Intelin Arc-näytönohjaimet ovat vihdoin markkinoilla, mutta viilattavaa riittää ja muun muassa Arc Control -hallintasovellus on kerännyt runsaasti kritiikkiä keskeneräisyydellään. Juuri Arc Control on ollut kuitenkin nyt avainasemassa, kun TechPowerUpin keskustelualueen käyttäjä Karath löysi tavan kiertää Arc-näytönohjainten tehonkulutusrajat.
Karath kertoo tonkineensa Intelin Arc-ajureita jo hyvän tovin etsiessään korjauksia joihinkin näyttöön liittyviin ongelmiinsa, kun hän löysi siinä ohessa tavan kiertää Arc-näytönohjainten tehonkulutusrajat. Karath on itse testannut onnistuneesti Arc A770:n tehonkulutusrajan nostamista aina 327 wattiin asti, mutta ilmeisesti samalla metodilla mitään varsinaista ylärajaa ei ole olemassa. Vakiona A770:n tehonkulutusraja on 228 wattia.
Karathin metodiin kuuluu seitsemän askelta:
- Aseta Arc Controlin tehonkulutusraja maksimiin
- Lopeta Arc Controlin prosessi tehtävienhallinnasta
- Pysäytä Arc Control Service tehtävien hallinnasta
- Poista GPU käytöstä ja ota se uudelleen käyttöön laitehallinnasta (tai käytä Custom Resolution Utilityn Restart64.exe -sovellusta)
- Käynnistä Arc Control
- Käynnistä Arc Control Service
- Säädä Arc Controlin tehonkulutusraja uuteen maksimiinsa
Ensimmäisellä kierroksella tämä nostaa tehonkulutusrajan 228 watista 273 wattiin ja toisella 327 wattiin. Oletettavasti rajan nostoa voisi jatkaa loputtomiin samoin metodein, mutta jäähdytys muodostuu luonnollisesti ongelmaksi nopeasti.
Testatakseen ettei kyse ole vain sovelluksen väärin näyttämistä luvuista Karath on ajanut Borderlands 3:n suorituskykytestin läpi sekä vakiona että 327 wattiin asetettuna. Vakiona grafiikkapiirin kellotaajuus oli 2050 MHz, GPU:n tehonkulutus 175 wattia ja keskimääräinen suorituskyky 62,33 FPS, kun 327 watin rajalla kellotaajuus pysyi tiukasti 2700 MHz:ssä, GPU:n tehonkulutus nousi 311 wattiin ja suorituskykylukemiksi raportoitiin 72,40 FPS. 327 watin ajon matalammat lämmöt selittyvät Deltan 120 mm:n tehokkaalla tuulettimella, jota tarvittiin puhkumaan kohti näytönohjainta lämpötilojen pitämiseksi aisoissa. Tehonkulutuslukemat on tarkistettu Intelin overlayn lisäksi myös HWInfo64:n kautta.
Skaalautuu ainakin kyseisellä pelillä melko heikosti. Kellotaajuus nousee yli 30%, mutta suorituskykyä saa vain 16% lisää. Muodostuuko sitten pullonkaulaa esim muistiväylään.
Harvoinpa kellotukset muutenkaan näkyy 1:1 suorituskyvyssä, mut muistikelloja tossa ei tosiaan muutettu että sekin voi osansa vaikuttaa
Kertoo eniten siitä että tuon kortin kellotaajuus on ainakin lähellä oikeaa suunnittelun/valmistusprosessin osalta.
Kun taajuus kasvaa lämmöntuotto/virrankäyttö kasvaa exponentiaalisesti
Mutta 10fps lisää kellottamalla on prosentuaalisesti huomattavasti parempi kuin mitä Nvidia/AMD korteilla saa aikaan kellottamalla ilmalla.
Näytä 16% nousu nykyisellä Nvidia tai AMD kortilla (jää selvästi alle 10%).
Vertaa mitä tahansa 3dmarkin avarage tulosta top100…
data-unfurl="true" data-result-id="400107" data-url="https://www.3dmark.com/search" data-host="www.3dmark.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
3DMark.com search
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.3dmark.com
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä