvussa ja yritys on saavuttanut merkittävän jalansijan PC-komponenttien ja pelaamisen verkkokauppana Suomessa. Tehdyllä ratkaisulla pystytään turvaamaan Jimm´sin kehitys myös tulevaisuudessa kilpailun kiristyessä ja kansainvälisten verkkokauppojen rantautuessa Suomen markkinoille”, sanoo Lounea Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Viitanen.
”Olen ollut mukana Jimm’s PC-Storessa jo 15 vuotta ja olen erittäin tyytyväinen löytäessämme omistajayhteistyökumppanin yritykselle. Olen myös sitoutunut jatkamaan yrityksessä, koska tavatessani Casekingin johtoa jo ensimmäisiä kertoja, oli selvää, että yritykset ovat täydellisiä toisilleen niin historiansa kuin tuotevalikoimansakin osalta. Casekingillä asiakaskokemus on erittäin tärkeässä roolissa aivan kuten Jimm’silläkin ja he ovat ylläpitäneet sitä laajentuessaan uusille markkina-alueille. Casekingin avulla Jimm’s jatkaa ja kehittää edelleen vahvaa asemaansa pelaajien ja e-urheilijoiden keskuudessa”, sanoo yhtiön toimitusjohtajana jatkava Antti Järvinen.
”Jimm´s PC-Storen hankinta tuo Casekingille markkinajohtajuuden Suomessa ja vahvistaa asemaamme kasvavilla Pohjoismaiden markkinoilla. Casekingin tuotevalikoima avaa Jimm´sille uusia kasvumahdollisuuksia. Odotamme innolla yhteistyön aloittamista koko Jimm´sin tiimin kanssa”, sanoo Casekingin perustaja ja toimitusjohtaja Toni Sonn.
Onko siihen tullut sitten muutos? Aiemmin oli ettei myyny kuin Y-tunnuksella ja porukka kiersi saksalaisen paketinvälityksen avulla.
Siten niin.
Ei ole muuttunut.
katso liitettä 86300
massiivinen tämä caseking.de
Harmillista miten noin käy aina. Kaikki suomalainen myydään ulkomaille ja homma muuttuu, hinna nousee, ihan kuin Carunankin kanssa.
Jimmistä tuli tilattua, vaikka joutui maksamaan extraa suomalaisuudesta, mutta nyt se sitten päättyy ja pitää keskittää ostokset ja päivitykset muualle. Olenkin löytänyt jo uuden paikan, missä on paljon päivityspaketteja koneille, ei tosin suomalainen vaan norjalainen paikka.
Joka on/oli lisätty suoraan hintaan, keskitetty kaikkien tuotteiden hintoihin.
Suomesta sai samoja osia, esim.300e näyttiksiä 30e halvemmalla+10e postit. Eli loppujaan 20e halvemmalla kuin Jimmsiltä jonka alkuperäinen tarkoitus oli puheiden mukaan tarjota asiakkaille komponentteja Suomen halvimmilla hinnoilla.
Toisi kävi, ainakin viimeisen 5 vuoden aikana: perus bisnestä eli rahat pois kuluttajilta.
Dii. Helpompi se on itselleen uskotella että kun ei edes ole postikuluja niin on ihan pakko tilata :psmoke:
Hieman ristiriitaiset fiilikset tästä. Uutinen herättää ajatuksia siitä onkohan Jimm's olemassa vielä viiden vuodenkin päässä vai fuusiutuuko se johonkin CaseKing-nimen alle. Vastaavasti taas positiivista, että yrityksen olemassaolo on taattu ainakin jonkun aikaa. Elämme kuitenkin sen verran rankoja aikoja laitemyynnin katteiden kannalta, etenkin tietotekniikka- ja viihde-elektroniikka-alalla. Aika näyttää miten käy.
Kaikkea hyvää @jimms_antti ja koko @Jimm’s porukalle. Myös Buuster83:lle! 😉
Eihän casekingi jyrännyt overclockers.co.uk myöskään. Ja tästä asiasta on jo 6 vuotta aikaa. Sillä brändillä kannattaa mennä joka paikallisesti toimii.
Ei niin, ainakaan vielä. Kuten sanoin, aika näyttää miten käy. 🙂
Toivottavasti uusi "Jimm's" alkaa myydä @Sampsa korkkaamia prosuja… meinaan että voisin vaikka ostaa.
Toivottavasti ei tule heti parin kuukauden päästä yhteistoimintaneuvotteluita, joissa osa porukasta lähtee ja keskusvarasto siirtyy Turusta jonnekin Berliinin ghettoon. Valinta tuolla ollut tarpeeksi hyvää jo pitkään.
Saakohan Jari Kurrin veli Sampsa muutaman testikappaleen valmiiksi korkattua prosessoria? Olisi kiva saada arvostelua jos tulevat Jimm's valikoimiin.
Omasta mielestäni Caseking on yllättävänkin kallis kauppa saksalaiseksi. Siinä mielessä en ainakaan odota, että Jimmsin hinnat mitenkään laskisivat. Valikoima varmaankin laajenee, joka on toki hyvä asia, mutta kallishan se Jimmsikin on ollut, ja se tuskin muuttuu. Itse en ainakaan koe mitään velvoitetta ostaa suomalaisesta liikeestä (oli se sitten kotimaisessa tai ulkomaisessa omistuksessa) vain siksi, että se on suomalainen. Jos halvemmalla ja riittävän nopealla toimituksella saa muualta, niin tilaan osani sieltä. Sitähän markkinatalous on, ja EU:n sisällä ei oikeasti pitäisi olla edes mitään esteitä tilaamiselle (pois lukien nämä Mindfactoryn tyyliset harrastushupikaupat, joita ei kiinnosta isompi myynti, kun eivät jaksa hoitaa alv-tilityksiä kuntoon; toki sitten jotkut tekevät sen tilauksen kikkailemalla).
Amazonin tulo Suomeen tässä kiinnostaa enemmän. Mutta siinäkin pitää hinnan ja toimitusaikojen olla kunnossa, tai tilaukset jatkuvat muiden maiden amazoneista.
Casekingin hinnoissa on tosiaan aika paljon ilmaa, itse tilailen edelleen tulevaisuudessa kaiken Mindfactorysta.
Tiedotteessa mainittu "Jimm’sin henkilökunta että brändi tulevat pysymään myös kauppojen jälkeen ennallaan." viittaa siihen, että kivijalkaliike ja paikallinen varasto loppuu, pidetään Jimm's brändi ja työntekijät hoitamaan tilauksia / asiakaspalvelua toimistohotellista tilauksille jotka toimitetaan sitten Keski-Euroopasta.
Jos näin käy niin todella harmi, koska nopeat toimitukset ovat suurin syy sille miksi tilaan Suomesta enkä ulkomailta.
Olisi hienoa jos tähän liittuen tulisi jotain tietoa @Jimm’s suunnalta mitä käytännössä tulee tapahtumaan niin voisi muodostaa todellisen mielipiteen tästä muutoksesta.
:sidea:
In b4 "IO-Tech PC-Store Oy"
Eihän nuo toimitusajat varmaan keski-euroopastakaan kauheasti hitaammin tule mutta aivan varmaa on se että enää ei samana päivänä saa tuotetta haettua esim. matkahuollosta jos sen on aamulla tilannut.
Seuraavaksi päiväksi on yleensä Jimm's saanut tähän saakka jos tavaraa on ollut varastossa ja homma on toiminut hyvin, sitä samaa odotan myös jatkossa. Jos ei onnistu, niin tilaukset menee sitten niihin paikkoihin mistä tämä onnistuu taikka VK jostain voi hakea 24/7.
Caruna on alueellinen monopoli, Jimm's ei ole. 😉 Jos hinnat nousevat, niin se menettää markkinaosuuttaan muille nettikaupoille.
Jossakin korkkaus videolla Samsalla ol
Juu, kun DHL/muunkuriiripalvelun kautta tulee paketti ulkomailta, niin ei siinä kauheasti pidempään kuin postillakaan kotimaan paketeissa.
katso liitettä 86355
Postilla tuntuu olevan paketit enemmän tai vähemmän hukassa, kuvassa tyypillinen vihainen postin pakettia odottava asiakas
Edellisen tilaukseni tein sunnuntaiaamuna ja tarinoiden perusteella odotin maanantai-iltapäiväksi pakettia automaattiin. Perjantaina tuli. Olihan matkaa Pläkkikaupungista jopa 10km tuohon automaattiin. Töihin ajan siitä ohi, mutta en halunnut hakeakaan koska aina siellä joutuu jonottamaan. Ei kokemusteni perusteella nopeudellakaan kilpaile Jimmssi.
Se on selvä että varasto siirtyy ja ehkä korvautuu parilla uudella liikkeellä. Ehkä ostaa pakallisia firmoja.
Toisaalta miksi Caseking pitäisi koko henkilökunnan töissä, jos tarkoitus olisi vain hoitaa tilauksia ja aspaa toimistohotellista käsin? Eiköhän merkittävä siivu Jimmsin työntekijöistä hoida varastohommia, kokoamisia sun muita mitä ei tuossa tilanteessa enää tehtäisi?
"Kaupan osapuolet eivät kerro kauppahintaa, mutta ”hinta vastaa Jimm´s PC-Storen vahvaa tuloksentekokykyä ja markkina-asemaa”.
Yrityksen Jimm's PC-store Oy liikevaihto oli 43 miljoonaa euroa 2016 ja työllisti 44 henkilöä. Liikevaihto nousi 28,3 prosenttia. Tilikauden tulos oli -2000 euroa ja liikevoittoprosentti oli 4. Yhtiön omavaraisuusaste oli 19,7 prosenttia.
Eli hinta 100 000 euroa hatusta vedettynä
Verkkiksellä on vaan aika vähän myymälöitä ja se organisaatio menee joka tapauksessa kokonaan uusiksi koska verkkis toimii itse maahantuojana. Eli jäljelle jää kovin vähän muuta kuin se brändi. Ja tämä nyt koskee erityisesti verkkistä. Joku Gigantti olisi ihan eri juttu.
Ihan ymmärrettävä liike kovassa kilpailussa euroopan alueella, noita verkkokauppoja rajojen ulkopuolelta tullut paljon Suomeen ja useimmiten selkeästi
Jimssiä halvempaa. Jospa hintojakin voi viilata nyt hieman lisää kun ison ketjun mukana.
Verkkiksellä on kyllä mielestäni Suomen teknisesti paras nettikauppa, jolla on merkittävä arvo silläkin.
Jimmsistä tuskin maksettiin verkkiksen hintaa, ja verkkistä tuskin myydään jimmsin hinnalla. Verkkis kai kehittää nettikauppaansa itse, ja sekin on oma kysymyksensä tekeekö joku ulkomaalainen ketju silläkään toiminnalla mitään.
Vieläköhän Jimms enää jatkossa kasaa koneita valituista osista. Tosin itsellä ei tarvetta, vaikkakin joskus 10v tms jonkun kokoonpanon hankin kasattuna, ynnä olen muutaman kaverin ohjeistanut sen kaltaisesta hankkimaan jos valmiin kokoonpanon haluavat etteivät jostain gigantista yms osta tyypillistä huijaripakettia jonkun ison valmistajan nimellä.
Miksi omistajan vaihdos poistaisi palvelun, mikä on ollut varmaan jok'ikisen tietotekniikka-alan verkkokaupan peruspalveluita aina?
Eipä tuo paketinvälityksen käyttö nyt mitenkään ylivoimaista ole. Jännä sitten nähdä tuleeko tämä vaikuttamaan asiaan kuinka :
EU:n geoblokkausasetus helpottaa rajatylittävää verkkokauppaa – Eurooppatiedotus
Mindfactoryn tapauksessa ei vaikuta mitenkään mutta hyvä muutos tuo kyllä tulee olemaan.
Mietin itsekin tuota, että onko vaikutusta. Suora lainaus tuolta sivulta :
"Uuden asetuksen tarkoituksena on torjua kansallisuuteen sekä asuin- tai sijoittautumispaikkaan liittyvää syrjintää ja taata kuluttajille EU:ssa parempi palveluiden ja tavaroiden saatavuus estämällä myyjien harjoittama suora tai välillinen syrjintä asiakkaan asuinpaikan perusteella."
Kuinkahan tulkitsevat mindfactoryn suomi blokkia?
Tämä on asetus, joka kieltää kieltää perusteettomat maarajoitukset.
Mutta harmi kyllä mm. ALV-velvoitteet on perusteltu, ja luulisin tämän Mindfactoryn menevän tähän kategoriaan.
Asetuksen tarkoitus on kieltää perusteettomat maarajoitukset.
Muutta harmi kyllä mm. ALV-velvoitteet on mainittu tuolla perusteltuna, ja tämä Mindfactoryn homma taitaa olla juuri tätä
Mindfactoryn ongelmana on laiskuus ja saamattomuus. Pienellä lisätyöllä kun saisi sen ALV-tilitysasian kuntoon, ja voisi myydä tavaraa Saksan ulkopuolelle ilman pelkoa ongelmista viranomaisten kanssa.
Pitääkö olla huolissaan ?
Monasti Jimms on luovuttanut io-tech johtoryhmän käyttöön leluja leikittäviksi , tuleeko yhteisymmärrys jatkumaan myös saksmannien kanssa , vai harkitseeko toimitus uusia sponsoreita.
Miten esim ne Asuksen peliromppeet joita MrSysOp heilutteli ensimmäisellä viikkovideolla, jääkö ne nyt testaamatta , vai miten mainonta hoidetaan
Kauhistuttaa se ajatus että ylläpidon 3-vakiojäsentä joutuisivat maksamaan omistaan testimateriaalit
Mitä tekemistä Asuksen peliromppeilla on Jimmsin omistuksen kanssa?
Hinnat vaan on jimmsillä nykyään auttamattomasti liian kalliit, vaikka postit sisältyykin. Puljuhan on muuten mitä mainioin, hyvät toimitusajat ja asiakaspalvelu. Toivotaan että amazonin tulo luo painetta hinnan laskuihin.
CaseKingillähän tuo homma on ollut kunnossa jo vuosikaudet.
Mindfactory vain selkeästi halunnut kilpailuedun ja nyt kun viranomaiset alkoivat ilmeisesti kysellä toiminnan saattamisesta EU-säädösten mukaiseksi heittivät sen kurittoman kakaran itkupotkuraivarin.
Jos se vaikka jotenkin heilauttaisi Perjantai-illan tarjoilua ,
Kun muutoksilla on monasti seurauksia ,mutta huojentavaa ettei omistajan vaihto GmbH yhtiöksi muuta mitään
Vähän tietty harmittaa tuo "kotimaisuuden menetys", mutta kunhan eivät toimipistettä lopeta Turusta niin kaikki mielestäni pitäisi näkyä kuluttajan kukkarossa positiivisesti. Enemmän sitä kilpailua pitäisi saada tuonne valmistajien jälleenmyyntihintoihin, ainakin joidenkin kompponenttien osalta.
Ilmankos siellä Raisiossa haisee. 😆
(vitsi vitsi, ihan kiva paikka se on:D)
Saksalaiset on tehokkaita ja laskee varmasti että kannattamattomat toiminnat lopetetaan. Veikkaan että kasaavat jatkossa vain muutamaa kiinteää mallia.
Näinhän ne verkkokaupat on ennen toimineet.
Enpä nyt pitäisi ihan satavarmana että on kustannustehokkaampaa pitää varastossa valmiiksi kasattuja koneita kuin rakentaa ne tilauksesta. Olettaisin tosin että jimmsilläkin nykyään suurin osa "paketeista" olla sellaisia että kasataan vasta tilauksesta jolloin on ihan sama onko ne osat jimmsin vai asiakkaan valikoimia ajan ja kustannustehokkuuden kannalta. Toki jotain eriä vaikkapa best bang for buck tai joku perus gamer kone varmaan siellä on jo valmiiksi että voidaan nopeasti toimittaa.
Niin, mikä on sitten kannattavinta, sen ne saksalaiset kyllä laskee. Siis niitä koneitahan ei kukaan suomessa kasaa jatkossa jos ne vaan saa sen homman toteutettua jollain yhtään kustannustehokkaammin. Ne ostaa sen palvelun vaikka meksikosta jos se on kannattavampaa.
Kannattaa käydä katsomassa Jimm's kirjoitus aiheesta heidän omasta ketjustaan, se löytyy täältä: Sinä hyödyt siitä, mitä Jimm's tietää! / Jimm's PC:n oma ketju
Tässä sama lainattuna.
Toivoa sopii että näin se menis, ja varmasti ainakin jonkin aikaa meneekin. Niin se useasti yrityskaupppojen jälkeen on.
Mutta tässä itsekin siellä ja täällä työskennelleenä, yrityskaupoissa mukana kulkeutuneenakin sen vaan tiedostaa että joskus ne kauniit puheet unohtuu vuoden taikka kahden kuluttua, organisaatio muuttuu ja nykyinen johto vaihtuu yms yms.
No aika näyttää. Ja sitä tuo ei tarkoita että asiakkailta lähtis jotain pois, voi tulla lisääkin, mutta muutoksia se jollain jaksolla tietää, millaisia ja koska, jää nähtäväksi.
Sen verran kyseenalaisia takuu keissejä ollut jimmsin kanssa, että ei tule ikävä.
Toivottavasti he eivät osta secundaeriä. Sen takia he kusivat omiin muroihin.
Ja arvaatte kai miten takuiden kanssa käy.
Ja seuraavaksi Caseking vaihtaa omistajaa
German Retailer Caseking Sold to Gilde Buy Out Partners